Fremsat den 4. oktober 2023 af transportministeren (Thomas Danielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om private
fællesveje, lov om letbane på Ring 3 og lov om
anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro1)
(Etablering af en tilladelsesordning for
ledninger, kabler og tilbehør i private fællesveje
på landet og tilpasning af visse anlægslove til
VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne)
§ 1
I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 25. april 2023, som
ændret ved § 38 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4 ændres
»§§ 11-24« til: »§§ 11-24
a«.
2.
Efter kapitel 7 indsættes i afsnit
II:
»Kapitel 7
Gravearbejder m.m. i forbindelse med ledninger,
kabler og tilbehør hertil i private fællesveje og
private fællesstier på landet
§ 24 a. Kan der ikke
opnås enighed mellem vejarealets ejer og en ledningsejer om
vilkårene for placering af ledninger, kabler og
tilbehør hertil i et areal, der er taget i brug for en
privat fællesvej eller privat fællessti, kan
kommunalbestyrelsen efter ansøgning meddele tilladelse til,
at de omhandlede ledninger, kabler og tilbehør hertil
placeres i eller på den private fællesvej eller den
private fællessti til forsyning af tilgrænsende eller
nærliggende ejendomme efter gæsteprincippet, jf. §
70. En tilladelse forudsætter, at ledning, kabel eller
tilbehør hertil er omfattet af bestemmelser fastsat af
transportministeren i medfør af stk. 7.
Stk. 2. En
ansøgning efter stk. 1 kan tidligst indgives til
kommunalbestyrelsen, når det kan sandsynliggøres, at
der ikke er enighed og heller ikke udsigt til enighed, eller
når arealejeren ikke har besvaret ledningsejerens anmodning
senest 2 måneder efter modtagelse af anmodningen, medmindre
særlige årsager gør sig gældende.
Stk. 3. §
70 a finder anvendelse ved ansøgninger efter dette kapitel.
Endvidere finder §§ 74-75 i lov om offentlige veje m.v.
tilsvarende anvendelse i forbindelse med ansøgninger og
§ 76 i lov om offentlige veje m.v. tilsvarende anvendelse i
forbindelse med meddelelsen af tilladelser efter dette kapitel.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal betinge en tilladelse efter stk. 1 af, at
ledningsejeren
1) yder
vedkommende grundejere erstatning for tab ved anbringelse eller
tilstedeværelse samt ved eftersyn og istandsættelse af
de omhandlede ledninger, kabler og tilbehør hertil,
2) retablerer
vejareal og arbejdsareal efter endt arbejde og
3) skriftligt
underretter kommunen om, at retableringsarbejderne er
gennemført.
Stk. 5. Arbejder
på ledninger, kabler og tilbehør hertil tilladt efter
stk. 1 kan tidligst påbegyndes 3 uger efter et varsel herom
til vejarealets ejer. Ledningsejeren kan dog udføre
uopsættelige reparationer af ledninger, kabler og
tilbehør hertil tilladt efter stk. 1 uden forudgående
underretning af vejarealets ejer. Uopsætttelige reparationer
skal anmeldes til vejejeren snarest muligt, dog senest en
arbejdsdag efter arbejdets begyndelse.
Stk. 6.
Grundejerne kan ikke modsætte sig udførelsen af
arbejder, hvortil der er meddelt tilladelse efter stk. 1, og
varslede arbejder eller uopsættelige reparationer efter stk.
5.
Stk. 7.
Transportministeren fastsætter regler om, hvilke ledninger,
kabler og tilbehør hertil, som stk. 1 finder anvendelse
på.«
§ 2
I lov om letbane på Ring 3, jf.
lovbekendtgørelse nr. 289 af 12. marts 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3 b indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Transportministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte regler om beskyttelse af
dyre- og plantearter ved afgørelser om tilladelse til
ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet efter
stk. 1.«
2. I
§ 25 d indsættes før
stk. 1 som nyt stykke:
»Medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning, straffes overtrædelse af § 3 b,
stk. 1, med bøde.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og
3.
3. I
§ 25 d, stk. 1, der bliver stk. 2,
indsættes efter »efter«: »§ 3 b, stk.
5, og«.
§ 3
I lov nr. 737 af 1. juni 2015 om anlæg af
en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro foretages følgende ændringer:
1. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende
2014, nr. 124, side 1.«
2. Overskriften til kapitel 5 affattes
således:
»Kapitel 5
Kompetence,
domstolsprøvelse og straf.«
3.
Efter § 19 indsættes i kapitel
5:
»Straf
§ 19 a. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
overtrædelse af § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, med
bøde.
Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes efter § 3, stk. 5, og § 4, stk.
6, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 25 d, stk. 1 og 2, i lov om letbane
på Ring 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af 12. marts
2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 25 d,
stk. 2 og 3, i lov om letbane på Ring 3, jf. denne lovs
§ 2, nr. 2.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indhold | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 3. Konsekvenser for FNs
klimamål | 4. Regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter | 5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. Klimamæssige konsekvenser | 9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 10. Forholdet til EU-retten | 11. Hørte myndigheder og
organisationer | 12. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Som et led i aftale af 21. december 2021 om "En markedsbaseret
og teknologineutral telepolitik" indgået mellem den
daværende regering (Socialdemokratiet) og Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet
indgår et initiativ om, at der indføres bedre
graveadgang på private fællesveje.
I modsætning til de særlige regler om private
fællesveje og private fællesstier i byer og
bymæssige områder i afsnit III i lov om private
fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af 25. april
2023, herefter benævnt privatvejsloven, indeholder de
særlige bestemmelser i privatvejsloven om private
fællesveje på landet, lovens afsnit II, ikke
bestemmelser om, at kommunalbestyrelsen som vejmyndighed kan
bestemme, at der skal placeres ledninger, kabler og tilbehør
hertil i de private fællesveje og private fællesstier
på landet.
Placeringen af ledninger, kabler og tilbehør hertil sker
således på grundlag af aftaler mellem de respektive
ledningsejere og ejeren af det areal, hvori infrastrukturen
ønskes placeret.
For så vidt angår en række ledningstyper
findes såkaldte landsaftaler indgået mellem
ledningsejerne og landbrugsorganisationerne. Der findes
således en landsaftale for el- og fiberanlæg på
landbrugsjord, som beskriver principper for placering af el- og
fiberanlæg, samt oplysning om takster. Disse aftaler omfatter
dog ikke vej- og stiarealer.
Det er Transportministeriets opfattelse, at disse landsaftaler
ikke har kunnet løse op for en række vanskelige
forhandlingssituationer vedrørende etablering af
bredbånd m.m., hvilket har medført, at en række
husstande på landet ikke har kunnet serviceres med
bredbånd og lignende og dermed har vanskeliggjort beboernes
muligheder for at arbejde hjemmefra eller deltage i digital
undervisning.
Med henblik på at understøtte den generelle
digitalisering af det danske samfund fremsatte transportministeren
den 5. oktober 2022 forslag til ændring af lov om private
fællesvej med henblik på at indsætte en
bestemmelse i lov om private fællesveje, således at
kommunalbestyrelsen kunne bestemme, at der kan etableres ledninger,
kabler og tilbehør hertil til elektroniske kommunikationsnet
i de ibrugtagne vejarealer for private fællesveje og private
fællesstier på landet. Lovforslaget bortfaldt på
grund af folketingsvalg.
I lyset af den seneste udvikling på
forsyningsområdet finder regeringen, at det bør
sikres, at ikke alene ledninger, kabler og tilbehør hertil
til elektroniske kommunikationsnet kan udrulles i hele landet, men
at også etablering og udbygning af andre typer
infrastrukturledninger sikres med henblik på at give beboere
og virksomheder i de tyndere befolkede områder adgang til
nutidige og klimamæssigt ønskelige forsyningsarter.
Hermed sikres, at eventuelle privatretlige uenigheder ikke
udgør en hindring for en tidssvarende udvikling af det
økonomiske potentiale i de tyndere befolkede dele af
landet.
Lovforslaget indeholder herudover ændringer af lov om
letbane på Ring 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af
12. marts 2023, og lov nr. 737 af 1. juni 2015 om anlæg af en
ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro. Det drejer sig for begge love om
tilføjelse af straffehjemler, der vil sikre overensstemmelse
med kravet i VVM-direktivets artikel 10 a om, at der i national
følgelovgivning skal være fastsat passende sanktioner.
For lov om letbane på Ring 3 drejer det sig endvidere om
tilføjelse af en bemyndigelsesbestemmelse, der vil sikre
overensstemmelse med beskyttelsesordningerne i
naturbeskyttelsesdirektiverne (fuglebeskyttelsesdirektivet og
habitatdirektivet).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Etablering af en tilladelsesordning for ledninger,
kabler og tilbehør hertil i private fællesveje og
private fællesstier på landet
2.1.1. Gældende ret
Ved private fællesveje forstås i henhold til §
10, nr. 3, i privatvejsloven veje, gader, broer eller pladser, der
ikke er en offentlig vej, jf. nr. 1, og som fungerer som
færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som
færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke
har samme ejer.
Ved private fællesstier forstås i henhold til
privatvejslovens § 10, nr. 4, et færdselsareal, der
fortrinsvis er forbeholdt gående, cyklende eller ridende
færdsel, og som fungerer som færdselsareal for anden
ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på,
når ejendommene ikke har samme ejer.
Udgangspunktet i privatvejsloven er, at lovens bestemmelser om
private fællesveje tilsvarende finder anvendelse på
private fællesstier. Det fremgår af lovens § 2,
stk. 2.
I privatvejsloven sondres mellem private fællesveje
på landet og private fællesveje i byer og
bymæssige områder.
De private fællesveje i byer og bymæssige
områder administreres efter lovens byregler i §§
25-86 i lovens afsnit III. De er nærmere geografisk
afgrænset i lovens § 3, stk. 1, som private
fællesveje i Københavns Kommune og i områder,
der efter reglerne i lov om planlægning er beliggende i
byzone eller sommerhusområde. Kommunalbestyrelsen kan
endvidere med hjemmel i privatvejslovens § 3, stk. 2,
bestemme, at private fællesveje i nærmere
afgrænsede områder i landzone skal administreres efter
lovens byregler, når disse områder har en
bymæssig karakter eller er planlagt hertil. Sidstnævnte
bestemmelse finder således anvendelse på private
fællesveje i en række landsbyer.
Private fællesveje i landzone, hvor kommunalbestyrelsen
ikke har eller kan træffe beslutning efter lovens § 3,
stk. 2, administreres i henhold til privatvejslovens § 4 som
private fællesveje på landet, dvs. efter lovens afsnit
II, §§ 11-24.
Modsat bestemmelserne i lovens §§ 67-70 c, hvorefter
opgravning og etablering m.v. af ledninger i private
fællesveje og udlagte private fællesveje samt private
fællesstier og udlagte private fællesstier i byer og
bymæssige områder kræver vejmyndighedens
tilladelse, som grundejerne ikke kan modsætte sig, findes der
ikke bestemmelser i lovens afsnit II om private fællesveje
på landet, hvorefter vejmyndigheden kan eller skal meddele
tilladelse til etablering af anden ledningsinfrastruktur i de
private fællesveje på landet.
Her beror placeringen af ledninger m.v. på privatretlige
aftaler mellem vejarealets ejer og de respektive ledningsejere.
For så vidt angår en række ledningstyper er
området delvist reguleret i de såkaldte landsaftaler
mellem landbrugsorganisationerne og ledningsejerne. Med hensyn til
de konkrete problemstillinger, som det umiddelbart er tanken, at
lovforslaget skal adressere, foreligger således aktuelt
Landsaftalen om el- og fiberanlæg i landbrugsjord 2023,
indgået mellem SEGES (Landbrug & Fødevarer) og
Dansk Energi (nu en del af Green Power Denmark) samt Energinet.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan i medfør
af § 9 n, stk. 1, nr. 5, jf. § 9 m, stk. 1, nr. 9, jf.
§ 9 j, stk. 2, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse
af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse
af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 845 af 21. august 2019 (herefter
graveloven), bestemme, at ejeren af en ejendom skal give adgang til
etablering af et højhastighedsnet til elektronisk
kommunikationsnet frem til en bygnings adgangspunkt. Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur kan samtidig hermed fastsætte
eventuelle vilkår og betingelser, herunder eventuel pris m.v.
Denne bestemmelse har så vidt Transportministeriet er
orienteret kun været anvendt én gang til at placere
ledninger i private veje og private fællesveje på
landet.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser
Det er Transportministeriets opfattelse, at der indimellem
opstår vanskelige forhandlingssituationer vedrørende
etablering af bredbånd m.m., hvilket har medført, at
en række husstande på landet ikke har kunnet serviceres
med de pågældende ledninger, kabler og tilbehør
hertil og dermed har vanskeliggjort beboernes muligheder for
eksempelvis at arbejde hjemmefra eller deltage i digital
undervisning.
Med henblik på at understøtte den generelle
digitalisering af det danske samfund finder Transportministeriet,
at der bør indsættes en bestemmelse i privatvejsloven,
således at kommunalbestyrelsen som vejmyndighed for de
private fællesveje og private fællesstier på
landet kan bestemme, at der kan etableres kabler til elektroniske
kommunikationsnet i ibrugtagne vejarealer. Transportministeriet
finder også, at det bør være muligt at bestemme,
at andre former for strategisk og økonomisk vigtige typer af
ledninger, kabler og tilbehør hertil kan fremføres ad
de private fællesveje og private fællesstier til
husstandene i de tyndere befolkede dele af Danmark.
I lighed med forholdene for boliger langs med offentlige veje
samt private fællesveje og private fællesstier i byer
og bymæssige områder finder Transportministeriet, at de
omhandlede typer ledninger, kabler og tilbehør hertil mest
hensigtsmæssigt placeres i vejarealerne. Det er
Transportministeriets vurdering, at tungtvejende
samfundsøkonomiske hensyn, herunder ønsket om
så vidt muligt at fjerne forhindringer for deltagelse i
samfundslivet og arbejdsmarkedet for befolkningen bosiddende i
landdistrikterne, taler for, at der indføres en smidig
problemløsning i vejlovgivningen for disse typer ledninger,
kabler og tilbehør hertil.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med forslaget til ny § 24 a i privatvejsloven udstyres
kommunalbestyrelsen med en hjemmel til at løse problemet med
fremføring af de af transportministerens nærmere
fastsatte typer af ledninger, kabler og tilbehør hertil, i
de tilfælde hvor det ikke har været muligt at
opnå en aftale om etableringen og vilkårene herfor.
Kommunalbestyrelsen kan således bestemme, at der kan
anbringes ledninger, kabler og tilbehør hertil i og
eventuelt over det areal, der er taget i brug som privat
fællesvej eller privat fællessti, herunder
rabatarealerne.
Tilbehør i forbindelse med kabler og ledninger til brug
for elektroniske kommunikationsnet og elnettet skal forstås
som udstyr, som er nødvendigt af hensyn til driften af
ledningerne eller kablerne. Det vil eksempelvis være
teknikskabe og brønde. En forudsætning for anbringelse
af tilbehøret på den private fællesvejs areal
er, at det ikke forringer vejens funktion som færdselsareal
ved at indsnævre dette.
Kommunalbestyrelsen er ikke forpligtet til at træffe
bestemmelse efter den foreslåede § 24 a.
Kommunalbestyrelsens afgørelse af en ansøgningssag
vil således også kunne være at henvise parterne,
herunder modtageren af den ønskede ledningsinfrastruktur,
til at genoptage forhandlingerne, hvor dette efter
kommunalbestyrelsens vurdering vil være mest
hensigtsmæssigt.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at meddele tilladelse til,
at den omhandlede infrastruktur anbringes i arealer, der er taget i
brug som privat fællesvej eller privat fællessti
på landet, indeholder forslaget til ny § 24 a
bestemmelser, der skal sikre, dels at arealejeren og de
vedligeholdelsespligtige grundejere ikke lider tab ved indgreb
eller skade på vejelementer, beplantning, faste genstande
m.m. i forbindelse med placeringen af denne infrastruktur i vejen,
dels at ledningsejerens interesse i at beskytte sin ledning kan
varetages.
Med henblik på at sikre, at den brede politiske aftale af
21. december 2021 kan realiseres, foreslås det, at
bestemmelsen ikke begrænses til føring af
infrastruktur m.v. til kontaktpunkter på vejberettigede
ejendomme, men at den finder anvendelse på tilgrænsende
og nærliggende ejendomme.
Transportministeriet har i denne forbindelse lagt vægt
på såvel økonomiske som drifts- og
forsyningsmæssige hensyn, at ordningen må antages at
indebære færre potentielle sager hos vejmyndigheden,
samt at de vedligeholdelsespligtige grundejere ikke ses at lide et
tab ved etablering, tilsyn og andre arbejder på kabler m.v.
henset til de foreslåede erstatningsbestemmelser.
Transportministeriet har endvidere noteret sig, at det efter
bestemmelsen i gravelovens § 9 j, stk. 2, allerede i dag er
muligt at sikre, at kabler m.v. til brug for elektroniske
kommunikationsnet kan føres ad privat ejendom, og dermed
også privat fællesvej eller privat fællessti,
frem til nærliggende ejendomme.
Der henvises nærmere til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
2.2. Tilpasning af visse anlægslove til
VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne
2.2.1. Tilpasning som følge af
VVM-direktivet
2.2.1.1. Gældende ret
Anlægsprojekterne vedrørende letbane på Ring
3 og Storstrømsbroen er omfattet af VVM-direktivet, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet med senere
ændringer.
Efter direktivets artikel 10 a skal national lovgivning
indeholde passende sanktioner, eksempelvis for overtrædelse
af regler om ændringer eller udvidelser af
anlægsprojekter.
Lov om letbane på Ring 3 og lov om anlæg af en ny
Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro fastsætter ikke straf for
overtrædelser vedrørende ændring eller udvidelse
af anlægsprojektet.
2.2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Lov om letbane på Ring 3 og lov om anlæg af en ny
Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro vurderes ikke at opfylde kravet i
VVM-direktivet om passende sanktioner i relation til
ændringer eller udvidelser af anlægsprojekterne.
Der foreslås med lovforslaget en række
ændringer af de to love med henblik på at rette op
herpå.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2 og 3, og §
3, nr. 1-3, og bemærkningerne hertil.
2.2.2. Tilpasning som følge af
naturbeskyttelsesdirektiverne
2.2.2.1. Gældende ret
Transportministeren har i medfør af § 3 b, stk. 5, i
lov om letbane på Ring 3 bemyndigelse til efter forhandling
med miljøministeren at fastsætte nærmere regler
vedrørende eventuelle ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 357
af 2. april 2020 om vurdering af virkningerne på
miljøet (VVM) og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i
forbindelse med ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet om letbanen på Ring 3.
Bekendtgørelsens §§ 14 og 15 følger af
naturbeskyttelsesdirektiverne (habitatdirektivet og
fuglebeskyttelsesdirektivet), jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer og
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer,
som forpligter medlemsstaterne til at indføre en streng
beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for de
dyre- og plantearter, der er omfattet af direktivets bilag IV.
2.2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er på anlægsstrækningen vedrørende
letbanen på Ring 3 registreret dyrearter omfattet af
habitatdirektivets bilag IV, og bekendtgørelse om vurdering
af virkningerne på miljøet (VVM) og beskyttelse af
visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller
udvidelser af anlægsprojektet om letbanen på Ring 3
bør indeholde regler om beskyttelse af dyre- og plantearter
omfattet af naturbeskyttelsesdirektiverne.
Det er vurderingen, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 3 b,
stk. 5, i lov om letbane på Ring 3 ikke udgør et
tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag herfor.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 6 i § 3 b
i lov om letbane på Ring 3, som bemyndiger
transportministeren til efter forhandling med
miljøministeren at fastsætte regler om beskyttelse af
dyre- og plantearter ved afgørelser om tilladelse til
ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for FN's klimamål
Den foreslåede etablering af en tilladelsesordning for
ledninger, kabler og tilbehør hertil i private
fællesveje og private fællesstier på landet
fremmer en fortsat udrulning af højhastighedsnet til
elektronisk kommunikation og understøtter dermed den
fremadrettede indsats i forlængelse af delmålene 8.1 og
8.2 - en højere økonomisk produktivitet gennem
diversificering, teknologisk opgradering og innovation, blandt
andet gennem fokus på høj værditilførsel
og arbejdskraftintensive sektorer, samt fremme af
udviklingsorienterede politikker, der støtter produktive
aktiviteter, skaber anstændige jobs,
iværksætteri, kreativitet og innovation, og som fremmer
en formalisering og udvikling af mikro-, små- og mellemstore
virksomheder, gennem bl.a. adgang til finansielle
tjenesteydelser.
De foreslåede tilpasninger af visse anlægslove til
VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne vil ikke i sig selv
indebære konsekvenser for FN's klimamål.
4. Regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter
Som omtalt under 2.2., er det Transportministeriets vurdering,
at indførelsen af muligheden for at meddele tilladelse til
etablering af ledninger, kabler og tilbehør hertil til brug
for elektroniske kommunikationsnet og etablering og udbygning af
el-nettet i private fællesveje og private fællesstier
på landet kan bidrage til at sikre udviklingen af det
digitale Danmark og bidrage til at forbedre den danske
konkurrenceevne.
Ledninger, kabler og tilbehør hertil til brug for
elektroniske kommunikationsnet spiller og forventes i de
nærmeste mange år at spille en stadig større
rolle for borgernes muligheder for at kommunikere med myndigheder
og sociale netværk, modtage information i form af radio og
fjernsyn, deltage i samfundsdebatten og bidrage til, at beboere i
landdistrikterne kan deltage aktivt i undervisningstilbud og
arbejdslivet, der kan udføres fra bopælen.
Udbygning af el-nettet vurderes at bidrage til en lettere
omstilling til mindre klimabelastende opvarmningsformer og
transportmidler.
Forslaget kan således bidrage til en opbremsning i
affolkningen af landdistrikterne af økonomiske, arbejds- og
uddannelsesmæssige grunde.
De foreslåede tilpasninger af visse anlægslove til
VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne vil ikke i sig selv
indebære regionale konsekvenser.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er vanskeligt at estimere de direkte
samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget om etablering
af en tilladelsesordning for ledninger, kabler og tilbehør
hertil i private fællesveje og private fællesstier
på landet. Forslaget må, i det omfang det bidrager
positivt til udrulningen af elektroniske kommunikationsnet i de
tyndere befolkede dele af landet, antages at smidiggøre en
række administrative processer i samfundslivet, idet
kommunalbestyrelserne vil få hjemmel til at bestemme, at
udrulningen kan ske, selvom en grundejer måtte modsætte
sig dette. Det vurderes herudover også at kunne bidrage til
en opbremsning af affolkningen af landdistrikterne samt at forbedre
den danske konkurrenceevne inden for videns- og informationstunge
sektorer.
For så vidt angår kommunerne vil en vedtagelse af
forslaget om etablering af en tilladelsesordning for ledninger,
kabler og tilbehør hertil i private fællesveje og
private fællesstier på landet isoleret set
medføre negative implementeringskonsekvenser. I og med at
kommunerne ville skulle tage stilling til en type
ansøgninger, som de før har kunnet afvise, vil der
være tale om nye, ressourcekrævende administrative
opgaver. Omvendt vil forslaget kunne bidrage til, at kommunerne
fastholder et godt beskatningsgrundlag og bremser affolkningen af
landdistrikterne.
En række usikkerhedsmomenter gør det vanskeligt at
give et kvalitativt estimat over forslagets økonomiske
konsekvenser for kommunerne. Der foreligger ikke valide oplysninger
om længden af færdselsarealer i landzone, som er taget
i brug som private fællesveje eller private
fællesstier. Det er endvidere usikkert, hvor stor en del af
dette vejnet, det foreliggende forslag er relevant for, i og med at
ikke alle private fællesveje eller private fællesstier
på landet har beboelse eller lignende, der potentielt
ønskes forsynet med elektroniske kommunikationsnet. Der
foreligger endvidere ikke valide oplysninger om, i hvor mange
tilfælde det ikke lykkes at indgå aftaler, ligesom det
er usikkert hvilke konsekvenser eksistensen af en bestemmelse som
den foreslåede § 24 a vil have for lysten og viljen til
at indgå aftaler.
Det er intentionen, at der med hjemmel i privatvejslovens §
89, stk. 2, vil blive fastsat regler, som skal give
kommunalbestyrelsen hjemmel til at kræve et gebyr, som kan
dække omkostningerne ved behandlingen af en
ansøgning.
De foreslåede ændringer af visse anlægslove
til VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne vil ikke i sig
selv indebære økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om etablering af en tilladelsesordning for ledninger,
kabler og tilbehør hertil i private fællesveje og
private fællesstier på landet vurderes ikke at have
negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Da der ikke foreligger oplysninger om erstatnings- og
kompensationsniveauet i aftalerne mellem vejejeren og
ledningsejeren, vil et foreløbigt optimistisk estimat
være, at forslaget til ny § 24 a vil have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet mulighederne
for at udrulle kablerne i et konkurrencepræget marked
fastholdes. Endvidere må den afsmittende virkning i form af
mere effektive hjemmearbejdspladser også antages at have
positive virkninger for erhvervslivet.
Lovforslaget indeholder et forslag om, at der under
nærmere omstændigheder kan søges kommunerne om
tilladelse til at placere ledninger, kabler og tilbehør
hertil i private fællesveje og private fællesstier
på landet. Ansøgninger til kommunalbestyrelsen vil
medføre negative administrative konsekvenser, som dog
vurderes til at være små.
Lovforslaget vurderes at understøtte de 5 principper for
agil erhvervslovgivning.
De foreslåede ændringer af visse anlægslove
til VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne vil ikke i sig
selv indebære økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Spørgsmålet om etablering af ledninger, kabler og
tilbehør hertil, her i første række til
elektroniske kommunikationsnet og udbygning af el-nettet, er
først og fremmest et mellemværende mellem vejarealets
ejer og ledningsejeren. Modtageren af den omhandlede infrastruktur
vil ikke altid være direkte part i aftalen.
For vejarealets ejer kan forslaget til § 24 a i
privatvejsloven indebære, at dennes forhandlingsposition
svækkes, i og med at kommunalbestyrelsen ville kunne meddele
den tilladelse, som arealejeren ikke vil meddele.
For slutbrugeren, ejeren af den ejendom, der forsynes med de
omhandlede ledninger, kabler og tilbehør hertil, vil
forslaget indebære en større sikkerhed for, at
pågældende dels kan få tilgang til elektroniske
kommunikationsnet fra sin bolig og friere kunne vælge
leverandøren af ydelsen, dels opretholde tidssvarende
forsyning med elektricitet til betjening af de mange dagligdags
funktioner, der i dag forudsætter et driftssikkert og
leveringsdygtigt el-net.
Lovforslaget har således administrative konsekvenser for
vejarealets ejer, i og med at denne skal inddrages i
kommunalbestyrelsens behandling af en ansøgning efter
forslaget til § 24 a, stk. 1. Forslaget vil for visse
arealejere medføre negative administrative konsekvenser, som
dog vurderes til at være små.
For så vidt angår slutbrugeren ses forslaget ikke at
have administrative konsekvenser.
De foreslåede ændringer af visse anlægslove
til VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne vil ikke
indebære administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget om etablering af en tilladelsesordning for ledninger,
kabler og tilbehør hertil i private fællesveje og
private fællesstier på landet forventes at
medføre en bedre sikring af, at der kan arbejdes hjemmefra
ved hjælp af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation, hvilket må antages at bidrage til en mindre
CO2-belastning og dermed bidrage
positivt til bestræbelserne på at begrænse
klimabelastningen.
De foreslåede tilpasning af visse anlægslove til
VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne vil ikke i sig selv
have klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget om etablering af en tilladelsesordning for
ledninger, kabler og tilbehør hertil i private
fællesveje og private fællesstier på landet har
ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
De foreslåede ændringer af visse anlægslove
til VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne vil ikke i sig
selv have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Forslaget om at etablere en tilladelsesordning for ledninger,
kabler og tilbehør hertil i private fællesveje og
private fællesstier på landet vurderes at være
med til at understøtte målsætningen i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj
2012 om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved
etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation. En udbygning og opgradering af elnettet vil
understøtte denne digitalisering.
Forslaget om at ændre lov om letbane på Ring 3 og
lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af
den eksisterende Storstrømsbro vil sikre overensstemmelse
mellem de to loves bestemmelser om straf og VVM-direktivets krav om
passende sanktioner for overtrædelse af de nationale
bestemmelser, der vedtages i medfør af direktivet.
Forslaget om en yderligere ændring af lov om letbane
på Ring 3 vil tilvejebringe hjemmelsgrundlag for en
række eksisterende bestemmelser i administrative forskrifter,
der imødekommer krav om beskyttelsesordninger forudsat i
naturbeskyttelsesdirektiverne (fuglebeskyttelsesdirektivet og
habitatdirektivet).
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag, for så vidt angår
etableringen af en tilladelsesordning for etablering af ledninger,
kabler og tilbehør hertil i private fællesveje og
private fællesstier på landet, var i perioden fra den
29. juni 2022 til den 17. august 2022 i offentlig høring. Et
revideret lovforslag kun indeholdende ændringerne af
privatvejsloven har fra 9. maj til den 16. juni 2023 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AE - Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Atea A/S, Beredskabsstyrelsen, Bolignet A/S,
Center for Beredskabskommunikation (CFB), Danish Cable Protection
Commitee DKCPC, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Industri (DI -
Byggeri), Dansk IT (DIT), Dansk Ledningsejerforum, Dansk Live,
Dansk Metal, Dansk Net A/S, Dansk Vejforening, Danske Advokater,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Den danske
Landinspektørforening, DI Digital, Energinet, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Fibia, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske
Antenneanlæg, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Greenpower Denmark, IT-Branchen, KL,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, NRGi, Parcelhusejernes Landsforening,
Praktiserende Landinspektørers Forening, Radius,
Sammenslutning af Danske Småøer, SEAS-NVE, SEGES,
Stofa A/S, TDC Net A/S, Tekniq, Teleindustrien, Telenor A/S og
Telia Danmark A/S.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Etablering af en tilladelsesordning for
ledninger, kabler og tilbehør hertil i private
fællesveje og private fællesstier på landet:
Potentiel positive økonomiske konsekvenser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Etablering af en tilladelsesordning for
ledninger, kabler og tilbehør hertil i private
fællesveje og private fællesstier på landet: I
det omfang erhvervet gør brug af den nye foreslåede
bestemmelse i privatvejsloven, vil det medføre, at der skal
indsendes en ansøgning til kommunalbestyrelsen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Forslaget vil for visse arealejere
medføre negative administrative konsekvenser, som dog
vurderes til at være små. | Klimamæssige konsekvenser | Etablering af en tilladelsesordning for
ledninger, kabler og tilbehør i private fællesveje og
private fællesstier på landet vurderes at kunne
være med til en bedre sikring af, at der kan arbejdes
hjemmefra ved hjælp af højhastighedsnet til
elektronisk kommunikation, må antages at bidrage til en
mindre CO2-belastning og dermed
bidrage positivt til bestræbelserne på at
begrænse klimabelastningen. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Etablering af en tilladelsesordning for
ledninger, kabler og tilbehør hertil i private
fællesveje og private fællesstier på landet:
Lovforslaget vil bidrage til en yderligere implementering af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj
2012 om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved
etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation. Tilpasning til VVM-direktivet og
naturbeskyttelses-direktiverne: Lovforslaget indeholder
bestemmelser om tilpasning af lov om letbane på Ring 3 og lov
om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro med henblik på at sikre
overensstemmelse med dels VVM-direktivet, dels
naturbeskyttelsesdirektiverne (fuglebeskyttelsesdirektivet og
habitatdirektivet). |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af privatvejslovens § 4, at reglerne i
§§ 11-24 finder anvendelse på de private
fællesveje i landzone, jf. lov om planlægning, der ikke
er omfattet af § 3, stk. 1 og 2
Det foreslås i § 1, nr.
1, at henvisningen ændres fra "§§ 11-24" til
"§§ 11-24 a".
Forslaget er en udvidelse af privatvejslovens § 4, så
den også omfatter den foreslåede § 24 a.
Til nr. 2
Ved private fællesveje forstås i henhold til §
10, nr. 3, i privatvejsloven, veje, gader, broer eller pladser, der
ikke er en offentlig vej, jf. nr. 1, og som fungerer som
færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som
færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke
har samme ejer.
Ved private fællesstier forstås i henhold til
privatvejslovens § 10, nr. 4, færdselsareal, der
fortrinsvis er forbeholdt gående, cyklende eller ridende
færdsel, og som fungerer som færdselsareal for anden
ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på,
når ejendommene ikke har samme ejer.
Udgangspunktet i privatvejsloven er, at lovens bestemmelser om
private fællesveje finder tilsvarende anvendelse på
private fællesstier. Det fremgår af lovens § 2,
stk. 2.
I privatvejsloven sondres mellem private fællesveje og
private fællesstier på landet og private
fællesveje og private fællesstier i byer og
bymæssige områder.
De private fællesveje og private fællesstier i byer
og bymæssige områder administreres efter lovens
byregler, §§ 25-86. De er nærmere geografisk
afgrænset i lovens § 3, stk. 1, som private
fællesveje i Københavns Kommune og i områder,
der efter reglerne i lov om planlægning er beliggende i
byzone eller sommerhusområde. Kommunalbestyrelsen kan
endvidere med hjemmel i privatvejslovens § 3, stk. 2,
bestemme, at private fællesveje i nærmere
afgrænsede områder i landzone skal administreres efter
lovens byregler, når disse områder har en
bymæssig karakter eller er planlagt hertil. Sidstnævnte
bestemmelse finder således anvendelse på private
fællesveje og private fællesstier i en række
landsbyer.
Private fællesveje og private fællesstier, der ikke
er omfattet af ovennævnte geografiske afgrænsning,
administreres i henhold til privatvejslovens § 4 som private
fællesveje eller private fællesstier på landet,
dvs. efter lovens afsnit II, §§ 11-24.
Specifikt vedrørende etablering og andre arbejder
på anden ledningsinfrastruktur i private fællesveje og
private fællesstier og udlagte private fællesveje og
udlagte private fællesstier i byer og bymæssige
områder indeholder privatvejsloven i §§ 67-70 c
særlige bestemmelser om opgravning m.m. af vejarealet og
etablering m.v. af ledninger, kabler og deres tilbehør
hertil. Det kræver kommunalbestyrelsens tilladelse, hvis en
ledningsejer ønsker at placere ledninger, kabler m.m. i en
privat fællesvej eller private fællesstier, og
grundejerne kan ikke modsætte sig, at en tilladelse udnyttes.
Til gengæld skal vejmyndigheden i forbindelse med
fastsættelsen af vilkår for sin tilladelse også
varetage de vedligeholdelsesforpligtede grundejeres interesser
bedst muligt. Bestemmelsen i § 67 om gravetilladelser henviser
til bestemmelserne i §§ 73-76 i lovbekendtgørelse
nr. 421 af 25. april 2023 om offentlige veje m.v. (vejloven). Heraf
fremgår bl.a., at ledningsejeren skal have afsøgt
eventuelle koordinationsmuligheder mellem sit planlagte
gravearbejde og andre mulige gravearbejder i vejarealet samt
redegøre for resultatet af disse drøftelser i sin
ansøgning, jf. §§ 74-75, ligesom vejmyndigheden
kan fastsætte relevante, saglige og proportionale
vilkår, jf. § 76, for sin tilladelse.
Ledninger, kabler og teknikskabe m.v., der etableres i en privat
fællesvej eller privat fællessti med vejmyndighedens
tilladelse vil ligge på det lovfæstede
gæsteprincips vilkår, jf. privatvejslovens § 70.
Det indebærer, at ledningsejeren skal fjerne, omlægge
eller forstærke sin ledninger, når det er
nødvendigt af hensyn til et påbudt vedligeholdelses-
eller istandsættelsesarbejde, jf. privatvejslovens § 45,
stk. 2, en påbudt ændring af vejens indretning, jf.
privatvejslovens § 57, stk. 2, eller af hensyn til de
vedligeholdelsesforpligtede grundejeres almindelige løbende
vedligeholdelse af vejen, jf. privatvejslovens § 44.
Ledningsejeren udfører de nødvendige ledningsarbejder
og afholder udgifterne hertil.
Der findes ikke bestemmelser i privatvejsloven, hvorefter
kommunalbestyrelsen kan eller skal tage stilling til gravearbejder
m.m. i private fællesveje og private fællesstier
på landet, heller ikke i forbindelse med
ledningsarbejder.
Her beror placeringen af ledninger m.v. på privatretlige
aftaler mellem vejarealets ejer og de respektive ledningsejere.
Det foreslås i § 24 a, stk. 1,
1. pkt., at kan der ikke opnås enighed mellem
vejarealets ejer og en ledningsejer om vilkårene for
placering af ledninger, kabler og tilbehør hertil i et
areal, der er taget i brug for en privat fællesvej eller
privat fællessti, kan kommunalbestyrelsen efter
ansøgning meddele tilladelse til, at de omhandlede
ledninger, kabler og tilbehør hertil placeres i eller
på den private fællesvej eller den private
fællessti til forsyning af tilgrænsende eller
nærliggende ejendomme efter gæsteprincippet, jf. §
70.
Tilbehør i forbindelse med kabler og ledninger til brug
for elektroniske kommunikationsnet og elnettet skal forstås
som udstyr, som er nødvendigt af hensyn til driften af
ledningerne eller kablerne. Det vil eksempelvis være
teknikskabe og brønde. En forudsætning for anbringelse
af tilbehøret på den private fællesvejs eller
privat fællesstis areal er, at det ikke forringer vejens
eller stiens funktion som færdselsareal ved at
indsnævre kørebanearealet.
Forslaget til § 24 a, stk. 1, adskiller sig på to
punkter markant fra de gældende regler i §§ 67 til
70 c om private fællesveje og private fællesstier i
byer og bymæssige områder.
For det første vil kommunalbestyrelsen ikke altid skulle
træffe afgørelse i sager efter den foreslåede
§ 24 a, således som tilfældet er for private
fællesveje eller private fællesstier i byer og
bymæssige områder, hvor kommunalbestyrelsen altid skal
meddele tilladelse, inden en ledningsejer kan placere ledninger
m.m. i en privat fællesvej eller privat fællessti. Med
forslaget til § 24 a, stk. 1, vil kommunalbestyrelsen
først få en rolle, når en af aftaleparterne,
formentlig oftest ledningsejeren, retter henvendelse til kommunen
og forelægger den sammenbrudte forhandlingssituation.
For det andet vil forslaget i § 24 a, stk. 1, kun finde
anvendelse på et areal, der er taget i brug som privat
fællesvej eller privat fællessti. Det vil sige, at
kommunalbestyrelsen modsat bestemmelsen i privatvejslovens §
69 om ledninger, kabler m.v. i arealer, der er udlagt til brug for
(senere) private fællesveje eller private fællesstier,
ikke kan træffe beslutninger om de arealer, der blot
henligger som en reservation til senere brug som privat
fællesvej eller privat fællessti på landet.
En eventuel tilladelse fra kommunalbestyrelsen skal efter
forslaget meddeles på gæsteprincippets vilkår,
jf. det lovfæstede gæsteprincip i privatvejslovens
§ 70. En eventuel fravigelse af gæsteprincippet vil
kunne aftales samtidigt eller efterfølgende mellem arealets
ejer og ledningsejeren.
Forslaget i § 24 a, stk. 1, regulerer alene det areal, der
er taget i brug som privat fællesvej eller privat
fællessti på landet. Forslaget indebærer, at de
typer af ledninger, kabler og tilbehør hertil, som
fastsættes af transportministeren i medfør af
forslagets stk. 7, kan fremføres i og over den private
fællesvej eller private fællessti med det formål
at forsyne vejberettigedes ejendomme samt tilgrænsende og
nærliggende ejendomme med den pågældende
infrastruktur. Fremføringen af ledningerne, kablerne og
tilbehøret hertil fra vejarealet til de omhandlede bygninger
er ikke omfattet af tilladelsesordningen i lovforslaget.
Det foreslås i § 24 a, stk. 1,
2. pkt., at en tilladelse forudsætter, at ledning,
kabel eller tilbehør hertil er omfattet af bestemmelser
fastsat af transportministeren i medfør af stk. 7.
Det er således hensigten, at transportministeren i en
bekendtgørelse vil fastsætte, for hvilke typer af
ledninger, kabler og tilbehør hertil kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse med hjemmel i den nye
bestemmelse.
Det er i første omgang intentionen, at ministeren
udsteder en bekendtgørelse som omfatter ledninger, kabler og
tilbehør hertil til brug for elektroniske kommunikationsnet
samt el-ledninger.
Bestemmelsen skal være med til at fremtidssikre loven, da
det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at forudse,
hvilke typer af ledninger, kabler og tilbehør hertil, hvor
det fremover ud fra en samfundsmæssig vurdering er
særligt vigtigt, at vejmyndigheden kan medvirke til at sikre,
at den kan etableres og fremføres til borgerne.
Det foreslås i § 24 a, stk.
2, at en ansøgning efter stk. 1 tidligst kan indgives
til kommunalbestyrelsen, når det kan sandsynliggøres,
at der ikke er enighed og heller ikke udsigt til enighed, eller
når arealejeren ikke har besvaret ledningsejerens anmodning
senest 2 måneder efter modtagelse af anmodningen, medmindre
særlige årsager gør sig gældende.
Kravet om, at det skal sandsynliggøres, at der ikke er
enighed eller ikke vil kunne opnås enighed mellem arealejeren
og ledningsejeren, vil f.eks. kunne opfyldes ved fremlæggelse
af dokumentation i form af mailkorrespondance for en
forudgående dialog, som viser at der ikke har kunnet
opnås enighed mellem arealejeren og ledningsejeren.
I forhold til spørgsmålet om fravigelsen af fristen
på 2 måneder på grund af særlige
årsager gør sig gældende, vil dette bero
på en konkret vurdering. Der er tale om en undtagelse til
hovedreglen, som derfor også medfører, at der skal
ligge tungtvejende grunde til, at en grundejer ikke har reageret
inden for 2 måneder. Et eksempel herpå vil kunne
være en længerevarende indlæggelse på grund
af et sygdomsforløb.
Det foreslås i 24 a, stk. 3, 1.
pkt., at § 70 a finder anvendelse ved
ansøgninger efter dette kapitel.
Forslaget vil indebære, at ansøgninger om
tilladelse efter stk. 1 fortrinsvis indgives digitalt til
kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med den gældende
bestemmelse i § 70 a.
Det foreslås i § 24 a, stk. 3,
2. pkt., at endvidere finder §§ 74-75 i lov om
offentlige veje m.v. tilsvarende anvendelse i forbindelse med
ansøgninger og § 76 i lov om offentlige veje m.v.
tilsvarende anvendelse i forbindelse med meddelelsen af tilladelser
efter dette kapitel.
§ 74 i lov om offentlige veje indeholder en pligt til, at
den, der planlægger at ansøge om tilladelse til at
foretage forandringer på et vejareal, så tidligt som
muligt skal drøfte det planlagte arbejde med andre
graveaktører med henblik på at undersøge, om
flere gravearbejder kan koordineres.
Det følger af vejlovens § 75, at en ansøgning
skal indeholde oplysning om resultatet af de drøftelser og
undersøgelser, som fremgår af § 74.
Af vejlovens § 76, stk. 1, fremgår det, at
vejmyndigheden kan lade tilladelser være betinget af
vilkår. I § 76, stk. 2, er opregnet, hvad der bl.a. kan
fastsættes vilkår om.
Forslaget vil bl.a. bidrage til, at eventuelle gravearbejder i
forbindelse med etablering af de i bekendtgørelsen, jf. stk.
7, fastsatte typer af ledninger, kabler og tilbehør hertil
så vidt muligt koordineres med andre grave- og
vedligeholdelsesarbejder på vejen.
Det foreslås i § 24 a, stk.
4, at kommunalbestyrelsen skal betinge en tilladelse efter
stk. 1 af, at ledningsejeren 1) yder vedkommende grundejere
erstatning for tab ved anbringelse eller tilstedeværelse samt
ved eftersyn og istandsættelse af de omhandlede ledninger,
kabler og tilbehør hertil, 2) retablerer vejareal og
arbejdsareal efter endt arbejde og 3) skriftligt underretter
kommunen om, at retableringsarbejderne er gennemført.
Vilkåret i § 24 a, stk. 4, nr. 1, indebærer, at
ledningsejeren på samme måde og i samme omfang som
på private fællesveje og private fællesstier i
byer og bymæssige områder skal erstatte et eventuelt
tab for grundejerne for skade på deres beplantning på
det ibrugtagne vejareal, skade på anbragte genstande m.m.
ligesom andre skader på vejens elementer.
Vilkåret i § 24 a, stk. 4, nr. 2, om retablering
efter endt arbejde er et kendt og næsten altid anvendt
vilkår for gravearbejder i vejarealer. Det indebærer en
forpligtelse for ledningsejeren til at sørge for, at vejen
efter endt gravearbejde har den samme stand og funktionalitet, som
før gravearbejdet blev påbegyndt. Principielt skal
vilkåret sikre, at de vedligeholdelsespligtige grundejere
ikke lider et tab på grund af gravearbejdet på
vejen.
I § 24 a, stk. 4, nr. 3, foreslås det udtrykkeligt
anført, at ledningsejeren skriftligt underretter kommunen
om, at retableringsarbejderne er gennemført.
Det foreslås i § 24 a, stk. 5,
1. pkt., at arbejder på ledninger, kabler og
tilbehør hertil tilladt efter stk. 1 kan tidligst
påbegyndes 3 uger efter et varsel herom til vejarealets
ejer.
Forslaget medfører at almindelige arbejder på
ledninger, kabler og tilbehør hertil f.eks. i forbindelse
med løbende vedligeholdelse og udskiftning eller tilsyn med
kablerne, skal ske med mindst 3 ugers varsel, således af
vejens brugere får mulighed på at indrette sig på
gravearbejderne.
Hvordan varslingen konkret skal foretages, er ikke nærmere
reguleret, og vil således både kunne ske skriftlig
eller mundtligt.
Det foreslås i § 24 a, stk. 5,
2. pkt., at ledningsejeren dog kan udføre
uopsættelige reparationer af ledninger, kabler og
tilbehør hertil tilladt efter stk. 1 uden forudgående
underretning af vejarealets ejer.
Ved uopsættelige reparationer menes der reparation af
pludseligt opståede skader, hvor reparationen heraf ikke kan
afvente den almindelige frist på 3 uger.
Forslaget svarer til reglerne for reparationsarbejder på
ledninger i offentlige veje og private fællesveje i byer og
bymæssige områder, jf. bekendtgørelse nr. 802 af
18. juni 2018 om gravearbejder i offentlige vejarealer og private
fællesveje i byer og bymæssige områder. Forslaget
indebærer, at det ikke kræver særskilt tilladelse
at udføre uopsættelige reparationer af ledninger, der
lovligt er placeret i vejarealet.
Det foreslås i § 24 a, stk. 5,
3. pkt., at uopsættelige reparationsarbejder skal
anmeldes til vejejeren snarest muligt, dog senest en arbejdsdag
efter arbejdets begyndelse.
Forslaget skal være med til at sikre, at vejejeren via en
anmeldelse herom bliver orienteret om uopsættelige arbejde,
jf. forslaget til § 24 a, stk. 5, 2. pkt. Ud over kendskabet
til arbejdet giver dog også vejejer mulighed for at reagere
over for eksempelvis en mangelfuld retablering.
Det foreslås i § 24 a, stk.
6, at grundejerne ikke kan modsætte sig
udførelsen af arbejder, hvortil der er meddelt tilladelse
efter stk. 1, og varslede arbejder eller uopsættelige
reparationer efter stk. 5.
Det vil betyde, at grundejerne hverken kan modsætte sig de
ledningsarbejder, hvortil der er meddelt tilladelse efter stk. 1,
eller løbende varslede tilsyns-, vedligeholdelses- og
forbedringsarbejder på ledninger, kabler og tilbehør
hertil, der er placeret i og på vejarealet i henhold til en
tilladelse efter § 24 a, stk. 1, eller uopsættelige
reparationsarbejder, fx ledningsbrud.
Det foreslås i § 24 a, stk.
7, at transportministeren fastsætter regler om, hvilke
ledninger, kabler og tilbehør hertil, som stk. 1 finder
anvendelse på.
Bemyndigelsen i stk. 7 tænkes i første omgang
udnyttet til at fastsætte regler om kabler til elektroniske
kommunikationsnet samt ledninger og kabler i forbindelse med
opgradering af el-nettet.
Elektroniske kommunikationsnet skal forstås i
overensstemmelse med definitionen i § 2, stk. 4, i
lovbekendtgørelse 955 af 17. juni 2022 om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (herefter teleloven), hvoraf det
følger, at det omfatter: Transmissionssystemer, uanset om de
bygger på en permanent infrastruktur eller centraliseret
administrationskapacitet, og, hvor det er relevant, koblings- og
dirigeringsudstyr og andre ressourcer, herunder net-elementer, der
ikke er aktive, som gør det muligt at overføre
signaler ved hjælp af trådforbindelse,
radiobølger, lyslederteknik eller andre elektromagnetiske
midler, herunder satellitnet, jordbaserede fastnet
(kredsløbs- og pakkekoblede, herunder i internettet) og
mobilnet, elkabelsystemer, i det omfang de anvendes til
transmission af signaler, net, som anvendes til radio- og tv.
Bestemmelsen skal være med til at fremtidssikre loven, da
det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at forudse,
hvilke typer af ledninger, kabler og tilbehør hertil, hvor
det fremover ud fra en samfundsmæssig vurdering er
særligt vigtigt, at vejmyndigheden kan medvirke til at sikre,
at den kan etableres og fremføres til borgerne.
Til §
2
Til nr. 1
§ 3 b, stk. 5, i lov om letbane på Ring 3 bemyndiger
transportministeren til efter forhandling med
miljøministeren at fastsætte nærmere regler i
tilknytning til Trafikstyrelsens afgørelser
vedrørende ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på
miljøet (VVM) og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i
forbindelse med ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet om letbanen på Ring 3. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 3
b indsættes stk. 6,
hvorefter transportministeren efter forhandling med
miljøministeren kan fastsætte regler om beskyttelse af
dyre- og plantearter ved afgørelser om tilladelse til
ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet efter
stk. 1.
Det foreslåede vil sikre, at §§ 14 og 15 i
bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på
miljøet (VVM) og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i
forbindelse med ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet om letbanen på Ring 3, som
imødekommer habitatdirektivets og
fuglebeskyttelsesdirektivets krav om en streng beskyttelsesordning
i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og
plantearter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, kan
opretholdes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Lov om letbane på Ring 3 indeholder ikke bestemmelser om
straf. For en nærmere beskrivelse af gældende ret
henvises til pkt. 2.2.1.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås at ændre § 25
d således, at der før stk. 1 indsættes et
nyt stykke, hvoraf det fremgår, at medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
overtrædelse af § 3 b, stk. 1, med bøde.
Det foreslåede vil indebære, at der vil blive
pålagt straf i form af bøde for overtrædelse af
kravet i § 3 b, stk. 1, om tilladelse fra Trafikstyrelsen til
at påbegynde en ændring eller udvidelse af
anlægsprojektet.
Forslaget vil endvidere indebære, at der vil kunne
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel for samme
overtrædelser.
Bødens fastsættelse vil bero på en konkret
vurdering af sagens omstændigheder i det enkelte
tilfælde, og bødeniveauet forudsættes at svare
til niveauet for en tilsvarende overtrædelse af
miljøbeskyttelsesloven eller regler udstedt i medfør
heraf.
Den foreslåede ændring vil sikre, at loven
indeholder bestemmelser, der opfylder kravet i VVM-direktivets
artikel 10 a om passende sanktioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Lov om letbane på Ring 3 indeholder ikke bestemmelser om
straf. For en nærmere beskrivelse af gældende ret
henvises til pkt. 2.2.1.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 25 d,
stk. 1, der bliver stk. 2, efter ordet »efter«
indsættes »§ 3 b, stk. 5, og«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der i
regler, der udstedes i medfør af § 3 b, stk. 5, om
anmeldelses- og tilladelseskrav m.v. i forbindelse med
ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet, vil
kunne fastsættes straf i form af bøde for
overtrædelse af sådanne regler.
Det forventes, at der i medfør af den foreslåede
bestemmelse vil blive fastsat regler om straf i
bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på
miljøet (VVM) og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i
forbindelse med ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet om letbanen på Ring 3.
Sådanne regler forventes at svare til de regler om straf,
der findes i § 21, stk. 1, i bekendtgørelse om
vurdering af virkningerne på miljøet (VVM),
konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000 områder og
beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med
ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om
anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro.
Forslaget vil endvidere indebære, at der vil kunne
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel for samme
overtrædelser.
Bødens fastsættelse vil bero på en konkret
vurdering af sagens omstændigheder i det enkelte
tilfælde, og bødeniveauet forudsættes at svare
til niveauet for en tilsvarende overtrædelse af
miljøbeskyttelsesloven eller regler udstedt i medfør
heraf.
Den foreslåede ændring vil sikre, at
bekendtgørelsen kan indeholde bestemmelser, der opfylder
kravet i VVM-direktivets artikel 10 a om passende sanktioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning
af den eksisterende Storstrømsbro gennemfører dele af
VVM-direktivet, men loven indeholder ikke en EU-note.
Det forslås, at der til titlen i loven indsættes en
fodnote med følgende ordlyd:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af
13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende
2014, nr. 124, side 1.«
Det foreslåede vil medføre, at loven vil indeholde
en EU-note med reference til EU-Tidende.
Til nr. 2
Lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning
af den eksisterende Storstrømsbro indeholder ikke
bestemmelser om straf. For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at overskriften
til kapitel 5 affattes således »Kapitel 5 Kompetence,
domstolsprøvelse og straf«.
Den foreslåede ændring er i det hele en afspejling
af de bestemmelser om straf, der foreslås indsat som lovens
§ 19 a, jf. lovforslagets § 3, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning
af den eksisterende Storstrømsbro indeholder ikke
bestemmelser om straf. For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 19 a, stk.
1, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes overtrædelse af § 3, stk. 1, og
§ 4, stk. 1, med bøde.
Forslaget vil indebære, at der vil kunne blive
pålagt straf i form af bøde for overtrædelse af
lovens krav om, at der skal foreligge en tilladelse fra
Trafikstyrelsen til at påbegynde en ændring eller
udvidelse af anlægsprojektet.
Det foreslås i § 19 a, stk.
2, at i forskrifter, der udstedes efter § 3, stk. 5, og
§ 4, stk. 6, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Forslaget vil give mulighed for, at der i regler, der udstedes
efter bemyndigelserne i lovens § 3, stk. 5, og § 4, stk.
6, vil kunne fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af reglerne.
Det foreslås i § 19 a, stk.
3, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Forslaget vil indebære, at der vil kunne
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel for
overtrædelse af kravet om tilladelse fra Trafikstyrelsen.
Det er hensigten at opretholde de regler om straf, der findes i
§ 21 i bekendtgørelse om vurdering af virkningerne
på miljøet (VVM), konsekvensvurdering
vedrørende Natura 2000 områder og beskyttelse af visse
dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller
udvidelser af anlægsprojektet om anlæg af en ny
Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro.
Bødens fastsættelse vil bero på en konkret
vurdering af sagens omstændigheder i det enkelte
tilfælde, og bødeniveauet forudsættes at svare
til niveauet for en tilsvarende overtrædelse af
miljøbeskyttelsesloven eller regler udstedt i medfør
heraf.
Den foreslåede ændring vil sikre, at loven
indeholder bestemmelser, der opfylder kravet i VVM-direktivets
artikel 10 a om passende sanktioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Det følger af privatvejslovens § 108, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, hvorfor
de foreslåede ændringer af privatvejsloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Da hverken Lov om letbane på Ring 3 eller lov om
anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro gælder for
Færøerne og Grønland, gælder de
foreslåede ændringer af disse love heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Det foreslås i stk. 2, at
regler fastsat i medfør af § 25 d, stk. 1 og 2, i lov
om letbane på Ring 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af
12. marts 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 25 d,
stk. 2 og 3, i lov om letbane på Ring 3, jf. denne lovs
§ 2, nr. 2.
Det foreslåede vil indebære, at regler fastsat i
bekendtgørelser, som er udstedt i medfør af de
bemyndigelsesbestemmelser, der rykker som følge af
forslaget, vil have gyldighed, indtil nye bekendtgørelser
udstedes i medfør af de rykkede
bemyndigelsesbestemmelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 25. april 2023, som
ændret ved § 38 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages
følgende ændringer: | § 4.
Reglerne i §§ 11-24 finder anvendelse på de private
fællesveje i landzone, jf. lov om planlægning, der ikke
er omfattet af § 3, stk. 1 og 2. | 1. I § 4 ændres »§§
11-24« til: »§§ 11-24 a«. | | 2. Efter kapitel
7 indsættes i afsnit II: »Kapitel 7
a Gravearbejder m.m. i
forbindelse med ledninger, kabler og tilbehør hertil i
private fællesveje og private fællesstier på
landet § 24 a. Kan
der ikke opnås enighed mellem vejarealets ejer og en
ledningsejer om vilkårene for placering af ledninger, kabler
og tilbehør hertil i et areal, der er taget i brug for en
privat fællesvej eller privat fællessti, kan
kommunalbestyrelsen efter ansøgning meddele tilladelse til,
at de omhandlede ledninger, kabler og tilbehør hertil
placeres i eller på den private fællesvej eller den
private fællessti til forsyning af tilgrænsende eller
nærliggende ejendomme efter gæsteprincippet, jf. §
70. En tilladelse forudsætter, at ledning, kabel eller
tilbehør hertil er omfattet af bestemmelser fastsat af
transportministeren i medfør af stk. 7. Stk. 2. En
ansøgning efter stk. 1 kan tidligst indgives til
kommunalbestyrelsen, når det kan sandsynliggøres, at
der ikke er enighed og heller ikke udsigt til enighed, eller
når arealejeren ikke har besvaret ledningsejerens anmodning
senest 2 måneder efter modtagelse af anmodningen, medmindre
særlige årsager gør sig gældende. Stk. 3. §
70 a finder anvendelse ved ansøgninger efter dette kapitel.
Endvidere finder §§ 74-75 i lov om offentlige veje m.v.
tilsvarende anvendelse i forbindelse med ansøgninger og
§ 76 i lov om offentlige veje m.v. tilsvarende anvendelse i
forbindelse med meddelelsen af tilladelser efter dette
kapitel. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal betinge en tilladelse efter stk. 1 af, at
ledningsejeren 1) yder vedkommende grundejere erstatning
for tab ved anbringelse eller tilstedeværelse samt ved
eftersyn og istandsættelse af de omhandlede ledninger, kabler
og tilbehør hertil, 2) retablerer vejareal og arbejdsareal
efter endt arbejde og 3) skriftligt underretter kommunen om, at
retableringsarbejderne er gennemført. Stk. 5.
Arbejder på ledninger, kabler og tilbehør hertil
tilladt efter stk. 1 kan tidligst påbegyndes 3 uger efter et
varsel herom til vejarealets ejer. Ledningsejeren kan dog
udføre uopsættelige reparationer af ledninger, kabler
og tilbehør hertil tilladt efter stk. 1 uden
forudgående underretning af vejarealets ejer.
Uopsætttelige reparationer skal anmeldes til vejejeren
snarest muligt, dog senest en arbejdsdag efter arbejdets
begyndelse. Stk. 6.
Grundejerne kan ikke modsætte sig udførelsen af
arbejder, hvortil der er meddelt tilladelse efter stk. 1, og
varslede arbejder eller uopsættelige reparationer efter stk.
5. Stk. 7.
Transportministeren fastsætter regler om, hvilke ledninger,
kabler og tilbehør hertil, som stk. 1 finder anvendelse
på. | | § 2 I lov om letbane på Ring 3, jf.
lovbekendtgørelse nr. 289 af 12. marts 2023, foretages
følgende ændringer: | § 3 b.
Ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet, som kan
være til skade for miljøet, må ikke
påbegyndes uden tilladelse fra Trafikstyrelsen, jf. § 25
b. Stk. 2-5. --- | 1. I § 3 b indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Transportministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte regler om beskyttelse af
dyre- og plantearter ved afgørelser om tilladelse til
ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet efter
stk. 1.« | § 25 d. I
regler, der udstedes efter § 3 e, kan der fastsættes
straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser
i reglerne. Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. | 2. I § 25 d indsættes før stk. 1
som nyt stykke: »Medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning, straffes overtrædelse af
§ 3 b, stk. 1, med bøde.« Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og
3. | | 3. I § 25 d, stk. 1, der bliver stk. 2,
indsættes efter »efter«: »§ 3 b, stk.
5, og«. | | § 3 I lov nr. 737 af 1. juni 2015 om
anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro foretages følgende
ændringer: | | 1. Som fodnote til lovens titel
indsættes: »1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16.
april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december
2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. 124, side
1.« | Kapitel 5 Kompetence, domstolsprøvelse
m.v. | 2. Overskriften til kapitel 5 affattes
således: »Kapitel 5 Kompetence,
domstolsprøvelse og straf«. | | 3. Efter §
19 indsættes i kapitel 5: »Straf § 19 a.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes overtrædelse af § 3, stk. 1, og § 4, stk.
1, med bøde. Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes efter § 3, stk. 5, og § 4, stk.
6, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. Stk. 3. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.« |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende
2014, nr. 124, side 1.