L 162 Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love.

(Fradragsret for indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparinger og supplerende engangssum i indtægtsgrundlaget ved beregning af visse sociale ydelser og ændring af bemyndigelsesbestemmelsen om fastsættelse af begrebet indtægt ved personligt arbejde ved beregning af social pension).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2023-24
Status: Delt

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-04-2024

Fremsættelse: 24-04-2024

Skriftlig fremsættelse (24. april 2024)

20231_l162_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (24. april 2024)

Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love (Fradragsret for indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum i indtægtsgrundlaget ved beregning af visse sociale ydelser og ændring af bemyndigelsesbestemmelsen om fastsættelse af begrebet indtægt ved personligt arbejde ved beregning af social pension)

(Lovforslag nr. L 162)

Lovforslaget udmønter dele af aftale af 24. juni 2024 om Etablering af en grøn fond, der handler om indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssums påvirkning af beregning af visse sociale ydelser. De ydelser, der foreslås omfattet af lovforslaget, er folkepensionens tillægsprocent, førtidspension (ny og gammel ordning), seniorpension, boligsikring og boligydelse, økonomisk fripladstilskud efter lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, børne- og ungeydelse og statens uddannelsesstøtte.

Lovforslaget indeholder endvidere en ændring til bemyndigelsesbestemmelsen i pensionslovene, således at beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte regler om indholdet af begrebet "indtægt ved personligt arbejde".

Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at indtægt ved personligt arbejde primært skal være arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst.

Lovforslaget indeholder endvidere mindre lovtekniske præciseringer til pensionslovene.

Det foreslås, at den del af lovforslaget, som vedrører fradrag for indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum, får virkning fra den førstkommende efterregulering/kontrol for året 2024 for samtlige omfattede ydelser.

Det foreslås, at delen om bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om, hvilke indtægter, som indgår i indtægt ved personligt arbejde, får virkning fra den 1. januar 2025.

De lovtekniske præciseringer foreslås at træde i kraft den 1. juli 2024.

Lovforslaget skønnes initialt at skabe et provenu via fremrykkede skatteindtægter i størrelsesordenen 1,4 mia. kr. årligt som følge af en forventet stigning i anvendelsen af aldersopsparingsordninger. Stigningen skønnes dog at ske på bekostning af en lavere anvendelse af de fradragsberettigede pensionsordninger, hvor udbetalingerne er skattepligtige. Det fremrykkede skatteprovenu modsvares derfor på sigt af gradvist færre skatteindtægter fra de fradragsberettigede pensioner. Den positive saldovirkning skønnes derfor at vende til en negativ saldovirkning fra 2065, hvor den finanspolitiske holdbarhed skønnes svækket med i størrelsesordenen 600 mio. kr. (2024-niveau) årligt.

Lovforslaget skønnes samlet at medføre varige ydelsesmæssige mindreudgifter, hvilket kan henføres til lovforslagets element vedrørende ændring af begrebet for indtægt ved personligt arbejde. Isoleret skønnes lovforslagets element vedrørende fradragsret ved indbetalinger til aldersopsparing at medføre ydelsesmæssige merudgifter.

Lovforslaget forventes endvidere at medføre administrative merudgifter for de udbetalende myndigheder, der kan henføres til implementering af ændringerne, herunder udvikling af it.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.