Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 28. maj 2024
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget mener, at
lovforslaget går imod FN's verdensmål, når
studerende, der modtager specialpædagogisk støtte, med
lovforslaget mister 1 års su, mens studerende med
su-handicaptillæg fortsat har samme antal su-klip som
før. Derudover mener Alternativet generelt ikke, at der skal
fjernes 1 års su fra studerende på videregående
uddannelser.
For det første skaber det et
større pres på unge at fjerne 12 su-klip, hvilket kan
tvinge dem til at træffe livsafgørende valg om deres
uddannelse hurtigere og under større pres. Dette forringer
sikkerhedsnettet og trygheden ved at fordybe sig i sit studie.
For det andet er vi i Alternativet meget
bekymrede for de forringede vilkår for unge med handicap.
Studerende, der modtager specialpædagogisk støtte,
mister også 1 års su-klip. Disse studerende har ofte
brug for en mere fleksibel studieplan og ekstra tid, f.eks.
på grund af ordblindhed eller andre udfordringer. Dette
lovforslag kan derfor føre til, at færre unge med
handicap gennemfører en videregående uddannelse,
hvilket er en enorm social slagside ved lovforslaget.
Desuden er det meget problematisk, at
su-forringelserne reelt får virkning med tilbagevirkende
kraft for de nuværende bachelorstuderende, der
påbegyndte deres uddannelse før sommeroptaget 2022.
Dette kan bringe studerende, der har skiftet uddannelse i god tro,
i en meget vanskelig økonomisk situation.
Tendensen til at uddannelse reduceres til
et spørgsmål om arbejdsudbud, er trist og
visionsløs. Uddannelse bør ses som en investering i
mennesker, ikke som et nulsumsspil. Alternativet vil derfor stemme
imod lovforslaget, da vi mener, at lovforslaget forringer
vilkårene for unge med handicap.
Alternativet stiller sig positive over for
Socialistisk Folkepartis ændringsforslag om at udvide rammen
med 12 su-klip for uddannelsessøgende, der modtager
specialpædagogisk støtte, og at udvide
støttetiden til uddannelsessøgende, der modtager
specialpædagogisk støtte.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og ALT):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 16, stk. 2, ændres »stk.
4, nr. 1« til: »stk. 4, nr. 1, eller modtager
specialpædagogisk støtte efter lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser m.v.«.
[Udvidelse af rammen med 12 klip
for uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk
støtte]
2) I
det under nr. 5 foreslåede § 17, stk. 2, indsættes efter
»stk. 4, nr. 1«: », eller modtager
specialpædagogisk støtte efter lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser m.v.«.
[Udvidelse af støttetid til
uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk
støtte]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Formålet med ændringsforslagene
er at sikre studerende med funktionsnedsættelse fleksibilitet
i det videregående uddannelsessystem og at sidestille
modtagere af su-handicaptillæg og modtagere af
specialpædagogisk støtte, det vil sige, at modtagere
af specialpædagogisk støtte både tildeles 12
ekstra su-klip, jf. ændringsforslag nr. 1, og at de 12 ekstra
su-klip skal være undtaget su-studieaktivitetskravet, jf.
ændringsforslag nr. 2.
Studerende med funktionsnedsættelser,
herunder særlig psykiske funktionsnedsættelser, er
typisk længere om at gennemføre deres studie end
studerende uden funktionsnedsættelser, hvilket også
fremgår af Uddannelses- og Forskningsministeriets rapport
»Bedre vilkår for studerende med
funktionsnedsættelser - Afrapportering fra Arbejdsgruppen for
studerende med funktionsnedsættelser« fra februar
2022.
Med det fremsatte lovforslag lægges
der alene op til, at studerende med su-handicaptillæg
får 12 ekstra su-klip. Dog er det langt fra alle studerende
med funktionsnedsættelse, der er berettiget til
su-handicaptillæg.
Med det fremsatte lovforslag foreslås
der indsat et nyt stk. 2 i § 16 i SU-loven, som vil udvide
rammen med 12 su-klip for uddannelsessøgende, som modtager
su-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller
forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7,
stk. 4, nr. 1.
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det, at rammen endvidere udvides med 12 su-klip for
uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk
støtte efter lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser m.v.
Med lovforslaget foreslås der desuden
indsat et nyt stk. 2 i § 17 i SU-loven, som vil
indebære, at uddannelsessøgende, som modtager
su-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller
forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7,
stk. 4, nr. 1, gives en støttetid, der svarer til den
normerede uddannelsestid med et tillæg på 12
su-klip.
Med ændringsforslag nr. 2 vil
uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk
støtte efter lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser m.v., blive omfattet af det
foreslåede § 17, stk. 2.
Ændringsforslagene vil således
indebære, at også modtagere af specialpædagogisk
støtte får udvidet støttetiden til den enkelte
uddannelse med 12 su-klip. Uddannelses- og forskningsministeren kan
med hjemmel i SU-lovens § 2, stk. 2, fastsætte regler
om, at de 12 su-klip, som tillægges støttetiden, ikke
skal medregnes i opgørelsen af su-klipforbruget i
forbindelse med su-studieaktivitetskravet.
Socialistisk Folkeparti har tidligere
spurgt til forholdet mellem studerende, der modtager
specialpædagogisk støtte, og studerende, der modtager
su-handicaptillæg. Ifølge uddannelses- og
forskningsministerens svar på Uddannelses- og
Forskningsudvalget alm. del - spørgsmål 208
(folketingsåret 2023-24) er det kun en fjerdedel af de
studerende, som modtager specialpædagogisk støtte, der
også modtager su-handicaptillæg. SF mener derfor, at
der er behov for, at både studerende, der modtager
su-handicaptillæg, og studerende, der modtager
specialpædagogisk støtte, sikres 12 ekstra su-klip og
får lempeligere vilkår i forhold til
aktivitetskravet.
Ændringsforslagene skønnes
ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet samlet at
medføre et mindreprovenu af su-reformen i 2030 på 110
mio. kr., og at den strukturelle beskæftigelse reduceres med
400 fuldtidspersoner (Uddannelses- og Forskningsudvalget alm. del -
svar på spørgsmål 254, folketingsåret
2023-24).
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2024 og var til 1. behandling den 8. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 15. februar 2024
dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 38. Den 24.
april 2024 sendte uddannelses- og forskningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
22 spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Karin Gaardsted (S) Frederik Vad
(S) Jesper Petersen (S) Tanja Larsson (S) Matilde Powers (S) Mette
Reissmann (S) Per Husted (S) Rasmus Stoklund (S) Sara Emil Baaring
(S) Peter Juel-Jensen (V) Heidi Bank (V) Linea
Søgaard-Lidell (V) Hans Andersen (V) Karin Liltorp (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M) Marlene Harpsøe (DD) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Henrik Dahl (LA)
Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF) Mikkel Bjørn (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Sofie Lippert (SF) nfmd. Claus Jørgensen (SF) Mads
Olsen (SF) Anne Hegelund (EL) Katrine Robsøe (RV) fmd. Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |