Fremsat den 20. marts 2024 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026 og lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027
(Konsekvenser af Aftale om reform af
personskat af 14. december 2023 m.v.)
§ 1
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023 og
§ 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»589,0« til: »587,5«, »275,5«
ændres til: »273,2«, og »313,5«
ændres til: »314,3«.
§ 2
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr.
1774 af 28. december 2023, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»597,5« til: »593,4«, »283,1«
ændres til: »278,2«, og »314,4«
ændres til: »315,2«.
§ 3
I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027 foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»607,1« til: »603,0«, »291,7«
ændres til: »286,8«, og »315,4«
ændres til: »316,2«.
§ 4
Loven træder i kraft 1. juli 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for staten for
finansårene 2025, 2026 og 2027, jf. budgetlovens § 6,
stk. 2.
Ændringerne afspejler virkningen af
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti,
Radikale Venstre og Nye Borgerlige om reform af personskat af 14.
december 2023, m.v., som indebærer væsentlige
diskretionære ændringer af statens indtægter.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Ændring af
de gældende udgiftslofter for 2025-2027
2.1.1.
Gældende ret
Det fremgår af budgetlovens § 6,
stk. 2, at finansministeren i særlige tilfælde kan
fremsætte et forslag til lov om ændring af de love, der
nævnes i stk. 1, om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en
samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter
under ét, dvs. ændringer i niveauet for de samlede
offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for, at der i særlige tilfælde kan foretages
ændringer af de gældende udgiftslofter, og at
ændringerne kan ske på andre tidspunkter end i
forbindelse med Folketingets vedtagelse af forslaget til
finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter
et folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer, er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
Der er ved lov fastsat udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for 2025, 2026 og 2027.
2.1.2.
Finansministeriets overvejelser
Lovforslaget fremsættes i
forlængelse af Aftale om reform af personskat af december
2023.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at
ændre de gældende statslige udgiftslofter for
2025-2027. De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter
for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående
tabel og kan henføres til:
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af Aftale om reform af
personskat.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af Aftale om grøn
luftfart i Danmark.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af Klimaaftale om mere
grøn energi fra sol og vind på land 2023.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af ændrede
forudsætninger vedr. implementering af OECD-aftale om
internationalbeskatning.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af forhøjelse af
befordringsfradrag for borgere i yderkommuner
Tabel 1 viser de samlede foreslåede
ændringer af udgiftslofterne: | Tabel 1 Forslag til
ændring af udgiftslofter for staten for
2025-2027 | 2024-pl | 2025 | 2026 | 2027 | Statsligt delloft for
driftsudgifter (mia. kr.) | 275,5 | 283,1 | 291,7 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | -2.277,2 | -4.887,7 | -4.887,9 | Heraf Aftale om reform
af personskat, mio. kr. | -3.662,2 | -6.797,7 | -6.827,9 | Heraf Aftale om
grøn luftfart i Danmark, mio. kr. | 290,0 | 320,0 | 350,0 | Heraf Klimaaftale
om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023, mio.
kr. | -80,0 | -80,0 | -80,0 | Heraf implementering
af OECD-aftale om internationalbeskatning | 1.275,0 | 1.770,0 | 1.770,0 | Heraf
forhøjelse af befordringsfradrag for borgere i
yderkommuner | -100,0 | -100,0 | -100,0 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 273,2 | 278,2 | 286,8 | | | | | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler (mia. kr.) | 313,5 | 314,4 | 315,4 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 780,0 | 780,0 | 780,0 | Heraf aftale om
grøn luftfart i Danmark, mio. kr. | 780,0 | 780,0 | 780,0 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | 314,3 | 315,2 | 316,2 |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet Korrektioner af gældende udgiftslofter
som følge af Aftale om reform af personskat m.v., der er
offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.
2.1.4. Korrektioner
som følge af Aftale om reform af personskat
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af virkningen af Aftale mellem regeringen,
Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre
og Nye Borgerlige om reform af personskat af 14. december 2023.
På den baggrund foreslås det, at
delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 3.662,2 mio. kr. i
2025, 6.797,7 mio. kr. i 2026 og 6.872,9 mio. kr. i 2027.
2.1.5. Korrektioner
som følge af Aftale om grøn luftfart i
Danmark
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af virkningen af Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om grøn luftfart i
Danmark af 15. december 2023.
På den baggrund foreslås det, at
delloftet for driftsudgifter opjusteres med 290,0 mio. kr. i 2025,
320,0 mio. kr. i 2026 og 350,0 mio. kr. i 2027.
På den baggrund foreslås det
endvidere, at delloftet for indkomstoverførsler opjusteres
med 780,0 mio. kr. i 2025, 780,0 mio. kr. i 2026 og 780,0 mio. kr.
i 2027.
2.1.6. Korrektioner
som følge af Klimaaftale om mere grøn energi fra sol
og vind på land 2023
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af virkningen af Klimaaftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre og Alternativet om mere grøn energi fra sol
og vind på land 2023 af 12. december 2023.
På den baggrund foreslås det, at
delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 80,0 mio. kr.
årligt i 2025, 2026 og 2027.
2.1.7. Korrektioner
som følge af Implementering af OECD-aftale om
internationalbeskatning
De statslige udgiftslofter korrigeres som
følge af ændrede forudsætninger vedr.
implementeringen af OECD-aftale om international
minimumsbeskatning. Aftalens spor 2 er implementeret ved
EU-direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for
multinationale koncerner og store internationale koncerner, og
medfører et varigt merprovenu. Implementeringen af aftalens
spor 1 udestår.
På den baggrund opjusteres delloftet for
driftsudgifter med 1.275,0 mio. kr. i 2025 og 1.770,0 mio. kr.
årligt i 2026 og 2027.
2.1.8. Korrektioner
som følge af forhøjelse af befordringsfradrag for
borgere i yderkommuner
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af forhøjelse af befordringsfradraget for
borgere i yderkommuner i medfør af lov nr. 109 af 31. januar
2024 om ændring af ligningsloven og
registreringsafgiftsloven.
På den baggrund foreslås det, at
delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 100,0 mio. kr.
årligt i 2025-2027.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 12.
februar 2024 til 11. marts 2024 (28 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Dansk
Industri, KL, Formandskabet for De Økonomiske Råd og
Rigsrevisionen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | (Beskriv forholdet til
EU-retten/anfør »Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.«) | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er
589,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 275,5
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
313,5 mia. kr. i finansåret 2025.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 589,0 mia. kr. til 587,5 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 275,5 mia. kr. til 273,2
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 313,5 mia. kr. til 314,3 mia. kr. i finansåret 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for
finansåret 2025 bliver 587,5 mia. kr., det statslige delloft
for driftsudgifter for finansåret 2025 bliver 273,2 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2025 bliver 314,3 mia. kr.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2026, at det samlede statslige udgiftsloft er
597,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 283,1
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
314,4 mia. kr. i finansåret 2026.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 597,5 mia. kr. til 593,4 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 283,1 mia. kr. til 278,2
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 314,4 mia. kr. til 315,2 mia. kr. i finansåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for
finansåret 2026 bliver 593,4 mia. kr., det statslige delloft
for driftsudgifter for finansåret 2026 bliver 278,2 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2026 bliver 315,2 mia. kr.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2027, at det samlede statslige udgiftsloft er
607,1 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 291,7
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
315,4 mia. kr. i finansåret 2027.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 607,1 mia. kr. til 603,0 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 291,7 mia. kr. til 286,8
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 315,4 mia. kr. til 316,2 mia. kr. i finansåret 2027.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for
finansåret 2027 bliver 603,0 mia. kr., det statslige delloft
for driftsudgifter for finansåret 2027 bliver 286,8 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2027 bliver 316,2 mia. kr.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at loven træder i kraft 1.
juli 2024.
Det foreslås, at loven ikke vil
gælde for Færøerne og Grønland, idet de
love der ændres i ikke gælder for Færøerne
og Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023 og
§ 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, foretages
følgende ændring: | | | | §
2. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes
til 589,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 275,5 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 313,5 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»589,0« til: »587,5«, »275,5«
ændres til: »273,2«, og »313,5«
ændres til: »314,3«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026 foretages følgende
ændring: | | | | §
3. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes
til 597,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 283,1 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 314,4 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»597,5« til: »593,4«, »283,1«
ændres til: »278,2«, og »314,4«
ændres til: »315,2«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027, foretages følgende
ændring: | | | | §
1. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes
til 607,1 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 291,7 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 315,4 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»607,1« til: »603,0«, »291,7«
ændres til: »286,8«, og »315,4«
ændres til: »316,2«. |
|