Fremsat den 20. marts 2024 af Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Tildeling af anciennitet til tidlig pension
for perioder under opskoling)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022, som bl.a.
ændret ved § 1 i lov nr. 831 af 14. juni 2022 og senest
ved § 2 i lov nr. 1769 af 28. december 2023, foretages
følgende ændringer:
1. § 26 k,
stk. 1, affattes således:
»Personer,
der er født før den 1. september 1961, tildeles 9/16
måneders fuld anciennitet for hver måned som
16-17-årig, der ligger før den 1. september 1977. For
personer født før den 1. september 1959 gives dog
mindst 1 1/8 års anciennitet.«
2. I
§ 26 n, stk. 1, nr. 16,
ændres »skolepraktik og
praktikpladskompenserende« til: »skoleoplæring og
lærepladskompenserende«.
3. I
§ 26 n, stk. 1, nr. 17,
ændres »skolepraktik« til: »ulønnet
obligatorisk praktik«.
4. I
§ 26 n, stk. 1, indsættes
som nr. 19:
»19)
Perioder med opskoling som led i et ansættelsesforhold og med
en løbende arbejdsgiverudbetalt aflønning som
supplement til lønmodtageren inden for samme branche til en
tidssvarende, offentligt anerkendt uddannelse.«
5. I
§ 48 b, stk. 2, udgår
»i et kalenderår«.
6. § 48 c,
stk. 1, 1. pkt., affattes således: » Udbetaling
Danmark foretager en gang årligt en omregning af tidlig
pension, hvis pensionistens indtægt har ændret sig ved
drift af selvstændig virksomhed, ved drift af
selvstændig bibeskæftigelse eller ved arbejde, jf.
§ 32 e, og hvor løbende regulering ikke har været
mulig.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2024.
§ 3
Stk. 1. Personer, som er
født i perioden fra 1. august 1957 til og med 1962, og som
forud for denne lovs ikrafttræden har fået helt eller
delvist afslag på en ansøgning om ret til tidlig
pension på grund af manglende anciennitet, kan efter
anmodning til Udbetaling Danmark få genoptaget
afgørelsen om ret til tidlig pension, jf. stk. 2-6.
Stk. 2. Det er en
betingelse for, at Udbetaling Danmark kan behandle en anmodning om
genoptagelse, at vedkommende i perioden, der kan tælle med
til anciennitet til tidlig pension, jf. § 26 h, stk. 3, i lov
om social pension, har været i praktik på en
SU-berettigende uddannelse, jf. § 26 n, stk. 1, nr. 17, eller
har været under opskoling, jf. § 26 n, stk. 1, nr. 19,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4.
Stk. 3. Anmodning om
genoptagelse efter stk. 1, kan indgives i perioden fra den 1.
august 2024 til og med den 31. december 2024. Udbetaling Danmark
træffer så vidt muligt afgørelse om ret til
tidlig pension senest 4 måneder efter modtagelse af
anmodningen.
Stk. 4. Opnår en
person ret til tidlig pension på grundlag af genoptagelse
efter stk. 1, udbetales tidlig pension fra den 1. i måneden
efter anmodning om genoptagelse, såfremt personen ville kunne
overgå til tidlig pension fra dette tidspunkt, jf. dog stk.
5. I tidlig pension fratrækkes sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, ledighedsydelse,
ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp, der er udbetalt fra tidspunktet for anmodning
om genoptagelse og frem til afgørelse om ret til tidlig
pension efter genoptagelse.
Stk. 5. Til personer,
som er overgået til efterløn eller fleksydelse,
udbetales tidlig pension fra den 1. i måneden efter
afgørelsen om ret til tidlig pension efter anmodning om
genoptagelse.
Stk. 6. Krav om
tilknytning til arbejdsmarkedet efter § 26 s i lov om social
pension gælder ikke, når der på tidspunktet for
afgørelse efter anmodning om genoptagelse er mindre end 13
måneder til, at personen tidligst kan overgå til tidlig
pension.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | 2.1. | Tildeling af
anciennitet for perioder med praktik på SU-berettigende
uddannelser og perioder under opskoling ved beregning af
anciennitet til tidlig pension | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
I forbindelse med implementeringen af tidlig pension har
Beskæftigelsesministeriet erfaret, at nogle personer oplever
ikke at få anciennitet for perioder af deres arbejdsliv, hvor
de har haft perioder under opskoling eller har været i
obligatorisk ulønnet praktik på en SU-berettigende
uddannelse, fordi det af den gældende lov fremgår, at
der skal være tale om skolepraktik, for at perioden kan
medregnes til anciennitet. Opskoling var særligt udbredt
inden for bistands-, pleje- og omsorgsområdet og
pædagogområdet i 1990'erne og frem. Her blev
eksempelvis plejemedhjælpere, sygehjælpere og -plejere
opskolet til social- og sundhedshjælpere eller social- og
sundhedsassistenter. Opskolingen skete ofte på opfordring fra
arbejdsgiveren og med mulighed for at vende tilbage til
arbejdspladsen efter opskolingen. Medarbejdernes
forsørgelsesgrundlag under opskoling var
voksenuddannelsesstøtte eller orlovsydelse og senere
også med en løbende arbejdsgiverudbetalt
aflønning som supplement til lønmodtageren i form af
en overenskomstbestemt opskolingsydelse eller
godtgørelse.
I tråd med den eksisterende afgrænsning for
anciennitetsgivende perioder foreslås det, at perioder under
opskoling med en løbende arbejdsgiverudbetalt
aflønning som supplement til lønmodtageren skal
indgå i anciennitetsberegningen. Det skyldes bl.a., at disse
perioder er sammenlignelige med uddannelse med løn, herunder
elevløn på erhvervsuddannelse, hvilket udløser
anciennitet efter gældende regler. Personer, der inden lovens
ikrafttrædelse har fået afslag på ret til tidlig
pension eller har fået tildelt mindre end fuld ret til tidlig
pension, vil efter forslaget kunne anmode Udbetaling Danmark om
genoptagelse, hvis de har haft perioder under opskoling.
Tilsvarende vil forslaget give mulighed for, at personer vil kunne
anmode om genoptagelse, såfremt de helt eller delvist har
fået afslag på tidlig pension som følge af, at
en ulønnet obligatorisk praktik på en SU-berettigende
uddannelse ikke er foregået på uddannelsesstedet.
Berørte personer vil potentielt kunne opnå ret til
at overgå til tidlig pension den 1. august 2024 eller senere,
hvorfor det foreslås, at de ældste årgange som
udgangspunkt vil få ret til at få udbetalt tidlig
pension fra anmodning om genoptagelse, dog tidligst fra den 1.
august 2024, hvis de opfylder betingelserne for ret til tidlig
pension på anmodningstidspunktet.
Det foreslås at fravige kravet om forudgående
arbejdsmarkedstilknytning, hvis der på tidspunktet for
afgørelsen efter genoptagelsesanmodningen er mindre end 13
måneder til overgang til tidlig pension.
Som følge af ændret terminologi på
erhvervsuddannelsesområdet med virkning fra den 1. december
2021 ændres bestemmelsen sprogligt vedrørende ydelser
under skolepraktik og praktikpladskompenserende uddannelse
således, at der i stedet for at henvise til skolepraktik og
praktikpladskompenserende uddannelse henvises til
skoleoplæring og lærepladskompenserende uddannelse. Der
er ikke indholdsmæssige ændringer i bestemmelsen.
Lovforslaget indeholder en ændring om tildeling af
automatisk anciennitet for 16-17-årige i perioden før
den 1. september 1977. Ændringen betyder, at nogle få
personer vil kunne få tildelt marginalt mere anciennitet
(svarende til op til 4 timer) som følge af almindelige
afrundinger i Udbetaling Danmarks it-system.
Endelig er der to sproglige justeringer af bestemmelser om
regulering henover årsskifte, hvor der med de gældende
formuleringer kan være tvivl om, hvorvidt der kan reguleres
henover et årsskifte, eller om der skal ske en egentlig
årsomregning. Den sproglige justering vil gøre det
tydeligt, at det er hensigten, at der skal ske løbende
regulering af tidlig pension for indtægter også henover
et årsskifte.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tildeling af anciennitet for perioder med praktik
på SU-berettigende uddannelser og perioder under opskoling
ved beregning af anciennitet til tidlig pension
2.1.1. Gældende ret
Efter § 26 h i lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022, er ret til
tidlig pension betinget af, at personen har optjent anciennitet
på arbejdsmarkedet i en lang række år mellem det
fyldte 16. år og det tidspunkt, hvor personen er 6 år
fra at opnå folkepensionsalderen.
Antallet af år på arbejdsmarkedet opgøres som
udgangspunkt på baggrund af ATP-indbetalinger, som er
objektivt konstaterbare registerdata. De objektivt konstaterbare
registerdata er suppleret af et manuelt spor i form af fremlagt
dokumentation fra personen for optjent anciennitet på
arbejdsmarkedet for eksempel for beskæftigelse i et andet
EU-land eller ved drift af selvstændig
erhvervsvirksomhed.
Der er også andre måder at optjene anciennitet
på, som tager højde for forskellige arbejdsliv og
brancheforskelle. Den gældende bestemmelse i § 26 n
medfører således, at visse perioder med ydelser ud
over perioder, hvor personen har haft
lønmodtagerbeskæftigelse, drevet selvstændig
virksomhed eller har været fraværende på
arbejdsmarkedet på grund af fødsel eller adoption, kan
medregnes til optjening af anciennitet på arbejdsmarkedet. Af
§ 26 n, stk. 1, nr. 16-18, fremgår således,
hvornår perioder med uddannelse udover som led i
beskæftigelsesindsatsen kan medregnes til anciennitet.
Efter § 26 n, stk. 1, nr. 16, medregnes perioder med
ydelser under skolepraktik og praktikpladskompenserende uddannelse.
Ancienniteten for perioder med skolepraktik opgøres som dage
med skolepraktikydelse sat i forhold til året. Der tildeles
anciennitet som ved lønmodtagerbeskæftigelse efter
principperne i den gældende § 26 j, stk. 5-7, om
opgørelse af lønmodtagerbeskæftigelse uden
ATP-bidrag for personer, der ikke er fyldt 18 år. Personen
skal selv dokumentere skolepraktikken.
Efter § 26 n, stk. 1, nr. 17, medregnes perioder med
skolepraktik på SU-berettigende uddannelser ved beregningen
af anciennitet til tidlig pension. Der optjenes anciennitet for
perioder med obligatorisk praktik som led i en uddannelse.
Beregningen af anciennitet for perioder med skolepraktik sker efter
principperne i den gældende § 26 j, stk. 5-7, det vil
sige som for lønmodtagerbeskæftigelse, hvor der ikke
er indbetalt ATP-bidrag. Ancienniteten opgøres som dage med
ydelser under skolepraktik.
Efter § 26 n, stk. 1, nr. 18, medregnes perioder i det
ordinære uddannelsessystem påbegyndt efter det fyldte
40. år ved beregningen af anciennitet. Der tildeles
anciennitet for perioder med uddannelse i det ordinære
uddannelsessystem efter, at man er fyldt 40 år. De
ordinære uddannelser omfatter erhvervsuddannelser og
erhvervsuddannelser for voksne (euv), gymnasiale uddannelser,
erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser,
bacheloruddannelser, akademisk overbygningsuddannelser,
kandidatuddannelser og ph.d.-uddannelser.
Der beregnes anciennitet på følgende
måde:
Personen fyldte 40 år den 10. april 1996. Personen var
indskrevet på en ordinær uddannelse i perioden fra den
1. januar 1995 til den 1. januar 1997. Personen opnår
anciennitet fra pågældende fyldte 40 år, til
personen har afsluttet sin uddannelse.
Den 10. april - den 31. januar 1997 = 266 dage = 266 / 366
(skudår) = 0,727 års anciennitet.
Perioder under uddannelse, hvor en person udelukkende modtager
voksenuddannelsesstøtte (VUS), statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), statens
uddannelsesstøtte (SU) eller voksen- og
efteruddannelsesgodtgørelse (VEU), tæller ikke med i
anciennitetsopgørelsen, medmindre støtten ydes til en
uddannelse i det ordinære uddannelsessystem efter det fyldte
40. år.
De nærmere regler om dokumentation og opgørelse af
anciennitetskrav for de enkelte elementer, der kan medregnes til
anciennitet, er fastsat ved bemyndigelse i bekendtgørelse
nr. 2422 af 13. december 2021 om optjening, beregning og
dokumentation af anciennitet.
Den gældende lov indeholder regler om sagsbehandling og om
udbetaling af tidlig pension. Efter den gældende § 26 r,
stk. 2, træffer Udbetaling Danmark snarest muligt og senest 6
måneder efter Udbetaling Danmarks modtagelse af
ansøgningen afgørelse om ret til tidlig pension efter
stk. 1, herunder om, hvorvidt personen opfylder kravet om
arbejdsmarkedsanciennitet for ret til tidlig pension, jf. § 26
h.
Efter § 26 s er det en betingelse for ret til tidlig
pension, at personen bevarer en tilknytning til arbejdsmarkedet
gennem beskæftigelse eller som medlem af en
arbejdsløshedskasse, efter at Udbetaling Danmark har truffet
afgørelse efter § 26 r, stk. 2. Tilknytningen til
arbejdsmarkedet skal være opfyldt i en sammenhængende
periode på 9 måneder, der ligger umiddelbart før
det tidspunkt, hvor der er 3 måneder til, at personen
overgår til tidlig pension. Dog ikke, hvis der på
tidspunktet for Udbetaling Danmarks afgørelse om ret til
tidlig pension er mindre end 12 måneder til, at personen kan
overgå til tidlig pension. Af bestemmelsen fremgår,
hvad der medregnes til beskæftigelse, og hvordan
arbejdsmarkedstilknytningen skal være opfyldt, hvis personen
vælger at udskyde overgangen til tidlig pension til et senere
tidspunkt.
Det følger af § 26 v, stk. 1, at der ikke kan
udbetales tidlig pension, hvis personen for den samme periode
får udbetalt en anden offentlig forsørgelsesydelse.
Efter § 26 v, stk. 2, kan der ikke udbetales tidlig pension,
hvis personen har fået tilkendt førtidspension eller
seniorpension efter denne lov. Der kan ikke udbetales tidlig
pension, hvis personen får udbetalt en tilsvarende udenlandsk
pension, eller hvis personen får udbetalt udenlandsk pension,
der svarer til folkepension efter denne lov, medmindre andet
følger af EU-retten.
Efter § 33, stk. 3, udbetaler Udbetaling Danmark tidlig
pension månedsvis bagud med virkning fra den 1. i
måneden efter, at der er truffet endelig afgørelse om
overgang til tidlig pension. Tidlig pension udbetales tidligst fra
den 1. i måneden efter, at betingelserne for tidlig pension
er opfyldt.
Den gældende lov indeholder en overgangsbestemmelse,
hvorefter tidlig pension udbetales fra den 1. januar 2022 til
personer, der ansøger om tidlig pension i august 2021, og
som opfylder betingelserne for tidlig pension fra den 1. januar
2022, medmindre personen har fået udbetalt efterløn
eller fleksydelse for perioden. I tidlig pension, som udbetales
forud for tilkendelsen, fratrækkes sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, kontantydelse, integrationsydelse,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp, der er udbetalt for
den samme periode.
Endelig er der i bekendtgørelse nr. 2420 af 13. december
2021 om behandling af ansøgning om og betingelserne for
overgang til tidlig pension fastsat nærmere regler om krav
til arbejdsmarkedstilknytning umiddelbart forud for overgang til
tidlig pension herunder særlige regler for personer, der kan
overgå til tidlig pension i perioden fra den 1. januar 2022
til og med den 28. februar 2023.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at ordlyden i §
26 n, stk. 1, nr. 16, i lov om social pension bør justeres
således, at det i stedet for skolepraktik og
praktikpladskompenserende uddannelse kommer til at hedde
skoleoplæring og lærepladskompenserende uddannelse, som
kan medregnes til anciennitet. Baggrunden for det foreslåede
er, at terminologien på erhvervsuddannelsesområdet er
ændret ved lov nr. 2152 af 27. november 2021 om ændring
af lov om erhvervsuddannelser, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og forskellige andre love (Udmøntning af
trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar).
