Betænkning afgivet af Udvalget for
Landdistrikter og Øer den 15. maj 2024
1. Ændringsforslag
Ministeren for byer og landdistrikter har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at det er helt afgørende at få skabt
et Danmark i en bedre balance ved at sikre, at vi har nogle
stærke og attraktive områder uden for de store byer.
Det betyder bl.a., at vi skal sikre nogle stærke rammer for
at bo, arbejde og uddanne sig i hele landet. Lovforslaget bidrager
til, at der skabes et bedre og mere attraktivt byliv i bymidterne.
Samtidig bidrager forslaget til, at der etableres lokale
velfærdsfunktioner, som skal være med til at styrke den
borgernære velfærd, hvilket også er en
mærkesag for Danmarksdemokraterne, da der skal være
lige adgang til velfærd i hele landet. Danmarksdemokraternes
medlemmer af udvalget mener helt overordnet, at der er fornuftige
tiltag i lovforslaget og støtter derfor lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af udvalget:
1) I
1. pkt. udgår
»borgernære«.
[Lovteknisk ændring]
Ny paragraf
2)
Efter § 10 indsættes i kapitel
5:
Ȥ 01. Udbetaling
Danmark udbetaler tilskud efter § 10, stk. 1, og
udfører dele af den efterfølgende administration
heraf. Staten afholder udgifterne til Udbetaling Danmarks
administration gennem betaling af et administrationsbidrag, jf.
§ 25 i lov om Udbetaling Danmark.
Stk. 2.
Ministeren for byer og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om udbetaling af tilskud efter § 10, stk.
1, herunder om Udbetaling Danmarks administration af
sagerne.«
[Udbetaling af tilskud til bymidter
omfattet af forsøgsordningen]
Nyt kapitel
3)
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 01
Ændringer
i anden lovgivning
§ 02. I lov om Udbetaling
Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 240 af 12. februar 2021,
som ændret senest ved § 2 i lov nr. 266 af 19. marts
2024, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1 a indsættes som nr. 46:
»46) Lov
om forsøgsordning for frie bymidter.««
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en lovteknisk ændring.
Til nr. 2
Med
lovforslagets § 10, stk. 1, foreslås det, at ministeren
for byer og landdistrikter efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til etablering af
velfærdsfunktioner, fornyelse af bymidten og andre
bylivsskabende projekter.
Lovforslaget
indeholder ingen bestemmelser om udbetaling af de tilskud, der vil
blive ydet af ministeren for byer og landdistrikter efter
lovforslagets § 10, stk. 1.
Udbetaling
Danmark er en offentligt reguleret, selvejende institution med
myndighedsansvar. Rammevilkårene for Udbetaling Danmark er
reguleret i lov om Udbetaling Danmark.
Udbetaling
Danmark varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling
Danmark i henhold til lov. Efter § 1 a i lov om Udbetaling
Danmark varetager Udbetaling Danmark en række finansielle og
administrative opgaver vedrørende visse statslige ordninger,
der tidligere blev varetaget af staten, og som den 1. oktober 2016
blev overflyttet til Udbetaling Danmark fra Statens Administrations
Finansservicecenter, jf. lov nr. 628 af 8. juni 2016 om
ændring af lov om Udbetaling Danmark og forskellige andre
love (Overførsel af opgaver fra Statens Administrations
Finansservicecenter m.fl. til Udbetaling Danmark m.v.).
Udbetaling
Danmark varetager bl.a. opgaver efter lov om byfornyelse og
udvikling af byer (byfornyelsesloven). Det følger af
byfornyelseslovens § 102, at den kasse- og
regnskabsmæssige forvaltning af statsudgifter til tilskud og
garantier til byfornyelse og udvikling af byer administreres af
Udbetaling Danmark.
Det
fremgår af lov om Udbetaling Danmark, hvordan ordninger, der
tidligere blev varetaget af Statens Administrations
Finansservicecenter, skal håndteres, for så vidt
angår de regler, der gælder i forbindelse med
Udbetaling Danmarks sagsbehandling og administration. Lov om
Udbetaling Danmark indeholder derudover regler om styring af
Udbetaling Danmark m.v., der gælder generelt for alle
opgaver, der varetages af Udbetaling Danmark. Det gælder
f.eks., at Udbetaling Danmarks opgaver varetages med administrativ
og teknisk bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, der
leverer bistanden på omkostningsdækket basis.
Det
fremgår f.eks. af § 19 i lov om Udbetaling Danmark, at
beskæftigelsesministeren fører tilsyn med, at
bestyrelsen for Udbetaling Danmark udfører sit hverv i
overensstemmelse med lovgivningen. Tilsynet sker i samarbejde med
vedkommende minister på de sagsområder, der er
nævnt i lovens §§ 1, 1 a og 1 b.
Efter §
25 i lov om Udbetaling Danmark dækker staten udgifterne til
Udbetaling Danmarks opgaver på sagsområder, der
overføres fra staten, gennem indbetaling af
administrationsbidrag til Udbetaling Danmark. Bidragene skal kunne
afholdes inden for bevillingen til opgaven på finansloven for
det år, som bidragene skal dække. Bestyrelsen for
Udbetaling Danmark fastsætter størrelsen af
bidragene.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at der efter § 10
i lovforslagets kapitel 5 indsættes en ny paragraf, der
omhandler udbetaling af de tilskud, der vil blive ydet af
ministeren for byer og landdistrikter efter lovforslagets §
10, stk. 1, og Udbetaling Danmarks opgaver i forbindelse
hermed.
Det
foreslås med stk. 1, 1. pkt., at Udbetaling Danmark udbetaler
tilskud efter lovforslagets § 10, stk. 1, og udfører
dele af den efterfølgende administration heraf.
Forslaget
indebærer, at Udbetaling Danmark dels vil skulle udbetale de
tilskud til etablering af velfærdsfunktioner, fornyelse af
bymidten og andre bylivsskabende projekter, som efter lovforslagets
§ 10, stk. 1, vil blive ydet til forsøgskommunerne,
dels vil skulle udføre dele af den efterfølgende
administration heraf.
Udbetaling
Danmarks administration vil blive tilrettelagt på samme
måde som Udbetaling Danmarks administration efter
byfornyelsesloven med tilhørende bekendtgørelse om
fornyelse af bymidter - og dermed også efter de
rammebetingelser, der regulerer opgaver, som tidligere blev
overført fra Statens Administrations Finansservicecenter,
jf. § 1 a i lov om Udbetaling Danmark.
Udbetaling
Danmarks administration vil således bl.a. omfatte udbetaling
af tilskud på baggrund af forsøgskommunernes
registreringer af udgifter i Social-, Bolig- og
Ældreministeriets (Social- og Boligstyrelsens) it-system
BOSSINF-Område og postering af udbetalinger. Ved udbetaling
af tilskud vil Udbetaling Danmark alene lægge
forsøgskommunernes registreringer i BOSSINF-Område til
grund og vil således ikke skulle kontrollere grundlaget for
udbetalingerne.
Endvidere vil
Udbetaling Danmark efterfølgende modtage
revisionserklæringer fra forsøgskommunerne og
kontrollere, at alle revisionserklæringer modtages, og at de
udbetalte beløb stemmer overens med
revisionserklæringerne. Ved eventuel uoverensstemmelse mellem
et udbetalt beløb og forsøgskommunens
revisionserklæring vil Udbetaling Danmark kontakte kommunen,
der herefter vil skulle foretage de nødvendige rettelser i
BOSSINF-Område. Udbetaling Danmark vil desuden skulle
forestå eventuel opkrævning af for meget udbetalt
tilskud.
Dernæst
foreslås det med stk. 1, 2. pkt., at staten afholder
udgifterne til Udbetaling Danmarks administration efter stk. 1, 1.
pkt., gennem betaling af et administrationsbidrag, jf. § 25 i
lov om Udbetaling Danmark.
Varetagelse af
opgaver i relation til tilskudsordningen efter lovforslagets §
10, stk. 1, vil for Udbetaling Danmark være en ny
forpligtelse, der ikke uden udtrykkelig henvisning til § 25 i
lov om Udbetaling Danmark vil blive omfattet af bestemmelsen om
statslige administrationsbidrag.
Forslaget
indebærer, at administrationsbidraget skal kunne afholdes
inden for bevillingen til opgaven på finansloven for det
år, som bidraget skal dække, og at bidragets
størrelse vil blive fastsat af bestyrelsen for Udbetaling
Danmark, jf. § 25, stk. 1 og 2, i lov om Udbetaling
Danmark.
Endvidere
foreslås det med stk. 2, at ministeren for byer og
landdistrikter fastsætter nærmere regler om udbetaling
af tilskud efter § 10, stk. 1, herunder om Udbetaling Danmarks
administration af sagerne.
Den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil medføre, at
ministeren for byer og landdistrikter bl.a. vil fastsætte
regler, der nærmere beskriver Udbetaling Danmarks opgaver i
relation til tilskudsordningen efter lovforslagets § 10, stk.
1. Ministeren vil ligeledes fastsætte regler om hel eller
delvis tilbagebetaling af udbetalte tilskud - herunder i
tilfælde, hvor Udbetaling Danmark måtte konstatere
manglende overensstemmelse mellem et udbetalt beløb og
forsøgskommunens revisionserklæring - og om Udbetaling
Danmarks opkrævning af for meget udbetalte tilskud.
Ændringsforslaget vurderes samlet set at følge
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Udbetaling
Danmarks varetagelse af opgaver i relation til tilskudsordningen
efter lovforslagets § 10, stk. 1, forudsættes at skulle
ske inden for rammerne af eksisterende it-systemer og
løsninger.
Til nr. 3
Udbetaling
Danmark varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling
Danmark i henhold til lov. Efter § 1 a i lov om Udbetaling
Danmark varetager Udbetaling Danmark en række finansielle og
administrative opgaver vedrørende visse statslige ordninger.
Når en lov indsættes i § 1 a, bliver lovgivningen
omfattet af rammebetingelserne, der regulerer opgaverne, som
tidligere blev overført fra Statens Administrations
Finansservicecenter. Der henvises til bemærkningerne til lov
nr. 628 af 8. juni 2016, jf. Folketingstidende 2015-16,
tillæg A, L 151 som fremsat, side 90-96.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at den med lovforslaget
foreslåede lov om forsøgsordning for frie bymidter
indsættes som nr. 46 i § 1 a i lov om Udbetaling
Danmark.
Forslaget
hænger sammen med ændringsforslag nr. 2, hvorefter
Udbetaling Danmark vil skulle udbetale de tilskud til etablering af
velfærdsfunktioner, fornyelse af bymidten og andre
bylivsskabende projekter, som efter lovforslagets § 10, stk.
1, vil blive ydet til forsøgskommunerne, og udføre
dele af den efterfølgende administration heraf.
Forslaget vil medføre, at Udbetaling
Danmarks varetagelse af opgaver i relation til tilskudsordningen
efter lovforslagets § 10, stk. 1, vil blive omfattet af de
gældende bestemmelser i lov om Udbetaling Danmark, som
fastlægger de overordnede rammer for Udbetaling Danmarks
administration og sagsbehandling af de
administrationsområder, der er nævnt i § 1 a.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts
2024 og var til 1. behandling den 11. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for byer og landdistrikter sendte den 5. december 2023
dette udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del - bilag 40. Den
20. marts 2024 sendte ministeren for byer og landdistrikter
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til ministeren for byer og landdistrikter
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg
(S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) nfmd. Per Husted (S) Sara Emil Baaring
(S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Henrik Frandsen (M) Susie Jessen (DD)
fmd. Inger Støjberg (DD)
Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Mai Mercado (KF) Lise
Bertelsen (KF) Mads Fuglede (DD) Mikkel Bjørn (DF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Charlotte
Broman Mølbæk (SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe
(RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |