Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 21. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 1, SF's medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2-4, og Enhedslistens medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5 og 6.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren og Enhedslisten stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af SF
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (SIU) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis medlemmer og
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer selvfølgelig imod
afskaffelsen af kravet om, at udlændinges løn skal
udbetales til en dansk bankkonto for en række
erhvervsopholdsordninger, og at tidsfristen for at oprette en dansk
bankkonto forlænges fra 90 til 180 dage på alle andre
erhvervsordninger. Lovforslaget vil medføre øget
misbrug af udenlandsk arbejdskraft og social dumping, da det bliver
sværere for myndighederne at føre kontrol med, om
udenlandske arbejdstagere får den korrekte løn.
Desuden vurderer myndighederne selv, at det vil blive meget
sværere for politiet at opdage, efterforske og
strafforfølge sager om hvidvask, terrorfinansiering m.v.,
hvis udlændinges løn kan udbetales til en udenlandsk
bankkonto jf. Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del -
svar på spørgsmål 262, folketingsåret
2023-24, og Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del -
svar på spørgsmål 261, folketingsåret
2023-24.
Lovforslaget er fremsat uden nogen
dokumentation for, at der skulle være et problem med at
få oprettet en dansk bankkonto inden for 90 dage. Faktisk
viser en uvildig undersøgelse, at det kan gøres
på 18 til 20 arbejdsdage, jf. L 147 - bilag 11. Selv hvis der
opstår udfordringer i processen, f.eks. i form af manglende
oplysninger eller dokumenter, er der således ca. 70 dage til
at få styr på disse udfordringer. Det bør derfor
være muligt for udenlandske arbejdstagere at få
oprettet en dansk bankkonto inden for den nuværende tidsfrist
på 90 dage. SF har derfor stillet ændringsforslag om at
fastholde fristen for at oprette en dansk bankkonto på de
nuværende 90 dage, og Enhedslisten støtter op om
dette.
Samtidig har både erhvervsministeren
og udlændinge- og integrationsministeren svaret, at de ikke
synes, at den undersøgelse, som Finanstilsynet er i gang
med, om, hvorvidt hvidvask og terrorfinansiering. Svar til
Folketinget fra udlændinge- og integrationsministeren og
justitsministeren viser således, at lovforslaget vil
gøre det sværere for politiet at opdage, efterforske
og strafforfølge sager om hvidvask og terrorfinansiering
m.v. Det vurderer både PET, Rigspolitiet, National Enhed for
Særlig Kriminalitet og Hvidvasksekretariatet, jf.
Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 262, folketingsåret 2023-24, og
Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 261, folketingsåret 2023-24.
Således vil lovforslaget
medføre, at det bliver nemmere for kriminelle at hvidvaske
deres penge og anvende dem til at finansiere terroraktiviteter,
f.eks. under dække af at det er udbetalinger af løn
til udenlandske medarbejdere. Og det vil blive meget sværere
for de danske myndigheder at opdage, efterforske og straffe de
kriminelle herfor. Desuden vurderer PET og Hvidvasksekretariatet i
den nationale strategi for forebyggelse af hvidvask og
terrorfinansiering, at der er stor risiko for, at kriminelle
udnytter lovlige virksomhedskonstruktioner til at udføre
hvidvask og terrorfinansiering. Det vil blive meget lettere for
kriminelle, hvis virksomheder fremover får mulighed for at
udbetale udlændinges løn til en udenlandsk bankkonto,
hvilket bl.a. Socialdemokratiet i andre sammenhænge
offentligt kraftig advarer imod og ønsker at
bekæmpe.
Derudover advarer flere eksperter
også imod konsekvenserne af at lempe på kravene om en
dansk bankkonto. Både arbejdsmarkedsforsker Laust
Høgedahl fra CARMA og Jens Arnholtz fra FAOS advarer
offentligt mod at droppe den danske bankkonto (»Regeringen
vil fjerne krav til udenlandske arbejdere: Myndighed advarer imod
nyt smuthul«, Fagbladet 3F, den 15. marts 2024). De vurderer,
at lovforslaget vil åbne døren for døren for
svindel og udnyttelse af udlændinge i danske job, og at det
kan blive meget svært for myndighederne, politiet og andre at
kontrollere, om den løn, der står på
lønsedlen, rent faktisk bliver udbetalt til den rette.
Desuden mener Laust Høgedahl og Transparency International,
at lovforslaget vil medføre mere arbejdskriminalitet, hvor
udenlandske medarbejdere bliver presset til at betale deres
løn tilbage, jf. L 147 - bilag 7, folketingsåret
2023-24.
Center mod Menneskehandel har ligeledes
kendskab til flere sager, hvor migranter udsat for menneskehandel
har fået indsat deres løn på en dansk bankkonto
og efterfølgende er blevet anmodet om at hæve en stor
del af deres løn og betale den tilbage til arbejdsgiver, jf.
Udlændinge- og Integrationsudvalget, L 147 - svar på
spørgsmål 1, 2023-24. Det fremgår desuden af
»Den Nationale Risikovurdering af Hvidvask«, at
både danskejede og udenlandskejede virksomheder misbruger
tvangsarbejdere via menneskehandel. Risikovurderingen henviser
bl.a. til, at bagmændene anvender beløbsordningen til
at ansætte tvangsarbejdere via opdigtede stillinger og falske
kontrakter, og at lønnen og udlændinges bankkonti
kontrolleres af bagmændene (»Den Nationale
Risikovurdering af Hvidvask«, Hvidvasksekretariatet, Politi,
2022, side 65).
Hvis lønnen fremover kan udbetales
til en udenlandsk bankkonto, vil det være meget nemmere for
bagmænd i menneskehandelssager at sikre sig kontrol over den
løn, som migranterne er berettiget til, og det vil
være markant sværere for SIRI og andre myndigheder at
opdage dette. SIRI påpeger selv i et svar til Folketinget, at
de ikke har erfaring med at kontrollere, hvem der har oprettet en
udenlandsk bankkonto, jf. Udlændinge- og
Integrationsudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 281, folketingsåret 2023-24.
SIRI har tidligere over for Folketinget
forklaret, hvorfor kravet om en dansk bankkonto er vigtigt for
deres arbejde. I et svar til Folketinget skriver SIRI, at med
kravet om en dansk bankkonto kan det kontrolleres, om der
forekommer overførsler til andre konti her i Danmark eller
udlandet, herunder tilbagebetalinger til arbejdsgiver eller
bankhævninger, hvilket tyder på, at arbejdstager rent
faktisk ikke får den løn, som fremgår af
ansættelseskontrakten, jf. Beskæftigelsesudvalget, alm.
del - svar på spørgsmål 107,
folketingsåret 2022-23, 2. samling, og Udlændinge- og
Integrationsudvalget, L 92 - svar på spørgsmål
7, folketingsåret 2020-21.
Hvis kravet om en dansk bankkonto
bortfalder, påpeger SIRI, at deres primære
kontrolmetode er kontrol af lønsedler og kontrol af det
beløb, der indberettes til eIndkomst. Den dugfriske sag om
underbetaling af udlændinge på Storstrømsbroen
viser dog, at det ikke er tilstrækkeligt med denne type af
kontrol. I sagen på Storstrømsbroen foregik der
systematisk snyd med lønsedler og indbetalinger af
løn. Derfor vil tjek af lønsedler og eIndkomst ikke
fange denne snyd. Det er nødvendigt med let adgang til at
kontrollere arbejdstagernes bankkonti for at opdage, om det er det
rette beløb, der sættes ind, og om der sker
systematisk videreførsel af penge eller returkommission.
SF og EL mener, at det er vigtigt, at der
gælder de samme krav og kontrolforanstaltninger for
fasttrackcertificerede virksomheder og deres udenlandske
medarbejdere som for alle andre virksomheder og udlændinge.
Selv om en virksomhed er fasttrackcertificeret, er dette ikke en
garanti for ordnede forhold. Det gælder særlig ikke
inden for de brancher, hvor der er høj risiko for social
dumping. F.eks. har 3F's Byggegruppe afsluttet sager omkring
underbetaling af udenlandsk arbejdskraft på en lang
række af de fasttrackcertificerede virksomheder. SF har
derfor stillet ændringsforslag om, at udlændinge, der
ansættes inden for risikobrancher, stadig skal have deres
løn udbetalt til en dansk bankkonto, selv om de
ansættes via fasttrackordningens beløbsspor.
Enhedslisten støtter op om dette ændringsforslag.
Ændringsforslaget omkring at
fastholde bankkontokravet for udlændinge i risikobrancher
på fasttrackordningens beløbsspor vil desuden
afbøde de værste konsekvenser af lovforslaget i
forhold til hvidvask og menneskehandel. Det skyldes, at de
brancher, hvor der er stor risiko for social dumping, er de samme
brancher, hvor der er risiko for, at kriminelle udnytter
virksomheder til hvidvask, jf. publikationen af
Hvidvasksekretariatet, side 51 og 58, og hvor der oftest
foregår menneskehandel, jf. side 65.
Det er også fuldstændig
uforståeligt, at regeringen foreslår, at lovforslaget
får tilbagevirkende kraft, således at
tredjelandsborgere, der allerede har fået arbejds- og
opholdstilladelse efter nugældende regler om kravet om en
dansk bankkonto, også omfattes af eller fritages for kravet
om en dansk bankkonto, og således at fristen herfor
forlænges fra 90 til 180 dage. Disse udenlandske medarbejdere
er allerede i arbejde i landet og får allerede udbetalt
lønnen til en dansk bankkonto. Derfor er der ikke noget, der
ligger til hinder for, at deres løn fortsat udbetales til en
dansk bankkonto. Enhedslisten har derfor stillet
ændringsforslag om, at loven ikke skal indføres med
tilbagevirkende kraft, og SF støtter op om dette.
SF og EL stemmer for forslaget om at
øge fleksibiliteten for ophold efter fasttrackordningens
korttidsspor, når opholdet fortsat ikke må overstige 90
arbejdsdage i landet pr. år. SF og Enhedslisten stemmer
desuden for forslaget om at udvide jobskiftreglen til også at
omfatte situationer, hvor udenlandske arbejdstagere ønsker
at skifte opholdsordning under et igangværende
ansættelsesforhold.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SIU):
1) Nr. 2
affattes således:
»2. I § 9
a, stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 2, nr. 1-10,
13 og 14, og stk. 3« til: »stk. 2, nr. 1-10, 13 eller
14, eller stk. 3«, og »aftale eller fået tilbud
om et nyt ansættelsesforhold, kan efter indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse i medfør af det nye
ansættelsesforhold« ændres til: »aftale,
fået tilbud om et nyt ansættelsesforhold eller
ønsker at skifte opholdsgrundlag under et igangværende
ansættelsesforhold i henhold til stk. 2, nr. 1-10, 13 eller
14, eller stk. 3, kan efter indgivelse af ansøgning om
opholdstilladelse«.«
[Lovteknisk præcisering]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
2)
Efter nr. 5 indsættes:
»01. I §
9 a, stk. 25, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Endvidere
skal udbetaling af løn til en udlænding, der gives
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 4 eller nr. 14, litra a, b, c,
eller d, ske til en dansk bankkonto, såfremt
udlændingen er beskæftiget inden for følgende
brancher: byggeri- og anlæg, landbrug, skovbrug og gartneri,
rengøring, herunder vinduespudsning, hotel- og restauration
eller transport.««
[Specifikke brancher, som ikke
undtages bankkontokravet]
3) Nr. 6
udgår.
[Forlængelse af tidsfristen
udgår]
4)
Efter nr. 6 indsættes:
»02. I §
9 a, stk. 25, 3. pkt., ændres »1. og 2.
pkt.« til: »1. og 3. pkt.««
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, LA og ALT):
5)
Efter »2024« indsættes: », jf. dog stk.
2«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 6]
6) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 5-7, finder ikke anvendelse for udlændinge, der
inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse. For disse udlændinge finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
[Forslag om en
overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre henvisningerne i § 9 a, stk. 11, 1. pkt.,
fra »og« til »eller«, hvorved det af
lovtekniske årsager præciseres, at der ikke er tale om
en kumulativ opremsning, men en alternativ opremsning. Det
tydeliggøres derved, at det vil være
tilstrækkeligt, at udlændingen har opholdstilladelse
efter en af de angivne bestemmelser for at blive omfattet af
jobskiftereglen, hvilket tillige har været hensigten med
bestemmelsen. Der er alene tale om en lovteknisk præcisering,
der ikke har en materiel betydning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der efter lovforslagets § 1, nr. 5, tilføjes et
nyt nummer, om, at specifikke brancher ikke undtages fra
bankkontokravet, uanset at de er omfattet af de erhvervsordninger,
som med lovforslaget undtages fra kravet om oprettelse af en dansk
bankkonto. Ændringen vil betyde, at udlændinge, der har
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 4
(forskerordningen), nr. 14, litra a (fasttrackordningens
beløbsspor), nr. 14, litra b (fasttrackordningens
forskerspor), nr. 14, litra c (fasttrackordningens uddannelsesspor
eller nr. 14, litra d (fasttrackordningens kortidsspor), fortsat er
omfattet af reglerne om, at udbetaling af løn skal ske til
en dansk bankkonto, i de tilfælde, hvor udlændingen er
beskæftiget inden for følgende brancher: byggeri- og
anlæg, landbrug, skovbrug og gartneri, rengøring,
herunder vinduespudsning, hotel- og restauration eller
transport.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, nr. 6, udgår. Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at den
foreslåede bestemmelse om at forlænge tidsfristen for
at oprette en dansk bankkonto fra 90 dage til 180 dage ikke
længere skal indgå i lovforslaget. Ændringen vil
således betyde, at fristen for at oprette en dansk bankkonto
vil forblive på 90 dage.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre henvisningen i § 9 a, stk. 25, 3. pkt., fra
1. og 2. pkt. til 1. og 3. pkt. Der er tale om en
konsekvensændring, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 2 foreslås at indsætte et nyt
punktum efter § 9 a, stk. 25, 1. pkt., om, at specifikke
brancher ikke undtages fra bankkontokravet, uanset at de er
omfattet af de erhvervsordninger, som med lovforslaget undtages fra
kravet om oprettelse af en dansk bankkonto.
Til nr. 5 og 6
Efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til
en udlænding efter en række erhvervsordninger. Det
drejer sig bl.a. om følgende erhvervsordninger:
positivlisten (§ 9 a, stk. 2, nr. 1), positivlisten for
faglærte (§ 9 a, stk. 2, nr. 2), beløbsordningen
(§ 9 a, stk. 2, nr. 3), forskerordningen (§ 9 a, stk. 2,
nr. 4), gæsteforskerordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 5),
traineeordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 6), særlige
individuelle kvalifikationer (§ 9 a, stk. 2, nr. 7), ansatte
på boreplatforme m.v. (§ 9 a, stk. 2, nr. 8),
fodermestre og driftsledere (§ 9 a, stk. 2, nr. 9), Start-up
Denmark (§ 9 a, stk. 2, nr. 10),
arbejdsmarkedstilknytningsordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 11),
den supplerende beløbsordning (§ 9 a, stk. 2, nr. 13)
og fasttrackordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 14). Efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 25, 1. pkt., skal
udbetaling af løn til en udlænding, der gives
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller
11-14, ske til en dansk bankkonto. Efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 25, 2. pkt., skal udlændinge, der ikke
allerede har opholdstilladelse af mindst 3 måneders varighed,
inden for 90 dage fra indrejsetidspunktet, hvis udlændingen
er indrejst i Danmark, efter at udlændingen er meddelt
opholdstilladelse, eller i andre tilfælde inden for 90 dage
fra tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse oprette en
dansk bankkonto, hvortil udlændingens løn skal
udbetales. Det foreslås i § 2, stk. 2, at lovens §
1, nr. 5-7, ikke skal finde anvendelse for udlændinge, der
inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse. For disse udlændinge skal de hidtil
gældende regler finde anvendelse. Forslaget indebærer,
at udlændinge, der før den 1. juli 2024 har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse efter forskerordningen
(§ 9 a, stk. 2, nr. 4), beløbssporet på
fasttrackordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 14, litra a),
forskersporet på fasttrackordningen (§ 9 a, stk. 2, nr.
14, litra b), uddannelsesporet på fasttrackordningen (§
9 a, stk. 2, nr. 14, litra c) og korttidssporet på
fasttrackordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 14, litra d), fortsat
vil være underlagt et krav om, at deres løn skal
udbetales til en dansk konto, jf. herved udlændingelovens
§ 9 a, stk. 25, 1. pkt. Dette vil gælde, uanset om
opholdstillade meddeles før eller efter den 1. juli 2024.
Forslaget indebærer endvidere, at udlændinge, der
før den 1. juli 2024 har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 1-4, 7, 9 eller 11-14, fortsat vil være underlagt
90-dageskravet i den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 9 a, stk. 25, 2. pkt. Dette vil
gælde, uanset om opholdstilladelse meddeles før eller
efter den 1. juli 2024.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts
2024 og var til 1. behandling den 12. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 23. januar
2024 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 57. Den
20. marts 2024 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
27 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen
(S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Mikkel Bjørn (DF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina
Berthelsen (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |