Fremsat den 20. marts 2024 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
(Udvidelse af undersøgelsen)
§ 1
I lov nr. 711 af 13. juni 2023 om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste foretages
følgende ændringer:
1. I
lovens titel indsættes efter
»Efterretningstjeneste«: »samt iværksættelse og
tilrettelæggelse af efterforskningen og
retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen og
Claus Hjort Frederiksen«.
2. I
§ 3 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Undersøgelseskommissionen har endvidere til opgave at
undersøge forløbet vedrørende efterforskningen
og retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen
og Claus Hjort Frederiksen. Kommissionen skal i den forbindelse
undersøge, om der i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen blev varetaget
usaglige hensyn.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. I
§ 3, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
4. I
§ 3, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
5. I
§ 7, stk. 1, ændres
»strengt nødvendigt« til: »af
afgørende betydning«.
6. I
§ 17 ændres »stk.
3,« til: »stk. 4,«.
7. I
§ 22, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 3, stk. 1«: »og
2«.
8.
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 8 a
Forældelse af ministres
strafansvar
§ 22 a.
Forældelsesfristen for ministres strafansvar for forhold
omfattet af undersøgelseskommissionens undersøgelse,
jf. § 3, stk. 1 og 2, er i intet tilfælde mindre end 6
måneder efter, at undersøgelseskommissionen har
afgivet en beretning om resultatet af sin undersøgelse, jf.
§ 22, stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 1, nr. 8,
finder anvendelse på forhold, der er begået før
lovens ikrafttræden, medmindre forældelse efter de
hidtil gældende regler er indtrådt før lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Udvidelse af
undersøgelsens afgrænsning | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 11. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Ved lov nr. 711 af 13. juni 2023 om undersøgelse af
beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste (herefter
FE-undersøgelseskommissionsloven), som fulgte op på
regeringsgrundlaget "Ansvar for Danmark", blev det retlige grundlag
skabt for nedsættelsen af en særlig
undersøgelseskommission, der skulle have til opgave at
undersøge forløbet vedrørende
tjenestefritagelsen af ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste, der fandt sted i august 2020.
Undersøgelseskommissionen blev efter lovens
ikrafttræden nedsat af justitsministeren pr. 1. oktober
2023.
Det fremgår videre af regeringsgrundlaget, at regeringen i
respekt for den verserende straffesag, når sagen er
afsluttet, vil tage stilling til behovet for en yderligere
undersøgelseskommission og drøfte det med
Folketinget.
Justitsministeren tiltrådte den 1. november 2023
Rigsadvokatens indstillinger om, at straffesagerne mod Lars Johan
Findsen og Claus Hjort Frederiksen ikke gennemføres. Dette
skete efter, at Forsvarets Efterretningstjeneste havde meddelt
anklagemyndigheden, at det efter Højesterets kendelser den
12. oktober 2023 ikke var sikkerhedsmæssigt forsvarligt at
fremlægge de klassificerede oplysninger i sagerne i
retten.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og
Socialistisk Folkeparti indgik den 6. december 2023 en aftale om
bl.a. at udvide undersøgelseskommissionens mandat. Det
fremgår af aftalen, at regeringen og Socialistisk Folkeparti
på baggrund af den meget betydelige offentlige debat og de
spekulationer, der har været om håndteringen af sagerne
mod Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen og i lyset af, at
straffesagerne mod Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen ikke
gennemføres, er enige om, at sagerne undersøges ved
at udvide den igangværende undersøgelseskommissions
mandat. Undersøgelsen udvides til at omfatte, om der er
varetaget usaglige hensyn i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen. Lovforslaget har
til formål at udvide den igangværende
undersøgelseskommissions undersøgelse i
overensstemmelse med aftalen.
Der gør sig efter regeringens opfattelse helt
særlige omstændigheder gældende i forbindelse med
en undersøgelse vedrørende efterretningstjenesternes
forhold, herunder navnlig i relation til beskyttelse af
klassificerede oplysninger. Der lægges derfor op til, at
undersøgelsen skal ske inden for de retlige rammer, der er
etableret ved FE-undersøgelseskommissionsloven.
2. Udvidelse
af undersøgelsens afgrænsning
2.1. Gældende ret
FE-undersøgelseskommissionsloven udgør det retlige
grundlag for nedsættelsen af en særlig
undersøgelseskommission, som har til opgave at
undersøge forløbet vedrørende
tjenestefritagelsen af ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste, der fandt sted i august 2020.
Der er i forbindelse med fastsættelsen af rammerne for
undersøgelseskommissionens undersøgelse
foretaget en afvejning mellem på den ene side hensynet til
ikke at udbrede kendskabet til klassificerede oplysninger mere end
strengt nødvendigt og på den anden side hensynet til
at skabe klarhed over det undersøgte forløb, herunder
med henblik på at drage læring heraf og skabe grundlag
for at vurdere, om der foreligger forhold, der kan give anledning
til at søge et ansvar gjort gældende, jf.
Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 85 som
fremsat, side 4 f. På de punkter, hvor der ikke er gjort
afvigelse, tilnærmer rammerne sig i videst muligt omfang
ordningen i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner. Loven indeholder regler om bl.a.
tilrettelæggelsen af undersøgelsen mv., oplysnings- og
vidnepligt, de berørte personers retsstilling
(retssikkerhedsgarantier) og tavshedspligt. Det kan herudover
bemærkes, at det fremgår af
FE-undersøgelseskommissionslovens § 4, stk. 1, 2. pkt.,
at undersøgelsen skal tilrettelægges og
gennemføres på en sådan måde, at forholdet
til fremmede magter og hensynet til statens sikkerhed, til sagens
opklaring eller til tredjemand ikke skades.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i
FE-undersøgelseskommissionsloven, at der nedsættes en
undersøgelseskommission bestående af tre medlemmer,
der udpeges af justitsministeren blandt dommerne i Vestre Landsret
efter indstilling fra præsidenten for denne ret.
Det fremgår af lovens § 3, stk. 1, at
undersøgelseskommissionen har til opgave at undersøge
forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste, der fandt sted i
august 2020. Kommissionen skal i den forbindelse undersøge,
om der i forbindelse med tjenestefritagelsen blev varetaget
usaglige hensyn.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 85 som
fremsat, side 14, at kommissionen ikke skal foretage en fornyet
undersøgelse af de spørgsmål, som
Undersøgelseskommissionen om FE undersøgte og
redegjorde for. I det omfang, de forhold, som kommissionen har til
opgave at undersøge, er behandlet af
Undersøgelseskommissionen om FE, vil kommissionen i relevant
omfang kunne inddrage Undersøgelseskommissionen om FE's
beretning i sit arbejde.
Det fremgår af lovens § 3, stk. 2, at
undersøgelseskommissionen på grundlag af den i stk. 1
nævnte undersøgelse skal udtale sig om, hvorvidt der
foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen
draget til ansvar. Af lovens § 3, stk. 3, fremgår det,
at denne udtalelse alene skal afgives i det omfang, ingen af
undersøgelseskommissionens medlemmer finder det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Det fremgår af lovens § 22, stk. 1, at
undersøgelseskommissionen afgiver en beretning om resultatet
af sin undersøgelse. Beretningen skal udarbejdes og
offentliggøres i en form, som ikke indeholder informationer,
der vil kunne skade forholdet til fremmede magter, statens
sikkerhed eller tredjemand. Justitsministeren offentliggør
beretningen.
Det fremgår af lovens § 22, stk. 2, at hvis
kommissionen vurderer, at den beretning, der er omtalt i stk. 1,
ikke kan udformes således, at den indeholder en
tilstrækkelig redegørelse for de
spørgsmål, som undersøgelseskommissionen efter
§ 3, stk. 1, skal undersøge, skal kommissionen
udarbejde en yderligere beretning, som afgives til
justitsministeren. Denne beretning offentliggøres ikke.
Justitsministeren giver Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne adgang til beretningen.
Det fremgår af bemærkningerne til
FE-undersøgelseskommissionsloven, jf. Folketingstidende
2022-23 (2. samling), tillæg A, L 85 som fremsat, side 8, at
undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit
arbejde, således at den så vidt muligt kan afgive
beretning om resultatet af sin undersøgelse senest et
år efter, at kommissionen er nedsat.
2.1.2. Det fremgår af §
5, stk. 1, i lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres
ansvarlighed, som ændret ved § 7 i lov nr. 433 af 31.
maj 2000 (ministeransvarlighedsloven), at en minister straffes,
hvis han forsætligt eller af grov uagtsomhed
tilsidesætter de pligter, der påhviler ham efter
grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter hans
stillings beskaffenhed. Det fremgår af bestemmelsens stk. 2,
at bestemmelsen i stk. 1 finder anvendelse, såfremt en
minister giver folketinget urigtige eller vildledende oplysninger
eller under folketingets behandling af en sag fortier oplysninger,
der er af væsentlig betydning for tingets bedømmelse
af sagen.
Det fremgår af ministeransvarlighedslovens § 8, 1.
pkt., at ministres strafansvar forældes efter borgerlig
straffelovs §§ 93-95. Det fremgår af bestemmelsens
2. pkt., at forældelsesfristen dog i intet tilfælde er
mindre end 5 år. Bestemmelsen vedrører ikke alene
strafansvar efter ministeransvarlighedslovens § 6, men
også ansvar efter de bestemmelser i den øvrige
lovgivning, som hjemler strengere straf, og hvortil
ministeransvarlighedslovens § 7 henviser, jf.
Folketingstidende 1963-1964 (1. samling), tillæg A, spalte
264.
Bestemmelsen henviser til de almindelige regler om
forældelse af strafansvar for overtrædelser af
borgerlig straffelov, men betegner i forhold hertil en
skærpelse for så vidt angår
spørgsmålet om forældelsesfristens længde.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at forældelse
ikke vil kunne ske, før der har været afholdt nyvalg
til Folketinget, således at et eventuelt nyt
folketingsflertal vil have mulighed for at tage stilling til
tiltalespørgsmålet, jf. Folketingstidende 1963-1964
(1. samling), tillæg A, spalte 264.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.1. Der har været en meget
betydelig offentlig debat og været rejst en række
spekulationer om håndteringen af straffesagerne mod Lars
Johan Findsen og Claus Hjort Frederiksen.
Det foreslås på den baggrund med lovforslaget, at
den igangværende FE-undersøgelseskommissions
undersøgelse også skal omfatte, om der er varetaget
usaglige hensyn i forbindelse med efterretningstjenesternes og
anklagemyndighedens iværksættelse og
tilrettelæggelse af efterforskningen og
retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen og
Claus Hjort Frederiksen.
Undersøgelsen vil skulle omfatte alle relevante
myndighedspersoner, herunder ministre, og vil skulle belyse, om der
i forbindelse med efterforskningen og retsforfølgningen er
varetaget usaglige hensyn, herunder f.eks. politiske eller
personlige interesser.
På baggrund af den beskrevne undersøgelse skal
undersøgelseskommissionen foretage retlige
vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag for, at
det offentlige søger nogen draget til ansvar.
2.2.2. Der gør sig efter
regeringens opfattelse helt særlige omstændigheder
gældende i forbindelse med en undersøgelse
vedrørende efterretningstjenesternes forhold, herunder
navnlig i relation til beskyttelse af klassificerede
oplysninger. Der lægges derfor op til, at udvidelsen af
undersøgelseskommissionens mandat skal ske inden for de
retlige rammer, der er etableret ved
FE-undersøgelseskommissionsloven, og som er udtryk for en
afvejning mellem på den ene side hensynet til ikke at udbrede
kendskabet til klassificerede oplysninger mere end strengt
nødvendigt og på den anden side hensynet til at skabe
klarhed over det undersøgte forløb, herunder med
henblik på at drage læring heraf og skabe grundlag for
at vurdere, om der foreligger forhold, der kan give anledning til
at søge et ansvar gjort gældende, jf. nærmere
pkt. 2.1 ovenfor. I lyset af den generelle forudsætning i
FE-undersøgelseskommissionslovens § 4, stk. 1, 2. pkt.,
om, at undersøgelsen skal tilrettelægges og
gennemføres på en sådan måde, at forholdet
til fremmede magter, hensynet til statens sikkerhed, sagens
opklaring eller til tredjemand ikke skades, betyder det bl.a., at
materiale, udskrifter og tilkendegivelser mv. som det klare
udgangspunkt vil skulle stilles til rådighed for bisidderen i
lokaler, som kommissionen råder over, og at eventuelle
udtalelser mv. som det klare udgangspunkt vil skulle overgives
fysisk til kommissionen i de sikrede lokaler, kommissionen har
rådighed over. Det bemærkes dog, at dette udgangspunkt
vil kunne fraviges for så vidt angår materiale mv., som
ikke er klassificeret.
En udvidelse af undersøgelsens afgrænsning vil have
betydning for undersøgelsens tidsperspektiv. Det
forudsættes på den baggrund, at
undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit
arbejde, således at den så vidt muligt kan afgive
beretning om resultatet af sin undersøgelse senest den 1.
april 2026. Henset hertil foreslås det, at
forældelsesfristen for ministres strafansvar for forhold
omfattet af undersøgelseskommissionens undersøgelse i
intet tilfælde er mindre end 6 måneder efter, at
undersøgelseskommissionen har afgivet en beretning om
resultatet af sin undersøgelse.
Hvis kommissionen ikke kan afgive beretning inden det
nævnte tidspunkt, vil kommissionen skulle orientere
justitsministeren skriftligt om baggrunden herfor, om fremdriften i
undersøgelsen og om, hvornår kommissionen forventer at
kunne afgive sin beretning.
3. Forholdet
til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Det fremgår af artikel 2, stk. 1, i
databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger), at forordningen
finder anvendelse på behandling af personoplysninger, der
helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk
databehandling, og på anden ikkeautomatisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et
register.
Af databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 2, litra a,
fremgår det, at forordningen ikke gælder for behandling
af personoplysninger under udøvelse af aktiviteter, der
falder uden for EU-retten. Som eksempel herpå fremgår
det af præambelbetragtning 16, at forordningen ikke finder
anvendelse på aktiviteter vedrørende statens
sikkerhed.
Efterretningstjenesternes virksomhed anses for at være
aktiviteter vedrørende statens sikkerhed, der falder uden
for forordningens anvendelsesområde, jf. forordningens
artikel 2, stk. 2, litra a.
Det fremgår på den baggrund af § 19 i
FE-undersøgelseskommissionsloven bl.a., at
databeskyttelsesloven og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger ikke gælder for
den virksomhed, der udøves af
undersøgelseskommissionen. Der henvises til
bemærkningerne til FE-undersøgelseskommissionsloven,
jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 85
som fremsat, side 11, hvor det fremgår, at den virksomhed,
der udøves af undersøgelseskommissionen, vurderes at
falde uden for databeskyttelsesforordningens
anvendelsesområde, jf. forordningens artikel 2, stk. 2, litra
a, ligesom der henvises til bemærkningerne til § 19.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at
undersøgelseskommissionen også får til opgave at
undersøge forløbet vedrørende efterforskningen
og retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen
og Claus Hjort Frederiksen. Kommissionen skal i den forbindelse
undersøge, om der i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen blev varetaget
usaglige hensyn. Undersøgelsen kan indebære en
nærmere undersøgelse af forhold vedrørende
efterretningstjenesternes virke.
Databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen finder
derfor ikke anvendelse på den virksomhed, der udøves
af undersøgelseskommissionen, jf. § 19 i
FE-undersøgelseskommissionsloven.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
En udvidelse af den igangværende
undersøgelseskommissions mandat vil medføre
merudgifter for staten. Herunder kan nævnes ekstra udgifter
til vederlæggelse af undersøgelseskommissionens
medlemmer, udspørgeren samt sekretariatsbistand og anden
praktisk eller sagkyndig bistand, herunder eventuel substitution i
de pågældendes hovedstillinger, lokaleudgifter,
udgifter til bisiddere, kontorholdsudgifter mv.
