Skriftlig fremsættelse (25. april
2024)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og
udlændingeloven (Anbefalinger fra Taskforce om udenlandsk
arbejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af
sundhedspersoner)
(Lovforslag nr. L 170)
Sundhedsvæsenet og ældreplejen
forventes fremover at stå med en massiv mangel på
arbejdskraft. Det gælder bl.a. social- og sundhedsassistenter
og -hjælpere. Samtidig er antallet af
førsteprioritetsansøgere til sygeplejerskeuddannelsen
faldet med 34 pct. fra 2016 til 2023.
Det er regeringens opfattelse, at en del af
udfordringerne skal løses med udenlandsk arbejdskraft.
Der er dog i dag en række
udfordringer i forhold til at rekruttere sundhedspersonale fra
særligt tredjelande. Det er især autorisationsprocessen
for ansøgere fra lande uden for EU/EØS (tredjelande),
som opleves som en langvarig, ufleksibel og uigennemsigtig for
både ansøgere og arbejdsgivere, ligesom de
nuværende autorisationsgebyrer, der betales ved udstedelse af
- og ikke ved ansøgning om - autorisation, ikke i
tilstrækkeligt omfang sikrer finansiering af
sagsområdet. Dertil kommer, at der på
udlændingeområdet findes regler, som i forhold til
autorisationsprocessen kan opleves som en yderligere barriere.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) indgik derfor den 24. januar 2024 en politisk aftale
med Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Konservativt
Folkeparti og Radikale Venstre om initiativer, der skal sikre bedre
og smidigere rammer for rekruttering af udenlandske
sundhedspersoner fra tredjelande, så det sikres, at kompetent
og efterspurgt sundhedspersonale hurtigere kan bidrage til
løsningen af opgaverne i sundhedsvæsenet.
Med lovforslaget implementeres en
række af initiativerne fra den politiske aftale gennem
justeringer af bl.a. autorisationsprocessen og
udlændingelovgivningen, der skal lette processen for
ansøgere fra tredjelande og arbejdsgivernes
rekruttering.
Det foreslås derfor med lovforslaget
at give særligt efterspurgte sundhedspersoner fra tredjelande
mulighed for at påbegynde evalueringsansættelsen med
det samme efter godkendt uddannelsesvurdering og sideløbende
opfylde de øvrige betingelser.
I forlængelse heraf foreslås,
at særligt efterspurgte sundhedspersoner, som har et konkret
tilbud om evalueringsansættelse forud for indrejse, skal
kunne få opholdstilladelse med henblik på at opnå
dansk autorisation som sundhedsperson (autorisationsophold).
Forslagene skal sikre, at kompetent og
efterspurgt sundhedspersonale fra tredjelande hurtigere kan bidrage
til løsningen af opgaverne i sundhedsvæsenet.
Samtidig foreslås, at både
ansøgers grunduddannelse og eventuel videreuddannelse
indgår i uddannelsesvurderingen, og at ansøger skal
kunne kompensere for manglende praktiktimer i sin uddannelse.
Dermed får kvalificerede sundhedspersoner modsat i dag
fremover mulighed for at gennemføre autorisationsprocessen,
selvom uddannelsesstrukturen ikke ligner den danske.
Desuden foreslås at omlægge det
nuværende autorisationsgebyr fra et meddelelses- til et
ansøgningsgebyr, så der er ressourcer til at behandle
ansøgninger og nye sagspukler forebygges.
Samtidig foreslås det at udvide
positivlisten for faglærte med social- og
sundhedshjælper og indføre en kvote på 1.000
opholds- og arbejdstilladelser til udenlandske social- og
sundhedshjælpere efter positivlisten for faglærte.
Dermed tilvejebringes det retlige grundlag for, at arbejdsgiverne
kan rekruttere udlændinge til stillinger som social- og
sundhedshjælper, samtidig med at det sikres, at de kan
absorbere de nye medarbejdere.
Endvidere foreslås en række
andre ændringer af udlændingelovgivningen, der skal
forenkle processerne og forbedre mulighederne for at opnå
autorisation. Herunder at udenlandske sundhedspersoner på
autorisationsophold fremover fritages fra krav om
arbejdstilladelse, og at visse ansøgere om autorisation som
læge eller tandlæge kan søge om
forlængelse af opholdstilladelsen, hvis udlændingen har
indgået en konkret aftale om evalueringsansættelse
eller er påbegyndt en evalueringsansættelse.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at
henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.