L 164 Forslag til lov om ændring af SU-loven.

(Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde).

Af: Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund
Udvalg: Uddannelses- og Forskningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-04-2024

Fremsat: 24-04-2024

Fremsat den 24. april 2024 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)

20231_l164_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 24. april 2024 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)

Forslag

til

Lov om ændring af SU-loven

(Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde)

§ 1

I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 16, stk. 1, ændres »70« til: »58«.

2. I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.«

Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.

3. I § 16, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 2-4« til: »stk. 3-5«.

4. I § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 3 og 4 og« til: »stk. 2, 4 og 5, og kan«.

5. § 17, stk. 2-4, ophæves og i stedet indsættes:

»Stk. 2. Uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.

Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.«

6. § 21, stk. 1, 2. pkt., ophæves.

7. I § 21, stk. 2, 2. pkt., udgår »eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2«.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. december 2026.

Stk. 2. Loven har virkning for uddannelsesstøtte, der udbetales for januar 2027 eller senere, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Loven har alene virkning for uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende, som

1) påbegynder en ny uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet, den 1. juli 2025 eller senere, eller

2) den 1. juli 2030 eller senere genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli 2025.

Stk. 4. For uddannelsesstøtte, som ikke er omfattet af stk. 2 og 3, finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Stk. 5. Regler udstedt i medfør af § 16, stk. 6, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 16, stk. 7, i SU-loven, jf. denne lovs § 1, nr. 2.

Stk. 6. Regler udstedt i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af rammen og SU til normeret uddannelsestid
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.2.1. Ændring af rammen fra 70 til 58 klip
2.1.2.2. SU til normeret uddannelsestid (støttetid)
2.2. Udvidelse af ramme og støttetid for uddannelsessøgende med brug for særlig støtte
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. SU-handicaptillæg
2.2.1.2. Forsørgertillæg til enlige
2.2.1.3. Studieaktivitet
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Muligheden for at optage slutlån i op til 24 måneder for alle uddannelsessøgende
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema


1. Indledning

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti blev den 18. december 2023 enige om en SU-reform for de videregående uddannelser. Lovforslaget skal gennemføre reformen.

Hensigten med reformen er at skabe et fornuftigt og rimeligt SU-system, hvor SU og uddannelseslængde følges ad, og hvor der er mulighed for at optage lån, hvis man som uddannelsessøgende har brug for mere økonomisk støtte for at gennemføre en uddannelse.

Det foreslås, at den maksimale ramme for SU-stipendier til videregående og privat uddannelse fastsættes til 58 klip. Det giver de uddannelsessøgende mulighed for at modtage stipendier i op til 5 studieår til videregående eller privat uddannelse.

Samtidig foreslås det, at der til den enkelte videregående eller private uddannelse gives SU-stipendier til den normerede uddannelsestid (støttetiden).

Endvidere foreslås det, at muligheden for at modtage slutlån i op til 2 år, svarende til 24 måneder, udvides til at gælde for alle uddannelsessøgende.

Partierne er samtidig enige om, at det er vigtigt at tage hensyn til uddannelsessøgende med særlige behov. Derfor foreslås det, at rammen på 58 klip udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg, fordi de på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde (herefter SU-handicaptillæg), eller modtager stipendium som tillæg som enlige forsørgere (herefter forsørgertillæg til enlige). Tilsvarende udvides støttetiden til den enkelte uddannelse, hvortil der modtages stipendium som tillæg, med 12 klip for disse uddannelsessøgende.

Modtagerne af SU-handicaptillæg får derudover mulighed for en mere fleksibel tilrettelæggelse af deres uddannelsesforløb, idet det foreslås, at de 12 klip, som tillægges støttetiden, ikke medregnes i opgørelsen af klipforbruget i forbindelse med SU-studieaktivitetskravet. Fastsættelse af regler herom kan ske inden for SU-lovens eksisterende regler.

De foreslåede initiativer er omfattet af SU-forliget. Da der ikke var opbakning til SU-reformen i den nuværende SU-forligskreds (bestående af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance), opsagde regeringen det nuværende SU-forlig den 18. december 2023 med virkning fra næste valg.

Der lægges på den baggrund op til, at de nye regler i overensstemmelse med parlamentarisk praksis først skal træde i kraft efter et valg.

Det foreslås således, at loven skal træde i kraft den 1. december 2026 med virkning for tildeling af SU fra januar 2027 for uddannelsessøgende, der påbegynder en ny videregående eller privat uddannelse den 1. juli 2025 eller senere.

2.1. Ændring af SU-rammen og SU til normeret uddannelsestid

2.1.1. Gældende ret

Statens Uddannelsesstøtte (SU) gives til uddannelse indtil kandidatgrad. Der henvises til § 1, stk. 1, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023.

Det følger af § 7, stk. 7, 1. pkt., i SU-loven, at SU tildeles med et beløb pr. kalendermåned (støttemåned) i et kalenderår (støtteåret). SU udbetales forud i månedlige rater, jf. SU-lovens § 38 b, stk. 2. Det følger af SU-lovens § 28, at SU udbetales med foreløbige beløb i støtteåret og med endelige beløb efter støtteårets afslutning.

Efter SU-lovens § 6 gives SU uden for og inden for et begrænset støttesystem (klippekortet). SU består af stipendium, lån og slutlån, jf. SU-lovens § 7, stk. 1, samt en række supplerende stipendier og lån, jf. SU-lovens § 7, stk. 3-6. SU gives uden for klippekortet til ungdomsuddannelser, supplering eller uddannelse på folkeskoleniveau, jf. SU-lovens kapitel 4, og inden for klippekortet til videregående og private uddannelser, jf. SU-lovens kapitel 5.

Uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet, kan som udgangspunkt maksimalt få udbetalt SU i form af stipendium i 70 måneder, svarende til 70 klip (rammen), jf. SU-lovens § 16, stk. 1. Til den enkelte uddannelse gives der et antal klip svarende til den normerede uddannelsestid (støttetiden). Uddannelsessøgende, der har påbegyndt den første videregående uddannelse senest 2 år efter at have afsluttet deres adgangsgivende uddannelse, gives et tillæg til støttetiden på 12 klip ud over den normerede uddannelsestid. Der henvises til SU-lovens § 17, stk. 1 og 2.

Rammen på 70 klip udvides, i det omfang den normerede uddannelsestid for en uddannelse overstiger 58 måneder (klip), jf. § 16, stk. 2, i SU-loven.

Uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at rammen udvides, hvis den samlede normerede uddannelsestid for en bachelor- og en kandidatuddannelse eller et lignende uddannelsesforløb, der består af flere uddannelser, overstiger 58 måneder (klip), jf. SU-lovens § 16, stk. 3.

Det gælder f.eks. i forhold til uddannelsen i medicin, som består af en bachelor- og en kandidatuddannelse af hver 3 års varighed, kandidatuddannelser, hvor den uddannelsessøgende har haft propædeutik i ½ eller 1 år på bacheloruddannelsen, hvorefter den samlede uddannelsestid udgør 5½-6 år, eller kandidatuddannelser, hvor den uddannelsessøgende forinden har gennemført en adgangsgivende professionsbacheloruddannelse på 3½-4 år, hvorefter den samlede uddannelsestid udgør 5½-6 år.

SU-lovens bemyndigelsesbestemmelser er blandt andet udmøntet i bekendtgørelse nr. 97 af 29. januar 2024 om statens uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen). Efter SU-bekendtgørelsen varetages en række beføjelser af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (herefter styrelsen), der er en styrelse på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.

Det følger således af SU-bekendtgørelsens § 24, stk. 1, at styrelsen bestemmer, hvor mange klip rammen udvides med efter lovens § 16, stk. 3. Rammen udvides ikke for uddannelsessøgende, der har brugt klip i en periode med frivillig, ulønnet praktik tilrettelagt efter reglerne for uddannelsen, jf. bestemmelsens 3. pkt.

Rammen på 70 klip kan desuden udvides, hvis en uddannelsessøgende har gennemført en videregående uddannelse, der giver adgang til en videregående uddannelse, som den uddannelsessøgende er optaget på, jf. § 16, stk. 4, i SU-loven.

Rammeudvidelsen efter SU-lovens § 16, stk. 2-4, gælder kun til den uddannelse, som den uddannelsessøgende får rammeudvidelsen til, jf. SU-lovens § 16, stk. 5.

Til den enkelte uddannelse gives der et antal klip svarende til den normerede uddannelsestid målt i måneder (støttetiden), jf. SU-lovens § 17, stk. 1. Der fastsættes således en støttetid til hver uddannelse, som den uddannelsessøgende påbegynder inden for klippekortet, men det samlede forbrug af klip kan ikke overstige den fastsatte ramme, jf. SU-lovens § 16, stk. 1.

Uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip. Denne udvidede støttetid gives også til efterfølgende uddannelser, der gives støtte til inden for klippekortet. Der henvises til SU-lovens § 17, stk. 2.

Efter SU-lovens § 17, stk. 3, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte regler om, at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse.

Uddannelses- og forskningsministeren kan i medfør af SU-lovens § 17, stk. 4, fastsætte regler om støttetiden efter § 17, stk. 2, og kan herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at være en adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra betingelserne i § 17, stk. 2. Det er således fastsat i SU-bekendtgørelsens § 25, stk. 1, at styrelsen bestemmer, hvilke uddannelser der efter lovens § 17, stk. 2, anses som adgangsgivende uddannelser.

Uddannelses- og forskningsministeren kan i medfør af SU-lovens § 17, stk. 3, fastsætte regler om, at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse. Det er således fastsat i SU-bekendtgørelsens § 26, stk. 1, at støttetiden til en uddannelse forlænges efter ansøgning med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse. Efter SU-bekendtgørelsens § 26, stk. 2, kan støttetiden højst forlænges med et antal klip, der sammen med antallet af brugte klip i den tidligere uddannelse svarer til den normerede uddannelsestid i den tidligere uddannelse.

En uddannelsessøgende kan efter ansøgning gives ekstra SU-klip som tillæg til rammen og støttetiden, blandt andet hvis den uddannelsessøgende er blevet forsinket i en uddannelse på grund af deltagelse i institutionens styrelse eller arbejde vedrørende de uddannelsessøgendes sociale og uddannelsesmæssige forhold eller sygdom eller andre særlige forhold, jf. SU-lovens § 19, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 19, stk. 2. Endvidere kan der gives ekstra måneder med uddannelsesstøtte ved fødsel eller adoption, jf. SU-lovens § 19, stk. 3 og 4.

For hele uddannelser i udlandet uden for Norden er der fastsat regler i SU-bekendtgørelsens § 77, hvorefter der alene gives SU til den normerede uddannelsestid målt i måneder og højst til 4 års normeret uddannelsestid. Er uddannelsen af mere end 4 års varighed, kan der gives SU i de sidste 4 år af uddannelsen.

2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

2.1.2.1. Ændring af rammen fra 70 klip til 58 klip

Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at SU og videregående uddannelseslængde skal følges ad. SU-reformen for videregående uddannelser indebærer således en ændring af den maksimale ramme for SU-klip.

På den baggrund foreslås derfor, at rammen for stipendium til uddannelse, jf. SU-lovens § 16, stk. 1, der gives SU til inden for klippekortet, ændres fra 70 klip til 58 klip.

Den foreslåede ændring vil indebære, at der højst kan gives 58 klip til uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, svarende til stipendier i 4 år og 10 måneder.

Muligheden for at udvide rammen i det omfang den normerede uddannelsestid eller den samlede normerede uddannelsestid for en bachelor- og en kandidatuddannelse eller et lignende uddannelsesforløb, der består af flere uddannelser, overstiger 58 måneder (klip), fastholdes.

Tilsvarende vil det fortsat være muligt at udvide rammen, hvis adgangskravet på lige fod med en gymnasial uddannelse kan være en videregående uddannelse, og den uddannelsessøgende har gennemført den adgangsgivende videregående uddannelse og ikke en gymnasial uddannelse.

De ovennævnte rammeudvidelser vil som hidtil kun gælde for den uddannelse, som den uddannelsessøgende har fået rammeudvidelsen til, idet betingelsen for rammeudvidelsen knytter sig til den konkrete uddannelse eller det konkrete uddannelsesforløb.

Reglerne om ekstra SU-klip som tillæg til rammen og støttetiden, som en uddannelsessøgende tildeles efter SU-lovens regler herom, herunder hvis en uddannelsessøgende er forsinket blandt andet på grund af sygdom eller andre særlige forhold, jf. SU-lovens § 19, stk. 1 og 2, og reglerne om ekstra uddannelsesstøtte ved fødsel eller adoption, jf. SU-lovens § 19, stk. 3 og 4, berøres ikke af de foreslåede regler om ændring af rammen.

Ligeledes indebærer forslaget ikke ændringer i SU-bekendtgørelsens regler om, at der alene kan gives SU i op til 4 år til hele uddannelser i udlandet uden for Norden.

2.1.2.2. SU til normeret uddannelsestid (støttetid)

Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at alle uddannelsessøgende fremover tildeles SU-klip, der svarer til længden på den pågældende uddannelse (normeret uddannelsestid).

På den baggrund foreslås det at ophæve SU-lovens § 17, stk. 2, hvorefter uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip. Forslaget vil indebære, at det ikke fremover vil være muligt at få et tillæg på 12 klip udover normeret uddannelsestid i forbindelse med tidlig uddannelsesstart.

Den foreslåede ophævelse af SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at der fremover til den enkelte uddannelse gives stipendier til den normerede uddannelsestid målt i måneder (støttetiden).

Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i rammen, som det foreslås fremover skal være på 58 klip, jf. ovenfor under pkt. 2.1.2.1.

Da det med forslaget alene skal være muligt at få tildelt stipendium til normeret uddannelsestid til videregående og privat uddannelse, foreslås det samtidigt at ophæve SU-lovens § 17, stk. 3, således, at det fremover ikke skal være muligt at forlænge støttetiden til den igangværende uddannelse med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse.

Ubrugte klip fra en tidligere videregående uddannelse, f.eks. som følge af fravalg af SU i en eller flere måneder, vil som hidtil kunne anvendes inden for den normerede støttetid i en ny uddannelse, så længe der resterer klip i rammen.

Der lægges med forslaget ikke op til at ændre i muligheden for at søge om ekstra SU-klip som tillæg til rammen og støttetiden, f.eks. hvis en uddannelsessøgende er forsinket på grund af sygdom eller andre særlige forhold, jf. SU-lovens § 19, stk. 1 og 2, eller i reglerne om ekstra uddannelsesstøtte ved fødsel eller adoption, jf. SU-lovens § 19, stk. 3 og 4.

Endvidere vil forslaget ikke indebære ændringer i reglerne om SU til hele uddannelser i udlandet uden for Norden, hvor der allerede i dag alene gives SU i den normerede uddannelsestid og højst i 4 år.

2.2. Udvidelse af ramme og støttetid for uddannelsessøgende med brug for særlig støtte

2.2.1. Gældende ret

2.2.1.1. SU-handicaptillæg

Uddannelsessøgende, som på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig et erhvervsarbejde, har efter ansøgning mulighed for at modtage SU-handicaptillæg. SU-handicaptillæg er et stipendium, som udbetales sammen med enten stipendium efter lovens § 7, stk. 1, nr. 1, eller slutlån efter SU-lovens 7, stk. 1, nr. 3. Dette følger af SU-lovens § 7, stk. 3.

Idet SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, alene udbetales sammen med enten stipendium eller slutlån, kan der ikke udbetales SU-handicaptillæg, hvis den uddannelsessøgende fravælger stipendium eller slutlån i en eller flere måneder, eller hvis retten til støtte bortfalder, f.eks. på grund af manglende studieaktivitet.

