Fremsat den 24. april 2024 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ret til lommepengejob til
kriminalitetstruede unge
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Unge i målgruppen efter § 2 har ret til et
lommepengejob.
§ 2.
Loven finder anvendelse på unge i alderen 13-17 år, som
bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet efter lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller som ifølge
dokumentation sendt til kommunen fra politiet er mistænkt for
at have begået alvorlig kriminalitet.
Kapitel 2
Ansættelse af unge i
lommepengejob
§ 3.
Får kommunalbestyrelsen oplysning om en ung omfattet af
§ 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde den unge et
lommepengejob. Lommepengejobbet kan oprettes i kommunen, eller
kommunen kan indgå aftale om lommepengejob med en anden
arbejdsgiver.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen tilbyder den unge, jf. stk. 1, et lommepengejob
senest en måned efter en samtale med den unge, hvor den unge
har udtrykt ønske herom og så vidt muligt under hensyn
til vedkommendes kvalifikationer og interesser.
§ 4.
§ 35 i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. om at offentliggøre
stillingsopslag gælder ikke for lommepengejob efter denne
lov.
§ 5.
Flytter en ung med lommepengejob til en anden kommune, har den unge
ret til at fortsætte i lommepengejobbet eller få tilbud
om et lommepengejob i tilflytterkommunen.
Stk. 2.
Tilflytterkommunen skal orientere den unge om retten til et
lommepengejob i kommunen hurtigst muligt efter at have fået
kendskab til, at en ung i målgruppen er tilflyttet og tilbyde
et lommepengejob senest en måned efter, at den unge har
udtrykt ønske om et lommepengejob over for
tilflytterkommunen. § 3, stk. 2, finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3.
Fraflytterkommunen skal hurtigst muligt give besked til
tilflytterkommunen, når en ung i målgruppen omfattet af
§ 2, flytter til en anden kommune. § 45 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. finder tilsvarende anvendelse
ved udveksling af oplysninger.
§ 6.
Ophører den unge i lommepengejobbet, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde et andet lommepengejob efter aftale med
den unge, medmindre det vurderes, at den unge ikke er motiveret for
et lommepengejob. § 3 finder tilsvarende anvendelse.
§ 7.
Løn- og arbejdsvilkårene skal være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende. Unge, der ansættes i
lommepengejob, er omfattet af den lovgivning, der gælder for
lønmodtagere, herunder for unges arbejde.
§ 8.
Lommepengejob efter denne lov ophører, når den unge
fylder 18 år.
Kapitel 3
Klageadgang
§ 9.
Kommunens afgørelser efter § 3, stk. 2, og § 6,
kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf.
§ 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Kapitel 4
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
10. Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Kapitel 5
§
11. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2.1. | Lovforslagets indhold | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til
databeskyttelsesreglerne | 4. | Konsekvenser for FN's
verdensmål | 5. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Klimamæssige konsekvenser | 9. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 12. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gennemføre
initiativet fra den politiske aftale om Bandepakke IV om, at
kommunale lommepengejobs skal vise børn og unge vejen
væk fra kriminalitet.
Lovforslaget indeholder således et forslag om at give
børn og unge i alderen 13-17 år på vej ind i
kriminalitet ret til et lommepengejob. Målgruppen er
børn og unge, som er henvist til
Ungdomskriminalitetsnævnet, samt unge 13-17-årige, hvor
kommunen modtager dokumentation fra politiet om, at en ung er
mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet.
Med lovforslaget pålægges kommunalbestyrelsen at
tilbyde unge i målgruppen et lommepengejob, som kan
være inden for det private arbejdsmarked eller et job i
kommunen.
Det fremgår af initiativet, at ordningen med lommepengejob
evalueres efter 3 år.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende
ret
Der findes i dag ikke regler om ret til lommepengejob for
børn og unge, der er kriminalitetstruede. Lov nr. 1705 af
27. december 2018 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet med
senere ændringer, indeholder bestemmelser om at
fastlægge målrettede individuelle forebyggende
indsatser for børn og unge i alderen 10 til 17 år, og
§ 130 i barnets lov nr. 721 af 13. juni 2023, indeholder
bestemmelser om kommunens forpligtelse til senest 7 dage efter, at
den har modtaget dokumentation fra politiet om, at en ung under 18
år er mistænkt for at have begået alvorlig
kriminalitet, at indkalde den unge,
forældremyndighedsindehaveren, eventuelle relevante personer
fra netværket og relevante fagpersoner til et
netværkssamråd med henblik på drøftelse af
behovet for iværksættelse af indsatser for den
unge.
Formålet med lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet er at forebygge ungdomskriminalitet, og der er
i medfør af loven nedsat et Ungdomskriminalitetsnævn,
som skal behandle sager vedrørende børn og unge i
alderen 10-17 år, som er mistænkt eller dømt for
alvorlig eller omfattende kriminalitet.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte en
straksreaktion af opdragende og genoprettende karakter eller et
skræddersyet forbedringsforløb af op til to års
varighed og i særlige tilfælde op til fire års
varighed. Der er derudover oprettet en ungekriminalforsorg, der
skal føre tilsyn med, at indsatserne gennemføres.
Indsatserne skal fastlægges og gennemføres for barnets
eller den unges bedste, være helhedsorienterede, bygge
på barnets eller den unges egne ressourcer og
tilrettelægges på baggrund af en konkret vurdering af
barnets eller den unges og familiens forhold. Barnets eller den
unges synspunkter skal altid inddrages med passende vægt i
overensstemmelse med alder og modenhed.
En straksreaktion kan efter § 12 i lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet bestå i at bidrage til at genoprette
forrettet skade eller deltage i andre aktiviteter med genoprettende
formål, herunder udføre samfundsnyttigt arbejde. En
straksreaktion skal have et klart opdragende og
udviklingsmæssigt sigte. En straksreaktion vil f.eks. kunne
bestå i at rydde op efter hærværk, deltage i
konfliktmægling eller gøre rent i offentlige
parker.
Et forbedringsforløb er et struktureret og kontrolleret
fremadrettet forløb, som skal have til formål at
bringe barnet eller den unge tilbage i trivsel og positiv udvikling
og væk fra sin kriminelle løbebane.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte et
forbedringsforløb i form af en handleplan med en varighed af
som udgangspunkt op til to år.
Efter § 29 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
kan kommunalbestyrelsen iværksætte en ungefaglig
undersøgelse, når barnet eller den unge er henvist til
Ungdomskriminalitetsnævnet. Kommunalbestyrelsen udarbejder
den ungefaglige undersøgelse efter anmodning fra
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Bestemmelsen opstiller betingelserne for, at kommunalbestyrelsen
kan iværksætte en ungefaglig undersøgelse. Der
kan således iværksættes en ungefaglig
undersøgelse vedrørende et barn i alderen 10 til 14
år, når barnet eller den unge er henvist til
Ungdomskriminalitetsnævnet af politiet. Formålet med
bestemmelsen er at sikre, at der tilvejebringes det
tilstrækkelige afgørelsesgrundlag.
Kommunalbestyrelsen kan efter § 30 i loven
iværksætte en ungefaglig undersøgelse, når
den unge ved dom er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet.
Kommunalbestyrelsen iværksætter af egen drift om
nødvendigt en ungefaglig undersøgelse til brug for
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Efter § 54 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
fører kommunalbestyrelsen efter reglerne i § 156 i
barnets lov tilsyn med børn og unge, der er underlagt en
afgørelse fra Ungdomskriminalitetsnævnet herunder med,
at de straksreaktioner og forbedringsforløb, som
Ungdomskriminalitetsnævnet efter §§ 12-14 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet har truffet
afgørelse om, til stadighed opfylder deres formål i
forhold til det enkelte barn eller den enkelte unge.
Efter barnets lov § 130, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen
senest 7 dage efter, den har modtaget dokumentation fra politiet
om, at en ung under 18 år er mistænkt for at have
begået alvorlig kriminalitet, indkalde den unge,
forældremyndighedsindehaveren, eventuelt relevante personer
fra netværket og relevante fagpersoner til et
netværkssamråd med henblik på drøftelse af
behovet for iværksættelse af indsatser for den unge.
Denne forpligtelse gælder dog ikke for børn og unge,
der er omfattet af lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Hvis Ungdomskriminalitetsnævnet afviser sagen, jf. § 42,
stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, skal
kommunalbestyrelsen dog senest 7 dage efter modtagelse af sagen fra
Ungdomskriminalitetsnævnet indkalde til
netværkssamråd efter barnets lovs § 130, stk. 1.
Dette fremgår af bestemmelsens stk. 3.
Formålet med netværkssamrådet er at sikre, at
der i disse tilfælde iværksættes en planlagt og
kontrolleret indsats med henblik på at forpligte den unge,
forældrene, netværket og andre relevante fagpersoner
på en indsats, der skal hjælpe den unge ud af
kriminalitet. Hermed fastholdes forældrenes og de relevante
fagpersoners ansvar for den unge, samtidig med at den unge stilles
til ansvar for sine handlinger. Der er ikke tale om juridisk
forpligtende aftaler, men om aftaler hvor alle involverede parter
gensidigt aftaler at støtte den unge.
Målgruppen for barnets lov er større end
målgruppen for lov om ungdomskriminalitet. Målgruppen i
lov om ungdomskriminalitet er børn og unge i alderen 10-17
år, der er dømt eller mistænkt for at have
begået personfarlig kriminalitet eller anden alvorlig
kriminalitet, og som samtidig er kendetegnet ved en række
risikofaktorer, der gør dem særligt udsatte for at
begå yderligere kriminalitet. Børn og unge, der
begår kriminalitet, men som ikke opfylder kriterierne for at
være i målgruppen til Ungdomskriminalitetsnævnet,
skal efter en konkret individuel vurdering tilbydes støtte
efter barnets lov, hvis det vurderes, at denne støtte kan
imødekomme barnets eller den unges støttebehov.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at udarbejde en ungefaglig
undersøgelse af barnet eller den unge som forberedelse til
Ungdomskriminalitetsnævnets sagsbehandling. Derudover skal
kommunen udarbejde og forelægge en indstilling til sagens
afgørelse i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse
om at igangsætte et forbedringsforløb. Indholdet i et
forbedringsforløb svarer til en række konkrete
indsatser efter barnets lov, og det er kommunen, der er ansvarlig
for udmøntningen af disse indsatser.
Efter retsplejelovens § 821 d skal politiet snarest muligt
underrette kommunalbestyrelsen, når en mistænkt person
under 15 år tilbageholdes med henblik på, at en
repræsentant fra kommunalbestyrelsen kommer til stede. Det
samme gælder, når afhøring skal ske, og
mistanken angår en overtrædelse af straffeloven eller
et forhold, der efter anden lov kan medføre
fængselsstraf. En repræsentant fra kommunalbestyrelsen
skal så vidt muligt have adgang til at overvære
afhøringer, der foretages af politiet.
Giver politiets oplysninger grundlag for at antage, at barnet
kan have behov for særlig støtte, skal underretning
til kommunalbestyrelsen altid gives. Dette følger af barnets
lovs § 133 om underretningspligten for personer, der
udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv.
Lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. indeholder en bestemmelse om, at
offentlige arbejdsgivere skal lægge alle ledige stillinger
på Jobnet. Formålet med bestemmelsen er at
understøtte gennemsigtighed og høj
omsætningshastighed på jobmarkedet. Jobcentrene har
pligt til at lægge alle stillinger på Jobnet for
offentlige arbejdsgivere og for de private virksomheder, der
ønsker jobcenterets assistance.
Såfremt en ung flytter til en anden kommune, er der efter
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsens § 45 adgang til, at der kan
udveksles oplysninger mellem relevante offentlige myndigheder,
uddannelsesinstitutioner, arbejdsløshedskasser, ATP,
Seniorpensionsenheden og Udbetaling Danmark. Det kan f. eks.
være oplysninger om relevante uddannelsesmæssige og
social- og sundhedsrettede aktiviteter og indsatser, udskrivelse
fra sundhedsvæsenet, frihedsberøvelse, unddragelse fra
frihedsberøvelse og løsladelse fra
afsoningsinstitution, der er nødvendige til brug for
varetagelse af beskæftigelsesindsatsen efter lovgivningen,
den koordinerede, tværfaglige og helhedsorienterede indsats
over for borgeren, opdateringen med nye oplysninger og
ajourføring af eksisterende oplysninger, som anvendes i
beskæftigelsesindsatsen, herunder systemer til den
landsdækkende formidling og joblog, og opgørelsen af
forbrug af offentlige forsørgelsesydelser.
En lang række regler gælder for lønmodtagere
på arbejdsmarkedet herunder blandet andet
funktionærloven, arbejdsskadeloven, lov om
ansættelsesbeviser, arbejdsmiljøloven, lov om forbud
mod forskelsbehandling og ligestillingsloven. Derudover regulerer
en lang række overenskomster de enkelte fagområder.
Efter reglerne om ansættelsesbevis har en
lønmodtager krav på at modtage et
ansættelsesbevis senest 1 måned efter
ansættelsens start, såfremt ansættelsesforholdet
har en varighed på 1 måned, og den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Desuden skal indbetaling
af ATP-bidrag som hovedregel betales, når den ansatte
lønmodtager er fyldt 16 år og arbejder mindst 9 timer
om ugen, 18 timer i en 14 dages periode, 39 timer pr. måned
eller som løsarbejder uanset antallet af timer.
Ud over reglerne for lønmodtagere gælder
særlige regler for unge på arbejdsmarkedet blandt andet
for, hvor meget de må arbejde, og hvad de må arbejde
med. Disse regler følger af arbejdsmiljølovens
kapitel 10 med tilhørende bekendtgørelse om unges
arbejde. Ved beskæftigelse af unge under 18 år skal der
ved arbejdets planlægning, tilrettelæggelse og
udførelse tages hensyn til den unges alder, udvikling og
helbredstilstand samt til indvirkningen på skolegang eller
anden uddannelse.
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område indeholder i § 59 a en bestemmelse om, at
Ankestyrelsen træffer afgørelse uden medvirken af
beskikkede medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens
afgørelser, når det er fastsat ved lov, at sagerne kan
påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Klagefristen til Ankestyrelsen fremgår af § 67 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område og skal ske inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Det fremgår af den politiske aftale om Bandepakke IV, at
aftalepartierne er enige om, at kommunale lommepengejob skal vise
børn og unge vejen væk fra kriminalitet.
Erfaringer viser en positiv sammenhæng mellem fritidsjob i
ungdomslivet og senere tilknytning til arbejdsmarkedet og
uddannelse. Ligeledes viser erfaringer med lommepengejob, at det
kan fungere som introduktion til arbejdsmarkedet. Det forventes, at
målgruppen vil komme til at omfatte unge i
fødekæden til bander, når denne gruppe omfattes
af Ungdomskriminalitetsnævnets område. Der er i praksis
tale om et fritidsjob, men det benævnes lommepengejob,
når det er anvist af kommunen efter lov om ret til
lommepengejob til kriminalitetstruede unge. Et lommepengejob kan
give den unge mulighed for at tjene sine egne penge på lovlig
vis, have ansvar og komme væk fra en kriminel
løbebane. Lommepengejob kan være job som hjælper
i et boligselskab for boligfunktionærer, lettere
rengøring, vareopfyldning, udpakning, tømning af
skraldespande m.v. Reglerne om, hvilke typer job unge må
varetage, fremgår i øvrigt af bilag 5-8 til
bekendtgørelsen om unges arbejde.
Det vil være frivilligt for den unge at tage et
lommepengejob, og det forudsættes derfor, at det vil
være unge, som er motiverede for at forlade en truende
kriminel løbebane, der vil benytte retten.
Forslaget vil fungere som supplement til de
værktøjer, myndighederne allerede har i regi af
barnets lov og forelæggelse af sager for
Ungdomskriminalitetsnævnet, når børn og unge er
mistænkt eller dømt for alvorlig kriminalitet.
Tilbuddet om et lommepengejob skal være endnu et
værktøj for myndighederne til at
iværksætte indsatser og vil således ikke
træde i stedet for de sanktioner, som kriminelle unge bliver
idømt af domstolene, eller de foranstaltninger, som
Ungdomskriminalitetsnævnet træffer afgørelse
om.
Da forslaget vedrører unge i alderen 13-17 år vil
langt de fleste være forsørgede af deres
forældre eller anden forsørger. Der vil efter
gældende praksis kunne være en lille andel i
målgruppen, der bliver forsørget af ydelser fra det
offentlige i form af kontanthjælp og boligstøtte.
Indtægt fra et lommepengejob vil medføre fradrag i
ydelsen efter de samme regler, som gælder for andre unge uden
for målgruppen med indtægter og vil indgå i
husstandsindkomsten for beregning af boligstøtte,
såfremt den unge er boligstøttemodtager. Som modtager
af kontanthjælp vil sådanne unge også være
i målgruppen for indsatser efter
beskæftigelseslovgivningen. Unge i målgruppen vil ikke
med lovforslaget få bedre muligheder for at have indkomst
sammen med kontanthjælp (boligstøtte m.v.) end andre
unge, som selv finder deres job.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at unge i alderen 13-17 år, som bliver
henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, samt unge i alderen
13-17 år, hvor kommunen modtager dokumentation fra politiet
om, at en ung er mistænkt for at have begået alvorlig
kriminalitet, skal have ret til et lommepengejob. Ved alvorlig
kriminalitet forstås eksempelvis vold, voldtægt,
røveri, grovere former for hærværk og tyveri
samt forsøg på sådanne forbrydelser.
Kommunalbestyrelsen vil skulle tilbyde den unge et
lommepengejob, når kommunalbestyrelsen har fået
oplysning om, at en ung i kommunen er i målgruppen. For den
del af målgruppen, der er henvist til
Ungdomskriminalitetsnævnet, vil kommunalbestyrelsen få
oplysningen om en 13-14 årig i målgruppen i forbindelse
med, at Ungdomskriminalitetsnævnet anmoder
kommunalbestyrelsen om at iværksætte en ungefaglig
undersøgelse efter § 29 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, og om en 15-17-årig i målgruppen,
når kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at
denne af egen drift skal iværksætte en ungefaglig
undersøgelse efter § 30 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Kommunalbestyrelsen vil skulle vejlede den unge om retten til et
lommepengejob. Tilbuddet om lommepengejob vil skulle gives i
forlængelse af en samtale med den unge og så vidt
muligt under hensyn til vedkommendes kvalifikationer og interesser.
Lommepengejobbet kan oprettes i kommunen, eller kommunen kan
indgå aftale om lommepengejob med en anden arbejdsgiver,
f.eks. en privat arbejdsgiver, regionerne eller staten, der i
så fald vil blive arbejdsgiver for den unge. Kommunen kan
eventuelt også etablere partnerskaber om egnede lommepengejob
til unge i målgruppen.
Det foreslås, at den kommunale forvaltning vil skulle
tilbyde et lommepengejob senest en måned efter, at en ung i
målgruppen har udtrykt ønske herom. Der vil ikke
være sanktioner forbundet med ikke at overholde fristen. Den
unge vil kunne klage over manglende overholdelse af
sagsbehandlingsfristen til kommunalbestyrelsen.
Det foreslås, at bestemmelsen i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. om krav
til offentliggørelse af stillingsopslag skal fraviges i
forhold til lommepengejob, som oprettes specielt til unge i
målgruppen. Det betyder, at der ikke vil være krav om,
at sådanne job skal opslås.
Det foreslås, at en ung med lommepengejob, der flytter til
en anden kommune, vil have ret til at fortsætte i det
lommepengejob, den unge har i fraflytterkommunen, men den unge vil
også kunne vælge at få tilbud om et lommepengejob
i den nye bopælskommune. Tilflytterkommunen vil skulle
orientere den unge om retten til et lommepengejob i kommunen
hurtigst muligt efter at have fået kendskab til, at en ung i
målgruppen er tilflyttet og tilbyde et lommepengejob senest
en måned efter, at den unge har tilkendegivet over for
tilflytterkommunen at ville udnytte retten til lommepengejob i
kommunen. Det forudsættes, at størstedelen af de unge
i målgruppen for lovforslaget vil være omfattet af den
mellemkommunale underretningspligt, som gælder efter §
132 i barnets lov. Såfremt tilflytterkommunen ikke kan
tilbyde et job tilsvarende det job, som den unge havde i
fraflytterkommunen, vil tilflytterkommunen så vidt muligt
skulle tilbyde et lommepengejob under hensyn til vedkommendes
kvalifikationer og interesser.
Det foreslås, at i en situation, hvor den unge
ophører i lommepengejobbet, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
et andet lommepengejob efter aftale med den unge. Det er forudsat,
at den unge gerne vil have et andet lommepengejob. Der vil kunne
være situationer, hvor den unge af en eller anden grund vil
ophøre i det lommepengejob, den unge har fået tilbudt,
f.eks. hvis den unge ikke falder til i jobbet, ikke synes, at
vedkommende kan magte opgaverne, eller at den unge ophører i
jobbet som følge af for meget fravær. Det vil
være de samme frister, der gælder for
kommunalbestyrelsen til at finde et lommepengejob, som gælder
første gang, den unge tilbydes et lommepengejob. Der kan
være tilfælde, hvor den unge ophører gentagne
gange i et lommepengejob eller ikke påbegynder et tilbudt
job. Det foreslås, at kommunalbestyrelsen i så fald kan
vurdere, at den unge ikke er motiveret for et lommepengejob
på trods af tidligere tilkendegivelse herom. Hvis
kommunalbestyrelsen vurderer dette, vil der ikke være pligt
til at tilbyde den unge et andet lommepengejob.
Løn- og arbejdsvilkårene vil skulle være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende. De beskrevne krav til løn-
og arbejdsvilkår betyder, at hvis det pågældende
arbejde er omfattet af en overenskomst eller kollektiv aftale, skal
lønnen mindst svare til den mindsteløn, der gives
efter overenskomsten eller aftalen, og arbejdsvilkårene
(f.eks. arbejdstid) skal svare til, hvad der gælder efter
overenskomsten eller aftalen. Hvis det pågældende
arbejde ikke er omfattet af en overenskomst eller kollektiv aftale,
skal lønnen mindst svare til den mindsteløn, der
efter overenskomst eller aftale gælder for tilsvarende
arbejde, som er omfattet af en overenskomst eller aftale. Ligeledes
skal arbejdsvilkårene svare til dem, der gælder for det
tilsvarende arbejde, som er omfattet af overenskomsten eller
aftalen. Hvis det pågældende arbejde er af en art, der
ikke er omfattet af nogen overenskomst eller kollektiv aftale, skal
lønnen mindst svare til den mindsteløn, som må
anses for at være normalt gældende for sammenligneligt
arbejde. Ligeledes skal arbejdsvilkårene svare til, hvad der
må anses for normalt gældende for sammenligneligt
arbejde.
Personer, der ansættes i lommepengejob, er omfattet af den
lovgivning, der gælder for lønmodtagere, herunder for
unges arbejde.
Ansættelse i lommepengejob vil skulle ske på samme
vilkår som for andre unge ansatte med tilsvarende arbejde. De
særlige regler for blandt andet, hvor meget unge må
arbejde, og hvad de må arbejde med, vil finde anvendelse.
Reglerne om udstedelse af ansættelsesbevis og om
indbetaling af ATP-bidrag vil finde anvendelse.
Det foreslås, at et lommepengejob skal udløbe,
når den unge fylder 18 år. Fra dette tidspunkt vil den
unge ikke længere være i målgruppen for
lovforslaget og vil ikke være omfattet af ungereglerne,
ligesom løn- og arbejdsvilkår ofte ændrer sig.
Fra dette tidspunkt vil beskæftigelse i et kommunalt
lommepengejob heller ikke være finansieret af staten.
Det foreslås, at en ung i målgruppen skal have
mulighed for at klage til Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg
over en afgørelse om indholdet i jobbet og afslag på
at få tilbudt et job på grund af manglende
motivation.
3. Forholdet
til databeskyttelsesreglerne
Politiet, ungekriminalforsorgen og kommunerne skal i konkrete
sager udveksle personoplysninger om en konkret og identificerbar
borger. Denne udveksling udgør en behandling af
personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven. Behandlingen af personoplysninger skal ske i
henhold til bestemmelserne i forvaltningsloven og inden for
rammerne af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen
om behandling af personoplysninger.
Der vil med forslaget være tale om behandling af
både følsomme og ikke-følsomme
personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens
henholdsvis artikel 6 og 9, samt oplysninger vedrørende
straffedomme og lovovertrædelser omfattet af forordningens
artikel 10.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, er
behandling af personoplysninger kun lovlig, hvis mindst et af de i
artikel 6, stk. 1, litra a-f, nævnte forhold gør sig
gældende. Behandling er f.eks. lovlig, hvis behandling er
nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse, eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Det er en betingelse for at benytte
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, som
hjemmelsgrundlag, at grundlaget for behandlingen af
personoplysninger fremgår enten af EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er
underlagt. Det følger af databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 3, 1. pkt.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2, kan en
medlemsstat indføre bl.a. "mere specifikke bestemmelser for
at tilpasse anvendelsen af denne forordnings bestemmelser om
behandling med henblik på overholdelse af stk. 1, litra c) og
e)".
Behandling af følsomme personoplysninger omfattet af
forordningens artikel 9, stk. 1, er som udgangspunkt omfattet af
behandlingsforbuddet med mindre behandlingen er omfattet af en af
undtagelserne i artikel 9, stk. 2.
Kommunerne får oplysninger om unge i målgruppen fra
henholdsvis Ungdomskriminalitetsnævn og politi. Det
fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 10, at
behandling af personoplysninger vedrørende straffedomme og
lovovertrædelser, kun må foretages under kontrol af en
offentlig myndighed, eller hvis behandling har hjemmel i EU-retten
eller medlemsstaternes nationale ret, som giver passende garantier
for registreredes rettigheder og frihedsrettigheder.
For den del af målgruppen i lovforslagets § 2, stk.
1, som vedrører unge, der får en sag behandlet ved
Ungdomskriminalitetsnævnet, vil kommunalbestyrelsen få
oplysningen om en 13-14-årig i målgruppen i forbindelse
med, at Ungdomskriminalitetsnævnet anmoder
kommunalbestyrelsen om at iværksætte en ungefaglig
undersøgelse efter § 29 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, og om en 15-17-årig i målgruppen,
når kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at
denne af egen drift skal iværksætte en ungefaglig
undersøgelse efter § 30 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet. Det er således udgangspunktet efter
§ 30 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at
kommunalbestyrelsen om nødvendigt af egen drift
iværksætter en ungefaglig undersøgelse til brug
for Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse i en sag
henvist af domstolene.
For den del af målgruppen, hvor politiet har fremsendt
dokumentation, vil kommunalbestyrelsen være i besiddelse af
oplysningen om en ung i målgruppen gennem denne
dokumentation.
Kommunen anvender den modtagne dokumentation til at identificere
en ung i målgruppen for ret til et lommepengejob.
Situationen, hvor en ung i målgruppen flytter kommune,
fremgår af lovforslagets § 5. Det antages i den
forbindelse, at en stor del af de unge i målgruppen for
lovforslaget også er i målgruppen for barnets lov og
derfor er omfattet af den mellemkommunale underretningspligt efter
barnets lovs § 132. I forbindelse med en sådan
mellemkommunal underretning skal fraflytningskommunen oversende
nødvendigt sagsmateriale, herunder en opsummering af
relevante vurderinger, som fraflytningskommunen har foretaget i
sagen. Disse oplysninger kan oversendes og dermed videregives uden
samtykke fra den registrerede.
Det kan dog ikke udelukkes, at der vil være nogle unge,
som falder uden for reglerne om mellemkommunal underretningspligt.
Denne lov indeholder derfor sin egen bestemmelse i den
foreslåede § 5, stk. 3, om underretningspligt for unge i
målgruppen, som fastslår fraflytterkommunens pligt til
at videregive oplysninger, og at § 45 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen finder
tilsvarende anvendelse.
Bestemmelsen skal gøre det muligt at tilføre
tilflytterkommunen tilstrækkelige oplysninger til at kunne
varetage myndighedsopgaven med at tilbyde unge i målgruppen
et lommepengejob i tilflytterkommunen. En sådan regel ligger
inden for det nationale råderum efter
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2.
Såfremt en kommune indgår aftale med en arbejdsgiver
om et lommepengejob til en ung, jf. lovforslagets § 3, stk. 1,
vil det være nødvendigt at videregive oplysninger om
den unge. Der vil være tale om personoplysninger omfattet af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, men også oplysninger
omfattet af artikel 10 om strafbare forhold, og der vil konkret
tillige kunne være tale om følsomme personoplysninger
artikel 9. Sidstnævnte kan f.eks. være
helbredsoplysninger, der er nødvendige at videregive for, at
arbejdsgiveren kan tage de nødvendige hensyn til den unge.
Efter artikel 9, stk. 2, litra f, finder forbuddet mod behandling
af følsomme oplysninger ikke anvendelse, hvis behandlingen
er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges,
gøres gældende, eller forsvares, eller når
domstolene handler i deres egenskab af domstol.
Det retlige grundlag for kommunernes behandling af
følsomme oplysninger i ovennævnte situation er
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf.
artikel 9, stk. 2, litra f.
Det vurderes på baggrund af ovenstående, at
lovforslaget vil kunne udgøre en national særregel
efter artikel 6, stk. 2, for behandling af de ovennævnte
kategorier af både følsomme og ikke følsomme
personoplysninger, og at der er mulighed for at indføre
denne i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og dennes
rammer for særregler om behandling af personoplysninger.
4. Konsekvenser for FN's verdensmål
Lovforslaget forventes at have en positiv betydning for Danmarks
indfrielse af FN's verdensmål om dels at gennemføre
nationalt tilpassede sociale sikringssystemer og foranstaltninger
for alle (delmål 1.3).
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser af forslaget består af
øgede administrative udgifter samt lønudgifter til
unge med lommepengejob.
Det skønnes, at knap 800 unge årligt vil blive
tilbudt et lommepengejob, som følge af forslaget. Heraf
skønnes halvdelen at acceptere tilbuddet. Med afsæt i
en forudsætning om, at de unge vil arbejde ca. 8 timer om
ugen i lommepengejobbet, skønnes det, at de kommunale og
statslige udgifter samlet set vil være lønudgifter
på 6,7 mio. kr. i 2024 og 13,3 mio. kr. fra 2025 og frem.
Det er lagt til grund, at kommunerne kompenseres for en del af
disse lønudgifter, da de unge, som tilbydes lommepengejob,
forventes at have en produktivitet, som er lavere end en
gennemsnitlig ungarbejder. Det foreslås således, at
staten kompenserer kommunerne for, hvad der svarer til 37,5 pct. af
lønudgifterne. Det medfører statslige udgifter i
kompensation på 2,5 mio. kr. i 2024 og 5 mio. kr. fra 2025 og
frem. Kommunernes nettolønudgifter skønnes derfor at
være 4,2 mio. kr. i 2024 og 8,3 mio. kr. fra 2025 og
frem.
Derudover skønnes der at være statslige
indtægter i form af skat og tilbageløb på 1,6
mio. kr. i 2024 og 3,1 mio. kr. fra 2025 og frem.
Endelig antages det, at kommunen bruger 10 timer årligt
pr. fuldtidsperson på facilitering, opfølgning og
møder med den unge. De administrative udgifter til ordningen
skønnes på den baggrund at være 0,8 i 2024 og
1,6 mio. kr. fra 2025 og frem.
Økonomiske og administrative konsekvenser som
følge af forslaget forhandles med kommunerne efter de
gældende DUT-principper.
| Tabel 1:
Økonomiske konsekvenser af fritidsjob, merudgifter i mio.
kr. | (2024-pl) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Varigt | I alt statslige
udgifter | 1,0 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | Heraf kompensation til
lønudgifter | 2,5 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | Heraf tilbageløb | -1,6 | -3,1 | -3,1 | -3,1 | -3,1 | I alt kommunale
udgifter | 5,0 | 9,9 | 9,9 | 9,9 | 9,9 | Heraf nettolønudgifter | 4,2 | 8,3 | 8,3 | 8,3 | 8,3 | Heraf administration | 0,8 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | I alt offentlige
udgifter | 6,0 | 11,9 | 11,9 | 11,9 | 11,9 | | | | | | |
|
Beskæftigelsesministeriet har overvejet, hvorvidt
lovforslaget følger de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning.
Det vurderes, at princip nr. 1 om enkle og klare regler er
iagttaget i lyset af, at lovforslaget indeholder kendte begreber og
bygger på kendte administrative sagsgange.
Princip nr. 2 om digital kommunikation indebærer, at
lovgivningen skal understøtte, at der kan kommunikeres
digitalt med borgere og virksomheder. Lovforslaget fastsætter
ikke regler om, hvordan og i hvilket omfang myndighederne
kommunikerer digitalt eller fysisk med børn og unge og deres
familier mv. Det forudsættes, at kommunikation ligesom i dag
vil foregå via Digital Post eller i papirform for borgere,
der er fritaget fra at modtage post fra Digital Post efter reglerne
i lov om digital post fra offentlige afsendere. Lovforslaget
vurderes på den baggrund at være i overensstemmelse med
princippet.
Det vurderes, at princip nr. 3 om at muliggøre automatisk
sagsbehandling fraviges ved det foreslåede lovforslag. Dette
skyldes, at retten til et lommepengejob, og hvilket lommepengejob
den unge skal tilbydes, bygger på en konkret og individuel
vurdering i hver sag på baggrund af en samtale med den unge
om kvalifikationer og interesser. Det vil ikke være
hensigtsmæssigt at indføre objektive kriterier.
For så vidt angår princip nr. 4 om sammenhæng
på tværs, f.eks. ved genbrug af begreber og data,
vurderes dette lommepengejob at være tilvejebragt ved, at
afgrænsningen af målgruppen for lovforslaget sker ved,
at kommunerne får oplysninger om, at den unge er i
målgruppen fra henholdsvis Ungdomskriminalitetsnævnet
og politiet.
For så vidt angår princip nr. 5 om tryg og sikker
databehandling, vil der ikke i lovforslaget være regler om
deling af data.
For så vidt angår princip nr. 6 om anvendelse af
offentlig infrastruktur er det forudsat i lovforslaget, at den
eksisterende fællesoffentlige infrastruktur, herunder CPR,
MitID (eller et eventuelt fremtidigt tilsvarende elektronisk
identifikationsmiddel) og Digital Post vil blive benyttet.
Endelig vurderes det, at princip nr. 7 om forebyggelse af snyd
og fejl ikke vil være relevant for dette lovforslag, idet
lovforslaget alene vedrører unge i alderen 13-17 års
ret til et lommepengejob.
Lovforslaget vurderes at have implementeringskonsekvenser for
kommunerne, som vil få nye opgaver med at skulle kontakte de
unge i målgruppen og anvise dem et lommepengejob. Opgaverne
må i et vist omfang forventes at skulle
it-understøttes. Der fremgår dog ikke noget af
lovforslaget, som pålægger kommunerne at
gennemføre opgaverne på en bestemt måde.
Det vurderes, at kompleksiteten i en it-understøttelse af
den foreslåede ordning om kommunal underretningspligt ved
flytning mellem kommuner vil være simpel, idet det forventes,
at kommunerne har etablerede digitale kanaler, som vil kunne
anvendes til udveksling af de nødvendige oplysninger og
således vil kunne implementeres af kommunerne inden den
foreslåede ikrafttrædelsesdato.
Økonomien i forslaget vil skulle forhandles med de
kommunale parter.
Der er ingen økonomiske konsekvenser for regionerne.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har begrænsede administrative konsekvenser
for borgerne. Unge i målgruppen, som benytter retten til et
lommepengejob, skal afhængig af timetallet skrive under
på ansættelseskontrakt og give oplysninger til brug for
udbetaling af løn m.v.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. februar 2024
til den 6. marts 2024 (18 dage som følge af tidspres)
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Ankenævnet for ATP,
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), BDO
Danmark, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet (BER),
BROEN Danmark, Business Danmark, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Cabi,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
Daginstitutionernes Landsorganisation, Danmarks Frie Fagforening,
Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler
og gymnasier, Dansk Artistforbund, Danske A-kasser, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske
Gymnasier, Danske HF og VUC, Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk
Psykologforening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Retspolitisk
Forening, Danske Advokater, Danske Regioner, Dataetisk Råd,
Datatilsynet, De Anbragtes Vilkår, Den Danske Dommerforening,
De Private Sociale Tilbud, Det Centrale Handicapråd, Det
Faglige Hus, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet
for Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH),
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsstyrelsen,
FABU, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA),
Finanstilsynet, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte
børn og unge (FADD), Faaborg-Midtfyn kommune (Socialtilsyn
Syd), Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Forhandlingsfælleskabet, Forældrelandsforeningen (FBU),
Frederiksberg kommune (Socialtilsyn Hovedstaden), Frie
Funktionærer, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne,
Frivilligrådet, FSR - Danske Revisorer, Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), God Far, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Hjørring kommune (Socialtilsyn Nord),
Holbæk kommune (Socialtilsyn Øst),
Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder
(IMR), Jobrådgivernes Brancheforening, Justitia, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kristelig
Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA),
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
(LAP), Landsforeningen Børn og Forældre,
Landsforeningen for Bedre Psykiatri, Landsforeningen af
Socialpædagoger, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
(LOKK), Lev uden vold, Ligebehandlingsnævnet, Lilleskolerne,
Livsværk, Lægeforeningen, Lærernes
Centralorganisation, Mentorbarn, Mødrehjælpen,
Plejefamiliernes Landsforening, Politiforeningen,
Producentforeningen, Red Barnet, Red Barnet Ungdom, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Psykisk
Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND - de hjemløses landsorganisation,
Sammenslutning af Steinerskoler i Danmark, Sammenslutning af Unge
med Handicap (SUMH), Samrådet af Specialskoleledere, Selveje
Danmark, Silkeborg kommune (Socialtilsyn Midt), SIND, Sjældne
Diagnoser, Skolelederforeningen, SMV Danmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, TABUKA, Udbetaling Danmark,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdommens Røde
Kors, Ungdomskriminalitetsnævnet og Ungdomsringen.
| 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Offentlige merudgifter på 11,9 mio.
kr. årligt for stat og kommuner. Der er ingen merudgifter for
regionerne. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Nej | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås i § 1, at
unge i målgruppen efter § 2 har ret til et
lommepengejob
Med bestemmelsen angives lovens formål og
anvendelsesområde. Det er ikke hensigten, at § 1 skal
have selvstændig betydning, da retten til lommepengejob for
unge fastlægges i § 3.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven finder anvendelse på unge i alderen 13-17 år, som
bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet efter lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller som ifølge
dokumentation sendt til kommunen fra politiet er mistænkt for
at have begået alvorlig kriminalitet.
Den foreslåede bestemmelse vil afgrænse
målgruppen til unge i alderen 13-17 år, som er
mistænkt eller dømt for alvorlig kriminalitet.
Bestemmelsen vil omfatte børn og unge i alderen 13-14
år, som er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet af
politiet, unge i alderen 15-17 år, som er henvist til
Ungdomskriminalitetsnævnet af retten og unge, hvor
kommunalbestyrelsen har modtaget dokumentation fra politiet om, at
en ung under 18 år er mistænkt for at have begået
alvorlig kriminalitet. Ved alvorlig kriminalitet forstås
eksempelvis vold, voldtægt, røveri, grovere former for
hærværk og tyveri samt forsøg på
sådanne forbrydelser.
Kommunalbestyrelsen vil skulle tilbyde den unge et
lommepengejob, når kommunalbestyrelsen har fået
oplysning om, at en ung i kommunen er i målgruppen.
Det fremgår af §§ 12 og 13 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at
Ungdomskriminalitetsnævnet kan pålægge et barn
eller en ung omfattet af lovens anvendelsesområde en
straksreaktion eller et forbedringsforløb.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Der henvises endvidere til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
får kommunalbestyrelsen oplysning om en ung omfattet af
§ 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde den unge et
lommepengejob. Lommepengejobbet kan oprettes i kommunen, eller
kommunen kan indgå aftale om lommepengejob med en anden
arbejdsgiver.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at tilbyde en ung i
målgruppen et lommepengejob, når kommunalbestyrelsen
har fået oplysning om en ung i målgruppen. Et
lommepengejob svarer til et fritidsjob og følger de samme
regler. Kommunalbestyrelsen vil skulle vejlede den unge om retten
til et lommepengejob. Kommunalbestyrelsen vil kunne oprette
lommepengejobbet i kommunen eller indgå aftale med anden
arbejdsgiver om jobbet, f.eks. i regionerne, staten eller en privat
arbejdsgiver, der i så fald vil blive arbejdsgiver for den
unge.
Kommunalbestyrelsen vil også kunne indgå aftaler
herunder partnerskaber med private virksomheder om lommepengejob
til unge i målgruppen. Har kommunen ikke umiddelbart et job
til den unge eller kan skaffe et hos en anden arbejdsgiver, vil
kommunalbestyrelsen skulle oprette et sådant i kommunen.
Det vil være frivilligt for den unge, om denne vil tage
imod et lommepengejob.
Det foreslås i stk. 2, at
kommunalbestyrelsen tilbyder den unge, jf. stk. 1, et lommepengejob
senest en måned efter en samtale med den unge, hvor den unge
har udtrykt ønske herom og så vidt muligt under hensyn
til vedkommendes kvalifikationer og interesser.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde et lommepengejob senest en
måned efter at have talt med den unge, hvor den unge
også har udtrykt ønske om at få et
lommepengejob, og at lommepengejobbet så vidt muligt skal
være i overensstemmelse med den unges kvalifikationer og
interesser. Kommunalbestyrelsen i den unges bopælskommune vil
kunne etablere lommepengejobbet inden for hele kommunens
ansættelsesområde under hensyn til de regler, der
gælder for unges arbejde. Der vil skulle være tale om
arbejde med et reelt indhold, så den unge ikke mister
motivation og udvikling i jobbet. Det er kommunalbestyrelsen, der
vil skulle fastsætte arbejdsområdet og indholdet i
jobbet. Det vil skulle ske på baggrund af samtale med den
unge, og der vil ved fastlæggelsen heraf skulle tages
udgangspunkt i den unges forudsætninger og interesser. Den
unge vil ikke have krav på ansættelse inden for et
bestemt område, men kommunalbestyrelserne skal så vidt
muligt lægge vægt på den unges kvalifikationer og
interesser.
Fristen for kommunalforvaltningen til at finde et passende
lommepengejob til den unge, som har udtrykt ønske om et
sådant, vil være en måned. Der vil ikke
være sanktioner forbundet med ikke at overholde fristen, men
den unge vil kunne klage til kommunalbestyrelsen, såfremt
fristen overskrides.
Om mulighed for at klage over en afgørelse om indholdet i
jobbet henvises til bemærkningerne til § 9.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at
§ 35 i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. om at offentliggøre
stillingsopslag ikke gælder for lommepengejob efter denne
lov.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
stillingsopslag for lommepengejob, der tilbydes unge i
målgruppen, ikke skal offentliggøres på Jobnet.
Det vil gælde uanset, om det er stillinger hos en privat
eller offentlig arbejdsgiver.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det foreslås i stk. 1, at hvis
en ung med lommepengejob flytter til en anden kommune, har den unge
ret til at fortsætte i lommepengejobbet eller få tilbud
om et lommepengejob i tilflytterkommunen.
Forslaget vil medføre, at en ung med lommepengejob, der
flytter til en anden kommune, har ret til at beholde det
eksisterende lommepengejob i den kommune, hvor lommepengejobbet er
oprettet, og som den unge flytter fra. Den unge kan også
vælge i stedet at få tilbudt et nyt lommepengejob i
tilflytterkommunen. I øvrigt vil det være de
ansættelsesretlige regler, der gælder for evt.
ophør af ansættelsesforholdet.
Det foreslås i stk. 2, at
tilflytterkommunen skal orientere den unge om retten til et
lommepengejob i kommunen hurtigst muligt efter at have fået
kendskab til, at en ung i målgruppen er tilflyttet og tilbyde
et lommepengejob senest en måned efter, at den unge har
udtrykt ønske om et lommepengejob over for
tilflytterkommunen. § 3, stk. 2, finder tilsvarende
anvendelse.
Forslaget vil medføre, at tilflytterkommunen skal
orientere den unge om retten til et lommepengejob i
tilflytterkommunen hurtigst muligt efter at have fået
kendskab til, at en ung i målgruppen er flyttet til kommunen.
Forslaget vil endvidere betyde, at tilflytterkommunen skal tilbyde
den unge et lommepengejob senest en måned efter, at den unge
har tilkendegivet at ville udnytte retten til et lommepengejob.
Tilflytterkommunen vil skulle tilbyde et lommepengejob efter at
have talt med den unge, og lommepengejobbet skal så vidt
muligt være i overensstemmelse med den unges kvalifikationer
og interesser.
Det forudsættes, at orientering om retten til
lommepengejob sker ved brug af digital post. For så vidt
angår børn og unge under 15 år, der ikke har en
e-boks, forudsættes orientering at blive fremsendt til
forældremyndighedsindehavernes e-boks og til barnet eller den
unge under 15 år med fysisk post.
Det foreslås i stk. 3, at
fraflytterkommunen hurtigst muligt skal give besked til
tilflytterkommunen, når en ung i målgruppen omfattet af
§ 2, flytter til en anden kommune. § 45 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. finder tilsvarende anvendelse
ved udveksling af oplysninger.
Forslaget vil medføre, at fraflytterkommunen vil få
pligt til hurtigst muligt at give besked til en tilflytterkommune
om en ung i målgruppen, der flytter.
Fraflytterkommunen vil kunne videregive de nødvendige
oplysninger, idet § 45 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. vil
finde tilsvarende anvendelse. Efter denne bestemmelse kan der
udveksles oplysninger mellem relevante offentlige myndigheder,
blandt andet om relevante social- og sundhedsrettede aktiviteter og
indsatser, frihedsberøvelse, unddragelse fra
frihedsberøvelse og løsladelse fra
afsoningsinstitution, der er nødvendige til brug for
varetagelse af beskæftigelsesindsatsen efter lovgivningen,
den koordinerede, tværfaglige og helhedsorienterede indsats
over for borgeren, opdateringen med nye oplysninger og
ajourføring af eksisterende oplysninger, som anvendes i
beskæftigelsesindsatsen, herunder systemer til den
landsdækkende formidling og joblog, og opgørelsen af
forbrug af offentlige forsørgelsesydelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
6
Det foreslås i § 6, at
ophører den unge i lommepengejobbet, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde et andet lommepengejob efter aftale med
den unge, medmindre det vurderes, at den unge ikke er motiveret for
et lommepengejob. § 3 finder tilsvarende anvendelse.
Forslaget betyder, at hvis den unge ophører i
lommepengejobbet, skal kommunalbestyrelsen tilbyde et andet
lommepengejob efter aftale med den unge, dvs. hvis den unge
ønsker det. Det er forudsat, at den unge reelt er motiveret.
Den kommunale forvaltning kan vurdere, at den unge reelt ikke er
motiveret f.eks., fordi den unge gentagne gange har mødt
påvirket på arbejde, laver hærværk eller
stjæler fra arbejdspladsen. Udeblivelse gentagne gange eller,
hvis den unge møder for sent på arbejde gentagne
gange, kan også været et tegn på manglende
motivation hos den unge.
Årsagen til ophøret i lommepengejobbet er uden
betydning i forhold til pligten til at tilbyde et andet
lommepengejob, medmindre årsagen knytter sig til en generel
og reel manglende motivation for at varetage et lommepengejob.
At § 3 finder tilsvarende anvendelse indebærer, at
lommepengejobbet vil kunne oprettes i kommunen. Kommunalbestyrelsen
vil også kunne indgå aftale om lommepengejob med en
anden arbejdsgiver. Lommepengejobbet skal tilbydes efter samtale
med den unge og så vidt muligt tilbydes under hensyn til den
unges kvalifikationer og interesser. Kommunalbestyrelsen vil skulle
tilbyde lommepengejobbet senest en måned efter, at den unge
har udtrykt ønske om at ville have et lommepengejob. Det er
forudsat, at kommunalbestyrelsen ved samtalen vil afdække, om
den unge reelt har et ønske om et nyt lommepengejob.
Der vil ikke være sanktioner forbundet med ikke at
overholde fristen til at tilbyde et lommepengejob til den unge.
Om mulighed for at klage over en afgørelse om indhold i
jobbet eller om manglende motivation henvises til
bemærkningerne til § 9.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
7
Det foreslås i § 7 at
løn- og arbejdsvilkårene skal være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende. Det foreslås videre, at
unge, der ansættes i lommepengejob, er omfattet af den
lovgivning, der gælder for lønmodtagere, herunder for
unges arbejde.
Forslaget vil medføre, at løn- og
arbejdsvilkårene skal være overenskomstmæssige
eller skal svare til de vilkår, der er sædvanligt
gældende for tilsvarende arbejde. De beskrevne krav til
løn- og arbejdsvilkår betyder, at hvis det
pågældende arbejde er omfattet af en overenskomst eller
kollektiv aftale, skal lønnen mindst svare til den
mindsteløn, der gives efter overenskomsten eller aftalen, og
arbejdsvilkårene (f.eks. arbejdstid) skal svare til, hvad der
gælder efter overenskomsten eller aftalen. Hvis det
pågældende arbejde ikke er omfattet af en overenskomst
eller kollektiv aftale, skal lønnen mindst svare til den
mindsteløn, der efter overenskomst eller aftale gælder
for tilsvarende arbejde, som er omfattet af en overenskomst eller
aftale. Ligeledes skal arbejdsvilkårene svare til dem, der
gælder for det tilsvarende arbejde, som er omfattet af
overenskomsten eller aftalen. Hvis det pågældende
arbejde er af en art, der ikke er omfattet af nogen overenskomst
eller kollektiv aftale, skal lønnen mindst svare til den
mindsteløn, som må anses for at være normalt
gældende for sammenligneligt arbejde. Ligeledes skal
arbejdsvilkårene svare til, hvad der må anses for
normalt gældende for sammenligneligt arbejde.
Forslaget vil medføre, at unge, der ansættes i
lommepengejob, er omfattet af den lovgivning, der gælder for
lønmodtagere, herunder regler om unges arbejde.
Det vil blandt andet kunne være lov om
ansættelsesbeviser, funktionærloven, lov om forbud mod
forskelsbehandling, arbejdsskadeloven, arbejdsmiljøloven og
atp-loven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
8
Det foreslås i § 8, at
lommepengejob efter denne lov udløber, når den unge
fylder 18 år.
Forslaget vil medføre, at den unge ikke længere
omfattes af reglerne efter denne lov, når den unge fylder 18
år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
9
Det foreslås i § 9, at
kommunens afgørelser efter § 3, stk. 2, og § 6,
kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf.
§ 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Forslaget vil medføre, at den unge vil kunne klage til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over en afgørelse
om indholdet i lommepengejobbet og om afslag på lommepengejob
på grund af manglende motivation.
Det foreslås, at klagerne til
beskæftigelsesankenævnet vil skulle behandles efter
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Dette indebærer bl.a., at klagen vil
skulle ske inden 4 uger fra det tidspunkt, hvor personen har
modtaget afgørelsen, og at klagen kan indbringes af den, som
afgørelsen vedrører. Derudover vil det
indebære, at kommunen har pligt til at genvurdere
afgørelsen inden for en frist på 4 uger.
Til §
10
Det foreslås i § 10, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Forslaget vil medføre, at kommunalbestyrelsen forpligtes
til at tilbyde unge et lommepengejob, som den 1. juli 2024 eller
senere bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet eller,
som kommunen den 1. juli 2024 eller senere har fået
dokumentation fra politiet om er mistænkt for at have
begået alvorlig kriminalitet.
Til §
11
Det foreslås i § 11, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Ordningen med et lommepengejob til unge kriminalitetstruede
foreslås knyttet op på unge i alderen 13-17 år,
der er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, og unge i
alderen 13-17 år, hvor kommunen modtager dokumentation fra
politiet om, at en ung er mistænkt for at have begået
alvorlig kriminalitet. Da lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, som lovforslaget vil supplere, ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for disse dele af riget foreslås, at
loven ikke vil skulle gælde for Færøerne og
Grønland.