Fremsat den 24. april 2024 af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om betalinger
(Midlertidig lempelse af kontantreglen)
§ 1
I lov om betalinger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 53 af 18. januar 2023, som
ændret ved § 9 i lov nr. 409 af 25. april 2023,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 81, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt.
finder ikke anvendelse på kontantbetalinger, der overstiger
købesummen med mere end 500 kr.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. § 81, stk.
1, 2. pkt., i lov om betalinger, som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, ophæves den 1. juni 2025.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter offentliggørelsen af indkaldelsen af
1.000-kronesedlen den 30. november 2023 har detailhandlen oplevet
en markant stigning i brugen af 1.000-kronesedlen. Detailhandlen
beretter, at brugen af 1.000-kronesedler til betaling stadig er
hyppig, og den første forventede pukkel af brugen af
1.000-kronesedler er således længere end forventet.
Hertil kommer, at der må forventes en større pukkel i
slutningen af indkaldelsesperioden, som slutter 31. maj 2025, bl.a.
fordi Nationalbankens informationskampagne forventes at have
størst effekt i slutningen af indkaldelsesperioden.
Detailhandlen har observeret, at 1.000-kronesedlen ofte benyttes
til køb af varer med lav værdi.
Hyppige betalinger med 1.000-kronesedlen i handler med lav
købesum er en udfordring for butikkerne. Det skyldes, at
kontantreglen i lov om betalinger § 81 indebærer, at en
butik er forpligtet til at tage imod kontanter som betalingsmiddel
med enkelte undtagelser. Butikkerne er således forpligtede
til at tage imod betaling med 1.000-kronesedlen selv for små
køb, da de ellers ikke overholder kontantreglen.
Hvis der benyttes mange 1.000-kronesedler til betaling -
herunder også for køb for småbeløb -
kræver det endvidere en stor kontantbeholdning for at kunne
give byttepenge tilbage. I en tid med varierende brug af
1.000-kronesedlen kan det være svært for butikkerne at
forudse, hvor mange byttepenge de skal have liggende, og det er
forbundet med både store omkostninger og øgede risici
at have ekstraordinært store beholdninger af kontanter. Der
er bl.a. væsentlige sikkerhedsrisici i form af tyveri,
indbrud og røveri ved at have store beholdninger af
kontanter liggende.
Forbrugerombudsmanden har modtaget klager over brud på
kontantreglen i enkelte butikker. Forbrugerombudsmanden har sendt
en orientering om kontantreglen til disse virksomheder. Senest har
Forbrugerombudsmanden gjort det klart, at man med kontantreglen
også er forpligtet til at modtage betaling med en
1.000-kroneseddel, uanset at købesummen er lav, og at man
med kontantreglen således ikke kan skelne mellem reelle
køb og køb, der primært har karakter af
veksling af sedler. Derfor skal butikkerne være i stand til
at tage imod kontanter for alle køb uanset købets
karakter.
Med lovforslaget foreslås det, at det midlertidigt
gøres frivilligt for butikkerne at modtage 1.000-kronesedler
som betaling, hvis kontantbetalingen overstiger købesummen
med mere end 500 kr. Lovforslaget muliggør dermed fortsat
køb af varer med 1.000-kronesedler. Derimod vil betaling fra
kunder, der ønsker at benytte en 1.000-kroneseddel til
mindre køb op til 500 kr., der reelt kan have karakter af en
veksling af sedler, kunne afvises.
2. Lempelse af
kontantreglen
2.1. Gældende ret
Det følger af § 81, stk. 1, i lov om betalinger
(kontantreglen), at danske betalingsmodtagere er forpligtet til at
modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00 til kl.
22.00, hvis betalingsmodtageren modtager betalingsinstrumenter
omfattet af lov om betalinger, jf. dog § 5 i hvidvaskloven,
som indeholder en kontantforbudsgrænse på 15.000 kr.,
og bestemmelsens stk. 2-6.
