Skriftlig fremsættelse (2. april
2024)
Justitsministeren (Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Ændring af reglerne om
hastesikring og udlevering af oplysninger om teletrafik, reglerne
om genoptagelse af straffesager m.v.)
(Lovforslag nr. L 148)
Der er på baggrund af EU-Domstolens
dom af 5. april 2022 i sag nr. C-140/20 (Commissioner of An Garda
Síochána m.fl.) behov for at ændre en
række bestemmelser i retsplejeloven vedrørende
hastesikring og udlevering af trafik- og lokaliseringsdata,
således at bestemmelserne bringes i overensstemmelse med
EU-retten. Bestemmelserne er efter dommens afsigelse blevet
fortolket i overensstemmelse med EU-retten. Med
nærværende lovforslag foreslås det at bringe de
gældende regler i retsplejeloven i overensstemmelse med
Domstolens praksis.
Lovforslaget har navnlig til formål
at ændre retsplejelovens regler om politiets adgang til
trafikdata, som teleudbydere er forpligtede til at registrere og
opbevare efter regler udstedt i medfør af retsplejelovens
§ 786 e (generel og udifferentieret registrering og opbevaring
af trafikdata med henblik på beskyttelse af den nationale
sikkerhed).
Efter de gældende regler i
retsplejeloven kan politiet som udgangspunkt få adgang til
sådanne trafikdata, hvis efterforskningen angår en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover.
Lovforslaget vil indebære, at
politiet fremover kun kan få adgang til oplysninger, der er
registeret og opbevaret efter regler udstedt i medfør af
retsplejelovens § 786 e, hvis det sker med henblik på
efterforskning af forsætlige overtrædelser af
straffelovens 12. eller 13. kapitel. Der vil tilsvarende kun kunne
foretages hastesikring af oplysningerne, hvis efterforskningen
angår forsætlige overtrædelser af straffelovens
12. eller 13. kapitel.
Oplysninger, som teleudbyderne registrerer
på andet grundlag end en pligt efter regler udstedt i
medfør af retsplejelovens § 786 e, vil politiet fortsat
kunne få adgang til efter de regler, der gælder i dag.
Det vil sige, at pålæg om udlevering af trafikdata som
udgangspunkt vil kræve, at efterforskningen skal angå
en lovovertrædelse, der efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover.
Herudover foreslås det med
lovforslaget at ændre retsplejelovens § 806, stk. 4,
således at politiets pålæg til teleudbyderne om
udlevering af loggede oplysninger uden forudgående
retskendelse altid efterfølgende skal forelægges
retten til godkendelse. Efter de gældende regler skal
pålægget kun forelægges for retten, hvis
teleudbyderen anmoder om det.
Endvidere indeholder lovforslaget et
forslag om, at der ikke skal gives underretning efter
retsplejelovens § 788 ved meddelelse af pålæg om
edition, der angår trafik- og lokaliseringsdata inden for et
nærmere angivet område, jf. retsplejelovens § 804,
jf. § 804 a.
Lovforslaget indeholder herudover forslag
om ændring af reglerne om genoptagelse af sager behandlet i
strafferetsplejen. Forslaget indebærer, at en sag, uanset
afgørelsens form, som har været behandlet i
strafferetsplejen, på begæring kan genoptages for, at
den danske stat kan rette sig efter en endelig dom fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, som Danmark er part i.
Baggrunden er, at der i dag kan være tilfælde, hvor det
ikke er muligt efter de gældende regler i retsplejeloven at
få genoptaget sådanne sager ved domstolene, selv om det
vurderes, at genoptagelse kan bringe en krænkelse, der er
fastslået i en endelig dom fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, til ophør og råde bod
herpå. Justitsministeriet finder i lyset heraf, at der
bør tilvejebringes det nødvendige lovgrundlag for
genoptagelse for at rette sig efter en endelig dom fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Endelig indeholder lovforslaget et forslag
om at ophæve retsplejelovens krav om afholdelse af fire
årlige kredsmøder i kredsrådene.
Lovforslaget bringer de gældende
regler i retsplejeloven i overensstemmelse med EU-Domstolens
retspraksis vedrørende hastesikring og udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata og ønskes derfor behandlet i
indeværende samling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.