Fremsat den 10. april 2024 af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Skærpede betingelser for at
opnå ret til kontanthjælp)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 22. juni 2023, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 1541 af 12. december
2023, foretages følgende ændring:
1. To
steder i § 11, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »1. januar 2008« til: »2. april
1968«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. Loven har
virkning for personer, der modtager hjælp efter kapitel 4 i
lov om aktiv socialpolitik, den 1. juli 2025 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Skærpede betingelser for at
opnå ret til uddannelses- eller kontanthjælp | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | Forholdet til databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4.1. | Økonomiske konsekvenser | | 4.2. | Implementeringsmæssige
konsekvenser | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen indgik i efteråret 2023 tre delaftaler på
kontanthjælpsområdet. De tre aftaler udmøntes i
tre selvstændige lovforslag. Indeværende lovforslag
indgår således som en del af en større reform af
kontanthjælpssystemet, jf. Aftale om Nyt
kontanthjælpssystem - flere i arbejde, enklere regler og
færre børn i lavindkomst (regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Konservative Folkeparti og Radikale Venstre) og Aftale
om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i
kontanthjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
(regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti).
Formålet med dette lovforslag er at udmønte "Aftale
om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp", som
blev indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti den 13. oktober 2023.
Aftalepartierne ønsker med aftalen at skærpe
optjeningsreglerne for kontanthjælp for alle personer, som er
kommet til landet før 2008. For aftalepartierne er det
afgørende, at borgere med ikke-vestlig baggrund, der har
været længe i Danmark uden at opnå fast
tilknytning til arbejdsmarkedet, tilskyndes til at komme i
arbejde.
I dag er det kun personer, som er kommet til landet fra den 1.
januar 2008, der skal opfylde et krav om
fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2,5 år inden for de
seneste 10 år for at modtage højere ydelser i
kontanthjælpssystemet i form af uddannelses- eller
kontanthjælp. Opfyldes kravet ikke, kan de i stedet modtage
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Personer, der kom til landet før 2008, kan modtage
uddannelses- eller kontanthjælp på trods af, at de ikke
har bidraget på arbejdsmarkedet. Godt 2.100 personer med
ikke-vestlig baggrund har været på kontanthjælp i
mere end 10 sammenhængende år. Det finder
aftalepartierne ikke rimeligt, og det bidrager samtidig til et
kontanthjælpssystem med uensartede regler.
Lovforslaget skærper betingelserne ved at udvide
personkredsen, der skal opfylde et krav om
fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2,5 år inden for de
seneste 10 år for at modtage uddannelses- eller
kontanthjælp, til at omfatte alle, der den 2. april 1968
eller senere er blevet folkeregistreret som
førstegangsindrejst i riget, eller som er indrejst i riget
efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende
måneder.
Lovforslaget medfører, at omkring 10.000 skønnede
personer ved lovforslagets virkning den 1. juli 2025 vil
overgå til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse, fordi de ikke på det tidspunkt vil opfylde
kravet om fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2,5 år inden
for de seneste 10 år som betingelse for fortsat at modtage
uddannelses- eller kontanthjælp. Den berørte
persongruppe vil således opleve en væsentlig nedgang i
ydelsen. Af de 10.000 personer vurderes ca. 90 pct. at være
ikke-vestlige indvandrere.
2. Skærpede betingelser for at opnå ret til
uddannelses- eller kontanthjælp
2.1. Gældende ret
Efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik yder
kommunen hjælp i form af selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp.
Det er en betingelse for at få
hjælpen,
1) at
ansøgeren har været ude for ændringer i sine
forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller
samlivsophør,
2) at
ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed
for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens
forsørgelse, og
3) at behovet ikke
kan dækkes gennem andre ydelser.
Efter § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik er det
endvidere en betingelse for at modtage uddannelses- eller
kontanthjælp, at personen lovligt har opholdt sig her i riget
i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år. I
beregningen af opholdstiden efter 1. pkt. indgår perioder,
hvor personen har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre
særlige grunde fører til et andet resultat. Ophold i
udlandet i perioder på sammenlagt højst 2
måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie,
studierejser, tjeneste- og forretningsrejser m.v. ligestilles med
ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin bopæl her i
riget. Ligeledes sidestilles ophold i udlandet på
militær mission for den danske stat under instruktion af
forsvaret samt ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat
er stillet til rådighed for militær mission under
instruktion af udenlandsk eller international myndighed med ophold
her i riget.
Opholdskravet efter § 11, stk. 3, skal løbende
være opfyldt for at bevare retten til uddannelses- eller
kontanthjælp.
Retten til uddannelses- eller kontanthjælp er efter lovens
§ 11, stk. 8, 1. pkt., tillige betinget af, at personen har
haft ordinær beskæftigelse her i riget i en periode,
som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år
og 6 måneder inden for de seneste 10 år.
Beskæftigelseskravet om ordinær
fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 10 år blev indført ved lov nr. 743 af
8. juni 2018. Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A,
Lovforslag nr. 239 som fremsat, side 7 ff., at
beskæftigelseskravet har til formål at sende et klart
signal om, at forudsætningen for at få adgang til
kontanthjælp eller uddannelseshjælp er, at man har
bidraget aktivt til det danske samfund og derigennem tilskynde til
at få en mere fast tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det fremgår videre af bemærkningerne til
bestemmelsen i lov nr. 743 af 8. juni 2018, jf. Folketingstidende
2017-18, tillæg A, Lovforslag nr. 239 som fremsat, side 7
ff., bl.a., at kravet om beskæftigelse svarende til 2
år og 6 måneders fuldtidsbeskæftigelse er fastsat
til 1.924 timer pr. år, således at 2 år og 6
måneders fuldtidsbeskæftigelse svarer til 4.810
arbejdstimer over en 10-årig periode.
Beskæftigelseskravet skal opfyldes med ordinær
beskæftigelse i et sædvanligt
beskæftigelsesforhold, der er i overensstemmelse med
gældende overenskomster eller i øvrigt er
udført på almindelige løn- og
arbejdsvilkår. Det betyder, at støttet arbejde ikke
kan medregnes til opfyldelsen af beskæftigelseskravet. Der er
tale om støttet arbejde, hvis der ydes offentligt tilskud
til lønnen efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Integrationsgrunduddannelse (igu)
betragtes som ustøttet arbejde. I opgørelsen af timer
indgår ikke de 23 ugers skoleundervisning for hvilke, der
udbetales uddannelsesgodtgørelse efter lov om
integrationsgrunduddannelse. Timer opnået ved udbetaling af
tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov om social service
eller plejevederlag efter § 120 i samme lov medregnes heller
ikke.
Der stilles ikke krav om en bestemt timeløn for, at
betingelsen om ordinær beskæftigelse vil være
opfyldt. Kommunen skal dog være opmærksom på, at
der kan have været tale om så usædvanlige
løn- og ansættelsesvilkår, at kommunen ud fra en
omgåelsesbetragtning må nå frem til, at der ikke
foreligger tilstrækkelig dokumentation for, at der har
været tale om arbejde i et sædvanligt
ansættelsesforhold.
Som udgangspunkt opgøres løntimer på
baggrund af oplysningerne fra eIndkomst. Kan arbejdstiden ikke
konstateres på baggrund af oplysninger fra eIndkomst, fordi
der ikke skal indberettes løntimer, jf. § 3 i lov om et
indkomstregister, skal indtægten fra arbejdet omregnes til
timer med den til enhver tid gældende omregningssats, der
fremgår af § 13 f, stk. 15, i lov om aktiv
socialpolitik.
Kravet om ordinært og ustøttet arbejde i forhold
til opfyldelsen af beskæftigelseskravet kan f.eks. opfyldes
gennem honorarlønnet arbejde, selv om det ikke måtte
være indberettet til indkomstregisteret, forudsat det er
tilstrækkeligt dokumenteret, f.eks. gennem lønsedler
eller lignende, og hvis timelønnen eller andre forhold
omkring arbejdets udførelse ikke er af en sådan
karakter, at kommunen vurderer, at der er tale om så
usædvanlige forhold, at der må siges at være tale
om omgåelse af reglen. Det er i den forbindelse underordnet,
om arbejdet er opnået ved direkte henvendelse til modtageren
af serviceydelsen eller gennem en såkaldt
platformsvirksomhed.
Beskæftigelseskravet kan endvidere
opfyldes ved selvstændig virksomhed, hvis et eller flere af
følgende forhold har været opfyldt:
1) Aktiviteten har
været registreret med CVR-nummer eller SE-nummer, medmindre
indkomst fra aktiviteten er blevet beskattet som
lønindkomst.
2) Overskud eller
underskud fra aktiviteten er beskattet som selvstændig
erhvervsvirksomhed.
3) Aktiviteten har
medført, at ansøgeren har modtaget løn
udbetalt som A-indkomst fra et selskab, hvori ansøgeren har
haft afgørende indflydelse. En ansøger har
afgørende indflydelse i et selskab, hvis ansøgeren,
dennes ægtefælle eller nærmeste familie ejer
mindst 50 pct. eller en bestemmende andel af selskabets kapital
eller af stemmerne i selskabet.
4) Aktiviteten er
udført af ansøgeren som medarbejdende
ægtefælle uden lønaftale efter
kildeskatteloven.
5) Aktiviteten
medfører, at ansøgeren har modtaget B-indkomst, der
er indgået i en virksomhed.
Som for lønmodtagere vil beskæftigelseskravet for
selvstændige være opfyldt ved 4.810 arbejdstimer inden
for de seneste 10 år.
Det følger af § 11, stk. 9, i lov om aktiv
socialpolitik, at for personer uden fastsat arbejdstid og for
personer beskæftiget ved selvstændig virksomhed
foretages opgørelse af beskæftigelse efter lovens
§ 11, stk. 8, ved at anvende omregningssatsen i lovens §
13 f, stk. 15. Ved omregning benyttes den omregningssats, som er
gældende for det kalenderår, hvor indkomsten er
indberettet til indkomstregisteret, eller det indkomstår, som
årsopgørelsen dækker. I 2024 er omregningssatsen
på 133,85 kr.
Det fremgår af § 11, stk. 8, 2. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik, at en udlænding, der er blevet
folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet med
virkning fra den 1. januar 2008 eller senere, og som ikke tidligere
har været folkeregistreret her i riget, er omfattet af kravet
om beskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de
seneste 10 år for at opnå ret til uddannelses- eller
kontanthjælp.
Det fremgår ligeledes af § 11, stk. 8, 2. pkt., at
personer, der er blevet folkeregistreret som indrejst fra udlandet
i riget med virkning fra den 1. januar 2008 eller senere efter
udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende
måneder, er omfattet af kravet om beskæftigelse i 2
år og 6 måneder inden for de seneste 10 år for at
opnå ret til uddannelses- eller kontanthjælp.
Det følger endvidere af
ikrafttrædelsesbestemmelserne i § 4, stk. 3 og 4, i lov
nr. 743 af 8. juni 2018, som ophævet og genindsat i §
12, stk. 3 og 4, i lov nr. 1526 af 18. december 2018, at både
forlængelsen af opholdskravet fra 7 år inden for de
seneste 8 år til 9 år inden for de seneste 10 år
og indførelsen af beskæftigelseskravet ikke finder
anvendelse for personer, der modtog uddannelseshjælp eller
kontanthjælp ved lovens ikrafttræden den 1. januar
2019, medmindre udbetalingen af uddannelseshjælp eller
kontanthjælp efter lovens ikrafttræden har været
ophørt i 2 hele sammenhængende kalendermåneder
eller derover og der igen ansøges om hjælp.
Visse ophold i udlandet ligestilles efter § 11, stk. 8, 3.
pkt., jf. § 11, stk. 3, 4. og 5. pkt., med ophold her i riget.
Det gælder dels ophold i udlandet på militær
mission for den danske stat under instruktion af forsvaret, og dels
ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat er stillet til
rådighed for militær mission under instruktion af
udenlandsk eller international myndighed.
Beskæftigelseskravet efter § 11, stk. 8, 1. pkt.,
kræves alene opfyldt én gang, uanset om personen
løbende modtager uddannelses- eller kontanthjælp eller
genansøger herom, jf. § 11, stk. 8, 4. pkt.
Det følger af § 11, stk. 10, 1. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik, at kravet om, at personen skal have opholdt sig
lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i
2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år,
ikke gælder for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse
efter EU-retten er berettigede til hjælpen.
Det betyder bl.a., at EU-/EØS-borgere, herunder
også danske statsborgere, der efter en periode i et andet
EU-/EØS-land, f.eks. har opnået arbejdstagerstatus
på det danske arbejdsmarked, vil kunne modtage uddannelses-
eller kontanthjælp uden først at skulle opfylde
opholds- og beskæftigelseskravet i lov om aktiv
socialpolitik. Hvis en EU-/EØS borger som følge af
EU-retten er berettiget til kontanthjælp, vil EU-borgerens
familiemedlemmer, der har bopæl i Danmark, uanset
nationalitet, ligeledes have krav på ligebehandling og vil
dermed kunne modtage uddannelses- eller kontanthjælp uden
først at skulle opfylde opholds- og
beskæftigelseskravet i lov om aktiv socialpolitik.
En dansk statsborger, der efter sin tilbagevenden til Danmark
fra et ophold i et andet EU-/EØS-land hverken opfylder
opholdskravet eller har opnået eller bevaret
arbejdstagerstatus, har alligevel ret til uddannelses- eller
kontanthjælp, hvis personen har en tilstrækkelig grad
af tilknytning til Danmark.
Det beror på en konkret vurdering, om en dansk statsborger
har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark. I
vurderingen af tilknytning kan følgende kriterier
indgå: 1) samlet ophold i Danmark set i forhold til
varigheden af ophold i andre EU-/EØS-lande, 2)
beskæftigelse i Danmark eller øvrige økonomiske
bånd til Danmark, 3) nære familiemedlemmer i Danmark,
4) taget grundskole og/eller uddannelse i Danmark, 5)
danskkundskaber og 6) sociale bånd til Danmark. De
nævnte kriterier er vejledende. Der skal foretages et konkret
og individuelt skøn i den enkelte sag, og det kan være
relevant at inddrage andre kriterier end de nævnte.
Af § 11, stk. 10, 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik,
følger det, at kravet om ordinær
fuldtidsbeskæftigelse her i riget i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år ikke gælder
for førtidspensionister, seniorpensionister og tidlige
pensionister, der ikke modtager fuld førtidspension,
seniorpension eller tidlig pension efter lov om social pension
på grund af betingelserne om optjening eller på grund
af en tilsvarende pension fra et andet EU-/EØS-land.
