Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
private fællesveje, lov om letbane på Ring 3 og lov om
anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro (Etablering af en
tilladelsesordning for ledninger, kabler og tilbehør i
private fællesveje på landet og tilpasning af visse
anlægslove til VVM-direktivet og
naturbeskyttelsesdirektiverne)
(Lovforslag nr. L 16)
Som et led i aftale af 21. december 2021 om
"En markedsbaseret og teknologineutral telepolitik" indgået
mellem den daværende Regering (Socialdemokratiet) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet indgår et initiativ om, at der indføres
bedre graveadgang på private fællesveje.
Lovforslaget skal være med til at
udmønte initiativet om bedre graveadgang på private
fællesveje.
Det foreslås, at der i lov om private
fællesveje indarbejdes en ny hjemmel, som skal give
ledningsejere af ledninger, kabler og tilbehør hertil
mulighed for at anmode kommunalbestyrelsen om at meddele tilladelse
til at placere ledninger, kabler og tilbehør hertil ved
private fællesveje og private fællesstier på
landet.
Endvidere foreslås det, at
transportministeren får hjemmel til i en
bekendtgørelse at fastsætte nærmere, hvilke
typer af infrastruktur som skal være omfattet af den nye
hjemmel. Det er i første omgang intentionen, at ministeren
vil udstede en bekendtgørelse som medfører, at
ledninger, kabler og tilbehør hertil til elektronisk
kommunikationsnet samt elledninger skal omfattes.
Som reglerne er i dag i lov om private
fællesveje beror det alene på privatretlige aftaler.
Der er imidlertid eksempler på, at det ikke har været
muligt at opnå en aftale, hvilket har medført, at
udbredelsen af bl.a. bredbånd visse steder har været
svært at gennemføre.
Det er fortsat hensigten, at en
ledningsejer først skal forsøge at indgå en
aftale. I det tilfælde, hvor det ikke er muligt, skal
lovforslaget give en mulighed for at kommunalbestyrelsen kan give
en tilladelse til placeringen. Ved en eventuel tilladelse vil en
grundejer ikke kunne modsætte sig nedgravningen af
kablet.
Herudover indeholder lovforslaget nogle
ændringer af lov om letbane på Ring 3 og lov om
anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro.
Det drejer sig for begge love om
tilføjelse af hjemler til straffebestemmelser, der vil sikre
overensstemmelse med kravet i VVM-direktivets artikel 10 a om, at
der i national følgelovgivning skal være fastsat
passende sanktioner. For lov om letbane på Ring 3 drejer det
sig endvidere om tilføjelse af en bemyndigelsesbestemmelse,
der vil sikre overensstemmelse med beskyttelsesordningerne i
naturbeskyttelsesdirektiverne (fuglebeskyttelsesdirektivet og
habitatdirektivet).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.