L 170 Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven.

(Anbefalinger fra taskforce om udenlandsk arbejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af sundhedspersoner).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 23-05-2024

Afgivet: 23-05-2024

Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 23. maj 2024 (omtryk)

20231_l170_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 23. maj 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.

Alternativets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-5.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et mindretal i udvalget (DD, LA, DF, EL og ALT) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD og LA) indstiller lovforslag A og lovforslag B til vedtagelse uændret. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme for lovforslaget med de af indenrigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslag A og lovforslag B til forkastelse ved 3. behandling.

Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet indstiller lovforslag B til vedtagelse uændret.

Et fjerde mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet indstiller lovforslag B til vedtagelse uændret. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre

SF og RV støtter lovforslaget, der udmønter en aftale, partierne er med i. Af samme grund er SF og RV imod deling af lovforslaget, da det er en samlet aftale, som man kan tilslutte sig eller lade være. Partierne understreger, at aftalen alene indebærer, at man afdækker muligheden for at indgå partnerskabsaftaler. Hvis disse partnerskaber eventuelt skal realiseres, kræver det drøftelser blandt aftalepartierne først.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (DD, LA, DF og EL):

1) Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven (Anbefalinger fra taskforce om udenlandsk arbejdskraft)« omfattende § 1, nr. 1, 4 og 5, § 2, nr. 2, 11 og 12, og §§ 3 og 4.

B. »Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven (Anbefalinger fra taskforce om udenlandsk arbejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af sundhedspersoner)« omfattende § 1, nr. 2 og 3, § 2, nr. 1, 3-10 og 13-26, § 3, stk. 1, § 4 og bilag 1.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det udelte lovforslag

Til § 1

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, KF og RV):

2) Nr. 2 affattes således:

»2. I § 3, stk. 2, 1. pkt., ændres »gennemgået en uddannelse, som kan sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse« til: »opnået et uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, eller til personer, hvis udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, hvis der under autorisationsprocessen kompenseres herfor«.«

[Præcisering af, at ansøgers samlede uddannelsesniveau vurderes op imod den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse]

Til § 2

3) I det under nr. 8 foreslåede § 9 i, stk. 4, ændres i 1. pkt. »§ 2, stk. 3« til: »§ 2, stk. 5«.

[Konsekvensrettelse]

4) I den under nr. 17 foreslåede ændring af § 9 i, stk. 12, der bliver stk. 15, ændres »og« til: »samt«.

[Præcisering af, at der skal betales gebyr for indgivelse af ansøgning om jobsøgningsophold, hvis udlændingen før den 1. juli 2024 er meddelt opholdstilladelse efter § 9 i, stk. 3]

5) I den under nr. 25 foreslåede ændring af § 33 b, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 9 i, stk. 7« til: »§ 9 i, stk. 6«.

[Ændring af henvisning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at dele lovforslaget op i to lovforslag (A og B).

Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget ved 2. behandling, vil de to lovforslag blive viderebehandlet, herunder stemt om, hver for sig.

Lovforslag B omfatter forslag om, at både ansøgers grunduddannelse og eventuel videreuddannelse indgår i uddannelsesvurderingen, og at ansøger kan kompensere for manglende praktiktimer i sin uddannelse, en omlægning af autorisationsgebyr fra et meddelelses- til et ansøgningsgebyr, en udvidelse af positivlisten for faglærte med social- og sundhedshjælper og en kvote på 1.000 opholds- og arbejdstilladelser til udenlandske social- og sundhedshjælpere.

Lovforslag A omfatter det resterende af det fremsatte lovforslag.

Ændringsforslagsstiller vil, hvis forslaget vedtages ved 2. behandling, stille de nødvendige konsekvensændringsforslag til behandling ved 3. behandling.

Til nr. 2

Efter den gældende autorisationslovs § 3, stk. 2, 1. pkt., meddeler Styrelsen for Patientsikkerhed autorisation til personer, der i udlandet har gennemgået en uddannelse, som kan sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse.

Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det at ændre § 3, stk. 2, 1. pkt., så »gennemgået en uddannelse« ændres til: »opnået et uddannelsesniveau«, og der efter »danske uddannelse« indsættes: », eller til personer hvis udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse, hvis der under autorisationsprocessen kompenseres herfor«.

De foreslåede ændringer vil medføre, at Styrelsen for Patientsikkerhed meddeler autorisation til personer, der i udlandet har opnået et uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse, eller til personer hvis udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse, hvis der under autorisationsprocessen kompenseres herfor.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet opmærksomt på, at det med den foreslåede formulering kan fremstå uklart, om vurderingen af ansøgerens uddannelse holdes op imod den danske grunduddannelse eller videreuddannelse i de tilfælde, hvor en ansøgers formaliserede videreuddannelse indgår i uddannelsesvurderingen eller vurderingen af behov for kompensation for manglende kliniske timer.

Det er med lovforslaget hensigten, at vurderingen i alle tilfælde skal foretages op imod den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse.

Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets § 1, nr. 2, og dermed den foreslåede ændring af autorisationslovens § 3, stk. 2, 1. pkt.

Den foreslåede ændring af § 1, nr. 2, vil betyde, at det i stedet foreslås, at »gennemgået en uddannelse, som kan sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse« ændres til: »opnået et uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, eller til personer hvis udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, hvis der under autorisationsprocessen kompenseres herfor«.

Ændringen er alene af sproglig karakter, og der tilsigtes ingen indholdsmæssige ændringer af de ændringer, der med lovforslaget foreslås til bestemmelsen.

Til nr. 3

Der er tale om en konsekvensrettelse af § 9 i, stk. 4. Den foreslåede ændring vedrører henvisningen i § 9 i, stk. 4, 1. pkt., til § 2, stk. 3. Med ændringsforslaget ændres henvisningen fra stk. 3 til stk. 5, i overensstemmelse med at der med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås indsat et nyt stk. 5 i autorisationslovens § 2.

Til nr. 4

Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 5, at en udlænding senest samtidig med indgivelse af ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter bl.a. § 9 i, stk. 3 (autorisationsophold), og § 9 i, stk. 12 (jobsøgningsophold). Gebyret for at søge opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk. 12, er fastsat til 2.490 kr. (2024-niveau), jf. § 5, stk. 3, nr. 2, i gebyrbekendtgørelsen. Det følger af udlændingelovens 9 h, stk. 4, 1. pkt., at størrelsen af gebyret efter bl.a. § 9 h, stk. 1, nr. 5, fastsættes således, at det svarer til omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling og kontrol af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse.

Med den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 9 i, stk. 12, om jobsøgningsophold foreslås det, at der skal kunne meddeles opholdstilladelse til en udlænding, med henblik på at denne kan søge beskæftigelse efter opnåelse af dansk autorisation, der har dannet grundlag for en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk. 3 (autorisationsophold for læger, tandlæger og sygeplejersker) og stk. 4 (autorisationsophold for særligt efterspurgte sundhedspersoner).

Som udgangspunkt vil jobsøgningsopholdet blive meddelt, samtidig med at udlændingen meddeles en førstegangsopholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk. 3 og 4, med henblik på at opnå dansk autorisation.

Udlændinge, der allerede har opholdstilladelse i Danmark (dvs. før lovens ikrafttrædelse) efter udlændingelovens § 9 i, stk. 3, med henblik på at opnå autorisation som læge, tandlæge eller sygeplejerske, vil også kunne få et jobsøgningsophold på 6 måneder. Da jobsøgningsopholdet for disse udlændinge ikke er meddelt sammen med førstegangsopholdstilladelsen, vil de pågældende skulle indgive en særskilt ansøgning herom. Der vil skulle betales et gebyr herfor, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 5.

Til nr. 5

Det følger af den under lovforslagets § 2, nr. 25, foreslåede ændring af § 33 b, stk. 1, nr. 4, at det foreslås at indsætte en henvisning til § 9 i, stk. 7, hvilket rettelig skulle have været til § 9 i, stk. 6.

Med henblik på at korrigere henvisningen foreslås det med ændringsforslaget at indsætte en henvisning i § 33 b, stk. 1, nr. 4, til § 9 i, stk. 6.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2024 og var til 1. behandling den 3. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 20. februar 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 194. Den 25. april 2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Anders Kronborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Lars Arne Christensen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL) Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5