Fremsat den 25. april 2024 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udvidelse af ordning om tilskud til
tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial
gyldighed for Færøerne)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 247 af 12. marts 2024, som ændret ved lov nr. 907 af 21.
juni 2022, § 2 i lov nr. 1778 af 28. december 2023 og lov nr.
1779 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1. §
166 affattes således:
Ȥ 166.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje til følgende
patientgrupper:
1) Patienter,
der på grund af kræft har fået
strålebehandling i hoved- eller halsregionen.
2) Patienter,
der på grund af blodkræft har modtaget
helkropsbestråling forud for allogen
knoglemarvstransplantation.
3) Patienter,
der på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet
kronisk Graft versus Host Disease (GvHD).
4) Patienter,
der er diagnosticeret med Sjögrens syndrom.
5) Patienter,
der på grund af kræft har fået kemoterapi,
immunterapi eller hormon- og antihormonbehandling.
6) Patienter,
der på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
Stk. 2.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje til patienter, der på
grund af medfødte sjældne sygdomme har betydelige
dokumenterede tandproblemer.
Stk. 3.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 2 eller 3, skal ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje kunne påvise nedsat spytsekretion.
Stk. 4.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 4, 5 eller 6, skal ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne
påvise nedsat spytsekretion.
Stk. 5.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til patienter
efter stk. 1 eller stk. 2, der ansøger om tilskud til
særligt kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret
oral funktionsnedsættelse, som følge af sygdommen
eller sygdomsbehandlingen.
Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler for støtte til de nævnte patientgrupper i
§ 166, stk. 1 eller stk. 2, herunder for størrelsen af
patientens maksimale egenbetaling i praksistandplejen.«
2. I
§ 259 ændres »§
166, stk. 1 og 2« til: »§ 166, stk. 1, 2 og
5«.
3. § 278,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61,
kapitel 66-68, og §§ 266-268, § 271, stk. 1, nr.
1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272, 273 og 276 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
4. I
§ 278, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Lovens bestemmelser kan sættes
i kraft på forskellige tidspunkter for
Færøerne.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på ansøgninger indgivet før
lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Regler udstedt i
medfør af § 166, stk. 4, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 247 af 12. marts 2024, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 166, stk. 6, i sundhedsloven, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Udvidelse og forenkling af ordning om
tilskud til tandpleje for visse patientgrupper | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.1.2.1. | Udvidelse med nye patientgrupper | 2.1.2.2. | Forenkling af ordningen | 2.2. | Ændring af sundhedslovens
territorialbestemmelse | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har med
Sundhedspakken fra maj 2023 besluttet at udvide og forenkle
ordningen, som giver visse patientgrupper adgang til at søge
et særligt tilskud til tandpleje efter sundhedslovens §
166.
Regeringen har afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100 mio. kr. varigt
fra 2025 og frem til en udvidelse og forenkling af ordningen.
Initiativet er endvidere en del af Kræftplan V, der skal
sikre en fortsat videreudvikling og fremtidssikring af
kræftområdet.
Regeringen har indgået en bred politisk aftale med alle
Folketingets partier om den konkrete udmøntning af
initiativet, så flere patienter, der har fået eller er
i risiko for at få betydelige tandproblemer eller betydelig
oral funktionsnedsættelse som følge af deres sygdom
eller sygdomsbehandling, kan få tilskud til tandpleje. Det er
ligeledes aftalt, at ordningen forenkles, så det ud fra et
patientperspektiv bliver nemmere at få tilskud efter
ordningen.
Aftalen skal ses i lyset af, at den nuværende ordning er
bureaukratisk, og at mange patienter oplever at få afslag
på deres ansøgninger om tilskud, fordi de ikke kan
leve op til de omfattende dokumentationskrav, der er i ordningen i
dag. Patienterne skal fx kunne påvise, at tandproblemerne er
opstået på grund af sygdom eller sygdomsbehandling.
Derudover er ordningen ikke fulgt med tiden og den udvikling, der
har været i relevante patientgruppers behandlingsbehov, siden
ordningen blev indført i 2001 og senest revideret i 2012,
hvor ordningen blev udvidet til også at omfatte patienter med
medfødte sjældne sygdomme.
Aftalen skal samlet set sikre et forbedret tandplejetilbud til
patientgrupper, der på grund af deres sygdom eller
sygdomsbehandling har eller må forventes at få et
særligt behov for tandbehandling, og som følge heraf
har væsentligt højere udgifter til tandpleje.
Ordningen skal således kompensere patienterne for de
merudgifter til tandpleje, som de pågældende har som
følge af deres sygdom eller sygdomsbehandling i forhold til
den øvrige befolkning.
Formålet med lovforslaget er således at implementere
den politiske aftale om den konkrete udvidelse og forenkling af
ordningen om tilskud til tandpleje for visse patientgrupper.
Endelig foreslås det med lovforslaget, at sundhedslovens
territorialbestemmelse for Færøerne ændres.
Forslaget er udarbejdet efter ønske fra
Færøerne. Med forslaget gives der mulighed for, at
lovens bestemmelser kan træde i kraft på forskellige
tidspunkter, og at sundhedsloven derfor ikke fremover skal
ændres, hvis der skal ske ikrafttrædelse af
bestemmelser for Færøerne, på andre tidspunkter
end i Danmark.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse
og forenkling af ordning om tilskud til tandpleje for visse
patientgrupper
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 166, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 247 af 12. marts 2024, at
regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til
kræftpatienter, der på grund af strålebehandling
i hoved- eller halsregionen eller på grund af kemoterapi har
betydelige, dokumenterede tandproblemer.
Tilsvarende fremgår det af sundhedslovens § 166, stk.
2 og 3, at regionen yder et særligt tilskud til tandpleje til
personer, der på grund af Sjögrens syndrom eller
medfødte sjældne sygdomme har betydelige,
dokumenterede tandproblemer.
Det fremgår endvidere af sundhedslovens § 166, stk.
4, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler for støtte til de nævnte
patientgrupper, herunder for størrelsen af patientens
maksimale egenbetaling i praksistandplejen. Bestemmelsen er
udmøntet i kapitel 8 i bekendtgørelse nr. 959 af 14.
juni 2022 om tandpleje (tandplejebekendtgørelsen).
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 2, § 27,
stk. 2, § 28, stk. 2, samt § 29, stk. 2, fastsætter
nærmere regler for de dokumentationskrav, som skal være
opfyldt for at kunne få tilskud efter ordningen. Patienten
skal således kunne dokumentere sit behandlingsbehov via
relevante journaloptegnelser samt erklæring fra egen
tandlæge. Patienten skal endvidere kunne dokumentere en
individuel årsagssammenhæng mellem
sygdom/sygdomsbehandling og tandproblemerne.
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 3, § 27,
stk. 3, § 28, stk. 3, samt § 29, stk. 3, fastsætter
nærmere regler om, hvilke behandlinger tilskuddet omfatter.
Det gælder for alle patientgrupper i ordningen, at der ydes
støtte til tandproteser samt til forebyggende og behandlende
tandpleje tilpasset den enkeltes behov på det
pågældende tidspunkt. For kræftpatienter, der
på grund af strålebehandling i hoved eller halsregionen
eller på grund af kemoterapi har betydelige dokumenterede
tandproblemer, gælder dog, at der ikke ydes hjælp til
reparation eller udskiftning af tidligere bevilget tandprotese.
Patienter, der er visiteret til det særlige
tandplejetilskud, skal kunne dokumentere en egenbetaling, der
overstiger 2.010 kr. (grundbeløb pr. 1. januar 2020) inden
for 12 måneder, jf. tandplejebekendtgørelsens §
26, stk. 4, § 27, stk. 4, § 28, stk. 4, samt § 29,
stk. 4. Det er således gennemgående for alle omfattede
patientgrupper, at det er patienten selv, der med bistand fra egen
tandlæge, ansøger om det særlige
tandplejetilskud og dokumenterer behandlingsbehovet.
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 5 og 6, §
27, stk. 5 og 6, § 28, stk. 5 og 6, samt § 29, stk. 5 og
6, fastsætter nærmere regler om, at påbegyndelsen
af særligt kostbare behandlinger først kan ske,
når regionsrådet har godkendt behandlingsforslaget samt
det af tandlægen afgivne behandlingstilbud.
Regionsrådet kan fastsætte hvilke ydelser, der er
omfattet af tilskudsbevilling uden forhåndsgodkendelse.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Regeringen har med Sundhedspakken fra maj 2023 og
Kræftplan V besluttet at udvide og forenkle tilskudsordningen
efter sundhedslovens § 166, som giver visse patientgrupper ret
til et særligt tilskud til tandpleje.
Der er afsat 50 mio. kr. i 2024 og herefter 100 mio. kr. fra
2025 og frem til ændring af ordningen, så flere
patienter, der får betydelige tandproblemer som følge
af deres sygdom/behandling, kan få tilskud til tandpleje.
Lovforslaget udmønter en delmængde af de afsatte
midler på 24,5 mio. kr. i 2024 og 49 mio. kr. i 2025 og
varigt.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at
udvidelsen og forenklingen af ordningen bør ske på
baggrund af en sundhedsfaglig vurdering af, hvilke patienter der
på grund af deres sygdom/sygdomsbehandling har et
særligt behov for tandbehandling. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har derfor til brug for udmøntningen af
initiativet i Sundhedspakken indhentet fagligt bidrag fra
Sundhedsstyrelsen i forhold til udvidelse og forenkling af
ordningen.
Regeringen har på baggrund af Sundhedsstyrelsens
anbefalinger indgået en politisk aftale med alle Folketingets
partier om den konkrete udvidelse af ordningen, så flere
patienter kan få tilskud til tandpleje. Det er med den
politiske aftale ligeledes aftalt, at ordningen skal forenkles
på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, så det
ud fra et patientperspektiv bliver nemmere at få tilskud
efter ordningen.
Det følger af Sundhedspakken, at implementeringen af den
reviderede tilskudsordning forventes påbegyndt medio
2024.
2.1.2.1 Udvidelse med nye patientgrupper
Det foreslås, at den
gældende § 166 affattes på ny med en beskrivelse
af alle patientgrupper, der kan ansøge regionen om det
særlige tilskud til tandpleje, samt de grundlæggende
kriterier for at få tilsagn om støtte. Med den nye
bestemmelse foreslås det, at regionsrådet fortsat yder
et særligt tilskud til tandpleje til de patientgrupper, der
er omfattet af den gældende ordning:
-
kræftpatienter, der har fået strålebehandling i
hoved- eller halsregionen eller kemoterapi,
- personer med
Sjögrens syndrom og
- personer med
medfødte sjældne sygdomme.
Forslaget vil indebære, at de patientgrupper, der er
omfattet af den nuværende ordning, fortsat vil kunne
søge om tilskud efter ordningen, som derudover udvides med
yderligere patientgrupper.
Aftalepartierne er på baggrund af Sundhedsstyrelsens
anbefalinger enige om at udvide ordningen med patientgrupper, hvor
der er klinisk erfaring for og viden om, at en given behandling kan
medføre mundtørhed pga. nedsat spytsekretion. Nedsat
spytsekretion øger bl.a. risikoen for udvikling af karies,
som ubehandlet kan føre til betydelige tandproblemer eller
betydelig oral funktionsnedsættelse.
Det foreslås i tråd med
Sundhedsstyrelsens anbefalinger og den politiske aftale, at
ordningen udvides, så følgende patientgrupper
fremadrettet også kan søge om det særlige
tilskud til tandpleje:
- patienter, der
på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet kronisk
Graft versus Host Disease (GvHD),
- patienter der
på grund af blodkræft, forud for allogen
knoglemarvstransplantation, modtager helkropsbestråling,
- patienter der
på grund af kræft har fået immunterapi eller
hormon- og antihormonbehandling og
- patienter, der
på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
Patienter der på grund af blodkræft, forud for
allogen knoglemarvstransplantation, modtager
helkropsbestråling, kan i dag få tilskud efter
nugældende regler, jf. § 166, stk. 1. Målgruppen
er dog ikke særskilt defineret i lovgivningen, hvilket kan
medføre en uensartet tolkning af loven på tværs
af regionerne. Patientgruppen er derfor skrevet ind i lovforslaget
som en ny patientgruppe.
2.1.2.2. Forenkling af ordningen
Aftalepartierne er på baggrund af Sundhedsstyrelsens
anbefalinger enige om, at ordningen skal forenkles, så det ud
fra et patientperspektiv bliver nemmere at få tilskud efter
ordningen.
Mange patienter har efter gældende regler svært ved
at dokumentere, at deres tandproblemer er opstået på
grund af deres sygdom eller sygdomsbehandling, hvilket kan
føre til afslag om tilskud. Det gælder fx patienter,
der sjældent går til tandlæge eller tandplejer,
og som derfor ikke kan dokumentere deres tandstatus forud for
diagnostik af sygdom eller igangsættelse af
sygdomsbehandling.
Det foreslås derfor, at visitationskriterierne for de
enkelte patientgrupper forenkles. Det foreslås på
baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at
visitationskriteriet om, at patienterne skal kunne dokumentere, at
deres tandproblemer er opstået på grund af deres sygdom
eller behandling, ophæves for alle patientgrupper, med
undtagelse af patienter med medfødte sjældne
sygdomme.
Det vil betyde, at størstedelen af patienterne, der
søger om tilskud til almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje, ikke længere skal sandsynliggøre en
individuel årsagssammenhæng mellem deres tandproblemer
og sygdommen eller sygdomsbehandlingen. Denne lempelse af
visitationskriteriet forventes at medføre en væsentlig
forenkling af sagsbehandlingen i regionerne og samtidig sikre
patienterne en nemmere adgang til ordningen.
Det foreslås videre, på baggrund af
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at der indføres forskellige
visitationskriterier for de nævnte patientgrupper, da
patienterne på tværs af de enkelte målgrupper har
forskellig risiko for at udvikle betydelige tandproblemer.
Det foreslås, at patienter omfattet af forslagets §
166, stk. 1, nr. 1, får mulighed for at søge tilskud
til almindelig forebyggende og behandlende tandpleje uden at skulle
opfylde et krav om en måling af deres spytsekretion eller
tilstedeværelse af betydelige tandproblemer ved
ansøgningstidspunktet, som ellers gælder for visse af
de andre patientgrupper. Det skyldes, at der er klinisk erfaring
for, at størstedelen af patienterne vil udvikle
tandproblemer, hvis der ikke ydes en særlig forebyggende
indsats.
Det forslås videre, at patientgrupperne omfattet af
forslagets § 166, stk. 1, nr. 2 og 3, i stedet for at leve op
til de tidligere omfattende dokumentionskrav, alene skal have
foretaget en spytsekretionsmåling, der kan påvise, om
patienten har nedsat spytsekretion i forbindelse med
ansøgningen om tilskud. Nedsat spytsekretion øger
bl.a. risikoen for udvikling af karies, der ubehandlet kan
føre til betydelige tandproblemer eller betydelig oral
funktionsnedsættelse. Disse patientgrupper vil derfor
også få mulighed for at få tilskud til almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje, inden der opstår
betydelige tandproblemer.
Det foreslås i forlængelse heraf, at der for
patienter, jf. den foreslåede § 166, stk. 1, nr. 4-6,
fortsat vil være krav om, at de foruden nedsat spytsekretion
har betydelige dokumenterede tandproblemer ved
ansøgningstidspunktet, jf. forslagets § 166, stk. 4, 1.
pkt.
Det skyldes, at der er forskel på patientgruppernes risiko
for at udvikle betydelige tandproblemer, og at det dermed ikke er
alle patienter, der vil opleve at få tandproblemer som
følge af deres sygdom eller sygdomsbehandling. Til brug for
ansøgningen til regionen, vil patienterne ved hjælp af
dokumentation af behandlingsbehovet fra egen tandlæge,
fortsat skulle påvise, at vedkommende har betydelige
tandproblemer. Da kravet om en individuel
årsagssammenhæng for disse patientgrupper
ophæves, vil patienterne fremover ikke skulle dokumentere, at
deres tandproblemer skyldes deres sygdom eller sygdomsbehandling. I
stedet vil regionen, i forbindelse med visitation ind i ordningen,
foretage en objektiv spytsekretionsmåling.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at der ikke er fagligt
grundlag for en forenkling af visitationskriterierne for patienter
med medfødte sjældne sygdomme, jf. den
foreslåede § 166, stk. 2. Personer med medfødte
sjældne sygdomme udgør en heterogen gruppe med stor
variation i det odontologiske behandlingsbehov. Det er samtidig
Sundhedsstyrelsens vurdering, at ordningen i dag er velfungerende
for denne patientgruppe.
Det foreslås derfor, at personer med medfødte
sjældne sygdomme fortsat vil være omfattet af de samme
visitationskriterier og dokumentationskrav, der også
gælder for målgruppen i dag.
Det vil betyde, at kravet om en påvisning af en individuel
årsagssammenhæng mellem patientens tandproblemer og
sygdom stadig vil være gældende for denne gruppe.
Tilskud til tandbevarende protese/opbygning af tand eller
protetisk rehabilitering af tandtab er særligt kostbare
behandlingsydelser. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at særligt
kostbare behandlinger ydes efter fastlagte kriterier om betydelig
oral funktionsnedsættelse, der udarbejdes af
Sundhedsstyrelsen. Protetisk rehabilitering af tandtab, hvor der
ikke er sammenhæng mellem tandtabet og sygdommen eller
sygdomsbehandlingen dækkes ikke af ordningen.
Det foreslås på baggrund heraf, at patienter efter
§ 166, stk. 1 og stk. 2, kan søge om tilskud til
særligt kostbare behandlingsydelser grundet betydelig
dokumenteret oral funktionsnedsættelse, jf. den
foreslåede § 166, stk. 5.
Patienter som får tilskud til særligt kostbare
behandlinger grundet betydelig dokumenteret oral
funktionsnedsættelse, vil også ved ansøgning
kunne få tilskud til almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje.
Kriterierne for betydelig oral funktionsnedsættelse vil
blive nærmere defineret i Sundhedsstyrelsens vejledning "Den
regionale tandpleje: Vejledning for omfanget af og kravene til den
regionale tandpleje".
Det foreslås endvidere, at bemyndigelsesbestemmelsen i den
nugældende § 166, stk. 4, videreføres som §
166, stk. 6. Bestemmelsen giver indenrigs- og sundhedsministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for
støtte til patientgrupperne i § 166, herunder regler
for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling i
praksistandplejen. Der er således ikke tale om
indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
2.2. Ændring af sundhedslovens
territorialbestemmelse
2.2.1. Gældende ret
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1, gælder loven ikke
for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3,
hvorefter visse af sundhedslovens bestemmelser ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Det fremgår således af sundhedslovens § 278,
stk. 2, at lovens §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§
61-63, kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 247, 254,
266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og
§§ 272-274 og § 276 ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne
med de afvigelser, som de særlige færøske
forhold tilsiger.
Det fremgår endvidere af sundhedslovens § 278, stk.
3, at lovens kapitel 12 og kapitel 54-57 ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Anordningshjemlen i sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3, er
udnyttet i forhold til Færøerne ved anordning nr. 821
af 22. juni 2018 om ikrafttræden for Færøerne af
sundhedsloven.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
En anordningshjemmel kan som udgangspunkt kun benyttes én
gang. Det betyder, at når anordningshjemlen har været
benyttet én gang til at sætte regler i kraft for
Færøerne, vil man efterfølgende skulle
genåbne anordningsbestemmelsen for at foretages en ny
tilpasning af regler til færøske forhold. Det er kun
ved åbenlyse fejl, at man kan ændre i anordningen uden
igen at bruge territorialbestemmelsen.
Færøerne har et ønske om, at al lovgivning
på sundhedsområdet, som endnu ikke er overtaget,
fremover skal kunne træde i kraft etapevis på
Færøerne, uden at det vil være nødvendigt
at genåbne anordningshjemlen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder ligeledes dette
hensigtsmæssigt, og vil derfor gerne imødekomme
Færøernes ønske.
Det kan f.eks. være i tilfælde af, at der
efterfølgende sker organisatoriske ændringer på
Færøerne på et område, der er sat i kraft
for Færøerne med de tilpasninger, der gjorde sig
gældende på ikraftsættelsestidspunktet.
Det kan også være i tilfælde, hvor de
færøske myndigheder har overtaget sager og
sagsområder, hvorefter den regelfastsættende og
administrative kompetence overgået til Færøerne
på disse områder.
Færøerne har overtaget kompetencen på
epidemiområdet på Færøerne fra den 1.
januar 2024, hvorefter den regelfastsættende og
administrative kompetence er overgået til
Færøerne på dette område.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at nyaffatte sundhedslovens § 278, stk.
2, samt at indsætte en bestemmelse om, at lovens bestemmelser
kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Det foreslås videre at indsætte et nyt punktum i
§ 278, stk. 3, hvorefter lovens bestemmelser kan sættes
i kraft på forskellige tidspunkter.
Forslaget om nyaffattelse af sundhedslovens § 278, stk. 2,
pkt. 1, vil eksempelvis indebære, at der kan foretages en
tilpasning til de færøske forhold af den
gældende anordning i forhold til, at epidemiområdet er
hjemtaget til Færøerne fra den 1. januar 2024.
Forslaget vil også indebære, at sundhedslovens
§ 247 udgår af sundhedslovens § 278, stk. 2,
hvorefter den ikke kan sættes i kraft for
Færøerne. Sundhedslovens §§ 120-125, hvortil
der henvises i lovens § 247, kan ikke sættes i kraft for
Færøerne. Derfor er det ikke relevant, at
sundhedslovens § 278, stk. 2, indeholder en henvisning til
sundhedslovens § 247.
Den foreslåede ændring af sundhedslovens § 278,
stk. 2, 2. pkt., og stk. 3 vil indebære, at lovgivning
på sundhedsområdet fremover kan træde i kraft
på forskellige tidspunkter for Færøerne.
Herefter vil det ikke kræve en ændring af
territorialbestemmelsen med anordningshjemlen, hvis
Færøerne ønsker at sætte visse af
sundhedslovens bestemmelser i kraft på et senere
tidspunkt.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget forventes at medføre positive konsekvenser
for verdensmålet "Sundhed og trivsel" (verdensmål 3) og
"Mindre ulighed" (verdensmål 10), idet en udvidelse og
forenkling af den gældende ordning i sundhedslovens §
166 forventes at øge tandsundheden for en række
patientgrupper, samt kompensere patienterne for de merudgifter til
tandpleje, som de pågældende har i forhold til den
øvrige befolkning som følge af deres sygdom eller
sygdomsbehandling. Det forventes således også, at
lovforslaget vil have positive konsekvenser for delmål 3.8 om
universel sundhedsdækning, herunder beskyttelse mod
økonomiske risici.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for regionerne, idet der med Sundhedspakken fra maj
2023 og med Kræftpakke V er afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100
mio. kr. varigt fra 2025 til regionernes udgifter til tandpleje i
forbindelse med udvidelsen af ordningen. Det følger af
Sundhedspakken, at implementeringen af den reviderede
tilskudsordning forventes påbegyndt medio 2024. De 50 mio.
kr. afsat i 2024 er således udtryk for en
halvårseffekt. Lovforslaget udmønter en
delmængde af de afsatte midler på 24,5 mio. kr. i 2024
og 49 mio. kr. i 2025 og varigt.
Lovforslaget vurderes at have positive
implementeringsmæssige konsekvenser for regionerne, da
dokumentationskravene i forbindelse med visitationen lempes.
Patienterne i ordningen skal efter gældende regler kunne
dokumentere, at deres tandproblemer er opstået på grund
af deres sygdom eller sygdomsbehandling. Det medfører en
relativt omfattende sagsbehandling i regionerne, hvor det på
baggrund af journaloptegnelser skal sandsynliggøres, at der
er en individuel sammenhæng mellem tandproblemerne og
sygdommen eller sygdomsbehandling.
Tandlægekonsulenter i regionerne sammenligner konkret
forekomsten af tandsygdom før og efter sygdom eller
sygdomsbehandling ved eksempelvis at gennemgå
tandjournaloptegnelser og røntgenbilleder. Det er et
omfattende administrativt arbejde, og en ændring af
visitationskriterierne i ordningen kan således være med
til at lette regionernes sagsbehandling.
Lovforslaget vurderes samtidig at have negative
implementeringskonsekvenser for regionerne, da lovændringen
medfører, at en række nye patientgrupper får
mulighed for at søge tilskud til tandpleje efter ordningen,
hvilket øger patientpopulationen og det forventede antal
ansøgninger om tilskud efter ordningen. Regionerne skal
derudover foretage spytsekretionsmålinger for patientgrupper,
hvor der stilles krav herom. Sundhedsstyrelsen vurderer, at en
spytsekretionsmåling er ukompliceret og kan foretages af
medarbejdere efter kort oplæring i udførelse og
arbejdsgang.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for stat og kommuner.
¬
Lovforslaget følger i overvejende grad principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Det bemærkes, at lovforslaget
er i overensstemmelse med princip nr. 1, der tilsiger, at
lovgivningen bør være enkel og klar, så den er
let at forstå for borgeren. Det bliver i lovforslaget
fastsat, hvilke patientgrupper der vil være omfattet af
ordningen, samt hvilke visitationskriterier der vil gælde for
de enkelte patientgrupper, hvilket forventes at skabe klarhed om
den enkeltes retstilling. Det vurderes, at lovforslaget
følger princip nr. 2 om at muliggøre digital
kommunikation, da der med lovforslaget ikke ændres på
de allerede eksisterende regler om myndigheders anvendelse af
digital kommunikation med borgerne. I forhold til princip nr. 3 om
at muliggøre automatisk sagsbehandling vurderes det, at der
fortsat vil være behov for et fagprofessionelt skøn
ifm. visitationen ind i ordningen. Det vurderes, at lovforslaget er
i overensstemmelse med princip nr. 4 om sammenhæng på
tværs af den offentlige sektor og understøtter
effektiv offentlig service, da det vil være muligt at anvende
allerede eksisterende it-systemer til kommunikation og
overførsel af relevant information mellem relevant fagperson
og bevilgende myndighed. Det vurderes, at lovforslaget
følger princip nr. 5 og 6 om tryg og sikker databehandling
og anvendelse af offentlige infrastruktur, da der ikke ændres
på de allerede eksisterende regler for datahåndtering.
Det vurderes slutteligt, at lovforslaget lever op til princip nr. 7
om forebyggelse af snyd, idet lovforslaget ikke åbner for nye
muligheder for snyd.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser i relation til
ændringerne i sundhedslovens § 166 forventes at
være positive. Ændringerne i ordningen indebærer
en udvidelse af antallet af patienter, der kan søge om det
særlige tilskud til tandpleje, og det forventes, at forbruget
af ydelser blandt disse patienter vil stige som følge af, at
patienterne vil få dækket en del af egenbetalingen i
voksentandplejen.
Det vurderes, at en lempelse af dokumentationskravene i
forbindelse med ansøgning om tilskud efter ordningen, vil
lette administrationen for de praktiserende tandlæger. Efter
gældende regler i tandplejebekendtgørelsen skal
patienterne bl.a. kunne fremvise en række journaloptegnelser,
røntgenbilleder samt erklæring fra egen
tandlæge, der sandsynliggør en sammenhæng mellem
tandproblemerne og sygdommen eller sygdomsbehandlingen. Dette krav
bortfalder for alle patientgrupperne, der kan søge om
tilskud, med undtagelse af patienter med medfødte sygdomme,
jf. den foreslåede § 166, stk. 2.
Det vurderes, at innovations- og iværksættertjekket
ikke er relevant for lovforslaget, fordi forslaget ikke
påvirker virksomheders eller iværksætteres
muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og
innovation.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive administrative
konsekvenser for de patientgrupper, som omfattes af ordningen.
Efter gældende regler skal patienterne kunne dokumentere over
for regionen, at de har betydelige tandproblemer, som er
opstået på grund af deres sygdom eller
sygdomsbehandling.
Det indebærer, at patienterne bl.a. skal kunne fremvise en
række journaloptegnelser, røntgenbilleder samt
erklæring fra egen tandlæge, der sandsynliggør
en sammenhæng mellem tandproblemerne og sygdommen eller
sygdomsbehandlingen. Mange patienter, særligt patienter der
går sjældent til tandlæge, kan dog ikke fremvise
dokumentation for deres tandstatus forud for diagnostik af sygdom
eller igangsættelse af sygdomsbehandling, hvilket
fører til afslag om tilskud.
Dette krav bortfalder for alle patientgrupperne, der kan
søge om tilskud, med undtagelse af patienter med
medfødte sygdomme, jf. § 166, stk. 2. Det vil
således blive lettere for de fleste patienter i
målgruppen for ordningen, at blive visiteret til det
særlige tilskud.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse
af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og
bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne) har
i perioden fra den 12. februar 2024 til den 8. marts 2024 (28 dage)
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed,
Advokatrådet, Ansatte Tandlægers Organisation, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk
Selskab for Oral og Maxillofacial Kirurgi, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Tand-, Mund- og
Kæbekirurgi, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandsundhed, Danske
Handicaporganisationer, Danske Dental Laboratorier, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Tandplejere,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, FH, FOA, Fólkaheilsustýrið,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
Specialtandlæger i Ortodonti, Færøernes
Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre,
Hjerteforeningen, Heilsumálaráðið, HK, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens
Bekæmpelse, Københavns Universitet, Odontologisk
Institut, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Lægeforeningen, Patienterstatningen, Patientforeningen i
Danmark, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Sundhed Danmark, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Yngre Læger og
Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes ikke at
medføre økonomiske konsekvenser for regionerne, idet
regeringen med sundhedspakken fra maj 2023 har afsat 50 mio. kr. i
2024 og 100 mio. kr. varigt til at udvide og forenkle ordningen,
så flere patienter kan få tilskud til tandpleje.
Lovforslaget udmønter en delmængde af midlerne
på 24,5 mio. kr. i 2024 og 49 mio. kr. i 2025 og
varigt. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forventes at have positive
implementeringskonsekvenser, da gældende visitationskriterier
forenkles i form af reducerede dokumentationskrav for borgerne og
sagsbehandlingen i regionerne. ¬Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for stat og kommuner. | Lovforslaget forventes at have negative
implementeringskonsekvenser da lovforslaget medfører, at
flere patienter får mulighed for at søge det
særlige tilskud til tandpleje efter ordningen. Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for stat og kommuner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget forventes at have positive
økonomiske konsekvenser for de praktiserende tandlæger
og praktiserende tandplejere, da der forventes en stigning i
patienternes forbrug af ydelser som følge af det
øgede tilskud til egenbetalingen i voksentandplejen. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget forventes at have positive
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da en lempelse af
dokumentationskravene i forbindelse med ansøgning om tilskud
efter ordningen, vil lette administrationen for de praktiserende
tandlæger. | Lovforslaget forventes at have negative
administrative konsekvenser for de praktiserende tandlæger,
idet der vil være en større patientpopulation i
ordningen, hvortil der kan være behov for at indhente
dokumentation til brug for ansøgninger. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget forventes at have positive
administrative konsekvenser for patienterne, idet lovforslaget
muliggør en forenkling af visitationskriterierne, herunder
en lempelse af dokumentationskravene. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikkeerhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens
§ 166, at regionsrådet yder et særligt tilskud til
følgende patientgrupper, der på grund af deres sygdom
eller sygdomsbehandling har betydelige dokumenterede
tandproblemer:
-
Kræftpatienter der har fået strålebehandling i
hoved- eller halsregion eller kemoterapi.
- Personer med
Sjögrens syndrom.
- Personer med
medfødte sjældne sygdomme.
Samtlige patienter i den nuværende ordning skal kunne
dokumentere, at de har betydelige tandproblemer, som er
opstået på grund af deres sygdom eller
sygdomsbehandling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås at affatte §
166 på ny.
Det foreslås i § 166, stk. 1, at regionsrådet
yder et særligt tilskud til forebyggende og behandlende
tandpleje til følgende patientgrupper:
1) Patienter, der
på grund af kræft og har fået
strålebehandling i hoved- eller halsregionen.
2) Patienter, der
på grund af blodkræft har modtaget
helkropsbestråling, forud for allogen
knoglemarvstransplantation.
3) Patienter, der
på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet kronisk
Graft versus Host Disease (GvHD).
4) Patienter, der
er diagnosticeret med Sjögrens syndrom.
5) Patienter, der
på grund af kræft har fået kemoterapi,
immunterapi eller hormon- og antihormonbehandling.
6) Patienter, der
på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
Forslaget vil indebære, at ordningen udvides med
patientgrupper, hvor der er klinisk erfaring for, at
sygdomsbehandlingen kan medføre mundtørhed på
grund af nedsat spytsekretion. Nedsat spytsekretion øger
bl.a. risikoen for udvikling af karies, som ubehandlet kan
føre til betydelige tandproblemer. Denne udvidelse af
målgruppen følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Forslaget vil indebære, at
ordningen udvides til at omfatte følgende nye
patientgrupper, der alle har øget risiko for nedsat
spytsekretion:
- Patienter der
på grund af blodkræft har modtaget
helkropsbestråling, forud for allogen
knoglemarvstransplantation.
- Patienter der
på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet kronisk
Graft versus Host Disease (GvHD).
- Patienter der
på grund af kræft har fået immunterapi eller
hormon- og antihormonbehandling.
- Patienter der
på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
For patienter omfattet af den foreslåede § 166, stk.
1, nr. 3 og 6, er der både tale om patienter med kræft
og benign sygdom.
Patientgrupperne, der er omfattet af den gældende ordning,
vil også kunne søge om det særlige tilskud
efter, at ordningen udvides.
Patienter, der på grund af kræft har fået
strålebehandling i hoved- eller halsregionen, jf. forslagets
§ 166, stk. 1, nr. 1, vil som følge af deres diagnose
og behandling have direkte adgang til at søge om det
særlige tilskud til forebyggende og behandlende tandpleje.
Patientgruppen vil således ikke skulle påvise nedsat
spytsekretion eller påvise betydelige tandproblemer, jf.
§ 166, stk. 3-4. Denne patientgruppe vil derfor kunne få
tilskud til almindelig forebyggende og behandlende tandpleje, inden
der opstår betydelige tandproblemer. Patienterne vil
også have mulighed for at få behandling efter, at
tandproblemerne er opstået. En del af denne patientgruppe er
i dag ikke tilknyttet en fast praktiserende tandlæge eller
tandplejer af sociale årsager. En direkte visitation til
ordningen kan således være med til at skabe tilknytning
til en praktiserende tandlæge eller tandplejer, der kan
bidrage til at sikre sunde forhold i mundhulen under og efter
behandling af kræftsygdommen.
Det foreslås i § 166, stk.
2, at regionsrådet yder et særligt tilskud til
almindelig forebyggende og behandlende tandpleje til patienter, der
på grund af medfødte sjældne sygdomme har
betydelige dokumenterede tandproblemer.
Forslaget vil indebære, at personer med medfødte
sjældne sygdomme fortsat vil være omfattet af
ordningen. De nuværende visitationskriterier og
dokumentationskrav for denne patientgruppe vil blive
videreført i den nye ordning.
Der er ifølge Sundhedsstyrelsen ikke fagligt grundlag for
en forenkling af visitationskriterierne for patienter med
medfødte sjældne sygdomme. Personer med
medfødte sjældne sygdomme udgør en heterogen
gruppe med stor variation i det odontologiske behandlingsbehov. Det
er samtidig Sundhedsstyrelsens vurdering, at ordningen i dag er
velfungerende for denne patientgruppe. Kravet om påvisning af
en individuel årsagssammenhæng mellem tandproblemer og
sygdom, vil således også fremadrettet være
gældende for denne målgruppe.
Patienter med medfødte sjældne sygdomme kan
ansøge om tilskud til særligt kostbare behandlinger
grundet betydelig oral funktionsnedsættelse, jf. den
foreslåede § 166, stk. 5.
Det foreslås i § 166, stk.
3, at patienter efter stk. 1, nr. 2 og 3, ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje skal kunne påvise nedsat spytsekretion.
Det foreslås, at patientgrupperne beskrevet i § 166,
stk. 1, nr. 2 og 3, får mulighed for at søge om
tilskud til forebyggende og behandlende tandpleje, før deres
tandproblemer er opstået. Patienterne vil også have
mulighed for at få behandling efter, at tandproblemerne er
opstået. Det omfatter patienter, der på grund af
blodkræft, forud for allogen knoglemarvstransplantation, har
modtaget helkropsbestråling, samt patienter, der efter
knoglemarvstransplantation har udviklet kronisk Graft versus Host
Disease (GvHD). Patienterne skal ved ansøgningen kunne
påvise at have nedsat spytsekretion.
Det foreslåede vil medføre, at patienterne
får foretaget en objektiv spytsekretionsmåling som en
del af visitationen hos regionerne. Det er Sundhedsstyrelsens
vurdering, at en spytsekretionsmåling er ukompliceret og kan
foretages af medarbejdere efter kort oplæring i
udførelse og arbejdsgang.
Det foreslås i § 166, stk.
4, at patienter efter stk. 1, nr. 4-6, ved ansøgning
om almindelig forebyggende og behandlende tandpleje skal have
betydelige dokumenterede tandproblemer og skal kunne påvise
nedsat spytsekretion.
Patienter omfattet af den foreslåede § 166, stk. 4,
vil skulle opfylde disse visitationskriterier, idet der er forskel
på målgruppernes risiko for at udvikle betydelige
tandproblemer, og det dermed ikke er alle patienter i disse
målgrupper, som vil opleve at få tandproblemer som
følge af deres sygdom eller sygdomsbehandling.
Der er her tale om, at patienterne, jf. stk. 1, nr. 4-6, skal
kunne påvise nedsat spytsekretion efter samme objektive
måling, som er beskrevet under bemærkningerne til stk.
3.
Patienterne skal ved ansøgningen til regionen, jf. den
foreslåede § 166, stk. 4, kunne påvise betydelige
tandproblemer ved hjælp af dokumentation fra egen
tandlæge. Behandlingsbehovet skal dokumenteres overfor
regionen via en journaloptegnelse samt erklæring fra egen
tandlæge. Da kravet om en individuel
årsagssammenhæng for disse patientgrupper
ophæves, vil patienterne ikke skulle dokumentere, at deres
tandproblemer skyldes deres sygdom eller sygdomsbehandling.
De fastlagte kriterier for betydelige tandproblemer vil blive
nærmere defineret i Sundhedsstyrelsens vejledning "Den
regionale tandpleje: Vejledning for omfanget af og kravene til den
regionale tandpleje" (nr. 9585 af 27. juni 2023).
Det foreslås i § 166, stk.
5, at regionsrådet yder et særligt tilskud til
patienter efter § 166, stk. 1 og stk. 2, der ansøger om
tilskud til særligt kostbare behandlinger grundet
dokumenteret betydelig oral funktionsnedsættelse.
