Fremsat den 4. oktober 2023 af Justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af kriminallov for
Grønland og retsplejelov for Grønland
(Selvstændig bestemmelse om psykisk
vold)
§ 1
I kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1187 af 18. september 2023, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 88 indsættes:
Ȥ 88 a. For psykisk
vold dømmes den, som tilhører eller er nært
knyttet til en andens husstand eller tidligere har haft en
sådan tilknytning til husstanden, og som gentagne gange over
en periode udsætter den anden for groft nedværdigende,
forulempende eller krænkende adfærd, der er egnet til
utilbørligt at styre den anden, herunder ved udøvelse
af negativ social kontrol.«
§ 2
I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 18. september 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 333, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§§ 88 og 89,« til:
»§§ 88-89,«.
2. I
§ 336 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »vold,«: »psykisk
vold,«.
3. I
§ 340 a, stk. 1, nr. 2, litra b,
ændres »eller § 88, 1. pkt.,« til:
»§ 88, 1. pkt., eller § 88 a«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljømæssige- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer | 10. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker i fællesskab med Naalakkersuisut
at udvikle danske ansvarsområder i Grønland.
Regeringen vil sammen med Grønland arbejde for, at de danske
ansvarsområder i Grønland følger standarden i
Danmark med respekt for de forhold og forskelle, der er mellem
Danmark og Grønland. Dertil vil regeringen løbende
prioritere, at lovgivning på danske ansvarsområder
opdateres.
Som led i dette har Justitsministeriet efter ønske fra
Naalakkersuisut udarbejdet dette lovforslag, som kriminaliserer
psykisk vold i nære relationer.
Det kan have store konsekvenser for den personlige frihed og en
persons psykiske velbefindende at blive udsat for psykisk vold. De
negative konsekvenser af psykisk vold kan - især i nære
relationer - være langvarige eller endog livsvarige, da den
psykiske vold nedbryder ofrenes psykiske integritet. Det er derfor
afgørende at værne om ofrene og deres
retsfølelse, så de får den beskyttelse,
forståelse og anerkendelse fra samfundet, som de fortjener.
Efter Justitsministeriets og Naalakkersuisuts opfattelse ses der
på denne baggrund at være behov for at indføre
en selvstændig bestemmelse om psykisk vold i kriminalloven.
På den måde afspejles det, at psykisk vold kan
være lige så alvorligt og skadeligt som fysisk vold, og
at udøvelse af psykisk vold bør være lige
så kriminelt som udøvelse af vold i øvrigt.
Lovforslaget har således til formål at kriminalisere
psykisk vold i nære relationer.
Lovforslaget indeholder herudover ændringer i retsplejelov
for Grønland som følge af den foreslåede
kriminalisering af psykisk vold.
Foruden lovforslaget lægger Justitsministeriet op til at
foretage konsekvensrettelser i anden lovgivning som følge af
indførelsen af en bestemmelse i kriminalloven om psykisk
vold. Dette gør sig gældende for anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning og for anordning om ikrafttræden
for Grønland af lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning.
Lovforslaget bygger på en tilsvarende ændring af den
danske straffelov, der blev foretaget ved lov nr. 329 af 30. marts
2019 om ændring af straffeloven og forskellige andre love
(selvstændig bestemmelse om psykisk vold).
2. Selvstændig bestemmelse om psykisk
vold
2.1. Gældende ret
Kriminalloven indeholder på nuværende tidspunkt
ingen selvstændig bestemmelse om psykisk vold, men derimod en
række andre bestemmelser, som omfatter adfærd, der kan
være udtryk for krænkelser af en andens psykiske
integritet.
Efter kriminallovens § 75, stk. 1, dømmes for
krænkelse af familie eller husstand den, som ved
vanrøgt eller nedværdigende behandling krænker
sin ægtefælle, sit barn eller nogen anden person, som
er undergivet gerningsmandens myndighed eller forsorg, eller som er
gerningsmanden besvogret eller beslægtet i opstigende linje.
Efter bestemmelsens stk. 2 gælder det samme den, som
udsætter de i stk. 1 nævnte personer for nød ved
modvilligt at unddrage sig en forsørgelses- eller
bidragspligt, som over for de nævnte personer påhviler
gerningsmanden.
For ulovlig tvang dømmes efter kriminallovens § 91
den, som ved vold eller trussel om vold, om betydelig skade
på gods, om frihedsberøvelse eller om at
fremsætte usand sigtelse for forbrydelse eller
ærerørigt forhold eller at åbenbare privatlivet
tilhørende forhold tvinger nogen til at gøre,
tåle eller undlade noget. Det samme gælder den, som ved
trussel om at anmelde eller åbenbare en forbrydelse eller om
at fremsætte sande ærerørige beskyldninger
tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget,
for så vidt fremtvingelsen ikke kan anses tilbørlig
begrundet ved det forhold, som truslen angår.
For trusler efter kriminallovens § 98, stk. 1,
dømmes den, som på en måde, der er egnet til hos
nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv,
helbred eller velfærd, truer med at foretage en
forbrydelse.
Herudover indeholder kriminalloven en bestemmelse om fysisk
vold. Det fremgår således af kriminallovens § 88,
at for vold dømmes den, som forsætligt beskadiger
eller krænker en andens legeme. Det samme gælder den,
som uagtsomt tilføjer en anden betydelig skade på
legeme eller helbred.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Psykisk vold er et indarbejdet begreb især på det
sociale område. Begrebet er ikke ensartet defineret, men
bruges som regel til at betegne et gentagende eller kontinuerligt
mønster af handlinger eller undladelser (eller begge dele),
der har til formål at kontrollere eller dominere en anden,
så denne underordner sig eller nedbrydes. Der kan være
tale om meget forskelligartede handlinger mv., som kan rumme
forskellige typer af fysiske eller psykiske krænkelser, der
begås i nære relationer.
Kriminalloven kriminaliserer i dag en række nærmere
bestemte krænkelser af den psykiske integritet. Det vil
typisk være isolerede handlinger som f.eks. ulovlig tvang,
trusler eller vold. Endvidere kan der også dømmes for
andre mere varige tilstande som f.eks. vanrøgt.
Efter Justitsministeriets opfattelse beskytter bestemmelserne
imidlertid ikke i tilstrækkeligt omfang mod krænkelser
af den psykiske integritet. Det skyldes, at en række
handlinger, der kan karakteriseres som psykisk vold, ikke er
omfattet af de gældende bestemmelser. Der kan være tale
om krænkelser, som ikke er så alvorlige, at de i sig
selv opfylder gerningsindholdet for f.eks. ulovlige trusler eller
ulovlig tvang, men som kan virke tilsvarende eller mere
krænkende for en forurettet, der flere gange over en periode
udsættes for en sådan adfærd. Der kan desuden
være tale om krænkelser af en type, der ikke omfattes
af nogen gældende bestemmelse. Der vil herudover
sjældent i familierelationer være truffet
foranstaltninger efter lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning, der har til formål at beskytte et offer for
krænkelser. Samtidig afspejler den eksisterende retstilstand
ikke alvoren af psykisk vold.
Der er på den baggrund efter Justitsministeriets
opfattelse behov for en selvstændig bestemmelse om psykisk
vold i kriminalloven.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt
på, at psykisk vold - især i nære relationer -
kan have langvarige eller endog livsvarige konsekvenser for et
offer, idet det f.eks. kan medføre, at den
pågældende langsomt isoleres eller nedbrydes.
Særligt i forhold til børn må det lægges
til grund, at psykisk vold kan forhindre eller
ødelægge barnets udvikling, herunder især
udviklingen af barnets identitet, selvværd og selvtillid.
I nogle tilfælde kan psykisk vold føre til psykiske
skader hos forurettede. Justitsministeriet finder, at en
indtrådt psykisk skade bør indgå i vurderingen
af grovheden af den psykiske vold, men at der også er behov
for at beskytte ofre for krænkelser, uden at en psykisk skade
er opstået, eller uden en sådan skade kan
påvises. Kriminaliseringen bør således ikke
afhænge af, hvor modstandsdygtigt et offer er over for
krænkelser af den psykiske integritet, ligesom det kan
være vanskeligt at påvise psykiske skader.
Justitsministeriet er opmærksom på, at der - som i
andre sager - er bevismæssige udfordringer i forbindelse med
sager om psykisk vold. Erfaringerne fra Danmark viser også,
at disse bevismæssige udfordringer indebærer, at
få sager om psykisk vold fører til domsfældelse.
Justitsministeriet finder dog ikke, at dette er et
tilstrækkeligt argument for ikke at kriminalisere den
krænkende adfærd.
Justitsministeriet finder, at en kriminalisering af psykisk vold
bør gælde i nære relationer, hvor gerningsmanden
har en tilknytning til forurettedes husstand. Justitsministeriet
har herved lagt vægt på, at flere organisationer, der
beskæftiger sig med psykisk vold, i forbindelse med
indsættelsen af en bestemmelse om psykisk vold i den danske
straffelov har peget på, at der er et særligt behov for
en kriminalisering af psykisk vold i nære relationer, fordi
krænkelser i nære relationer opleves som særligt
indgribende for en forurettet, som kan opleve, at det er
svært at finde et "frirum" fra den psykiske vold eller at
flygte herfra. Justitsministeriet finder således, at det er
mest hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at
foretage en afgrænset kriminalisering af psykisk vold i
forhold til denne særligt sårbare gruppe, der må
vurderes at have et stort behov for beskyttelse.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at der også
er behov for at sikre, at f.eks. psykisk vold, der har
stalking-lignende karakter, fordi det fortsætter eller
begynder efter en samlivsophævelse, er omfattet af
kriminaliseringen. Psykisk vold, som begås af personer, som
tidligere har haft en nær tilknytning til forurettedes
husstand, vil kunne opleves som lige så indgribende som
psykisk vold fra f.eks. et medlem af husstanden, fordi
gerningsmanden som regel har et tilsvarende kendskab til
forurettede og husstanden.
2.3. Den
foreslåede ordning
Justitsministeriet foreslår, at der indsættes en
selvstændig bestemmelse om psykisk vold i kriminallovens
kapitel 19 om forbrydelser mod liv og legeme.
Med indsættelsen i kapitel 19 tilkendegives det, at
psykisk vold er en væsentlig krænkelse af en persons
integritet, som kan være lige så alvorlig og skadelig
som fysisk vold.
Det foreslås med bestemmelsen, at den, som tilhører
eller er nært knyttet til en andens husstand eller tidligere
har haft en sådan tilknytning til husstanden, og som gentagne
gange over en periode udsætter den anden for groft
nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd, der er egnet til utilbørligt at styre den
anden, herunder ved udøvelse af negativ social kontrol,
dømmes for psykisk vold.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at omfatte
gentagne krænkelser i nære relationer over en periode,
som tilsammen har en vis intensitet.