Styrelsen kan bestemme, at der gives SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, ud fra 1) en vurdering af arten og graden af funktionsnedsættelsen, og 2) en vurdering på baggrund af vurderingen i nr. 1 af funktionsnedsættelsens betydning for den uddannelsessøgendes evne til at påtage sig erhvervsarbejde. Til brug ved afgørelsen af, om der kan gives tillægsstipendium efter lovens § 7, stk. 3, kan styrelsen indhente en sagkyndig udtalelse om vurderingen efter stk. 1. Der henvises til § 35, stk. 1 og 2, i SU-bekendtgørelsen.

2.2.1.2. Forsørgertillæg til enlige

Uddannelsessøgende, der er enlige forsørgere til et barn under 18 år, har efter ansøgning mulighed for at modtage et forsørgertillæg til enlige. Forsørgertillæg til enlige er et stipendium, som udbetales sammen med enten stipendium efter lovens § 7, stk. 1, nr. 1, eller slutlån efter SU-lovens 7, stk. 1, nr. 3. Dette følger af SU-lovens § 7, stk. 4, nr. 1.

Idet forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 4, udbetales sammen med enten stipendium eller slutlån, kan forsørgertillægget ikke udbetales, hvis den uddannelsessøgende fravælger SU i en eller flere måneder, eller hvis retten til støtte bortfalder, f.eks. på grund af manglende studieaktivitet.

For at få forsørgertillæg til enlige, skal den uddannelsessøgende efter § 10 b, stk. 5, i SU-loven som udgangspunkt have ret til og modtage ekstra børnetilskud fra Udbetaling Danmark efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog § 10 b, stk. 6, sammenholdt med SU-bekendtgørelsens § 36, stk. 1.

Styrelsen indhenter oplysninger fra Udbetaling Danmark om, hvorvidt ansøgeren har ret til og modtager ekstra børnetilskud, jf. § 39, stk. 4, i SU-loven.

2.2.1.3. Studieaktivitet

Det er en betingelse for at modtage stipendium eller slutlån, herunder SU-handicaptillæg, at den uddannelsessøgende er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der er godkendt som SU-berettigende efter lovens kapitel 2, samt at den uddannelsessøgende er studieaktiv. Der henvises til SU-lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 2.

Der er fastsat nærmere regler om studieaktivitet i SU-bekendtgørelsens kapitel 3. Det følger herunder af SU-bekendtgørelsens § 14, stk. 1, at en uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet, er studieaktiv, indtil den pågældende er mere end 6 måneder forsinket i uddannelsen, svarende til 30 ECTS-point. Det følger af samme bestemmelse, at forsinkelsen beregnes som forskellen mellem klip, der er brugt til uddannelsen, og den studiemæssige fremgang efter de regler, der gælder for uddannelsen, målt i ECTS-point.

Reglerne i SU-bekendtgørelsens kapitel 3 gælder ikke for hele uddannelser i udlandet uden for Norden. Det følger i stedet af SU-bekendtgørelsens § 80, at de uddannelsessøgende, der får SU til hele uddannelser uden for Norden, er studieaktive, når den uddannelsessøgendes studiemæssige fremgang målt i måneder svarer til det antal klip, der bruges til uddannelsen (er i takt). Den uddannelsessøgende skal hver 6. måned dokumentere sin studiefremdrift over for styrelsen.

2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Med henblik på at støtte uddannelsessøgende med varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og enlige forsørgere, som kan have svært ved at færdiggøre deres uddannelse på normeret tid, skal der med SU-reformen være fokus på at sikre, at disse grupper har mulighed for at gennemføre uddannelsen med en udvidet støttetid og lavere ECTS-fremdrift i forhold til SU-studieaktivitetskravet.

På den baggrund foreslås det at indsætte et nyt stk. 2 i SU-lovens § 16, hvormed den foreslåede ramme på 58 klip, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, som modtager SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 4, nr. 1. Med forslaget vil den foreslåede ramme på 58 klip således blive udvidet til 70 klip for disse uddannelsessøgende. Det er en forudsætning for udvidelsen af rammen, at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at kunne få SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og at det pågældende tillæg således modtages med rette.

Udvidelsen af rammen kan kun ske én gang og vil ske automatisk i forbindelse med, at styrelsen træffer afgørelse om SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Rammeudvidelsen vil også gælde for efterfølgende uddannelser, dog således at rammen ikke kan udvides yderligere, selvom den uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse også tildeles SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Selvom den uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse ikke tildeles SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, vil den udvidede ramme blive fastholdt.

Efter SU-lovens § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter § 16, stk. 3 og 4, der bliver stk. 4 og 5. Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 4, at udvide bemyndigelsen, således at ministeren også vil kunne fastsætte regler om udvidelse af rammen efter den foreslåede § 16, stk. 2, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2.

Det er hensigten med udvidelsen af bemyndigelsen blandt andet at fastsætte regler om ændring af rammen, hvis den uddannelsessøgende ikke med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og derfor ikke har ret til den rammeudvidelse, som følger med retten til SU-handicaptillægget eller forsørgertillæg til enlige.

Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 5, at støttetiden til den enkelte uddannelse, jf. SU-lovens § 17, udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der til den enkelte uddannelse tildeles SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Udvidelsen af støttetiden vil ske automatisk i forbindelse med, at styrelsen træffer afgørelse om SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige til den enkelte uddannelse.

Det er en forudsætning for den udvidede støttetid, at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at kunne få SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og at det pågældende tillæg således modtages med rette.

Det foreslåede indebærer således, at uddannelsessøgende, der til den enkelte uddannelse tildeles SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, dermed vil blive givet en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.

Det bemærkes, at hvis en uddannelsessøgende med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige til en uddannelse, vil de tildelte ekstra klip, der tillægges støttetiden til den enkelte uddannelse, ikke bortfalde, selvom den uddannelsessøgende ikke længere måtte opfylde betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.

Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i rammen, som for disse uddannelsessøgende efter det foreslåede vil være 70 klip.

Endvidere foreslås det, at der indsættes et nyt § 17, stk. 3, hvormed uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om udvidelsen af støttetiden efter den foreslåede § 17, stk. 2. Det er hensigten med bemyndigelsen at fastsætte regler om ændring af støttetiden, hvis den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for at blive tildelt SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og hvis den uddannelsessøgende således ikke med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.

Med SU-reformen foreslås det desuden, at den udvidede støttetid med 12 ekstra klip til modtagere af SU-handicaptillæg ikke skal tælle med i opgørelsen af SU-studieaktivitetskravet. Det er derfor hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i SU-lovens § 2, stk. 2, vil fastsætte regler i SU-bekendtgørelsen om, at de 12 klip, der tillægges støttetiden efter den foreslåede § 17, stk. 2, ikke medregnes i opgørelsen af, hvor mange klip der er brugt til uddannelsen, og eventuelt om særlige procedurer for kontrol med studieaktivitet for modtagere af SU-handicaptillæg.

Forslaget har til hensigt at understøtte, at uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg, sammen med uddannelsesinstitutionen kan planlægge deres samlede uddannelsesforløb efter muligheden for at udnytte de ekstra klip og gennemføre studiet med en lavere ECTS-fremdrift i forhold til SU-studieaktivitetskravet.

Forslaget om udvidelsen af ramme og støttetid for uddannelsessøgende med SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige vil ikke indebære ændringer i reglerne om SU til en hel uddannelse i udlandet uden for Norden.

2.3. Muligheden for slutlån i op til 24 måneder for alle uddannelsessøgende

2.3.1. Gældende ret

SU gives i form af stipendium, studielån og slutlån til afslutning af en uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, jf. SU-lovens § 7, stk. 1.

Det fremgår af SU-lovens § 21, stk. 1, at slutlån i alt kan gives i 24 måneder (slutlånstiden) inden for de sidste 24 måneder af en uddannelse. Slutlån gives dog i højst 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2.

Slutlån gives, når den uddannelsessøgende har brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen. Tildelingen sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2, jf. SU-lovens § 21, stk. 2.

For hele uddannelser i udlandet uden for Norden gives der slutlån i 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen, jf. SU-bekendtgørelsens 79, stk. 3. For disse uddannelser er det yderligere en betingelse, at den uddannelsessøgende ikke er forsinket i uddannelsen.

2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at alle uddannelsessøgende fremover får mulighed for at optage slutlån i op til 24 måneder.

Det foreslås derfor med dette lovforslags § 1, nr. 7, at ændre SU-lovens § 21, stk. 1, således, at det ikke længere vil følge af bestemmelsen, at slutlån højst gives i 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2.

Det foreslåede vil medføre ensartede regler om slutlån for alle uddannelsessøgende, som påbegynder en ny videregående uddannelse den 1. juli 2025 eller senere.

Muligheden for at modtage slutlån i op til 24 måneder vil fortsat være betinget af, at uddannelsesinstitutionen vurderer, at den uddannelsessøgende vil kunne afslutte sin uddannelse inden for 24 måneder, jf. § 21, stk. 2, i SU-loven.

En uddannelsessøgende vil kunne udnytte muligheden for at få slutlån under en eller flere uddannelser, hvis en uddannelsessøgende har opbrugt sin støttetid i den pågældende uddannelse eller har opbrugt rammen. Der kan dog højst tildeles 24 måneders slutlån i alt til uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og udbetalingen kan tidligst ske 24 måneder før, den enkelte uddannelse forventes afsluttet.

De nye regler om slutlån vil ikke indebære ændringer i retten til 12 måneders slutlån for uddannelsessøgende, der får SU til uddannelse i udlandet uden for Norden, jf. § 79, stk. 3, i SU-bekendtgørelsen.

3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's verdensmål

Med lovforslaget lægges der op til, at uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, fremover tildeles en udvidet støttetid på 12 klip udover den normerede uddannelsestid, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.

Det er endvidere hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i SU-lovens § 2, stk. 2, vil fastsætte nærmere regler om, at den udvidede støttetid med 12 ekstra klip til modtagere af SU-handicaptillæg ikke skal tælle med i opgørelsen af SU-studieaktivitetskravet.

Lovforslaget vurderes at understøtte FN´s Verdensmål, delmål 4.5, hvorefter der inden 2030 skal sikres lige adgang til alle niveauer af uddannelse og erhvervsrettet uddannelse for de mest udsatte grupper, herunder blandt andet mennesker med handicap.

Lovforslaget vurderes herudover at understøtte FN´s Verdensmål, delmål 8.5, hvorefter der inden 2030 skal opnås fuld og produktiv beskæftigelse og anstændigt arbejde for alle kvinder og mænd, herunder også unge og personer med handicap, og med lige løn for arbejde af samme værdi.

4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget medfører besparelser på SU-udgifter, som i 2030 forventes at medføre et direkte provenu på ca. 390 mio. kr., korrigeret for øgede udgifter som følge af fremrykket taxameter, der skyldes hurtigere studiefremdrift, og korrigeret for øgede udgifter til Team Danmark Uddannelsesstøtte på ca. 3 mio. kr. årligt.

Lovforslaget medfører samtidig en strukturel økonomisk effekt i form af et øget arbejdsudbud. Dette medfører et indirekte provenu på 1,2 mia. kr. og styrker den strukturelle beskæftigelse med ca. 4.300 fuldtidspersoner i 2030.

Der forventes it-udgifter for i alt ca. 40 mio. kr. forbundet med implementering og efterfølgende drift i det nuværende SU-udbetalingssystem. Implementeringen indebærer tilpasning af SU-systemets grundlæggende funktionaliteter til styring af tildelingen af SU til uddannelsessøgende på videregående uddannelser. Estimatet dækker over interne it- og forretningsressourcer (projektstyring og kravspecifikation og it-udvikling (it-arkitektur, kodning, test) mv.), eksterne it-ressourcer samt renter i udviklingsperioden. Estimatet er forbundet med usikkerhed.

Hertil kommer forventede merudgifter i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen i årene efter implementeringen af de nye SU-regler. Det forventes, at der vil være merudgifter til øget sagsbehandling samt til vejledning af studerende og institutioner som følge af lovforslaget.

Lovforslaget vil ikke have implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.

Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning, jf. aftale om digitaliseringsklar lovgivning indgået af Folketingets partier i januar 2018. Det bemærkes således, at lovforslagets indhold understøtter muligheden for digital administration. Endvidere er lovforslaget i videst muligt omfang udformet i overensstemmelse med mulighed for anvendelsen af objektive kriterier, f.eks. ved at tildelingen af 12 ekstra SU-klip til rammen og normeret uddannelsestid er knyttet op på, om den uddannelsessøgende er tildelt SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Desuden er lovforslaget udformet med mulighed for it-anvendelse i kontroløjemed, og der lægges op til at gøre brug af ensartede begreber og genbrug af data.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet med lovforslaget.

6. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

7. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. februar 2024 til den 13. marts 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsakademiers Studenterorganisation, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Organisation for Professionshøjskolestuderende, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning og Udbetaling Danmark.

 


11. Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget forventes samlet at medføre en stigning i den strukturelle beskæftigelse på ca. 4.300 fuldtidspersoner i 2030 samt et samlet provenu på 1.560 mio. kr.
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Der forventes it-udgifter for i alt ca. 40 mio. kr. forbundet med implementering af reformindholdet og efterfølgende drift i det nuværende SU-udbetalingssystem. Hertil kommer forventede merudgifter i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til øget sagsbehandling og vejledning som følge af lovforslaget.
Lovforslaget vil ikke have implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
 
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 1, at der højst kan gives 70 klip (rammen) til uddannelse, der gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet.

Uddannelsesstøtte gives uden for og inden for et begrænset støttesystem (klippekortet), jf. SU-lovens § 6.

For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Det foreslås i § 16, stk. 1, at »70« ændres til »58.«.

Den foreslåede ændring af § 16, stk. 1, vil medføre, at den maksimale ramme til uddannelsessøgende på videregående uddannelser ændres fra 70 til 58 SU-klip. Uddannelsessøgende vil dermed som udgangspunkt have en maksimal ramme på 58 SU-klip (måneder), svarende til 4 år og 10 måneder.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 2

Efter SU-lovens § 16, stk. 2, udvides rammen, i det omfang den normerede uddannelsestid efter lovens § 17, stk. 1, overstiger 58 måneder (klip). Bestemmelsen omhandler den samlede ramme for SU inden for klippekortet som fastlagt i § 16, stk. 1.

SU-lovens § 7, stk. 3, omhandler SU-handicaptillæg, og § 7, stk. 4, nr. 1, omhandler forsørgertillæg til enlige.

For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Det foreslås, at der indsættes et nyt § 16, stk. 2, hvorefter rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.

Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 16, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter der højst vil kunne gives 58 klip (rammen) til uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet.

Den foreslåede nye bestemmelse i § 16, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende, som modtager tillægsstipendium - enten i form af SU-handicaptillæg efter lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til enlige efter § 7, stk. 4, nr. 1 - får udvidet deres ramme for uddannelsesstøtte med 12 klip til i alt 70 klip.

Udvidelsen af rammen kan kun ske én gang og vil ske automatisk i forbindelse med, at styrelsen træffer afgørelse om SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Rammeudvidelsen vil også gælde for efterfølgende uddannelser, dog således at rammen ikke kan udvides yderligere, selvom den uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse også tildeles SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.

Hvis en uddannelsessøgende med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige til en uddannelse, vil de tildelte ekstra 12 klip ikke bortfalde, selvom den uddannelsessøgende ikke længere opfylder betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 3

Efter SU-lovens § 16, stk. 5, gælder udvidelse af rammen efter § 16, stk. 2-4, kun for den uddannelse, den uddannelsessøgende er i gang med.

Det foreslås i § 16, stk. 5, der bliver stk. 6, at »stk. 2-4« ændres til »stk. 3-5«.

Det foreslåede er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvori det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2 i SU-lovens § 16, og hvormed de gældende § 16, stk. 2-6, bliver stk. 3-7.

Til nr. 4

Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 6, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter bestemmelsens stk. 3 og 4.

For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Det foreslås i § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, at »stk. 3 og 4« ændres til »stk. 2, 4 og 5, og kan«. For så vidt angår henvisningen til stk. 2, indebærer det foreslåede, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter det foreslåede § 16, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.

Det forventes herunder, at der med denne bemyndigelse vil blive fastsat regler i SU-bekendtgørelsen, der medfører, at rammen for uddannelsesstøtte vil blive ændret, hvis en uddannelsessøgende, der har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, ikke har modtaget dette tillæg med rette, og derfor heller ikke har haft ret til den rammeudvidelse, som følger af retten til SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.

For så vidt angår den foreslåede henvisning til stk. 4 og 5, er der tale om en lovteknisk konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter § 16, stk. 3 og 4 bliver stk. 4 og 5. Endvidere har den foreslåede tilføjelse af ordene »og kan« alene sproglig karakter.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 5

Det følger af SU-lovens § 17, stk. 2, at uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.

Det følger af SU-lovens § 17, stk. 3, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse.

Det følger af SU-lovens § 17, stk. 4, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2 og kan herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at være en adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra betingelserne i stk. 2.

For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Det foreslås at § 17, stk. 2-4, ophæves, og at der indsættes et nyt § 17, stk. 2 og 3.

Efter det foreslåede § 17, stk. 2, gives uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.

Det foreslåede § 17, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid til den enkelte uddannelse, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.

Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i rammen, som for disse uddannelsessøgende efter det foreslåede vil være 70 klip.

Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at der ikke længere vil blive givet 12 ekstra SU-klip i tillæg til uddannelsessøgende, som er optaget på en videregående uddannelse inden for to år efter afsluttet adgangsgivende ungdomsuddannelse.

Efter det foreslåede § 17, stk. 3, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.

Det er hensigten med den foreslåede bemyndigelse at fastsætte regler om ændring af støttetiden, hvis den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og hvis en uddannelsessøgende således ikke med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.

Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 3, vil medføre, at en uddannelsessøgende vil få tildelt SU til en uddannelses normerede tid, uanset om den uddannelsessøgende har ubrugte klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse. Støttetiden vil således ikke kunne forlænges i disse tilfælde. Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 4, vil medføre, at uddannelses- og forskningsministeren ikke vil kunne fastsætte nærmere regler om udvidet støttetid med et tillæg på 12 klip som følge af uddannelsesstart inden for to år efter afslutningen af adgangsgivende uddannelse.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 6

Det følger af SU-lovens § 21, stk. 1, 2. pkt., at slutlån gives i højst 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2.

For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Det foreslås at ophæve § 21, stk. 1, 2. pkt.

Det foreslåede vil indebære, at det for alle uddannelsessøgende vil være muligt at søge om at få slutlån i op til 24 måneder inden for de sidste 24 måneder af en uddannelse, jf. § 21, stk. 1, 1. pkt.

Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med dette lovforslags § 1, nr. 5, hvormed SU-lovens § 17, stk. 2, foreslås ophævet. Den foreslåede ophævelse af SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende ikke kan få udvidet støttetid og ekstra klip, hvis de er optaget på deres videregående uddannelse senest 2 år efter, at de har afsluttet deres adgangsgivende uddannelse.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 7

Det følger af SU-lovens § 21, stk. 2, at slutlån gives, når den uddannelsessøgende har brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen. Tildelingen sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2.

For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Det foreslås i § 21, stk. 2, 2. pkt., at »eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2« udgår.

Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter § 21, stk. 1, 2. pkt., foreslås ophævet.

Den foreslåede ændring af § 21, stk. 2, 2. pkt., indebærer, at henvisningen til uddannelsessøgende med en udvidet støttetid efter § 17, stk. 2, udgår, hvilket er en konsekvens af dette lovforslags § 1, nr. 5, hvorefter den gældende § 17, stk. 2, forslås ophævet.

Det foreslåede indebærer, at tildelingen af slutlån for alle uddannelsessøgende - herunder også for uddannelsessøgende, der har modtaget 12 tillægsklip efter den foreslåede § 17, stk. 2, jf. dette lovforslags § 1, nr. 5 - sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til § 2

Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. december 2026.

SU udbetales månedligt forud, jf. SU-lovens § 38 b, stk. 2. SU for januar 2027 udbetales således i slutningen af december 2026. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt har til formål at sikre, at de nye regler kan finde anvendelse for udbetalingen af SU for januar 2027.

Det foreslås i stk. 2, at loven har virkning uddannelsesstøtte, der udbetales for januar 2027 eller senere.

Det foreslåede vil indebære, at de nye regler finder anvendelse for SU, der fra slutningen af december 2026 eller senere udbetales for januar 2027 eller senere.

Det foreslås i stk. 3, nr. 1, at loven har virkning for uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende, som påbegynder en ny uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet, den 1. juli 2025 eller senere.

Det foreslåede vil indebære, at uddannelsessøgende, der den 1. juli 2025 eller senere påbegynder en ny uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og som inden januar 2027 i medfør af de gældende regler tildeles - eller tidligere er tildelt - en ramme på 70 klip, vil skulle have nedskrevet rammen med virkning for SU for januar 2027 og frem.

