Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 22. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Kulturministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3, 5-8 og 10-12. Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4. Liberal Alliances
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren
stillede ændringsforslag nr. 1, 5, 7, 11 og 12, det af DD, KF
og DF stillede ændringsforslag nr. 2, det af DF stillede
ændringsforslag nr. 4 og det af LA stillede
ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
kulturministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 5, 7, 11 og
12, det af DD, KF og DF stillede ændringsforslag nr. 2 og det
af LA stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme
imod de øvrige ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren
stillede ændringsforslag nr. 1, 5, 7, 11 og 12 og det af DD,
KF og DF stillede ændringsforslag nr. 2. Mindretallet vil
hverken stemme for eller imod det af LA stillede
ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
kulturministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 5, 7, 11 og
12, det af DD, KF og DF stillede ændringsforslag nr. 2, det
af DF stillede ændringsforslag nr. 4 og det af LA stillede
ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et femte mindretal i udvalget (ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
kulturministeren stillede ændringsforslag og det af LA
stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod
de øvrige ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Moderaterne, Det Konservative Folkeparti
og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Venstres, Socialistisk
Folkepartis, Moderaternes, Det Konservative Folkepartis og
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer, at det i forbindelse
med 1. behandling blev fremdraget, at en bestemmelse i forslagets
§ 67 a kan rumme risiko for, at tjenesterne begrænser
udlevering af data i modstrid med bestemmelserne i § 55 a og
resten af forslagets § 67 a. Det er derfor nødvendigt
at overvåge implementeringen af bestemmelserne for at sikre,
at loven implementeres som ønsket af Folketingets flertal,
og vi anmoder derfor kulturministeren om senest den 30. juni 2026
at rapportere tilbage til Folketingets Kulturudvalg med en
evaluering af ordningerne med streamingtjenesters
oplysningsforpligtelser i §§ 55 a og 67 a.
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget vil stemme for forslaget, da vi
anerkender behovet for at modernisere loven om ophavsret, med
henblik på at den teknologiske udvikling afspejles i loven.
Til gengæld finder vi det ganske unødvendigt at
ændre i de såkaldte kønnede ord. Det er et
overflødigt tiltag, som vi anser som symbolpolitik.
Ændringen af ordene har ingen relevans for lovforslaget som
sådan og er inkonsekvent i forhold til anden lovgivning.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I fodnoten indsættes som 2. pkt.:
»Loven indeholder endvidere
bestemmelser, der som udkast har været notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/1535 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).««
[Lovteknisk præcisering]
Af et mindretal (DD,
KF og DF), tiltrådt af et mindretal (LA):
2) Nr. 2, 7,
19, 20, 25, 27-34, 36, 40 og 43
udgår.
[Forslag, som vedrører
fjernelse af kønnede ord, udgår]
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
M, EL, RV og ALT):
3) Nr. 2
affattes således:
»2. Overalt i loven ændres
»Ophavsmanden« til: »Ophaveren«,
»ophavsmandens« til: »ophaverens«,
»ophavsmanden« til: »ophaveren«,
»ophavsmænd« til: »ophavere«,
»ophavsmand« til: »ophaver«, og
»ophavsmændene« til:
»ophaverne«.«
[Terminologiske
ændringer]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD):
4) Nr. 3-6, 8,
10, 12, 13, 18 og 35
udgår.
[Forslag, som vedrører
tilpasninger i relation til EU-retten, udgår]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) Nr.
21 affattes således:
»21. I §
47, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »§
30,«: »§ 33,«, »§ 48, stk. 1 og
2« ændres til: »§ 48, stk. 1-3«, og
»§ 55 b« ændres til: »§ 55
c«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 22]
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
M, EL, RV og ALT):
6) I
den under nr. 25 foreslåede
ændring af § 50, stk. 3, 2.
pkt., ændres »ophavspersoners« til:
»ophaveres«.
[Terminologisk ændring]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) I
nr. 33 ændres i den indledende
tekst »I § 52, stk. 6« til: »To steder i
§ 52, stk. 6«.
[Præcisering af, at begge
forekomster af ordet »forligsmand« ændres]
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
M, EL, RV og ALT):
8) I
den under nr. 36 foreslåede
ændring af § 62, stk. 1,
ændres »ophavspersonens« til:
»ophaverens«.
[Terminologisk ændring]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DD, DF og ALT):
9) I
den under nr. 39 foreslåede § 67 a indsættes i 1. pkt. efter »eller dennes«:
»lovligt bemyndigede«.
[Afgrænsning af
repræsentanter med juridisk mandat]
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
M, EL, RV og ALT):
10) I
den under nr. 40 foreslåede
ændring af § 69 a, stk. 4,
ændres »Ophavspersoner« til:
»Ophavere«.
[Terminologisk ændring]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
11) I
den under nr. 44 foreslåede § 84 c indsættes efter
»behandling af«: »personoplysninger
og«.
[Præcisering]
Til § 2
12)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
12, stk. 1, nr. 6, der bliver nr. 8, ændres »nr.
5« til »nr. 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at nyaffatte nummeret,
således at den foreslåede tilføjelse til lovens
fodnote indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum i stedet for
at lade den indgå som en del af fodnotens 1. pkt.
Ændringsforslaget er således af lovteknisk
karakter.
Til nr. 2
Med forslaget udgår lovforslagets
ændringer, hvor såkaldte kønnede ord som
forligsmand, ophavsmand, voldgiftsmand ændres til henholdsvis
mægler, ophaver og voldgiftsdommer.
Til nr. 3
I lovforslaget foreslås det at
ændre alle forekomster af ordene: Ophavsmanden,
ophavsmandens, ophavsmanden, ophavsmænd, ophavsmand og
ophavsmændene til følgende kønsneutrale
betegnelser: Ophavspersonen, ophavspersonens, ophavspersonen,
ophavspersoner, ophavsperson og ophavspersonerne.
Det
foreslås at ændre disse kønsneutrale betegnelser
til følgende andre betegnelser, som kendes fra den norske
ophavsretslov: Ophaveren, ophaverens, ophaveren, ophavere, ophaver
og ophaverne.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at alle de dele af
lovforslaget, som indeholder tilpasninger af ophavsretsloven i
forhold til EU-retten, udgår. Såfremt
ændringsforslaget vedtages, vil de nødvendige
konsekvensændringsforslag blive stillet til 3.
behandling.
Til nr. 5
Det foreslås at nyaffatte nummeret,
så det også indeholder en ændring af
henvisningsbestemmelsen i ophavsretslovens § 47, således
at den kommer til at henvise til § 48, stk. 1-3, i stedet for
§ 48, stk. 1 og 2. Ændringen skyldes, at der i
medfør af lovforslagets § 1, nr. 22, indføres et
nyt stk. 2, hvorefter der sker en rykning af de
efterfølgende stykker. Ændringen sikrer, at den
foreslåede stk. 2 inkluderes i henvisningsbestemmelsen,
samtidig med at den gældende stk. 2, som bliver stk. 3,
fortsat omfattes. Ændringen er dermed lovteknisk.
Til nr. 6
I
lovforslagets § 1, nr. 25, foreslås det at ændre
ordet »ophavsmænds« til
»ophavspersoners«.
Det foreslås, at der foretages en
terminologisk ændring af den kønsneutrale betegnelse,
således at ordet »ophavsmænds« i stedet
ændres til »ophaveres«.
Til nr. 7
Det
foreslås, at der i lovforslagets nr. 33 foretages en
ændring af »I § 52, stk. 6« til »To
steder i § 52, stk. 6«. Ændringen
præciserer, at det er begge forekomster af ordet
»forligsmand« i bestemmelsen, som ændres til
»mægler«.
Til nr. 8
I lovforslagets § 1, nr. 36,
foreslås det at ændre ordet »Ophavsmandens«
til den kønsneutrale betegnelse
»Ophavspersonens«.
Det
foreslås, at der foretages en terminologisk ændring af
den kønsneutrale betegnelse, således at ordet
»Ophavsmanden« i stedet ændres til
»Ophaverens«.
Til nr. 9
Det foreslås at tilføje
»lovligt bemyndigede« for at tydeliggøre, at kun
repræsentanter med juridisk mandat til de i lovforslaget
nævnte oplysninger har mulighed for at anmode om dem. Dette
er for at undgå udbredelsen af ordningen og den
administrative byrde ved at give oplysningerne.
Til nr. 10
I lovforslagets § 1, nr. 40,
foreslås det at ændre ordet
»Ophavsmænd« til den kønsneutrale
betegnelse »Ophavspersoner«.
Det
foreslås, at der foretages en terminologisk ændring af
den kønsneutrale betegnelse, således at ordet
»Ophavsmænd« i stedet ændres til
»Ophavere«.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget
præciseres det i lovteksten, at bemyndigelsen også
omfatter personoplysninger efter databeskyttelsesforordningens
artikel 6.
Til nr. 12
Det foreslås at indføre et nyt
ændringsnummer i lovforslagets § 2. Indførelsen
vil angive, at henvisningen i den foreslåede § 12, nr.
8, til den eksisterende § 12, nr. 5, ændres til nr. 7.
Dette sker som konsekvens af forslaget i § 2, nr. 1, som
indeholder en rykningsklausul. Denne rykningsklausul
indebærer, at den gældende nr. 5 bliver til nr. 7. Der
er således tale om en konsekvensændring, som sikrer
videreførelse af gældende ret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts
2024 og var til 1. behandling den 11. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 7. december 2023 dette udkast til
udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 40. Den 20. marts 2024 sendte
kulturministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
21 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af
spørgsmål nr. 21, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Anders Kronborg (S) Astrid Krag
(S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Frederik Vad (S) Henrik Møller (S) Matilde Powers (S) Mogens
Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V) Hans
Christian Schmidt (V) fmd. Anni
Matthiesen (V) Kim Valentin (V) Jeppe Søe (M) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Søren Espersen (DD) Peter
Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Louise Brown (LA) Helle Bonnesen
(KF) Mai Mercado (KF) Mikkel Bjørn (DF) Morten Messerschmidt
(DF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF)
Søren Søndergaard (EL) Runa Friis Hansen (EL) Zenia
Stampe (RV) nfmd. Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |