Skriftlig fremsættelse (24. april
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser, lov om
fremme af energibesparelser i bygninger og lov om varmeforsyning
(Bemyndigelse til at supplere og gennemføre EU-regler til
fremme af vedvarende energi, herunder til at fastsætte regler
om fravigelse af visse miljø- og naturbeskyttelsesregler, og
justering af rammer for etablering af vedvarende energianlæg
på havet uden for udbud)
(Lovforslag nr. L 165)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af lov om fremme af vedvarende energi og andre
love. Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2023/2413/EU af 18. oktober 2023 om
ændring af direktiv (EU) 2018/2001, forordning (EU) 2018/1999
og direktiv 98/70/EF for så vidt angår fremme af energi
fra vedvarende energikilder og om ophævelse af Rådets
direktiv (EU) 2015/652 (herefter VEIII-direktivet) samt anvendelse
af Rådets forordning nr. 2022/2577 af 22. december 2022 om en
ramme for fremskyndelse af udbredelsen af vedvarende energi som
ændret ved Rådets forordning om ændring af
forordning 2022/2577 (2024/223 (herefter nødforordningen).
Med lovforslaget implementeres VEIII-direktivets rammer for
tilladelsesprocesser for vedvarende energianlæg og
fremskyndelsesområder til net- og lagringsinfrastruktur, samt
bestemmelser i nødforordningen, der udløber den 30.
juni 2025.
Formålet med denne del af
lovforslaget er at sikre hurtig anvendelse af EU-regler til fremme
af udbygning af vedvarende energi til el- og varmeproduktion samt
tilhørende net- og lagringsinfrastruktur, både
aktuelle samt fremtidige retsakter, der har til formål at
fremme VE. Det skal bidrage til at opfylde det nationale bidrag til
Unionens 2030-mål for vedvarende energi og nationale
målsætninger om 70 pct. drivhusgasreduktion i 2030 og
videre mod klimaneutralitet senest i 2045.
En hurtigere omstilling til grøn
energi er vejen ud af både klima- og energikriserne.
Langvarige administrative tilladelsesprocedurer, herunder
kompleksiteten i og varigheden af vurderingen af
miljøvirkninger, er en af de største hindringer for
investeringer i projekter vedrørende vedvarende energi og
den dertil knyttede infrastruktur. Strømlining af
tilladelsesprocesserne til etablering, repowering og drift af
anlæg til produktion af vedvarende energi og nødvendig
net- og lagringsinfrastruktur, inklusive kortere tidsfrister for
projekters miljøscreening er et værktøj til at
sikre en øget hastighed i omstillingen. Lovforslaget
understøtter dette mål ved at sikre, at EU-retsakter
om fremme af energi fra vedvarende energikilder vil kunne
implementeres hurtigt, effektivt og smidigt.
Desuden følger lovforslaget op
på den statsstøtteretlige vurdering og regeringens
udmelding den 19. december 2023 om, at åben
dør-ordningen lukker for nye kommercielle
ansøgninger. Lovforslaget bringer således VE-lovens
regler i overensstemmelse med EU-retten ved at lukke for muligheden
for at ansøge om, og få meddelt,
forundersøgelsestilladelse til et nyt kommercielt projekt
under åben dør-ordningen. Lovforslaget sikrer samtidig
de lovmæssige rammer omkring de projekter og
ansøgninger, der kan fortsætte, herunder mindre
testprojekter på havet.
Den del af lovforslaget, der
vedrører VEIII-direktivet og nødforordningen
medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, men udmøntningen kan indeholde erhvervsrettet
regulering, som både kan medføre positive og negative
erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så vidt
angår offentlige økonomiske konsekvenser, kan
lovforslaget ved udmøntningen af implementering af
EU-regulering få offentlige økonomiske konsekvenser
for stat og kommuner, herunder til sagsbehandling under i nogle
tilfælde kortere frister, udpegning af
fremskyndelsesområder og vejledning vedr.
nødforordning.
For så vidt angår den del af
lovforslaget, der vedrører åben dør-ordningen,
kan der i kraft af den statsstøtteretlige vurdering ikke
lovligt meddeles nye forundersøgelsestilladelser til nye
kommercielle projekter, hvorfor lovforslaget formelt lukker for
muligheden for at ansøge herom.
Lovforslaget indeholder i øvrigt
ikke offentlige økonomiske konsekvenser.
Lovforslaget fremsættes efter d. 1.
april, da lovforslaget bl.a. har til formål at sikre rettidig
implementering af de dele af VEIII-direktivet, der har
implementeringsfrist den 1. juli 2024.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. juli 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.