Udgifterne afholdes konkret af Justitsministeriets konto for
strafferetspleje mv. Eventuelle merudgifter ud over det
budgetterede kan optages direkte på forslag til lov om
tillægsbevilling.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner. Lovforslaget vurderes
derudover ikke at have implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. januar 2024
til den 7. februar 2024 (28 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Aarhus Retshjælp, Advokatrådet, Akademikerne (AC),
Amnesty International, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsretten, Ase Lønmodtager, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, CEPOS, Danmarks Frie Fagforening, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk
Journalistforbund, Danske Advokater, Danske Medier, Danske
Regioner, Datatilsynet, De Frie Funktionærer, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Særlige Klageret, Den
Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Faglige Hus, Det
Juridiske Fakultet, Københavns Universitet, DIGNITY - Dansk
Institut mod Tortur, DJØF, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Familieretshuset, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsadvokater, FTF, Gadejuristen, HK Danmark, Oxfam IBIS, Institut
for Menneskerettigheder, Institut for Samfund og Globalisering,
Roskilde Universitet, Institut for Statskundskab, Københavns
Universitet, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet,
Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet, Institut for
Statskundskab, Aarhus Universitet, International Rehabilitation
Center for Torture Victims, IT-Politisk Forening, Juridisk
Institut, Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Aalborg
Universitet, Juridisk Institut, Aarhus Universitet, Justitia, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kraka,
Kristelig Fagforening (Krifa), Københavns Retshjælp,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Lederne,
Ligebehandlingsnævnet, Nordisk Ministerråd, Offentligt
Ansattes Organisationer, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk
Forening, Rigsrevisionen, samtlige byretter, Stats- og Kommunalt
Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sø- og Handelsretten,
Tinglysningsretten, Veron, Vestre Landsret og Østre
Landsret.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det forventes, at lovforslaget vil
medføre økonomiske konsekvenser for staten. Udgifter
som følge af lovforslaget afholdes af Justitsministeriets
konto for strafferetspleje mv. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lovens titel er lov om undersøgelse af beslutningen
om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste.
Det foreslås, at titlen
på lov om undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste ændres fra "Lov om undersøgelse
af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i
Forsvarets Efterretningstjeneste" til "Lov om undersøgelse
af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i
Forsvarets Efterretningstjeneste samt iværksættelse og
tilrettelæggelse af efterforskningen og
retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen og
Claus Hjort Frederiksen".
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslaget
foreslås, at undersøgelsen også skal omfatte, om
der er varetaget usaglige hensyn i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen i straffesagerne mod
Lars Johan Findsen og Claus Hjort Frederiksen, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE-undersøgelseskommissionsloven), som afgrænser
undersøgelseskommissionens opgaver, at
undersøgelseskommissionen har til opgave at undersøge
forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste, der fandt sted i
august 2020. Kommissionen skal i den forbindelse undersøge,
om der i forbindelse med tjenestefritagelsen blev varetaget
usaglige hensyn.
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i
lovens § 3, stk. 2, hvorefter
undersøgelseskommissionen endvidere har til opgave at
undersøge forløbet vedrørende efterforskningen
og retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen
og Claus Hjort Frederiksen. Kommissionen skal i den forbindelse
undersøge, om der i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen blev varetaget
usaglige hensyn.
Den foreslåede bestemmelse udvider
undersøgelseskommissionens opgaver.
Undersøgelsen vil skulle omfatte alle relevante
myndighedspersoner, herunder ministre, og vil skulle belyse, om der
i forbindelse med efterforskningen og retsforfølgningen er
varetaget usaglige hensyn, herunder f.eks. politiske eller
personlige interesser.
Til nr. 3
Det fremgår af § 3, stk. 2, i
FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen på grundlag af den i stk. 1
nævnte undersøgelse skal udtale sig om, hvorvidt der
foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen
draget til ansvar.
Det foreslås at ændre lovens § 3, stk. 2, der bliver til stk. 3,
således at der også indsættes en henvisning til
det foreslåede stk. 2.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
undersøgelseskommissionen på grundlag af
undersøgelsen af forløbet vedrørende
efterforskningen og retsforfølgningen i straffesagerne mod
Lars Johan Findsen og Claus Hjort Frederiksen efter det
foreslåede § 3, stk. 2, skal udtale sig om, hvorvidt der
foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen
draget til ansvar.
På baggrund af den beskrevne undersøgelse, skal
undersøgelseskommissionen således foretage
retlige vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag
for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar.
Med hensyn til embedsmænd, der er fratrådt deres
stillinger i den statslige forvaltning, kan der ikke rejses
spørgsmål om disciplinært ansvar, men der kan
rejses spørgsmål om eventuelt strafferetligt ansvar,
jf. herved straffelovens §§ 155-157, hvis der ikke er
indtrådt forældelse. Undersøgelseskommissionens
eventuelle vurdering af det strafferetlige spørgsmål
må udformes i lyset heraf.
I lighed med, hvad der er forudsat i den ordning, der
gælder efter lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner, bør
undersøgelseskommissionen ikke udtale sig på en
sådan måde, at det efterlader det indtryk, at der ville
have været grundlag for at søge et
disciplinæransvar gennemført, hvis den
pågældende fortsat havde været ansat i den
statslige forvaltning. Baggrunden for denne begrænsning er,
at den pågældende ikke vil have mulighed for at
få et sådant belastende udsagn prøvet under en
efterfølgende disciplinærsag.
