L 158 Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.

(Ændring af patientklagesystemet, mulighed for sekretariatsafgørelser i patienterstatningsankesager, afvikling af Det Rådgivende Praksisudvalg og afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 21-05-2024

Afgivet: 21-05-2024

Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 21. maj 2024

20231_l158_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 21. maj 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.

Liberal Alliances, Det Konservative Folkepartis, Enhedslistens, Dansk Folkepartis og Alternativets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og ændringsforslag nr. 3-8.

Alternativets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.

Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 9 og 10.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V og M) vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et mindretal i udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, RV, DF og ALT) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 3-8, som er konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD og KF) indstiller lovforslag A, lovforslag B og lovforslag C til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 til lovforslag A.

Et andet mindretal i udvalget (LA, DF og EL) indstiller lovforslag A og lovforslag C til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 til lovforslag A. Mindretallet indstiller lovforslag B til forkastelse ved 3. behandling.

Et tredje mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslag A og lovforslag C til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 til lovforslag A. Mindretallet indstiller lovforslag B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme for indenrigs- og sundhedsministerens ændringsforslag og for lovforslaget ved 3. behandling.

Et fjerde mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslag A, lovforslag B og lovforslag C til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 til lovforslag A. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme for indenrigs- og sundhedsministerens ændringsforslag og for lovforslaget ved 3. behandling.

Et femte mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslag A og lovforslag C til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2 til lovforslag A. Mindretallet indstiller lovforslag B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme hverken for eller imod de af indenrigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag, og mindretallet vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget bemærker, at ændring af adgang til disciplinærnævnssager vil medvirke til en forenkling af patientklagesystemet og sikre, at fejl og uhensigtsmæssigheder, der skyldes behandlingsstedets ledelse, organisering, arbejdsgange eller arbejdsvilkår, ikke sanktioneres individuelt. Det vil dermed øge den kollektive læring i sundhedsvæsenet, så behandlingssteder undgår at gentage de samme fejl. Samtidig sikres sundhedspersoners retssikkerhed og trivsel. Det er dog vigtigt, at patienter og pårørende fortsat har mulighed for at indgive klage til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, såfremt Styrelsen for Patientklager giver kritik for hele eller dele af behandlingsforløbet.

Alternativet finder, at det er en god idé med en mere fast og stabil ordning omkring bisidderadgang for patienter ved klagesager, således at sagsgangen forsimples. Som Dansk Selskab for Patientsikkerhed foreslår i høringssvaret, kan det være en god idé at forpligte Danske Patienter til at indsamle erfaringer og data, der muliggør løbende kvalitetssikring af bisidderordningen.

Alternativet støtter afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker, således at borgere ikke pludselig afmeldes en tandlægeklinik og står uden tandlæge ved manglende indgivet samtykke. Det vil være med til at styrke tandsundheden blandt befolkningen og samtidig reducere den bureaukratiske byrde.

Alternativet kan ikke støtte en afvikling af Det Rådgivende Praksisudvalg. Som mange interessenter i høringssvaret påpeger, er det problematisk at afvikle Det Rådgivende Praksisudvalg uden at foreslå et alternativt rådgivningsorgan. Når det gælder patientklagerne, er læring helt centralt. Uden udvalget vil der ikke være mulighed for, at patientorganisationer og andre interessenter kan komme med vigtige indspark, som har særlig relevans for borgere og patienter. Det er vigtigt at have et organ, hvor der er mulighed for, at udefrakommende aktører kan præge udviklingen i styrelsens afgørelser.

Alternativet kan ikke støtte mulighed for sekretariatsafgørelser ved patienterstatningsankesager, fordi det vil mindske kvaliteten af afgørelserne og retssikkerheden for patienterne. Som flere interessenter i høringssvarene påpeger, kan man ikke sidestille en sekretariatsvurdering med en vurdering i et bredt sammensat nævn, som både har aktører med lægefaglige kompetencer og aktører, der repræsenterer patienterne. Uden et sådan nævn risikerer man at svække beskyttelsen af patienternes interesser og mindske deres retssikkerhed.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (LA, KF, EL, DF og ALT), tiltrådt af et mindretal (DD, SF og RV):

1) Lovforslaget deles i tre dele med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Ændring af patientklagesystemet og afvikling af Det Rådgivende Praksisudvalg)« omfattende § 1, nr. 1-9, § 3, stk. 1, 2 og 4, og § 4.

B. »Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Mulighed for sekretariatsafgørelser ved patienterstatningsankesager)« omfattende § 1, nr. 10-12, § 3, stk. 1-3, og § 4.

C. »Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker)« omfattende § 2, § 3, stk. 1, og § 4.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte forslag

Til § 1

Af et mindretal (ALT):

2) Nr. 8 og 9 udgår.

[Opretholdelse af Det Rådgivende Praksisudvalg]

Til § 3

Af et mindretal (LA, KF, EL, DF og ALT), tiltrådt af et mindretal (DD, SF og RV):

3) I stk. 2 ændres », 7 og 10« til: »og 7«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]

Til § 4

4) I stk. 2 ændres »§§ 1 og 2« til: »§ 1«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte forslag

Til § 3

5) I stk. 2 udgår »1-3, 6, 7 og«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]

Til § 4

6) I stk. 2 ændres »§§ 1 og 2« til: »§ 1«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]

d

Ændringsforslag til det under C nævnte forslag

Til § 3

7) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 2«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]

Til § 4

8) I stk. 2 ændres »§§ 1 og 2« til: »§ 2«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]

e

Ændringsforslag til det udelte lovforslag

Til §

Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V og M):

9) I det under nr. 12 foreslåede § 58 a, stk. 12, ændres »der ikke skønnes at frembyde tvivl« til: »hvor styrelsen skønner, at der ikke er tvivl«.

[Sproglig ændring]

Til § 3

10) Stk. 3 affattes således:

»Stk. 3. For klager modtaget af Ankenævnet for Patienterstatningen før den 1. juli 2024 finder de hidtil gældende regler i § 58 a i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet anvendelse.«

[Sproglig præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at dele lovforslaget op i tre lovforslag (A, B og C). Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget ved 2. behandling, vil de tre lovforslag blive viderebehandlet, herunder stemt om, hver for sig.

Lovforslag B omfatter forslaget om, at det vil blive muligt at afgøre patienterstatningsankesager på sekretariatsniveau.

Lovforslag C omfatter forslaget om afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker.

Lovforslag A omfatter den øvrige del af det fremsatte lovforslag.

Til nr. 2

Lovforslaget § 1, nr. 8 og 9, indebærer, at Det Rådgivende Praksisudvalg nedlægges.

Alternativet foreslår med ændringsforslaget, at Det Rådgivende Praksisudvalg opretholdes.

Til nr. 3-8

Ændringsforslag nr. 3-8 er konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 1 om deling.

Til nr. 9

Der er tale om en sproglig ændring. Forslaget indebærer ikke indholdsmæssige ændringer.

Til nr. 10

Der er tale om en sproglig ændring af det foreslåede stykke. Forslaget indebærer ikke indholdsmæssige ændringer.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2024 og var til 1. behandling den 18. april 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 24. januar 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 165. Den 11. april 2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Lars Arne Christensen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL) Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5