Fremsat den 10. april 2024 af statsministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om kong Frederik den Tiendes civilliste
§ 1.
Statens ydelse til kong Frederik den Tiendes civilliste
fastsættes med et årligt grundbeløb, der
udgør 122.900.000 kr.
Stk. 2. Statens
ydelse udgør grundbeløbet reguleret pr. 1. april og
1. oktober i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks
lønindeks for statsansatte. Reguleringen sker i forhold til
lønindekset for 2. kvartal 2023. Reguleringen pr. 1. april
sker på baggrund af udviklingen i lønindekset til og
med 4. kvartal i året forud for reguleringen. Reguleringen
pr. 1. oktober sker på baggrund af udviklingen i
lønindekset til og med 2. kvartal i året for
reguleringen.
Stk. 3. Ydelsen
udbetales månedligt forud.
Stk. 4. Der ydes
refusion af udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms
efter de regler, der i øvrigt gælder for statens
institutioner. Refusionen er årligt begrænset til en
procentandel af statsydelsen svarende til den til enhver tid
gældende momssats.
Stk. 5. Det
grundbeløb, der er nævnt i stk. 1, nedsættes med
4.000.000 kr. ved ikrafttræden af lov om årpenge for
kronprins Christian.
Stk. 6. Der ydes
i 2024 et ekstraordinært tilskud til civillisten på
28.700.000 kr.
§ 2.
Under civillisten hører følgende palæer og
slotte m.m.:
1) De fire
palæer på Amalienborg.
2) Dele af
Christiansborg Slot, herunder de kongelige
repræsentationslokaler og dele af ridebaneanlægget.
3) Fredensborg
Slot.
4) Gråsten
Slot.
5) Jagtslottet
Eremitagen.
6) Amaliegade 18
(Det Gule Palæ).
Stk. 2. Den
indvendige og udvendige vedligeholdelse af de palæer og
slotte m.m., der er nævnt i stk. 1, bekostes af staten.
Staten afholder endvidere som ejer af de nævnte slotte og
palæer m.m. udgifter til vedligeholdelse af
basisinstallationer og teknisk drift.
Stk. 3.
Civillisten afholder udgifter til forsyning og forbrug i de slotte
og palæer m.m., der er nævnt i stk. 1, i det omfang de
tjener som residens eller benyttes af hoffets administration.
Stk. 4. Staten
afholder udgifterne til drift og vedligeholdelse af haverne ved de
palæer og slotte, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 5.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
opgørelsen og fordelingen af udgifterne mellem staten og
civillisten i henhold til stk. 3. Kulturministeren kan endvidere
fastsætte nærmere regler om civillistens betaling for
naturalydelser af statens ejendom.
§ 3.
Det påhviler staten at sørge for den nødvendige
vedligeholdelse og fornyelse af statsinventaret.
Stk. 2
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om den
nødvendige vedligeholdelse og fornyelse af statsinventaret i
henhold til stk. 1.
§ 4.
Kong Frederik den Tiende har lovmæssig jagtret på de
arealer, der tilhører staten, og som hidtil har været
omfattet af lov om dronning Margrethe den Andens civilliste.
Stk. 2.
Civillisten afholder alle udgifter i forbindelse med jagterne. Det
vildt, som kongen vil beholde, betales af civillisten.
Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
civillistens betaling for udgifterne i forbindelse med jagterne
samt for det vildt, kongen vil beholde.
§ 5.
Hoftjenestemænd ved civillisten, pensionerede
hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og
børn efter disse har ret til pension fra staten efter de til
enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd i
henhold til lov om tjenestemandspension.
Stk. 2. Staten
afholder udgifter til pension i henhold til stk. 1.
Stk. 3.
Civillisten indbetaler til statskassen et pensionsbidrag, der
svarer til det pensionsbidrag, som betales af ministerier og
styrelser, der beskæftiger tjenestemænd.
§ 6.
Opløses ægteskabet mellem kong Frederik den Tiende og
dronning Mary ved kong Frederik den Tiendes død,
tillægges der dronning Mary en standsmæssig bolig og
årpenge med et årligt grundbeløb, der
udgør 11.300.000 kr.
Stk. 2.
Årpengebeløbet i henhold til stk. 1 reguleres og
udbetales i overensstemmelse med reglerne i § 1, stk. 2 og
3.
Stk. 3. Der ydes
refusion af udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms i
overensstemmelse med reglerne i § 1, stk. 4.
§ 7.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
har virkning fra den 1. februar 2024.
Stk. 3. Lov nr.
136 af 26. april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste,
lov nr. 139 af 26. april 1972 om pensioner i anledning af
tronskiftet den 14. januar 1972 og lov nr. 135 af 19. marts 1986 om
årpenge for kronprins Frederik ophæves.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter grundlovens § 10, stk.
1, bestemmes statens ydelse til kongen for den
pågældendes regeringstid ved lov. Ved denne lov
fastsættes tillige, hvilke slotte og andre statsejendele der
skal overlades kongen til brug.
Lovforslaget har i overensstemmelse
hermed til formål at fastsætte bestemmelser om statens
ydelse til kong Frederik den Tiende, herunder hvilke palæer
og slotte m.m. der overlades til kongens brug som følge af
tronskiftet den 14. januar 2024.
Der lægges med lovforslaget
op til en modernisering af Kongehusets økonomiske forhold i
anledning af, at Kongeriget Danmark har fået et nyt kongepar.
Den foreslåede modernisering skal bl.a. ses i
sammenhæng med, at Kongehusets økonomiske ramme over
tid ikke i tilstrækkelig grad har afspejlet
samfundsudviklingen siden 1972, herunder særligt udviklingen
vedrørende kommunikation og formidling, digitalisering og
it-sikkerhed samt sikkerhed generelt. Lovforslaget skal
således bidrage til at sikre fremtidige rammer for
Kongehusets virke, der understøtter et moderne og
fremtidssikret monarki.
Der lægges endvidere op til,
at der som en del af statsydelsen afsættes et beløb
til kronprins Christian, der som myndig tronarving efter
tronskiftet den 14. januar 2024 er indtrådt i bl.a. en
række opgaver af statsretlig karakter. Denne del af
lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt
fremsatte forslag til lov om årpenge for kronprins Christian,
som forudsættes at træde i kraft, når kronprinsen
etablerer egen husholdning.
I medfør af lov om dronning
Margrethe den Andens civilliste har civillisten med visse
undtagelser afholdt udgifterne til indvendig vedligeholdelse af de
slotte og palæer, der er stillet til rådighed for
civillisten i henhold til den praksis, som har udviklet sig, mens
staten har afholdt udgifterne til den udvendige vedligeholdelse.
Eftersom disse slotte og palæer er landets fælles
kulturarv, lægges der med dette lovforslag op til, at staten
overtager den indvendige vedligeholdelse samt drift og
vedligeholdelse af de forbeholdte dele af haverne. Tilsvarende
lægges der op til, at staten overtager udgifterne til
vedligeholdelse af statsinventaret.
Lovforslaget er i øvrigt i
vidt omfang udtryk for en videreførelse af den
gældende ordning i medfør af dronning Margrethe den
Andens civillistelov.
2.1. Statsydelsens
grundbeløb, regulering og ekstraordinært tilskud i
2024
2.1.1. Gældende
ret
Det følger af § 1, stk.
1, i lov nr. 136 af 26. april 1971 om dronning Margrethe den Andens
civilliste som ændret ved lov nr. 491 af 7. juni 2001
(herefter lov om dronning Margrethe den Andens civilliste), at
statsydelsens grundbeløb udgør 51.900.000 kr. om
året.
Af statsydelsens grundløb er
afsat 800.000 kr. til prinsesse Benedikte, jf. nærmere
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 til lovforslag
nr. L 223 af 18. april 2001 om ændring af lov om dronning
Margrethe den Andens civilliste mv., jf. Folketingstidende 2000-01,
tillæg A, side 1558.
I § 1, stk. 2, i lov om
dronning Margrethe den Andens civilliste fastsættes
nærmere regler for grundbeløbet, der reguleres i takt
med udviklingen i Danmarks Statistiks kvartalsvise lønindeks
for statsansatte. Ydelsen udbetales månedligt forud, jf.
lovens § 1, stk. 3.
Dronning Margrethe er omfattet af
den statslige ordning med refusion af ikke-fradragsberettiget
købsmoms, jf. § 1, stk. 4, i lov om dronning Margrethe
den Andens civilliste. Refusionen er årligt begrænset
til en procentdel af statsydelsen svarende til den til enhver tid
gældende momssats. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2
i bemærkningerne til lovforslag nr. L 223 af 18. april 2001
om ændring af lov om dronning Margrethe den Andens civilliste
mv., jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 6982.
2.1.2. Statsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Statsydelsen, jf. lovforslagets
§ 1, stk. 1, foreslås fastsat til et grundbeløb
på 122.900.000 kr. om året. Derudover foreslås
det i § 1, stk. 6, at der tilføres et
ekstraordinært tilskud på 28.700.000 kr. med henblik
på at sikre, at civillisten har en behørig
soliditetsgrad, samt med henblik på at sikre
tilstrækkelig kapital til forpligtelser som følge af
tronskiftet, herunder rådighedsløn mv. til
hoftjenestemænd, der er afskediget i anledning af tronskiftet
den 14. januar 2024.
Det forudsættes, at der som
en del af statsydelsens grundbeløb afsættes 1.400.000
kr. til prinsesse Benedikte, således at prinsesse Benedikte
stilles på samme måde som efter lov om dronning
Margrethe den Andens civilliste.
Herudover foreslås det, at de
gældende ordninger og praksis for regulering og udbetaling af
grundbeløbet samt momsrefusion videreføres.
Det foreslås endvidere, at
grundbeløbet i stk. 1 nedsættes med 4.000.000 kr. ved
ikrafttræden af lov om årpenge for kronprins Christian.
Det foreslås med § 4 i det samtidigt fremsatte forslag
til lov om årpenge for kronprins Christian, at
statsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Det er forudsat i bemærkningerne til
bestemmelsen, at dette vil ske, når kronprins Christian
etablerer egen husholdning. Kronprins Christian vil fra dette
tidspunkt modtage årpenge i henhold til den foreslåede
årpengelov.
Endelig foreslås det, at der
tillægges dronning Mary en standsmæssig bolig og
årpenge, hvis ægteskabet mellem kong Frederik den
Tiende og dronning Mary opløses som følge af kong
Frederik den Tiendes død. Det svarer til, hvad der
gælder i medfør af § 4 i lov om årpenge for
kronprins Frederik som ændret ved lov nr. 322 af 5. maj 2004,
idet denne lov foreslås ophævet med lovforslagets
§ 7, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets §§ 1 og 6.
2.2. Palæer og
slotte m.m. samt statsinventar
2.2.1. Gældende
ret
2.2.1.1. Det fremgår af lov
om dronning Margrethe den Andens civilliste § 2, stk. 1, nr.
1-7, at følgende slotte og palæer er stillet til
rådighed for dronning Margrethe den Anden:
1) De fire palæer på
Amalienborg.
2) Dele af Christiansborg Slot,
herunder de kongelige repræsentationslokaler og dele af
ridebaneanlægget.
3) Fredensborg Slot.
4) Sorgenfri Slot
5) Gråsten Slot.
6) Jagtslottet Eremitagen.
7) Amaliegade 18 (Det Gule
Palæ).
Det fremgår nærmere af
bemærkningerne til bestemmelsen, hvilke dele af
Christiansborg Slot der er stillet til rådighed for
dronningen, ligesom det fremgår, at der ud over de
nævnte ejendomme er praksis for, at civillisten herudover kan
disponere over eller have privilegeret adgang til yderligere
ejendomme. Det fremgår bl.a., at civillisten i henhold til
gammel praksis har kunnet disponere over 8 lejligheder i
Frederiksholms Kanal 26 C og 26 D. Det bemærkes i den
forbindelse, at der aktuelt er tale om to lejligheder, og at
civillistens ret til at disponere over lejlighederne opgives i takt
med, at lejlighederne fraflyttes.
Endvidere har civillisten haft en
privilegeret adgang til at benytte Badstueslottet ved Frederiksborg
Slot og kutymer for brug af Kronborg og Frederiksborg Slot, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 3-8, til lovforslag nr. L
223 af 18. april 2001 om ændring af lov om dronning Margrethe
den Andens civilliste mv., jf. Folketingstidende 2000-01,
tillæg A, side 6984-6985.
Endvidere fremgår det af
bemærkningerne til bestemmelsen, at civillisten og staten
efter eksisterende praksis i mindre omfang kan aftale
løbende justeringer af, hvilke tilknyttede boliger, depoter
mv. der er stillet til rådighed, jf. bemærkningerne til
§ 1, nr. 3-8, til lovforslag nr. L 223 af 18. april 2001 om
ændring af lov om dronning Margrethe den Andens civilliste
mv., jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side
6984-6986.
Der henvises endvidere til
statsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 24
vedrørende lovforslag nr. L 223 af 18. april 2001 om
ændring af lov om dronning Margrethe den Andens civilliste
mv., jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 1567.
Efter lovens § 2, stk. 1,
afholder civillisten udgifter til den indvendige vedligeholdelse af
de palæer og slotte m.m., der hører under civillisten,
mens staten afholder udgifter til den udvendige vedligeholdelse
samt udgifter til vedligeholdelse af basisinstallationer og teknisk
drift. By- og boligministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser om afgrænsningen heraf.
Det forudsættes i
forarbejderne, at ordningen bygger på en fortolkning af lov
om dronning Margrethe den Andens civilliste, hvorefter lovens
forpligtelser er begrænset til den del af statens ejendom,
der rent faktisk er forbeholdt regenten til dennes private brug og
således hverken overvejende anvendes til officielle og
repræsentative formål eller er tilgængelig for
offentligheden, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 3-8, til
lovforslag nr. L 223 af 18. april 2001 om ændring af lov om
dronning Margrethe den Andens civilliste mv., jf. Folketingstidende
2000-01, tillæg A, side 6985 og 6986.
I medfør af § 2, stk.
3, i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste afholder
civillisten udgifterne til drift og vedligeholdelse af de for
dronningen forbeholdte dele af haverne ved palæerne og
slottene. By- og boligministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser herom.
Det fremgår af
betænkning nr. 223/2001 om forslag til lov om ændring
af lov om dronning Margrethe den Andens civilliste mv., side 7, at
følgende haver i dag er fuldt ud forbeholdt civillisten uden
tradition for offentlig adgang: Amalienborg: palæhaverne ved
Christian VIII's palæ, Frederik VIII's palæ og
Christian IX's palæ, Fredensborg: Kancellihaven og Sorgenfri
den slotsnære del.
2.2.1.2. Det fremgår af
§ 3, stk. 1, i lov om dronning Margrethe den Andens
civilliste, at det i overensstemmelse med den hidtidige ordning
påhviler civillisten årligt at bidrage til den
nødvendige vedligeholdelse og fornyelse af statsinventaret.
By- og boligministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser om afgrænsningen heraf.
Statsinventaret er det inventar,
som er ejet af staten, men som stilles til rådighed for
Kongehuset (navnlig i tilknytning til de nævnte slotte og
palæer m.m.).
Af forarbejderne til bestemmelsen
fremgår, at vedligeholdelsens omfang løbende aftales
mellem civillisten og staten (Slots- og Ejendomsstyrelsen).
Endvidere fremgår, at civillistens bidrag til vedligeholdelse
af statsinventaret i henhold til praksis består af
løn- og materialeudgifter i forbindelse med reparationer
udført på eget snedkerværksted. De resterende
udgifter til nødvendig vedligeholdelse af statens
møbler og inventar i forskellige palæer og slotte m.m.
samt nyanskaffelser afholdes af staten, jf. bemærkningerne
til § 1, nr. 9, i lovforslag nr. L 223 af 18. april 2001 om
ændring af lov om dronning Margrethe den Andens civilliste
mv., jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 6986.
2.2.2. Statsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2.2.1. Det foreslås, at de
slotte og palæer m.m., der har været stillet til
rådighed for dronning Margrethe, jf. ovenfor under pkt.
2.2.1, stilles til rådighed for kong Frederik den Tiende.
Dette gælder dog ikke Sorgenfri Slot, der dermed
overgår til statens rådighed, idet det dog
forudsættes, at civillisten fortsat skal have råderet
over fire tjenesteboliger i tilknytning til Sorgenfri Slot.
Det forudsættes endvidere, at
civillisten kan stille dele af de omfattede slotte og palæer
m.m. til rådighed for andre medlemmer af Kongehuset.
For så vidt angår
Christiansborg Slot bemærkes, at civillisten fortsat vil
råde over De Kongelige Repræsentationslokaler på
slottet, herunder et mindre lokaleområde i
Kirkeløngangsbygningen til brug for adjudantstaben samt
køkkenfaciliteter og depotrum under
repræsentationslokalerne. Derudover vil civillisten
råde over Christiansborg Slotskirke og
Ridebaneanlægget, dog undtaget Højesterets
lokaleområde i Nordre Lige Stald, Folketingets
lokaleområde og Hofteatret i Søndre
Ridebanefløj samt et kontor til brug for
sekretariatsbetjening af Statsinventarudvalget.
Den ovenfor under pkt. 2.2.1
nævnte praksis, hvorefter civillisten har kunnet disponere
over to lejligheder i Frederiksholms Kanal 26 C og 26 D, vil
bortfalde, idet civillisten opgiver rådigheden over
lejlighederne, når de fraflyttes. Den eksisterende praksis
for, at civillisten har en privilegeret adgang til at benytte
Badstueslottet ved Frederiksborg Slot, samt eksisterende kutymer
for civillistens brug af Kronborg og Frederiksborg Slot, forventes
opretholdt.
Den eksisterende praksis for, at
der i mindre omfang kan aftales løbende justeringer mellem
civillisten og staten om, hvilke tilknyttede boliger, depoter mv.
der stilles til rådighed for civillisten, forudsættes
at fortsætte.
2.2.2.2. De slotte og palæer
m.m., der stilles til rådighed for civillisten, er en del af
landets fælles kulturarv. Det foreslås derfor, at
staten overtager den indvendige vedligeholdelse af de omfattede
slotte og palæer m.m. samt vedligeholdelsen af de forbeholdte
dele af haverne og vedligeholdelse af statsinventaret.
Som konsekvens heraf bliver
reglerne i § 2, stk. 2, og § 3, stk. 2, i lov om dronning
Margrethe den Andens civilliste om overlevering og tilbagelevering
af slotte og palæer m.m. og af heste, vogne, staldrekvisitter
mv. overflødige. Der opstår endvidere ikke behov for
at gennemføre synsforretninger i forbindelse med
ophævelsen af den gældende civillistelov og vedtagelsen
af dette lovforslag, og en bestemmelse svarende til § 5 i lov
om dronning Margrethe den Andens civilliste om udgifter til
overleverings-, syns og vurderingsforretningerne bliver tilsvarende
overflødig.
Der foreslås endvidere ikke
en særskilt bestemmelse svarende til § 3, stk. 2, i lov
om dronning Margrethe den Andens civilliste om heste, vogne,
staldrekvisitter og øvrige inventarier, der hører til
den kongelige staldetat, idet de i dag betragtes som statsinventar
omfattet af bestemmelsen i den foreslåede § 3, stk. 1.
Det forudsættes dog, at eksisterende praksis om opdeling af
staldinventar i henholdsvis historisk- og brugssamling
fortsættes.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets §§ 2 og 3.
2.3. Jagtret
2.3.1. Gældende
ret
Det følger af § 4, stk.
1, i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste, at dronningen
har lovmæssig jagtret på de staten tilhørende
arealer, der blev administreret af direktoratet for statsskovbruget
ved ikrafttrædelsen af lov af 4. juni 1947 om kong Frederik
den Niendes civilliste. Dette gælder dog ikke de arealer,
hvorpå kongen tidligere har tilladt landbrugsministeren at
disponere over jagten. Dronningen har endvidere lovmæssig
jagtret på de staten tilhørende søer, som
på det nævnte tidspunkt hørte under
domænerne.
Det følger endvidere af
§ 4, stk. 2, i lov om dronning Margrethe den Andens
civilliste, at civillisten afholder alle udgifter i forbindelse med
jagterne samt for det vildt, dronningen vil beholde. Civillisten
betaler endvidere for andre naturalydelser af statens ejendomme.
Det indebærer efter gældende praksis bl.a.
blomsterbuketter og grøntsager fra Fredensborg Slotshave og
Gråsten Slotshave. I henhold til gældende praksis
betaler civillisten endvidere Kulturministeriet for serviceopgaver,
herunder visse vagtydelser.
By- og boligministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser herom, jf. lovens §
4, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 4.
2.3.2. Statsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås, at kong
Frederik den Tiende får lovmæssig jagtret i samme
omfang som efter de gældende regler.
Endvidere foreslås, at de
gældende regler for betaling mv. videreføres. Det
bemærkes, at denne ordning ikke er til hinder for at
opretholde den nuværende praksis, hvorefter staten
(Naturstyrelsen) afholder udgifterne til statsligt personales
bistand i forbindelse med afholdelse af kongelige jagter.
Det foreslås endvidere i
§ 2, stk. 4, at der indføres en
bemyndigelsesbestemmelse svarende til § 4, stk. 3, 2. pkt., i
lov om dronning Margrethe den Andens civilliste, hvorefter
kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
civillistens betaling for andre naturalydelser af statens
ejendom.
Det forudsættes i den
forbindelse, at den hidtil gældende praksis, hvorefter
civillisten eksempelvis har betalt for blomsterbuketter og
grøntsager fra Fredensborg Slotshave og Gråsten
Slotshave, opretholdes.
2.4. Pensioner til
hoftjenestemænd
2.4.1. Gældende
ret
Det fremgår af § 1 a,
stk. 1, i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste, at
hoftjenestemænd ved civillisten, pensionerede
hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og
børn efter disse har ret til pension fra staten efter de til
enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd i
henhold til lov om tjenestemandspension. Staten afholder udgifter
til denne pension, jf. § 1 a, stk. 2. Civillisten indbetaler i
den forbindelse et pensionsbidrag til statskassen, der svarer til
det pensionsbidrag, der betales af ministerier og styrelser, jf.
§ 1 a, stk. 3. Pensionsbidraget udgør for tiden 15 pct.
af den pensionsgivende løn.
Denne ordning blev indført
med virkning fra den 1. januar 2002, jf. § 1, nr. 2, i lov nr.
491 af 491 af 7. juni 2001 om ændring af lov om dronning
Margrethe den Andens civilliste, lov om årpenge for kronprins
Frederik, lov om årpenge for prins Joachim og lov om
årpenge til medlemmer af det kongelige hus samt om
ophævelse af lov om årpenge for dronning Ingrid og lov
om udredelse af pensioner ved tronskifte (Ændring af
ydelsernes grundbeløb og reguleringsordninger m.v.).
2.4.2. Statsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der
fastsættes en ordning af pensionsforholdene for
hoftjenestemænd ved kong Frederik den Tiendes civilliste,
pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende
ægtefæller og børn efter disse, der svarer til
ordningen efter lov om dronning Margrethe den Andens
civilliste.
Det indebærer, at
hoftjenestemænd ved kong Frederik den Tiendes civilliste,
pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende
ægtefæller og børn efter disse vil have ret til
pension fra staten efter de til enhver tid gældende regler
for statens tjenestemænd i henhold til lov om
tjenestemandspension. Staten afholder udgifter til denne pension,
og civillisten indbetaler pensionsbidrag til statskassen.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 5.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Merudgifterne som følge af
differencen mellem den hidtidige statsydelse samt de hidtidige
årpenge for kronprins Frederik og kronprinsesse Mary og den
ved dette lovforslag foreslåede statsydelse afholdes fra
§ 35. Generelle reserver.
Det ekstraordinære tilskud
på 28.700.000 kr. i 2024, heraf forventeligt 2,9 mio. kr. til
rådighedsløn til hoftjenestemænd, der er
afskediget i anledning af tronskiftet den 14. januar 2024, afholdes
ligeledes fra § 35. Generelle reserver.
Statens overtagelse af den
indvendige vedligeholdelse af de nævnte slotte og
palæer m.m., vedligeholdelse af de forbeholdte dele af
haverne samt forpligtelsen til vedligeholdelse af statsinventaret
medfører en meropgave for Kulturministeriet, herunder Slots-
og Kulturstyrelsen, som varetager ejerskabet af slottene og
palæerne m.m. på vegne af staten.
De konkrete merudgifter forbundet
med opgaven vil blive fastlagt som led i udarbejdelsen af en samlet
plan for indvendig vedligeholdelse og modernisering fra 2025 og
frem.
Der kan forekomme udgifter til
vedligeholdelses- og moderniseringsopgaven allerede i 2024.
Udgifternes præcise størrelse kendes ikke.
Eventuelle merudgifter
forudsættes håndteret på de årlige
finanslove samt om fornødent ved forelæggelse af
aktstykke i 2024 for så vidt angår eventuelle
merudgifter i indeværende finansår
Lovforslaget har mindre
implementeringsmæssige konsekvenser for Slots- og
Kulturstyrelsen bl.a. som følge af statens overtagelse af
den indvendige vedligeholdelse på de nævnte slotte og
palæer m.m.
Lovforslaget vil endvidere ikke
medføre økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for regionerne eller kommunerne.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har ikke været
sendt i offentlig høring. Der har heller ikke tidligere
været tradition for offentlig høring over lovforslag
vedrørende civillisten.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser svarende til den foreslåede årlige
statsydelse samt det ekstraordinære tilskud i 2024. Lovforslaget har dertil økonomiske
konsekvenser på Kulturministeriets område som
følge af statens overtagelse af bl.a. den indvendige
vedligeholdelse på de nævnte slotte og palæer
m.m. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har mindre
implementeringsmæssige konsekvenser for Slots- og
Kulturstyrelsen som følge af statens overtagelse af den
indvendige vedligeholdelse på de nævnte slotte og
palæer m.m. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Statens ydelse til dronning
Margrethe den Anden har for dronningens regeringstid været
fastlagt ved § 1 i lov om dronning Margrethe den Andens
civilliste.
Der lægges op til en
modernisering af Kongehusets økonomiske forhold i anledning
af, at Danmark har fået et nyt kongepar. Statsydelsen skal
bidrage til at sikre fremtidige rammer for Kongehusets virke, der
understøtter et moderne og fremtidssikret monarki.
Med bestemmelsen i stk. 1 fastsættes et grundbeløb
for statsydelsen til kong Frederik den Tiende. Grundbeløbet
danner grundlag for fremtidig regulering af statsydelsen. Det
foreslås, at statsydelsen fastsættes til et
årligt grundbeløb på 122.900.000 kr.
Det forudsættes, at der som
en del af statsydelsens grundbeløb afsættes 1.400.000
kr. til prinsesse Benedikte, således at prinsesse Benedikte
stilles på samme måde som hidtil.
Det foreslåede niveau for
statsydelsen er udtryk for en modernisering af Kongehusets
økonomiske forhold, bl.a. i lyset af, at Kongehusets
økonomiske ramme over tid ikke i tilstrækkelig grad
har afspejlet samfundsudviklingen siden 1972.
De forhold, der har medført
markant forøgede udgifter for Kongehuset, er bl.a., at
Kongehuset i lighed med andre arbejdsgivere omfattes af nye
generelle regler om arbejdstid, ferie, persondata,
regnskabsaflæggelse, arbejdsmiljø mv.
Derudover har samfundsudviklingen
medført store ændringer i bl.a. forventningerne til og
behovet for løbende kommunikation og formidling om
Kongehusets aktiviteter mv., ligesom udgifterne til digitalisering
og it-sikkerhed samt sikkerhed generelt er steget signifikant.
Særligt skærpede krav
til digitalisering samt it- og persondatasikkerhed betyder, at
Kongehuset aktuelt står over for en række
nødvendige investeringer og moderniseringer af den interne
it-understøttelse, der bl.a. skal sikre et
tilstrækkeligt og tidssvarende niveau for it-sikkerhed og
compliance.
Det forudsættes, at der af
statsydelsen afsættes et beløb til kronprins Christian
på 4.000.000 kr. Med tronskiftet den 14. januar 2024 er
kronprinsen indtrådt i bl.a. en række opgaver af
statsretlig karakter, herunder har kronprins Christian fået
sæde i Statsrådet, ligesom kronprinsen er regent i
kongens fravær.
Det foreslås i stk. 2, at grundbeløbet reguleres i
takt med udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for
statsansatte, der udarbejdes kvartalsvis. Reguleringen sker i
forhold til lønindekset for 2. kvartal 2023. Reguleringen
pr. 1. april sker på baggrund af udviklingen i
lønindekset til og med 4. kvartal i året forud for
reguleringen. Reguleringen pr. 1. oktober sker på baggrund af
udviklingen i lønindekset til og med 2. kvartal i året
for reguleringen.
Reguleringen af statens ydelser til
kong Frederik den Tiende anvender det samme indeks, som aftales ved
en videreførelse af den statslige reguleringsordning. Det
vil sige, at Danmarks Statistiks implicitte lønindeks
anvendes i 2024, og at Danmarks Statistiks standardberegnede indeks
anvendes i 2025.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at den hidtidige reguleringsordning
videreføres.
Statsydelsen vil pr. 1. oktober
2024 udgøre følgende:
grundbeløbet x lønindekset for 2.
kvartal 2024
lønindekset for 2. kvartal
2023
Lønindekset for statsansatte
var 151,1 i 2. kvartal 2023 (1. kvartal 2005 = 100).
Det foreslås i stk. 3 at videreføre den hidtidige
ordning, hvorefter ydelsen udbetales månedligt forud.
Det foreslås i stk. 4 at videreføre den hidtidige
ordning med momsrefusion, jf. herved § 1, stk. 4, i lov om
Margrethe den Andens civilliste.
Bestemmelsen vil således
indebære, at kong Frederik den Tiende, dronning Mary,
kronprins Christian og prinsesse Benedikte er omfattet af den
statslige ordning med refusion af ikke-fradragsberettiget
købsmoms i overensstemmelse med hidtidig praksis. Der vil
med den nuværende momssats kunne refunderes moms svarende til
25 pct. af statsydelsen.
Det foreslås i stk. 5, at grundbeløbet i stk. 1
nedsættes med 4.000.000 kr. ved ikrafttræden af lov om
årpenge for kronprins Christian.
Det fremgår af denne lovs
§ 4, at loven kan sættes i kraft efter statsministerens
nærmere bestemmelse. Det er forudsat i bemærkningerne
til bestemmelsen, at dette vil ske, når kronprins Christian
etablerer egen husholdning. Kronprins Christian vil fra dette
tidspunkt modtage årpenge i henhold til en selvstændig
årpengelov.
Det foreslås i stk. 6, at der tilføres et
ekstraordinært tilskud på 28.700.000 kr. i 2024.
Dette vil indebære, at
civillisten får en behørig soliditetsgrad med henblik
på at sikre et grundlag for nødvendige investeringer
og aktivitetsudsving fra år til år samt for at sikre
tilstrækkelig kapital til forpligtelser og øvrige
særlige udgifter som følge af tronskiftet.
Kongehusets soliditetsgrad er
faldet over de seneste 10 år, og der tilføres derfor
et tilskud på 25.800.000 kr. til at opnå en
soliditetsgrad på ca. 25 pct.
Forpligtelserne som følge af
tronskiftet omfatter bl.a. udgifter til rådighedsløn
til hoftjenestemænd, der er afskediget i anledning af
tronskiftet den 14. januar 2024. Udgifterne forventes at være
op til 2,9 mio. kr. over tre år.
Til §
2
Ved § 2 i lov om dronning
Margrethe den Andens civilliste er det fastlagt, hvilke slotte og
palæer m.m. der er stillet til rådighed for dronning
Margrethe.
Det foreslås i stk. 1, at følgende palæer og
slotte m.m. stilles til rådighed for kong Frederik den
Tiende: 1) De fire palæer på Amalienborg, 2) dele af
Christiansborg Slot, primært de kongelige
repræsentationslokaler og dele af ridebaneanlægget, 3)
Fredensborg Slot, 4) Gråsten Slot, 5) Jagtslottet Eremitagen
og 6) Amaliegade 18 (Det Gule Palæ).
Det foreslås således,
at de slotte og palæer m.m., der har været stillet til
rådighed for dronning Margrethe, stilles til rådighed
for kong Frederik den Tiende. Dette gælder dog ikke Sorgenfri
Slot, der dermed overgår til statens rådighed, idet det
dog forudsættes, at civillisten fortsat skal have
råderet over fire tjenesteboliger i tilknytning til Sorgenfri
Slot.
Det forudsættes, at
civillisten kan stille dele af de omfattede slotte og palæer
m.m. til rådighed for andre medlemmer af Kongehuset.
For så vidt angår
Christiansborg Slot bemærkes, at civillisten fortsat vil
råde over De Kongelige Repræsentationslokaler på
slottet, herunder et mindre lokaleområde i
Kirkeløngangsbygningen til brug for adjudantstaben samt
køkkenfaciliteter og depotrum under
repræsentationslokalerne. Derudover vil civillisten
råde over Christiansborg Slotskirke og
Ridebaneanlægget, dog undtaget Højesterets
lokaleområde i Nordre Lige Stald, Folketingets
lokaleområde og Hofteatret i Søndre
Ridebanefløj samt et kontor til brug for
sekretariatsbetjening af Statsinventarudvalget.
Civillisten har i henhold til
gammel praksis kunnet disponere over 8 lejligheder i Frederiksholms
Kanal 26 C og 26 D. Der er aktuelt alene tale om to lejligheder, og
civillistens ret til at disponere over lejlighederne opgives i takt
med, at lejlighederne fraflyttes. En praksis om, at civillisten har
en privilegeret adgang til at benytte Badstueslottet ved
Frederiksborg Slot, og eksisterende kutymer for civillistens brug
af Kronborg og Frederiksborg Slot, forventes opretholdt.
Den eksisterende praksis om, at man
i mindre omfang kan aftale løbende justeringer mellem
civillisten og staten om, hvilke tilknyttede boliger, depoter mv.
der er stillet til rådighed for civillisten,
forudsættes at fortsætte.
De slotte og palæer m.m., der
stilles til rådighed for civillisten, er en del af landets
fælles kulturarv. Det foreslås derfor, at staten
overtager den indvendige vedligeholdelse. Det fremgår
således af det foreslåede stk. 2,
1. pkt., at den indvendige og udvendige vedligeholdelse af
de palæer og slotte m.m., der er nævnt i stk. 1,
bekostes af staten.
Det foreslås endvidere i
stk. 2, 2. pkt., at staten som ejer af
de førnævnte slotte og palæer m.m. fortsat
afholder udgifter til den udvendige vedligeholdelse samt udgifter
til vedligeholdelse af basisinstallationer og teknisk drift.
Ved indvendig vedligeholdelse forstås al
vedligeholdelse, der kræves for at bevare bygningernes indre
i en forsvarlig og vel vedligeholdt stand. Denne forpligtelse
omfatter f.eks. gulvbelægninger, paneler, lofter og
vægge, herunder maling, tapetsering og hvidtning mv. samt
malermæssig vedligeholdelse af radiatorer og rør af
enhver art.
Ved udvendig vedligeholdelse forstås
vedligeholdelse af f.eks. fundament, mure, tage, indvendige faste
konstruktioner og gulve. Staten afholder desuden udgifter til
forsvarlig opvarmning i de perioder, hvor de nævnte slotte og
palæer ikke benyttes som residens.
Ved basisinstallationer
forstås almindelige og sædvanligt forekommende
installationer i en tidssvarende ejendom, hvilket eksempelvis
omfatter installationer til forsyning med varme, vand,
afløb, el, belysning, ventilation, tv-modtagelse og
internetforsyning, fornøden brandsikring, "skal-sikring"
samt netværkskabling, vand-, gas- og elektriske
ledninger.
Ved teknisk drift forstås
eksempelvis drift af varmeanlæg og viceværtsfunktioner
og særlig bistand i forbindelse med repræsentative
arrangementer samt visse vagt- og opsynsopgaver. Ved "skal-sikring"
forstås sikring af de nævnte slotte og palæer
m.m. mod brand, indbrud, hærværk eller anden form for
skade. Det forudsættes, at civillisten er ansvarlig for
vedligeholdelse og drift af særinstallationer på de
nævnte slotte og palæer m.m. Ved
særinstallationer forstås installationer, som ikke kan
karakteriseres som basisinstallationer, og begrebet omfatter
således navnlig større installationer, der er
installeret af civillisten, herunder eksempelvis svømme- og
sportsfaciliteter, særlige køle-, varme- og
rensningsanlæg, saunaer og lignende, som løbende
kræver særlig vedligeholdelse og drift.
Det forudsættes, at den
udvendige og indvendige vedligeholdelse gennemføres i et
sådant omfang, at de slotte og palæer m.m., der
hører under civillisten, vedvarende er i en sådan
stand, at de efter de til enhver tid gældende standarder
må anses for passende, herunder i lyset af deres formål
og udnyttelse.
Det forudsættes, at der
foretages moderniseringer i det omfang, de eksisterende faciliteter
er utidssvarende, samt at der gennemføres nødvendige
grundlæggende restaureringsopgaver.
Det forudsættes endvidere, at
staten (Kulturministeriet) løbende drøfter
planlægningen og gennemførelsen af vedligeholdelses-,
restaurerings- og moderniseringsarbejde med Kongehuset.
Det forudsættes desuden, at
der samlet set i uændret omfang gives offentlig adgang til de
slotte og palæer m.m., der hører under civillisten,
samt tilhørende haver. Civillisten kan i forbindelse med den
offentlige adgang indgå aftale med relevante parter om at
forestå opgaven med formidling mv. på de
pågældende lokationer.
Det foreslås i stk. 3, at civillisten afholder udgifter til
forsyning og forbrug i de slotte og palæer m.m., der er
nævnt i stk. 1, i det omfang de tjener som residens eller
benyttes af hoffets administration. Bestemmelsen omfatter samtlige
slotte og palæer m.m., der er nævnt i stk. 1, og
således også de dele heraf, som måtte blive
stillet til rådighed for andre medlemmer af kongefamilien.
Det forudsættes dog, at staten i overensstemmelse med
gældende praksis fortsat afholder visse forbrugsudgifter.
Det foreslås i stk. 4 , at staten afholder udgifterne til
drift og vedligeholdelse af haverne ved palæerne og
slottene.
De forbeholdte haver omfatter efter
gældende praksis følgende haver i tilknytning til de i
stk. 1 nævnte palæer og slotte: Amalienborg:
palæhaverne ved Christian VIII's palæ, Frederik VIII's
palæ og Christian IX's palæ, Fredensborg:
Kancellihaven. Bestemmelsen indebærer, at staten afholder
udgifterne til drift og vedligeholdelse af alle dele af haverne,
uanset om de er helt eller delvis forbeholdt, eller om der er givet
offentlig adgang.
Det foreslås i stk. 5, at kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om opgørelsen og
fordelingen af udgifterne mellem staten og civillisten i henhold
til stk. 3. Kulturministeren kan endvidere fastsætte
nærmere regler om civillistens betaling for naturalydelser af
statens ejendom.
Bemyndigelsen i den
foreslåede bestemmelses 2. pkt. svarer til § 4, stk. 3,
2. pkt., i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste, dog
således, at kulturministeren angives som den bemyndigede
minister.
Det forudsættes i den
forbindelse, at den hidtil gældende praksis, hvorefter
civillisten eksempelvis har betalt for blomsterbuketter og
grøntsager fra Fredensborg Slotshave og Gråsten
Slotshave, opretholdes.
Udnyttelse af
bemyndigelsesbestemmelsen forudsættes at ske efter
drøftelse med Kongehuset.
Til §
3
I medfør af § 3, stk.
1, i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste påhviler
det civillisten årligt at bidrage til den nødvendige
vedligeholdelse og fornyelse af statsinventaret.
Det foreslås i stk. 1, at det skal påhvile staten at
sørge for den nødvendige vedligeholdelse og fornyelse
af statsinventaret.
Det foreslås således,
at staten overtager udgifterne til vedligeholdelse af
statsinventaret fra civillisten. Statsinventaret er det inventar,
som staten ejer, og som stilles til rådighed for Kongehuset
(navnlig i tilknytning til de nævnte slotte og palæer
m.m.).
Udgifter til vedligeholdelse af
statsinventaret kan bestå i løn- og materialeudgifter
i forbindelse med reparationer mv. Det forudsættes, at
civillisten fastholder eksisterende værkstedsfunktioner, som
mod betaling bidrager til den nødvendige vedligeholdelse af
statsinventaret. Det forudsættes desuden, at civillisten i
lighed med gældende praksis forestår pasning og fodring
mv. samt udskiftning af heste tilknyttet Den Kongelige
Staldetat.
Det foreslås i stk. 2, at kulturministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om den nødvendige
vedligeholdelse og fornyelse af statsinventaret, herunder regler
for statens betaling for civillistens værkstedsydelser.
Udnyttelse af
bemyndigelsesbestemmelsen forudsættes at ske efter
drøftelse med Kongehuset.
Der foreslås ikke en
særskilt bestemmelse svarende til § 3, stk. 2, i lov om
dronning Margrethe den Andens civilliste om heste, vogne,
staldrekvisitter og øvrige inventarier, der hører til
den kongelige staldetat. idet de i dag betragtes som statsinventar
omfattet af bestemmelsen i den foreslåede § 3, stk. 1.
Det forudsættes dog, at eksisterende praksis om opdeling af
staldinventar i henholdsvis historisk- og brugssamling
fortsættes.
Til §
4
I medfør af § 4, stk.
1, i lov om dronning Margrethe den Andens civilliste har dronningen
lovmæssig jagtret på de staten tilhørende
arealer, der blev administreret af direktoratet for statsskovbruget
ved ikrafttrædelsen af lov af 4. juni 1947 om kong Frederik
den Niendes civilliste. Dette gælder dog ikke de arealer,
hvorpå kongen tidligere har tilladt landbrugsministeren at
disponere over jagten. Dronningen har endvidere lovmæssig
jagtret på de staten tilhørende søer, som
på det nævnte tidspunkt hørte under
domænerne.
Det foreslås i stk. 1, at kong Frederik den Tiende har
lovmæssig jagtret på de arealer, der tilhører
staten, og som hidtil har været omfattet af lov om dronning
Margrethe den Andens civilliste.
Bestemmelsen svarer således
indholdsmæssigt til § 4, stk. 1, i lov om dronning
Margrethe den Andens civilliste.
I stk.
2 foreslås det, at civillisten afholder alle udgifter
i forbindelse med jagterne samt for det vildt, kongen vil
beholde.
Det bemærkes, at denne
ordning ikke er til hinder for at opretholde den nuværende
praksis, hvorefter staten (Naturstyrelsen) afholder udgifterne til
statsligt personales bistand i forbindelse med kongens afholdelse
af jagter.
Bestemmelsens indhold svarer til
§ 4, stk. 2, i lov om dronning Margrethe den Andens
civilliste, idet reguleringen af civillistens betaling for andre
naturalydelser af statens ejendomme dog foreslås reguleret
ved lovforslagets § 2, stk. 4, med kulturministeren som den
bemyndigede minister.
Med stk.
3 foreslås indsat en bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter miljøministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om civillistens betaling for udgifterne i
forbindelse med jagterne samt for det vildt, kongen vil beholde. En
tilsvarende bestemmelse findes i § 4, stk. 3, i lov om
dronning Margrethe den Andens civilliste.
Udnyttelse af bemyndigelsen
forudsættes at ske efter drøftelse med Kongehuset.
Til §
5
I medfør af § 1 a i lov
om dronning Margrethe den Andens civilliste er
hoftjenestemænd ved civillisten, pensionerede
hoftjenestemænd og efterlevende ægtefæller og
børn efter disse tillagt ret til pension fra staten efter de
til enhver tid gældende regler for statens tjenestemænd
i henhold til lov om tjenestemandspension.
Det foreslås i stk. 1, at hoftjenestemænd ved
civillisten, pensionerede hoftjenestemænd og efterlevende
ægtefæller og børn efter disse har ret til
pension fra staten efter de til enhver tid gældende regler
for statens tjenestemænd i henhold til lov om
tjenestemandspension.
Bestemmelsen omfatter også
hoftjenestemænd og tidligere hoftjenestemænd, der er
fratrådt med ret til en opsat pension, der udbetales,
når pensionsbegivenheden, f.eks. alder, sygdom og
dødsfald, indtræder.
Retsstillingen vil fortsat
være den, at civillisten som ansættelsesmyndighed tager
sig af alle retlige forhold under ansættelsen og i
forbindelse med ansættelsens ophør.
Den pensionsmæssige
administration vedrørende hoftjenestemændene sker
på tilsvarende måde som den pensionsmæssige
administration vedrørende statens tjenestemænd,
herunder at finansministeren træffer afgørelse om,
hvorvidt betingelserne for at oppebære ydelser efter lov om
tjenestemandspension er til stede. Civillisten
iværksætter elektronisk beregning af
tjenestemandspension i det centrale register til
pensionsalderberegning (PENSAB) ved ophøret af en
ansættelse. Det forudsættes, at civillisten forud for
afskedigelse af en hoftjenestemand indhenter en pensionsretlig
udtalelse fra finansministeren efter tilsvarende regler, som
gælder for statens tjenestemænd, jf. § 31, stk. 2,
i lov om tjenestemænd. Efter denne bestemmelse skal der forud
for enhver uansøgt afsked, bortset fra afsked på grund
af alder, indhentes en udtalelse fra finansministeren om
tjenestemandens krav på pension. Det samme gælder ved
ansøgt afsked, når afskedsansøgningen skyldes
helbredsmæssige årsager. Afgørelser, som efter
lov om tjenestemandspension beror på en
helbredsbedømmelse, træffes også for
hoftjenestemænd efter indhentet udtalelse fra Nævnet
for Helbredsbedømmelser i Tjenestemandssager.
Det foreslås i stk. 2, at staten afholder udgifter til
pension i henhold til stk. 1. Staten afholder ikke eventuelle
øvrige udgifter til pension og pensionsbidrag for
hoftjenestemænd.
Staten overtager ved lovforslaget
ikke nogen forpligtelse til at afholde eventuelle udgifter til
rådighedsløn.
Det foreslås i stk. 3, at civillisten til statskassen
indbetaler et pensionsbidrag, der svarer til det pensionsbidrag,
som betales af ministerier og styrelser, der beskæftiger
tjenestemænd.
Det foreslås således,
at civillisten indbetaler et løbende pensionsbidrag til
statskassen svarende til det bidrag, som ministerier og styrelser,
der beskæftiger tjenestemænd, betaler til finanslovens
§ 36, jf. cirkulære nr. 9789 af 4. juli 2022 om
betalinger til finanslovens § 36. Pensionsvæsenet. Det
nuværende pensionsbidrag udgør 15 pct. af den
pensionsgivende løn.
Den foreslåede § 5
svarer således til bestemmelsen i § 1 a i lov om
dronning Margrethe den Andens civilliste.
Til §
6
Med forslaget til § 6 foreslås en ordning for det
tilfælde, at ægteskabet mellem kong Frederik den Tiende
og dronning Mary opløses som følge af, at kongen
afgår ved døden.
Den foreslåede ordning
indebærer, at der i et sådant tilfælde
tillægges dronning Mary årpenge og en
standsmæssig bolig. Forslaget svarer til § 4 i lov om
årpenge for kronprins Frederik som ændret ved lov nr.
322 af 5. maj 2004, idet denne lov foreslås ophævet med
lovforslagets § 7, stk. 2.
Den foreslåede ordning har
til formål at give sikkerhed for dronning Marys forhold,
indtil der måtte blive vedtaget en særskilt
årpengelov for dronningen vedrørende disse
spørgsmål. Med den foreslåede ordning er der
således ikke i øvrigt taget stilling til, hvad der vil
gælde i overgangsperioden efter kong Frederik den Tiendes
død og frem til vedtagelsen af en ny civillistelov. Den
foreslåede ordning er således bl.a. ikke til hinder
for, at der ved et fremtidigt tronskifte etableres en midlertidig
overgangsordning svarende til den, der er etableret med aktstykke
nr. 112 af 11. januar 2024 om udbetalingen af ydelser til H. M.
Kong Frederik den Tiende.
Det foreslås i stk. 1, at opløses ægteskabet
mellem kong Frederik den Tiende og dronning Mary ved kong Frederik
den Tiendes død, tillægges der dronning Mary en
standsmæssig bolig og årpenge med et årligt
grundbeløb, der udgør 11.300.000 kr.
Dette er i overensstemmelse med den
ordning, der hidtil har været gældende for
kronprinsesse Mary, jf. § 4, stk. 1, i lov nr. 135 af 19.
marts 1986 om årpenge for kronprins Frederik som ændret
ved lov nr. 491 af 7. juni 2001 og lov nr. 322 af 5. maj 2004.
Det foreslås i stk. 2, at årpengebeløbet i
henhold til stk. 1 reguleres og udbetales i overensstemmelse med
den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 2 og 3.
Det foreslås i stk. 3, at der ydes refusion af udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms i overensstemmelse med den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 4.
Til §
7
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Det foreslås i stk. 2, at loven skal have virkning fra den
1. februar 2024.
Lovens ikrafttræden
indebærer, at den midlertidige overgangsordning for
udbetaling af ydelser til kong Frederik den Tiende, der blev
etableret på baggrund af tronskiftet den 14. januar 2024, jf.
aktstykke nr. 112 af 11. januar 2024 om udbetalingen af ydelser til
H. M. Kong Frederik den Tiende, ophører. Da loven
foreslås at have virkning fra den 1. februar 2024, vil der
skulle foretages en opgørelse pr. 1. februar 2024 og frem
til lovens ikrafttræden af differencen mellem de i henhold
til nævnte aktstykke midlertidigt udbetalte ydelser og den
ved dette lovforslag foreslåede statsydelse.
I stk.
3 foreslås det at ophæve lov nr. 136 af 26.
april 1972 om dronning Margrethe den Andens civilliste, lov nr. 139
af 26. april 1972 om pensioner i anledning af tronskiftet den 14.
januar 1972 og lov nr. 135 af 19. marts 1986 om årpenge for
kronprins Frederik.