L 156 Forslag til lov om årpenge for dronning Margrethe.

Af: Statsminister Mette Frederiksen (S)
Udvalg: Udvalget for Forretningsordenen
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 10-04-2024

Fremsat: 10-04-2024

Fremsat den 10. april 2024 af statsministeren (Mette Frederiksen)

20231_l156_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 10. april 2024 af statsministeren (Mette Frederiksen)

Forslag

til

Lov om årpenge for dronning Margrethe

§ 1. For dronning Margrethe fastsættes en årpenge med et årligt grundbeløb, der udgør 12.000.000 kr.

Stk. 2. Årpengebeløbet udgør grundbeløbet reguleret pr. 1. april og 1. oktober i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte. Reguleringen sker i forhold til lønindekset for 2. kvartal 2023. Reguleringen pr. 1. april sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og med 4. kvartal i året forud for reguleringen. Reguleringen pr. 1. oktober sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og med 2. kvartal i året for reguleringen.

Stk. 3. Årpengebeløbet udbetales månedligt forud.

Stk. 4. Der ydes refusion af udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms efter de regler, der i øvrigt gælder for statens institutioner. Refusionen er årligt begrænset til en procentandel af årpengebeløbet svarende til den til enhver tid gældende momssats.

§ 2. Hoftjenestemænd ved dronning Margrethes hof, pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og børn efter disse har ret til pension fra staten efter de til enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd i henhold til lov om tjenestemandspension.

Stk. 2. Staten afholder udgifter til pension i henhold til stk. 1.

Stk. 3. Hoffet indbetaler til statskassen et pensionsbidrag, der svarer til det pensionsbidrag, som betales af ministerier og styrelser, der beskæftiger tjenestemænd.

Stk. 4. Staten afholder udgifter til pension til pensionerede hoftjenestemænd ved dronning Margrethe den Andens civilliste og efterlevende ægtefæller og børn efter disse, der er tillagt ret til pension fra staten efter § 1 a, stk. 1, i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste.

§ 3. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

Stk. 2. Loven har virkning fra den 1. februar 2024.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

For medlemmer af det kongelige hus kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11, 1. pkt.

Som følge af tronskiftet den 14. januar 2024 foreslås fastsat et årpengebeløb til dronning Margrethe svarende til 12.000.000 kr. årligt.

2. Årpenge til dronning Margrethe

2.1. Gældende ret

For medlemmer af det kongelige hus kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11, 1. pkt.

Dronning Margrethe modtog som regent årligt et grundbeløb på 51.900.000 kr., jf. § 1, stk. 1, i lov nr. 136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001.

Endvidere gælder ordninger for regulering og udbetaling af grundbeløbet samt momsrefusion for dronning Margrethe, jf. § 1, stk. 2-4, i lov nr. 136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001.

2.2. Statsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Som følge af tronskiftet den 14. januar 2024 er der behov for at fastsætte en årpenge for dronning Margrethe med henblik på opretholdelse af dronningens hof.

Det foreslås for det første, at der fastsættes et årpengebeløb til dronning Margrethe svarende til 12.000.000 kr. årligt.

Niveauet for årpenge er fastsat med henblik på at sikre, at dronning Margrethe kan opretholde et passende hof, som skal understøtte dronningen i fremtidige officielle opgaver. Årpengeniveauet svarer ca. til dronningens hidtidige rammebeløb fra civillisten.

Det foreslås for det andet, at ordningerne for regulering og udbetaling af grundbeløbet samt momsrefusion svarer til de ordninger, der gælder i medfør af § 1, stk. 2-4, i lov nr. 136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001.

Det foreslås for det tredje, at hoftjenestemænd ved dronning Margrethes hof, pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og børn efter disse har ret til pension fra staten efter de til enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd i henhold til lov om tjenestemandspension. Staten afholder udgifter til denne pension, og hoffet indbetaler pensionsbidrag til statskassen.

Ordningen er en videreførelse af den gældende § 1 a i lov nr. 136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001.

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets §§ 1 og 2.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har økonomiske konsekvenser svarende til årpengebeløbet på 12.000.000 kr. årligt.

Merudgifterne som følge af de ved dette lovforslag foreslåede årpenge til Dronning Margrethe afholdes fra § 35. Generelle reserver.

Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for staten.

Lovforslaget vil endvidere ikke medføre økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for regionerne eller kommunerne.

De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for lovforslaget.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Lovforslaget har ikke været sendt i offentlig høring. Der har heller ikke tidligere været tradition for offentlig høring over lovforslag vedr. årpenge.

 
10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget har økonomiske konsekvenser svarende til årpengebeløbet på 12.000.000 kr. årligt.
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet mv.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

For medlemmer af det kongelige hus kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11, 1. pkt.

Det foreslås i stk. 1, at der fastsættes et årpengebeløb til dronning Margrethe svarende til 12.000.000 kr. årligt.

Forslaget medfører, at dronningen kan opretholde et passende hof, som skal understøtte dronningen i fremtidige officielle opgaver. Årpengeniveauet svarer ca. til dronningens hidtidige rammebeløb fra civillisten.

Det foreslås i stk. 2, at årpengebeløbet udgør grundbeløbet reguleret pr. 1. april og 1. oktober i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte. Reguleringen sker i forhold til lønindekset for 2. kvartal 2023. Reguleringen pr. 1. april sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og med 4. kvartal i året forud for reguleringen. Reguleringen pr. 1. oktober sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og med 2. kvartal i året for reguleringen.

Det vil indebære, at grundbeløbet vil blive reguleret i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte, der udarbejdes kvartalsvis. Reguleringen af statens ydelser til dronning Margrethe anvender det samme indeks, som aftales ved en videreførelse af den statslige reguleringsordning. Det vil sige, at Danmarks Statistiks implicitte lønindeks anvendes i 2024, og at Danmarks Statistiks standardberegnede indeks anvendes i 2025.

Det foreslås i stk. 3, at årpengebeløbet udbetales månedligt forud.

Det foreslås i stk. 4, at der ydes refusion af udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms efter de regler, der i øvrigt gælder for statens institutioner. Refusionen er årligt begrænset til en procentandel af årpengebeløbet svarende til den til enhver tid gældende momssats.

De foreslåede bestemmelser i stk. 2-4 svarer til de gældende ordninger for dronning Margrethe, jf. § 1, stk. 2-4, i lov nr. 136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001.

Til § 2

Det foreslås i stk. 1, at hoftjenestemænd ved dronning Margrethes hof, pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og børn efter disse har ret til pension fra staten efter de til enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd i henhold til lov om tjenestemandspension.

Det foreslås i stk. 2, at staten afholder udgifter til pension i henhold til stk. 1.

Det foreslås i stk. 3, at hoffet til statskassen indbetaler et pensionsbidrag, der svarer til det pensionsbidrag, som betales af ministerier og styrelser, der beskæftiger tjenestemænd.

Ordningen svarer til den nuværende ordning for civillistens hoftjenestemænd, jf. § 1 a i lov nr. 136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001. Det bemærkes, at en tilsvarende ordning foreslås at gælde for kong Frederik, jf. § 5, stk. 1-3, i det samtidig fremsatte forslag til lov om kong Frederik den Tiendes civilliste.

Det foreslås i stk. 4, at staten afholder udgifter til pension til pensionerede hoftjenestemænd ved dronning Margrethe den Andens civilliste og efterlevende ægtefæller og børn efter disse, der er tillagt ret til pension fra staten efter § 1 a, stk. 1, i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste.

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der etableres hjemmel til, at staten fortsat afholder udgifter til pension til pensionerede hoftjenestemænd ved dronning Margrethe den Andens civilliste og efterlevende ægtefæller og børn efter disse, der er tillagt ret til pension fra staten efter den hidtidige bestemmelse i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste § 1 a, stk. 1.

Til § 3

Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

Det foreslås i stk. 2, at loven skal have virkning fra den 1. februar 2024.