En sådan bestemmelse vil være en udvidelse af
gældende ret, idet den både omfatter adfærd, som
ikke er kriminaliseret efter gældende ret, og adfærd,
der allerede er kriminaliseret.
Det bemærkes, at det ikke er hensigten med den
foreslåede bestemmelse at fastsætte en almen
gældende definition af begrebet "psykisk vold".
Det foreslås, at bestemmelsen i sit sidste led indeholder
en direkte henvisning til negativ social kontrol for at
understrege, at negativ social kontrol ligeledes er udtryk for
psykisk vold. Hvis en person fastholdes i et ægteskab eller
en lignende samlivssituation f.eks. med henvisning til familiens
sammenhængskraft, isoleres fra sit barn eller sine
nærmeste, afpresses, eller hvis der på anden vis
lægges pres på en person til at træffe eller
undlade at træffe bestemte livsbeslutninger vedrørende
f.eks. skilsmisse eller ophør af samliv, bopæl eller
uddannelse, så er det efter omstændighederne et udtryk
for negativ social kontrol, der kan udgøre psykisk vold. Det
afgørende for, at bestemmelsen i de givne situationer finder
anvendelse, vil være, at fastholdelsen faktisk og på en
utilbørlig måde styrer den anden person ved f.eks. at
fastholde personen i et ægteskab eller en samlivssituation
mod dennes vilje eller ved at formå personen til at
træffe eller undlade at træffe de ovenfor nævnte
livsbeslutninger.
Fastsættelsen af foranstaltningen i den enkelte sag vil
bero på rettens konkrete vurdering af alle sagens relevante
omstændigheder. Retten skal således i forbindelse med
foranstaltningens fastsættelse bl.a. tage højde for
karakteren og varigheden af den nedværdigende, forulempende
og krænkende behandling, forurettedes forhold og de
konsekvenser, som adfærden har haft for forurettede.
Det bør indgå som en skærpende
omstændighed i forbindelse med rettens fastsættelse af
foranstaltning, om forurettede er et barn, har en
funktionsnedsættelse eller på anden måde er
gerningsmanden fysisk eller psykisk underlegen. Det bør
ligeledes være en skærpende omstændighed, hvis et
barn overværer psykisk vold mod en
nærtstående.
Ved valget og udmålingen af foranstaltning skal retten
tage hensyn til den enkelte gerningsmands personlige forhold,
herunder hvad der skønnes nødvendigt for at afholde
vedkommende fra yderligere lovovertrædelser, jf.
kriminallovens § 121, stk. 1, nr. 2. Der skal imidlertid
også tages hensyn til lovovertrædelsens grovhed,
herunder samfundets interesse i at modvirke handlinger af den
pågældende art, jf. § 121, stk. 1, nr. 1.
Der foreslås desuden ændringer af retsplejeloven som
følge af kriminaliseringen af psykisk vold, herunder bl.a.
indførelse af samme mulighed for at beskikke en bisidder i
sager om psykisk vold, som i sager om vold efter gældende
ret.
Som konsekvens af lovforslaget foreslås der ligeledes
ændringer i anordning om ikrafttræden for
Grønland af lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og
anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets §§ 1 og 2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at have begrænsede merudgifter for
Justitsministeriets myndigheder. Eventuelle merudgifter forventes
at kunne afholdes inden for Justitsministeriets myndigheders
eksisterende økonomiske rammer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljømæssige- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den. 6. januar
2023 til den 3. februar 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Avannaata Kommunia,
Barnets Tarv Nu, Bryd Tavsheden, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Center for Voldsramte, Danner, Dansk Kvindesamfund,
Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd,
Dialog mod vold, Digitalt Ansvar, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Everyday Sexism Project Danmark, Exitcirklen,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Offentlige Anklagere i
Grønland, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen
Grønlandske Børn, Forsvarerforeningen i
Grønland, Fængselsforbundet, Grønlands
Landsret, Grønlands Politiforening, Grønlands
Råd for Menneskerettigheder, Grønlandske Advokater,
Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder,
Joan-Søstrene, Justitia, Kalaallit Nunaanni
Naligiissitaanissamut Siunnersuisoqatigiit
(Ligestillingsrådet i Grønland), KL,
Kvinderådet, Kvinfo, Kommune Kujalleq, Kommune Qeqertalik,
Kommuneqarfik Sermersooq, Kredsdommerforeningen,
Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen Børn og Samvær, Landsforeningen for
børn og forældre, Landsforeningen for Voldsramte
Kvinder, Landsforeningen KRIM, Landsforsvareren,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Lev Uden Vold,
Mary Fonden, MIO (Børnetalsmanden),
Mødrehjælpen, Nunatsinni Advokatit, OAK Foundation
Denmark, Offerrådgivningen i Danmark, PiSiu (Det
Grønlandske Kriminalpræventive Råd),
Politiforbundet, Politiklagenævnet i Grønland, Qeqqata
Kommunia, Red-Safehouse Red Barnet, Retspolitisk Forening, Retten i
Grønland, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors,
SAVN, TUBA, Unicef Danmark, Vestre Landsret, VIVE og Østre
Landsret.
Endelig har udkastet til lovforslag været forelagt
Grønlands Selvstyre til udtalelse.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at have
begrænsede merudgifter for Justitsministeriets myndigheder.
Eventuelle merudgifter forventes at kunne afholdes inden for
Justitsministeriets myndigheders eksisterende økonomiske
rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Kriminalloven indeholder på nuværende tidspunkt
ingen selvstændig bestemmelse om psykisk vold.
Kriminalloven indeholder imidlertid i dag en række
bestemmelser, som omfatter krænkelser af en andens psykiske
integritet, herunder bl.a. kriminallovens § 91 om ulovlig
tvang, § 98, stk. 1, om trusler, § 88 om vold og §
75 om vanrøgt. Der kan endvidere - afhængig af de
nærmere omstændigheder - være tale om
overtrædelser af foranstaltninger efter lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 88 a i kriminalloven. Den
foreslåede bestemmelse kriminaliserer som noget nyt, at en
person, som tilhører eller er nært knyttet til en
andens husstand eller tidligere har haft en sådan tilknytning
til husstanden, gentagne gange over en periode udsætter den
anden for groft nedværdigende, forulempende eller
krænkende adfærd, der er egnet til utilbørligt
at styre den anden, herunder ved udøvelse af negativ social
kontrol.
Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse på
gerningsmænd, der "tilhører eller er nært
knyttet til en andens husstand".
Det forudsættes således, at den foreslåede
bestemmelse finder anvendelse på personer i den forurettedes
husstand, f.eks. en ægtefælle, samlever,
forældre, søskende eller plejeforældre.
Bestemmelsen vil ligeledes finde anvendelse på personer med
en nær tilknytning til den andens husstand. Det vil
eksempelvis kunne gøre sig gældende for en tidligere
ægtefælle, der stadig jævnligt kommer i
husstanden, f.eks. fordi deres fællesbørn har
bopæl der, eller en onkel, der er involveret i opdragelsen af
børnene. Det vil også kunne gøre sig
gældende for forurettedes kæreste, der ikke bor sammen
med forurettede.
Ved vurderingen af, om en person er nært knyttet til
forurettedes husstand, vil bl.a. kunne indgå, om
gerningsmanden har eller tidligere har haft folkeregisteradresse
på samme adresse som forurettede, om der er et
afhængighedsforhold mellem gerningsmanden og forurettede, om
gerningsmanden og forurettede er beslægtede, samt om
gerningsmanden jævnligt kommer i forurettedes hjem.
Det bemærkes, at opregningen ikke er udtømmende.
Det vil således i forhold til psykisk vold, som også
kan udøves ved hjælp af digitale tjenester såsom
telefon, sms, gps-sporing, sociale medier mv., tillige være
relevant at se på, om gerningsmanden og forurettede
jævnligt har kontakt via digitale tjenester.
Herudover foreslås det, at bestemmelsen skal finde
anvendelse på gerningsmænd, som tidligere har
tilhørt eller været nært knyttet til
forurettedes husstand. Det vil omfatte gerningsmænd, som
tidligere har været del af husstanden eller i øvrigt
har haft en sådan nær tilknytning til husstanden,
f.eks. en ekskæreste, som er flyttet fra husstanden, eller et
familiemedlem, som ikke længere jævnligt kommer i
forurettedes hjem.
Det forudsættes, at der foreligger en vis forbindelse
mellem den psykiske vold og gerningsmandens tilknytning til
husstanden. F.eks. vil krænkelser, som begynder, mens
forurettede og gerningsmanden bor sammen, og som fortsætter
efter, at gerningsmanden ikke længere er en del af
husstanden, og krænkelser, som begynder i forbindelse med en
ophævelse af samlivet, have tilstrækkelig
sammenhæng. Hvis en krænkende adfærd derimod
først begynder længere tid efter
samlivsophævelsen mv., vil adfærden som udgangspunkt
ikke være omfattet af bestemmelsen. F.eks. vil der ved
psykisk vold, som begynder et år efter en
samlivsophævelse, normalt ikke foreligge den
nødvendige forbindelse mellem den psykiske vold og
gerningsmandens tilknytning til husstanden, medmindre parterne har
opretholdt en regelmæssig og nær kontakt, f.eks.
på grund af parternes børn.
Den foreslåede bestemmelse forudsætter endvidere, at
der er tale om en adfærd, der er foretaget "gentagne gange
over en periode".
Der skal være tale om en adfærd, der gentages og i
almindelighed opfattes som et mønster. Enkeltstående
krænkelser vil således falde uden for bestemmelsen. Er
der tale om meget alvorlige krænkelser, vil få
tilfælde dog være tilstrækkeligt. Kravet om
gentagen adfærd vil ikke indebære, at adfærden
består af samme type krænkelser.
Det handlingsmønster, som den forurettede skal være
underlagt, kan ofte karakteriseres som et regime, der er
præget af utryghed og frygt for, at vold, seksuelle overgreb,
trusler, tvang eller andre krænkelser fortsætter.
Regimet har normalt karakter af, at den forurettede bestemmes over
og kontrolleres på en enevældig og hensynsløs
måde. Der kan være tale om meget forskelligartede
handlinger eller undladelser, som kan rumme forskellige typer af
krænkelser af den andens legeme eller helbred, herunder
vedkommendes mentale tilstand.
Den pågældende adfærd skal endvidere
være foregået over en vis periode. Hvor lang denne
periode skal være afhænger af en samlet konkret
vurdering. Heri indgår bl.a. intensiteten og den potentielle
skadevirkning af adfærden. Er der tale om meget hyppige eller
intensive episoder, vil selv en meget kort periode kunne
medføre, at den foreslåede bestemmelse finder
anvendelse. Det tillægges endvidere væsentlig betydning
i forhold til forurettede børn og unge, at handlingerne
eller undladelserne er af en sådan karakter, at de - selv
over en kort periode - er egnet til at skade barnets eller den
unges udvikling eller selvopfattelse.
For at bestemmelsen skal kunne finde anvendelse, skal der
objektivt set være tale om, at nogen udsættes for
"groft nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd". Begreberne lader sig ikke klart afgrænse over
for hinanden, idet nogle handlinger både kan udgøre
nedværdigende, forulempende og krænkende
behandling.
Med nedværdigende handlinger sigtes til en adfærd,
der er egnet til at ydmyge eller nedgøre offeret. Der kan
f.eks. være tale om, at gerningsmanden åbenlyst
behandler den forurettede dårligere end andre, at den
forurettede berøves muligheden for at få indflydelse
på egne forhold, eller at den forurettede tvinges til at
gøre eller tåle noget, som den forurettede ikke bryder
sig om eller opfatter som uværdigt. Det er ikke i den
forbindelse et krav, at andre end gerningsmanden er vidne til
ydmygelsen.
Forulempende handlinger sigter primært til gerningsmandens
chikanerende eller generende adfærd. Der kan f.eks.
være tale om, at gerningsmanden kontakter forurettedes
arbejdsplads, familie, venner mv. for at sprede falske rygter om
forurettede, at der gives fejlagtig information til offentlige
myndigheder, herunder indgives falske anmeldelser til politiet, at
der sendes private billeder (uanset om disse udgør en
overtrædelse af kriminallovens § 95) af forurettede til
andre, at der bestilles et stort antal varer til levering hos
forurettede, eller at der ofte sendes beskeder til forurettede om,
at man har kendskab til, hvor den pågældende befinder
sig. Det bemærkes, at gerningsmanden vil kunne få andre
til at foretage de nævnte handlinger for sig.
Krænkende adfærd er et bredt begreb, som f.eks.
omfatter en adfærd, der er egnet til at skade forurettedes
ære eller selvfølelse, eller som i øvrigt
negativt kan påvirke den forurettedes psykiske integritet.
Det vil typisk være et element i den krænkende
behandling, at forurettede oplever at få sine grænser
overskredet, herunder f.eks. seksuelt eller gennem
overvågning. Krænkende adfærd kan også
foreligge, hvis en person overværer handlinger over for sine
nærmeste, der opleves som ubehagelige eller chokerende,
f.eks. hvor et barn overværer vold, psykisk vold eller andre
overgreb over for barnets forældre eller søskende.
Krænkende adfærd omfatter også manipulerende
adfærd, som f.eks. påvirkning af forurettedes tanker,
holdninger og adfærd ved udspekulerede, vildledende,
agiterende eller forførende handlinger. Den forurettede vil
f.eks. kunne opleve, at gerningsmanden fordrejer en situation,
sådan at gerningsmandens krænkende adfærd opleves
af den forurettede som selvforskyldt. Manipulation vil også
kunne foreligge ved urimelig kritik, hentydninger eller anklager,
som har til formål at få forurettede til at underkaste
sig gerningsmanden.
Den omfattede adfærd kan bestå af handlinger eller
undladelser (eller begge dele).
Som eksempler på adfærd, der - afhængig af de
nærmere omstændigheder - kan betragtes som
nedværdigende, forulempende og krænkende, kan
nævnes at isolere en person fra den pågældendes
familie eller netværk, at monitorere eller overvåge en
person uden samtykke, f.eks. via digitale tjenester eller
gps-udstyr, at tage kontrol over en persons dagligdag ved at
beslutte, hvornår personen må sove, indgå i
sociale sammenhænge med andre, hvilke personer vedkommende
må omgås, hvilket tøj personen må
iføre sig osv., at ignorere en person, at holde en person i
uvished om afgørende beslutninger, f.eks. rejser til
udlandet, at indskrænke en persons bevægelsesfrihed, at
nægte en samlever eller ægtefælle at søge
arbejde, at fratage en person adgang til støtte, at omtale
en person som om, vedkommende ikke er noget værd, at
indføre et regelsæt, der udstiller eller ydmyger
personen, at isolere en person fra sit barn eller dennes
nærmeste, at tage kontrol over en persons økonomi, at
true en person eller den pågældendes børn eller
nærmeste (truslerne behøver ikke nødvendigvis
være omfattet af kriminallovens § 98, stk. 1), at
udsætte en persons børn eller nærmeste for
krænkelser eller vold for at skade personen, at fastholde en
person i et ægteskab med henvisning til forestillinger om
ærbarhed og/eller familiens generelle status eller
udsætte forurettede for anden negativ social kontrol, at
formå andre personer til at lægge pres på
forurettede til at træffe bestemte livsbeslutninger, som
f.eks. uddannelse eller ægtefællevalg, at isolere en
person fra adgangen til f.eks. sundhedsvæsenet, uddannelse og
arbejdsmarkedet, at tvinge en person til at gennemføre eller
afslutte en graviditet, at afpresse en person, at
ødelægge eller true med at ødelægge en
persons ejendele eller at udbrede ondsindet sladder, rygter eller
intime oplysninger om forurettede. Specifikt i forhold til
børn kan også nævnes adfærd, der
udsætter barnet for konstant devaluering, eller som nedbryder
barnets selvværd. Der kan f.eks. være tale om, at
barnet ignoreres og nægtes omsorg, eller at barnet tages som
gidsel i konflikter mellem dets forældre. Der kan også
være tale om kommentarer om barnets krop, vægt eller
madindtag.
Det bemærkes, at de nævnte eksempler ikke er
udtømmende, samt at det i forhold til flere af de
nævnte handlinger afhænger af de foreliggende
omstændigheder, forurettedes alder og modenhed, hvis det er
et barn, og parternes relation i øvrigt, om der er tale om
nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd.
Den nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd skal kunne betegnes som grov, for at adfærden er
omfattet af den foreslåede bestemmelse. Det er således
ikke enhver nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd, der kan udgøre psykisk vold i bestemmelsens
forstand. Omvendt er det ikke et krav, at hver enkeltstående
handling eller undladelse kan betegnes som grov, hvis der samlet
set er tale om grov nedværdigende, forulempende eller
krænkende adfærd.
Kravet om, at adfærden skal kunne betegnes som grov, har
nær sammenhæng med kravet om, at adfærden skal
foregå gentagne gange over en periode, og at den skal
være egnet til at styre den forurettede. Der skal
således samlet set være tale om adfærd af en vis
varighed, intensitet og dermed grovhed.
Adfærden skal være egnet til utilbørligt at
styre forurettede. Ordlyden "styre" sigter til kontrollerende
adfærd, som forhindrer forurettede i at udfolde sig frit,
herunder pga. en frygt for nye krænkelser. Adfærden har
således i almindelighed til formål at give
gerningsmanden en magtposition i forhold til forurettede eller at
styrke eller opretholde magtpositionen. Der kan f.eks. være
tale om dominerende eller kontrollerende adfærd, der kan
medføre, at forurettede får frataget fornemmelsen af
at bestemme over sig selv og sit eget liv, at forurettedes
selvværd nedbrydes, at forurettede isoleres eller
gøres afhængig af gerningsmanden. Adfærden skal
således samlet set være egnet til at påvirke
forurettede til at gøre eller tåle noget, som ikke er
udtryk for forurettedes frie vilje.
Det er en objektiv vurdering, om adfærden er egnet til at
styre forurettede. Det er således ikke afgørende for
anvendelsen af bestemmelsen, at forurettede rent faktisk er blevet
styret. Kriminaliseringen afhænger endvidere ikke af, om
styringen har påført den forurettede psykiske skader
eller lignende.
Den styrende adfærd skal endvidere være
"utilbørlig", hvilket omfatter styrende adfærd, som
ikke er en naturlig del af parternes relation. Styring er
således i visse tilfælde nødvendig og helt
naturlig, f.eks. i særlige relationer mellem voksen og barn
(forudsat at der tages fornøden højde for barnets
alder og modenhed) eller i relationen mellem plejekrævende
ældre eller personer med handicap og den person, som plejer
eller passer den ældre eller personer med handicap. Det
må dog antages, at grove krænkelser kun sjældent
vil kunne opfattes som en naturlig del af parters relation. Dette
indebærer, at forældres opdragelse af børn som
udgangspunkt ikke er omfattet af bestemmelsen, men at
forældres adfærd over for deres børn kan antage
en karakter eller grovhed, der omfattes af bestemmelsen, herunder
f.eks. hvis barnet udsættes for hyppige og
længerevarende stuearrester.
Bestemmelsens sidste led præciserer, at udøvelsen
af negativ social kontrol udgør psykisk vold. Dette kan
gøre sig gældende i et ægteskab eller en
lignende samlivssituation, der i kraft af sit indhold fastholder en
person med det formål at lægge pres på en person
til at træffe eller undlade at træffe bestemte
livsbeslutninger vedrørende f.eks. skilsmisse, ophør
af samliv, bopæl eller uddannelse. Der vil i den forbindelse
f.eks. kunne lægges vægt på, om ægteskabet
eller samlivssituationen faciliterer en magtposition for
gerningsmanden i forhold til forurettede, om forurettede gennem
ægteskabet eller samlivssituationen får frataget
fornemmelsen af at bestemme over sig selv og sit eget liv, og om
situationen påvirker forurettede til at gøre eller
tåle noget, som ikke er udtryk for forurettedes frie vilje.
Det vil være afgørende, at samlivet faktisk og
på en utilbørlig måde styrer den anden person
ved f.eks. at fastholde personen i et ægteskab eller en
samlivssituation mod dennes vilje eller ved at formå personen
til at træffe eller undlade at træffe en af de ovenfor
nævnte livsbeslutninger.
Hvis gerningsmandens handlinger over for forurettede efter sit
indhold har haft til formål at styre en anden person, men
hvor handlingen ikke har været egnet til det, kan der efter
omstændighederne dømmes for forsøg på
psykisk vold i medfør af kriminallovens § 12. Det vil
f.eks. kunne være tilfældet, hvis
handlingsmønstret ikke har haft den fornødne
varighed.
Fastsættelsen af foranstaltningen i den enkelte sag vil
bero på rettens konkrete vurdering af alle sagens relevante
omstændigheder. Retten skal således i forbindelse med
fastsættelsen af foranstaltningen bl.a. tage højde for
karakteren og varigheden af den nedværdigende, forulempende
og krænkende behandling, forurettedes forhold og de
konsekvenser, som adfærden har haft for forurettede.
Gerningsmandsprincippet i kriminalloven medfører, at der ved
valget og udmålingen af foranstaltninger også skal ske
en konkret vurdering af det enkelte tilfælde, hvor både
hensynet til lovovertrædelsens grovhed, herunder samfundets
interesse i at modvirke handlinger af den pågældende
art, og gerningsmandens personlige forhold, herunder hvad der
skønnes nødvendigt for at afholde den
pågældende fra yderligere lovovertrædelser, skal
indgå.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse efter
omstændighederne omfatter adfærd, der i forvejen er
selvstændigt kriminaliseret, herunder f.eks. vanrøgt
efter kriminallovens § 75, ulovlig tvang efter § 91 og
trusler efter § 98, stk. 1. Der kan herudover være tale
om andre former for kriminalitet, som begås som led i regimet
af psykisk vold, f.eks. vold efter kriminallovens § 88,
voldtægt efter § 77 eller andre seksualforbrydelser. I
de nævnte tilfælde forudsættes den
foreslåede bestemmelse at skulle anvendes i sammenstød
med andre bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse omfatter i kraft af den
almindelige medvirkensordning i kriminallovens § 13,
også den, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har
medvirket til udøvelse af psykisk vold. Som eksempel
herpå kan nævnes personer, som må anses for at
have en særlig autoritet i forhold til forurettede og dennes
nærmeste, og som medvirker til, at gerningsmanden over for
forurettede udøver negativ social kontrol. Det
bemærkes desuden, at den medvirken, der ligger inden for det
kriminaliserede område, forudsætter en vis forbindelse
mellem den konkrete handling og den psykiske vold, idet det dog
ikke kræves, at den pågældende handling har
været afgørende for udøvelsen af den psykiske
vold.
Efter bestemmelsen om medvirken i § 13 vil enhver, der i
bestemmelsens forstand deltager i en forbrydelse ved tilskyndelse,
råd eller dåd, pådrage sig samme ansvar for
handlingen som gerningsmanden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Retsplejelovens § 333 vedrører beskikkelse af en
bisidder for forurettede i kriminalsager. Det fremgår af
bestemmelsens stk. 1, at retten i sager, der vedrører
overtrædelse af kriminallovens § 37 (krænkelse af
offentlig myndighed), hvis der er tale om vold eller trussel herom,
§ 74 (blodskam) og §§ 77-81 (voldtægt,
kønslig udnyttelse, kønsligt forhold til børn,
forførelse, kønsligt forhold til en ung person mod
betaling), § 84, stk. 1 (blufærdighedskrænkelse),
§ 86, stk. 1, jf. § 12 (forsøg på manddrab),
§ 88 (vold), § 89 (prisgivelse af menneskeliv), §
90, stk. 3 (forvoldelse af fare for smitte med en livstruende
sygdom), § 91 (ulovlig tvang), § 92
(frihedsberøvelse), § 93 (menneskehandel) eller §
112 (røveri), beskikker en bisidder for den, der er
forurettet ved lovovertrædelsen efter anmodning fra den
forurettede, medmindre lovovertrædelsen er af mindre alvorlig
karakter, eller bisidderbistand må anses for åbenbar
unødvendig. Hvis den forurettede er under 15 år, har
den forurettede krav på beskikkelse af en bisidder, hvis
sagen vedrører en overtrædelse af § 74 og
§§ 77-81 i kriminalloven.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 333, stk.
1, indsættes en henvisning til den foreslåede
§ 88 a, således der på samme måde som for
overtrædelser af § 88 om vold efter begæring fra
forurettede kan beskikkes en bisidder i sager om overtrædelse
af den foreslåede § 88 a.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af de
pågældende bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af retsplejelovens § 336 b, stk. 1, at i
sager, hvor der er afsagt dom om anbringelse i anstalt, jf.
kriminallovens kapitel 31, for en grovere overtrædelse af
kriminalloven, hvor vold, trusler eller anden personfarlig
kriminalitet indgår, eller en seksualforbrydelse, underrettes
den forurettede efter anmodning om tidspunktet for den
dømtes første uledsagede udgang og løsladelse
og om eventuel undvigelse, hvis den dømte har været
varetægtsfængslet før dom og ikke har
været løsladt mellem dommens afsigelse og
fuldbyrdelse. I sådanne tilfælde underrettes den
forurettede desuden efter anmodning, hvis gerningsmanden under
afsoning og på institutionens område med institutionens
viden medvirker i optagelserne til et tv- eller radioprogram
produceret til udsendelse i Grønland, hvori den
pågældende har en fremtrædende rolle, eller i et
portrætinterview i et grønlandsk dagblad. Det samme
gælder ved medvirken i optagelserne af et sådant tv-
eller radioprogram eller interview uden for institutionens
område i tilfælde, hvor institutionen har meddelt
tilladelse til udgang med viden herom. Er den forurettede
afgået ved døden, underrettes den forurettedes
nære pårørende efter anmodning. Underretning kan
afslås, hvis væsentlige hensyn til gerningsmanden taler
for det.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 336 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes en henvisning til den foreslåede § 88 a.
