Fremsat den 24. april 2024 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Reform af SU-systemet på det
videregående uddannelsesområde)
§ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
395 af 13. april 2023, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 16, stk. 1, ændres
»70« til: »58«.
2. I
§ 16 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der
modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller
stk. 4, nr. 1.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
3. I
§ 16, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 2-4« til: »stk.
3-5«.
4. I
§ 16, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 3 og 4 og« til: »stk. 2, 4 og
5, og kan«.
5. § 17,
stk. 2-4, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en
støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med
et tillæg på 12 klip.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.«
6. § 21,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
7. I
§ 21, stk. 2, 2. pkt., udgår »eller inden for
12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet
støttetid efter § 17, stk. 2«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. december 2026.
Stk. 2. Loven har
virkning for uddannelsesstøtte, der udbetales for januar
2027 eller senere, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Loven har alene
virkning for uddannelsesstøtte til
uddannelsessøgende, som
1)
påbegynder en ny uddannelse, der kan gives
uddannelsesstøtte til inden for klippekortet, den 1. juli
2025 eller senere, eller
2) den 1. juli
2030 eller senere genoptager en tidligere påbegyndt
uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til inden for
klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli
2025.
Stk. 4. For
uddannelsesstøtte, som ikke er omfattet af stk. 2 og 3,
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 5. Regler udstedt i
medfør af § 16, stk. 6, i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 16, stk. 7, i SU-loven, jf. denne
lovs § 1, nr. 2.
Stk. 6. Regler udstedt i
medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i
kraft, indtil de ophæves.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Ændring af rammen og SU til
normeret uddannelsestid | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 2.1.2.1. Ændring af rammen fra 70
til 58 klip | 2.1.2.2. SU til normeret uddannelsestid
(støttetid) | 2.2. Udvidelse af ramme og
støttetid for uddannelsessøgende med brug for
særlig støtte | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.1.1. SU-handicaptillæg | 2.2.1.2. Forsørgertillæg til
enlige | 2.2.1.3. Studieaktivitet | 2.2.2. Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 2.3. Muligheden for at optage
slutlån i op til 24 måneder for alle
uddannelsessøgende | 2.3.1. Gældende ret | 2.3.2. Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. Klimamæssige konsekvenser | 8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 11. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti blev den
18. december 2023 enige om en SU-reform for de videregående
uddannelser. Lovforslaget skal gennemføre reformen.
Hensigten med reformen er at skabe et fornuftigt og rimeligt
SU-system, hvor SU og uddannelseslængde følges ad, og
hvor der er mulighed for at optage lån, hvis man som
uddannelsessøgende har brug for mere økonomisk
støtte for at gennemføre en uddannelse.
Det foreslås, at den maksimale ramme for SU-stipendier til
videregående og privat uddannelse fastsættes til 58
klip. Det giver de uddannelsessøgende mulighed for at
modtage stipendier i op til 5 studieår til videregående
eller privat uddannelse.
Samtidig foreslås det, at der til den enkelte
videregående eller private uddannelse gives SU-stipendier til
den normerede uddannelsestid (støttetiden).
Endvidere foreslås det, at muligheden for at modtage
slutlån i op til 2 år, svarende til 24 måneder,
udvides til at gælde for alle uddannelsessøgende.
Partierne er samtidig enige om, at det er vigtigt at tage hensyn
til uddannelsessøgende med særlige behov. Derfor
foreslås det, at rammen på 58 klip udvides med 12 klip
for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som
tillæg, fordi de på grund af varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har betydelige begrænsninger i
evnen til at påtage sig erhvervsarbejde (herefter
SU-handicaptillæg), eller modtager stipendium som
tillæg som enlige forsørgere (herefter
forsørgertillæg til enlige). Tilsvarende udvides
støttetiden til den enkelte uddannelse, hvortil der modtages
stipendium som tillæg, med 12 klip for disse
uddannelsessøgende.
Modtagerne af SU-handicaptillæg får derudover
mulighed for en mere fleksibel tilrettelæggelse af deres
uddannelsesforløb, idet det foreslås, at de 12 klip,
som tillægges støttetiden, ikke medregnes i
opgørelsen af klipforbruget i forbindelse med
SU-studieaktivitetskravet. Fastsættelse af regler herom kan
ske inden for SU-lovens eksisterende regler.
De foreslåede initiativer er omfattet af SU-forliget. Da
der ikke var opbakning til SU-reformen i den nuværende
SU-forligskreds (bestående af regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance), opsagde regeringen det nuværende SU-forlig den 18.
december 2023 med virkning fra næste valg.
Der lægges på den baggrund op til, at de nye regler
i overensstemmelse med parlamentarisk praksis først skal
træde i kraft efter et valg.
Det foreslås således, at loven skal træde i
kraft den 1. december 2026 med virkning for tildeling af SU fra
januar 2027 for uddannelsessøgende, der påbegynder en
ny videregående eller privat uddannelse den 1. juli 2025
eller senere.
2.1. Ændring af SU-rammen og SU til normeret
uddannelsestid
2.1.1. Gældende ret
Statens Uddannelsesstøtte (SU) gives til uddannelse
indtil kandidatgrad. Der henvises til § 1, stk. 1, i SU-loven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023.
Det følger af § 7, stk. 7, 1. pkt., i SU-loven, at
SU tildeles med et beløb pr. kalendermåned
(støttemåned) i et kalenderår
(støtteåret). SU udbetales forud i månedlige
rater, jf. SU-lovens § 38 b, stk. 2. Det følger af
SU-lovens § 28, at SU udbetales med foreløbige
beløb i støtteåret og med endelige beløb
efter støtteårets afslutning.
Efter SU-lovens § 6 gives SU uden for og inden for et
begrænset støttesystem (klippekortet). SU består
af stipendium, lån og slutlån, jf. SU-lovens § 7,
stk. 1, samt en række supplerende stipendier og lån,
jf. SU-lovens § 7, stk. 3-6. SU gives uden for klippekortet
til ungdomsuddannelser, supplering eller uddannelse på
folkeskoleniveau, jf. SU-lovens kapitel 4, og inden for
klippekortet til videregående og private uddannelser, jf.
SU-lovens kapitel 5.
Uddannelsessøgende, der får SU inden for
klippekortet, kan som udgangspunkt maksimalt få udbetalt SU i
form af stipendium i 70 måneder, svarende til 70 klip
(rammen), jf. SU-lovens § 16, stk. 1. Til den enkelte
uddannelse gives der et antal klip svarende til den normerede
uddannelsestid (støttetiden). Uddannelsessøgende, der
har påbegyndt den første videregående uddannelse
senest 2 år efter at have afsluttet deres adgangsgivende
uddannelse, gives et tillæg til støttetiden på
12 klip ud over den normerede uddannelsestid. Der henvises til
SU-lovens § 17, stk. 1 og 2.
Rammen på 70 klip udvides, i det omfang den normerede
uddannelsestid for en uddannelse overstiger 58 måneder
(klip), jf. § 16, stk. 2, i SU-loven.
Uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at rammen
udvides, hvis den samlede normerede uddannelsestid for en bachelor-
og en kandidatuddannelse eller et lignende
uddannelsesforløb, der består af flere uddannelser,
overstiger 58 måneder (klip), jf. SU-lovens § 16, stk.
3.
Det gælder f.eks. i forhold til uddannelsen i medicin, som
består af en bachelor- og en kandidatuddannelse af hver 3
års varighed, kandidatuddannelser, hvor den
uddannelsessøgende har haft propædeutik i ½
eller 1 år på bacheloruddannelsen, hvorefter den
samlede uddannelsestid udgør 5½-6 år, eller
kandidatuddannelser, hvor den uddannelsessøgende forinden
har gennemført en adgangsgivende
professionsbacheloruddannelse på 3½-4 år,
hvorefter den samlede uddannelsestid udgør 5½-6
år.
SU-lovens bemyndigelsesbestemmelser er blandt andet
udmøntet i bekendtgørelse nr. 97 af 29. januar 2024
om statens uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen).
Efter SU-bekendtgørelsen varetages en række
beføjelser af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (herefter
styrelsen), der er en styrelse på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Det følger således af SU-bekendtgørelsens
§ 24, stk. 1, at styrelsen bestemmer, hvor mange klip rammen
udvides med efter lovens § 16, stk. 3. Rammen udvides ikke for
uddannelsessøgende, der har brugt klip i en periode med
frivillig, ulønnet praktik tilrettelagt efter reglerne for
uddannelsen, jf. bestemmelsens 3. pkt.
Rammen på 70 klip kan desuden udvides, hvis en
uddannelsessøgende har gennemført en
videregående uddannelse, der giver adgang til en
videregående uddannelse, som den uddannelsessøgende er
optaget på, jf. § 16, stk. 4, i SU-loven.
Rammeudvidelsen efter SU-lovens § 16, stk. 2-4,
gælder kun til den uddannelse, som den
uddannelsessøgende får rammeudvidelsen til, jf.
SU-lovens § 16, stk. 5.
Til den enkelte uddannelse gives der et antal klip svarende til
den normerede uddannelsestid målt i måneder
(støttetiden), jf. SU-lovens § 17, stk. 1. Der
fastsættes således en støttetid til hver
uddannelse, som den uddannelsessøgende påbegynder
inden for klippekortet, men det samlede forbrug af klip kan ikke
overstige den fastsatte ramme, jf. SU-lovens § 16, stk. 1.
Uddannelsessøgende, der senest 2 år efter
afslutningen af den adgangsgivende uddannelse optages på en
uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet,
gives en støttetid, der svarer til den normerede
uddannelsestid med et tillæg på 12 klip. Denne udvidede
støttetid gives også til efterfølgende
uddannelser, der gives støtte til inden for klippekortet.
Der henvises til SU-lovens § 17, stk. 2.
Efter SU-lovens § 17, stk. 3, kan uddannelses- og
forskningsministeren fastsætte regler om, at
støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip,
der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere
gennemført uddannelse.
Uddannelses- og forskningsministeren kan i medfør af
SU-lovens § 17, stk. 4, fastsætte regler om
støttetiden efter § 17, stk. 2, og kan herunder
fastsætte regler om, hvad der anses for at være en
adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages
fra betingelserne i § 17, stk. 2. Det er således fastsat
i SU-bekendtgørelsens § 25, stk. 1, at styrelsen
bestemmer, hvilke uddannelser der efter lovens § 17, stk. 2,
anses som adgangsgivende uddannelser.
Uddannelses- og forskningsministeren kan i medfør af
SU-lovens § 17, stk. 3, fastsætte regler om, at
støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip,
der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere
gennemført uddannelse. Det er således fastsat i
SU-bekendtgørelsens § 26, stk. 1, at støttetiden
til en uddannelse forlænges efter ansøgning med klip,
der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere
gennemført uddannelse. Efter SU-bekendtgørelsens
§ 26, stk. 2, kan støttetiden højst
forlænges med et antal klip, der sammen med antallet af
brugte klip i den tidligere uddannelse svarer til den normerede
uddannelsestid i den tidligere uddannelse.
En uddannelsessøgende kan efter ansøgning gives
ekstra SU-klip som tillæg til rammen og støttetiden,
blandt andet hvis den uddannelsessøgende er blevet forsinket
i en uddannelse på grund af deltagelse i institutionens
styrelse eller arbejde vedrørende de
uddannelsessøgendes sociale og uddannelsesmæssige
forhold eller sygdom eller andre særlige forhold, jf.
SU-lovens § 19, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 19, stk. 2.
Endvidere kan der gives ekstra måneder med
uddannelsesstøtte ved fødsel eller adoption, jf.
SU-lovens § 19, stk. 3 og 4.
For hele uddannelser i udlandet uden for Norden er der fastsat
regler i SU-bekendtgørelsens § 77, hvorefter der alene
gives SU til den normerede uddannelsestid målt i
måneder og højst til 4 års normeret
uddannelsestid. Er uddannelsen af mere end 4 års varighed,
kan der gives SU i de sidste 4 år af uddannelsen.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
2.1.2.1. Ændring af rammen fra 70 klip til 58
klip
Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at SU
og videregående uddannelseslængde skal følges
ad. SU-reformen for videregående uddannelser indebærer
således en ændring af den maksimale ramme for
SU-klip.
På den baggrund foreslås derfor, at rammen for
stipendium til uddannelse, jf. SU-lovens § 16, stk. 1, der
gives SU til inden for klippekortet, ændres fra 70 klip til
58 klip.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der
højst kan gives 58 klip til uddannelse, der gives SU til
inden for klippekortet, svarende til stipendier i 4 år og 10
måneder.
Muligheden for at udvide rammen i det omfang den normerede
uddannelsestid eller den samlede normerede uddannelsestid for en
bachelor- og en kandidatuddannelse eller et lignende
uddannelsesforløb, der består af flere uddannelser,
overstiger 58 måneder (klip), fastholdes.
Tilsvarende vil det fortsat være muligt at udvide rammen,
hvis adgangskravet på lige fod med en gymnasial uddannelse
kan være en videregående uddannelse, og den
uddannelsessøgende har gennemført den adgangsgivende
videregående uddannelse og ikke en gymnasial uddannelse.
De ovennævnte rammeudvidelser vil som hidtil kun
gælde for den uddannelse, som den uddannelsessøgende
har fået rammeudvidelsen til, idet betingelsen for
rammeudvidelsen knytter sig til den konkrete uddannelse eller det
konkrete uddannelsesforløb.
Reglerne om ekstra SU-klip som tillæg til rammen og
støttetiden, som en uddannelsessøgende tildeles efter
SU-lovens regler herom, herunder hvis en uddannelsessøgende
er forsinket blandt andet på grund af sygdom eller andre
særlige forhold, jf. SU-lovens § 19, stk. 1 og 2, og
reglerne om ekstra uddannelsesstøtte ved fødsel eller
adoption, jf. SU-lovens § 19, stk. 3 og 4, berøres ikke
af de foreslåede regler om ændring af rammen.
Ligeledes indebærer forslaget ikke ændringer i
SU-bekendtgørelsens regler om, at der alene kan gives SU i
op til 4 år til hele uddannelser i udlandet uden for
Norden.
2.1.2.2. SU til normeret uddannelsestid
(støttetid)
Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at
alle uddannelsessøgende fremover tildeles SU-klip, der
svarer til længden på den pågældende
uddannelse (normeret uddannelsestid).
På den baggrund foreslås det at ophæve
SU-lovens § 17, stk. 2, hvorefter uddannelsessøgende,
der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende
uddannelse optages på en uddannelse, der gives støtte
til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer
til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12
klip. Forslaget vil indebære, at det ikke fremover vil
være muligt at få et tillæg på 12 klip
udover normeret uddannelsestid i forbindelse med tidlig
uddannelsesstart.
Den foreslåede ophævelse af SU-lovens § 17,
stk. 2, vil medføre, at der fremover til den enkelte
uddannelse gives stipendier til den normerede uddannelsestid
målt i måneder (støttetiden).
Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som
hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i rammen,
som det foreslås fremover skal være på 58 klip,
jf. ovenfor under pkt. 2.1.2.1.
Da det med forslaget alene skal være muligt at få
tildelt stipendium til normeret uddannelsestid til
videregående og privat uddannelse, foreslås det
samtidigt at ophæve SU-lovens § 17, stk. 3,
således, at det fremover ikke skal være muligt at
forlænge støttetiden til den igangværende
uddannelse med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet
op i en tidligere gennemført uddannelse.
Ubrugte klip fra en tidligere videregående uddannelse,
f.eks. som følge af fravalg af SU i en eller flere
måneder, vil som hidtil kunne anvendes inden for den
normerede støttetid i en ny uddannelse, så længe
der resterer klip i rammen.
Der lægges med forslaget ikke op til at ændre i
muligheden for at søge om ekstra SU-klip som tillæg
til rammen og støttetiden, f.eks. hvis en
uddannelsessøgende er forsinket på grund af sygdom
eller andre særlige forhold, jf. SU-lovens § 19, stk. 1
og 2, eller i reglerne om ekstra uddannelsesstøtte ved
fødsel eller adoption, jf. SU-lovens § 19, stk. 3 og
4.
Endvidere vil forslaget ikke indebære ændringer i
reglerne om SU til hele uddannelser i udlandet uden for Norden,
hvor der allerede i dag alene gives SU i den normerede
uddannelsestid og højst i 4 år.
2.2. Udvidelse
af ramme og støttetid for uddannelsessøgende med brug
for særlig støtte
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. SU-handicaptillæg
Uddannelsessøgende, som på grund af varig fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse har betydelige
begrænsninger i evnen til at påtage sig et
erhvervsarbejde, har efter ansøgning mulighed for at modtage
SU-handicaptillæg. SU-handicaptillæg er et stipendium,
som udbetales sammen med enten stipendium efter lovens § 7,
stk. 1, nr. 1, eller slutlån efter SU-lovens 7, stk. 1, nr.
3. Dette følger af SU-lovens § 7, stk. 3.
Idet SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3,
alene udbetales sammen med enten stipendium eller slutlån,
kan der ikke udbetales SU-handicaptillæg, hvis den
uddannelsessøgende fravælger stipendium eller
slutlån i en eller flere måneder, eller hvis retten til
støtte bortfalder, f.eks. på grund af manglende
studieaktivitet.
Styrelsen kan bestemme, at der gives SU-handicaptillæg
efter SU-lovens § 7, stk. 3, ud fra 1) en vurdering af arten
og graden af funktionsnedsættelsen, og 2) en vurdering
på baggrund af vurderingen i nr. 1 af
funktionsnedsættelsens betydning for den
uddannelsessøgendes evne til at påtage sig
erhvervsarbejde. Til brug ved afgørelsen af, om der kan
gives tillægsstipendium efter lovens § 7, stk. 3, kan
styrelsen indhente en sagkyndig udtalelse om vurderingen efter stk.
1. Der henvises til § 35, stk. 1 og 2, i
SU-bekendtgørelsen.
2.2.1.2. Forsørgertillæg til enlige
Uddannelsessøgende, der er enlige forsørgere til
et barn under 18 år, har efter ansøgning mulighed for
at modtage et forsørgertillæg til enlige.
Forsørgertillæg til enlige er et stipendium, som
udbetales sammen med enten stipendium efter lovens § 7, stk.
1, nr. 1, eller slutlån efter SU-lovens 7, stk. 1, nr. 3.
Dette følger af SU-lovens § 7, stk. 4, nr. 1.
Idet forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens
§ 7, stk. 4, udbetales sammen med enten stipendium eller
slutlån, kan forsørgertillægget ikke udbetales,
hvis den uddannelsessøgende fravælger SU i en eller
flere måneder, eller hvis retten til støtte
bortfalder, f.eks. på grund af manglende studieaktivitet.
For at få forsørgertillæg til enlige, skal
den uddannelsessøgende efter § 10 b, stk. 5, i SU-loven
som udgangspunkt have ret til og modtage ekstra børnetilskud
fra Udbetaling Danmark efter lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog § 10 b,
stk. 6, sammenholdt med SU-bekendtgørelsens § 36, stk.
1.
Styrelsen indhenter oplysninger fra Udbetaling Danmark om,
hvorvidt ansøgeren har ret til og modtager ekstra
børnetilskud, jf. § 39, stk. 4, i SU-loven.
2.2.1.3. Studieaktivitet
Det er en betingelse for at modtage stipendium eller
slutlån, herunder SU-handicaptillæg, at den
uddannelsessøgende er indskrevet på og gennemgår
en uddannelse, der er godkendt som SU-berettigende efter lovens
kapitel 2, samt at den uddannelsessøgende er studieaktiv.
Der henvises til SU-lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 2.
Der er fastsat nærmere regler om studieaktivitet i
SU-bekendtgørelsens kapitel 3. Det følger herunder af
SU-bekendtgørelsens § 14, stk. 1, at en
uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet,
er studieaktiv, indtil den pågældende er mere end 6
måneder forsinket i uddannelsen, svarende til 30 ECTS-point.
Det følger af samme bestemmelse, at forsinkelsen beregnes
som forskellen mellem klip, der er brugt til uddannelsen, og den
studiemæssige fremgang efter de regler, der gælder for
uddannelsen, målt i ECTS-point.
Reglerne i SU-bekendtgørelsens kapitel 3 gælder
ikke for hele uddannelser i udlandet uden for Norden. Det
følger i stedet af SU-bekendtgørelsens § 80, at
de uddannelsessøgende, der får SU til hele uddannelser
uden for Norden, er studieaktive, når den
uddannelsessøgendes studiemæssige fremgang målt
i måneder svarer til det antal klip, der bruges til
uddannelsen (er i takt). Den uddannelsessøgende skal hver 6.
måned dokumentere sin studiefremdrift over for styrelsen.
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Med henblik på at støtte uddannelsessøgende
med varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og enlige
forsørgere, som kan have svært ved at
færdiggøre deres uddannelse på normeret tid,
skal der med SU-reformen være fokus på at sikre, at
disse grupper har mulighed for at gennemføre uddannelsen med
en udvidet støttetid og lavere ECTS-fremdrift i forhold til
SU-studieaktivitetskravet.
På den baggrund foreslås det at indsætte et
nyt stk. 2 i SU-lovens § 16, hvormed den foreslåede
ramme på 58 klip, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1,
udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, som modtager
SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller
forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7,
stk. 4, nr. 1. Med forslaget vil den foreslåede ramme
på 58 klip således blive udvidet til 70 klip for disse
uddannelsessøgende. Det er en forudsætning for
udvidelsen af rammen, at den uddannelsessøgende opfylder
betingelserne for at kunne få SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige, og at det
pågældende tillæg således modtages med
rette.
Udvidelsen af rammen kan kun ske én gang og vil ske
automatisk i forbindelse med, at styrelsen træffer
afgørelse om SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige. Rammeudvidelsen vil
også gælde for efterfølgende uddannelser, dog
således at rammen ikke kan udvides yderligere, selvom den
uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse
også tildeles SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige. Selvom den
uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse
ikke tildeles SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige, vil den udvidede ramme
blive fastholdt.
Efter SU-lovens § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, kan
uddannelses- og forskningsministeren fastsætte regler om
udvidelsen af rammen efter § 16, stk. 3 og 4, der bliver stk.
4 og 5. Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 4,
at udvide bemyndigelsen, således at ministeren også vil
kunne fastsætte regler om udvidelse af rammen efter den
foreslåede § 16, stk. 2, jf. dette lovforslags § 1,
nr. 2.
Det er hensigten med udvidelsen af bemyndigelsen blandt andet at
fastsætte regler om ændring af rammen, hvis den
uddannelsessøgende ikke med rette har modtaget
SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til
enlige, og derfor ikke har ret til den rammeudvidelse, som
følger med retten til SU-handicaptillægget eller
forsørgertillæg til enlige.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 5, at
støttetiden til den enkelte uddannelse, jf. SU-lovens §
17, udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der til den
enkelte uddannelse tildeles SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige. Udvidelsen af
støttetiden vil ske automatisk i forbindelse med, at
styrelsen træffer afgørelse om SU-handicaptillæg
eller forsørgertillæg til enlige til den enkelte
uddannelse.
Det er en forudsætning for den udvidede støttetid,
at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at
kunne få SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige, og at det
pågældende tillæg således modtages med
rette.
Det foreslåede indebærer således, at
uddannelsessøgende, der til den enkelte uddannelse tildeles
SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til
enlige, dermed vil blive givet en støttetid, der svarer til
den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12
klip.
Det bemærkes, at hvis en uddannelsessøgende med
rette har modtaget SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige til en uddannelse, vil de
tildelte ekstra klip, der tillægges støttetiden til
den enkelte uddannelse, ikke bortfalde, selvom den
uddannelsessøgende ikke længere måtte opfylde
betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige.
Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som
hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i rammen,
som for disse uddannelsessøgende efter det foreslåede
vil være 70 klip.
Endvidere foreslås det, at der indsættes et nyt
§ 17, stk. 3, hvormed uddannelses- og forskningsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om udvidelsen af
støttetiden efter den foreslåede § 17, stk. 2.
Det er hensigten med bemyndigelsen at fastsætte regler om
ændring af støttetiden, hvis den
uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for at blive
tildelt SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg
til enlige, og hvis den uddannelsessøgende således
ikke med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige.
Med SU-reformen foreslås det desuden, at den udvidede
støttetid med 12 ekstra klip til modtagere af
SU-handicaptillæg ikke skal tælle med i
opgørelsen af SU-studieaktivitetskravet. Det er derfor
hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i
SU-lovens § 2, stk. 2, vil fastsætte regler i
SU-bekendtgørelsen om, at de 12 klip, der tillægges
støttetiden efter den foreslåede § 17, stk. 2,
ikke medregnes i opgørelsen af, hvor mange klip der er brugt
til uddannelsen, og eventuelt om særlige procedurer for
kontrol med studieaktivitet for modtagere af
SU-handicaptillæg.
Forslaget har til hensigt at understøtte, at
uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg,
sammen med uddannelsesinstitutionen kan planlægge deres
samlede uddannelsesforløb efter muligheden for at udnytte de
ekstra klip og gennemføre studiet med en lavere
ECTS-fremdrift i forhold til SU-studieaktivitetskravet.
Forslaget om udvidelsen af ramme og støttetid for
uddannelsessøgende med SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige vil ikke indebære
ændringer i reglerne om SU til en hel uddannelse i udlandet
uden for Norden.
2.3. Muligheden for slutlån i op til 24 måneder
for alle uddannelsessøgende
2.3.1. Gældende ret
SU gives i form af stipendium, studielån og slutlån
til afslutning af en uddannelse, der gives SU til inden for
klippekortet, jf. SU-lovens § 7, stk. 1.
Det fremgår af SU-lovens § 21, stk. 1, at
slutlån i alt kan gives i 24 måneder
(slutlånstiden) inden for de sidste 24 måneder af en
uddannelse. Slutlån gives dog i højst 12 måneder
inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen til
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter §
17, stk. 2.
Slutlån gives, når den uddannelsessøgende har
brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen. Tildelingen
sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af,
om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for
24 måneder eller inden for 12 måneder for
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter §
17, stk. 2, jf. SU-lovens § 21, stk. 2.
For hele uddannelser i udlandet uden for Norden gives der
slutlån i 12 måneder inden for de sidste 12
måneder af uddannelsen, jf. SU-bekendtgørelsens 79,
stk. 3. For disse uddannelser er det yderligere en betingelse, at
den uddannelsessøgende ikke er forsinket i uddannelsen.
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at
alle uddannelsessøgende fremover får mulighed for at
optage slutlån i op til 24 måneder.
Det foreslås derfor med dette lovforslags § 1, nr. 7,
at ændre SU-lovens § 21, stk. 1, således, at det
ikke længere vil følge af bestemmelsen, at
slutlån højst gives i 12 måneder inden for de
sidste 12 måneder af uddannelsen til
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter §
17, stk. 2.
Det foreslåede vil medføre ensartede regler om
slutlån for alle uddannelsessøgende, som
påbegynder en ny videregående uddannelse den 1. juli
2025 eller senere.
Muligheden for at modtage slutlån i op til 24
måneder vil fortsat være betinget af, at
uddannelsesinstitutionen vurderer, at den uddannelsessøgende
vil kunne afslutte sin uddannelse inden for 24 måneder, jf.
§ 21, stk. 2, i SU-loven.
En uddannelsessøgende vil kunne udnytte muligheden for at
få slutlån under en eller flere uddannelser, hvis en
uddannelsessøgende har opbrugt sin støttetid i den
pågældende uddannelse eller har opbrugt rammen. Der kan
dog højst tildeles 24 måneders slutlån i alt til
uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og
udbetalingen kan tidligst ske 24 måneder før, den
enkelte uddannelse forventes afsluttet.
De nye regler om slutlån vil ikke indebære
ændringer i retten til 12 måneders slutlån for
uddannelsessøgende, der får SU til uddannelse i
udlandet uden for Norden, jf. § 79, stk. 3, i
SU-bekendtgørelsen.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Med lovforslaget lægges der op til, at
uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg
efter SU-lovens § 7, stk. 3, fremover tildeles en udvidet
støttetid på 12 klip udover den normerede
uddannelsestid, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Det er endvidere hensigten, at uddannelses- og
forskningsministeren med hjemmel i SU-lovens § 2, stk. 2, vil
fastsætte nærmere regler om, at den udvidede
støttetid med 12 ekstra klip til modtagere af
SU-handicaptillæg ikke skal tælle med i
opgørelsen af SU-studieaktivitetskravet.
Lovforslaget vurderes at understøtte FN´s
Verdensmål, delmål 4.5, hvorefter der inden 2030 skal
sikres lige adgang til alle niveauer af uddannelse og
erhvervsrettet uddannelse for de mest udsatte grupper, herunder
blandt andet mennesker med handicap.
Lovforslaget vurderes herudover at understøtte FN´s
Verdensmål, delmål 8.5, hvorefter der inden 2030 skal
opnås fuld og produktiv beskæftigelse og
anstændigt arbejde for alle kvinder og mænd, herunder
også unge og personer med handicap, og med lige løn
for arbejde af samme værdi.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører besparelser på SU-udgifter,
som i 2030 forventes at medføre et direkte provenu på
ca. 390 mio. kr., korrigeret for øgede udgifter som
følge af fremrykket taxameter, der skyldes hurtigere
studiefremdrift, og korrigeret for øgede udgifter til Team
Danmark Uddannelsesstøtte på ca. 3 mio. kr.
årligt.
Lovforslaget medfører samtidig en strukturel
økonomisk effekt i form af et øget arbejdsudbud.
Dette medfører et indirekte provenu på 1,2 mia. kr. og
styrker den strukturelle beskæftigelse med ca. 4.300
fuldtidspersoner i 2030.
Der forventes it-udgifter for i alt ca. 40 mio. kr. forbundet
med implementering og efterfølgende drift i det
nuværende SU-udbetalingssystem. Implementeringen
indebærer tilpasning af SU-systemets grundlæggende
funktionaliteter til styring af tildelingen af SU til
uddannelsessøgende på videregående uddannelser.
Estimatet dækker over interne it- og forretningsressourcer
(projektstyring og kravspecifikation og it-udvikling
(it-arkitektur, kodning, test) mv.), eksterne it-ressourcer samt
renter i udviklingsperioden. Estimatet er forbundet med
usikkerhed.
Hertil kommer forventede merudgifter i Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen i årene efter implementeringen af de nye
SU-regler. Det forventes, at der vil være merudgifter til
øget sagsbehandling samt til vejledning af studerende og
institutioner som følge af lovforslaget.
Lovforslaget vil ikke have implementeringskonsekvenser for
kommuner og regioner.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar
lovgivning, jf. aftale om digitaliseringsklar lovgivning
indgået af Folketingets partier i januar 2018. Det
bemærkes således, at lovforslagets indhold
understøtter muligheden for digital administration.
Endvidere er lovforslaget i videst muligt omfang udformet i
overensstemmelse med mulighed for anvendelsen af objektive
kriterier, f.eks. ved at tildelingen af 12 ekstra SU-klip til
rammen og normeret uddannelsestid er knyttet op på, om den
uddannelsessøgende er tildelt SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige. Desuden er lovforslaget
udformet med mulighed for it-anvendelse i kontroløjemed, og
der lægges op til at gøre brug af ensartede begreber
og genbrug af data.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet forbundet med lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. februar 2024
til den 13. marts 2024 (28 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsakademiers
Studenterorganisation, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer,
Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Det Centrale Handicapråd,
Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende, Frit
Forum - Socialdemokratiske Studerende, Ingeniørforeningen
IDA, Institut for Menneskerettigheder, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lærerstuderendes Landskreds,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Organisation for
Professionshøjskolestuderende, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, Studenterrådgivningen,
Studievalg Danmark, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning og
Udbetaling Danmark.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forventes samlet at
medføre en stigning i den strukturelle beskæftigelse
på ca. 4.300 fuldtidspersoner i 2030 samt et samlet provenu
på 1.560 mio. kr. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der forventes it-udgifter for i alt ca. 40
mio. kr. forbundet med implementering af reformindholdet og
efterfølgende drift i det nuværende
SU-udbetalingssystem. Hertil kommer forventede merudgifter i
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til øget sagsbehandling
og vejledning som følge af lovforslaget. Lovforslaget vil ikke have
implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 1, at der
højst kan gives 70 klip (rammen) til uddannelse, der gives
uddannelsesstøtte til inden for klippekortet.
Uddannelsesstøtte gives uden for og inden for et
begrænset støttesystem (klippekortet), jf. SU-lovens
§ 6.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 16, stk.
1, at »70« ændres til
»58.«.
Den foreslåede ændring af § 16, stk. 1, vil
medføre, at den maksimale ramme til
uddannelsessøgende på videregående uddannelser
ændres fra 70 til 58 SU-klip. Uddannelsessøgende vil
dermed som udgangspunkt have en maksimal ramme på 58 SU-klip
(måneder), svarende til 4 år og 10 måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter SU-lovens § 16, stk. 2, udvides rammen, i det omfang
den normerede uddannelsestid efter lovens § 17, stk. 1,
overstiger 58 måneder (klip). Bestemmelsen omhandler den
samlede ramme for SU inden for klippekortet som fastlagt i §
16, stk. 1.
SU-lovens § 7, stk. 3, omhandler SU-handicaptillæg,
og § 7, stk. 4, nr. 1, omhandler forsørgertillæg
til enlige.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 16, stk. 2, hvorefter rammen udvides
med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium
som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af § 16, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter der højst vil kunne
gives 58 klip (rammen) til uddannelse, der gives SU til inden for
klippekortet.
Den foreslåede nye bestemmelse i § 16, stk. 2, vil
medføre, at uddannelsessøgende, som modtager
tillægsstipendium - enten i form af SU-handicaptillæg
efter lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg
til enlige efter § 7, stk. 4, nr. 1 - får udvidet deres
ramme for uddannelsesstøtte med 12 klip til i alt 70
klip.
Udvidelsen af rammen kan kun ske én gang og vil ske
automatisk i forbindelse med, at styrelsen træffer
afgørelse om SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige. Rammeudvidelsen vil
også gælde for efterfølgende uddannelser, dog
således at rammen ikke kan udvides yderligere, selvom den
uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse
også tildeles SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige.
Hvis en uddannelsessøgende med rette har modtaget
SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til
enlige til en uddannelse, vil de tildelte ekstra 12 klip ikke
bortfalde, selvom den uddannelsessøgende ikke længere
opfylder betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 16, stk. 5, gælder udvidelse af
rammen efter § 16, stk. 2-4, kun for den uddannelse, den
uddannelsessøgende er i gang med.
Det foreslås i § 16, stk.
5, der bliver stk. 6, at »stk. 2-4« ændres
til »stk. 3-5«.
Det foreslåede er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 2, hvori det foreslås, at der indsættes et nyt stk.
2 i SU-lovens § 16, og hvormed de gældende § 16,
stk. 2-6, bliver stk. 3-7.
Til nr. 4
Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 6, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
udvidelsen af rammen efter bestemmelsens stk. 3 og 4.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 16, stk.
6, der bliver stk. 7, at »stk. 3 og 4«
ændres til »stk. 2, 4 og 5, og kan«. For så
vidt angår henvisningen til stk. 2, indebærer det
foreslåede, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne
fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter det
foreslåede § 16, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr.
2.
Det forventes herunder, at der med denne bemyndigelse vil blive
fastsat regler i SU-bekendtgørelsen, der medfører, at
rammen for uddannelsesstøtte vil blive ændret, hvis en
uddannelsessøgende, der har modtaget SU-handicaptillæg
eller forsørgertillæg til enlige, ikke har modtaget
dette tillæg med rette, og derfor heller ikke har haft ret
til den rammeudvidelse, som følger af retten til
SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til
enlige.
For så vidt angår den foreslåede henvisning
til stk. 4 og 5, er der tale om en lovteknisk konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter § 16, stk. 3 og 4
bliver stk. 4 og 5. Endvidere har den foreslåede
tilføjelse af ordene »og kan« alene sproglig
karakter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 2, at
uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen
af den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse,
der gives støtte til inden for klippekortet, gives en
støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med
et tillæg på 12 klip.
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 3, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip,
der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere
gennemført uddannelse.
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 4, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om støttetiden efter stk. 2 og kan
herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at
være en adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår
der kan undtages fra betingelserne i stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at § 17, stk. 2-4, ophæves, og at
der indsættes et nyt § 17, stk. 2 og 3.
Efter det foreslåede § 17, stk.
2, gives uddannelsessøgende, der modtager stipendium
som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, en
støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med
et tillæg på 12 klip.
Det foreslåede § 17, stk. 2, vil medføre, at
uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg
eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens
§ 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid
til den enkelte uddannelse, der svarer til den normerede
uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som
hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i rammen,
som for disse uddannelsessøgende efter det foreslåede
vil være 70 klip.
Den foreslåede ophævelse af den gældende
bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at
der ikke længere vil blive givet 12 ekstra SU-klip i
tillæg til uddannelsessøgende, som er optaget på
en videregående uddannelse inden for to år efter
afsluttet adgangsgivende ungdomsuddannelse.
Efter det foreslåede § 17, stk.
3, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte
nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.
Det er hensigten med den foreslåede bemyndigelse at
fastsætte regler om ændring af støttetiden, hvis
den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for at
modtage SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg
til enlige, og hvis en uddannelsessøgende således ikke
med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige.
Den foreslåede ophævelse af den gældende
bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 3, vil medføre, at
en uddannelsessøgende vil få tildelt SU til en
uddannelses normerede tid, uanset om den uddannelsessøgende
har ubrugte klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op
i en tidligere gennemført uddannelse. Støttetiden vil
således ikke kunne forlænges i disse tilfælde.
Den foreslåede ophævelse af den gældende
bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 4, vil medføre, at
uddannelses- og forskningsministeren ikke vil kunne fastsætte
nærmere regler om udvidet støttetid med et
tillæg på 12 klip som følge af uddannelsesstart
inden for to år efter afslutningen af adgangsgivende
uddannelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af SU-lovens § 21, stk. 1, 2. pkt., at
slutlån gives i højst 12 måneder inden for de
sidste 12 måneder af uddannelsen til
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter
SU-lovens § 17, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve §
21, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslåede vil indebære, at det for alle
uddannelsessøgende vil være muligt at søge om
at få slutlån i op til 24 måneder inden for de
sidste 24 måneder af en uddannelse, jf. § 21, stk. 1, 1.
pkt.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng
med dette lovforslags § 1, nr. 5, hvormed SU-lovens § 17,
stk. 2, foreslås ophævet. Den foreslåede
ophævelse af SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre,
at uddannelsessøgende ikke kan få udvidet
støttetid og ekstra klip, hvis de er optaget på deres
videregående uddannelse senest 2 år efter, at de har
afsluttet deres adgangsgivende uddannelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af SU-lovens § 21, stk. 2, at
slutlån gives, når den uddannelsessøgende har
brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen. Tildelingen
sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af,
om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for
24 måneder eller inden for 12 måneder for
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter
SU-lovens § 17, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 21, stk. 2, 2.
pkt., at »eller inden for 12 måneder for
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter
SU-lovens § 17, stk. 2« udgår.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter § 21, stk. 1, 2.
pkt., foreslås ophævet.
Den foreslåede ændring af § 21, stk. 2, 2.
pkt., indebærer, at henvisningen til
uddannelsessøgende med en udvidet støttetid efter
§ 17, stk. 2, udgår, hvilket er en konsekvens af dette
lovforslags § 1, nr. 5, hvorefter den gældende §
17, stk. 2, forslås ophævet.
Det foreslåede indebærer, at tildelingen af
slutlån for alle uddannelsessøgende - herunder
også for uddannelsessøgende, der har modtaget 12
tillægsklip efter den foreslåede § 17, stk. 2, jf.
dette lovforslags § 1, nr. 5 - sker på grundlag af
uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den
uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24
måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. december 2026.
SU udbetales månedligt forud, jf. SU-lovens § 38 b,
stk. 2. SU for januar 2027 udbetales således i slutningen af
december 2026. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt
har til formål at sikre, at de nye regler kan finde
anvendelse for udbetalingen af SU for januar 2027.
Det foreslås i stk. 2, at
loven har virkning uddannelsesstøtte, der udbetales for
januar 2027 eller senere.
Det foreslåede vil indebære, at de nye regler finder
anvendelse for SU, der fra slutningen af december 2026 eller senere
udbetales for januar 2027 eller senere.
Det foreslås i stk. 3, nr. 1,
at loven har virkning for uddannelsesstøtte til
uddannelsessøgende, som påbegynder en ny uddannelse,
der kan gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet,
den 1. juli 2025 eller senere.
Det foreslåede vil indebære, at
uddannelsessøgende, der den 1. juli 2025 eller senere
påbegynder en ny uddannelse, der gives SU til inden for
klippekortet, og som inden januar 2027 i medfør af de
gældende regler tildeles - eller tidligere er tildelt - en
ramme på 70 klip, vil skulle have nedskrevet rammen med
virkning for SU for januar 2027 og frem.
Det foreslåede vil samtidig indebære, at
uddannelsessøgende, som i løbet af perioden fra den
1. juli 2025 til og med december 2026 med hjemmel i SU-lovens
§ 17, stk. 2, tildeles en støttetid, der svarer til den
normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip, vil
skulle have nedskrevet støttetiden med virkning for SU for
januar 2027 og frem.
For uddannelsessøgende, der modtager
SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til
enlige, når de nye regler får virkning, er det
hensigten, at udvidelsen af rammen og støttetiden vil ske
automatisk efter lovens ikrafttræden med virkning for SU for
januar 2027 og frem.
Den nedskrevne ramme og den nye støttetid, der
foreslås i dette lovforslags § 1, vil alene have
betydning for SU for januar 2027 eller senere. Der vil
således ikke skulle ske tilbagebetaling af SU, som er
forfaldet inden reglernes ikrafttræden den 1. december 2026,
selvom denne SU måtte gå ud over den nedskrevne ramme
eller den nye støttetid.
Uddannelsessøgende, der er i gang med en ny uddannelse,
der gives SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt
den 1. juli 2025 eller senere, vil, inden de modtager SU for januar
2027, modtage en støttemeddelelse fra styrelsen, hvori den
nye ramme og støttetid med virkning fra januar 2027 vil
fremgå. Inden da vil de uddannelsessøgende
løbende blive vejledt, herunder på www.su.dk, om
betydningen af reglerne, således at de
uddannelsessøgende har mulighed for at indrette sig på
de nye regler. Der vil således også blive vejledt herom
inden tidspunktet for søgning til uddannelser, der
påbegyndes den 1. juli 2025 eller senere.
Det foreslås i stk. 3, nr. 2,
at loven har virkning for uddannelsesstøtte til
uddannelsessøgende, som den 1. juli 2030 eller senere
genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse, der kan gives
SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt før
den 1. juli 2025.
Det foreslåede vil indebære, at
uddannelsessøgende, der senest den 30. juni 2030 genoptager
en tidligere påbegyndt uddannelse, der gives SU til inden for
klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli
2025, ikke vil være omfattet af de nye regler, idet de dermed
ikke påbegynder en ny uddannelse, men derimod genoptager
samme uddannelse, som de tidligere har påbegyndt.
Da en uddannelsessøgende vil kunne genoptage en
uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, mange år
efter, at uddannelsen er påbegyndt, foreslås det, at
loven tillige skal have virkning for uddannelsessøgende, der
genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse inden for
klippekortet den 1. juli 2030 eller senere. Hermed vil alle, der
påbegynder eller genoptager en uddannelse inden for
klippekortet den 1. juli 2030 eller senere, være omfattet af
samme regler. De uddannelsessøgende, som måtte
ønske at genoptage en uddannelse, der er påbegyndt
før den 1. juli 2025, får således mulighed for
at indrette sig efter de nye regler, herunder over en længere
periode mulighed for at genoptage uddannelsen, såfremt de
ønsker fortsat at være omfattet af de hidtil
gældende regler.
Det foreslås i stk. 4, at for
uddannelsesstøtte, som ikke er omfattet af stk. 2 og 3,
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
De uddannelsessøgende vil blive vejledt om, at de ved
påbegyndelse af en ny uddannelse vil blive omfattet af de nye
regler, men også at de ved genoptagelse af en tidligere
påbegyndt uddannelse inden den 1. juli 2030 fortsat vil
være omfattet af de hidtil gældende regler.
Det foreslås i stk. 5, at
regler udstedt i medfør af § 16, stk. 6, i SU-loven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 16, stk. 7, i SU-loven, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 2, som indebærer, at bemyndigelsen
i SU-lovens § 16, stk. 6, bliver stk. 7.
Endelig foreslås det i stk. 6,
at regler udstedt i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i
SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023,
forbliver i kraft, indtil de ophæves. Det foreslåede
vil medføre, at der fra lovens ikrafttræden den 1.
december 2026 ikke vil kunne ske ændringer i regler fastsat i
medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for
Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland, da SU-loven, som foreslås ændret, ikke
gælder for Færøerne eller Grønland og
heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
395 af 13. april 2023, foretages følgende
ændringer: | | | | § 16. Der
kan højst gives 70 klip (rammen) til uddannelse, der gives
uddannelsesstøtte til inden for klippekortet. | | 1. I § 16, stk. 1, ændres
»70« til: »58«. | | | | Stk.
2-4. --- | | 2. I § 16 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der
modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller
stk. 4, nr. 1.« Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7. | | | | Stk. 5.
Udvidelse af rammen efter stk. 2-4 gælder kun for den
uddannelse, den uddannelsessøgende er i gang med. | | 3. I § 16, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 2-4« til: »stk.
3-5«. | | | | Stk. 6.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
udvidelsen af rammen efter stk. 3 og 4 og herunder begrænse
udvidelsen til et bestemt antal klip. | | 4. I § 16, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 3 og 4 og« til: »stk. 2, 4 og
5, og kan«. | | | | §
17. --- Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen
af den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse,
der gives støtte til inden for klippekortet, gives en
støttetid, der svarer til den normerede studietid med et
tillæg på 12 klip. Denne udvidede støttetid
gives også til efterfølgende uddannelser, der gives
støtte til inden for klippekortet. Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip,
der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere
gennemført uddannelse. Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om støttetiden efter stk. 2 og kan
herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at
være en adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår
der kan undtages fra betingelserne i stk. 2. | | 5. § 17, stk. 2-4, ophæves og i
stedet indsættes: »Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en
støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med
et tillæg på 12 klip. Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om støttetiden efter stk.
2.« | | | | § 21.
Slutlån kan i alt gives i 24 måneder
(slutlånstiden) inden for de sidste 24 måneder af en
uddannelse. Slutlån gives dog i højst 12
måneder inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen
til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter
§ 17, stk. 2. | | 6. § 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | | | | Stk. 2.
Slutlån gives, når den uddannelsessøgende har
brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen.
Tildelingen sker på grundlag af
uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den
uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24
måneder eller inden for 12 måneder for
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter §
17, stk. 2. Stk.
3-4. --- | | 7. I § 21, stk. 2, 2. pkt., udgår »eller inden for
12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet
støttetid efter § 17, stk. 2«. |
|