L 167 Forslag til lov om ændring af lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet, lov om Planklagenævnet, lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love.

(Effektivisering af sagsbehandlingen i Planklagenævnet, Miljø- og Fødevareklagenævnet og Energiklagenævnet m.v.).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 28-05-2024

Afgivet: 28-05-2024

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2024

20231_l167_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 4 og 6, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 5.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, LA, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren stillede ændringsforslag nr. 1 og 4. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.

Et tredje mindretal (EL) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2 og 5 og vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de øvrige ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne og Det Konservative Folkeparti

Liberal Alliances, Danmarksdemokraternes og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at med henblik på at sikre en ensartet klagebehandling for alle tre klagenævn for afgørelser, som angår vedvarende energi, vil bekendtgørelsen for Energiklagenævnet, som det er tilfældet for lovforslaget, også træde i kraft den 1. juli 2024.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

1) I de under nr. 1 foreslåede § 11, stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres »energi« til: »energianlæg«.

[Lovteknisk præcisering]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (DD, DF og ALT):

2) Nr. 2 udgår.

[Udeladelse af bemyndigelsesbestemmelse]

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):

3) I det under nr. 2 foreslåede § 11, stk. 3, ændres »energi samt virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil« til: »energianlæg, virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil og anlæg til fangst, transport eller lagring af CO2«.

[Lovteknisk præcisering og tilføjelse af anlæg til fangst, transport eller lagring af CO2]

Til § 2

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

4) I de under nr. 1 foreslåede § 4 a, stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres »energi« til: »energianlæg«.

[Lovteknisk præcisering]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (DD, DF og ALT):

5) Nr. 2 udgår.

[Udeladelse af bemyndigelsesbestemmelse]

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):

6) I det under nr. 2 foreslåede § 4 a, stk. 3, ændres »energi samt virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil« til: »energianlæg, virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil og anlæg til fangst, transport eller lagring af CO2«.

[Lovteknisk præcisering og tilføjelse af anlæg til fangst, transport eller lagring af CO2]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 4

Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 2

Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter erhvervsministeren efter forhandling med den vedkommende minister kan fastsætte regler om, at bestemmelserne i § 11, stk. 1, 2. og 3. pkt., i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet skal finde anvendelse på andre former for vedvarende energi og virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil, udgår.

Til nr. 3

Der er tale om en lovteknisk præcisering svarende til ændringsforslag nr. 1. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1.

Der er derudover tale om en indholdsmæssig tilføjelse, idet det med ændringsforslaget tilføjes, at erhvervsministerens adgang til efter forhandling med den relevante ressortminister at fastsætte regler om, at bestemmelserne i de foreslåede stk. 1, 2. og 3. pkt., også skal kunne finde anvendelse på andre former for vedvarende energianlæg og virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil, ligeledes finder anvendelse på anlæg til fangst, transport eller lagring af CO2.

Anlæg til fangst af CO2 dækker over anlæg, der beskæftiger sig med CO2-fangst ved at opsamle, oprense og komprimere CO2 direkte fra forbrændingsprocesser eller fra atmosfæren, samt tilknyttede og integrerede anlæg i forbindelse hermed.

Anlæg til transport af CO2 dækker over rørledningsinfrastruktur til transport af CO2, herunder alle hjælpeanlæg, der funktionelt er forbundet til transportsystemet.

Anlæg til lagring af CO2 dækker over et bestemt område (CO2-lagringslokalitet) med tilhørende volumen inden for en geologisk formation, der anvendes til geologisk lagring af CO2, og tilhørende anlæg på jordoverfladen, mellemlager og injektionsanlæg samt nødvendig infrastruktur i forbindelse hermed.

Til nr. 5

Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 2, nr. 2, hvorefter erhvervsministeren efter forhandling med den vedkommende minister kan fastsætte regler om, at bestemmelserne i § 4 a, stk. 1, 2. og 3. pkt., i lov om Planklagenævnet skal finde anvendelse på andre former for vedvarende energi og virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil, udgår.

Til nr. 6

Der er tale om en lovteknisk præcisering svarende til ændringsforslag nr. 3. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

Der er derudover tale om en indholdsmæssig tilføjelse, idet det med ændringsforslaget tilføjes, at erhvervsministerens adgang til efter forhandling med den relevante ressortminister at fastsætte regler om, at bestemmelserne i de foreslåede stk. 1, 2. og 3. pkt., også skal kunne finde anvendelse på andre former for vedvarende energianlæg og virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil, ligeledes finder anvendelse på anlæg til fangst, transport eller lagring af CO2.

Anlæg til fangst af CO2 dækker over anlæg, der beskæftiger sig med CO2-fangst ved at opsamle, oprense og komprimere CO2 direkte fra forbrændingsprocesser eller fra atmosfæren, samt tilknyttede og integrerede anlæg i forbindelse hermed.

Anlæg til transport af CO2 dækker over rørledningsinfrastruktur til transport af CO2, herunder alle hjælpeanlæg, der funktionelt er forbundet til transportsystemet.

Anlæg til lagring af CO2 dækker over et bestemt område (CO2-lagringslokalitet) med tilhørende volumen inden for en geologisk formation, der anvendes til geologisk lagring af CO2, og tilhørende anlæg på jordoverfladen, mellemlager og injektionsanlæg samt nødvendig infrastruktur i forbindelse hermed.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2024 og var til 1. behandling den 2. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 23. januar 2024 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 109. Den 25. april 2024 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål 1-5 og 7-8. Spørgsmål 6 er tilbagetaget.

Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Kris Jensen Skriver (S) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Louise Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Kim Edberg Andersen (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA) Helle Bonnesen (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (LA) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5