L 16 Forslag til lov om ændring af lov om private fællesveje, lov om letbane på Ring 3 og lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro.

(Etablering af en tilladelsesordning for ledninger, kabler og tilbehør i private fællesveje på landet og tilpasning af visse anlægslove til VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2023

Fremsættelse: 04-10-2023

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

20231_l16_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om private fællesveje, lov om letbane på Ring 3 og lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro (Etablering af en tilladelsesordning for ledninger, kabler og tilbehør i private fællesveje på landet og tilpasning af visse anlægslove til VVM-direktivet og naturbeskyttelsesdirektiverne)

(Lovforslag nr. L 16)

Som et led i aftale af 21. december 2021 om "En markedsbaseret og teknologineutral telepolitik" indgået mellem den daværende Regering (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet indgår et initiativ om, at der indføres bedre graveadgang på private fællesveje.

Lovforslaget skal være med til at udmønte initiativet om bedre graveadgang på private fællesveje.

Det foreslås, at der i lov om private fællesveje indarbejdes en ny hjemmel, som skal give ledningsejere af ledninger, kabler og tilbehør hertil mulighed for at anmode kommunalbestyrelsen om at meddele tilladelse til at placere ledninger, kabler og tilbehør hertil ved private fællesveje og private fællesstier på landet.

Endvidere foreslås det, at transportministeren får hjemmel til i en bekendtgørelse at fastsætte nærmere, hvilke typer af infrastruktur som skal være omfattet af den nye hjemmel. Det er i første omgang intentionen, at ministeren vil udstede en bekendtgørelse som medfører, at ledninger, kabler og tilbehør hertil til elektronisk kommunikationsnet samt elledninger skal omfattes.

Som reglerne er i dag i lov om private fællesveje beror det alene på privatretlige aftaler. Der er imidlertid eksempler på, at det ikke har været muligt at opnå en aftale, hvilket har medført, at udbredelsen af bl.a. bredbånd visse steder har været svært at gennemføre.

Det er fortsat hensigten, at en ledningsejer først skal forsøge at indgå en aftale. I det tilfælde, hvor det ikke er muligt, skal lovforslaget give en mulighed for at kommunalbestyrelsen kan give en tilladelse til placeringen. Ved en eventuel tilladelse vil en grundejer ikke kunne modsætte sig nedgravningen af kablet.

Herudover indeholder lovforslaget nogle ændringer af lov om letbane på Ring 3 og lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro.

Det drejer sig for begge love om tilføjelse af hjemler til straffebestemmelser, der vil sikre overensstemmelse med kravet i VVM-direktivets artikel 10 a om, at der i national følgelovgivning skal være fastsat passende sanktioner. For lov om letbane på Ring 3 drejer det sig endvidere om tilføjelse af en bemyndigelsesbestemmelse, der vil sikre overensstemmelse med beskyttelsesordningerne i naturbeskyttelsesdirektiverne (fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet).

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.