L 132 Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2024, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027.

(Konsekvenser af aftale om reform af personskat af 14. december 2023 m.v.).

Af: Finansminister Nicolai Wammen (S)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 20-03-2024

Fremsat: 20-03-2024

Fremsat den 20. marts 2024 af finansministeren (Nicolai Wammen)

20231_l132_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 20. marts 2024 af finansministeren (Nicolai Wammen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027

(Konsekvenser af Aftale om reform af personskat af 14. december 2023 m.v.)

§ 1

I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023 og § 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »589,0« til: »587,5«, »275,5« ændres til: »273,2«, og »313,5« ændres til: »314,3«.

§ 2

I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »597,5« til: »593,4«, »283,1« ændres til: »278,2«, og »314,4« ændres til: »315,2«.

§ 3

I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027 foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »607,1« til: »603,0«, »291,7« ændres til: »286,8«, og »315,4« ændres til: »316,2«.

§ 4

Loven træder i kraft 1. juli 2024.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
 


1. Indledning

Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for staten for finansårene 2025, 2026 og 2027, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.

Ændringerne afspejler virkningen af Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Nye Borgerlige om reform af personskat af 14. december 2023, m.v., som indebærer væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter.

2. Lovforslagets hovedpunkter

2.1. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2025-2027

2.1.1. Gældende ret

Det fremgår af budgetlovens § 6, stk. 2, at finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring af de love, der nævnes i stk. 1, om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under ét, dvs. ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.

Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for, at der i særlige tilfælde kan foretages ændringer af de gældende udgiftslofter, og at ændringerne kan ske på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af forslaget til finanslov.

Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større politisk besluttede reformer, er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter.

Der er ved lov fastsat udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2025, 2026 og 2027.

2.1.2. Finansministeriets overvejelser

Lovforslaget fremsættes i forlængelse af Aftale om reform af personskat af december 2023.

2.1.3. Den foreslåede ordning

Det foreslås at ændre de gældende statslige udgiftslofter for 2025-2027. De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og kan henføres til:

- Ændringer af udgiftslofterne som følge af Aftale om reform af personskat.

- Ændringer af udgiftslofterne som følge af Aftale om grøn luftfart i Danmark.

- Ændringer af udgiftslofterne som følge af Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023.

- Ændringer af udgiftslofterne som følge af ændrede forudsætninger vedr. implementering af OECD-aftale om internationalbeskatning.

- Ændringer af udgiftslofterne som følge af forhøjelse af befordringsfradrag for borgere i yderkommuner

Tabel 1 viser de samlede foreslåede ændringer af udgiftslofterne:
Tabel 1
Forslag til ændring af udgiftslofter for staten for 2025-2027
2024-pl
2025
2026
2027
Statsligt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
275,5
283,1
291,7
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
-2.277,2
-4.887,7
-4.887,9
Heraf Aftale om reform af personskat, mio. kr.
-3.662,2
-6.797,7
-6.827,9
Heraf Aftale om grøn luftfart i Danmark, mio. kr.
290,0
320,0
350,0
Heraf Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023, mio. kr.
-80,0
-80,0
-80,0
Heraf implementering af OECD-aftale om internationalbeskatning
1.275,0
1.770,0
1.770,0
Heraf forhøjelse af befordringsfradrag for borgere i yderkommuner
-100,0
-100,0
-100,0
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
273,2
278,2
286,8
    
Statsligt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
313,5
314,4
315,4
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
780,0
780,0
780,0
Heraf aftale om grøn luftfart i Danmark, mio. kr.
780,0
780,0
780,0
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
314,3
315,2
316,2


Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet Korrektioner af gældende udgiftslofter som følge af Aftale om reform af personskat m.v., der er offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.

2.1.4. Korrektioner som følge af Aftale om reform af personskat

De statslige udgiftslofter ændres som følge af virkningen af Aftale mellem regeringen, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Nye Borgerlige om reform af personskat af 14. december 2023.

På den baggrund foreslås det, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 3.662,2 mio. kr. i 2025, 6.797,7 mio. kr. i 2026 og 6.872,9 mio. kr. i 2027.

2.1.5. Korrektioner som følge af Aftale om grøn luftfart i Danmark

De statslige udgiftslofter ændres som følge af virkningen af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om grøn luftfart i Danmark af 15. december 2023.