For så vidt angår ministre vil
undersøgelseskommissionen kunne undersøge de faktiske
omstændigheder. Som det tilsvarende gælder efter lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner, vil
undersøgelseskommissionen ikke skulle foretage retlige
vurderinger af ministres forhold, herunder vurdere, om lov om
ministres ansvarlighed (eller andre relevante ansvarsregler)
må antages at være overtrådt. Det vil
således tilkomme Folketinget at tage stilling til
spørgsmålet om ministres politiske og/eller retlige
ansvar.
Til nr. 4
Det fremgår af § 3, stk. 3, i
FE-undersøgelseskommissionsloven, at den i stk. 2
nævnte udtalelse alene skal afgives i det omfang, ingen af
undersøgelseskommissionens medlemmer finder det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Det foreslås at ændre lovens § 3, stk. 3, der bliver til stk. 4,
således at henvisningen til stk. 2 ændres til stk.
3.
Forslaget er en konsekvens af, at der med lovforslagets §
1, nr. 2, foreslås indsat et nyt stk. 2 i lovens §
3.
Til nr. 5
Det fremgår af § 7, stk. 1, i
FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen kan anmode en person om at afgive
forklaring for kommissionen som vidne, hvis det ikke har
været muligt at få belyst et spørgsmål
på anden måde, og kommissionen vurderer, at det er
strengt nødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af
sagen.
Den offentlige debat om rammerne for undersøgelsen har
efterladt et indtryk af, at der er tvivl om, hvorvidt den hidtidige
formulering af bestemmelsen, hvorefter afhøring af vidner
kræver, at kommissionen vurderer det »strengt
nødvendigt«, indebærer, at
undersøgelseskommissionen vil være afskåret fra
at foretage vidneafhøringer, som vil være af
afgørende betydning for, at kommissionen kan lave en
fyldestgørende undersøgelse.
Det foreslås på den baggrund at ændre lovens
§ 7, stk. 1, således at
»strengt nødvendigt« ændres til »af
afgørende betydning«.
Der er tale om en ændring, som har til formål at
tydeliggøre, at undersøgelseskommissionen kan
foretage afhøring af vidner, hvis kommissionen vurderer, at
det er af afgørende betydning for at sikre en
tilstrækkelig oplysning af sagen.
Bestemmelsen om vidnepligt skal ses i lyset af
FE-undersøgelseskommissionslovens § 4, stk. 1, 2. pkt.,
hvorefter undersøgelsen skal tilrettelægges og
gennemføres på en sådan måde, at forholdet
til fremmede magter og hensynet til statens sikkerhed, til sagens
opklaring eller til tredjemand ikke skades.
Den foreslåede ændring vil således ikke
ændre på, at sagsoplysningen i
undersøgelseskommissionen i videst muligt omfang vil skulle
ske på grundlag af det foreliggende skriftlige materiale.
Hvis undersøgelseskommissionen - for at få et
spørgsmål tilstrækkeligt belyst - finder det
nødvendigt, at der afgives forklaring om
spørgsmålet, har undersøgelseskommissionen
derfor mulighed for at gennemføre afhøringer, hvis
det ikke har været muligt at få belyst et givet
spørgsmål på anden måde, og kommissionen
vurderer, at det er af afgørende betydning for en
tilstrækkelig oplysning af sagen.
Undersøgelseskommissionen skal således ved
tilrettelæggelsen af sin undersøgelse - også i
relation til vidneafhøringer - i behørigt omfang
inddrage det tungtvejende hensyn til at begrænse udbredelsen
af kendskabet til det klassificerede materiale, der vil kunne
indgå i undersøgelsen.
Til nr. 6
Det fremgår af § 17 i
FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen træffer beslutning ved
stemmeflerhed, jf. dog § 3, stk. 3, og § 4, stk. 1.
Det forslås at ændre lovens § 17, således at henvisningen til §
3, stk. 3, ændres til § 3, stk. 4.
Forslaget er en konsekvens af, at der med lovforslagets §
1, nr. 2, foreslås indsat et nyt stk. 2 i lovens § 3,
der medfører, at § 3, stk. 3, bliver til § 3, stk.
4.
Til nr. 7
Det fremgår af § 22, stk. 1, i
FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen afgiver en beretning om resultatet
af sin undersøgelse. Beretningen skal udarbejdes og
offentliggøres i en form, som ikke indeholder informationer,
der vil kunne skade forholdet til fremmede magter, statens
sikkerhed eller tredjemand. Justitsministeren offentliggør
beretningen.
Det fremgår af lovens § 22, stk. 2, at hvis
kommissionen vurderer, at den beretning, der er omtalt i stk. 1,
ikke kan udformes således, at den indeholder en
tilstrækkelig redegørelse for de
spørgsmål, som undersøgelseskommissionen efter
§ 3, stk. 1, skal undersøge, skal kommissionen
udarbejde en yderligere beretning, som afgives til
justitsministeren. Denne beretning offentliggøres ikke.
Justitsministeren giver Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne adgang til beretningen.
Det foreslås at ændre lovens § 22, stk. 2, 1. pkt., således at
der også indsættes en henvisning til § 3, stk.
2.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås fastsat i lovens
§ 3, stk. 2, at undersøgelsen også skal omfatte,
om der er varetaget usaglige hensyn i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen i straffesagerne mod
Lars Johan Findsen og Claus Hjort Frederiksen.
Undersøgelseskommissionen vil også skulle afgive en
beretning om resultatet af denne undersøgelse, og hvis
kommissionen vurderer, at den beretning, der er omtalt i
§ 22, stk. 1, ikke kan udformes således, at den
indeholder en tilstrækkelig redegørelse for de
spørgsmål, som undersøgelseskommissionen skal
undersøge, skal kommissionen udarbejde en yderligere
beretning, som afgives til justitsministeren. Denne beretning
offentliggøres ikke, men justitsministeren giver
Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne
adgang til beretningen.
Kommissionen bør dog bestræbe sig på at give
en tilstrækkelig redegørelse i den beretning, som er
omtalt i lovens 22, stk. 1, og der vil derfor alene skulle afgives
en beretning efter lovens § 22, stk. 2, hvis kommissionen
vurderer, at det er nødvendigt at beskrive informationer,
der vil kunne skade forholdet til fremmede magter, statens
sikkerhed eller tredjemand, for at give en tilstrækkelig
redegørelse for de spørgsmål, som
undersøgelseskommission skal undersøge. Det vil
herunder navnlig kunne være tilfældet, hvis det
vurderes nødvendigt med henblik på at afgive en
udtalelse om, hvorvidt der foreligger grundlag for, at det
offentlige søger nogen draget til ansvar.
Til nr. 8
Det fremgår af ministeransvarlighedslovens § 8, 1.
pkt., at ministres strafansvar forældes efter borgerlig
straffelovs §§ 93-95. Det fremgår af bestemmelsens
2. pkt., at forældelsesfristen dog i intet tilfælde er
mindre end 5 år. Bestemmelsen vedrører ikke alene
strafansvar efter ministeransvarlighedslovens § 6, men
også ansvar efter de bestemmelser i den øvrige
lovgivning, som hjemler strengere straf, og hvortil
ministeransvarlighedslovens § 7 henviser, jf.
Folketingstidende 1963-1964 (1. samling), tillæg A, spalte
264.
Det foreslås, at der efter kapitel 8 indsættes et
nyt kapitel 8 a om forældelse af ministres strafansvar. Med
den foreslåede § 22 a
fastsættes det, at forældelsesfristen for ministres
strafansvar for forhold omfattet af
undersøgelseskommissionens undersøgelse, jf. §
3, stk. 1 og 2, i intet tilfælde er mindre end 6
måneder efter, at undersøgelseskommissionen har
afgivet en beretning om resultatet af sin undersøgelse, jf.
§ 22, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
ministres eventuelle strafansvar for forhold omfattet af
undersøgelseskommissionens undersøgelse ikke
forældes før tidligst 6 måneder efter, at
undersøgelseskommissionen har afgivet sin beretning. Det
sikres derved, at tidshorisonten for
undersøgelseskommissionens undersøgelse ikke
afskærer Folketingets mulighed for at gøre et
eventuelt strafferetligt ansvar gældende mod ministre
på baggrund af undersøgelseskommissionens
beretning.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Baggrunden for den foreslåede
ikrafttrædelsesbestemmelse er, at det vurderes
nødvendigt, at loven træder i kraft hurtigst
muligt.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland og vil heller ikke kunne sættes i kraft for
disse dele af riget, fordi loven, der foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og ikke indeholder hjemmel til at sætte loven i kraft for
Færøerne og Grønland, jf. § 24 i
FE-undersøgelseskommissionsloven.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 1, nr. 8, finder anvendelse på forhold, der er
begået før lovens ikrafttræden, medmindre
forældelse efter de hidtil gældende regler er
indtrådt før lovens ikrafttræden.
Dette vil medføre, at den foreslåede bestemmelse om
forældelse af strafansvar, jf. lovforslagets § 1,
nr. 8, vil gælde for forhold, der er begået før
lovens ikrafttræden. Strafansvar, som på tidspunktet
for lovens ikrafttræden er forældet, vil dog fortsat
være forældet efter lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov nr. 711 af 13. juni 2023 om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste foretages
følgende ændringer: | Lov om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste | | 1. I lovens
titel indsættes efter
»Efterretningstjeneste«: »samt iværksættelse og
tilrettelæggelse af efterforskningen og
retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen og
Claus Hjort Frederiksen«. | | | | § 3.
Undersøgelseskommissionen har til opgave at undersøge
forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste, der fandt sted i
august 2020. Kommissionen skal i den forbindelse undersøge,
om der i forbindelse med tjenestefritagelsen blev varetaget
usaglige hensyn. Stk. 2. På
grundlag af den i stk. 1 nævnte undersøgelse skal
undersøgelseskommissionen udtale sig om, hvorvidt der
foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen
draget til ansvar. Stk. 3. Den i
stk. 2 nævnte udtalelse skal alene afgives i det omfang,
ingen af undersøgelseskommissionens medlemmer finder det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. Stk. 4.
Undersøgelseskommissionen har ikke dømmende
myndighed. | | 2. I § 3 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: »Stk. 2.
Undersøgelseskommissionen har endvidere til opgave at
undersøge forløbet vedrørende efterforskningen
og retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen
og Claus Hjort Frederiksen. Kommissionen skal i den forbindelse
undersøge, om der i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen blev varetaget
usaglige hensyn.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | | | | | | 3. I § 3, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og
2«. | | | | | | 4. I § 3, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«. | | | | § 7.
Undersøgelseskommissionen kan anmode en person om at afgive
forklaring for kommissionen som vidne, hvis det ikke har
været muligt at få belyst et spørgsmål
på anden måde, og kommissionen vurderer, at det er
strengt nødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af
sagen. Stk.
2. --- | | 5. I § 7, stk. 1, ændres »strengt
nødvendigt« til: »af afgørende
betydning«. | | | | § 17.
Undersøgelseskommissionen træffer beslutning ved
stemmeflerhed, jf. dog § 3, stk. 3, og § 4, stk. 1. | | 6. I § 17, ændres »stk. 3,«
til: »stk. 4,«. | | | | §
22. --- | | | Stk. 2. Vurderer
kommissionen, at den beretning, der er omtalt i stk. 1, ikke kan
udformes således, at den indeholder en tilstrækkelig
redegørelse for de spørgsmål, som
undersøgelseskommissionen efter § 3, stk. 1, skal
undersøge, udarbejder kommissionen en yderligere beretning,
som afgives til justitsministeren. Denne beretning
offentliggøres ikke. Justitsministeren giver Folketingets
Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne adgang til
beretningen. Stk.
3. --- | | 7. I § 22, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »§ 3, stk. 1«: »og 2«. | | | | | | 8. Efter
kapitel 8 indsættes: | | | »Kapitel 8 a Forældelse af
ministres strafansvar | | | § 22 a.
Forældelsesfristen for ministres strafansvar for forhold
omfattet af undersøgelseskommissionens undersøgelse,
jf. § 3, stk. 1 og 2, er i intet tilfælde mindre end 6
måneder efter, at undersøgelseskommissionen har
afgivet en beretning om resultatet af sin undersøgelse, jf.
§ 22, stk. 1.« | | | | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. §
1, nr. 8, finder anvendelse på forhold, der er begået
før lovens ikrafttræden, medmindre forældelse
efter de hidtil gældende regler er indtrådt før
lovens ikrafttræden. |
|