L 145 Forslag til lov om ændring af lov om ophavsret og lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet.

(Modernisering af regler om aftaleindgåelse m.v. og fastsættelse af nærmere regler om eksaminer, prøver og bedømmelser).

Af: Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 15-05-2024

Afgivet: 15-05-2024

Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 22. maj 2024

20231_l145_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 22. maj 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Kulturministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 5-8 og 10-12. Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4. Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 9.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, EL og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 5, 7, 11 og 12, det af DD, KF og DF stillede ændringsforslag nr. 2, det af DF stillede ændringsforslag nr. 4 og det af LA stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 5, 7, 11 og 12, det af DD, KF og DF stillede ændringsforslag nr. 2 og det af LA stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 5, 7, 11 og 12 og det af DD, KF og DF stillede ændringsforslag nr. 2. Mindretallet vil hverken stemme for eller imod det af LA stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af kulturministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 5, 7, 11 og 12, det af DD, KF og DF stillede ændringsforslag nr. 2, det af DF stillede ændringsforslag nr. 4 og det af LA stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.

Et femte mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag og det af LA stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Moderaterne, Det Konservative Folkeparti og Enhedslisten

Socialdemokratiets, Venstres, Socialistisk Folkepartis, Moderaternes, Det Konservative Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer, at det i forbindelse med 1. behandling blev fremdraget, at en bestemmelse i forslagets § 67 a kan rumme risiko for, at tjenesterne begrænser udlevering af data i modstrid med bestemmelserne i § 55 a og resten af forslagets § 67 a. Det er derfor nødvendigt at overvåge implementeringen af bestemmelserne for at sikre, at loven implementeres som ønsket af Folketingets flertal, og vi anmoder derfor kulturministeren om senest den 30. juni 2026 at rapportere tilbage til Folketingets Kulturudvalg med en evaluering af ordningerne med streamingtjenesters oplysningsforpligtelser i §§ 55 a og 67 a.

Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti

Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget vil stemme for forslaget, da vi anerkender behovet for at modernisere loven om ophavsret, med henblik på at den teknologiske udvikling afspejles i loven. Til gengæld finder vi det ganske unødvendigt at ændre i de såkaldte kønnede ord. Det er et overflødigt tiltag, som vi anser som symbolpolitik. Ændringen af ordene har ingen relevans for lovforslaget som sådan og er inkonsekvent i forhold til anden lovgivning.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af kulturministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 1 affattes således:

»1. I fodnoten indsættes som 2. pkt.:

»Loven indeholder endvidere bestemmelser, der som udkast har været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).««

[Lovteknisk præcisering]

Af et mindretal (DD, KF og DF), tiltrådt af et mindretal (LA):

2) Nr. 2, 7, 19, 20, 25, 27-34, 36, 40 og 43 udgår.

[Forslag, som vedrører fjernelse af kønnede ord, udgår]

Af kulturministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, EL, RV og ALT):

3) Nr. 2 affattes således:

»2. Overalt i loven ændres »Ophavsmanden« til: »Ophaveren«, »ophavsmandens« til: »ophaverens«, »ophavsmanden« til: »ophaveren«, »ophavsmænd« til: »ophavere«, »ophavsmand« til: »ophaver«, og »ophavsmændene« til: »ophaverne«.«

[Terminologiske ændringer]

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (DD):

4) Nr. 3-6, 8, 10, 12, 13, 18 og 35 udgår.

[Forslag, som vedrører tilpasninger i relation til EU-retten, udgår]

Af kulturministeren, tiltrådt af udvalget:

5) Nr. 21 affattes således:

»21. I § 47, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »§ 30,«: »§ 33,«, »§ 48, stk. 1 og 2« ændres til: »§ 48, stk. 1-3«, og »§ 55 b« ændres til: »§ 55 c«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 22]

Af kulturministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, EL, RV og ALT):

6) I den under nr. 25 foreslåede ændring af § 50, stk. 3, 2. pkt., ændres »ophavspersoners« til: »ophaveres«.

[Terminologisk ændring]

Af kulturministeren, tiltrådt af udvalget:

7) I nr. 33 ændres i den indledende tekst »I § 52, stk. 6« til: »To steder i § 52, stk. 6«.

[Præcisering af, at begge forekomster af ordet »forligsmand« ændres]

Af kulturministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, EL, RV og ALT):

8) I den under nr. 36 foreslåede ændring af § 62, stk. 1, ændres »ophavspersonens« til: »ophaverens«.

[Terminologisk ændring]

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (DD, DF og ALT):

9) I den under nr. 39 foreslåede § 67 a indsættes i 1. pkt. efter »eller dennes«: »lovligt bemyndigede«.

[Afgrænsning af repræsentanter med juridisk mandat]

Af kulturministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, EL, RV og ALT):

10) I den under nr. 40 foreslåede ændring af § 69 a, stk. 4, ændres »Ophavspersoner« til: »Ophavere«.

[Terminologisk ændring]

Af kulturministeren, tiltrådt af udvalget:

11) I den under nr. 44 foreslåede § 84 c indsættes efter »behandling af«: »personoplysninger og«.

[Præcisering]

Til § 2

12) Efter nr. 1 indsættes:

»01. I § 12, stk. 1, nr. 6, der bliver nr. 8, ændres »nr. 5« til »nr. 7«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at nyaffatte nummeret, således at den foreslåede tilføjelse til lovens fodnote indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum i stedet for at lade den indgå som en del af fodnotens 1. pkt. Ændringsforslaget er således af lovteknisk karakter.

Til nr. 2

Med forslaget udgår lovforslagets ændringer, hvor såkaldte kønnede ord som forligsmand, ophavsmand, voldgiftsmand ændres til henholdsvis mægler, ophaver og voldgiftsdommer.

Til nr. 3

I lovforslaget foreslås det at ændre alle forekomster af ordene: Ophavsmanden, ophavsmandens, ophavsmanden, ophavsmænd, ophavsmand og ophavsmændene til følgende kønsneutrale betegnelser: Ophavspersonen, ophavspersonens, ophavspersonen, ophavspersoner, ophavsperson og ophavspersonerne.

Det foreslås at ændre disse kønsneutrale betegnelser til følgende andre betegnelser, som kendes fra den norske ophavsretslov: Ophaveren, ophaverens, ophaveren, ophavere, ophaver og ophaverne.

Til nr. 4

Ændringsforslaget indebærer, at alle de dele af lovforslaget, som indeholder tilpasninger af ophavsretsloven i forhold til EU-retten, udgår. Såfremt ændringsforslaget vedtages, vil de nødvendige konsekvensændringsforslag blive stillet til 3. behandling.

Til nr. 5

Det foreslås at nyaffatte nummeret, så det også indeholder en ændring af henvisningsbestemmelsen i ophavsretslovens § 47, således at den kommer til at henvise til § 48, stk. 1-3, i stedet for § 48, stk. 1 og 2. Ændringen skyldes, at der i medfør af lovforslagets § 1, nr. 22, indføres et nyt stk. 2, hvorefter der sker en rykning af de efterfølgende stykker. Ændringen sikrer, at den foreslåede stk. 2 inkluderes i henvisningsbestemmelsen, samtidig med at den gældende stk. 2, som bliver stk. 3, fortsat omfattes. Ændringen er dermed lovteknisk.

Til nr. 6

I lovforslagets § 1, nr. 25, foreslås det at ændre ordet »ophavsmænds« til »ophavspersoners«.

Det foreslås, at der foretages en terminologisk ændring af den kønsneutrale betegnelse, således at ordet »ophavsmænds« i stedet ændres til »ophaveres«.

Til nr. 7

Det foreslås, at der i lovforslagets nr. 33 foretages en ændring af »I § 52, stk. 6« til »To steder i § 52, stk. 6«. Ændringen præciserer, at det er begge forekomster af ordet »forligsmand« i bestemmelsen, som ændres til »mægler«.

Til nr. 8

I lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås det at ændre ordet »Ophavsmandens« til den kønsneutrale betegnelse »Ophavspersonens«.

Det foreslås, at der foretages en terminologisk ændring af den kønsneutrale betegnelse, således at ordet »Ophavsmanden« i stedet ændres til »Ophaverens«.

Til nr. 9

Det foreslås at tilføje »lovligt bemyndigede« for at tydeliggøre, at kun repræsentanter med juridisk mandat til de i lovforslaget nævnte oplysninger har mulighed for at anmode om dem. Dette er for at undgå udbredelsen af ordningen og den administrative byrde ved at give oplysningerne.

Til nr. 10

I lovforslagets § 1, nr. 40, foreslås det at ændre ordet »Ophavsmænd« til den kønsneutrale betegnelse »Ophavspersoner«.

Det foreslås, at der foretages en terminologisk ændring af den kønsneutrale betegnelse, således at ordet »Ophavsmænd« i stedet ændres til »Ophavere«.

Til nr. 11

Med ændringsforslaget præciseres det i lovteksten, at bemyndigelsen også omfatter personoplysninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 6.

Til nr. 12

Det foreslås at indføre et nyt ændringsnummer i lovforslagets § 2. Indførelsen vil angive, at henvisningen i den foreslåede § 12, nr. 8, til den eksisterende § 12, nr. 5, ændres til nr. 7. Dette sker som konsekvens af forslaget i § 2, nr. 1, som indeholder en rykningsklausul. Denne rykningsklausul indebærer, at den gældende nr. 5 bliver til nr. 7. Der er således tale om en konsekvensændring, som sikrer videreførelse af gældende ret.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 20. marts 2024 og var til 1. behandling den 11. april 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 7. december 2023 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 40. Den 20. marts 2024 sendte kulturministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 21 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af spørgsmål nr. 21, som forventes besvaret inden 2. behandling.

Anders Kronborg (S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Frederik Vad (S) Henrik Møller (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V) Hans Christian Schmidt (V) fmd. Anni Matthiesen (V) Kim Valentin (V) Jeppe Søe (M) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Louise Brown (LA) Helle Bonnesen (KF) Mai Mercado (KF) Mikkel Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF) Søren Søndergaard (EL) Runa Friis Hansen (EL) Zenia Stampe (RV) nfmd. Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5