Sigtet med indførelse af den nye terminologi var blandt
andet at gøre de begreber, som anvendtes inden for
erhvervsuddannelserne, mere målrettede og at bevirke, at
begreberne skulle adskille sig klarere fra andre
lovgivningsområder, hvor begreberne "elev" og "praktik"
også anvendes.
Lovændringen indebar, at betegnelsen "elev" blev
ændret til "elev eller lærling", "praktik" blev
ændret til "oplæring", "skolepraktik" blev ændret
til "skoleoplæring" og "praktikplads" blev ændret til
"læreplads". Herudover blev bl.a. "skolepraktikydelse"
ændret til "skoleoplæringsydelse".
Den foreslåede ændring er udelukkende af sproglig
karakter.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at ordlyden i §
26 n, stk. 1, nr. 17, i lov om social pension bør justeres
således, at ordet skolepraktik udgår, og således
at det fremgår af loven, at perioder med ulønnet
obligatorisk praktik på SU-berettigende uddannelser kan
medregnes til anciennitet.
Forslaget skyldes, at det kan give anledning til tvivl, hvilke
praktikperioder der kan medregnes, når det fremgår af
lovteksten, at skolepraktik på SU-berettigende uddannelser
kan medregnes, idet ordet skolepraktik kan tolkes, som det
tidligere har været anvendt på
erhvervsuddannelsesområdet, hvor der ved skolepraktik
forstås, at det er en praktik, der foregår på
uddannelsesstedet, når eleven ikke har kunnet finde en
elevplads på en virksomhed. Det er imidlertid hensigten med
reglerne, at ulønnede obligatoriske praktikperioder skal
kunne medregnes til anciennitet uanset, om de foregår
på uddannelsesstedet eller i en virksomhed.
Beskæftigelsesministeriet vurderer videre, at det er i
tråd med den aktuelle afgrænsning af tidlig pension, at
perioder med opskoling, hvor arbejdsgiver løbende udbetaler
en form for aflønning som supplement, skal kunne medregnes i
anciennitetsopgørelsen. Det kan f.eks. være
opskolingsydelse, opskolingsgodtgørelse eller særlig
løn, som udbetales som supplement til en offentlig ydelse
eksempelvis orlovsydelse eller voksenuddannelsesstøtte
(VUS). At opskoling med aflønning fra arbejdsgiveren skal
kunne medregnes til anciennitet skal bl.a. ses i lyset af, at
elevløn også tæller med til anciennitet.
Det er ministeriets vurdering, at perioder med opskoling, hvor
medarbejderen opkvalificeres, og hvor arbejdsgiveren løbende
har udbetalt en form for supplerende aflønning, skal kunne
medregnes til anciennitet, selv om opskoling er sket under
særlige aflønningsforhold, hvor der ikke blev
indbetalt ATP-bidrag af den arbejdsgiverudbetalte del, bør
det ikke betyde, at sådanne perioder med opskoling, hvor
medarbejderen opkvalificeres, og hvor arbejdsgiveren har bidraget
til medarbejderens forsørgelsesgrundlag, ikke skal kunne
medregnes til anciennitet til tidlig pension.
Det foreslås således, at perioder med opskoling vil
kunne tælle med i anciennitetsopgørelsen til tidlig
pension, når visse betingelser er opfyldt.
Lønmodtageren skal have fået orlov fra sin
arbejdsgiver for at kunne deltage i opskoling. Personen skal
være opskolet inden for samme branche til en tidssvarende,
offentlig anerkendt uddannelse, f.eks. fra ufaglært til
faglært, eller fra ufaglært eller faglært til
erhvervsakademiniveau eller et højere niveau inden for samme
branche eller erhverv, hvor arbejdsgiveren løbende udbetaler
en supplerende aflønning under uddannelsen f.eks. ved
godtgørelse eller opskolingsydelse.
Med det foreslåede vil personer, der har en forældet
faguddannelse, som erstattes med en nyere, tidssvarende
faguddannelse også være omfattet, idet den
forældede faguddannelse anses som sidestillet med at
være ufaglært. Omfattede opskolinger vil f.eks. kunne
være opskoling fra hjemmehjælper eller
plejemedhjælper (tidligere sygehjælper) til social- og
sundhedsassistent, fra pædagogmedhjælper til
pædagogisk assistent, fra arbejdsmand til f.eks. elektriker,
tagdækker eller brolægger, fra ufaglært tjener
til tjener, fra butiksansat til salgsassistent
(detailhandelsuddannelsen) eller fra ansat i lufthavnen til
lufthavnsoperatør (lufthavnsuddannelsen).
En person anses som ufaglært, når personen
højst har en uddannelse ud over grundskolen til og med
gymnasialt niveau. Uddannelse inden for forberedende
voksenundervisning (FVU) og almen voksenuddannelse (AVU) vil ikke
være omfattet af forslaget, idet personen med sådanne
uddannelser ikke bliver faglært.
En person anses for faglært, når vedkommende har en
erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser, en
lærlingeuddannelse, en erhvervsfaglig grunduddannelse, en
grundlæggende social- og sundhedsuddannelse eller en
grundlæggende uddannelse efter lov om landbrugsuddannelser.
Det kan også være en kommunal- eller etatsuddannelse
eller lignende, hvis uddannelsesniveau og varighed ikke overstiger
erhvervsuddannelserne eller et niveau og en varighed, der kan
sidestilles hermed.
Uddannelser, der kan sidestilles med erhvervsuddannelser, er
uddannelser, der i niveau og varighed maksimalt svarer til niveauet
og varigheden af erhvervsuddannelserne. Det er en betingelse, at
der ikke er et adgangskrav til uddannelsen, der forudsætter
bestået uddannelse på gymnasialt niveau.
Udgangspunktet er, at en person er ufaglært eller
faglært, når personen højst har en uddannelse,
der ikke har en bestået gymnasial uddannelse som adgangskrav,
og hvis varighed ikke overstiger ca. 4 år (en
erhvervsuddannelse varer, hvor der ikke har været mulighed
for merit, typisk omkring 4 år). Det afgørende for
vurderingen af, om en person er faglært, er, om uddannelsen
efter reglerne på undervisningsministeriets område
anses for en erhvervsuddannelse, og hvilke adgangskrav uddannelsen
har.
Erhvervsakademiuddannelser udbydes efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Akademiuddannelser udbydes efter lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., og akademiuddannelserne har
hjemmel i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (efteruddannelsessystemet) for
voksne.
Det vil ikke være en betingelse, at personen rent faktisk
er vendt tilbage til samme arbejdsgiver. Efter- og
videreuddannelse, der ikke opfylder samtlige ovennævnte
kriterier, vil fortsat ikke udløse anciennitet, medmindre
personen opfylder et af de andre kriterier for tildeling af
anciennitet på baggrund af uddannelse, f.eks. uddannelse i
det ordinære uddannelsessystem efter det fyldte 40.
år.
Der findes ikke tilgængelige registeroplysninger om
perioder under opskoling som beskrevet i forslaget til § 1,
nr. 4, og der vil derfor ikke kunne indhentes dokumentation ad
denne vej for perioder under opskoling. Dokumentation vil i stedet
skulle ske som led i sagsbehandlingen i forbindelse med Udbetaling
Danmarks afgørelse om anciennitet.
De nærmere krav til dokumentation for opskolingsperioder
vil blive fastsat i bekendtgørelse ved anvendelse af
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 26 q, der giver mulighed
for at fastsætte nærmere regler om opgørelse og
beregning af samt dokumentation for anciennitet på
arbejdsmarkedet.
Idet det vil kunne være vanskeligt for en person at
dokumentere, at vedkommende har været under opskoling,
forventes, at der med hjemmel i lovens § 26 q fastsættes
regler om, at en person i tilstrækkelig grad skal kunne
sandsynliggøre, at vedkommende har været under
opskoling. Det foreslås, at der i bekendtgørelse nr.
2422 af 13. december 2021 om optjening, beregning og dokumentation
af anciennitet fastsættes nærmere regler om forskellige
typer dokumentation, der i sig selv eller eventuelt bestående
af flere typer samlet vil kunne være egnet til at
sandsynliggøre, at ansøgeren af tidlig pension har
haft en periode med opskoling. Det kan være bevillingen af
orlov eller tjenestefri med en form for aflønning fra
arbejdsgiveren i opskolingsperioden, eksamens- eller
uddannelsesbevis eller lønsedler for perioden, hvoraf den
arbejdsgiverudbetalte aflønning f.eks. supplerende
godtgørelse eller opskolingsydelse fremgår af
lønsedlerne, ansættelseskontrakt(er), hvoraf det
fremgår, at personen er blevet opskolet, eller anden
dokumentation for, at arbejdsgiveren løbende har udbetalt en
form for supplerende aflønning til medarbejderen, f.eks. i
henhold til en overenskomst, dokumentation for at have arbejdet som
f.eks. hjemmehjælper eller pædagogmedhjælper
før, og at vedkommende efter en periode med manglende
ATP-indbetalinger (dvs. hul i anciennitetsopgørelsen) vender
tilbage til samme arbejdsgiver eller en tilsvarende arbejdsgiver
med en ny titel eller anden lønindplacering.
Det foreslås, at der fastsættes
overgangsbestemmelser for de årgange, der forud for lovens
ikrafttræden kan have fået behandlet en
ansøgning om tidlig pension. Det er personer, der er
født i perioden fra den 1. august 1957 til og med 1962, som
forud for lovens ikrafttræden kan have fået helt eller
delvist afslag på en ansøgning om ret til tidlig
pension på grund af manglende anciennitet. Det
foreslås, at sådanne personer vil kunne anmode
Udbetaling Danmark om genoptagelse af afgørelsen om ret til
tidlig pension, medmindre vedkommende har fået tilkendt
førtidspension eller seniorpension, får udbetalt en
tilsvarende udenlandsk pension, eller hvis personen får
udbetalt udenlandsk pension, der svarer til folkepension efter lov
om social pension. Det vil sige, at en person, der efter overgangen
til tidlig pension opnår ret til og får udbetalt en
udenlandsk social pension, der svarer til førtidspension,
seniorpension eller folkepension, ikke vil kunne få udbetalt
tidlig pension, medmindre der skal ske sammenlægning af
perioder og pro rata-beregning, som det følger af
Europaparlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 883/2004 af
29. april 2004 om koordinering af sociale sikringsordninger. Det
foreslås, at det vil være en betingelse for
genoptagelse efter bestemmelsen, at personen i perioden, der kan
medregnes til anciennitet, har været i ulønnet
obligatorisk praktik på en SU-berettigende uddannelse, jf.
forslaget til § 1, nr. 3, eller har været under
opskoling jf. lovens § 26 n, stk. 1, nr. 19, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 4. Endvidere foreslås, at anmodning
om genoptagelse efter bestemmelsen kan ske i en tidsbegrænset
periode fra lovens ikrafttræden den 1. august 2024 til og med
den 31. december 2024, og at Udbetaling Danmark så vidt
muligt træffer afgørelse inden 4 måneder efter
modtagelse af anmodning om genoptagelse.
De personer, der vil kunne få deres afgørelse om
ret til tidlig pension genoptaget, antages at have indrettet sig
på ikke at have ret til tidlig pension på baggrund af
den afgørelse, disse personer har fået efter de hidtil
gældende regler, og at de som følge heraf har haft et
andet forsørgelsesgrundlag i perioden frem til anmodning om
genoptagelse. Med den foreslåede justering af ordningen,
hvorefter visse perioder med opskoling kan medregnes til
anciennitet til tidlig pension, foreslås, at tidlig pension
tidligst vil kunne udbetales med virkning fra den 1. i
måneden efter anmodningen om genoptagelse, såfremt
personen ville kunne overgå til tidlig pension fra dette
tidspunkt, medmindre vedkommende modtager fleksydelse eller
efterløn. Personer, der modtager fleksydelse eller
efterløn vil tidligst kunne få udbetalt tidlig pension
fra den 1. i måneden efter tidspunktet for overgang til
tidlig pension efter afgørelsen om genoptagelse.
For personer, der på grundlag af afgørelse efter
genoptagelse vil kunne få udbetalt tidlig pension fra den 1.
i måneden efter anmodningstidspunktet, vil sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, ledighedsydelse,
ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp, der er udbetalt for den samme periode, skulle
fratrækkes i tidlig pensionsudbetalingen.
Endelig foreslås det, at kravet om tilknytning til
arbejdsmarkedet efter den gældende lovs § 26 s ikke skal
gælde, når der på tidspunktet for
afgørelse efter anmodning om genoptagelse er mindre end
tretten måneder til, at personen tidligst kan overgå
til tidlig pension.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Om forholdet til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven vedrørende § 26 n i lov om social
pension henvises til bemærkningerne under punkt 2.5.2. i
lovforslag nr. L 104 af 18. november 2020 om forslag til lov om
ændring lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af ret til Tidlig Pension). Heraf fremgår
blandt andet, at Udbetaling Danmarks behandling af almindelige
personoplysninger herunder indsamling og behandling af
dokumentation til brug for behandling af en ansøgning om ret
til tidlig pension, kan ske med hjemmel i
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, om
behandling, som hører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt. Da karakteren af de oplysninger, der kan medregnes
til anciennitet efter forslaget til § 1, nr. 3 og 4, som
vedrører lov om social pensions § 26 n er samme type,
som de oplysninger, der kan indhentes efter gældende regler,
er det den samme vurdering, og oplysningerne vil således
kunne indhentes med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel
6, stk. 1, litra e.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovændringen forventes at medføre øgede
administrationsudgifter til tidlig pension hos Udbetaling Danmark,
der administrerer ordningen på vegne af staten. Udbetaling
Danmark skønner, at ændringen vil medføre
implementeringsudgifter på ca. 1,2 mio. kr. i 2024 samt
driftsudgifter på ca. 0,7 mio. kr. i 2024 og varigt på
ca. 0,4 mio. kr. årligt. Merudgifterne på samlet ca.
1,9 mio. kr. i 2024 finansieres af § 17.
Beskæftigelsesministeriet, mens den varige merudgift på
ca. 0,4 mio. kr. årligt finansieres af § 35. Generelle
reserver.
Lovændringen forventes ikke at indebære
ydelsesmæssige merudgifter set i forhold til det forudsatte i
Aftale om en ny ret til tidlig pension.
Det vurderes at være en begrænset persongruppe, der med
ændringen vil opnå mere anciennitet ved
opgørelse af retten til tidlig pension. Derudover vurderes
det, at den pågældende gruppe altovervejende allerede
er indeholdt i aftaleøkonomien, da det med aftalen var
hensigten, at obligatoriske ulønnede praktikperioder
på SU-berettigende uddannelser skal medregnes i
anciennitetsopgørelsen, og at opskolingsperioder som led i
et ansættelsesforhold kan sidestilles med medtælling af
anciennitet efter gældende regler for uddannelse med perioder
med elevløn, praktik med løn i en virksomhed og
skolepraktik. Dertil kommer, at perioder under opskoling i
udgangspunktet er relativt korte, hvorfor tildeling af anciennitet
for disse perioder primært forventes at have betydning for
borgere, der med gældende regler er meget tæt på
at opfylde anciennitetskravet for ret til tidlig pension. Endelig
bemærkes det, at det ikke længere er muligt at komme i
opskoling som led i ansættelsesforhold med supplerende
aflønning fra arbejdsgiver, hvorfor effekterne over tid vil
blive udfaset og bortfalde.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommunerne
og regionerne.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med de kommunale parter i forbindelse med
DUT-processen.
Der er taget stilling de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning. Nedenfor gennemgås de principper, der er
relevante for lovforslaget.
Det vurderes, at princip nr. 1 om enkle og klare regler er
iagttaget i lyset af det formål, der forfølges med
lovforslaget herunder mulighed for genoptagelse efter anmodning.
Eneste nye proceskrav i lovforslaget er, at Udbetaling Danmark ved
anmodning om genoptagelse så vidt muligt skal behandle
anmodningen inden for fire måneder fra modtagelse af
denne.
Princip nr. 2 om digital kommunikation er relevant i forhold
til, hvordan den digitale anmodning om genoptagelse
tilrettelægges. Der vil ikke blive udviklet en
selvbetjeningsløsning til brug for genoptagelse. Personer,
der anmoder om genoptagelse, vil kunne henvende sig ved anvendelse
digital post. Det skyldes, at antallet af anmodninger forventes at
blive for små til, at det kan forsvares at udvikle en
selvbetjeningsløsning til dette. Personer, der anmoder om
genoptagelse, kan benytte den eksisterende
selvbetjeningsløsning til at indsende dokumentation.
Personer, der er fritaget fra digital kommunikation med Udbetaling
Danmark, vil også være fritaget i forbindelse med en
anmodning om genoptagelse efter det foreslåede. Reglerne i
bekendtgørelse om obligatorisk digital selvbetjening
vedrørende ansøgninger og meddelelser m.v. om sociale
ydelser m.v., finder anvendelse.
Princip 3 om automatisk sagsbehandling overholdes i det omfang,
det er muligt, idet al sagsbehandling hos Udbetaling Danmark
generelt så vidt muligt foregår ved brug af automatisk
sagsbehandling. Behandling af en anmodning om genoptagelse vil dog
kræve manuel sagsbehandling, idet der ikke findes
registerdata på opskolingsperioder, som defineret i den
foreslåede § 1, nr. 2.
For så vidt angår princip nr. 6 om anvendelse af
offentlig infrastruktur anvendes kendte offentlige
it-infrastrukturer (NemLogin, MitID, Nemkonto). Personer kan ved
anmodning om genoptagelse benytte digital post (sikker
forbindelse). Ved uploading af dokumentation anvendes Udbetaling
Danmarks selvbetjeningsløsning. Udbetaling Danmark genbruger
data vedr. den allerede beregnede anciennitet. Håndteringen
af anmodningen om genoptagelse, og særligt håndteringen
af evt. udbetaling med tilbagevirkende kraft vil være
manuelle processer.
Princip 7 om at forebygge snyd og fejl er ikke så
relevant, da personen skal sandsynliggøre/dokumentere
grundlaget for genoptagelse.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører begrænsede negative
administrative konsekvenser for borgerne, da de personer, der
ønsker genoptagelse af afgørelsen om ret til tidlig
pension, selv skal anmode herom. Der sker således ikke en
automatisk genoptagelse, idet det ikke er muligt at udsøge
relevante personer, der har fået afslag.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Natur-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen natur- og miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. september
til den 26. september 2022 (15 dage) og i perioden fra den 18.
januar til den 25. januar 2024 (8 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsskadeforeningen AVS, ASE,
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), BDO Kommunernes
Revision, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet,
Business Danmark, Danmarks Fri Fagforening, Danske A-kasser, Danske
Patienter, Danske Seniorer, Dataetisk Råd, Datatilsynet,
Deloitte, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsstyrelsen, Faglige Seniorer, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Danske Revisorer,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, Frivilligrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforening for førtidspensionister, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere,
Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk
sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND, SIND, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark og
Ældre Sagen.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovændringen forventes at
medføre økonomiske konsekvenser i form af
implementeringsudgifter på ca. 1,2 mio. kr. i 2024 samt
driftsudgifter på ca. 0,7 mio. kr. i 2024 og varigt på
ca. 0,4 mio. kr. årligt. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovændringen forventes at
medføre implementeringsmæssige konsekvenser for
Udbetaling Danmark i form af tilpasninger af den eksisterende
anciennitetsberegnende model for tidlig pension, herunder
navneændring og tilføjelse af ekstra underordnet
anciennitetsart. Hertil kommer tilretning af breve, artikler,
instrukser, borger.dk mm. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovændringen forventes at
medføre begrænsede negative administrative
konsekvenser for en lille gruppe personer, hvis de er meddelt helt
eller delvist afslag på ret til tidlig pension pga. manglende
tildeling af anciennitet for praktikperioder på
SU-berettigende uddannelser, som ikke har været skolepraktik
eller perioder under opskoling, da de selv vil skulle anmode
Udbetaling Danmark om genoptagelse af afgørelsen. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlig
aspekter | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering (Sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende § 26 k, stk. 1, tildeles der op
til 1 1/8 års anciennitet til personer, der er født
før den 1. september 1959. Personer, der er født i
perioden fra den 1. september 1959 til og med den 1. september
1961, tildeles 9/16 måneders fuld anciennitet for hver
måned som 16-17-årig, der ligger før den 1.
september 1977.
Der er i bekendtgørelse om optjening, beregning og
dokumentation af anciennitet fastsat, at der tildeles 1,125
års anciennitet til en person, der er født før
den 1. september 1959, uanset om personen har været i
beskæftigelse eller ej. En person, der er født fra og
med den 1. september 1959 til og med den 1. september 1961,
tildeles 9/16 måneders anciennitet for hver måned som
16-17-årig, der ligger før den 1. september 1977,
uanset om personen har været i beskæftigelse eller
ej.
Baggrunden for bestemmelsen om automatisk tildelt anciennitet op
til 1,125 år er, at der ikke er
beskæftigelsesoplysninger for de 16-17-årige i de
ældste årgange, fordi det først var muligt at
indbetale ATP som 18-årig.
Det foreslås, at § 26 k, stk.
1, affattes således, at personer, der er født
før den 1. september 1961, tildeles 9/16 måneders fuld
anciennitet for hver måned som 16-17-årig, der ligger
før den 1. september 1977. For personer født
før den 1. september 1959 gives dog mindst 1 1/8 års
anciennitet.
Ændringen vil betyde, at nogle få personer i de
ældste årgange vil kunne få en marginal
forhøjet anciennitet som følge af brug af almindelige
afrundingsprincipper. Det vil i en begrænset periode betyde,
at nogle personer vil kunne få lidt mere anciennitet på
grund af afrunding. Når afrundingsprincipper fører til
marginalt mindre end 1,125 års anciennitet, vil der skulle
ske oprunding til 1,125.
Til nr. 2
For at have ret til tidlig pension er det en betingelse, at
personen har haft en langvarig forudgående tilknytning til
arbejdsmarkedet. En ansøger om tidlig pension skal
således have haft mellem 42-44 års anciennitet på
arbejdsmarkedet. Ancienniteten opgøres 6 år før
folkepensionsalderen, og reglerne herom fremgår af lov om
social pension §§ 26 g-26 q.
Efter gældende § 26 n, stk. 1, nr. 16, kan perioder
med ydelser under skolepraktik og praktikpladskompenserende
uddannelse medregnes til anciennitet.
Det foreslås, at der i § 26 n,
stk. 1, nr. 16, ændres »skolepraktik og
praktikpladskompenserende« til: »skoleoplæring og
lærepladskompenserende«.
Dermed vil det komme til at fremgå af bestemmelsen, at
perioder med skoleoplæring og lærepladskompenserende
uddannelse kan medregnes til anciennitet.
Behovet for ændringen skyldes ændret terminologi
på erhvervsskoleområdet. Der er således ikke
indholdsmæssige ændringer i det foreslåede.
Til nr. 3
Efter den gældende § 26 n, stk. 1, nr. 17, kan
perioder med skolepraktik på SU-berettigende uddannelser
medregnes til anciennitet.
Der optjenes anciennitet for perioder med obligatorisk praktik
som led i en uddannelse. Der kan alene optjenes anciennitet i det
omfang, at personen ikke har modtaget løn under
praktikperioden, da der i denne situation vil være beregnet
anciennitet på baggrund af
lønmodtagerbeskæftigelse.
Det foreslås, at der i § 26 n,
stk. 1, nr. 17, ændres
»skolepraktik« til: »ulønnet obligatorisk
praktik«.
Dermed vil det komme til at fremgå af bestemmelsen, at
perioder med ulønnet obligatorisk praktik på
SU-berettigende uddannelser kan medregnes til anciennitet.
Behovet for ændringen skyldes, at skolepraktik er et
begreb, der historisk har været anvendt inden for
erhvervsskoleområdet og er betegnelsen for praktikperioder,
der foregår på uddannelsesstedet, når eleven ikke
har kunnet finde en praktikplads på en virksomhed.
Skolepraktik har således dækket over et mere
snævert område, end det er tilsigtet, at bestemmelsen i
den gældende § 26 n, stk. 1, nr. 17.
Med den foreslåede ændring vil det fremgå
tydeligt, at ulønnede obligatoriske praktikperioder kan
medregnes til anciennitet til tidlig pension. Det vil gælde
uanset, om praktikperioden afholdes på uddannelsesstedet
eller i en virksomhed.
Ændringen vil medføre, at obligatorisk praktik
på alle SU-berettigede uddannelse vil kunne medregnes til
anciennitet. Det foreslåede udvider området
således, at alle ulønnede obligatoriske
praktikperioder kan medregnes til anciennitet og ikke alene
ulønnede skolepraktikperioder.
Til nr. 4
Efter den gældende § 26 n i lov om social pension kan
visse perioder med ydelser ud over perioder, hvor personen har haft
lønmodtagerbeskæftigelse, drevet selvstændig
virksomhed eller har været fraværende på
arbejdsmarkedet på grund af fødsel eller adoption,
medregnes til optjening af anciennitet på arbejdsmarkedet. Af
§ 26 n, stk. 1, nr. 16-18, fremgår, hvornår
perioder med uddannelse udover som led i
beskæftigelsesindsatsen kan medregnes til anciennitet.
Det foreslås, at der i § 26 n,
stk. 1, indsættes følgende som nr. 19:
»Perioder med opskoling som led i et
ansættelsesforhold og med en løbende
arbejdsgiverudbetalt aflønning som supplement til
lønmodtageren inden for samme branche til en tidssvarende,
offentligt anerkendt uddannelse.«
Dermed vil personer, der på et tidspunkt i deres
arbejdsliv som led i et ansættelsesforhold er blevet opskolet
til et mere tidssvarende eller højere uddannelsesniveau,
kunne medregne en sådan periode til anciennitet til tidlig
pension. Det vil være en betingelse, at arbejdsgiveren
løbende har udbetalt en form for supplerende
aflønning f.eks. en godtgørelse under opskolingen, og
at opskolingen er sket til en tidssvarende offentlig anerkendt
uddannelse inden for samme branche. Det vil ikke være
tilstrækkeligt, at personen har erhvervet flere kompetencer
under deltagelse i efteruddannelse som f.eks. en lagermedarbejder,
der tager et gaffeltruckcertifikat og dermed erhverver sig
yderligere kompetencer, men ikke hæves i forhold til sit i
øvrigt anerkendte uddannelsesniveau. Det vil heller ikke
være tilstrækkeligt, hvis personen er blevet opskolet,
men hvor forsørgelsesgrundlaget i perioden med opskoling
udelukkende f.eks. har været orlovsydelse til uddannelse, og
hvor arbejdsgiveren dermed ikke løbende har udbetalt en
supplerende aflønning.
Som eksempel på offentlig anerkendt opskoling, hvor
arbejdsgiver løbende har udbetalt en supplerende
aflønning, kan nævnes opskoling, som den fremgår
af cirkulære nr. 60446 af 29. juni 1998 om
organisationsaftale for social- og sundhedsassistenter og
sygehjælpere, hvorefter sygehjælpere kan opskoles til
social- og sundhedsassistenter, og hvor arbejdsgiveren
aflønner i form af en ugentlig godtgørelse, som ydes
ved siden af de ydelser, de ansatte under efteruddannelsen vil
være berettiget til efter den til enhver tid gældende
lovgivning.
Det foreslåede betyder, at lønmodtageren skal have
fået orlov fra sin arbejdsgiver for at kunne deltage i
opskoling. Personen skal være opskolet inden for samme
branche til en tidssvarende, offentlig anerkendt uddannelse, f.eks.
fra ufaglært til faglært, eller fra ufaglært
eller faglært til erhvervsakademiniveau eller et
højere niveau inden for samme branche eller erhverv, hvor
arbejdsgiveren løbende udbetaler en supplerende
aflønning under uddannelsen f.eks. ved godtgørelse
eller opskolingsydelse. Med det foreslåede vil personer, der
har en forældet faguddannelse, som erstattes med en nyere,
tidssvarende faguddannelse også være omfattet, idet den
forældede faguddannelse anses som sidestillet med at
være ufaglært. Omfattede opskolinger vil f.eks. kunne
være opskoling fra hjemmehjælper eller
plejemedhjælper (tidligere sygehjælper) til social- og
sundhedsassistent, fra pædagogmedhjælper til
pædagogisk assistent, fra arbejdsmand til f.eks. elektriker,
tagdækker eller brolægger, fra ufaglært tjener
til tjener, fra butiksansat til salgsassistent
(detailhandelsuddannelsen) eller fra ansat i lufthavnen til
lufthavnsoperatør (lufthavnsuddannelsen).
En person anses som ufaglært, når personen
højst har en uddannelse ud over grundskolen til og med
gymnasialt niveau. Uddannelse inden for forberedende
voksenundervisning (FVU) og almen voksenuddannelse (AVU) vil ikke
være omfattet af forslaget, idet personen med sådanne
uddannelser ikke bliver faglært.
En person anses for faglært, når vedkommende har en
erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser, en
lærlingeuddannelse, en erhvervsfaglig grunduddannelse, en
grundlæggende social- og sundhedsuddannelse eller en
grundlæggende uddannelse efter lov om landbrugsuddannelser.
Det kan også være en kommunal- eller etatsuddannelse
eller lignende, hvis uddannelsesniveau og varighed ikke overstiger
erhvervsuddannelserne eller et niveau og en varighed, der kan
sidestilles hermed.
Uddannelser, der kan sidestilles med erhvervsuddannelser, er
uddannelser, der i niveau og varighed maksimalt svarer til niveauet
og varigheden af erhvervsuddannelserne. Det er en betingelse, at
der ikke er et adgangskrav til uddannelsen, der forudsætter
bestået uddannelse på gymnasialt niveau.
Udgangspunktet er, at en person er ufaglært eller
faglært, når personen højst har en uddannelse,
der ikke har en bestået gymnasial uddannelse som adgangskrav,
og hvis varighed ikke overstiger ca. 4 år (en
erhvervsuddannelse varer, hvor der ikke har været mulighed
for merit, typisk omkring 4 år). Det afgørende for
vurderingen af, om en person er faglært, er, om uddannelsen
efter reglerne på undervisningsministeriets område
anses for en erhvervsuddannelse, og hvilke adgangskrav uddannelsen
har.
Erhvervsakademiuddannelser udbydes efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Akademiuddannelser udbydes efter lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., og akademiuddannelserne har
hjemmel i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (efteruddannelsessystemet) for
voksne.
Det vil ikke være en betingelse, at personen rent faktisk
er vendt tilbage til samme arbejdsgiver. Efter- og
videreuddannelse, der ikke opfylder samtlige ovennævnte
kriterier, vil fortsat ikke udløse anciennitet, medmindre
personen opfylder et af de andre kriterier for tildeling af
anciennitet på baggrund af uddannelse, f.eks. uddannelse i
det ordinære uddannelsessystem efter det fyldte 40.
år.
Baggrunden for det foreslåede er, at opskolingsperioder,
hvor arbejdsgiveren løbende har udbetalt en supplerende
aflønning under opskolingen, er sammenlignelig med perioder
med elevløn, og det er derfor ikke rimeligt, at
sådanne perioder ikke vil kunne medregnes til anciennitet til
tidlig pension.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
opskolingsperioder vil kunne tælle med til perioder med
arbejdsmarkedstilknytning og dermed bidrage til anciennitet til
tidlig pension.
Til nr. 5
Efter den gældende § 48 b, stk. 2, kan Udbetaling
Danmark fradrage for meget udbetalt pension og boligstøtte i
udbetalingen af tidlig pension i et kalenderår.
Den gældende formulering kan forstås således,
at bestemmelsen er til hinder for, at der kan fradrages for meget
udbetalt pension og boligstøtte i tidlig pension i et
efterfølgende kalenderår. Det foreslås i § 48 b, stk. 2, at »i et
kalenderår« udgår af bestemmelsen.
Den foreslåede bestemmelse vil tydeliggøre, at det
er muligt at fradrage i tidlig pension i et efterfølgende
kalenderår, når der er udbetalt for meget pension og
boligstøtte i et kalenderår. Det vil dermed være
tydeligt, at skift af kalenderår ikke er til hinder for, at
der sker fradrag for pension og boligstøtte i et
efterfølgende kalenderår, når der er udbetalt
for meget.
Der er tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 6
Efter den gældende § 48 c, stk. 1, 1. pkt., foretager
Udbetaling Danmark en gang årligt en omregning af tidlig
pension, hvis pensionistens indtægter ved arbejde,
indtægt ved drift af selvstændig virksomhed, jf. §
32 e, eller indtægt ved drift af selvstændig
bibeskæftigelse har ændret sig. Det fremgår af
§ 26, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 2421 af 13. december
2021 om beregning og udbetaling af tidlig pension, at modtagere af
tidlig pension, hvor tidlig pension beregnes på baggrund af
oplysninger fra indkomstregisteret, som udgangspunkt ikke skal have
foretaget en årlig omregning af tidlig pension, da tidlig
pension løbende beregnes på baggrund af oplysninger
fra indkomstregisteret, herunder i forhold til eventuelle
ændringer i oplysningerne i indkomstregisteret i
kalenderåret. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår, at hvis
der er sket ændringer af en persons lønindtægter
efter udgangen af et kalenderår, foretages der omregning af
tidlig pension for de enkelte måneder, som bliver
berørt af indtægtsændringen.
Det foreslås, at § 48 c, stk. 1,
1. pkt., affattes således, at det fremgår, at
Udbetaling Danmark en gang årligt foretager en omregning af
tidlig Pension, hvis pensionistens indtægt har ændret
sig ved drift af selvstændig virksomhed, ved drift af
selvstændig bibeskæftigelse eller ved arbejde, jf.
§ 32 e, og hvor løbende regulering ikke har været
mulig.
Det foreslåede vil betyde, at ordlyden af lovens § 48
c, stk. 1, 1. pkt., vil komme til at stemme med intentionerne i
loven og med udmøntningen i § 26 i
bekendtgørelse om beregning og udbetaling af tidlig pension
således, at det vil fremgå tydeligt i bestemmelsen, at
der som udgangspunkt ikke vil skulle ske årlig omregning af
tidlig pension, når der sker en løbende beregning og
en løbende nedsættelse af tidlig pension for
indtægter på baggrund af oplysninger i
indkomstregisteret.
Der er tale om en sproglig præcisering, som vil bringe
ordlyden i bedre overensstemmelse med intentionerne i loven
således, som de også er udmøntet i
bekendtgørelse om beregning og udbetaling af tidlig
pension.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
august 2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland og kan heller ikke sættes i kraft for disse
dele af riget. Det skyldes, at lov om social pension ikke
gælder for Færøerne og Grønland, og at
denne lov ikke indeholder en anordningshjemmel til at sætte
loven i kraft for disse dele af riget.
Til §
3
Efter den gældende § 26 h i lov om social pension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022, er ret til
tidlig pension betinget af, at personen har optjent anciennitet
på arbejdsmarkedet i en lang række år mellem det
fyldte 16. år og det tidspunkt, hvor personen er 6 år
fra at opnå folkepensionsalderen.
Siden den 1. august 2021 har det været muligt for de
ældste årgange, det vil sige personer med 6 år
eller mindre til folkepensionsalderen, at ansøge om ret til
tidlig pension, og de første personer kunne overgå til
tidlig pension den 1. januar 2022. Der vil blandt disse være
personer, der helt eller delvist har fået afslag på
tidlig pension og deriblandt nogle, som ville have fået ret
til tidlig pension, hvis alle perioder med obligatorisk praktik
på en SU-berettigende uddannelse, som beskrevet i forslagets
§ 1, nr. 3, og perioder under opskoling, som beskrevet i
forslagets § 1, nr. 4, kunne tælle med til anciennitet,
da disse personer ansøgte om tidlig pension.
Udbetaling Danmark vil ikke have mulighed for at identificere de
sager, hvor en person eventuelt vil kunne tildeles yderligere
anciennitet på baggrund af den foreslåede
lovændring. Det skyldes, at der ikke findes registerdata om
perioder med praktik på SU-berettigende uddannelser eller
perioder under opskoling, og at der efter gældende regler
hverken tildeles anciennitet for perioder med praktik på
SU-berettigende uddannelser bortset fra perioder med skolepraktik
eller perioder under opskoling, idet der ikke er indbetalt
ATP-bidrag. Udbetaling Danmark er således ikke i besiddelse
af oplysninger, der er egnet til at udsøge de relevante
sager.
På denne baggrund foreslås i stk. 1, at personer, som er født i
perioden fra den 1. august 1957 til og med 1962, og som forud for
denne lovs ikrafttræden har fået helt eller delvist
afslag på en ansøgning om ret til tidlig pension
på grund af manglende anciennitet, kan efter anmodning til
Udbetaling Danmark få genoptaget afgørelsen om ret til
tidlig pension, jf. stk. 2-6.
Det foreslåede betyder, at personer, der er født i
perioden fra den 1. august 1957 til og med 1962, som har fået
helt eller delvist afslag på en ansøgning om ret til
tidlig pension, vil kunne anmode Udbetaling Danmark om genoptagelse
af afgørelsen, medmindre vedkommende har fået tilkendt
førtidspension eller seniorpension, får udbetalt en
tilsvarende udenlandsk pension, eller hvis personen får
udbetalt udenlandsk pension, der svarer til folkepension efter lov
om social pension, medmindre andet følger af EU-retten.
Årgang 1957, 1958 og 1959 vil nå
folkepensionsalderen som 67-årige i henholdsvis 2024, 2025 og
2026. Personer i disse årgange kan derfor ved genoptagelse af
deres afgørelse om ret til tidlig pension potentielt have
ret til at overgå til tidlig pension med det samme, hvis de
med afgørelsen opnår ret til tidlig pension.
Årgang 1960, 1961 og 1962 vil også nå
folkepensionsalderen som 67-årige og vil tidligst kunne
overgå til tidlig pension i henholdsvis 2024, 2025 og 2026 i
det omfang, de opfylder betingelserne. Årgang 1960 vil
således kunne have ret til tidlig pension i op til 3 år
fra 2024. Manglende medregning til anciennitet af perioder med
obligatorisk praktik på SU-berettigende uddannelse som i den
foreslåede § 1, nr. 3, og opskoling som i den
foreslåede § 1, nr. 4, kan have medført, at
sådanne personer har fået delvist afslag på ret
til tidlig pension. Tilsvarende gælder for årgang 1961
og 1962.
Det foreslåede om mulighed for i visse situationer at
anmode om genoptagelse af en afgørelse med helt eller
delvist afslag på tidlig pension vil have den virkning, at
Udbetaling Danmark vil skulle genvurdere ansøgningen om
tidlig pension på grundlag af anmodningen om genoptagelse af
afgørelsen om ret til tidlig pension.
Det foreslås i stk. 2, at det
er en betingelse for, at Udbetaling Danmark kan behandle en
anmodning om genoptagelse, at vedkommende i perioden, der kan
tælle med til anciennitet til tidlig pension, jf. § 26
h, stk. 3, i lov om social pension, har været i praktik
på en SU-berettigende uddannelse, jf. § 26 n, stk. 1,
nr. 17, eller har været under opskoling, jf. § 26 n,
stk. 1, nr. 19, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4.
Det betyder, at det vil være en betingelse for
genoptagelse efter bestemmelsen, at personen i perioden, der vil
kunne medregnes til anciennitet, har været i ulønnet
obligatorisk praktik på en SU-berettigende uddannelse, som
beskrevet i forslagets § 1, nr. 3, har været under
opskoling, som beskrevet i § 26 n, stk. 1, nr. 19, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 4.
Bestemmelsen er rettet mod personer, der i løbet af deres
tid på arbejdsmarkedet har haft en periode med opskoling, som
antages at ville kunne medregnes til anciennitet til tidlig
pension. Det vil ikke være et krav for at anmode om
genoptagelse, at personen kan gennemskue, hvor meget anciennitet
vedkommende vil kunne tildeles for perioden under opskoling eller
en praktikperiode på en SU-berettigende uddannelse.
Det foreslås i stk. 3, at
anmodning om genoptagelse efter stk. 1, kan indgives i perioden fra
den 1. august 2024 til og med den 31. december 2024. Udbetaling
Danmark træffer så vidt muligt afgørelse om ret
til tidlig pension senest 4 måneder efter modtagelse af
anmodningen.
Det vil medføre, at bestemmelsen vil skulle finde
anvendelse i en tidsbegrænset periode på fem
måneder fra lovens ikrafttræden den 1. august 2024 til
og med den 31. december 2024, og at Udbetaling Danmark som
udgangspunkt vil skulle træffe afgørelse i forhold til
en anmodning om genoptagelse senest efter 4 måneder fra
modtagelse af anmodningen om genoptagelse. Fristen på 4
måneder for Udbetaling Danmark til at træffe
afgørelse vil ikke være en absolut frist. Der vil
kunne være situationer, hvor Udbetaling Danmark ikke vil
kunne nå at træffe afgørelse inden for fristen,
herunder bl.a. hvis afgørelsen vil bero på indhentelse
af dokumentation mv.
Det foreslås i stk. 4, at
opnår en person ret til tidlig pension på grundlag af
genoptagelse efter stk. 1, udbetales tidlig pension fra den 1. i
måneden efter anmodning om genoptagelse, såfremt
personen ville kunne overgå til tidlig pension fra dette
tidspunkt, jf. dog stk. 5. I tidlig pension fratrækkes
sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp, der er udbetalt fra
tidspunktet for anmodning om genoptagelse og frem til
afgørelse om ret til tidlig pension efter genoptagelse.
De personer, der vil kunne få deres afgørelse om
ret til tidlig pension genoptaget, antages at have indrettet sig
på ikke at have ret til tidlig pension på baggrund af
den afgørelse, disse personer har fået efter de hidtil
gældende regler og dermed at have haft et andet
forsørgelsesgrundlag i perioden frem til anmodning om
genoptagelse. Når visse perioder med opskoling fremover vil
kunne medregnes til anciennitet til tidlig pension, foreslås
for personer med opskolingsperioder, der har fået afslag
på en anmodning om tidlig pension, at tidlig pension tidligst
vil kunne udbetales med virkning fra den 1. i måneden efter
anmodningen om genoptagelse, såfremt personen ville kunne
overgå til tidlig pension fra dette tidspunkt, medmindre
vedkommende modtager fleksydelse eller efterløn.
Det betyder, at personer født i årgang 1957, 1958,
1959 og - afhængig af fødselsdato - årgang 1960
vil kunne få ret til at få udbetalt tidlig pension fra
anmodningen om genoptagelse, dog tidligst den 1. august 2024, hvis
de opfylder betingelserne for ret til tidlig pension på
anmodningstidspunktet, medmindre personen har fået udbetalt
efterløn eller fleksydelse i perioden mellem
anmodningstidspunkt og overgang til tidlig pension. Personer i
disse årgange vil potentielt kunne have ret til tidlig
pension fra den 1. august 2024. Er der udbetalt fleksydelse eller
efterløn efter anmodningen om genoptagelse, vil der ikke
kunne udbetales tidlig pension for denne periode.
For personer, der anmoder om genoptagelse efter den
foreslåede bestemmelse, og som efter anmodningstidspunktet
modtager sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp, vil denne ydelse
blive fratrukket i tidlig pension, der udbetales for en periode,
der ligger forud for tilkendelsen af tidlig pension.
Det foreslås i stk. 5, at til
personer, som er overgået til efterløn eller
fleksydelse, udbetales tidlig pension fra den 1. i måneden
efter afgørelsen om ret til tidlig pension efter anmodning
om genoptagelse.
Forslaget betyder, at en person, der ønsker at
overgå til tidlig pension fra fleksydelse eller
efterløn, tidligst vil kunne få udbetalt tidlig
pension fra den 1. i måneden efter tidspunktet for overgang
til tidlig pension på baggrund af en afgørelse om
genoptagelse. Disse personer vil således ikke kunne få
udbetalt tidlig pension fra anmodningstidspunktet. Bestemmelsen
følger samme princip som i § 33, stk. 3, i lov om
social pension.
Det foreslås i stk. 6, at krav
om tilknytning til arbejdsmarkedet efter § 26 s i lov om
social pension ikke gælder, når der på
tidspunktet for afgørelse efter anmodning om genoptagelse er
mindre end 13 måneder til, at personen tidligst vil kunne
overgå til tidlig pension.
Inden overgang til tidlig pension er det en betingelse, at
personen opfylder et krav om arbejdsmarkedstilknytning i en
sammenhængende periode på 9 måneder, der ligger
fra 12 til 3 måneder inden overgang til tidlig pension. Det
foreslås, at kravet om arbejdsmarkedstilknytning fraviges,
hvis der på tidspunktet for afgørelsen efter
genoptagelsesanmodningen er mindre end 13 måneder til
overgang til tidlig pension. De 13 måneder er sammenfaldende
med det tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark udsender et brev med
erindring om arbejdsmarkedstilknytning.
Den foreslåede fravigelse af kravet om forudgående
arbejdsmarkedstilknytning inden overgang til tidlig pension vil
kunne have betydning for personer født i årgang
1959-1961, som potentielt vil kunne opnå ret til at
overgå til tidlig pension i 2024 og 2025. Personer, der er
født i 1962 og senere, vil tidligst kunne overgå til
tidlig pension i 2026. Det betyder, at de tidligst vil skulle
opfylde arbejdsmarkedstilknytningen fra 1. januar 2025, hvorfor der
ikke vurderes et behov for en særskilt overgangsordning for
denne gruppe.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022, som bl.a.
ændret ved § 1 i lov nr. 831 af 14. juni 2022 og senest
ved § 2 i lov nr. 1769 af 28. december 2023, foretages
følgende ændringer: | § 26 k.
Der tildeles op til 1 1/8 års anciennitet til personer, der
er født før den 1. september 1959. Personer, der er
født i perioden fra den 1. september 1959 til og med den 1.
september 1961, tildeles 9/16 måneders fuld anciennitet for
hver måned som 16-17-årig, der ligger før den 1.
september 1977. | | 1. § 26 k, stk. 1, affattes
således: »Personer, der er født
før den 1. september 1961, tildeles 9/16 måneders fuld
anciennitet for hver måned som 16-17-årig, der ligger
før den 1. september 1977. For personer født
før den 1. september 1959 gives dog mindst 1 1/8 års
anciennitet.« | § 26 n,
stk. 1, … 16) Ydelser under skolepraktik og
praktikpladskompenserende uddannelse. | | 2. I § 26 n, stk. 1, nr. 16, ændres
»skolepraktik og praktikpladskompenserende« til:
»skoleoplæring og
lærepladskompenserende«. | § 26 n,
stk. 1, … 17) Perioder med skolepraktik på
SU-berettigende uddannelser. | | 3. I § 26 n, stk. 1, nr.
17, ændres »skolepraktik« til:
»ulønnet obligatorisk praktik«. | | | 4. I § 26 n, stk. 1, indsættes som
nr. 19: »19) Perioder med opskoling som
led i et ansættelsesforhold og med en løbende
arbejdsgiverudbetalt aflønning som supplement til
lønmodtageren inden for samme branche til en tidssvarende,
offentligt anerkendt uddannelse. | § 48
b. Stk. 2.
Udbetaling Danmark kan fradrage for meget udbetalt pension og
boligstøtte i udbetalingen af tidlig pension i et
kalenderår. | | 5. I § 48 b, stk. 2, udgår »i et
kalenderår«. | § 48 c,
stk. 1, 1. pkt. Udbetaling Danmark foretager en gang
årligt en omregning af tidlig pension, hvis pensionistens
indtægter ved arbejde, indtægt ved drift af
selvstændig virksomhed, jf. § 32 e, eller indtægt
ved drift af selvstændig bibeskæftigelse har
ændret sig. | | 6. § 48 c, stk.
1, 1. pkt., affattes således: » Udbetaling
Danmark foretager en gang årligt en omregning af tidlig
Pension, hvis pensionistens indtægt har ændret sig ved
drift af selvstændig virksomhed, ved drift af
selvstændig bibeskæftigelse eller ved arbejde, jf.
§ 32 e, og hvor løbende regulering ikke har været
mulig.« |
|