Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 23. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Alternativets medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, DF, EL og ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og LA) indstiller lovforslag A og lovforslag B til
vedtagelse uændret. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme for lovforslaget med de af
indenrigs- og sundhedsministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslag A og
lovforslag B til forkastelse ved 3.
behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
indstiller lovforslag B til vedtagelse
uændret.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
indstiller lovforslag B til vedtagelse
uændret. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre
SF og RV støtter lovforslaget, der
udmønter en aftale, partierne er med i. Af samme grund er SF
og RV imod deling af lovforslaget, da det er en samlet aftale, som
man kan tilslutte sig eller lade være. Partierne
understreger, at aftalen alene indebærer, at man
afdækker muligheden for at indgå partnerskabsaftaler.
Hvis disse partnerskaber eventuelt skal realiseres, kræver
det drøftelser blandt aftalepartierne først.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(DD, LA, DF og EL):
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven
(Anbefalinger fra taskforce om udenlandsk arbejdskraft)«
omfattende § 1, nr. 1, 4 og 5, § 2, nr. 2, 11 og 12, og
§§ 3 og 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven
(Anbefalinger fra taskforce om udenlandsk arbejdskraft og
ændring af gebyrer for autorisation af
sundhedspersoner)« omfattende § 1, nr. 2 og 3, § 2,
nr. 1, 3-10 og 13-26, § 3, stk. 1, § 4 og bilag 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, KF og RV):
2) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
3, stk. 2, 1. pkt., ændres »gennemgået en
uddannelse, som kan sidestilles med den tilsvarende danske
uddannelse« til: »opnået et uddannelsesniveau,
som kan sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske
grunduddannelse, eller til personer, hvis udenlandske uddannelse
alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med
den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, hvis der under
autorisationsprocessen kompenseres herfor«.«
[Præcisering af, at
ansøgers samlede uddannelsesniveau vurderes op imod den
tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse]
Til § 2
3) I
det under nr. 8 foreslåede § 9 i, stk. 4, ændres i 1. pkt. »§ 2, stk. 3« til:
»§ 2, stk. 5«.
[Konsekvensrettelse]
4) I
den under nr. 17 foreslåede
ændring af § 9 i, stk. 12,
der bliver stk. 15, ændres »og« til:
»samt«.
[Præcisering af, at der skal
betales gebyr for indgivelse af ansøgning om
jobsøgningsophold, hvis udlændingen før den 1.
juli 2024 er meddelt opholdstilladelse efter § 9 i, stk.
3]
5) I
den under nr. 25 foreslåede
ændring af § 33 b, stk. 1, nr.
4, ændres »§ 9 i, stk. 7« til:
»§ 9 i, stk. 6«.
[Ændring af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at dele lovforslaget op
i to lovforslag (A og B).
Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget ved 2. behandling, vil de to lovforslag blive
viderebehandlet, herunder stemt om, hver for sig.
Lovforslag B omfatter forslag om, at
både ansøgers grunduddannelse og eventuel
videreuddannelse indgår i uddannelsesvurderingen, og at
ansøger kan kompensere for manglende praktiktimer i sin
uddannelse, en omlægning af autorisationsgebyr fra et
meddelelses- til et ansøgningsgebyr, en udvidelse af
positivlisten for faglærte med social- og
sundhedshjælper og en kvote på 1.000 opholds- og
arbejdstilladelser til udenlandske social- og
sundhedshjælpere.
Lovforslag A omfatter det resterende af det
fremsatte lovforslag.
Ændringsforslagsstiller vil, hvis
forslaget vedtages ved 2. behandling, stille de nødvendige
konsekvensændringsforslag til behandling ved 3.
behandling.
Til nr. 2
Efter den
gældende autorisationslovs § 3, stk. 2, 1. pkt.,
meddeler Styrelsen for Patientsikkerhed autorisation til personer,
der i udlandet har gennemgået en uddannelse, som kan
sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse.
Med lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslås det at ændre § 3, stk.
2, 1. pkt., så »gennemgået en uddannelse«
ændres til: »opnået et uddannelsesniveau«,
og der efter »danske uddannelse« indsættes:
», eller til personer hvis udenlandske uddannelse alene
mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med den
tilsvarende danske uddannelse, hvis der under
autorisationsprocessen kompenseres herfor«.
De
foreslåede ændringer vil medføre, at Styrelsen
for Patientsikkerhed meddeler autorisation til personer, der i
udlandet har opnået et uddannelsesniveau, som kan sidestilles
med den tilsvarende danske uddannelse, eller til personer hvis
udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at
kunne sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse, hvis der
under autorisationsprocessen kompenseres herfor.
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet er blevet opmærksomt på, at det med
den foreslåede formulering kan fremstå uklart, om
vurderingen af ansøgerens uddannelse holdes op imod den
danske grunduddannelse eller videreuddannelse i de tilfælde,
hvor en ansøgers formaliserede videreuddannelse indgår
i uddannelsesvurderingen eller vurderingen af behov for
kompensation for manglende kliniske timer.
Det er med
lovforslaget hensigten, at vurderingen i alle tilfælde skal
foretages op imod den tilsvarende faggruppes danske
grunduddannelse.
Det
foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets
§ 1, nr. 2, og dermed den foreslåede ændring af
autorisationslovens § 3, stk. 2, 1. pkt.
Den
foreslåede ændring af § 1, nr. 2, vil betyde, at
det i stedet foreslås, at »gennemgået en
uddannelse, som kan sidestilles med den tilsvarende danske
uddannelse« ændres til: »opnået et
uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den tilsvarende
faggruppes danske grunduddannelse, eller til personer hvis
udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at
kunne sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske
grunduddannelse, hvis der under autorisationsprocessen kompenseres
herfor«.
Ændringen er alene af sproglig
karakter, og der tilsigtes ingen indholdsmæssige
ændringer af de ændringer, der med lovforslaget
foreslås til bestemmelsen.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse af
§ 9 i, stk. 4. Den foreslåede ændring
vedrører henvisningen i § 9 i, stk. 4, 1. pkt., til
§ 2, stk. 3. Med ændringsforslaget ændres
henvisningen fra stk. 3 til stk. 5, i overensstemmelse med at der
med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås indsat et nyt
stk. 5 i autorisationslovens § 2.
Til nr. 4
Det følger
af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 5, at en
udlænding senest samtidig med indgivelse af ansøgning,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne
kan tilsige andet, skal betale et gebyr for indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse efter bl.a. § 9 i, stk.
3 (autorisationsophold), og § 9 i, stk. 12
(jobsøgningsophold). Gebyret for at søge
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk. 12,
er fastsat til 2.490 kr. (2024-niveau), jf. § 5, stk. 3, nr.
2, i gebyrbekendtgørelsen. Det følger af
udlændingelovens 9 h, stk. 4, 1. pkt., at størrelsen
af gebyret efter bl.a. § 9 h, stk. 1, nr. 5, fastsættes
således, at det svarer til omkostningerne ved Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations behandling og kontrol af
ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse.
Med den
foreslåede ændring af bestemmelsen i § 9 i, stk.
12, om jobsøgningsophold foreslås det, at der skal
kunne meddeles opholdstilladelse til en udlænding, med
henblik på at denne kan søge beskæftigelse efter
opnåelse af dansk autorisation, der har dannet grundlag for
en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk.
3 (autorisationsophold for læger, tandlæger og
sygeplejersker) og stk. 4 (autorisationsophold for særligt
efterspurgte sundhedspersoner).
Som udgangspunkt
vil jobsøgningsopholdet blive meddelt, samtidig med at
udlændingen meddeles en førstegangsopholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 i, stk. 3 og 4, med henblik
på at opnå dansk autorisation.
Udlændinge,
der allerede har opholdstilladelse i Danmark (dvs. før
lovens ikrafttrædelse) efter udlændingelovens § 9
i, stk. 3, med henblik på at opnå autorisation som
læge, tandlæge eller sygeplejerske, vil også
kunne få et jobsøgningsophold på 6
måneder. Da jobsøgningsopholdet for disse
udlændinge ikke er meddelt sammen med
førstegangsopholdstilladelsen, vil de pågældende
skulle indgive en særskilt ansøgning herom. Der vil
skulle betales et gebyr herfor, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, jf.
udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 5.
Til nr. 5
Det følger af den under
lovforslagets § 2, nr. 25, foreslåede ændring af
§ 33 b, stk. 1, nr. 4, at det foreslås at indsætte
en henvisning til § 9 i, stk. 7, hvilket rettelig skulle have
været til § 9 i, stk. 6.
Med henblik på at korrigere
henvisningen foreslås det med ændringsforslaget at
indsætte en henvisning i § 33 b, stk. 1, nr. 4, til
§ 9 i, stk. 6.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2024 og var til 1. behandling den 3. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 20. februar 2024 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 194. Den 25. april
2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Lars Arne Christensen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann
Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg
Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |