L 150 Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love.

(Gennemførelse af dele af bandepakke IV).

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 10-04-2024

Fremsættelse: 10-04-2024

Skriftlig fremsættelse (10. april 2024)

20231_l150_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (10. april 2024)

Justitsministeren (Peter Hummelgaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af Bandepakke IV)

(Lovforslag nr. L 150)

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har sammen med Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige (aftalepartierne) den 8. november 2023 indgået Aftale om bandepakke IV - Trygge nabolag i hele Danmark (Bandepakke IV).

Lovforslaget har til formål at gennemføre dele af initiativerne fra den politiske aftale om Bandepakke IV, som kræver lovændring. De øvrige initiativer i den politiske aftale om Bandepakke IV vil blive gennemført administrativt eller ved øvrige lovforslag, som fremsættes i denne eller den kommende folketingssamling.

Lovforslaget indeholder for det første en række forslag, der skal bidrage til at tage bedre hånd om unge på kanten af bandekriminalitet. Det foreslås således at fokusere SSP-samarbejdet ved dels i retsplejeloven at skabe en retlig ramme med henblik på at sikre øget informationsdeling i SSP-samarbejdet og dels at ændre barnets lov, så det fremgår, at kommunerne ved vurderingen af, om der skal iværksættes en børnefaglig undersøgelse, bl.a. skal lægge vægt på, om barnets eller den unges nære familiemedlemmer er dømt for bandekriminalitet.

Desuden foreslås det i retsplejeloven at indføre adgang for de sociale myndigheder til at videregive fortrolige oplysninger vedrørende personer, der er fyldt 18 år, til forældre eller andre, herunder familiemedlemmer, der har lignende tætte relationer til den pågældende person, hvis videregivelsen må anses for nødvendig som led i en kriminalitetsforebyggende indsats over for personen. Det foreslås også at indsætte en ny bestemmelse i straffeloven, som kriminaliserer handlinger, der er egnede til at bidrage til, at en person under 18 år involveres i kriminalitet omfattet af straffeloven, lov om euforiserende stoffer, våbenloven eller knivloven.

Lovforslaget indeholder for det andet en række forslag, der skal sikre et strammere greb, hårdere konsekvens og større retfærdighed. Det foreslås således at nyaffatte straffelovens § 79 a for dels at styrke den eksisterende mulighed for at idømme personer dømt for banderelateret kriminalitet et opholdsforbud og dels at indføre en mulighed for at idømme personer dømt for banderelateret kriminalitet et kontaktforbud. Desuden foreslås det at ændre straffelovens § 81 om skærpende omstændigheder, hvorefter en gernings ydmygende karakter i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed.

Det foreslås også at indføre en karantæneordning i lov om en børne- og ungeydelse, hvorefter dømte bandemedlemmer skal fratages børne- og ungeydelsen i en 3-årig periode. Hertil foreslås det at ændre offererstatningsloven, så erstatning kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte gennem sin adfærd har udsat sig for en særlig risiko for den pågældende skade f.eks. ved sin tilknytning til et kriminelt miljø. Endvidere foreslås det at gennemføre offer- og vidnepanelets anbefalinger fra første fase for at sikre et tryggere møde med retssystemet for vidner og ofre ved i retsplejeloven at udvide muligheden for dokumentation af indenretlig afhøring og præcisere, at det skal være muligt at føre samtlige tiltalte ud af retslokalet, når et vidne eller en medtiltalt skal afgive forklaring.

Lovforslaget indeholder for det tredje en række forslag, der skal begrænse og slå hårdere ned på bandernes ulovlige våbenbrug. Det foreslås således at udvide straffelovens § 81 a, stk. 1 og 2, til også at omfatte konflikter, hvor der anvendes knive og blankvåben m.v. Desuden foreslås det at skærpe straffen efter knivloven for ulovlig besiddelse af knive og blankvåben m.v. Det foreslås også at fordoble strafferammen i straffeloven for våbenlagre. Hertil foreslås det at styrke indsatsen mod gas- og signalvåben, herunder ved at skærpe straffen efter våbenloven for at indføre, fremstille, besidde, bære og anvende gas- og signalvåben.

Lovforslaget indeholder for det fjerde en række forslag, der skal tage et opgør med bandernes økonomiske kriminalitet. Det foreslås således at indføre en ny bestemmelse i retsplejeloven, hvorefter der kan etableres tværfaglige efterforskningsgrupper. Forslaget udgør en udvidelse af det såkaldte Al Capone-samarbejde. Desuden foreslås det at udvide straffelovens § 81 a ved at indsætte et nyt stykke om skærpelse af straffen for visse former for alvorlig økonomisk kriminalitet begået i relation til den dømtes tilknytning til en gruppe af personer, der tilsammen står bag omfattende og alvorlig kriminalitet.

Det foreslås også at udvide straffelovens § 79 c, så der kan idømmes et nattelivsforbud for grov narkotikakriminalitet og overtrædelser af lov om euforiserende stoffer. Hertil foreslås det at udvide muligheden for konfiskation i straffelovens § 76 a dels ved at ophæve den nugældende værdigrænse for udvidet konfiskation og dels ved at udvide personkredsen til også at omfatte andre personer end ægtefæller eller samlevere, som den skyldige har en særlig tæt relation til.

Endvidere foreslås det i retsplejeloven at udvide politiets muligheder for hemmelig ransagning til også at omfatte visse former for alvorlig økonomisk kriminalitet. Det foreslås herudover i retsplejeloven at udvide den tidsmæssige udstrækning af forsvarerpålæg.

Lovforslaget indeholder for det femte en række forslag om bl.a. ændringer af retsplejeloven med henblik på at sikre myndighederne flere og bedre værktøjer i kampen mod banderne. Det foreslås således at ophæve forbuddet mod at bruge civile agenter. Desuden foreslås det at udvide politiets muligheder for at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden m.v. til også at omfatte visse former for alvorlig økonomisk kriminalitet.

Det foreslås også at bemyndige justitsministeren til at fastsætte regler om optagelse af telefonsamtaler og om kontrol af optagelser, herunder at dette kan ske uden retskendelse, i kriminalforsorgen. Endelig foreslås det i lov om tv-overvågning at udvide afstandskravet for tv-overvågning.

Lovforslaget indeholder for det sjette et forslag, der skal styrke indsatsen over for bandernes grænseoverskridende kriminalitet. Det foreslås således at indføre en ny bestemmelse i straffeloven, hvorefter personer, der er dømt for visse former for grænseoverskridende kriminalitet, kan idømmes et forbud mod at rejse til og opholde sig i bestemte lande.

Lovforslaget fremsættes nu, da den politiske aftale om Bandepakke IV blev indgået senere end forventet. Lovforslaget ønskes gennemført i dette folketingsår og foreslås at træde i kraft den 1. juli 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.