Fremsat den 20. marts 2024 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tjenestemænd
(Ændring af rigsadvokatens
ansættelsesvilkår)
§ 1
I lov om tjenestemænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 511 af 18. maj 2017, foretages
følgende ændring:
1.
Efter kapitel 6 a indsættes:
»Kapitel 6 b
Særbestemmelse om rigsadvokaten
§ 33 e. Rigsadvokaten
ansættes som tjenestemand på åremål for en
periode på ti år uden mulighed for forlængelse
eller genansættelse.
Stk. 2.
§§ 33 a-33 c finder ikke anvendelse for stillingen som
rigsadvokat.
Stk. 3. Har den
pågældende ikke tidligere haft varig ansættelse
som tjenestemand, fastsættes der i henhold til §§
45-47 et pensionsgivende skalatrin til brug for beregningen af
pensionen.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på ansættelsesforhold indgået
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansættelsesforhold finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har i lyset af de senere års debat om
rigsadvokatens rolle til formål at gennemføre en
ændring af ansættelsesvilkårene for kommende
rigsadvokater, således at fremtidige rigsadvokater vil blive
ansat for en tidsbegrænset periode på ti år uden
mulighed for forlængelse eller genansættelse.
2. Ændring af rigsadvokatens
ansættelsesvilkår
2.1. Gældende ret
Stillingen som rigsadvokat er klassificeret som en
tjenestemandsstilling. Stillingen var indtil 2018 en varig
stilling, hvorefter den blev besat på åremål. Det
betyder, at rigsadvokaten i dag er ansat på
åremål med mulighed for forlængelse og
genansættelse.
Det fremgår af tjenestemandslovens § 2, at
ansættelse som tjenestemand sker som enten varig
ansættelse, ansættelse på prøve med senere
varig ansættelse for øje eller på
åremål.
Tjenestemandslovens kapitel 6 a indeholder særbestemmelser
om åremålsansættelse. Det fremgår
således af § 33 a, stk. 1, at ansættelse som
tjenestemand på åremål sker af personer, som
enten 1) allerede er ansat som tjenestemand, 2) er ansat i
stillinger, i hvilke ansættelse kan medregnes i
pensionsalderen i medfør af tjenestemandspensionslovens
§ 4, stk. 1 eller 2, eller som 3) er fratrådt med ret
til aktuel eller opsat pension fra stillinger som nævnt i nr.
1 eller 2. Af § 33 a, stk. 2, fremgår det, at
ansættelse på åremål af andre end de i stk.
1 nævnte kan ske på tilsvarende vilkår som
tjenestemænd. Bestemmelserne om kongelig udnævnelse og
reglerne i lov om tjenestemandspension finder dog ikke
anvendelse.
Af § 33 b fremgår det, at vedkommende minister
bestemmer, hvilke stillinger der kan besættes på
åremål, jf. dog § 34, stk. 1.
Det fremgår af tjenestemandslovens § 33 c, at
åremålsansættelse sker for et tidsrum af 3-6
år. Åremålsansættelsen kan forlænges
med indtil i alt 3 år. Genansættelse efter fornyet
opslag kan ske højst to gange eller i øvrigt, hvis
genansættelsen er begrundet i objektive forhold.
Af § 33 d, stk. 1, fremgår det, at placering af en
varigt ansat tjenestemand, som efter en
åremålsansættelses udløb eller
ophør af anden årsag, der ikke kan tilregnes den
pågældende, genindtræder i varig
ansættelse, sker på vilkår, der fastsættes
ved aftale i henhold til § 45. Af stk. 2, fremgår det,
at ret til genindtræden i varig ansættelse ikke
gælder for tjenestemænd i staten, der ansættes
på åremål i folkekirken, eller for
tjenestemænd i folkekirken, der ansættes på
åremål i staten.
Reglerne om pension til åremålsansatte findes i
tjenestemandspensionslovens kapitel 4 a. Det fremgår
således bl.a. af § 16 a, stk. 1, at pensionen til
tjenestemænd på åremål, jf. § 33 a,
stk. 1, i lov om tjenestemænd, fastsættes med
udgangspunkt i den pågældendes pensionsmæssige
placering under den seneste varige ansættelse inden
pensioneringstidspunktet.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den nuværende rigsadvokat blev som den første i
stillingen ansat på åremål på baggrund af
et ønske om at sikre tilstrækkelig fornyelse og
udvikling i anklagemyndigheden. Som leder af anklagemyndigheden
skal rigsadvokaten både være en velkvalificeret jurist
samt en topleder, der kan lede anklagemyndigheden med høj
kvalitet. Rigsadvokaten indtager samtidig en særlig rolle i
samfundet som anklagemyndighedens øverste chef, og i lyset
af de senere års debat findes det hensigtsmæssigt at
kommende rigsadvokater ansættes på åremål,
hvor der ikke er mulighed for forlængelse eller
genansættelse. Herved sikres der på den ene side den
løbende udvikling og fornyelse, der findes nødvendig
for en højtplaceret lederstilling, mens der på den
anden side ikke kan stilles spørgsmål til, hvorvidt
rigsadvokatens ageren kan begrundes med et ønske om
forlængelse eller genansættelse.
