Fremsat den 10. april 2024 af statsministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om årpenge for dronning Margrethe
§ 1.
For dronning Margrethe fastsættes en årpenge med et
årligt grundbeløb, der udgør 12.000.000 kr.
Stk. 2.
Årpengebeløbet udgør grundbeløbet
reguleret pr. 1. april og 1. oktober i takt med udviklingen i
Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte. Reguleringen
sker i forhold til lønindekset for 2. kvartal 2023.
Reguleringen pr. 1. april sker på baggrund af udviklingen i
lønindekset til og med 4. kvartal i året forud for
reguleringen. Reguleringen pr. 1. oktober sker på baggrund af
udviklingen i lønindekset til og med 2. kvartal i året
for reguleringen.
Stk. 3.
Årpengebeløbet udbetales månedligt forud.
Stk. 4. Der ydes
refusion af udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms
efter de regler, der i øvrigt gælder for statens
institutioner. Refusionen er årligt begrænset til en
procentandel af årpengebeløbet svarende til den til
enhver tid gældende momssats.
§ 2.
Hoftjenestemænd ved dronning Margrethes hof, pensionerede
hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og
børn efter disse har ret til pension fra staten efter de til
enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd i
henhold til lov om tjenestemandspension.
Stk. 2. Staten
afholder udgifter til pension i henhold til stk. 1.
Stk. 3. Hoffet
indbetaler til statskassen et pensionsbidrag, der svarer til det
pensionsbidrag, som betales af ministerier og styrelser, der
beskæftiger tjenestemænd.
Stk. 4. Staten
afholder udgifter til pension til pensionerede
hoftjenestemænd ved dronning Margrethe den Andens civilliste
og efterlevende ægtefæller og børn efter disse,
der er tillagt ret til pension fra staten efter § 1 a, stk. 1,
i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
har virkning fra den 1. februar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
For medlemmer af det kongelige hus
kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11,
1. pkt.
Som følge af tronskiftet den
14. januar 2024 foreslås fastsat et årpengebeløb
til dronning Margrethe svarende til 12.000.000 kr.
årligt.
2. Årpenge til
dronning Margrethe
2.1. Gældende
ret
For medlemmer af det kongelige hus
kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11,
1. pkt.
Dronning Margrethe modtog som
regent årligt et grundbeløb på 51.900.000 kr.,
jf. § 1, stk. 1, i lov nr. 136 af 26. april 1972 om dronning
Margrethe den Andens civilliste som ændret ved lov nr. 491 af
7. juni 2001.
Endvidere gælder ordninger
for regulering og udbetaling af grundbeløbet samt
momsrefusion for dronning Margrethe, jf. § 1, stk. 2-4, i lov
nr. 136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens
civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001.
2.2. Statsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Som følge af tronskiftet den
14. januar 2024 er der behov for at fastsætte en
årpenge for dronning Margrethe med henblik på
opretholdelse af dronningens hof.
Det foreslås for det
første, at der fastsættes et årpengebeløb
til dronning Margrethe svarende til 12.000.000 kr.
årligt.
Niveauet for årpenge er
fastsat med henblik på at sikre, at dronning Margrethe kan
opretholde et passende hof, som skal understøtte dronningen
i fremtidige officielle opgaver. Årpengeniveauet svarer ca.
til dronningens hidtidige rammebeløb fra civillisten.
Det foreslås for det andet,
at ordningerne for regulering og udbetaling af grundbeløbet
samt momsrefusion svarer til de ordninger, der gælder i
medfør af § 1, stk. 2-4, i lov nr. 136 af 26. april
1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret
ved lov nr. 491 af 7. juni 2001.
Det foreslås for det tredje,
at hoftjenestemænd ved dronning Margrethes hof, pensionerede
hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og
børn efter disse har ret til pension fra staten efter de til
enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd i
henhold til lov om tjenestemandspension. Staten afholder udgifter
til denne pension, og hoffet indbetaler pensionsbidrag til
statskassen.
Ordningen er en
videreførelse af den gældende § 1 a i lov nr. 136
af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som
ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets §§ 1 og 2.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser svarende til årpengebeløbet på
12.000.000 kr. årligt.
Merudgifterne som følge af
de ved dette lovforslag foreslåede årpenge til Dronning
Margrethe afholdes fra §
35. Generelle reserver.
Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for staten.
Lovforslaget vil endvidere ikke
medføre økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for regionerne eller kommunerne.
De syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har ikke været
sendt i offentlig høring. Der har heller ikke tidligere
været tradition for offentlig høring over lovforslag
vedr. årpenge.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser svarende til årpengebeløbet på
12.000.000 kr. årligt. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
For medlemmer af det kongelige hus
kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11,
1. pkt.
Det foreslås i stk. 1, at der fastsættes et
årpengebeløb til dronning Margrethe svarende til
12.000.000 kr. årligt.
Forslaget medfører, at
dronningen kan opretholde et passende hof, som skal
understøtte dronningen i fremtidige officielle opgaver.
Årpengeniveauet svarer ca. til dronningens hidtidige
rammebeløb fra civillisten.
Det foreslås i stk. 2, at årpengebeløbet
udgør grundbeløbet reguleret pr. 1. april og 1.
oktober i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks
lønindeks for statsansatte. Reguleringen sker i forhold til
lønindekset for 2. kvartal 2023. Reguleringen pr. 1. april
sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og
med 4. kvartal i året forud for reguleringen. Reguleringen
pr. 1. oktober sker på baggrund af udviklingen i
lønindekset til og med 2. kvartal i året for
reguleringen.
Det vil indebære, at
grundbeløbet vil blive reguleret i takt med udviklingen i
Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte, der
udarbejdes kvartalsvis. Reguleringen af statens ydelser til
dronning Margrethe anvender det samme indeks, som aftales ved en
videreførelse af den statslige reguleringsordning. Det vil
sige, at Danmarks Statistiks implicitte lønindeks anvendes i
2024, og at Danmarks Statistiks standardberegnede indeks anvendes i
2025.
Det foreslås i stk. 3, at årpengebeløbet
udbetales månedligt forud.
Det foreslås i stk. 4, at der ydes refusion af udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms efter de regler, der i
øvrigt gælder for statens institutioner. Refusionen er
årligt begrænset til en procentandel af
årpengebeløbet svarende til den til enhver tid
gældende momssats.
De foreslåede bestemmelser i
stk. 2-4 svarer til de gældende ordninger for dronning
Margrethe, jf. § 1, stk. 2-4, i lov nr. 136 af 26. april 1972
om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret ved
lov nr. 491 af 7. juni 2001.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at hoftjenestemænd ved dronning
Margrethes hof, pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende
ægtefæller og børn efter disse har ret til
pension fra staten efter de til enhver tid gældende regler
for statens tjenestemænd i henhold til lov om
tjenestemandspension.
Det foreslås i stk. 2, at staten afholder udgifter til
pension i henhold til stk. 1.
Det foreslås i stk. 3, at hoffet til statskassen indbetaler
et pensionsbidrag, der svarer til det pensionsbidrag, som betales
af ministerier og styrelser, der beskæftiger
tjenestemænd.
Ordningen svarer til den
nuværende ordning for civillistens hoftjenestemænd, jf.
§ 1 a i lov nr. 136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe
den Andens civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni
2001. Det bemærkes, at en tilsvarende ordning foreslås
at gælde for kong Frederik, jf. § 5, stk. 1-3, i det
samtidig fremsatte forslag til lov om kong Frederik den Tiendes
civilliste.
Det foreslås i stk. 4, at staten afholder udgifter til
pension til pensionerede hoftjenestemænd ved dronning
Margrethe den Andens civilliste og efterlevende
ægtefæller og børn efter disse, der er tillagt
ret til pension fra staten efter § 1 a, stk. 1, i lov om
dronning Margrethe den Andens civilliste.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der etableres hjemmel til, at staten fortsat
afholder udgifter til pension til pensionerede
hoftjenestemænd ved dronning Margrethe den Andens civilliste
og efterlevende ægtefæller og børn efter disse,
der er tillagt ret til pension fra staten efter den hidtidige
bestemmelse i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste
§ 1 a, stk. 1.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Det foreslås i stk. 2, at loven skal have virkning fra den
1. februar 2024.