Skriftlig fremsættelse (24. april
2024)
Justitsministeren (Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET), lov om etablering af et
udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester og lov om
beskyttelse af whistleblowere (Styrkelse af tilsynet med
efterretningstjenesterne)
(Lovforslag nr. L 160)
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) har sammen med Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti den 28. februar
2024 indgået Aftale om styrkelse af tilsynet med
efterretningstjenesterne.
Dette lovforslag har til formål at
gennemføre den politiske aftale.
Lovforslaget indeholder for det
første en række ændringer i lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET-loven). Ændringerne vil
medføre, at Tilsynet med Efterretningstjenesternes
kompetence vil blive udvidet til også at omfatte
efterfølgende legalitetskontrol med PET's operative opgaver.
Der foreslås samtidig en udvidelse af tilsynets adgang til
oplysninger mv. hos PET ved, at tilsynet, hvis det ikke er muligt
at oplyse sagen på anden vis, kan anmode om, at relevante
ledere i tjenesten mundtligt redegør for faktiske forhold af
betydning for tilsynets virksomhed, som de pågældende
har ansvaret for.
For at sikre, at tilsynet samlet set
besidder de nødvendige kompetencer for at kunne føre
et effektivt tilsyn med efterretningstjenesterne, herunder med
efterretningstjenesternes operative opgaver, foreslås
derudover en ændring af de kompetencer, som det
forudsættes, at medlemmerne af tilsynet skal have. Endvidere
foreslås en ordning, der skal sikre styrkede faglige rammer
for sekretariatsbetjeningen af Tilsynet med
Efterretningstjenesterne ved, at tilsynet sekretariatsbetjenes af
en særskilt sekretariatsenhed i Datatilsynet, der i faglige
spørgsmål refererer direkte til Tilsynet med
Efterretningstjenesterne.
Der foreslås derudover indført
klarere rammer for tilsynets offentliggørelse af oplysninger
om tilsynets virksomhed, og at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne fremover i sin kontrol med PET vil skulle
anlægge en risikobaseret tilgang. Der lægges endvidere
op til at lovfæste et tættere samarbejde mellem
tilsynet og PET's interne revision, og at PET fremover, hvis
tjenesten bliver bekendt med eventuelle overtrædelser af
gældende regler eller retningslinjer, underretter tilsynet
herom, hvis overtrædelsen vurderes relevant for tilsynet og
falder inden for tilsynets kompetence. Der lægges tillige op
til, at tilsynet skal kunne fastsætte rimelige frister for
PET's besvarelse af tilsynets høringer og anmodninger.
Lovforslaget indeholder for det andet en
række ændringer af lov om etablering af et udvalg om
forsvarets og politiets efterretningstjenester (UET-loven).
Ændringerne vil medføre, at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne foruden at oversende de årlige
redegørelser, som tilsynet afgiver om sin virksomhed
vedrørende PET og Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) til
justitsministeren eller forsvarsministeren og Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesterne (UET), også skal
forelægge redegørelserne mundtligt for UET. Endvidere
foreslås det, at tilsynet vil kunne deltage i konkrete
møder i UET, hvis udvalget anmoder herom, og tilsynets
mødedeltagelse knytter sig til forhold, der falder inden for
tilsynets kompetenceområde. Det foreslås i tilknytning
hertil, at UET i ekstraordinære situationer skal kunne
beslutte at anmode tilsynet om at undersøge konkrete sager,
sagsforløb, problemstillinger mv., samt at UET og tilsynet
skal kunne udveksle oplysninger, herunder klassificerede
informationer, i nødvendigt omfang. Lovforslaget indeholder
herudover en ændring af sammensætningen af UET og en
opdatering af reglerne om udvalgets sekretariatsbetjening.
Lovforslaget indeholder for det tredje en
ændring af lov om beskyttelse af whistleblowere.
Ændringen vil medføre, at der i Tilsynet med
Efterretningstjenesterne vil blive etableret en i forhold til PET
ekstern whistleblowerordning til modtagelse og behandling af
oplysninger om overtrædelser omfattet af whistleblowerlovens
§ 1, stk. 1, i PET. Ordningen vil omfatte bl.a.
indberetninger, som vedrører alvorlige
lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.