Skriftlig fremsættelse (10. april
2024)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af dele af Bandepakke IV)
(Lovforslag nr. L 150)
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) har sammen med Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige
(aftalepartierne) den 8. november 2023 indgået Aftale om
bandepakke IV - Trygge nabolag i hele Danmark (Bandepakke IV).
Lovforslaget har til formål at
gennemføre dele af initiativerne fra den politiske aftale om
Bandepakke IV, som kræver lovændring. De øvrige
initiativer i den politiske aftale om Bandepakke IV vil blive
gennemført administrativt eller ved øvrige
lovforslag, som fremsættes i denne eller den kommende
folketingssamling.
Lovforslaget indeholder for det
første en række forslag, der skal bidrage til at tage
bedre hånd om unge på kanten af bandekriminalitet. Det
foreslås således at fokusere SSP-samarbejdet ved dels i
retsplejeloven at skabe en retlig ramme med henblik på at
sikre øget informationsdeling i SSP-samarbejdet og dels at
ændre barnets lov, så det fremgår, at kommunerne
ved vurderingen af, om der skal iværksættes en
børnefaglig undersøgelse, bl.a. skal lægge
vægt på, om barnets eller den unges nære
familiemedlemmer er dømt for bandekriminalitet.
Desuden foreslås det i retsplejeloven
at indføre adgang for de sociale myndigheder til at
videregive fortrolige oplysninger vedrørende personer, der
er fyldt 18 år, til forældre eller andre, herunder
familiemedlemmer, der har lignende tætte relationer til den
pågældende person, hvis videregivelsen må anses
for nødvendig som led i en kriminalitetsforebyggende indsats
over for personen. Det foreslås også at indsætte
en ny bestemmelse i straffeloven, som kriminaliserer handlinger,
der er egnede til at bidrage til, at en person under 18 år
involveres i kriminalitet omfattet af straffeloven, lov om
euforiserende stoffer, våbenloven eller knivloven.
Lovforslaget indeholder for det andet en
række forslag, der skal sikre et strammere greb,
hårdere konsekvens og større retfærdighed. Det
foreslås således at nyaffatte straffelovens § 79 a
for dels at styrke den eksisterende mulighed for at idømme
personer dømt for banderelateret kriminalitet et
opholdsforbud og dels at indføre en mulighed for at
idømme personer dømt for banderelateret kriminalitet
et kontaktforbud. Desuden foreslås det at ændre
straffelovens § 81 om skærpende omstændigheder,
hvorefter en gernings ydmygende karakter i almindelighed skal
indgå som en skærpende omstændighed.
Det foreslås også at
indføre en karantæneordning i lov om en børne-
og ungeydelse, hvorefter dømte bandemedlemmer skal fratages
børne- og ungeydelsen i en 3-årig periode. Hertil
foreslås det at ændre offererstatningsloven, så
erstatning kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte
gennem sin adfærd har udsat sig for en særlig risiko
for den pågældende skade f.eks. ved sin tilknytning til
et kriminelt miljø. Endvidere foreslås det at
gennemføre offer- og vidnepanelets anbefalinger fra
første fase for at sikre et tryggere møde med
retssystemet for vidner og ofre ved i retsplejeloven at udvide
muligheden for dokumentation af indenretlig afhøring og
præcisere, at det skal være muligt at føre
samtlige tiltalte ud af retslokalet, når et vidne eller en
medtiltalt skal afgive forklaring.
Lovforslaget indeholder for det tredje en
række forslag, der skal begrænse og slå
hårdere ned på bandernes ulovlige våbenbrug. Det
foreslås således at udvide straffelovens § 81 a,
stk. 1 og 2, til også at omfatte konflikter, hvor der
anvendes knive og blankvåben m.v. Desuden foreslås det
at skærpe straffen efter knivloven for ulovlig besiddelse af
knive og blankvåben m.v. Det foreslås også at
fordoble strafferammen i straffeloven for våbenlagre. Hertil
foreslås det at styrke indsatsen mod gas- og
signalvåben, herunder ved at skærpe straffen efter
våbenloven for at indføre, fremstille, besidde,
bære og anvende gas- og signalvåben.
Lovforslaget indeholder for det fjerde en
række forslag, der skal tage et opgør med bandernes
økonomiske kriminalitet. Det foreslås således at
indføre en ny bestemmelse i retsplejeloven, hvorefter der
kan etableres tværfaglige efterforskningsgrupper. Forslaget
udgør en udvidelse af det såkaldte Al
Capone-samarbejde. Desuden foreslås det at udvide
straffelovens § 81 a ved at indsætte et nyt stykke om
skærpelse af straffen for visse former for alvorlig
økonomisk kriminalitet begået i relation til den
dømtes tilknytning til en gruppe af personer, der tilsammen
står bag omfattende og alvorlig kriminalitet.
Det foreslås også at udvide
straffelovens § 79 c, så der kan idømmes et
nattelivsforbud for grov narkotikakriminalitet og
overtrædelser af lov om euforiserende stoffer. Hertil
foreslås det at udvide muligheden for konfiskation i
straffelovens § 76 a dels ved at ophæve den
nugældende værdigrænse for udvidet konfiskation
og dels ved at udvide personkredsen til også at omfatte andre
personer end ægtefæller eller samlevere, som den
skyldige har en særlig tæt relation til.
Endvidere foreslås det i
retsplejeloven at udvide politiets muligheder for hemmelig
ransagning til også at omfatte visse former for alvorlig
økonomisk kriminalitet. Det foreslås herudover i
retsplejeloven at udvide den tidsmæssige udstrækning af
forsvarerpålæg.
Lovforslaget indeholder for det femte en
række forslag om bl.a. ændringer af retsplejeloven med
henblik på at sikre myndighederne flere og bedre
værktøjer i kampen mod banderne. Det foreslås
således at ophæve forbuddet mod at bruge civile
agenter. Desuden foreslås det at udvide politiets muligheder
for at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden m.v. til
også at omfatte visse former for alvorlig økonomisk
kriminalitet.
Det foreslås også at bemyndige
justitsministeren til at fastsætte regler om optagelse af
telefonsamtaler og om kontrol af optagelser, herunder at dette kan
ske uden retskendelse, i kriminalforsorgen. Endelig foreslås
det i lov om tv-overvågning at udvide afstandskravet for
tv-overvågning.
Lovforslaget indeholder for det sjette et
forslag, der skal styrke indsatsen over for bandernes
grænseoverskridende kriminalitet. Det foreslås
således at indføre en ny bestemmelse i straffeloven,
hvorefter personer, der er dømt for visse former for
grænseoverskridende kriminalitet, kan idømmes et
forbud mod at rejse til og opholde sig i bestemte lande.
Lovforslaget fremsættes nu, da den
politiske aftale om Bandepakke IV blev indgået senere end
forventet. Lovforslaget ønskes gennemført i dette
folketingsår og foreslås at træde i kraft den 1.
juli 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.