Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 21. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 18 ændringsforslag til
lovforslaget. Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1-13, herunder om deling af
lovforslaget, og udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 14-18.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA og KF) vil stemme for ændringsforslag nr.
1-13 om deling af lovforslaget og konsekvensændringer af
delingen. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag, og det under B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet
stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og EL) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-13 om deling af lovforslaget og
konsekvensændringer af delingen. Mindretallet indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme for de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SIU) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det er
afgørende, at vi fører en stram og konsekvent
udlændingepolitik, der har et klart fokus på at holde
tilstrømningen på et lavt niveau. Det er særlig
vigtigt i en tid, hvor tilstrømningen til Europa er på
sit højeste niveau siden flygtningekrisen i 2015.
Derfor mener DD's, LA's og KF's medlemmer
af udvalget også, at det er et skridt i den fuldstændig
forkerte retning, at regeringen ønsker at fjerne sprogkravet
i forbindelse med ægtefællesammenføringer, fordi
regeringen dermed risikerer at øge tilstrømningen til
Danmark af udlændinge, der har svært ved at integrere
sig her i landet, hvilket ikke bidrager til at styrke
sammenhængskraften.
Samtidig ønsker regeringen at lempe
på kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse, så
den herboende ægtefælle fremover kun skal stille
halvdelen af den nuværende økonomiske sikkerhed. Dette
vil i høj grad skade sikkerheden omkring, at en
ægtefællesammenført udlænding ikke kommer
til at ligge det offentlige til byrde.
DD's, LA's og KF's medlemmer af udvalget
mener dog også, at der er fornuftige tiltag i lovforslaget.
Det gælder særlig delen omkring højtuddannede
udlandsdanskere, der fravælger at arbejde i Danmark, fordi de
ikke kan få familien med. DD, LA og KF anerkender
grundlæggende vigtigheden af at tiltrække
international, kvalificeret arbejdskraft, som bidrager til det
danske samfund.
Desuden finder DD's, LA's og KF's medlemmer
af udvalget det positivt, at der med lovforslaget sker en udvidelse
af persongruppen, der kan tage en prøve for at bevise
danskkundskaber, så man ikke havner i den prekære
situation, at en dansker ikke kan bevise sprogkundskaber grundet
eksempelvis bortkomst af eksamensbevis.
Men da lovforslaget de facto fjerner
sprogkravet og halverer den økonomiske sikkerhedsstillelse i
forbindelse med ægtefællesammenføringssager,
gør lovforslaget det mere attraktivt at søge mod
Danmark. Derfor kan DD, LA og KF ikke støtte
lovforslaget
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(SF, DD, LA og EL):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven og lov om
danskuddannelse til voksne udlænding m.fl. (Ny opholdsordning
for medfølgende familie til hjemvendende udlandsdanskere med
visse beskæftigelsesmæssige kvalifikationer og
udvidelse af personkredsen, der kan gå op til en
danskprøve, m.v.)« omfattende § 1, nr. 32-38,
41-49, 54, 55, 57-60, § 2, nr. 2, og §§ 5 og 6.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven, lov om
danskuddannelse til voksne udlænding m.fl. og
integrationsloven (Justering af sprogkravet og halvering af den
økonomiske sikkerhedsstillelse i
ægtefællesammenføringssager og etablering af en
lukket opgavebank for danskprøver m.v.)« omfattende
§ 1, nr. 1-31, 39, 40, 42, 50-53, 56, 59-64, § 2, nr. 1
og 3, og §§ 3-6.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) Nr.
42 affattes således:
»42. I §
9 h, stk. 7, ændres »§ 9 m, stk. 3 og
4« til: »§ 9 m, stk. 4 og 5«.«
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
3) Nr.
59 affattes således:
»59. I §
33 a, stk. 1, ændres »§ 9 m, stk. 3«
til: »§ 9 m, stk. 4«.«
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
4) Nr.
60 affattes således:
»60. I §
33 b, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 9 m, stk.
4« til: »§ 9 m, stk. 5«.«
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
Til § 5
5)
Paragraffen affattes således:
»Loven træder i kraft den 1.
juli 2024.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
6) I
stk. 2 ændres »§§
1 og 4« til: »§ 1«.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
7) Nr.
42 affattes således:
»42. I §
9 h, stk. 7, ændres »§ 9, stk. 24«
til: »§ 9, stk. 25«, og »§ 11, stk.
10« ændres til: »§ 11, stk.
11«.«
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
8) Nr.
59 affattes således:
»59. I §
33 a, stk. 1, ændres »§ 9, stk. 24«
til: »§ 9, stk. 25«.«
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
9) Nr.
60 affattes således:
»60. I §
33 b, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 9, stk.
24« til: »§ 9, stk. 25«.«
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
Til § 5
10) I
stk. 2 ændres »52«
til: »37«.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
11) I
stk. 4 og 5
ændres »39 og 40« til: »32 og
33«.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
12) To
steder i stk. 6 ændres »50
og 51« til: »35 og 36«.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
13) I
stk. 8 ændres »52«
til: »37«.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til titlen
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M, RV og ALT):
14)
Efter »udlændingeloven, lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. og integrationsloven«
indsættes: »og forskellige andre love«.
[Ændring af lovforslagets
titel som konsekvens af ændringsforslag nr. 15]
Nye paragraffer
15)
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 01
I lov om ungdomsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 608 af 28. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 2, nr. 4, ændres
»lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl.« til: »danskuddannelsesloven.«
§ 02
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf.
lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
bilag 1 affattes nr. 22 således:
»22)
Danskuddannelsesloven.«
§ 03
I lov om afgift af lønsum m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 2729 af 21. december 2021, som
ændret ved § 11 i lov nr. 832 af 14. juni 2022, §
12 i lov nr. 755 af 13. juni 2023 og § 22 i lov nr. 1795 af
28. december 2023, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 11, ændres
»lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl.« til: »danskuddannelsesloven«.«
[Konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1]
Til § 5
16) I
stk. 4, 1. pkt., udgår efter
»§ 9, stk. 4, 1. pkt.,«: »som ændret
ved denne lovs § 1, nr. 2,«.
[Sproglig ændring]
17) I
stk. 5, 1. pkt., udgår »som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 9,«.
[Sproglig ændring]
18) I
stk. 6, 1. pkt., udgår efter
»§ 9 q, stk. 6,«: »som ændret ved
denne lovs § 1, nr. 50 og 51,«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to lovforslag (A og B).
Det foreslås, at de elementer fra
lovforslaget, der omhandler forslag om en ny opholdsordning for
medfølgende familie til hjemvendende udlandsdanskere med
visse beskæftigelsesmæssige kvalifikationer og forslag
til udvidelse af personkredsen, der kan gå op til en
danskprøve, udskilles til lovforslaget under A.
Det foreslås, at de elementer fra
lovforslaget, der omhandler forslag til justering af sprogkravet
til den herboende i ægtefællesammenføringssager,
forslag til halvering af den økonomiske sikkerhedsstillelse,
forslag til et skærpet vandelskrav i sager om
tidsubegrænset opholdstilladelse og visse
ægtefællesammenføringssager, forslag til
etablering af en lukket opgavebank for danskprøverne og
forslag til forenkling af bemyndigelsesbestemmelsen i
udlændingelovens § 9, stk. 7, om boligkravslisten for
ægtefællesammenføring udskilles til lovforslaget
under B.
Til nr. 2-13
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslaget om deling af
lovforslaget.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring er en
konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 15.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 1, hvori det
foreslås, at der i lovens titel efter »Lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.«
indsættes populærtitlen danskuddannelsesloven. Den
foreslåede ændring vil betyde, at populærtitlen
formelt vil blive anvendt ved henvisninger til loven i stedet for
lovens nuværende titel.
Til nr. 16-18
De foreslåede ændringer er
alene af sproglig karakter og indebærer ikke materielle
ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april
2024 og var til 1. behandling den 18. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 18. januar
2024 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 54. Den
11. april 2024 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen
(S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Mikkel Bjørn (DF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina
Berthelsen (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |