Fremsat den 10. april 2024 af statsministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om årpenge for kronprins Christian
§ 1.
For kronprins Christian fastsættes en årpenge med et
årligt grundbeløb, der udgør 7.000.000 kr.
Stk. 2.
Årpengebeløbet udgør grundbeløbet
reguleret pr. 1. april og 1. oktober i takt med udviklingen i
Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte. Reguleringen
sker i forhold til lønindekset for 2. kvartal 2023.
Reguleringen pr. 1. april sker på baggrund af udviklingen i
lønindekset til og med 4. kvartal i året forud for
reguleringen. Reguleringen pr. 1. oktober sker på baggrund af
udviklingen i lønindekset til og med 2. kvartal i året
for reguleringen.
Stk. 3.
Årpengebeløbet udbetales månedligt forud.
Stk. 4. Der ydes
refusion af udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms
efter de regler, der i øvrigt gælder for
statsinstitutioner. Refusionen er årligt begrænset til
en procentandel af årpengebeløbet svarende til den til
enhver tid gældende momssats.
§ 2.
Hoftjenestemænd ved kronprins Christians hof, pensionerede
hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og
børn efter disse har ret til pension fra staten efter de til
enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd i
henhold til lov om tjenestemandspension.
Stk. 2. Staten
afholder udgifter til pension i henhold til stk. 1.
Stk. 3. Hoffet
indbetaler til statskassen et pensionsbidrag, der svarer til det
pensionsbidrag, som betales af ministerier og styrelser, der
beskæftiger tjenestemænd.
§ 3.
Så længe kronprins Christian oppebærer
årpenge, kan han ikke modtage vederlag for statstjeneste.
§ 4.
Statsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
For medlemmer af det kongelige hus
kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11,
1. pkt.
Der foreslås fastsat et
årpengebeløb til kronprins Christian svarende til
7.000.000 kr. årligt.
Det foreslås, at
statsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Det forudsættes, at loven sættes i
kraft, når kronprins Christian etablerer egen husholdning,
hvorefter udbetalingen af årpenge til kronprins Christian vil
begynde.
Ved ikrafttræden af
nærværende lov vil statsydelsen til kong Frederik blive
nedsat med 4.000.000 kr. årligt, jf. det samtidig fremsatte
lovforslag om kong Frederik den Tiendes civilliste.
2. Årpenge til
kronprins Christian
2.1. Gældende
ret
For medlemmer af det kongelige hus
kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11,
1. pkt.
Kronprins Christian har ikke
tidligere været tillagt årpenge.
2.2. Statsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås for det
første, at der fastsættes et årpengebeløb
til kronprins Christian svarende til 7.000.000 kr.
årligt.
Niveauet for årpenge er
fastsat med henblik på at etablere en hofstat til
kronprinsen, som skal understøtte kronprinsens varetagelse
af officielle, herunder statsretlige, opgaver, bl.a. som regent i
kongens fravær, og kronprinsens repræsentative
funktioner. Hofstaten vil blive sammensat af personale til
varetagelse af de nødvendige funktioner, herunder navnlig
sekretærbistand, betjening, køkken og transport.
Det foreslås for det andet,
at ordningerne for regulering og udbetaling af grundbeløbet
samt momsrefusion, der gælder for en række medlemmer af
det kongelige hus, også skal gælde for kronprins
Christian.
Det foreslås for det tredje,
at der fastsættes en ordning af pensionsforholdene for
hoftjenestemænd ved kronprins Christians hof, pensionerede
hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og
børn efter disse, der svarer til den hidtidige ordning for
dronning Margrethe, jf. § 1 a i lov nr. 136 af 26. april 1972
om dronning Margrethe den Andens civilliste som ændret ved
lov nr. 491 af 7. juni 2001, og den foreslåede ordning for
kong Frederik, jf. § 5 i det samtidig fremsatte lovforslag til
kong Frederik den Tiendes civilliste.
Det indebærer, at eventuelt
senere ansatte hoftjenestemænd ved kronprins Christians hof,
pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende
ægtefæller og børn efter disse vil have ret til
pension fra staten efter de til enhver tid gældende regler
for statens tjenestemænd i henhold til lov om
tjenestemandspension.
Den foreslåede ordning er
således i vidt omfang udtryk for en fremtidssikring af
ansættelsesforholdene for eventuelt senere ansatte
hoftjenestemænd ved kronprinsens hof.
Det foreslås for det fjerde,
at statsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Det forudsættes, at loven sættes i
kraft, når kronprins Christian etablerer egen husholdning,
hvorefter udbetalingen af årpenge til kronprins Christian vil
begynde.
Ved ikrafttræden af
nærværende lov vil statsydelsen til kong Frederik blive
nedsat med 4.000.000 kr., jf. nærmere § 1, stk. 5, i det
samtidig fremsatte lovforslag om kong Frederik den Tiendes
civilliste.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets §§ 1 og 2.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser svarende til årpengebeløbet på
7.000.000 kr. årligt.
Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for staten.
Lovforslaget vil endvidere ikke
medføre økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for regionerne eller kommunerne.
De syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har ikke været
sendt i offentlig høring. Der har heller ikke tidligere
været tradition for offentlig høring over lovforslag
vedr. årpenge.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser svarende til årpengebeløbet på
7.000.000 kr. årligt. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
For medlemmer af det kongelige hus
kan der bestemmes årpenge ved lov, jf. grundlovens § 11,
1. pkt.
Det foreslås i stk. 1, at der fastsættes et
årpengebeløb til kronprins Christian svarende til
7.000.000 kr. årligt.
Forslaget medfører, at der
kan etableres en hofstat til kronprinsen, som skal
understøtte kronprinsens varetagelse af officielle, herunder
statsretlige, opgaver, bl.a. som regent i kongens fravær, og
kronprinsens repræsentative funktioner. Hofstaten vil blive
sammensat af personale til varetagelse af de nødvendige
funktioner, herunder navnlig sekretærbistand, betjening,
køkken og transport.
Det foreslås i stk. 2, at årpengebeløbet
udgør grundbeløbet reguleret pr. 1. april og 1.
oktober i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks
lønindeks for statsansatte. Reguleringen sker i forhold til
lønindekset for 2. kvartal 2023. Reguleringen pr. 1. april
sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og
med 4. kvartal i året forud for reguleringen. Reguleringen
pr. 1. oktober sker på baggrund af udviklingen i
lønindekset til og med 2. kvartal i året for
reguleringen.
Det vil indebære, at
grundbeløbet vil blive reguleret i takt med udviklingen i
Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte, der
udarbejdes kvartalsvis. Reguleringen af statens ydelser til
kronprins Christian anvender det samme indeks, som aftales ved en
videreførelse af den statslige reguleringsordning. Det vil
sige, at Danmarks Statistiks implicitte lønindeks anvendes i
2024, og at Danmarks Statistiks standardberegnede indeks anvendes i
2025.
Det foreslås i stk. 3, at årpengebeløbet
udbetales månedligt forud.
Det foreslås i stk. 4, at der ydes refusion af udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms efter de regler, der i
øvrigt gælder for statsinstitutioner. Refusionen er
årligt begrænset til en procentandel af
årpengebeløbet svarende til den til enhver tid
gældende momssats på 25 pct.
De foreslåede bestemmelser i
stk. 2-4 svarer i øvrigt til de ordninger, der hidtil har
været gældende for dronning Margrethe og den tidligere
kronprins Frederik, jf. § 1, stk. 2-4, i lov nr. 136 af 26.
april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som
ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001 og § 1, stk. 2-4,
i lov nr. 135 af 19. marts 1986 om årpenge for kronprins
Frederik som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001 og lov
nr. 322 af 5. maj 2004.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at hoftjenestemænd ved
kronprins Christians hof, pensionerede hoftjenestemænd og
efterlevende ægtefæller og børn efter disse har
ret til pension fra staten efter de til enhver tid gældende
regler for statens tjenestemænd i henhold til lov om
tjenestemandspension og de i medfør af loven fastsatte
bestemmelser.
Det foreslås i stk. 2, at staten afholder udgifter til denne
pension.
Det foreslås i stk. 3, at hoffet til statskassen indbetaler
et pensionsbidrag, der svarer til det pensionsbidrag, som betales
af ministerier og styrelser, der beskæftiger
tjenestemænd.
Ordningen svarer til ordningen for
civillistens hoftjenestemænd efter § 1 a i lov nr. 136
af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste som
ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001. En tilsvarende
ordning foreslås ligeledes at gælde for kong Frederik,
jf. § 5, stk. 1-3, i det samtidigt fremsatte forslag til lov
om kong Frederik den Tiendes civilliste.
Forslaget indebærer, at
eventuelt senere ansatte hoftjenestemænd ved kronprins
Christians hof, pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende
ægtefæller og børn efter disse vil have ret til
pension fra staten efter de til enhver tid gældende regler
for statens tjenestemænd i henhold til lov om
tjenestemandspension.
Den foreslåede ordning er
således i vidt omfang udtryk for en fremtidssikring af
ansættelsesforholdene for eventuelt senere ansatte
hoftjenestemænd ved kronprinsens hof.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at så længe kronprins
Christian oppebærer årpenge, kan han ikke modtage
vederlag for statstjeneste.
En tilsvarende bestemmelse
gælder for en række af de medlemmer af det kongelige
hus, som modtager årpenge, og har hidtil været
gældende efter lov nr. 135 af 19. marts 1986 om årpenge
for kronprins Frederik som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni
2001 og lov nr. 322 af 5. maj 2004.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at statsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det forudsættes, at loven
sættes i kraft, når kronprins Christian etablerer egen
husholdning.