Justitsministeriet finder efter en samlet afvejning, at
ansættelsesperioden bør være ti år. Ved
fastlæggelsen af ansættelsesperiodens længde er
der taget hensyn til, at perioden vil give den enkelte rigsadvokat
tilstrækkelig tid til at sætte sig ind i stillingen og
sætte sit præg på den samt sikre den
fornødne kontinuitet og konsolidering.
Endvidere er der taget hensyn til, at Europarådets
rådgivende anklagerkomité (CCPE) i 2014 anbefalede, at
et lands øverste anklager udnævnes enten for en
tilstrækkelig lang periode eller uden tidsbegrænsning
for at sikre stabiliteten af mandatet og gøre vedkommende
uafhængig af politiske forandringer. I anbefalingen henvises
til en rapport fra Venedigkommissionen fra 2010, hvor det bl.a.
anføres, at den øverste anklager bør
udnævnes varigt eller for en relativt lang periode uden
mulighed for genudnævnelse.
Det foreslås derfor, at rigsadvokaten fremover
ansættes som tjenestemand på åremål for en
periode på ti år uden mulighed for forlængelse
eller genansættelse. Det foreslås endvidere, at
bestemmelserne i tjenestemandslovens §§ 33 a-33 c ikke
skal finde anvendelse i forhold til rigsadvokaten. Den
foreslåede ordning vil medføre, at kommende
rigsadvokater vil blive ansat i en åremålsstilling af
ti års varighed uden mulighed for forlængelse eller
genansættelse. Efter udløbet af den 10-årige
periode skal der således ansættes en ny
rigsadvokat.
Endvidere foreslås det, at der i tilfælde, hvor den
pågældende ikke tidligere har haft varig
ansættelse som tjenestemand, i henhold til §§ 45-47
skal fastsættes et pensionsgivende skalatrin til brug for
beregningen af pensionen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Principperne om digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. januar 2024
til den 13. februar 2024 (29 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige byretter,
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet
(Juridisk Institut), Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Centralorganisationen af 2010 - CO10,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Copenhagen
Business School (Juridisk Institut), Danske Advokater, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, DJØF, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolenes Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Forhandlingsfællesskabet, HK Stat,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kommunernes
Landsforening (KL), Københavns Universitet (Juridisk
Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Offentligt
Ansattes Organisationer (OAO), Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet
(Juridisk Institut) og Transparency International Danmark.
Lovforslaget har i henhold til tjenestemandslovens § 48
været forhandlet med tjenestemændenes
centralorganisationer.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af tjenestemandslovens § 2, at
ansættelse som tjenestemand sker som enten varig
ansættelse, ansættelse på prøve med senere
varig ansættelse for øje eller på
åremål. Tjenestemandslovens kapitel 6 a indeholder
særbestemmelser om åremålsansættelse.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et nyt kapitel 6 b med titlen Særbestemmelse om rigsadvokaten. Det
foreslås endvidere at indsætte en ny § 33 e, hvorefter rigsadvokaten
ansættes som tjenestemand på åremål for en
periode på ti år uden mulighed for forlængelse
eller genansættelse, jf. stk. 1. Herudover foreslås det
i bestemmelsens stk. 2, at §§
33 a-33 c ikke finder anvendelse for stillingen som rigsadvokat.
Ifølge det foreslåede stk.
3, skal der, hvis den pågældende ikke tidligere
har haft varig ansættelse som tjenestemand, i henhold til
§§ 45-47 fastsættes et pensionsgivende skalatrin
til brug for beregningen af pensionen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
ansættelse af rigsadvokater efter lovens ikrafttræden,
vil ske som en åremålsstilling af en varighed på
ti år. Der vil ikke være mulighed for at forlænge
ansættelsen, ligesom der heller ikke vil være mulighed
for genansættelse af den pågældende. Efter
udløbet af den 10-årige periode skal der således
ansættes en ny rigsadvokat.
Endvidere vil forslaget medføre, at
særbestemmelserne om åremålsansættelse i
tjenestemandslovens §§ 33 a-33 c, ikke vil finde
anvendelse på rigsadvokatens ansættelsesforhold, da
deres indhold bliver erstattet af den foreslåede
særbestemmelse om rigsadvokaten.
Tjenestemandslovens § 33 d, som vedrører retten til
at genindtræde i varig ansættelse efter
åremålsansættelsens udløb, vil fortsat
finde anvendelse på rigsadvokatens
ansættelsesforhold.
Med forslaget ændres ikke på stillingens karakter af
tjenestemandsstilling. Det vil sige, at kommende rigsadvokater
fortsat vil blive ansat som tjenestemænd, og at
ansættelsesforholdet således fortsat vil være
omfattet af tjenestemandslovens regler om pligter,
disciplinærforfølgning og afsked m.v. Med forslaget
tilsigtes der ikke ændringer af
lønningsvilkårene for kommende rigsadvokater, og
reglerne i cirkulære nr. 9358 af 19. april 2016 om
åremålsansættelse samt aftale om løn og
andre ansættelsesvilkår under
åremålsansættelse i staten
(åremålsaftalen) vil således finde anvendelse i
relevant omfang. Det vil sige, at de gældende regler om bl.a.
åremålstillæg, fratrædelsesbeløb og
tilbagegangsstilling således vil finde anvendelse på
ansættelsesforholdet. Endvidere vil det, i tilfælde
hvor den pågældende ikke i forvejen er tjenestemand,
kunne aftales, at vedkommende har ret til varig ansættelse
efter åremålets udløb.
Eftersom rigsadvokaten foreslås ansat som tjenestemand
på åremål, fastsættes pensionen til
rigsadvokaten på samme måde som pensionen til andre
tjenestemænd på åremål efter reglerne i
tjenestemandspensionslovens kapitel 4 a. Det vil sige, at pensionen
fastsættes med udgangspunkt i den pågældendes
pensionsmæssige placering under den seneste varige
ansættelse inden pensioneringstidspunktet. Efter det
foreslåede stk. 3 skal der, i tilfælde hvor den
pågældende ikke tidligere har haft varig
ansættelse som tjenestemand, i henhold til §§ 45-47
fastsættes et pensionsgivende skalatrin til brug ved
beregningen af pensionen. I tilfælde, hvor den, der skal
ansættes som rigsadvokat, ikke i forvejen er ansat som
tjenestemand, vil der således skulle aftales et
pensionsgivende skalatrin til brug for beregningen af pensionen.
Vedkommendes pension vil herefter blive fastsat ud fra dette
skalatrin. Skalatrinnet vil skulle fastsættes efter aftale
med vedkommende centralorganisation.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Det vil sige, at rigsadvokater, hvis ansættelsesforhold
indgås på denne dato eller senere, vil blive ansat som
tjenestemænd i en åremålsstilling af ti års
varighed uden mulighed for forlængelse eller
genansættelse.
Det foreslås endvidere i § 2,
stk. 2, at loven ikke finder anvendelse på
ansættelsesforhold indgået før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansættelsesforhold
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Det vil sige, at loven ikke finder anvendelse på
ansættelsesforhold, der er indgået før lovens
ikrafttræden og således allerede består på
dette tidspunkt. For dette ansættelsesforhold vil det i
stedet være de vilkår, som er aftalt med den
pågældende, der vil gælde.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Det bemærkes, at tjenestemandsloven gælder direkte
for Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke
indeholder en territorialbestemmelse. Eftersom lovforslaget
vedrører en ændring af rigsadvokatens
ansættelsesvilkår, og da rigsadvokaten er ansat i
Danmark, vurderes det ikke relevant, at loven skal gælde for
henholdsvis Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om tjenestemænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 511 af 18. maj 2017, foretages
følgende ændring: | | | 1. Efter
kapitel 6 a indsættes: | | | »Kapitel 6 b Særbestemmelse
om rigsadvokaten | | | | | | § 33 e.
Rigsadvokaten ansættes som tjenestemand på
åremål for en periode på ti år uden
mulighed for forlængelse eller genansættelse. Stk. 2.
§§ 33 a-33 c finder ikke anvendelse for stillingen som
rigsadvokat. Stk. 3. Har den
pågældende ikke tidligere haft varig ansættelse
som tjenestemand, fastsættes der i henhold til §§
45-47 et pensionsgivende skalatrin til brug for beregningen af
pensionen.« |
|