Det følger af bemærkningerne til § 81, stk. 1,
at bestemmelsen fastsætter en generel forpligtelse til at
modtage kontanter i dagtimerne og sikrer, at forbrugere som
udgangspunkt vil kunne betale med kontanter i forretninger,
restauranter mv. i løbet af dagtimerne. Derved sikres det,
at den erhvervsdrivende ikke har mulighed for at betinge et salg
af, at betalingen foretages med et elektronisk betalingsinstrument
som f.eks. et Dankort, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg
A, L 157 som fremsat, side 213.
Der findes i § 81, stk. 2-6, en række undtagelser til
kontantreglen.
I medfør af stk. 2 gælder kontantreglen ikke i
forbindelse med fjernsalg, herunder internethandel, og salg i
selvbetjeningsmiljøer, herunder parkeringsautomater.
Det følger af stk. 3, 1. pkt., at betalingsmodtagere, der
er beliggende i områder, hvor der kan være
forhøjet risiko for røveri forbundet med modtagelse
af kontanter, uanset kontantreglen i stk. 1 alene er forpligtet til
at modtage kontanter fra kl. 06.00 til kl. 20.00. Det fremgår
af stk. 3, 2. pkt., at betalingsmodtagere, der ikke modtager
kontanter i tidsrummet kl. 20.00-22.00, skal opsætte skilte
herom. Det fremgår af stk. 3, 3. pkt., at erhvervsministeren
fastsætter i hvilke områder i Danmark, der kan
være en forhøjet risiko for røveri forbundet
med modtagelse af kontanter og af stk. 3, 4. pkt., at
erhvervsministeren offentliggør en meddelelse herom på
Erhvervsministeriets hjemmeside.
Det følger af stk. 4, at betalingsmodtagere kan fravige
kontantreglen i stk. 1 for så vidt angår betalinger fra
betalere, der ikke er forbrugere.
Det følger af stk. 5, at kontantreglen ikke finder
anvendelse på betalingsmodtagere, når disse
indgår som en del af festivaler, byfester og lignende
arrangementer af midlertidig karakter, der opfylder en række
betingelser, som oplistes i stk. 5, nr. 1-4.
Endelig følger det af stk. 6, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at bestemte typer af betalingsmodtagere
er forpligtet til altid at modtage betaling med kontanter uanset
stk. 1-3.
Betalingsmodtagere kan efter gældende ret ikke afslå
at modtage en kontantbetaling på baggrund af summen af
byttepenge, som kontantbetalingen vil give anledning til.
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Efter offentliggørelsen af indkaldelsen af
1.000-kronesedlen den 30. november 2023 har detailhandelen oplevet
en markant stigning i brugen af 1.000-kronesedlen. Hertil kommer,
at brugen af 1.000-kronesedlen kan stige yderligere i takt med, at
afslutningen på indkaldelsesperioden den 31. maj 2025, jf.
bekendtgørelse nr. 1706 af 11. december 2023 om Danmarks
Nationalbanks indkaldelse af visse pengesedler, nærmer sig,
bl.a. fordi Nationalbankens informationskampagne forventes at have
størst effekt i slutningen af indkaldelsesperioden.
Erhvervsministeriet er blevet opmærksom på, at
detailhandlen samtidig har observeret, at 1.000-kronesedlen ofte
benyttes til køb af varer med lav værdi, hvilket er en
udfordring for butikkerne. Først og fremmest risikerer
betalingsmodtagerne ikke at overholde kontantreglen, som generelt
indebærer, at betalingsmodtagere er forpligtet til at tage
imod kontanter som betalingsmiddel. Dernæst kræver
anvendelsen af 1.000-kronesedlen som betaling for varer med lav
værdi, at butikkerne har en stor kontantbeholdning til brug
for afregning af byttepenge. Det udgør en væsentlig
administrativ og økonomisk byrde for detailhandlen. Dertil
kommer, at en sådan kontantbeholdning medfører
væsentlige sikkerhedsrisici i form af risiko for tyveri,
indbrud og røveri.
Det foreslås, at betalingsmodtagere fremover ikke vil
være forpligtede til at modtage kontantbetalinger, hvis
kontantbetalingen overstiger købesummen med 500 kr. eller
mere. Forslaget vil medføre, at betalingsmodtagere får
mulighed for at afvise at tage imod kontanter, såfremt
betalingsmodtageren skal give 500 kr. eller derover i byttepenge.
Det muliggør dermed fortsat køb af varer med
1.000-kronesedler, men giver betalingsmodtagere mulighed for at
afvise at modtage 1.000-kronesedler til betaling af beløb
under 500 kr.
Det foreslås, at bestemmelsen ophæves i forbindelse
udløbet af 1.000-kronesedlens indkaldelsesperiode, da
bestemmelsen herefter vil være indholdsløs.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget fastsætter ikke pligter, hvorfor det ikke
vurderes at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
[Afventer offentlig høring]
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i
relevant omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 81, stk. 1, i lov om betalinger, at
danske betalingsmodtagere er forpligtet til at modtage betaling med
kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00 til kl. 22.00, hvis
betalingsmodtageren modtager betalingsinstrumenter omfattet af lov
om betalinger, jf. dog § 5 i hvidvaskloven, som indeholder en
kontantforbudsgrænse på 15.000 kr., og bestemmelsens
stk. 2-6.
I medfør af stk. 2 gælder kontantreglen ikke i
forbindelse med fjernsalg, herunder internethandel, og salg i
selvbetjeningsautomater, herunder parkeringsautomater.
Bestemmelsens stk. 3-6 indeholder en række yderligere
undtagelser til kontantreglen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte §
81, stk. 1, 2. pkt., hvorefter 1. pkt. ikke finder
anvendelse på kontantbetalinger, der overstiger
købesummen med mere end 500 kr.
Forslaget vil medføre, at betalingsmodtagere, herunder
detailbutikker, får mulighed for at afvise at tage imod
kontanter, såfremt betalingsmodtageren skal betale mere end
500 kr. i byttepenge. Med forslaget vil det således fortsat
være muligt at betale for varer med 1.000-kronesedler, hvis
betalingsmodtageren skal give præcis 500 kr. eller mindre
tilbage i byttepenge. Det vil sige, at betalingsmodtager kun er
forpligtet til at modtage betaling med en 1.000-kroneseddel, hvis
købesummen overstiger 500 kr. Dermed vil betalingsmodtagere
f.eks. kunne afvise at modtage en 1.000-kroneseddel som betaling
for en pakke tyggegummi til 10 kr. Ligeledes vil betalingsmodtagere
f.eks. kunne afvise at modtage en 1.000-kroneseddel som betaling
for en vare, der har en værdi af 490 kr.
Det vil være op til den enkelte betalingsmodtager, om
denne ønsker at udnytte den foreslåede lempelse af
kontantreglen i § 81, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil alene gælde indtil
den 1. juli 2025, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det foreslåede vil være en fravigelse af
udgangspunktet om, at erhvervsrettet regulering skal træde i
kraft enten den 1. januar eller den 1. juli. Fravigelsen er
begrundet i, at lovforslaget ønskes af erhvervslivet
hurtigst muligt, og at loven ikke vil have samme virkning, hvis den
først træder i kraft den 1. juli 2024.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 81, stk. 1, 2. pkt., i lov om betalinger, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. juni 2025.
Det foreslåede vil medføre, at det alene vil
være muligt for betalingsmodtagere at gøre brug af den
foreslåede lempelse i § 81, stk. 1, 1. pkt., til og med
den 31. maj 2025.
Dette vil indebære, at den foreslåede bestemmelse om
undtagelse til kontantreglen automatisk ophæves den 1. juli
2025, medmindre reglernes gyldighedsperiode forinden
forlænges ved lov.
Til §
3
Det fremgår af § 161 i lov om betalinger, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
at §§ 1-158 og 160 ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås i § 3, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Lov nr. 652 af 8. juni 2017 om betalinger er sat i kraft
på Færøerne ved kongelig anordning nr. 1223 af
11. juni 2021.