På den baggrund foreslås det, at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 290,0 mio. kr. i 2025, 320,0 mio. kr. i 2026 og 350,0 mio. kr. i 2027.

På den baggrund foreslås det endvidere, at delloftet for indkomstoverførsler opjusteres med 780,0 mio. kr. i 2025, 780,0 mio. kr. i 2026 og 780,0 mio. kr. i 2027.

2.1.6. Korrektioner som følge af Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023

De statslige udgiftslofter ændres som følge af virkningen af Klimaaftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023 af 12. december 2023.

På den baggrund foreslås det, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 80,0 mio. kr. årligt i 2025, 2026 og 2027.

2.1.7. Korrektioner som følge af Implementering af OECD-aftale om internationalbeskatning

De statslige udgiftslofter korrigeres som følge af ændrede forudsætninger vedr. implementeringen af OECD-aftale om international minimumsbeskatning. Aftalens spor 2 er implementeret ved EU-direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner og store internationale koncerner, og medfører et varigt merprovenu. Implementeringen af aftalens spor 1 udestår.

På den baggrund opjusteres delloftet for driftsudgifter med 1.275,0 mio. kr. i 2025 og 1.770,0 mio. kr. årligt i 2026 og 2027.

2.1.8. Korrektioner som følge af forhøjelse af befordringsfradrag for borgere i yderkommuner

De statslige udgiftslofter ændres som følge af forhøjelse af befordringsfradraget for borgere i yderkommuner i medfør af lov nr. 109 af 31. januar 2024 om ændring af ligningsloven og registreringsafgiftsloven.

På den baggrund foreslås det, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 100,0 mio. kr. årligt i 2025-2027.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden 12. februar 2024 til 11. marts 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Dansk Industri, KL, Formandskabet for De Økonomiske Råd og Rigsrevisionen.

11. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
(Beskriv forholdet til EU-retten/anfør »Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.«)
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er 589,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 275,5 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 313,5 mia. kr. i finansåret 2025.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 589,0 mia. kr. til 587,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 275,5 mia. kr. til 273,2 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 313,5 mia. kr. til 314,3 mia. kr. i finansåret 2025.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for finansåret 2025 bliver 587,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter for finansåret 2025 bliver 273,2 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2025 bliver 314,3 mia. kr.

Til § 2

Til nr. 1

Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, at det samlede statslige udgiftsloft er 597,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 283,1 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 314,4 mia. kr. i finansåret 2026.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 597,5 mia. kr. til 593,4 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 283,1 mia. kr. til 278,2 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 314,4 mia. kr. til 315,2 mia. kr. i finansåret 2026.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for finansåret 2026 bliver 593,4 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter for finansåret 2026 bliver 278,2 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2026 bliver 315,2 mia. kr.

Til § 3

Til nr. 1

Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027, at det samlede statslige udgiftsloft er 607,1 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 291,7 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 315,4 mia. kr. i finansåret 2027.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 607,1 mia. kr. til 603,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 291,7 mia. kr. til 286,8 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 315,4 mia. kr. til 316,2 mia. kr. i finansåret 2027.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for finansåret 2027 bliver 603,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter for finansåret 2027 bliver 286,8 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2027 bliver 316,2 mia. kr.

Til § 4

Det foreslås i § 4, at loven træder i kraft 1. juli 2024.

Det foreslås, at loven ikke vil gælde for Færøerne og Grønland, idet de love der ændres i ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023 og § 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:
   
§ 2. ---
  
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes til 589,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 275,5 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 313,5 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »589,0« til: »587,5«, »275,5« ændres til: »273,2«, og »313,5« ændres til: »314,3«.
   
  
§ 2
   
  
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026 foretages følgende ændring:
   
§ 3. ---
  
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes til 597,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 283,1 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 314,4 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »597,5« til: »593,4«, »283,1« ændres til: »278,2«, og »314,4« ændres til: »315,2«.
   
  
§ 3
   
  
I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027, foretages følgende ændring:
   
§ 1. ---
  
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 607,1 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 291,7 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 315,4 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »607,1« til: »603,0«, »291,7« ændres til: »286,8«, og »315,4« ændres til: »316,2«.