Skriftlig fremsættelse (14. marts
2024)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om folkeskolen (Forlængelse af de
udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og
målsætningen om fuld kompetencedækning i
skoleåret 2024/25)
(Lovforslag nr. L 131)
Lovforslaget udmønter en aftale af
17. november 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om forlængelse af de
udvidede frihedsgrader på folkeskoleområdet i
skoleåret 2024/25.
I indeværende og i de to
foregående skoleår har kommuner og skoler midlertidig
frihed til at afkorte skoleugens længde ved at konvertere al
understøttende undervisning (UUV) til andre aktiviteter i
undervisningen, der udløser et tilsvarende personaleforbrug,
fx to-voksenordninger, undervisning i små hold eller
turboforløb. Herudover har kommunerne mulighed for at
fravige målsætningen om fuld kompetencedækning.
Fuld kompetencedækning indebærer, at 95 pct. af alle
timer skal varetages af en lærer med undervisningskompetence
i de fag, de underviser i. Fravigelsen af målsætningen
om fuld kompetencedækning giver mulighed for, at klasserne i
højere grad kan have de samme lærere i løbet af
skoledagen. De nævnte muligheder bortfalder med udgangen af
skoleåret 2023/24.
Skolerne og kommunerne har i de forgangne
skoleår sat stor pris på friheden til at
tilrettelægge undervisningen ud fra, hvad der giver mest
faglig mening for eleverne. Der vurderes at være behov for at
skabe fleksibilitet og frihed for de enkelte skoler, således
at der skabes rammer til at løfte fagligheden og sikre den
gode trivsel for både elever og ansatte i folkeskolen.
Med lovforslaget vil kommunerne fortsat i
skoleåret 2024/25 have mulighed for at afkorte skoleugens
længde med al tiden til understøttende undervisning,
så det bliver muligt for skolerne at prioritere andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolen vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling.
Herudover vil kommunerne med lovforslaget i
skoleåret 2024/25 fortsat have mulighed for at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, så skolerne
kan fortsætte med at prioritere pædagogiske hensyn,
f.eks. "få-lærere-princippet", hvor klasserne i
højere grad kan have de samme lærere i løbet af
skoledagen.
Lovforslaget har været sendt i
offentlig høring i perioden fra den 8. december 2023 til den
19. januar 2024.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.