Dette indebærer, at der i forhold til en dom om anbringelse i
anstalt for en grovere overtrædelse af kriminalloven, hvor
psykisk vold efter den foreslåede § 88 a indgår,
på samme måde som for vold skal ske underretning af
forurettede eller dennes nære pårørende efter de
nærmere regler herom i § 336 b, stk. 1.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den
pågældende bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Retsplejelovens § 340 a indeholder regler om politiets
foretagelse af videoafhøring. Det følger af
bestemmelsens stk. 1, at politiets afhøring af en person kan
optages på video med henblik på anvendelse af
optagelsen som bevis under hovedforhandlingen efter § 467 a
(videoafhøring), hvis personen er under 13 år, eller
personen er under 15 år, og efterforskningen vedrører
en overtrædelse af kriminallovens § 74 (blodskam) eller
kapitel 18 (seksualforbrydelser) eller § 86, stk. 1 (manddrab)
eller § 88, 1. pkt. (vold), hvor personen eller en af dennes
nærmeste er forurettet, og den, der er mistænkt, er en
af personens nærmeste. Videoafhøring kan endvidere
ske, hvis personen er under 18 år, og særlige
omstændigheder taler for videoafhøring, eller personen
er 18 år eller derover og har en alvorlig psykisk lidelse
eller væsentlig funktionsnedsættelse, og særlige
omstændigheder taler for videoafhøring.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 340 a, stk. 1, nr. 2, litra b,
indsættes en henvisning til den foreslåede § 88 a,
således at der på samme måde som for
efterforskningen vedrørende overtrædelse af
kriminallovens § 86 stk. 1, om manddrab eller kriminallovens
§ 88, 1. pkt., om vold kan foretages videoafhøring af
personer under 15 år vedrørende efterforskning om
overtrædelse af den foreslåede § 88 a, hvor
personen eller dennes nærmeste er forurettet og den, der er
mistænkt, er en af personens nærmeste.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den
pågældende bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2024.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1187 af 18. september 2023, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 88 indsættes: | | | »§ 88 a. For psykisk vold
dømmes den, som tilhører eller er nært knyttet
til en andens husstand eller tidligere har haft en sådan
tilknytning til husstanden, og som gentagne gange over en periode
udsætter den anden for groft nedværdigende,
forulempende eller krænkende adfærd, der er egnet til
utilbørligt at styre den anden, herunder ved udøvelse
af negativ social kontrol. | | | | | | § 2 | | | I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 18. september 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | § 333. I
sager om overtrædelse af kriminallovens § 37 med hensyn
til vold eller trussel herom eller §§ 74 og 77-81, §
84, stk. 1, § 86, stk. 1, jf. § 12, §§ 88 og
89, § 90, stk. 3, §§ 91-93 og 112 beskikker retten
efter anmodning fra den forurettede en bisidder til at
støtte og vejlede den forurettede, medmindre
lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter eller
bisidderbistand må anses for åbenbart
unødvendig. Er den forurettede under 15, år har den
forurettede krav på beskikkelse af bisidder, hvis sagen
vedrører en overtrædelse af kriminallovens
§§ 74 og 77-81. | | 1. I § 333 stk. 1, 1. pkt., ændres
»§§ 88 og 89,« til: »§§
88-89,«. | | | | § 336 b. I
sager, hvor der er afsagt dom om anbringelse i anstalt, jf.
kriminallovens kapitel 31, for en grovere overtrædelse af
kriminalloven, hvor vold, trusler eller anden personfarlig
kriminalitet indgår, eller en seksualforbrydelse, underrettes
den forurettede efter anmodning om tidspunktet for den
dømtes første uledsagede udgang og løsladelse
og om eventuel undvigelse, hvis den dømte har været
tilbageholdt før dom og ikke har været løsladt
mellem dommens afsigelse og fuldbyrdelse. I sådanne
tilfælde underrettes den forurettede desuden efter anmodning,
hvis gerningsmanden under afsoning og på institutionens
område med institutionens viden medvirker i optagelserne til
et tv- eller radioprogram produceret til udsendelse i
Grønland, hvori den pågældende har en
fremtrædende rolle, eller i et portrætinterview i et
grønlandsk dagblad. Det samme gælder ved medvirken i
optagelserne af et sådant tv- eller radioprogram eller
interview uden for institutionens område i tilfælde,
hvor institutionen har meddelt tilladelse til udgang med viden
herom. Er den forurettede afgået ved døden,
underrettes den forurettedes nære pårørende
efter anmodning. Underretning kan afslås, hvis
væsentlige hensyn til gerningsmanden taler for det. Stk.
2-3. --- | | 2. I § 336 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »vold,«: »psykisk
vold,«. | | | | § 340 a.
Politiets afhøring af en person kan optages på video
med henblik på anvendelse af optagelsen som bevis under
hovedforhandlingen efter § 467 (videoafhøring) i
følgende tilfælde: 1) --- 2) Personen er under 15 år, og
efterforskningen vedrører en overtrædelse af a) --- b) § 86, stk. 1 eller § 88, 1.
pkt., i kriminallov for Grønland, hvor personen eller en af
dennes nærmeste er forurettet og den, der er mistænkt,
er en af personens nærmeste. Stk.
2-4. --- | | 3. I § 340 a, stk. 1, nr. 2, litra b,
ændres »§ 86, stk. 1, eller § 88, 1.
pkt.,« til: »§ 86, stk. 1, § 88, 1. pkt.,
eller § 88 a« | | | |
|