Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 21. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Liberal Alliances, Det Konservative
Folkepartis, Enhedslistens, Dansk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget og ændringsforslag nr. 3-8.
Alternativets medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 9 og 10.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og M) vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, RV, DF og ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 3-8, som er
konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og KF) indstiller lovforslag A, lovforslag B og
lovforslag C til vedtagelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
2 til lovforslag A.
Et andet
mindretal i udvalget (LA, DF og EL) indstiller lovforslag A
og lovforslag C til vedtagelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
2 til lovforslag A. Mindretallet indstiller lovforslag B til forkastelse ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslag A og
lovforslag C til vedtagelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
2 til lovforslag A. Mindretallet indstiller lovforslag B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme for indenrigs- og
sundhedsministerens ændringsforslag og for lovforslaget ved
3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslag A,
lovforslag B og lovforslag C til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 til lovforslag A.
Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af
lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme for
indenrigs- og sundhedsministerens ændringsforslag og for
lovforslaget ved 3. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslag A og
lovforslag C til vedtagelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2
til lovforslag A. Mindretallet indstiller lovforslag B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme hverken for eller imod de af
indenrigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag, og
mindretallet vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at ændring af adgang til
disciplinærnævnssager vil medvirke til en forenkling af
patientklagesystemet og sikre, at fejl og
uhensigtsmæssigheder, der skyldes behandlingsstedets ledelse,
organisering, arbejdsgange eller arbejdsvilkår, ikke
sanktioneres individuelt. Det vil dermed øge den kollektive
læring i sundhedsvæsenet, så behandlingssteder
undgår at gentage de samme fejl. Samtidig sikres
sundhedspersoners retssikkerhed og trivsel. Det er dog vigtigt, at
patienter og pårørende fortsat har mulighed for at
indgive klage til Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, såfremt Styrelsen for
Patientklager giver kritik for hele eller dele af
behandlingsforløbet.
Alternativet finder, at det er en god
idé med en mere fast og stabil ordning omkring
bisidderadgang for patienter ved klagesager, således at
sagsgangen forsimples. Som Dansk Selskab for Patientsikkerhed
foreslår i høringssvaret, kan det være en god
idé at forpligte Danske Patienter til at indsamle erfaringer
og data, der muliggør løbende kvalitetssikring af
bisidderordningen.
Alternativet støtter
afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker,
således at borgere ikke pludselig afmeldes en
tandlægeklinik og står uden tandlæge ved
manglende indgivet samtykke. Det vil være med til at styrke
tandsundheden blandt befolkningen og samtidig reducere den
bureaukratiske byrde.
Alternativet kan ikke støtte en
afvikling af Det Rådgivende Praksisudvalg. Som mange
interessenter i høringssvaret påpeger, er det
problematisk at afvikle Det Rådgivende Praksisudvalg uden at
foreslå et alternativt rådgivningsorgan. Når det
gælder patientklagerne, er læring helt centralt. Uden
udvalget vil der ikke være mulighed for, at
patientorganisationer og andre interessenter kan komme med vigtige
indspark, som har særlig relevans for borgere og patienter.
Det er vigtigt at have et organ, hvor der er mulighed for, at
udefrakommende aktører kan præge udviklingen i
styrelsens afgørelser.
Alternativet kan ikke støtte
mulighed for sekretariatsafgørelser ved
patienterstatningsankesager, fordi det vil mindske kvaliteten af
afgørelserne og retssikkerheden for patienterne. Som flere
interessenter i høringssvarene påpeger, kan man ikke
sidestille en sekretariatsvurdering med en vurdering i et bredt
sammensat nævn, som både har aktører med
lægefaglige kompetencer og aktører, der
repræsenterer patienterne. Uden et sådan nævn
risikerer man at svække beskyttelsen af patienternes
interesser og mindske deres retssikkerhed.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (LA,
KF, EL, DF og ALT), tiltrådt af et mindretal (DD, SF og RV):
1)
Lovforslaget deles i tre dele med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (Ændring af
patientklagesystemet og afvikling af Det Rådgivende
Praksisudvalg)« omfattende § 1, nr. 1-9, § 3, stk.
1, 2 og 4, og § 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (Mulighed for
sekretariatsafgørelser ved
patienterstatningsankesager)« omfattende § 1, nr. 10-12,
§ 3, stk. 1-3, og § 4.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed (Afbureaukratisering ved ejerskifte
i tandlægeklinikker)« omfattende § 2, § 3,
stk. 1, og § 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(ALT):
2) Nr. 8
og 9 udgår.
[Opretholdelse af Det
Rådgivende Praksisudvalg]
Til § 3
Af et mindretal (LA,
KF, EL, DF og ALT), tiltrådt af et mindretal (DD, SF og RV):
3) I
stk. 2 ændres », 7 og
10« til: »og 7«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]
Til § 4
4) I
stk. 2 ændres »§§
1 og 2« til: »§ 1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 3
5) I
stk. 2 udgår »1-3, 6, 7
og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]
Til § 4
6) I
stk. 2 ændres »§§
1 og 2« til: »§ 1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 3
7) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]
Til § 4
8) I
stk. 2 ændres »§§
1 og 2« til: »§ 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]
e
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til §
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V og M):
9) I
det under nr. 12 foreslåede § 58 a, stk. 12, ændres »der
ikke skønnes at frembyde tvivl« til: »hvor
styrelsen skønner, at der ikke er tvivl«.
[Sproglig ændring]
Til § 3
10) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
For klager modtaget af Ankenævnet for Patienterstatningen
før den 1. juli 2024 finder de hidtil gældende regler
i § 58 a i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet anvendelse.«
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i tre lovforslag (A, B og C). Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget ved 2. behandling, vil de tre lovforslag blive
viderebehandlet, herunder stemt om, hver for sig.
Lovforslag B omfatter forslaget om, at det
vil blive muligt at afgøre patienterstatningsankesager
på sekretariatsniveau.
Lovforslag C omfatter forslaget om
afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker.
Lovforslag A omfatter den øvrige del
af det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Lovforslaget § 1, nr. 8 og 9,
indebærer, at Det Rådgivende Praksisudvalg
nedlægges.
Alternativet foreslår med
ændringsforslaget, at Det Rådgivende Praksisudvalg
opretholdes.
Til nr. 3-8
Ændringsforslag nr. 3-8 er
konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 1 om
deling.
Til nr. 9
Der er tale om en sproglig ændring.
Forslaget indebærer ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 10
Der er tale om en sproglig ændring af
det foreslåede stykke. Forslaget indebærer ikke
indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april
2024 og var til 1. behandling den 18. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 24. januar 2024 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 165. Den 11. april
2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Lars Arne Christensen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann
Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg
Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |