Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. maj 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget glæder sig over, at vi langt om længe
får en styrkelse af Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne og Tilsynet med Efterretningstjenesterne,
som er kommet på baggrund af en politisk aftale med SF. Det
er en styrkelse, som i årevis ellers er blevet afvist af
skiftende regeringer.
For SF har det i mere end 20 år
været et stort politisk ønske, og partiet har fremsat
en række forslag på området, hvoraf flere er
indeholdt i dette lovforslag. SF er glad for på trods af
kritik fra en række partier vedrørende den
såkaldte FE-sag, at hovedparten af Folketingets partier
alligevel er endt med at være med i udmøntningen af
den politiske aftale med SF. SF mener, at i lyset af den
skærpede sikkerhedspolitiske situation, det alvorlige
terrortrusselsbillede og mange års udbygning og øgede
bevillinger til efterretningstjenesterne er det på tide, at
vi får styrket den demokratiske kontrol med
efterretningstjenesterne.
Der er også brug for, at vi får
styrket tilliden til efterretningstjenesterne, som i årevis
har været plaget af forskellige sager og deraf
følgende spekulation og offentlig turbulens om
tjenesterne.
Der skal nemlig være tillid til, at
tjenesterne agerer inden for lovens rammer, og at tilsyn og kontrol
med tjenesterne er af en kaliber, der kan matche tjenesternes
beføjelser. Samtidig er det afgørende, at vores
tjenester nyder maksimal tillid blandt internationale partnere,
bl.a. ved evnen til at beskytte højt klassificerede
oplysninger. Tjenesterne kan ikke - og det er nu engang deres natur
- lægge alting frem i offentligheden. Derfor er det helt
afgørende, at vi i et demokrati har en stærk
demokratisk kontrol med efterretningstjenesterne.
SF mener, det er vigtigt, at vi nu
får udvidet Tilsynet med Efterretningstjenesternes kompetence
og Udvalget vedrørende Efterretningstjenesternes muligheder
for at bede om undersøgelser. Vi får med lovforslaget
sikret, at vi får flere folketingsmedlemmer ind i Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesterne, forankret PET's
whistleblowertjeneste i tilsynet, og at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, og Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne kan mødes. Det er klare
fremskridt.
Med lovforslaget får vi dermed skabt
fundamentet for at få undersøgt sagen om den
påståede agent Samsam, hvilket har været
afgørende for SF. Sagen skal undersøges efter den nye
mekanisme, hvorunder Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne kan bede om en undersøgelse. SF
noterer sig, at denne undersøgelse ikke er lykkedes i regi
af oppositionen, og at regeringen tidligere har afvist en
sådan undersøgelse, der nu efter pres fra SF alligevel
kommer. SF mener dog, at det burde være implementeret i
lovforslaget, at et mindretal kan bede om en undersøgelse.
Dette er partiet desværre ikke lykkedes med.
SF har så også noteret sig, at
der er en del ret kritiske høringssvar, bl.a. i forhold til
foreneligheden med den europæiske
menneskerettighedskonvention og domspraksis fra
Strasbourgdomstolen. SF har den klare forventning, at
menneskerettighederne respekteres.
I forhold til kritikken i
høringssvarene af, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne
vil være mindre uafhængig fremover, bemærker SF,
at det forhold ikke fulgte af den forhandlede aftale mellem SF og
regeringen. Det endte sådan i den efterfølgende
politiske aftale med alle Folketingets partier. Dette forhold har
ikke været og er således ikke et ønske fra SF.
SF synes imidlertid ikke, at dette skal spærre for de mange
andre gode ting i aftalen, hvorfor SF indstiller lovforslaget til
vedtagelse.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2024 og var til 1. behandling den 3. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 11. marts 2024 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 157. Den 24. april 2024 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |