Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 23. maj 2024
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA og
DF):
1) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
2 indsættes som nr.
32:
»32)
Alderskontrolsystem: Et it-system, der entydigt bekræfter
elektronisk, at forbrugerens alder er inden for
aldersgrænsen.««
[Sproglig ændring]
2) I
den under nr. 6 foreslåede § 35 a ændres i stk. 1 »hvis der er grund til at
antage« til: »hvis styrelsen har grund til at
antage«.
[Præcisering af ansvarlig
myndighed]
3) I
den under nr. 6 foreslåede § 35 a ændres i stk. 1 »genstanden« til:
»produktet«.
[Sproglig præcisering]
4) I
den under nr. 6 foreslåede § 35 b ændres i stk. 1 og 2
»hvis der er grund til at antage« til: »hvis
forvaltningen har grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig
myndighed]
Til § 2
5) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
2 indsættes som nr.
12:
»12)
Alderskontrolsystem: Et it-system, der entydigt bekræfter
elektronisk, at forbrugerens alder er inden for
aldersgrænsen.««
[Sproglig ændring]
6) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
19, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:
»Told- og skatteforvaltningen
bistår med kontrol af, at reglerne i kapitel 7 a
overholdes.««
[Sproglig præcisering]
7) I
det under nr. 9 foreslåede § 19, stk. 3, indsættes efter
»kontrollen med«: »overholdelse af«.
[Sproglig præcisering]
8) I
det under nr. 9 foreslåede § 19, stk. 4, ændres »ved
lovovertrædelsen« til: »ved
kontrolkøbet«.
[Sproglig præcisering]
9) I
den under nr. 10 foreslåede § 22 a ændres i stk. 1 »hvis der er grund til at
antage« til: »hvis styrelsen har grund til at
antage«.
[Præcisering af ansvarlig
myndighed]
10) I
den under nr. 10 foreslåede § 22 a ændres i stk. 1 »genstanden« til:
»produktet«.
[Sproglig præcisering]
11) I
den under nr. 10 foreslåede § 22 b ændres i stk. 1 og 2
»hvis der er grund til at antage« til: »hvis
forvaltningen har grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig
myndighed]
Til § 3
12) I
det under nr. 9 foreslåede § 2 b, stk. 4, indsættes efter
»kontrollen med«: »overholdelse af«.
[Sproglig præcisering]
13) I
det under nr. 9 foreslåede § 2 b, stk. 5, ændres »ved
lovovertrædelsen« til: »ved
kontrolkøbet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
14)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
6, stk. 1, udgår »og 3«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig ændring af § 2, nr. 32. Der
er ikke tale om en indholdsmæssig ændring, og
definitionen skal fortsat gennemføre den tilsvarende
definition af et alderskontrolsystem i tobaksvaredirektivets
artikel 2, nr. 36, i dansk ret.
Til nr. 2
Det fremgår af det foreslåede
§ 35 a, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 1, nr. 6,
at Sikkerhedsstyrelsen kan foretage beslaglæggelse af
tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter samt
udstyr, der benyttes sammen med disse, hvis der er grund til at
antage, at de er i strid med strafbelagte regler i denne lov,
strafbelagte regler fastsat i medfør af denne lov eller
strafbelagte regler i forordninger vedrørende denne lovs
anvendelsesområde og der er grund til at antage, at
genstanden kan tjene som bevis eller bør konfiskeres.
Ændringsorslaget vil indebære,
at det præciseres, at det er Sikkerhedsstyrelsen, der
vurderer, om der er grund til at antage, at tobaksvarer m.v. er i
strid med de strafbelagte regler.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig præcisering, så begrebet
produkt bruges konsekvent i bestemmelsen. Ordet produkt er
dækkende for både tobaksvarer, tobakssurrogater og
urtebaserede rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen med
disse. Der er ikke tale om en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede
§ 35 b, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 1, nr. 6,
at Told- og skatteforvaltningen kan tage tobaksvarer,
tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter samt udstyr, der
benyttes sammen med disse, som er henstående hos fabrikanter,
importører eller detailforhandlere m.v. med henblik på
overdragelse af produkterne til Sikkerhedsstyrelsen med henblik
på beslaglæggelse, hvis der er grund til at antage, at
de er i strid med strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte
regler fastsat i medfør af denne lov eller strafbelagte
regler i forordninger vedrørende denne lovs
anvendelsesområde. Efter bestemmelsens stk. 2 kan Told- og
skatteforvaltningen tage tobaksvarer, tobakssurrogater og
urtebaserede rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen med
disse, som er under transport ind i det danske toldområde fra
øvrige dele af EU᾽s toldområde eller fra et land
uden for EU, i bevaring med henblik på overdragelse af
produkterne til Sikkerhedsstyrelsen, hvis der er grund til at
antage, at de er i strid med strafbelagte regler i denne lov,
strafbelagte regler fastsat i medfør af denne lov eller
strafbelagte regler i forordninger vedrørende denne lovs
anvendelsesområde.
Ændringsforslaget vil indebære,
at det præciseres, at det er Told- og Skatteforvaltningen,
der vurderer, om der er grund til at antage, at tobaksvarer m.v. er
i strid med de strafbelagte regler.
Til nr. 5
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig ændring af § 2, nr. 12. Der
er ikke tale om en indholdsmæssig ændring, og
definitionen skal fortsat gennemføre den tilsvarende
definition af et alderskontrolsystem i tobaksvaredirektivets
artikel 2, nr. 36, i dansk ret.
Til nr. 6
Det foreslås, at § 19, stk. 1,
2. pkt. affattes på ny, således at Told- og
skatteforvaltningen bistår med kontrol af, at reglerne i
kapitel 7 a overholdes.
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig præcisering af § 19, stk.
1, 2. pkt. Der er således ikke tale om en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Det fremgår af den foreslåede
§ 19, stk. 3, som affattet ved lovforslaget § 2, nr. 9,
at Sikkerhedsstyrelsen i perioden fra den 1. juli 2024 til og med
den 30. juni 2026 som led i kontrollen med kravene i § 15,
stk. 1 og 2, kan gøre brug af unge kontrolkøbere med
skjult identitet, når der forinden ikke med rimelig grund er
mistanke om, at der fra butikken, hvor der foregår
detailsalg, sker salg til personer under aldersgrænsen.
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig præcisering. Der er
således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 8
Det fremgår af den foreslåede
§ 19, stk. 4, som affattet ved lovforslaget § 2, nr. 9,
at Sikkerhedsstyrelsen ved kontrol efter stk. 3 ikke må
påvirke væsentlige omstændigheder ved
lovovertrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af
lovovertrædelsens omfang eller grovhed.
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig præcisering, således at
det ikke forudsættes i bestemmelsen, at der er en
lovovertrædelse. Der er således ikke tale om en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Det fremgår af det foreslåede
§ 22 a, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 2, nr.
10, at Sikkerhedsstyrelsen kan foretage beslaglæggelse af
elektroniske cigaretter med eller uden nikotin og
genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin samt udstyr og
smagsstoffer, der benyttes sammen disse, hvis der er grund til at
antage, at de er i strid med strafbelagte regler i denne lov,
strafbelagte regler fastsat i medfør af denne lov eller
strafbelagte regler i forordninger vedrørende denne lovs
anvendelsesområde og der er grund til at antage, at
genstanden kan tjene som bevis eller bør konfiskeres.
Ændringsforslaget vil indebære,
at det præciseres, at det er Sikkerhedsstyrelsen, der
vurderer, om der er grund til at antage at elektroniske cigaretter
m.v. er i strid med de strafbelagte regler.
Til nr. 10
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig præcisering, så begrebet
produkt bruges konsekvent i bestemmelsen. Ordet produkt er
dækkende for både elektroniske cigaretter med eller
uden nikotin og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin,
samt udstyr og smagsstoffer, der benyttes sammen disse. Der er ikke
tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Det fremgår af den foreslåede
§ 22 b, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 2, nr.
10, at Told- og skatteforvaltningen kan tage elektroniske
cigaretter med eller uden nikotin og genopfyldningsbeholdere med
eller uden nikotin samt udstyr og smagsstoffer, der benyttes sammen
disse, som er henstående hos fabrikanter, importører
eller detailforhandlere m.v., i bevaring med henblik på
overdragelse af produkterne til Sikkerhedsstyrelsen med henblik
på beslaglæggelse, hvis der er grund til at antage, at
de er i strid med strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte
regler fastsat i medfør af denne lov eller strafbelagte
regler i forordninger vedrørende denne lovs
anvendelsesområde. Efter bestemmelsens stk. 2 kan Told- og
skatteforvaltningen tage elektroniske cigaretter med eller uden
nikotin og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin samt
udstyr og smagsstoffer, der benyttes sammen disse, som er under
transport ind i det danske toldområde fra øvrige dele
af EU᾽s toldområde eller fra et land uden for EU, i
bevaring med henblik på overdragelse af produkterne til
Sikkerhedsstyrelsen, hvis der er grund til at antage, at de er i
strid med strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte regler
fastsat i medfør af denne lov eller strafbelagte regler i
forordninger vedrørende denne lovs
anvendelsesområde.
Ændringsforslaget vil indebære,
at det præciseres, at det er Told- og Skatteforvaltningen,
der vurderer, om der er grund til at antage, at elektroniske
cigaretter m.v. er i strid med de strafbelagte regler.
Til nr. 12
Det fremgår af den foreslåede
§ 2 b, stk. 4, som affattet ved lovforslaget § 3, nr. 9,
at Sikkerhedsstyrelsen i perioden fra den 1. juli 2024 til og med
den 30. juni 2026 som led i kontrollen med kravene i § 1, stk.
1, § 2 og § 2 a, stk. 1, 2 og 4, samt regler udstedt i
medfør af § 2 a, stk. 8, kan gøre brug af unge
kontrolkøbere med skjult identitet, når der forinden
ikke med rimelig grund er mistanke om, at der fra butikken, hvor
der foregår detailsalg, sker salg til personer under
aldersgrænsen.
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig præcisering. Der er
således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 13
Det fremgår af den foreslåede
§ 2 b, stk. 5, som affattet ved lovforslaget § 3, nr. 9,
at Sikkerhedsstyrelsen ved kontrol efter stk. 4 ikke må
påvirke væsentlige omstændigheder ved
lovovertrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af
lovovertrædelsens omfang eller grovhed.
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en sproglig præcisering, således at
det ikke forudsættes i bestemmelsen, at der er en
lovovertrædelse. Der er således ikke tale om en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 14
Med lovforslagets § 5, nr. 2,
foreslås det at ophæve § 6, stk. 3, i lov nr. 738
af 13. juni 2023 om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og
forskellige andre love.
Der henvises i § 6, stk. 1, i lov nr.
738 af 13. juni 2023 om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og
forskellige andre love til lovens § 6, stk. 3. Henvisningen er
ikke blevet konsekvensrettet som følge af lovforslagets
§ 5, nr. 2.
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 5, nr. 2, uden indholdsmæssig
betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2024 og var til 1. behandling den 3. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 8. februar 2024 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 180. Den 25. april
2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Lars Arne Christensen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann
Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg
Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |