Fremsat den 14. marts 2024 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Forlængelse af de udvidede
frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og
målsætningen om fuld kompetencedækning i
skoleåret 2024/25)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 90 af 29. januar 2024, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1544 af 12. december
2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 16 e, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2023/24« til: »2024/25«.
2. I
§ 40, stk. 7, 3. pkt.,
ændres »2023/24« til: »2024/25«.
§ 2
I lov nr. 606 af 31. maj 2023 om ændring
af lov om folkeskolen (Forlængelse af de udvidede
frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og
målsætningen om fuld kompetencedækning i
skoleåret 2023/24 samt afskaffelse af udviklingsplanen m.v.)
foretages følgende ændring:
1. § 3,
stk. 3, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2024.
Stk. 2. § 16 e i
lov om folkeskolen, som ændret ved denne lovs § 1, nr.
1, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 2, ophæves den 1.
august 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Forlængelse af muligheden for
afkortning af skoleugens længde | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Forlængelse af muligheden for at
fravige kravet om fuld kompetencedækning | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget udmønter aftale af 17. november 2023 mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti om forlængelse af de udvidede frihedsgrader
på folkeskoleområdet i skoleåret 2024/25.
I indeværende og i de to foregående skoleår
har kommuner og skoler midlertidig frihed til at afkorte skoleugens
længde ved at konvertere al understøttende
undervisning (UUV) til andre aktiviteter i undervisningen, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug, f.eks.
to-voksenordninger, undervisning i små hold eller
turboforløb. Herudover har kommunerne mulighed for at
fravige målsætningen om fuld kompetencedækning.
Fuld kompetencedækning indebærer, at 95 pct. af alle
timer skal varetages af en lærer med undervisningskompetence
i de fag, de underviser i. Fravigelsen af målsætningen
om fuld kompetencedækning giver mulighed for, at klasserne i
højere grad kan have de samme lærere i løbet af
skoledagen. De nævnte muligheder bortfalder med udgangen af
skoleåret 2023/24.
Skolerne og kommunerne har i de forgangne skoleår sat stor
pris på friheden til at tilrettelægge undervisningen ud
fra, hvad der giver mest faglig mening for eleverne. Regeringen og
forligspartierne anerkender skolernes behov for at kende rammerne
for skolen i god tid forud for planlægning af
skoleåret. Derfor ønsker forligspartierne allerede nu
at forlænge de midlertidige frihedsgrader med endnu et
skoleår, så kommuner og skoler også i
skoleåret 2024/25 vil kunne benytte sig af muligheden for at
afkorte skoleugen og fravige kravet om fuld
kompetencedækning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af muligheden for afkortning af
skoleugens længde
2.1.1. Gældende ret
Den samlede årlige undervisningstid i
børnehaveklassen og i 1.-9. klasse - mellem 1.110 og 1.400
timer - er fastsat i folkeskolelovens § 14 b, og det samlede
antal årlige undervisningstimer - mellem 600 og 990 timer -
er fastsat i folkeskolelovens § 16 og bilag 1. Differencen
mellem disse timetal udfyldes af understøttende undervisning
og pauser, som er en del af elevernes samlede årlige
undervisningstid.
Efter folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, suppleres
undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og
obligatoriske emner, jf. § 7, således af
understøttende undervisning. Den understøttende
undervisning skal efter loven anvendes til at understøtte en
varieret skoledag gennem undervisningsforløb og -aktiviteter
m.v., der har direkte sammenhæng med undervisningen i
folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på
at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer,
alsidige udvikling, motivation og trivsel.
Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens §
16 a, stk. 1, Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg
A, L 226 som fremsat, side 19, at formålet med den
understøttende undervisning er at fungere som fleksibel
undervisningstid, som skolerne ud fra lokale behov og udfordringer
vil skulle anvende til at skabe variation i hele skoledagen. Det
fremgår endvidere af forarbejderne, side 20, at klassens tid
fortsat vil skulle indgå i den understøttende
undervisning.
Det bemærkes, at der efter praksis skal afsættes ca.
en time til klassens tid i den ugentlige undervisning.
Det følger af folkeskolelovens § 16 b, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden i
børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin, jf. § 14
b, stk. 1, nr. 1, i op til et skoleår med henblik på
yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for
en klasse ved hjælp af ekstra personale i klassen. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen under samme betingelser som i stk. 1, godkende
at fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden
på 4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, for
specialklasser eller specialskoler. Det fremgår af
folkeskolelovens § 16 b, stk. 3, at kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1 og 2 gives klassevis. Efter
folkeskolelovens § 16 b, stk. 4, skal kommunalbestyrelsen,
når bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste
varighed af undervisningstiden fraviges, tilbyde eleverne plads i
skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet
relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen vedrører,
uden særskilt betaling fra forældrene.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 16 d,
stk. 1, at kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på
4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, med henblik
på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.
Undervisningstiden kan afkortes med op til to ugentlige
undervisningstimer. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom. § 16
b, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Efter folkeskolelovens § 16 d, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden på 7. eller 8.
klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 3, med henblik på at
give tid til konfirmationsforberedelse på det
pågældende klassetrin, jf. § 53. Skolens leder kan
efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge
kommunalbestyrelsen herom. Undervisningstiden kan afkortes med op
til 60 undervisningstimer årligt, dog således at der
på 8. klassetrin skal være minimum 90 timer
årligt til den understøttende undervisning. Skolen
skal stille et frivilligt undervisningstilbud til rådighed
for de elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse.
Med lov nr. 2047 af 14. november 2021 blev bestemmelsen i
folkeskolelovens § 16 e indført.
Efter folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden på alle klassetrin
i skoleåret 2023/24, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Med lov nr. 881 af 21. juni 2022 blev bestemmelsen i
folkeskolelovens § 16 e forlænget til også at
gælde i skoleåret 2022/23.
Med lov nr. 606 af 31. maj 2023 blev bestemmelsen i
folkeskolelovens § 16 e forlænget til også at
gælde i skoleåret 2023/24.
I henhold til § 16 e, stk. 2, kan kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1 gives årgangs- eller klassevis.
Det følger af § 16 e, stk. 3, at i tilfælde
af, at bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste varighed
af undervisningstiden fraviges, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Folkeskolelovens § 16 e supplerer således de
gældende bestemmelser i folkeskolelovens §§ 16 b og
16 d.
Det er derfor op til kommunalbestyrelsen at vælge, hvilken
hjemmel til afkortning af skoleugens længde der ønskes
benyttet.
2.1.2. Børne- Undervisningsministeriets overvejelser
Der vurderes at være behov for at skabe fleksibilitet og
frihed for de enkelte skoler, således at der skabes rammer
til at løfte fagligheden og sikres en fortsat god trivsel
for både elever og ansatte i folkeskolen.
Regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen har derfor
den 17. november 2023 indgået aftale om at forlænge
muligheden for at konvertere al understøttende undervisning
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, sådan at denne mulighed også
gælder for skoleåret 2024/25. Det kan give mulighed for
to-lærer- og to-voksenordninger, flere fagtimer, holddannelse
eller turboforløb i udvalgte fag, hvis skolen vurderer, at
det er et egnet redskab til at understøtte elevernes faglige
udvikling. Konverteringen af understøttende undervisning
forudsætter således fortsat, at de frigivne
personaleressourcer fortsat bliver på skolen.
Forligspartierne er endvidere enige om i forbindelse med
drøftelserne af folkeskoleudspillet »Forberedt
på fremtiden II« at drøfte en permanent ordning
for skoleugens længde med virkning fra skolestart august
2025.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at ændre
angivelsen af det omfattede skoleår fra 2023/24 til 2024/25 i
bestemmelsen i folkeskolelovens § 16 e, stk. 1.
Med dette forslag vil kommunerne fortsat i skoleåret
2024/25 have mulighed for at afkorte skoleugens længde med al
tiden til understøttende undervisning, så det bliver
muligt for skolerne at prioritere andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen,
hvis skolen vurderer, at det er den rigtige løsning for at
sikre klassens faglige udvikling.
Det kunne f.eks. være til to-lærer- og andre
to-voksenordninger, flere fagtimer, holddannelse eller
turboforløb i udvalgte fag. Det betyder, at skolen vil
skulle finde tid til de aktiviteter, der normalt indgår i
klassens tid, i den fagopdelte undervisning.
Derudover vil der - ligesom ved andre beslutninger om afkortning
af skoleugens længde - skulle tilbydes eleverne plads i
skolens skolefritidsordning eller i et andet relevant fritidstilbud
i de timer, som fravigelsen af den samlede undervisningstid
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Konverteringen af understøttende undervisning vil
forudsætte, at de frigivne personaleressourcer bliver
på skolen og bruges i undervisningen. De frigivne ressourcer
vil således ikke kunne overføres til et eventuelt
fritidstilbud, som eleverne måtte være indskrevet i, og
medgå til finansiering af den øgede
åbningstid.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der træffer
beslutning om at afkorte skoleugens længde efter
ansøgning fra skolens leder, som forinden har indhentet en
udtalelse fra skolebestyrelsen. Kommunalbestyrelsen vil i denne
forbindelse samtidig skulle tage stilling til finansieringen af den
øgede åbningstid i elevernes fritidstilbud.
Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere beslutningen om eventuelt at
afkorte skoleugens længde inden for de sædvanlige
rammer herfor.
For nærmere om fuld afkortning af skoleugens længde
henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne
hertil.
2.2. Forlængelse af muligheden for at fravige kravet
om fuld kompetencedækning
2.2.1. Gældende ret
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., skal
kommunalbestyrelsen sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i
(kompetencedækning).
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens §
40, stk. 7, 2. pkt., i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt.
Med lov nr. 2047 af 14. november 2021 blev bestemmelsen i §
40, stk. 7, 3. pkt., indført. Bestemmelsen indebar, at
kommunerne i skoleåret 2021/22 fik mulighed for generelt at
fravige kompetencedækningsmålsætningen.
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., kan
kommunalbestyrelsen endvidere beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i 1. pkt. i skoleåret 2023/24.
Folkeskolelovens § 40, stk. 7, blev indført ved
§ 1, nr. 79, i lov nr. 1640 af 26. december 2013 samt
ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7. maj 2019, ved
§ 1, nr. 3, i lov nr. 2047 af 14. november 2021 og senest ved
lov nr. 881. af 21. juni 2022. Det fremgår af forarbejderne
til ændringen af bestemmelsen, jf., Folketingstidende 2018-19
(1. samling), tillæg A, L 226 som fremsat, side 26 f, at der
ved fuld kompetencedækning forstås, at 95 pct. af
undervisningen i fagene varetages af lærere, som enten har
undervisningskompetence (tidligere linjefag) fra
læreruddannelsen i de fag, de underviser i, eller har
opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres
efteruddannelse m.v. Det fremgår endvidere, at
kompetencedækningskravet omfatter alle fag i grundskolens
fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 2, elevernes
obligatoriske praktiske/musiske valgfag i 7. og 8. klasse, jf.
folkeskolelovens § 9, stk. 8, samt 10. klasse.
Kompetencedækningskravet omfatter ikke grundskoleelevernes
andre valgfag efter folkeskolelovens § 9, stk. 1 og 6.
Med lov nr. 881 af 21. juni 2022 blev bestemmelsen i § 40,
stk. 7, 3. pkt., forlænget til også at gælde i
skoleåret 2022/23.
Med lov nr. 606 af 31. maj 2023 blev bestemmelsen i
folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., forlænget til
også at gælde i skoleåret 2023/24.
Det fremgår herudover af forarbejderne til den oprindelige
bestemmelse, jf., Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 51
som fremsat, side 58, at fuld kompetencedækning gælder
på kommuneniveau. Det følger endvidere af
forarbejderne til folkeskolelovens § 40, stk. 7, 2. pkt., jf.,
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 51 som fremsat, side
58, at kommunalbestyrelsen i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren kan
beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i forhold til
en eller flere bestemte af kommunens folkeskoler. Det er
således forudsat i lovens forarbejder, at
kompetencedækningsmålsætningen også
gælder på skoleniveau.
Efter § 3, stk. 5, i lov nr. 564 af 7. maj 2019 skal
kompetencedækning efter folkeskolelovens § 40, stk. 7,
1. pkt., som ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7.
maj 2019 være nået fra og med skoleåret 2025/26.
Kommunerne skal sikre, at kompetencedækningen løbende
øges, så kompetencedækningen er mindst 90 pct. i
2021.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der vurderes at være behov for at skabe fleksibilitet og
frihed for de enkelte skoler, således at der skabes rammer
til at løfte fagligheden og sikre den gode trivsel for
både elever og ansatte i folkeskolen.
Regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen har derfor
den 17. november 2023 indgået aftale om at forlænge
muligheden for at fravige kravet om fuld kompetencedækning,
sådan at den også gælder for skoleåret
2024/25. Det vil betyde, at skolerne igen i det kommende
skoleår får mulighed for at fravige
målsætningen om, at lærerne skal have
undervisningskompetence i de fag, de underviser i
(målsætningen om fuld kompetencedækning). Det vil
fortsat give skolerne en større grad af frihed til at
prioritere andre pædagogiske hensyn, f.eks.
»få-lærere-princippet«, så klasserne
i højere grad kan have de samme lærere i løbet
af skoledagen.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at ændre
angivelsen af det omfattede skoleår fra 2023/24 til 2024/25 i
bestemmelsen i folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt.
Med forslaget får kommunerne i skoleåret 2024/25
fortsat mulighed for at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, så skolerne
kan fortsætte med at prioritere pædagogiske hensyn,
f.eks. »få-lærere-princippet«, hvor
klasserne i højere grad kan have de samme lærere i
løbet af skoledagen.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der skal træffe
beslutning om at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, da
målsætningen som udgangspunkt gælder på
kommuneniveau. Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere beslutningen
inden for de sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om målsætningen om fuld
kompetencedækning henvises til lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
De muligheder, som gives med lovforslaget, og som skal give
skoler og kommuner frihed til at prioritere deres ressourcer,
så de bedst muligt understøtter elevernes faglige og
personlige udvikling, vurderes at understøtte delmål
4.1, hvorefter det inden 2030 skal sikres, at alle piger og drenge
gennemfører gratis, inkluderende grundskoleundervisning og
ungdomsuddannelse i høj kvalitet, der fører til
relevante og effektive læringsresultater.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Kommunerne vil selv skulle tilvejebringe den nødvendige
finansiering, hvis der lokalt træffes beslutning om at
afkorte skoleugens længde efter lovforslagets § 1, nr.
1, og der derved opstår et øget pasningsbehov.
Kommunerne vil på tilsvarende vis selv skulle finansiere
eventuelle øvrige omkostninger forbundet med anvendelsen af
de muligheder, som lovforslaget vil medføre, ligesom
kommunerne inden for rammerne af de foreslåede bestemmelser
vil kunne disponere over de ressourcer, der frigøres ved
brug af de muligheder, som lovforslaget vil give.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
implementeringskonsekvenser for staten eller regionerne.
Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning
ikke er relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslagets har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. december 2023
til den 19. januar 2024 (42 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL) - Lederforening, Børnenes Bureau,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO),
Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler
& gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler -
Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd,
Datatilsynet, DEA, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR), EVA - Danmarks Evalueringsinstitut,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles
Forbund, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Fag og Arbejde,
Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne
Friskoler, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser, Foreningen
for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen
Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Forældrenes Landsorganisation
(FOLA), Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, HK/Kommunal,
HK/Stat, HvorErDerEnVoksen, KL, Landdistrikternes
Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsorganisationen Danske Daginstitutioner
(LDD), Landsorganisationen for sociale tilbud (LOS),
Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige
Børnepasser, Lederne, Ledersamrådet, Lilleskolerne,
LOF, Lærernes Centralorganisation, Lær for Livet,
OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Red Barnet, Rigsrevisionen,
Rådet for Børns Læring, Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af Unge Med Handicap,
Samrådet af Specialskoleledere, Selvejende og private
institutioners forening (Spifo), Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdomsringen og
Ungdomsskoleforeningen.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikkeerhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 16 e, stk. 1, i lov om folkeskolen,
at kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på alle
klassetrin i skoleåret 2023/24, jf. § 14 b, stk. 1, og
§ 16 a, med henblik på tilrettelæggelse af andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Det følger af § 16 e, stk. 2, i lov om folkeskolen,
at kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 kan gives
årgangs- eller klassevis.
Det følger af folkeskolelovens § 16 e, stk. 3, at
fraviges bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste
varighed af undervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, 1. pkt., ændres
fra »2023/24« til: »2024/25«.
Det foreslåede vil indebære, at § 16 e
videreføres, sådan at bestemmelsen forlænges til
at gælde for skoleåret 2024/25.
Det bemærkes, at bestemmelsen i § 16 e, som
ændret ved § 1, nr. 1, foreslås ophævet med
udgangen af skoleåret 2024/25, jf. lovforslagets § 3,
stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Efter den gældende § 40, stk. 7, 3. pkt., kan
kommunalbestyrelsen beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i henhold til bestemmelsens 1. pkt. i
skoleåret 2023/24.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., ændres fra
»2023/24« til: »2024/25«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at §
40, stk. 7, 3. pkt. videreføres, sådan at bestemmelsen
forlænges til at gælde for skoleåret 2024/25.
Det bemærkes, at bestemmelsen i § 40, stk. 7, 3.
pkt., som ændret ved § 1, nr. 2, foreslås
ophævet med udgangen af skoleåret 2024/25, jf.
lovforslagets § 3, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Til §
2
Det følger af den gældende bestemmelse i § 3,
stk. 3, i lov nr. 606 af 31. maj 2023 om ændring af lov om
folkeskolen (Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om
afkortning af skoleugens længde og målsætningen
om fuld kompetencedækning i skoleåret 2023/24 samt
afskaffelse af udviklingsplanen m.v.), at § 16 e og § 40,
stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved lovens
§ 1, nr. 1, og § 1, nr. 2, ophæves den 1. august
2024.
Det foreslås, at § 3, stk. 3, ophæves.
Den foreslåede bestemmelse i § 2 vil medføre,
at solnedgangsklausulen i § 3, stk. 3, i lov nr. 606 af 31.
maj 2023 om ændring af lov om folkeskolen, ophæves den
1. august 2024.
Folkeskolelovens § 16 e og § 40, stk. 7, 3 pkt., vil
således ikke med lovforslaget automatisk blive ophævet
den 1. august 2024.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med
lovforslags § 1, nr. 1 og 2, hvorefter § 16 e og §
40, stk. 7, 3., pkt. foreslås videreført i
skoleåret 2024/25.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. august 2024.
Det foreslås i stk. 2, at
folkeskolelovens § 16 e, som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 1, og folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt.,
som ændret ved denne lovs § 1, nr. 2, ophæves den
1. august 2025.
Det foreslåede vil indebære, at de bestemmelser i
folkeskoleloven, der ændres med lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, ophæves den 1. august 2025, medmindre Folketinget
vurderer, at de foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og
inden da vedtager dette ved lov.
Ophævelsen af de foreslåede bestemmelser vil
således indebære, at retstilstanden forud for de
midlertidige lovændringer genindtræder fra og med
skoleåret 2025/26. Det betyder, at kommunerne vil skulle
sikre opfyldelse af
kompetencedækningsmålsætningen, og at skoleugens
længde alene vil kunne afkortes i overensstemmelse med
bestemmelserne i folkeskolelovens §§ 16 b og 16 d.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland og kan heller ikke sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, fordi lov om folkeskolen,
jf. dennes § 61, ikke gælder for og heller ikke ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 90 af 29. januar 2024, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1544 af 12. december
2023, foretages følgende ændringer | | | | § 16 e.
Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindstevarighed af undervisningstiden på alle klassetrin i
skoleåret 2023/24, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom. Stk.
2.-3.---- | | 1. I § 16 e, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2023/24« til: »2024/25«. | | | | § 40,
stk. 1-6. --- Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i (kompetencedækning).
Kommunalbestyrelsen kan i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i 1. pkt. i skoleåret 2023/24. | | 2. I §
40, stk. 7, 3. pkt., ændres »2023/24« til:
»2024/25«. | | | | | | § 2 I lov nr. 606 af 31. maj 2023 om
ændring af lov om folkeskolen (Forlængelse af de
udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og
målsætningen om fuld kompetencedækning i
skoleåret 2023/24 samt afskaffelse af udviklingsplanen m.v.)
foretages følgende ændring: | | | | § 3. stk.
1-2. --- Stk. 3.
§ 16 e i lov om folkeskolen som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 1, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om
folkeskolen som ændret ved denne lovs § 1, nr. 3,
ophæves den 1. august 2024. | | 1. § 3, stk. 3, ophæves. | | | |
|