Tilskud til tandbevarende protese eller opbygning af tand eller
protetisk rehabilitering af tandtab kan være særligt
kostbare behandlinger.
Der vil for særligt kostbare behandlinger fortsat
være krav om, at der kan påvises en
årsagssammenhæng mellem den orale
funktionsnedsættelse og sygdommen eller sygdomsbehandlingen
efter den foreslåede § 166, stk. 1 og stk. 2. Det
betyder, at der ikke kan gives tilskud til protetisk rehabilitering
af tandtab, hvor der ikke er påviselig sammenhæng til
sygdommen eller sygdomsbehandlingen. Krav om vurdering af
tandstatus før sygdom eller sygdomsbehandling kan dog
begrænses til fx antal tænder.
¬Patienter som får tilskud til særligt kostbare
behandlinger grundet betydelig dokumenteret oral
funktionsnedsættelse, vil også ved ansøgning
kunne få tilskud til almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje.
Alle patienter i ordningen, som har fået tilskud til
tandbevarende protese/opbygning af tand eller protetisk
rehabilitering af tandtab, vil få mulighed for, efter
ansøgning, at få dækket udgifter til
vedligeholdelse/reparation/udskiftning af behandlingen. De
fastlagte kriterier for betydelig oral funktionsnedsættelse
vil blive nærmere defineret i Sundhedsstyrelsens vejledning
"Den regionale tandpleje: Vejledning for omfanget af og kravene til
den regionale tandpleje" (nr. 9585 af 27. juni 2023).
Det foreslås i § 166, stk.
6, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler for støtte til de omfattede
patientgrupper, herunder størrelsen af patientens maksimale
egenbetaling i praksistandplejen.
Forslaget er en videreførelse af den nugældende
§ 166, stk. 4. Forslaget vil indebære, at der også
fremover vil være en mulighed for, at indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om den
støtte, som visse patientgrupper kan modtage efter
sundhedslovens § 166. Der er således ikke tale om en
indholdsmæssig ændring af bemyndigelsen.
Bemyndigelsesbestemmelsen er anvendt til at fastsætte
nærmere regler i bekendtgørelse nr. 959 af 14. juni
2022 (tandplejebekendtgørelsen), bl.a. regler om
visitationskriterierne til ordningen. De nugældende
visitationskriterier, der er nærmere beskrevet i
tandplejebekendtgørelsens §§ 26-29, vil blive
ændret i overensstemmelse lovændringen.
Sundhedsstyrelsen vil i medfør af lovændringen og i
forbindelse med ændringerne af
tandplejebekendtgørelsen opdatere vejledningen om "Den
regionale tandpleje: Vejledning for omfanget af og kravene til den
regionale tandpleje". Formålet med opdateringen af
vejledningen er, at det skal være let for de praktiserende
tandlæger og andre relevante fagpersoner at sætte sig
ind i visitationskriterierne for ordningen. Opdateringen af
vejledningen skal endvidere sikre en ensartet sagsbehandling og
bevillingspraksis på tværs af regionerne. Begreberne
"betydelige tandproblemer" samt "betydelig oral
funktionsnedsættelse" vil således blive defineret som
led i opdateringen af vejledningen.
Til nr. 2
Det følger af sundhedslovens § 259, at
bopælsregionen afholder udgifter forbundet med tandpleje
efter § 162, stk. 1 og 3, § 163 og § 166, stk. 1 og
2. ¬
Det foreslås, at § 259
ændres således, at »og § 166, stk. 1 og
2« ændres til: »og § 166, stk. 1, 2 og
5«.
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 1,
hvorefter den gældende § 166 i sundhedsloven affattes
på ny. Forslaget vil indebære, at det præciseres,
at regionen afholder udgifter forbundet med tandpleje til
patientgrupperne omfattet af den foreslåede § 166, stk.
1 og 2, samt udgifter til særligt kostbare behandlinger, der
tilbydes efter den foreslåede stk. 5. Dette er også
udgifter, der afholdes af regionen i dag, jf. den nugældende
166.
Til nr. 3
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3. Det følger endvidere af sundhedslovens
§ 278, stk. 2, at §§ 5 og 6, kapitel 4-9,
§§ 61-63, kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 247,
254, 266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og
§§ 272-274 og 276 ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at nyaffatte sundhedslovens § 278, stk. 2, samt indsætte en
bestemmelse om, at lovens bestemmelser kan sættes i kraft
på forskellige tidspunkter.
Det foreslås således, at det vil fremgå af
sundhedslovens § 278, stk. 2, at sundhedslovens §§ 5
og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61, kapitel 66-68,
og §§ 266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og
3, og §§ 272, 273 og 276 ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne
med de afvigelser, som de særlige færøske
forhold tilsiger.
Det foreslås videre, at lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Forslaget vil indebære, at der vil blive etableret en ny
anordningshjemmel til at foretage ændringer af anordning nr.
821 af 22. juni 2018 om ikrafttræden for
Færøerne af sundhedsloven.
Ændringen i § 278, stk. 2, forventes anvendt
første gang på epidemiområdet, som
Færøerne har overtaget pr. den 1. januar 2024.
Færøerne har herefter kompetence til at
fastsætte og håndhæve regler på
epidemiområdet på Færøerne. På
baggrund heraf ønsker Færøerne en ændring
af den del af den kongelige anordning, som har sat § 220 i
kraft for Færøerne. Herefter vil landslægen ikke
længere have kompetence til at føre tilsyn med de
sundhedsmæssige forhold på dag- og
døgninstitutioner for så vidt angår
bekæmpelse af smitsomme sygdomme. Med lovændringen vil
en sådan overtagelse af et område ikke kræve en
ny territorialbestemmelse med en anordningshjemmel, idet
territorialbestemmelsen vil give mulighed for, at bestemmelserne i
sundhedslovens § 278, stk. 2 kan træde i kraft på
forskellige tidspunkter for Færøerne.
Forslaget vil også indebære, at sundhedslovens
§ 247 udgår af sundhedslovens § 278, stk. 2,
hvorefter den ikke kan sættes i kraft for
Færøerne.
Det følger af sundhedslovens § 247, at
bopælskommunen afholder udgifter til forebyggende ydelser
efter sundhedslovens §§ 120-123.
Sundhedslovens §§ 120-125, hvortil der henvises i
lovens § 247, omhandler forebyggende sundhedsydelser til
børn og unge og findes samlet i sundhedslovens kapitel 36.
Sundhedslovens kapitel 36 er udgået af sundhedslovens §
278, stk. 2, ved lov nr. 1184 af 8. juni 2021.
Som følge heraf er det ikke længere relevant, at
sundhedslovens § 278, stk. 2, indeholder en henvisning til
sundhedslovens § 247, og henvisningen til bestemmelsen i
sundhedslovens territorialbestemmelse udgår derfor af
ordensmæssige hensyn.
Det følger af sundhedslovens § 254, stk. 1, at
bopælsregionen afholder udgifter til vaccinationsydelser
efter § 158. For personer, der ikke har bopæl i
udlandet, afholdes udgifterne af opholdsregionen. Det følger
videre af bestemmelsens stk. 2, at staten afholder udgifter til
børnevacciner i medfør af de af indenrigs- og
sundhedsministeren fastsatte regler om børnevaccinationer,
jf. § 158, stk. 2.
Sundhedslovens § 158, hvortil der henvises i lovens §
254, findes i lovens kapitel 43, som ikke er omfattet af
territorialbestemmelsens anvendelsesområde, jf. § 278,
stk. 2.
På baggrund heraf udgår henvisningen til lovens
§ 254 i territorialbestemmelsen af ordensmæssige
hensyn.
Sundhedslovens § 274 blev ophævet ved lov nr. 656 af
8. juni 2016.
Som følge heraf er det ikke længere relevant, at
sundhedslovens § 278, stk. 2, indeholder en henvisning til
sundhedslovens § 274, og henvisningen til bestemmelsen i
sundhedslovens territorialbestemmelse udgår derfor af
ordensmæssige hensyn.
De foreslåede ændringer af sundhedslovens §
278, stk. 2, 2. pkt., vil indebære, at de nævnte
bestemmelser i den foreslåede § 278, stk. 2, 1. pkt.,
fremover kan træde i kraft på forskellige tidspunkter
for Færøerne. Herefter vil det ikke kræve en
ændring af territorialbestemmelsen med anordningshjemlen,
hvis Færøerne ønsker at sætte
bestemmelserne i sundhedslovens § 278, stk. 2 i kraft på
et senere tidspunkt.
Til nr. 4
Det følger herudover af § 278, stk. 3, at
sundhedslovens kapitel 12, kapitel 54-57 og § 271, stk. 1, nr.
1 og 2, og stk. 2 og 3 ved kongelig anordning kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
afvigelser, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 278, stk. 3, indsættes et 2. pkt., hvorefter bestemmelserne i
sundhedslovens § 278, stk. 2 kan sættes i kraft på
forskellige tidspunkter for Færøerne.
Den foreslåede ændring af sundhedslovens § 278,
stk. 3, vil indebære, at bestemmelserne i sundhedslovens
§ 278, stk. 3, fremover kan træde i kraft på
forskellige tidspunkter for Færøerne. Herefter vil det
ikke kræve en ændring af territorialbestemmelsen med
anordningshjemlen, hvis Færøerne ønsker at
sætte bestemmelserne i sundhedslovens § 278, stk. 3 i
kraft på et senere tidspunkt.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Det foreslåede tidspunkt for ikrafttræden af loven
skal ses i sammenhæng med, at implementeringen af den
reviderede tilskudsordning efter Sundhedspakken forventes
påbegyndt medio 2024.
Det foreslås i stk. 2, at
loven ikke finder anvendelse på ansøgninger indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Patienter, som har fået tilsagn efter hidtil
gældende regler, vil kunne bevare deres tilsagn. Patienter,
som f.eks. ikke har ansøgt tidligere eller som har
fået afslag på en ansøgning, kan sende en ny
ansøgning til regionen med henblik på en vurdering
efter de nye regler.
Det foreslås i stk. 3, at
regler udstedt i medfør af § 166, stk. 4, i
sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 247 af 12. marts
2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 166,
stk. 6, i sundhedsloven, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til §
1, nr. 3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 247 af 12. marts 2024, som
ændret ved lov nr. 907 af 21. juni 2022, § 2 i lov nr.
1778 af 28. december 2023 og lov nr. 1779 af 28. december 2023,
foretages følgende ændringer: | | | | § 166.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til
kræftpatienter, der på grund af strålebehandling
i hoved eller halsregionen eller på grund af kemoterapi har
betydelige dokumenterede tandproblemer. Stk. 2.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til
personer, der på grund af Sjögrens syndrom har
betydelige dokumenterede tandproblemer. Stk. 3.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til
personer, der på grund af medfødte sjældne
sygdomme har betydelige, dokumenterede tandproblemer. Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler for støtte til de nævnte patientgrupper,
herunder for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling
i praksistandplejen. | | 1. § 166 affattes således: »§
166. Regionsrådet yder et særligt tilskud til
almindelig forebyggende og behandlende tandpleje til
følgende patientgrupper: 1) Patienter, der
på grund af kræft har fået strålebehandling
i hoved- eller halsregionen. 2) Patienter, der
på grund af blodkræft har modtaget
helkropsbestråling forud for allogen
knoglemarvstransplantation. 3) Patienter, der
på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet kronisk
Graft versus Host Disease (GvHD). 4) Patienter, der
er diagnosticeret med Sjögrens syndrom. 5) Patienter, der
på grund af kræft har fået kemoterapi,
immunterapi eller hormon- og antihormonbehandling. 6) Patienter, der
på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod. Stk. 2.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje til patienter, der på
grund af medfødte sjældne sygdomme har betydelige
dokumenterede tandproblemer. Stk. 3.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 2 eller 3, skal ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje kunne påvise nedsat spytsekretion. Stk. 4.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 4, 5 eller 6, skal ved
ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende
tandpleje have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne
påvise nedsat spytsekretion. Stk. 5.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til patienter
efter stk. 1 eller stk. 2, der ansøger om tilskud til
særligt kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret
oral funktionsnedsættelse, som følge af sygdommen
eller sygdomsbehandlingen. Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler for støtte til de nævnte patientgrupper i
§ 166, stk. 1 eller stk. 2, herunder for størrelsen af
patientens maksimale egenbetaling i praksistandplejen.« | § 259.
Bopælsregionen afholder udgifter forbundet med tandpleje
efter § 162, stk. 1 og 3, § 163 og § 166, stk. 1 og
2. | | 2. I § 259 ændres »og § 166,
stk. 1 og 2« til: »og § 166, stk. 1, 2 og
5«. | | | | §
278. --- Stk. 2.
§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61,
kapitel 66-68, og §§ 247, 254, 266-268, § 271, stk.
1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-274 og 276 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Stk. 3.
Kapitel 12, kapitel 54-57 og § 271, stk. 1, nr. 1 og 2, og
stk. 2 og 3, kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | 3. § 278, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61,
kapitel 66-68, og §§ 266-268, § 271, stk. 1, nr.
1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272, 273 og 276 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.« 4. I § 278, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: »Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter for
Færøerne.« |
|