L 164 Forslag til lov om ændring af SU-loven.

(Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde).

Af: Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund
Udvalg: Uddannelses- og Forskningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 28-05-2024

Afgivet: 28-05-2024

Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 28. maj 2024

20231_l164_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 28. maj 2024

1. Ændringsforslag

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget mener, at lovforslaget går imod FN's verdensmål, når studerende, der modtager specialpædagogisk støtte, med lovforslaget mister 1 års su, mens studerende med su-handicaptillæg fortsat har samme antal su-klip som før. Derudover mener Alternativet generelt ikke, at der skal fjernes 1 års su fra studerende på videregående uddannelser.

For det første skaber det et større pres på unge at fjerne 12 su-klip, hvilket kan tvinge dem til at træffe livsafgørende valg om deres uddannelse hurtigere og under større pres. Dette forringer sikkerhedsnettet og trygheden ved at fordybe sig i sit studie.

For det andet er vi i Alternativet meget bekymrede for de forringede vilkår for unge med handicap. Studerende, der modtager specialpædagogisk støtte, mister også 1 års su-klip. Disse studerende har ofte brug for en mere fleksibel studieplan og ekstra tid, f.eks. på grund af ordblindhed eller andre udfordringer. Dette lovforslag kan derfor føre til, at færre unge med handicap gennemfører en videregående uddannelse, hvilket er en enorm social slagside ved lovforslaget.

Desuden er det meget problematisk, at su-forringelserne reelt får virkning med tilbagevirkende kraft for de nuværende bachelorstuderende, der påbegyndte deres uddannelse før sommeroptaget 2022. Dette kan bringe studerende, der har skiftet uddannelse i god tro, i en meget vanskelig økonomisk situation.

Tendensen til at uddannelse reduceres til et spørgsmål om arbejdsudbud, er trist og visionsløs. Uddannelse bør ses som en investering i mennesker, ikke som et nulsumsspil. Alternativet vil derfor stemme imod lovforslaget, da vi mener, at lovforslaget forringer vilkårene for unge med handicap.

Alternativet stiller sig positive over for Socialistisk Folkepartis ændringsforslag om at udvide rammen med 12 su-klip for uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk støtte, og at udvide støttetiden til uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk støtte.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (SF), tiltrådt af et mindretal (EL, RV og ALT):

1) I det under nr. 2 foreslåede § 16, stk. 2, ændres »stk. 4, nr. 1« til: »stk. 4, nr. 1, eller modtager specialpædagogisk støtte efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v.«.

[Udvidelse af rammen med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk støtte]

2) I det under nr. 5 foreslåede § 17, stk. 2, indsættes efter »stk. 4, nr. 1«: », eller modtager specialpædagogisk støtte efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v.«.

[Udvidelse af støttetid til uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk støtte]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

Formålet med ændringsforslagene er at sikre studerende med funktionsnedsættelse fleksibilitet i det videregående uddannelsessystem og at sidestille modtagere af su-handicaptillæg og modtagere af specialpædagogisk støtte, det vil sige, at modtagere af specialpædagogisk støtte både tildeles 12 ekstra su-klip, jf. ændringsforslag nr. 1, og at de 12 ekstra su-klip skal være undtaget su-studieaktivitetskravet, jf. ændringsforslag nr. 2.

Studerende med funktionsnedsættelser, herunder særlig psykiske funktionsnedsættelser, er typisk længere om at gennemføre deres studie end studerende uden funktionsnedsættelser, hvilket også fremgår af Uddannelses- og Forskningsministeriets rapport »Bedre vilkår for studerende med funktionsnedsættelser - Afrapportering fra Arbejdsgruppen for studerende med funktionsnedsættelser« fra februar 2022.

Med det fremsatte lovforslag lægges der alene op til, at studerende med su-handicaptillæg får 12 ekstra su-klip. Dog er det langt fra alle studerende med funktionsnedsættelse, der er berettiget til su-handicaptillæg.

Med det fremsatte lovforslag foreslås der indsat et nyt stk. 2 i § 16 i SU-loven, som vil udvide rammen med 12 su-klip for uddannelsessøgende, som modtager su-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 4, nr. 1.

Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at rammen endvidere udvides med 12 su-klip for uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk støtte efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v.

Med lovforslaget foreslås der desuden indsat et nyt stk. 2 i § 17 i SU-loven, som vil indebære, at uddannelsessøgende, som modtager su-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 4, nr. 1, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 su-klip.

Med ændringsforslag nr. 2 vil uddannelsessøgende, der modtager specialpædagogisk støtte efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v., blive omfattet af det foreslåede § 17, stk. 2.

Ændringsforslagene vil således indebære, at også modtagere af specialpædagogisk støtte får udvidet støttetiden til den enkelte uddannelse med 12 su-klip. Uddannelses- og forskningsministeren kan med hjemmel i SU-lovens § 2, stk. 2, fastsætte regler om, at de 12 su-klip, som tillægges støttetiden, ikke skal medregnes i opgørelsen af su-klipforbruget i forbindelse med su-studieaktivitetskravet.

Socialistisk Folkeparti har tidligere spurgt til forholdet mellem studerende, der modtager specialpædagogisk støtte, og studerende, der modtager su-handicaptillæg. Ifølge uddannelses- og forskningsministerens svar på Uddannelses- og Forskningsudvalget alm. del - spørgsmål 208 (folketingsåret 2023-24) er det kun en fjerdedel af de studerende, som modtager specialpædagogisk støtte, der også modtager su-handicaptillæg. SF mener derfor, at der er behov for, at både studerende, der modtager su-handicaptillæg, og studerende, der modtager specialpædagogisk støtte, sikres 12 ekstra su-klip og får lempeligere vilkår i forhold til aktivitetskravet.

Ændringsforslagene skønnes ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet samlet at medføre et mindreprovenu af su-reformen i 2030 på 110 mio. kr., og at den strukturelle beskæftigelse reduceres med 400 fuldtidspersoner (Uddannelses- og Forskningsudvalget alm. del - svar på spørgsmål 254, folketingsåret 2023-24).

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2024 og var til 1. behandling den 8. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og Forskningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og uddannelses- og forskningsministeren sendte den 15. februar 2024 dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 38. Den 24. april 2024 sendte uddannelses- og forskningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Karin Gaardsted (S) Frederik Vad (S) Jesper Petersen (S) Tanja Larsson (S) Matilde Powers (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Rasmus Stoklund (S) Sara Emil Baaring (S) Peter Juel-Jensen (V) Heidi Bank (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Hans Andersen (V) Karin Liltorp (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Marlene Harpsøe (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Sofie Lippert (SF) nfmd. Claus Jørgensen (SF) Mads Olsen (SF) Anne Hegelund (EL) Katrine Robsøe (RV) fmd. Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5