Det foreslåede vil samtidig indebære, at uddannelsessøgende, som i løbet af perioden fra den 1. juli 2025 til og med december 2026 med hjemmel i SU-lovens § 17, stk. 2, tildeles en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip, vil skulle have nedskrevet støttetiden med virkning for SU for januar 2027 og frem.

For uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, når de nye regler får virkning, er det hensigten, at udvidelsen af rammen og støttetiden vil ske automatisk efter lovens ikrafttræden med virkning for SU for januar 2027 og frem.

Den nedskrevne ramme og den nye støttetid, der foreslås i dette lovforslags § 1, vil alene have betydning for SU for januar 2027 eller senere. Der vil således ikke skulle ske tilbagebetaling af SU, som er forfaldet inden reglernes ikrafttræden den 1. december 2026, selvom denne SU måtte gå ud over den nedskrevne ramme eller den nye støttetid.

Uddannelsessøgende, der er i gang med en ny uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt den 1. juli 2025 eller senere, vil, inden de modtager SU for januar 2027, modtage en støttemeddelelse fra styrelsen, hvori den nye ramme og støttetid med virkning fra januar 2027 vil fremgå. Inden da vil de uddannelsessøgende løbende blive vejledt, herunder på www.su.dk, om betydningen af reglerne, således at de uddannelsessøgende har mulighed for at indrette sig på de nye regler. Der vil således også blive vejledt herom inden tidspunktet for søgning til uddannelser, der påbegyndes den 1. juli 2025 eller senere.

Det foreslås i stk. 3, nr. 2, at loven har virkning for uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende, som den 1. juli 2030 eller senere genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse, der kan gives SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli 2025.

Det foreslåede vil indebære, at uddannelsessøgende, der senest den 30. juni 2030 genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli 2025, ikke vil være omfattet af de nye regler, idet de dermed ikke påbegynder en ny uddannelse, men derimod genoptager samme uddannelse, som de tidligere har påbegyndt.

Da en uddannelsessøgende vil kunne genoptage en uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, mange år efter, at uddannelsen er påbegyndt, foreslås det, at loven tillige skal have virkning for uddannelsessøgende, der genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse inden for klippekortet den 1. juli 2030 eller senere. Hermed vil alle, der påbegynder eller genoptager en uddannelse inden for klippekortet den 1. juli 2030 eller senere, være omfattet af samme regler. De uddannelsessøgende, som måtte ønske at genoptage en uddannelse, der er påbegyndt før den 1. juli 2025, får således mulighed for at indrette sig efter de nye regler, herunder over en længere periode mulighed for at genoptage uddannelsen, såfremt de ønsker fortsat at være omfattet af de hidtil gældende regler.

Det foreslås i stk. 4, at for uddannelsesstøtte, som ikke er omfattet af stk. 2 og 3, finder de hidtil gældende regler anvendelse.

De uddannelsessøgende vil blive vejledt om, at de ved påbegyndelse af en ny uddannelse vil blive omfattet af de nye regler, men også at de ved genoptagelse af en tidligere påbegyndt uddannelse inden den 1. juli 2030 fortsat vil være omfattet af de hidtil gældende regler.

Det foreslås i stk. 5, at regler udstedt i medfør af § 16, stk. 6, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 16, stk. 7, i SU-loven, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2, som indebærer, at bemyndigelsen i SU-lovens § 16, stk. 6, bliver stk. 7.

Endelig foreslås det i stk. 6, at regler udstedt i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves. Det foreslåede vil medføre, at der fra lovens ikrafttræden den 1. december 2026 ikke vil kunne ske ændringer i regler fastsat i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven.

Den foreslåede lov vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for Færøerne eller Grønland, da SU-loven, som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, foretages følgende ændringer:
   
§ 16. Der kan højst gives 70 klip (rammen) til uddannelse, der gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet.
 
1. I § 16, stk. 1, ændres »70« til: »58«.
   
Stk. 2-4. ---
 
2. I § 16 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
   
Stk. 5. Udvidelse af rammen efter stk. 2-4 gælder kun for den uddannelse, den uddannelsessøgende er i gang med.
 
3. I § 16, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 2-4« til: »stk. 3-5«.
   
Stk. 6. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter stk. 3 og 4 og herunder begrænse udvidelsen til et bestemt antal klip.
 
4. I § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 3 og 4 og« til: »stk. 2, 4 og 5, og kan«.
   
§ 17. ---
Stk. 2. Uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til den normerede studietid med et tillæg på 12 klip. Denne udvidede støttetid gives også til efterfølgende uddannelser, der gives støtte til inden for klippekortet.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse.
Stk. 4. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2 og kan herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at være en adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra betingelserne i stk. 2.
 
5. § 17, stk. 2-4, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.«
   
§ 21. Slutlån kan i alt gives i 24 måneder (slutlånstiden) inden for de sidste 24 måneder af en uddannelse.  Slutlån gives dog i højst 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2.
 
6. § 21, stk. 1, 2. pkt., ophæves.
   
Stk. 2. Slutlån gives, når den uddannelsessøgende har brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen.  Tildelingen sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2.
Stk. 3-4. ---
 
7. I § 21, stk. 2, 2. pkt., udgår »eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2«.