Hjælpen til personer, der ikke modtager fuld
førtidspension, seniorpension eller tidlig pension efter lov
om social pension på grund af betingelserne om optjening,
skal sammenlagt med førtidspension, seniorpension eller den
tidlige pension pr. måned udgøre det beløb, der
ville kunne udbetales, hvis ansøgeren havde været
berettiget til at modtage hjælp efter §§ 22-25, jf.
§ 27 a, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, dvs. svarende
til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp. Herudover kan
kommunen udmåle yderligere supplerende økonomisk
hjælp, hvis kommunen på baggrund af personens
økonomiske forhold vurderer, at personen har behov for det
efter § 27 a, stk. 2.
Beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, i lov om aktiv
socialpolitik, gælder ikke for personer, der modtager
hjælp efter § 27 a, jf. § 11, stk. 10, 2. pkt.
Tidspunktet for folkeregistrering i riget har betydning for, om
personen skal opfylde beskæftigelseskravet. Efter lov om Det
Centrale Personregister (CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 1010 af 23. juni 2023 med senere ændringer, kan personer,
der opfylder indrejsekriterierne i CPR-lovens § 16, blive
registreret (bopælsregistreret) i Det Centrale Personregister
(CPR), der blev etableret den 2. april 1968. For at blive
bopælsregistreret i CPR skal vedkommende have lovligt ophold,
være her i landet i over tre måneder og have en bolig
eller et fast opholdssted. Der er herudover i CPR-lovens § 24
regler for, hvornår en person skal registreres i CPR som
udrejst. CPR-loven er sat i kraft for Grønland ved kongelig
anordning, og Grønland er en del af CPR.
Færøerne har egen selvstændig
folkeregistreringslovgivning og er ikke en del af CPR. Ved
vurderingen af, om en person har haft ophold i riget i Danmark
eller Grønland, tages udgangspunkt i, hvorvidt den
pågældende har været registreret i CPR i Danmark
eller Grønland. Ved vurderingen af, om en person har haft
ophold i Færøerne skal det undersøges, om
ansøgeren har været folkeregistreret på
Færøerne efter den færøske
folkeregistreringslovgivning.
Registrering i CPR af flygtninge, familiesammenførte og
fordrevne fra Ukraine sker efter reglerne i integrationsloven og
kapitel 7 i bekendtgørelse nr. 550 af 3. maj 2022 om
boligplacering af flygtninge.
Kommunen træffer afgørelse om retten til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp, jf. § 11,
stk. 11, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik. Efter lovens §
11, stk. 11, 2. pkt., har personen pligt til at bidrage med
oplysninger, der er nødvendige for at afgøre, hvilken
hjælp personen er berettiget til. Kommunen er dog i sin
sagsbehandling bundet af undersøgelsesprincippet, som
fremgår af § 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. Kommunen har således
ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til,
at kommunen kan træffe afgørelse.
Kommunen vil ved et opslag i CPR i mange tilfælde
umiddelbart kunne afgøre, om personen må antages at
opfylde opholdskravet, og om personen skal opfylde
beskæftigelseskravet. Ved benyttelsen af CPR er det
imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at
oplysningerne i CPR som hovedregel er baseret på personens
egne indberetninger til kommunen. Giver de oplysninger, der er i
kommunens besiddelse, f.eks. skatteoplysninger, kommunen anledning
til tvivl om, at opholdskravet er opfyldt eller om
beskæftigelseskravet skal opfyldes, har personen pligt til at
bidrage med den fornødne dokumentation, som kan være
dokumentation fra f.eks. ATP, SE-registrering, bankoplysninger,
folkeregistrering i Færøerne og andet.
Kan eller ønsker pågældende ikke at
efterkomme kommunens forlangende, eller viser dokumentationen ikke
med tilstrækkelig sikkerhed, at pågældende
opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller
kontanthjælp, udbetaler kommunen selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, jf. § 11, stk. 11.
2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af "Aftale om skærpede optjeningsregler
for kontanthjælp", som blev indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti den 13. oktober
2023, at aftalepartierne er enige om at skærpe
optjeningsreglerne for kontanthjælp for alle personer, som er
kommet til landet før 2008.
Opholdskravet gælder allerede for alle med de undtagelser,
som følger af EU-retten. Beskæftigelseskravet
gælder derimod ikke for alle. Personer, der er registreret
som indrejst i riget før 2008, skal ikke opfylde
beskæftigelseskravet, og personer der er registreret indrejst
fra 2008 og frem skal kun opfylde beskæftigelseskravet, hvis
de har ansøgt om uddannelses- eller kontanthjælp efter
1. januar 2019. Derudover kan personer som følge af
EU-retten være undtaget for beskæftigelseskravet.
For aftalepartierne er det afgørende, at borgere med
ikke-vestlig baggrund, der har været længe i Danmark
uden at opnå fast tilknytning til arbejdsmarkedet, tilskyndes
til at komme i arbejde.
Det foreslås derfor at udvide personkredsen, der skal
opfylde beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, 1. pkt. i
lov om aktiv socialpolitik.
Med forslaget ændres § 11, stk. 8, 2. pkt., i lov om
aktiv socialpolitik således, at personkredsen, der skal
opfylde beskæftigelseskravet i lovens § 11, stk. 8, 1.
pkt., udvides fra at omfatte førstegangsindrejse eller
genindrejse den 1. januar 2008 eller senere til at omfatte
førstegangsindrejse eller genindrejse siden etableringen af
Det Centrale Personregister (CPR) den 2. april 1968.
Den foreslåede ændring af personkredsen, der skal
opfylde beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, 1. pkt., i
lov om aktiv socialpolitik, vil betyde, at
beskæftigelseskravet vil finde anvendelse for
udlændinge, der på baggrund af indrejse fra udlandet er
blevet folkeregistreret den 2. april 1968 eller senere som
førstegangsindrejst i riget, og for personer, der er blevet
folkeregistreret som indrejst i riget den 2. april 1968 eller
senere efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden
følgende måneder.
For så vidt angår indrejse den 2. april 1968 eller
senere regnes indrejse som hidtil fra tidspunktet for
pågældendes folkeregistrering som indrejst i CPR og
dermed også bopælsregistreret, jf. § 16, stk. 5, i
CPR-loven. For så vidt angår ophold uden for riget i 12
på hinanden følgende måneder regnes indrejse som
hidtil fra tidspunktet for pågældendes
folkeregistrering i CPR som indrejst, og udrejse tilsvarende for
alle fra tidspunktet for pågældendes registrering i CPR
som udrejst, jf. § 24 i CPR-loven. Ved vurderingen af, om en
person har haft ophold i riget i enten Danmark eller
Grønland, tages udgangspunkt i, hvorvidt den
pågældende har været registreret i CPR i Danmark
eller Grønland. Ved vurderingen af, om en person har haft
ophold i Færøerne skal det undersøges, om
ansøgeren har været folkeregistreret på
Færøerne efter den færøske
folkeregistreringslovgivning. Der henvises til bemærkningerne
herom i afsnit 2.1.
Det foreslås, at udvidelsen af personkredsen, der skal
opfylde beskæftigelseskravet, får virkning fra 1. juli
2025. Udvidelsen skal omfatte alle, der på
virkningstidspunktet modtager uddannelses- eller kontanthjælp
samt alle, der fra virkningstidspunktet søger om
uddannelses- eller kontanthjælp. Forslaget ændrer ikke
ved, at beskæftigelseskravet alene kræves opfyldt
én gang, uanset om personen løbende modtager
uddannelses- eller kontanthjælp eller genansøger
herom. Derfor vil personer, der den 1. januar 2019 eller senere hos
en kommune har fået konstateret, at de opfylder
beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, 1. pkt., i lov om
aktiv socialpolitik, ikke skulle opfylde beskæftigelseskravet
på ny den 1. juli 2025.
Den foreslåede ændring af beskæftigelseskravet
vil betyde, at kommunen inden den 1. juli 2025 skal
undersøge, om eksisterende modtagere af
uddannelseshjælp og kontanthjælp er folkeregistreret i
CPR med virkning fra 2. april 1968 eller senere som
førstegangsindrejst i riget eller folkeregistreret som
indrejst efter et udlandsophold på mere end 12
sammenhængende måneder. Dernæst skal kommunen
undersøge, om personen allerede har fået konstateret,
at beskæftigelseskravet er opfyldt og dermed ikke skal
opfylde det igen. Derudover skal kommunen undersøge, om
personen som EU-/EØS-borger eventuelt er berettiget til
hjælpen og derfor ikke skal opfylde
beskæftigelseskravet.
Hvis personen skal opfylde beskæftigelseskravet, skal
kommunen undersøge, om personen i de seneste 10 år
forud for den 1. juli 2025 har haft arbejde svarende til
fuldtidsarbejde i 2 år og 6 måneder.
Kommunen vil således inden den 1. juli 2025, hvor loven
får virkning, skulle træffe afgørelse i alle
sager om uddannelseshjælp og kontanthjælp, hvor
modtageren af hjælp har været registreret i CPR som
førstegangsindrejst fra udlandet eller genindrejst efter
mindst 12 sammenhængende måneder, medmindre det
allerede er konstateret, at personen har opfyldt
beskæftigelseskravet eller er undtaget herfor efter
EU-retten.
Hvis personen er registreret i CPR som indrejst fra
Færøerne, vil kommunen tillige skulle
undersøge, om personen har haft sammenhængende ophold
på Færøerne i en periode fra før 2. april
1968 og indtil indrejse i Danmark. Er det tilfældet, skal
personen ikke opfylde beskæftigelseskravet, idet personen
ikke er førstegangsindrejst eller genindrejst i riget efter
2. april 1968.
I afgørelsen skal der være taget begrundet stilling
til, at personen grundet førstegangsindrejse eller indrejse
efter mindst 12 sammenhængende måneder i udlandet skal
opfylde beskæftigelseskravet, og om personen opfylder
beskæftigelseskravet om 2 år og 6 måneders
fuldtidsarbejde inden for de senest 10 år forud for den 1.
juli 2025. Afgørelsen vil indplacere personen på
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
hvis beskæftigelseskravet ikke er opfyldt, og på
uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvis
beskæftigelseskravet er opfyldt.
Forslaget vil skønsmæssigt indebære, at
omkring 10.000 personer vil modtage afgørelse om, at de ikke
længere er berettiget til uddannelses- eller
kontanthjælp, fordi de ikke opfylder
beskæftigelseskravet. De vil i stedet kunne modtage
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Forholdet
til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Lovforslaget vil indebære, at kommunerne vil skulle
behandle oplysninger om personer, der modtager uddannelses- eller
kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik, jf. forslaget
til § 1, bl.a. med henblik på at vurdere, om personer,
som allerede modtager uddannelses- eller kontanthjælp, er i
målgruppen for at skulle opfylde beskæftigelseskravet.
Kommunerne vil således skulle foretage en udsøgning
blandt alle kommunens uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere,
som den 2. april 1968 eller senere er blevet folkeregistreret i Det
Centrale Personregister (CPR) som førstegangsindrejst i
riget eller indrejst i riget efter udlandsophold i mere end 12
på hinanden følgende måneder.
Kommunerne fastlægger procedurer for, hvordan
uddannelseshjælps- og kontanthjælpssagerne skal
gennemgås, inden loven får virkning fra 1. juli 2025,
herunder hvordan udsøgning af personer, der skal opfylde
beskæftigelseskravet, vil kunne it-understøttes.
Kommunen skal således tilvejebringe det fornødne
beslutningsgrundlag for at træffe afgørelse om,
hvorvidt en person, der modtager hjælp fra den 1. juli 2025,
fortsat skal modtage uddannelses- eller kontanthjælp, eller
om den pågældende skal omplaceres til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse.
Det vurderes, at der er tale om behandling af almindelige og
fortrolige, men ikke følsomme personoplysninger, som f.eks.
navn, CPR-nummer og ydelseshistorik.
Det vurderes, at forpligtelsen til indsamling, samkøring
og videregivelse af personoplysninger kan ske inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e, om
nødvendig behandling af personoplysninger af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt. Desuden kan personnumre
efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1, behandles med
henblik på entydig dokumentation eller som journalnummer.
Udsøgningen og behandling er nødvendig af hensyn
til udførelse af en opgave i samfundets interesse, jf.
"Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp"
af 13. oktober 2023 og er en del af den offentlig
myndighedsudøvelse, som kommunerne har fået
pålagt.
Den foreslåede behandling af personoplysningerne vurderes
at være nødvendig og proportional med henblik på
at de kommunale myndigheder kan udsøge den personkreds, som
skal opfylde beskæftigelseskravet efter forslagets §
1.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at kommunerne alene
udsøger personnumre på de uddannelseshjælps-
eller kontanthjælpsmodtagere, der er blevet registreret i CPR
som førstegangsindrejst i riget eller indrejst i riget efter
udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende
måneder, og som ikke allerede har fået konstateret, at
beskæftigelseskravet er opfyldt, eller som er undtaget efter
EU-retten.
Kommunerne vil herefter skulle vurdere, om den enkelte
uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsmodtager opfylder
beskæftigelseskravet, jf. § 11, stk. 8, 1. pkt., i lov
om aktiv socialpolitik.
Det bemærkes, at personer, som er blevet udsøgt af
kommunerne med henblik på at undersøge, om
beskæftigelseskravet er opfyldt, vil blive orienteret herom
af kommunerne i form af en afgørelse eller anden
meddelelse.
Behandlingen af sagerne om uddannelses- og kontanthjælp
efter den foreslåede § 1 skal i øvrigt ske under
iagttagelse af reglerne i databeskyttelsesforordningens kapitel III
om den registreredes rettigheder. Reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder de
grundlæggende principper i forordningens artikel 5,
forudsættes i øvrigt at blive iagttaget i forbindelse
med de nævnte behandlinger af personoplysninger, herunder i
forbindelse med behandling af oplysninger om ydelsesmodtagerne.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser
De økonomiske konsekvenser af forslaget består af
en ydelsesreduktion for de personer, der ikke opfylder det
skærpede beskæftigelseskrav. Det er skønnet, at
omkring 10.000 personer som følge af forslaget vil blive sat
ned i ydelse ved forslagets virkningstidspunkt, og antallet vil
herefter være faldende frem til 2045, hvor forslaget
forventes fuldt indfaset. Herefter forventes alle modtagere at
være indrejst efter 2008 og således være omfattet
af det allerede gældende beskæftigelseskrav. De
omfattede personer overgår fra kontanthjælp eller
uddannelseshjælp til den lavere selvforsørgelses og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, hvorved forslaget
tilvejebringer et provenu. Forslaget får virkning den 1. juli
2025.
Som følge af ydelsesnedsættelsen reduceres
indbetalingerne af ATP og derudover optjener modtagere af
selvforsørgelses-, hjemrejse- eller overgangsydelse ikke ret
til obligatorisk pension. Ydelsesnedsættelsen og
kontanthjælpsloftet medfører, at flere kan være
berettiget til yderligere særlig støtte og
boligsikring grundet lavere indtægt, mens flere også
vil kunne beholde en større del af deres indtægt,
fordi de vil blive placeret under en anden grænse under
kontanthjælpsloft.
Som følge af ydelsesnedsættelsen vil flere have et
øget økonomisk incitament til at søge arbejde.
Samlet set skønnes forslaget strukturelt at indebære
en positiv beskæftigelseseffekt på omkring 150
fuldtidspersoner i 2025, 300 fuldtidspersoner i 2026, 300
fuldtidspersoner i 2027 og 250 fuldtidspersoner i 2028. Der
skønnes ikke varige beskæftigelseseffekter af
forslaget. Beskæftigelseseffekten indebærer
mindreudgifter til ydelse og aktivering.
Forslaget skønnes samlet set at indebære
midlertidige positive økonomiske konsekvenser for staten,
idet det medfører mindreudgifter (før skat og
tilbageløb) på i alt 289,6 i 2025, 587,2 i 2026, 571,8
i 2027 og 535,8 i 2028. Heraf skønnes staten at have
mindreudgifter på i alt 68,7 mio. kr. i 2025, 134,9 mio. kr.
i 2026, 131,1 mio. kr. i 2027, 121,9 mio. kr. i 2028.
Forslaget skønnes endvidere samlet set at indebære
positive økonomiske konsekvenser for kommunerne, idet
forslaget for kommunerne skønnes at indebære
mindreudgifter på i alt 220,9 mio. kr. i 2025, 452,3 mio. kr.
i 2026, 440,7 mio. kr. i 2027, 413,9 mio. kr. i 2028. Heraf er
besparelsen på 239,6 mio. kr. i 2025, 471,6. kr. i 2026,
459,7 mio. kr. i 2027, 431,8 mio. kr. i 2028 og 0 kr. varigt
omfattet af budgetgarantien, jf. tabel 1. Der er ingen varige
udgifter som følge af forslaget.
Kommunerne skønnes at have administrative udgifter
på 9 mio. kr. i 2025, som følge af vurderingen af
opfyldelse af beskæftigelses- og opholdskravet, jf. tabel
1.
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regionerne.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget
forhandles med de kommunale parter.
4.2. Implementeringskonsekvenser
Udbetalingen af uddannelses- og kontanthjælp administreres
af kommunerne. Det skønnes, at udsøgningen og
genbehandlingen af sager om uddannelses- og kontanthjælp, vil
medføre administrative merudgifter på 9 mio. kr. i
2025.
Behandlingen vil ske ved en udsøgning af den relevante
målgruppe af uddannelses- eller kontanthjælpsmodtagere
i kommunernes it-system på baggrund af eksisterende data,
bl.a. fra CPR-registret. Der vil herefter være tale om en
manuel gennemgang af sagerne i de enkelte kommuner med henblik
på at vurdere, om personer i den udsøgte
målgruppe opfylder beskæftigelseskravet.
Vurderingen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt ved
ordinær beskæftigelse, sker bl.a. på baggrund af
oplysninger fra indkomstregisteret eller personens
årsopgørelse. Kan personens arbejdstid ikke
konstateres, f.eks. fordi der ikke indberettes løntimer, jf.
§ 3 i lov om et indkomstregister, for personer uden fastsat
arbejdstid og for personer beskæftiget ved selvstændig
virksomhed, skal indtægten fra arbejdet omregnes til timer
med den til enhver tid gældende omregningssats, der
fremgår af § 13 f, stk. 15, i lov om aktiv
socialpolitik.
Kommunen skal herefter på ny træffe afgørelse
om, hvorvidt personen kan opretholde uddannelses- eller
kontanthjælpen, eller om personen skal indplaceres på
en lavere ydelse. Hvis personen ikke opfylder
beskæftigelseskravet og indplaceres på en lavere
ydelse, vil kommunen løbende følge med i, om
beskæftigelseskravet opfyldes og omplacere personen til en
højere ydelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer
således, at lovforslaget har visse negative
implementeringskonsekvenser i form af behov for
it-understøttelse og ekstra arbejdsgange, særligt i
perioden frem mod lovforslagets virkningstidspunkt den 1. juli
2025, men at disse vurderes at være af et forholdsvist
begrænset omfang.
Der er taget stilling til principperne for digitaliseringsklar
lovgivning, som kun i begrænset omfang vurderes at være
relevante i forhold til lovforslaget, idet der i vidt omfang er
tale om it-understøttelse og arbejdsgange, som i forvejen er
etablerede.
Der er tale om et kendt regelsæt, hvor personkredsen, for
hvem beskæftigelseskravet skal være opfyldt, udvides.
Kommunerne kan således i vidt omfang genbruge eksisterende
data til vurderingen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt.
Herudover fremgår det af den gældende § 98 a i lov
om aktiv socialpolitik, at kommunen, når den træffer
afgørelser efter lovens kapitel 4, i videst muligt omfang
skal indhente de nødvendige oplysninger fra elektroniske
registre, som kommunen har adgang til.
Efter § 98 b skal kommunens henvendelser og
afgørelser så vidt muligt sendes digitalt, og efter
§ 98 c kan beskæftigelsesministeren fastsætte
nærmere regler om anvendelse af registerbaserede oplysninger
i sagsbehandlingen og om digital kommunikation om afgørelser
m.v.
Det forventes, at kommunen vil benytte samme
kommunikationskanaler, som anvendes i forbindelse med
ansøgning, afgørelse og udbetaling af den relevante
forsørgelsesydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
Det vurderes således, at lovforslaget lever op til princip
1 om enkle og klare regler, princip 2 om digital kommunikation,
princip 4 om sammenhæng på tværs og genbrug af
data og princip 6 om anvendelse af offentlig infrastruktur. Dog
bemærkes det, at der er tale om en målgruppe, som
modtager hjælp efter aktivloven, og som ikke i fuld
udstrækning kan forventes at anvende digital kommunikation og
infrastruktur.
Desuden vurderes det, at forslaget lever op til princip 5 om
tryg og sikker datahåndtering, da kommunerne i forvejen
foretager sikker databehandling om samme målgruppe i
forbindelse med administrationen af reglerne i aktivloven.
Princip 3 om mulighed for at anvende automatisk sagsbehandling
vurderes kun i begrænset omfang relevant, idet lovforslaget
bygger på eksisterende regler, data og sagsgange. I det
omfang, forslaget har konsekvenser for uddannelses- eller
kontanthjælpsmodtagere, vil disse modtage en afgørelse
fra kommunen.
For så vidt angår princip 7 om forebyggelse af snyd
og fejl bemærkes det, at personer, der modtager hjælp
efter aktivloven, er omfattet af reglerne i kapitel 12 i lov om
aktiv socialpolitik om eventuel tilbagebetaling af ydelse modtaget
uberettiget.
Dog forventes det, at muligheden for snyd og fejl i forbindelse
med vurderingen af beskæftigelseskravet vil være
begrænset på grund af genbrugen af eksisterende data og
it-infrastruktur.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Ved opgørelsen af, om beskæftigelseskravet er
opfyldt, kan indgå indkomst, som ikke fremgår af
indkomstregistreret, men som i stedet vil skulle dokumenteres
gennem lønsedler eller lignende inden for de seneste 10
år. I de tilfælde vil forslaget kunne medføre
negative administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Det følger af § 11, stk. 10, 1. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik, at kravet om, at personen skal have opholdt sig
lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10
år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i
2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år ikke
gælder for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter
EU-retten er berettigede til hjælpen.
Forslaget om at udvide personkredsen, der skal opfylde
beskæftigelseskravet om ordinær
fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 10 år, ændrer ikke ved, at
EU-/EØS-borgere som hidtil kan være undtaget fra at
skulle opfylde opholds- og beskæftigelseskravet, jf. §
11, stk. 1, 1. pkt.
Det følger af opholdsdirektivet (Direktiv 2004/38/EF af
29. april 2004), at EU-statsborgere har ret til at opholde sig i et
andet EU-land i indtil tre måneder uden andre betingelser end
krav om at være i besiddelse af et gyldigt identitetskort
eller pas. Endvidere har EU-statsborgere, der indrejser i et andet
EU-land for at søge beskæftigelse, ret til ophold som
arbejdssøgende i indtil seks måneder og herefter
så længe de kan dokumentere, at de søger arbejde
og har reelle muligheder for ansættelse.
EU-statsborgere, der er arbejdstagere eller selvstændige
erhvervsdrivende i et andet EU-land, har efter opholdsdirektivet
ret til ophold i mere end tre måneder.
Opholdsdirektivet indeholder endvidere bestemmelser om, i hvilke
tilfælde en EU-statsborger, der ikke længere er
arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, bevarer sin
status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i
EU-retslig forstand. Det gælder bl.a., hvis EU-statsborgeren
er uforskyldt arbejdsløs efter at have haft lønnet
beskæftigelse i mere end et år, og dette er
behørigt konstateret, og vedkommende tilmelder sig
arbejdsformidlingen som arbejdssøgende. Hvis en
EU-statsborger bevarer sin status som arbejdstager eller
selvstændig erhvervsdrivende, påvirkes opholdsretten
ikke af, om der modtages sociale ydelser. Hvis en EU-statsborger er
uforskyldt arbejdsløs efter mindre end 12 måneders
beskæftigelse, bevares status som vandrende arbejdstager i
mindst 6 måneder. For arbejdstagere og selvstændige
erhvervsdrivende gælder et ligebehandlingsprincip, jf.
artikel 24 i opholdsdirektivet, dvs. de har ret til sociale ydelser
på lige fod med opholdslandets egne statsborgere.
Efter opholdsdirektivets artikel 7 har også
EU-statsborgere, der ikke er økonomisk aktive, men som
råder over tilstrækkelige midler til at forsørge
sig selv og eventuelle familiemedlemmer, således at opholdet
ikke bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale system,
ret til ophold i mere end tre måneder. Det gælder
f.eks. også studerende og pensionister.
For ikke-økonomisk aktive følger det af
opholdsdirektivets artikel 24, at traktatens bestemmelser anvendes
uden forskelsbehandling på alle unionsborgere, der i henhold
til direktivet opholder sig i værtsmedlemsstaten, og på
værtsmedlemsstatens egne statsborgere. Uanset dette
ligebehandlingsprincip er værtsmedlemsstaten ikke forpligtet
til at tillægge ret til sociale ydelser i de første
tre måneder af et ophold eller eventuelt i den længere
periode, hvor der er ret til ophold som
førstegangsarbejdssøgende.
Det følger af EU-Domstolens praksis, at artikel 7 og 24
skal fortolkes i lyset af direktivets præambel således,
at retten til ophold på mere end tre måneder er
betinget af, at EU-borgeren, der ikke er økonomisk aktiv,
ikke udgør en urimelig byrde for det sociale system. Det
følger endvidere af EU-Domstolens praksis, at en
førstegangshenvendelse med henblik på at modtage en
social ydelse efter i en periode at have rådet over
tilstrækkelige midler til at forsørge sig selv og
eventuelle familiemedlemmer ikke automatisk indebærer, at den
pågældende efter EU-retten kan anses for at
udgøre en urimelig byrde for værtslandets sociale
system med den følge, at den pågældende herved
fortaber sin opholdsret.
Det beror således på en konkret vurdering, om en
sådan EU-statsborger, der modtager sociale ydelser,
udgør en urimelig byrde for det sociale system i et
medlemsland.
Der kan ved vurderingen heraf bl.a. lægges vægt
på, om der er tale om midlertidige vanskeligheder, opholdets
varighed, EU-borgerens personlige forhold og størrelsen af
den ydede støtte. Hvis det må lægges til grund,
at EU-borgeren udgør en urimelig byrde, skal der
træffes afgørelse om, hvorvidt opholdsgrundlaget
bibeholdes. Ved vurderingen heraf indgår bl.a. tilknytningen
til hjemlandet og til Danmark. Hvis ikke opholdsgrundlaget
bibeholdes, skal den pågældende rejse hjem.
Hvis en EU-borger som følge af EU-retten er berettiget
til uddannelses- eller kontanthjælp, vil EU-borgerens
familiemedlemmer, der har bopæl i Danmark, uanset
nationalitet, ligeledes have krav på ligebehandling, jf.
artikel 24 i opholdsdirektivet, og vil kunne være berettiget
til uddannelses- eller kontanthjælp.
En dansk statsborger er efter EU-retten berettiget til
hjælp, når personen vender tilbage til Danmark fra
ophold i et andet EU-/EØS-land og opnår
arbejdstagerstatus i Danmark. En dansk statsborger opnår
arbejdstagerstatus i Danmark, når borgeren har haft
beskæftigelse på det danske arbejdsmarked efter dennes
tilbagevenden til Danmark og i øvrigt opfylder betingelserne
for at blive anset som vandrende arbejdstager efter EU-retten. Der
henvises til Ankestyrelsens principafgørelse A-34-06.
En dansk statsborger, der efter sin tilbagevenden til Danmark
fra et ophold i et andet EU-/EØS-land hverken opfylder
opholdskravet eller har opnået arbejdstagerstatus, har
alligevel ret til uddannelses- eller kontanthjælp, hvis
personen har en tilstrækkelig grad af tilknytning til
Danmark.
Det henvises til Ankestyrelsens
principafgørelse 103-16 hvoraf det fremgår, at det
beror på en konkret vurdering, om en dansk statsborger har en
tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark. I vurderingen
af tilknytning kan følgende kriterier indgå:
- Samlet ophold i
Danmark set i forhold til varigheden af ophold i andre
EU-/EØS-lande
-
Beskæftigelse i Danmark eller øvrige økonomiske
bånd til Danmark
- Nære
familiemedlemmer i Danmark
- Taget grundskole
og/eller uddannelse i Danmark
-
Danskkundskaber
- Sociale
bånd til Danmark
De nævnte kriterier er vejledende, og der skal foretages
et konkret og individuelt skøn i den enkelte sag. Det kan
være relevant at inddrage andre kriterier end de
nævnte, som kan bidrage til at fastslå, om personen har
en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark.
Den enkelte sags omstændigheder er afgørende for,
hvilke kriterier der skal indgå i vurderingen af personens
tilknytning til Danmark og hvilken vægtning, de enkelte
kriterier skal have.
Personens tilknytning til Danmark kan ikke vurderes alene
på grundlag af opholdstiden i og uden for Danmark, og flere
kriterier skal undersøges, inden der kan træffes en
afgørelse.
Hvis der er tale om ophold i et andet EU-/EØS-land af
kort varighed set i forhold til personens ophold i Danmark, er der
en formodning for, at personen ikke har mistet sin tilknytning til
Danmark. Omvendt vil ophold i et andet EU/EØS-land i en
længere periode tale for, at der skal stilles større
krav til tilknytningen, og at der skal foretages en nærmere
undersøgelse af flere kriterier.
Der er tale om skønsmæssig vurdering med
undersøgelse af forhold, der er relevante for sagen.
Kommunen kan indhente de relevante oplysninger fra personen og fra
andre myndigheder. Der henvises i den forbindelse til lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Der henvises til orienteringsbrev af 24. november 2016 fra
Udlændinge- Integrations- og Boligministeriet til kommuner,
jobcentre m.fl. om behandling af sager om kontanthjælp og
integrationsydelse til danske statsborgere, der har haft ophold i
et andet EU/EØS-land i mere end et år.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. januar 2024
til den 26. februar 2024 (29 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE),
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark,
Børnerådet, Børns Vilkår,
Børnerådet, Børns Vilkår, Danmarks Frie
Fagforening, Danske A-kasser (DAK), Danske Advokater, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner, Dansk Retspolitisk
Forening, Danske Revisorer, Det Centrale Handicapråd,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet,
Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes
Brancheforening, KL, Kommunale Velfærdschefer,
Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
(LAP), Mødrehjælpen, Psykiatrifonden, Red Barnet,
Retspolitisk Forening, Rigsrevisionen, Røde Kors,
Rådet for Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for
Socialt Udsatte, SAND - De hjemløses landsorganisation,
SIND, Udbetaling Danmark og Ældresagen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommuner: 2025: 241,9 mio. kr. 2026: 476,1 mio. kr. 2027: 464,1 mio. kr. 2028: 436,0 mio. kr. Varigt: 0 kr. Stat: 2025: 79,1 mio. kr. 2026: 155,6 mio. kr. 2027: 151,5 mio. kr. 2028: 141,1 mio. kr. Varigt: 0 kr. Regioner: Ingen | Kommuner: 2025: 21,0 mio. kr. 2026: 23,8 mio. kr. 2027: 23,4 mio. kr. 2028: 22,1 mio. kr. Varigt: 0 kr. Stat: 2025: 10,4 mio. kr. 2026: 20,7 mio. kr. 2027: 20,4 mio. kr. 2028: 19,2 mio. kr. Varigt: 0 kr. Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Kommuner: 2025: 9. mio. kr. Stat; Ingen Regioner: Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Kravet om, at personen skal have opholdt
sig lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden for de
seneste 10 år, og kravet om ordinær
fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 10 år gælder ikke for
EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er
berettigede til hjælpen. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik yder
kommunen hjælp i form af selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp.
Der er redegjort for de nærmere betingelser for at modtage
uddannelseshjælp, kontanthjælp og
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse i
afsnit 2.1.
Nærværende forslag indeholder en udvidelse af
beskæftigelseskravet, der efter § 11, stk. 8, 2. pkt., i
lov om aktiv socialpolitik, alene gælder for 1)
udlændinge, der på baggrund af indrejse fra udlandet er
blevet folkeregistreret her i riget med virkning fra den 1. januar
2008 eller senere, og som ikke tidligere har været
folkeregistreret her i riget, og 2) for personer, der er blevet
folkeregistreret som indrejst fra udlandet i riget med virkning fra
den 1. januar 2008 eller senere efter udlandsophold i mere end 12
på hinanden følgende måneder.
Endvidere følger det af
ikrafttrædelsesbestemmelserne i § 4, stk. 3 og 4, i lov
nr. 743 af 8. juni 2018, som ophævet og genindsat i §
12, stk. 3 og 4, i lov nr. 1526 af 18. december 2018, at
beskæftigelseskravet ikke finder anvendelse for personer, der
modtog uddannelseshjælp eller kontanthjælp ved lovens
ikrafttræden den 1. januar 2019, medmindre udbetalingen af
uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens
ikrafttræden har været ophørt i 2 hele
kalendermåneder eller derover, og der igen ansøges om
hjælp.
Visse ophold i udlandet ligestilles efter § 11, stk. 8, 3.
pkt., jf. § 11, stk. 3, 4. og 5. pkt., med ophold her i riget.
Det gælder dels ophold i udlandet på militær
mission for den danske stat under instruktion af forsvaret, og dels
ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat er stillet til
rådighed for militær mission under instruktion af
udenlandsk eller international myndighed.
Beskæftigelseskravet efter § 11, stk. 8, 1. pkt.,
kræves alene opfyldt én gang, uanset om personen
løbende modtager uddannelses- eller kontanthjælp eller
genansøger herom, jf. § 11, stk. 8, 4. pkt.
Opholds- og beskæftigelseskravet gælder, jf. §
11, stk. 10, i lov om aktiv socialpolitik, ikke for
EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er
berettigede til hjælpen, ligesom beskæftigelseskravet
ikke gælder for blandt andre visse
førtidspensionister, seniorpensionister og tidligere
pensionister eller personer, der har nået
folkepensionsalderen. Denne persongruppe har mulighed for at
få hjælp efter §§ 27 og 27 a i lov om aktiv
socialpolitik.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
og til afsnit 9 om forholdet til EU-retten.
Det foreslås, at »1. januar 2008« to steder i
§ 11, stk. 8, 2. pkt.,
ændres til »2. april 1968«.
Det foreslås dermed at ændre § 11, stk. 8, 2.
pkt., i lov om aktiv socialpolitik således, at personkredsen,
der skal opfylde beskæftigelseskravet i lovens § 11,
stk. 8, 1. pkt., udvides fra at omfatte førstegangsindrejste
eller genindrejste den 1. januar 2008 eller senere til at omfatte
førstegangsindrejste eller genindrejste siden etableringen
af Det Centrale Personregister (CPR) den 2. april 1968.
Forslaget vil medføre, at beskæftigelseskravet om
ordinær beskæftigelse her i riget i en periode, som
sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år, som betingelse for
retten til uddannelses- eller kontanthjælp udvides til at
omfatte personer, som den 2. april 1968 eller senere er
folkeregistreret som førstegangsindrejst i riget eller
indrejst i riget efter udlandsophold i mere end 12 på
hinanden følgende måneder.
Den gældende bestemmelse i § 11, stk. 8. 3. pkt. om,
at visse ophold i udlandet ligestilles med ophold her i riget vil
fortsat finde anvendelse. Ligeledes vil beskæftigelseskravet
ikke skulle opfyldes for personer, der efter EU-retten er
berettiget til uddannelse- eller kontanthjælp, og for de
pensionister, som er omfattet af § 11, stk. 10.
Forslaget vil omfatte såvel personer, som modtager
uddannelses- eller kontanthjælp ved lovforslagets virkning
fra 1. juli 2025, jf. forslaget til § 2, stk. 2, som
fremtidige modtagere af hjælp.
Ligesom de personer, der i dag modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, vil også personer,
der ved lovens virkning den 1. juli 2025 modtager uddannelses-
eller kontanthjælp, skulle have haft ordinær
beskæftigelse her i riget i en periode, som sammenlagt svarer
til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år, som betingelse for fortsat at
modtage uddannelses- eller kontanthjælp, hvis de den 2. april
1968 eller senere er folkeregistreret som
førstegangsindrejst i riget eller indrejst i riget efter
udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende
måneder. Hvis denne gruppe af uddannelseshjælps- og
kontanthjælpsmodtager ikke opfylder dette
beskæftigelseskrav, vil de modtage selvforsørgelses og
hjemrejsehjælp eller overgangsydelse i stedet for
uddannelses- eller kontanthjælp.
Ligeledes vil personer, der søger om hjælp fra den
1. juli 2025 skulle opfylde beskæftigelseskravet, hvis de den
2. april 1968 eller senere er folkeregistreret som
førstegangsindrejst i riget eller indrejst i riget efter
udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende
måneder.
Den gældende betingelse i § 11, stk. 3, om, at retten
til uddannelseshjælp eller kontanthjælp tillige er
betinget af, at personen lovligt har opholdt sig her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år, vil fortsat
finde anvendelse. Det betyder, at kommunen først vil skulle
undersøge, om beskæftigelseskravet er opfyldt,
når opholdskravet er opfyldt.
Beskæftigelseskravet vil som hidtil kun skulle opfyldes
én gang, uanset om personen løbende modtager
uddannelses- eller kontanthjælp eller genansøger herom
efter en ny periode med beskæftigelse. Derfor vil personer,
der den 1. januar 2019 eller senere hos en kommune har fået
konstateret, at de opfylder beskæftigelseskravet i § 11,
stk. 8, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, ikke skulle opfylde
beskæftigelseskravet på ny, når lovforslaget
får virkning den 1. juli 2025.
Idet beskæftigelseskravet kun skal opfyldes én
gang, vil kommunen ikke løbende skulle foretage beregninger
af beskæftigelsesperioder 10 år tilbage i tiden i
forhold til en person, der modtager uddannelses- eller
kontanthjælp og har fået konstateret, at
beskæftigelseskravet er opfyldt. En person, der har opfyldt
beskæftigelseskravet, vil ikke ved udrejse og fornyet
indrejse til Danmark og ansøgning om ydelse på ny
skulle opfylde beskæftigelseskravet. Personen vil i en
sådan situation alene skulle opfylde opholdskravet, som
indebærer, at personen igen skal have opholdt sig i Danmark i
9 ud af de seneste 10 år som betingelse for at kunne modtage
uddannelses- eller kontanthjælp.
Forslaget indebærer eksempelvis, at en person, som er
førstegangsindrejst i riget den 1. maj 2016, og dermed
opfylder opholdskravet med 9 års lovligt ophold i riget den
1. maj 2025, vil skulle opfylde beskæftigelseskravet den 1.
maj 2025 eller senere som betingelse for at modtage uddannelses-
eller kontanthjælp. En person, som er
førstegangsindrejst i riget den 1. september 2016, og dermed
opfylder opholdskravet med 9 års lovligt ophold i riget den
1. september 2025, vil skulle opfylde beskæftigelseskravet
den 1. september 2025 eller senere som betingelse for at modtage
uddannelses- eller kontanthjælp.
Forslaget indebærer også, at en person, der er
registreret som indrejst i Danmark eksempelvis den 1. januar 1975,
vil skulle opfylde beskæftigelseskravet den 1. juli 2025 som
betingelse for at modtage kontanthjælp, medmindre vedkommende
eksempelvis har arbejdstagerstatus efter EU- retten og dermed ikke
skal opfylde beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, 1.
pkt., i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovens § 11, stk. 10.
Hvis denne person inden 2. april 1968 blev folkeregistreret
på Færøerne og opholdte sig der indtil indrejse
i Danmark den 1. januar 1975, skal personen ligeledes ikke opfylde
beskæftigelseskravet, idet personen er folkeregistreret som
indrejst i riget før 2. april 1968. Dette gælder
ligeledes for Grønland.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Det foreslås i stk. 2, at
loven skal have virkning for personer, der modtager hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik den 1. juli 2025 eller senere.
Forslaget indebærer, at beskæftigelseskravet vil
blive en betingelse for retten til at modtage uddannelses- eller
kontanthjælp fra den 1. juli 2025 for alle personer, som er
folkeregistreret den 2. april 1968 eller senere som
førstegangsindrejst i riget eller som indrejst i riget efter
udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende
måneder.
Beskæftigelseskravet vil dog ikke gælde for
EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er
berettigede til hjælpen. Det følger af § 11, stk.
10, i lov om aktiv socialpolitik.
Med forslaget vil kommunerne i forbindelse med udbetaling af
hjælp for juli måned 2025 og herefter for alle personer
skulle påse, om de er i målgruppen for
beskæftigelseskravet om ordinær
fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 10 år. Det vil sige, at kommunen skal
påse, om der er tale om en person, som er blevet
folkeregistreret som førstegangsindrejst her i riget den 2.
april 1968 eller senere, eller om der er tale om en person, der er
blevet folkeregistreret som indrejst fra udlandet i riget den 2.
april 1968 eller senere efter udlandsophold i mere end 12 på
hinanden følgende måneder. Hvis dette er
tilfældet, skal kommunen undersøge, om personen som
EU-/EØS-borger er undtaget fra beskæftigelseskravet
efter § 11, stk. 10, i lov om aktiv socialpolitik.
Hvis opholdskravet skal opfyldes, men ikke er opfyldt, vil
personen alene have ret til at modtage selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, hvis pågældende
i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage
hjælp.
Kommunerne kan fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2024
fastlægge procedure for, hvordan uddannelseshjælps- og
kontanthjælpssagerne skal gennemgås inden loven
får virkning fra 1. juli 2025, herunder hvordan
udsøgning af personer, der skal opfylde
beskæftigelseskravet, vil kunne it-understøttes.
Kommunerne skal i perioden frem mod lovens virkningstidspunkt
den 1. juli 2025 således undersøge, hvorvidt en
uddannelses- eller kontanthjælpsmodtager pr. 1. juli 2025
skal opfylde beskæftigelseskravet og i givet fald, om den
pågældende opfylder kravet. Påbegyndelse af
sagsbehandlingen inden lovens virkningstidspunkt den 1. juli 2025
vil betyde, at kommunen kan tilvejebringe det fornødne
beslutningsgrundlag for at træffe afgørelse om,
hvorvidt en person, der modtager hjælp fra den 1. juli 2025,
fortsat skal modtage uddannelses- eller kontanthjælp, eller
om den pågældende skal omplaceres til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse.
Der henvises til beskrivelsen af den foreslåede ordning i
de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2. og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, og skal ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, idet lov om aktiv
socialpolitik ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 22. juni 2023, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 1541 af 12. december
2023, foretages følgende ændringer: | | | | §
11. --- | | 1. To steder i § 11, stk. 8, 2.
pkt., ændres »1. januar | Stk.
2-7. --- | | 2008« til: »2. april
1968«. | Stk. 8.
Retten til uddannelseshjælp eller kontanthjælp er
tillige betinget af, at personen har haft ordinær
beskæftigelse her i riget i en periode, som sammenlagt svarer
til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år. 1. pkt. finder anvendelse for
udlændinge, der på baggrund af indrejse fra udlandet er
blevet folkeregistreret her i riget med virkning fra den 1. januar
2008 eller senere, og som ikke tidligere har været
folkeregistreret her i riget, og for personer, der er blevet
folkeregistreret som indrejst fra udlandet i riget med virkning fra
den 1. januar 2008 eller senere efter udlandsophold i mere end 12
på hinanden følgende måneder. Stk. 3, 4. og 5.
pkt., finder tilsvarende anvendelse for opgørelsen af de 12
måneder, der er nævnt i 2. pkt.
Beskæftigelseskravet efter 1. pkt. kræves alene opfyldt
én gang, uanset om personen løbende modtager
uddannelses- eller kontanthjælp eller genansøger
herom. | | | Stk.
9-11. --- | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|