Fremsat den 13. marts 2024 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Gennemførelse af aftale om
initiativer vedrørende omgørelsesfristen i
straffesager)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1655 af 25. december 2022, som ændret senest ved § 3
i lov nr. 1786 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 724, stk. 2, ændres
»2 måneder« til: »4
måneder«.
2. I
overskriften til kapitel 93 a
indsættes efter »forfølgning«:
»m.v.«
3. I
§ 1018 h indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Efter reglerne i dette kapitel, bortset fra § 1018 e, stk. 1,
5. pkt., behandles på begæring endvidere
erstatningskrav, der på grundlag af dansk rets almindelige
erstatningsregler rejses af den forurettede i sager om
overtrædelse af straffelovens § 210, § 216, §
222, stk. 2, § 223, stk. 1, eller § 225, jf. § 216,
§ 222, stk. 2, eller § 223, stk. 1, som følge af,
at
1) forurettede
ikke har haft tilstrækkelig mulighed for at klage over en
afgørelse om påtaleopgivelse,
2) forurettedes
klage over en afgørelse om påtaleopgivelse ikke er
blevet behandlet inden udløbet af fristen i § 724, stk.
2, eller
3) en
afgørelse om omgørelse af påtaleopgivelse ikke
er blevet meddelt den, der har været sigtet, inden
udløbet af fristen i § 724, stk. 2.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
finder ikke anvendelse på afgørelser om
påtaleopgivelser og tiltalefrafald, der er truffet før
lovens ikrafttræden. For sådanne afgørelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Forlængelse af
omgørelsesfristen for afgørelser om
påtaleopgivelse og tiltalefrafald | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Udvidelse af ordningen
om forenklet proces for behandling af visse
erstatningskrav | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Der har over de seneste år været eksempler på
sager vedrørende omgørelse af påtaleopgivelser,
hvor fejl hos politiet eller anklagemyndigheden har ført
til, at sagerne ikke kunne forfølges yderligere.
Tryghed, tillid og retfærdighed er fundamentet for et
velfungerende retssystem. Det giver skår i tilliden til
myndighederne, når der sker alvorlige fejl hos politiet og
anklagemyndigheden.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Alternativet indgik den 20. september 2023 en aftale
om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i
straffesager.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at partierne er enige om at
forlænge omgørelsesfristen fra de nuværende 2
måneder til 4 måneder.
Desuden fremgår det af aftalen, at partierne er enige om
at udvide anvendelsesområdet for retsplejelovens § 1018
h, så forurettede i straffesager om voldtægt, overgreb
på børn eller andet seksuelt forhold end samleje
fremover kan få et krav om erstatning eller
godtgørelse i anledning af fejl hos politiet eller
anklagemyndigheden vedrørende omgørelsesfristen
behandlet efter den forenklede proces i retsplejelovens kapitel 93
a.
Endvidere fremgår det, at partierne noterer sig, at
politiet og anklagemyndigheden har iværksat en række
tiltag med henblik på at mindske risikoen for fejl i sager
vedrørende omgørelsesfristen.
Lovforslaget har til formål at gennemføre de dele
af aftalen, som kræver lovændringer. Lovforslaget
indeholder på den baggrund en forlængelse af
omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2, fra
2 måneder til 4 måneder. Derudover indeholder
lovforslaget en ændring af retsplejelovens § 1018 h,
så erstatningskrav vedrørende
omgørelsesfristen, der på grundlag af dansk rets
almindelige erstatningsregler rejses af den forurettede i sager om
bl.a. voldtægt, overgreb på børn eller andet
seksuelt forhold end samleje, i visse tilfælde vil kunne
behandles efter den forenklede proces i retsplejelovens kapitel 93
a. Der vil være tale om en processuel regel, som vil
gøre det lettere for forurettede at få taget stilling
til erstatningsspørgsmålet, men som ikke vil
indebære ændringer af reglerne om selve retten til
erstatning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af omgørelsesfristen for
afgørelser om påtaleopgivelse og
tiltalefrafald
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af retsplejelovens § 724, stk. 1, at ved
afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald
underrettes sigtede, forurettede eller, hvis forurettede er
afgået ved døden, forurettedes nære
pårørende.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 724, stk.
1, jf. § 102, stk. 1, sammenholdt med § 101, stk. 2, at
forurettede kan klage over en afgørelse om
påtaleopgivelse, og at fristen for at klage er 4 uger efter,
at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Fremkommer klagen efter udløbet af denne frist, skal den
behandles, hvis fristoverskridelsen må anses som
undskyldelig.
Det følger af retsplejelovens § 724, stk. 2, at hvis
der er truffet afgørelse om påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald, kan strafforfølgning mod den, der har
været sigtet, kun fortsættes efter den overordnede
anklagemyndigheds bestemmelse, hvis afgørelse herom er
meddelt den pågældende med Digital Post eller med
anbefalet brev inden 2 måneder fra afgørelsen om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig meddelelse, eller betingelserne for
genoptagelse efter retsplejelovens § 975 (f.eks. nye
væsentlige beviser) er til stede.
Hvis omgørelsesfristen er udløbet, og der ikke er
grundlag for at genoptage sagen, er det ikke muligt for politiet og
anklagemyndigheden at forfølge sagen yderligere.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Partierne bag aftalen om initiativer vedrørende
omgørelsesfristen er enige om at forlænge
omgørelsesfristen for påtaleopgivelser i straffesager
fra de nuværende 2 måneder til 4 måneder.
En forlængelse af omgørelsesfristen fra de
nuværende 2 måneder til 4 måneder vil give
myndighederne mere tid til at behandle klager over
afgørelser om påtaleopgivelser og til at rette
eventuelle fejl, der ellers ville have medført, at sagen
ikke kunne forfølges yderligere, f.eks. at der ikke er givet
meddelelse om en afgørelse om omgørelse til den, der
har været sigtet. Derudover vil en forlængelse af
omgørelsesfristen medføre, at myndighederne i
længere tid vil kunne behandle klager, der modtages efter
klagefristens udløb, hvor fristoverskridelsen må anses
for undskyldelig. Det bemærkes, at en forlængelse af
fristen dog ikke vil forhindre, at der kan ske
sagsbehandlingsfejl.
Justitsministeriet finder det desuden hensigtsmæssigt, at
omgørelsesfristen for afgørelser om
påtaleopgivelse og afgørelser om tiltalefrafald
forbliver ens.
Forlængelsen af omgørelsesfristen er baseret
på en afvejning mellem hensynet til den sigtede, hensynet til
den forurettede og samfundets interesse i at sikre, at der sker
retsforfølgelse, når der er grundlag for det.
Forlængelsen vil indebære en forringelse af den
sigtedes retsstilling, da den pågældende først
efter 4 måneder vil få sikkerhed for, at den
overordnede anklagemyndighed ikke omgør afgørelsen.
Det bemærkes, at den sigtede - som det er tilfældet i
dag - ved en afgørelse om påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald underrettes om omgørelsesfristen.
Det foreslås på baggrund af ovenstående, at
omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2,
forlænges fra 2 måneder til 4 måneder.
2.2. Udvidelse
af ordningen om forenklet proces for behandling af visse
erstatningskrav
2.2.1. Gældende ret
Som beskrevet i pkt. 2.1.1 følger det af retsplejeloven,
at forurettede skal underrettes om en afgørelse om
påtaleopgivelse, samt at klagefristen for sådanne
afgørelser som udgangspunkt er 4 uger efter, at forurettede
har fået meddelelse om afgørelsen. Fristen for at
omgøre en afgørelse om påtaleopgivelse er som
udgangspunkt 2 måneder fra afgørelsens dato.
Retsplejelovens kapitel 93 a indeholder regler om erstatning i
anledning af strafferetlig forfølgning. §§ 1018
a-1018 d indeholder materielle erstatningsregler, hvorefter der i
visse tilfælde gives erstatning.
Den, der har været anholdt eller
varetægtsfængslet som led i en strafferetlig
forfølgning, har eksempelvis krav på erstatning, hvis
påtale opgives, eller tiltalte frifindes, uden at dette er
begrundet i, at tiltalte findes utilregnelig. Erstatning ydes i
så fald for økonomisk skade samt for lidelse, tort,
ulempe og forstyrrelse eller ødelæggelse af stilling
og forhold. Erstatning kan nedsættes eller nægtes, hvis
sigtede selv har givet anledning til foranstaltningerne.
Retsplejelovens §§ 1018 e og 1018 f indeholder regler
om processen for behandling af erstatningskrav omfattet af
kapitlet. Det følger således af retsplejelovens §
1018 e, stk. 1, 1. pkt., at det er statsadvokaten, der
træffer afgørelse vedrørende krav om erstatning
i medfør af kapitel 93 a. Krav fra en person, der har
været sigtet, skal som udgangspunkt fremsættes inden to
måneder efter meddelelse til sigtede om
strafforfølgningens ophør eller efter afsigelse af en
endelig dom, mens krav fra andre skal fremsættes inden to
måneder efter, at indgrebet er ophørt jf. § 1018
e, stk. 1, 3. og 5. pkt. Klager over afgørelser truffet af
statsadvokaterne vedrørende krav om erstatning behandles af
Rigsadvokaten, jf. § 1018 e, stk. 3.
Imødekommes erstatningskravet ikke ved en
afgørelse truffet af Rigsadvokaten, kan den
erstatningssøgende inden to måneder efter meddelelse
om afslaget begære kravet indbragt for den byret, som har
pådømt straffesagen, jf. § 1018 f, stk. 1. Sagen
indbringes herefter for retten af vedkommende statsadvokat. Har
straffesagen ikke været pådømt, indbringer
statsadvokaten sagen i den retskreds, hvori den
pågældende foranstaltning er besluttet, eller ved den
erstatningssøgendes hjemting. Erstatningssagen behandles i
strafferetsplejens former, jf. § 1018 f, stk. 3. Dette
indebærer bl.a., at det er statsadvokaten, der
forelægger sagen for retten, og at anke af byrettens
afgørelse skal ske efter de straffeprocessuelle regler. Det
er dog den erstatningssøgende, der har bevisbyrden for, at
den pågældende har krav på erstatning.
Efter § 1018 f, stk. 2, beskikkes der en advokat for den
erstatningssøgende på dennes begæring. De
regler, der er fastsat for forsvarere, finder anvendelse for den
beskikkede advokat. Hvis anklagemyndigheden frifindes, vil den
erstatningssøgende som udgangspunkt skulle betale sagens
omkostninger, herunder salær til en beskikket advokat.
Det følger af § 1018 h, at erstatningskrav, der
på grundlag af dansk rets almindelige erstatningsregler
rejses af sigtede, domfældte eller andre i anledning af
strafferetlig forfølgning, på begæring behandles
efter reglerne kapitel 93 a.
Bestemmelsen omfatter erstatningskrav, der rejses på
grundlag af dansk rets almindelige erstatningsregler. Efter dansk
rets almindelige principper om erstatning uden for kontrakt kan
den, der som følge af en andens handlinger eller undladelser
er blevet udsat for skade og derved har lidt et økonomisk
tab, rette et erstatningskrav mod den, der har forvoldt skaden. Det
gælder også i situationer, hvor en eventuel skade er
forvoldt af en offentlig myndighed.
Det er en forudsætning for at ifalde erstatningsansvar, at
det fornødne ansvarsgrundlag er til stede. Dansk rets
almindelige ansvarsgrundlag er culpa. Det vil sige, at der
indtræder ansvar for skade, som er forvoldt ved
forsætlig eller uagtsom adfærd. Skadevolderen skal
således have handlet i strid med almindelige
adfærdsnormer, og dette skal kunne bebrejdes vedkommende.
Udover at der skal foreligge et ansvarsgrundlag, er
erstatningsansvar betinget af, at der er
årsagssammenhæng (kausalitet) mellem den
indtrådte skade og det ansvarspådragende forhold. Den
skadevoldende handling skal være årsag til skadens
indtræden.
Herudover forudsætter et erstatningsansvar, at skaden er
en påregnelig (adækvat) følge af den
skadevoldende handling. Skader, der er helt atypiske og
tilfældige i forhold til den risiko, som blev fremkaldt ved
den skadevoldende handling, falder normalt uden for
erstatningspligten.
Der er herudover i visse tilfælde mulighed for at få
godtgørelse for ikke-økonomisk skade.
Som eksempel kan nævnes erstatningsansvarslovens §
26, stk. 1, hvorefter den, der er ansvarlig for en retsstridig
krænkelse af en andens frihed, fred, ære eller person,
skal betale den forurettede godtgørelse for tort.
Ved "tort" forstås i almindelighed en krænkelse, der
er egnet til at påvirke skadelidtes selv- og
æresfølelse, det vil sige en persons opfattelse af
eget værd og omdømme. Eksempler fra retspraksis
på typetilfælde, der berettiger til
tortgodtgørelse, er bl.a. frihedsberøvelse,
krænkelse af privatlivets fred, voldtægt eller andre
seksuelle krænkelser. Det er efter erstatningsansvarslovens
§ 26, stk. 1, en forudsætning, at der er tale om en
retsstridig krænkelse. Dette indebærer, at der
foreligger en culpøs krænkelse af en vis grovhed. Det
er ikke en betingelse, at krænkelsen er strafbar, men
betingelsen om en culpøs krænkelse af en vis grovhed
vil normalt være opfyldt i de tilfælde, hvor der
foreligger en strafbar krænkelse.
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK)
artikel 13 om effektive retsmidler sammenholdt med princippet i
erstatningsansvarslovens § 26 indebærer endvidere, at
der er krav på godtgørelse, hvis der som følge
af en krænkelse af EMRK i henhold til Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis derved er ret til
godtgørelse efter EMRK artikel 41, jf. bl.a.
Højesterets dom af 21. juni 2017 i sag 306/2016 som gengivet
i UfR 2017.2929 H og Højesterets dom af 31. maj 2022 i sag
134/2018 og 141/2018 som gengivet i UfR 2022.3378 H.
Retsplejelovens § 1018 h er en procesregel, som indeholder
en forenklet adgang til at fremsætte et erstatningskrav og
til efter anmodning at få anklagemyndigheden til at indbringe
et eventuelt afslag for domstolene, der som udgangspunkt behandler
sagen i strafferetsplejens former.
Retsplejelovens § 1018 h er afgrænset til
erstatningskrav, der rejses i anledning af strafferetlig
forfølgning. Rigsadvokaten har i en konkret sag truffet
afgørelse om, at retsplejelovens § 1018 h ikke omfatter
forurettedes erstatningskrav som følge af, at en
omgørelse af en påtaleopgivelse ikke var blevet
meddelt den, der havde været sigtet, inden udløbet af
fristen i retsplejelovens § 724, stk. 2.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Partierne bag aftalen om initiativer vedrørende
omgørelsesfristen er enige om at udvide
anvendelsesområdet for retsplejelovens § 1018 h,
så forurettede i straffesager om voldtægt, overgreb
på børn eller andet seksuelt forhold end samleje
fremover kan få et krav om erstatning eller
godtgørelse i anledning af fejl hos politiet eller
anklagemyndigheden vedrørende omgørelsesfristen
behandlet efter den forenklede proces i retsplejelovens kapitel 93
a om erstatning i anledning af strafferetlig
forfølgning.
Det er Justitsministeriets vurdering, at sådan en
udvidelse af anvendelsesområdet for retsplejelovens §
1018 h vil gøre det lettere for forurettede at få
behandlet sager om erstatningskrav, der rejses af forurettede, i
anledning af fejl hos politiet eller anklagemyndigheden
vedrørende omgørelsesfristen. Det bemærkes, at
bestemmelsen ikke vil give en bedre ret til erstatning end efter de
gældende regler. Det bemærkes endvidere, at
anklagemyndigheden ikke er bekendt med, at der findes eksempler
på sager, hvor der er tilkendt erstatning på baggrund
af fejl hos politiet eller anklagemyndigheden vedrørende
omgørelsesfristen i lignende sager.
Det foreslås på den baggrund, at muligheden for at
få erstatningskrav behandlet efter den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a udvides.
Efter den foreslåede ordning vil erstatningskrav, der
rejses på grundlag af dansk rets almindelige
erstatningsregler, kunne behandles efter den forenklede proces,
når de rejses af den forurettede i sager om
overtrædelse af § 210 (incest), § 216
(voldtægt), § 222, stk. 2 (samleje med person under 15
år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed),
§ 223, stk. 1 (samleje m.v. med en person under 18 år,
der er stedbarn, plejebarn eller betroet den pågældende
til undervisning eller opdragelse), eller § 225, jf. §
216, § 222, stk. 2, eller § 223, stk. 1
(overtrædelse af de nævnte bestemmelser ved andet
seksuelt forhold end samleje), som følge af, at forurettede
ikke har haft tilstrækkelig mulighed for at klage over en
afgørelse om påtaleopgivelse, at forurettedes klage
over en afgørelse om påtaleopgivelse ikke er blevet
behandlet inden udløbet af omgørelsesfristen, eller
at en afgørelse om omgørelse af påtaleopgivelse
ikke er blevet meddelt den, der har været sigtet, inden
udløbet af omgørelsesfristen.
Behandling af erstatningskrav efter den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a vil medføre, at kravet vil
kunne blive behandlet af anklagemyndigheden, og at
anklagemyndigheden efter anmodning vil indbringe et eventuelt
afslag for retten, der som udgangspunkt vil behandle sagen i
strafferetsplejens former. Det betyder bl.a., at det er
statsadvokaten, der tager sig af de praktiske foranstaltninger i
forbindelse med sagens oversendelse, og at statsadvokaten
forelægger sagen for retten.
Den foreslåede bestemmelse vil således gøre
adgangen til at få taget stilling til et krav om erstatning
mindre byrdefuld for den forurettede, men den vil ikke give en
bedre ret til erstatning end efter de gældende regler.
Det vil fortsat bero på dansk rets almindelige
erstatningsregler, om den forurettede i det konkrete tilfælde
har ret til erstatning.
Det bemærkes i den forbindelse, at formuleringen om, at
kravet rejses »som følge af« de situationer, der
er nævnt i nr. 1-3, ikke vil have betydning for vurderingen
af ansvarsgrundlaget. Det vil således fortsat bero på
en vurdering efter dansk rets almindelige erstatningsregler, om
politiet eller anklagemyndigheden har handlet
ansvarspådragende i den konkrete situation, og om der i
øvrigt er grundlag for erstatning.
Den foreslåede udvidelse af bestemmelsen vil ikke i
øvrigt indebære ændringer i
anvendelsesområdet for retsplejelovens § 1018 h.
Forslaget vil desuden ikke afskære forurettede fra at rejse
krav om erstatning efter dansk rets almindelige erstatningsregler
uden for den forenklede proces i retsplejelovens kapitel 93 a.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede udvidelse af ordningen om forenklet proces
for behandling af visse erstatningskrav forventes at medføre
begrænsede negative økonomiske konsekvenser i form af
merudgifter for anklagemyndigheden som følge af et forventet
begrænset yderligere antal sager. De økonomiske
konsekvenser vil kunne håndteres inden for de eksisterende
rammer.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for staten.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevant for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om udvidelse af ordningen om forenklet proces for
behandling af visse erstatningskrav vurderes at medføre
positive administrative konsekvenser for borgerne, da adgangen til
at få taget stilling til et krav om erstatning vil være
mindre byrdefuld for den forurettede i de omfattede sager.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. januar 2024
til den 7. februar 2024 (28 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige byretter,
Advokatnævnet, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty
International, Center for Voldsramte, Danner, Dansk Kvindesamfund,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Familieadvokater, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Dialog mod vold, Digitalt Ansvar,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, Kvinderådet, Kvinfo, Københavns Universitet
(Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen for Voldsramte Kvinder, Landsforeningen KRIM,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Lev uden Vold,
Offerrådgivningerne i Danmark, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Røde Kors, Syddansk Universitet (Juridisk
Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus
Universitet (Juridisk Institut).
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Udvidelsen af ordningen om forenklet
proces for behandling af visse erstatningskrav forventes at
medføre begrænsede negative økonomiske
konsekvenser i form af merudgifter for anklagemyndigheden som
følge af et forventet begrænset yderligere antal
sager. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Udvidelsen af ordningen om forenklet
proces for behandling af visse erstatningskrav vurderes at
medføre positive administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af ikke
erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af retsplejelovens § 724, stk. 2, at hvis
der er truffet afgørelse om påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald, kan strafforfølgning mod den, der har
været sigtet, kun fortsættes efter den overordnede
anklagemyndigheds bestemmelse, hvis afgørelse herom er
meddelt den pågældende med Digital Post eller med
anbefalet brev inden 2 måneder fra afgørelsen om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig meddelelse, eller betingelserne for
genoptagelse efter retsplejelovens § 975 (f.eks. nye
væsentlige beviser) er til stede.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 724, stk.
2, at »2 måneder« ændres til
»4 måneder«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at en
omgørelse af en afgørelse om påtaleopgivelse
eller tiltalefrafald fremover vil kunne meddeles den sigtede inden
4 måneder fra afgørelsens dato. Fristen vil som hidtil
blive forlænget, hvis sigtedes forhold har hindret rettidig
meddelelse.
Til nr. 2
Retsplejelovens kapitel 93 a indeholder regler om erstatning i
anledning af strafferetlig forfølgning.
Det foreslås, at der i overskriften til kapitel 93 a efter
»forfølgning« indsættes:
»m.v.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at det
vil fremgå af kapiteloverskriften, at kapitlet ikke vil
være afgrænset til erstatning i anledning af
strafferetlig forfølgning.
Ændringen skal ses i sammenhæng med lovforslagets
§ 1, nr. 3, hvor det foreslås at indsætte en ny
bestemmelse i kapitel 93 a, hvorefter erstatningskrav
vedrørende omgørelsesfristen, der på grundlag
af dansk rets almindelige erstatningsregler rejses af den
forurettede, i visse tilfælde vil kunne behandles efter den
forenklede proces i kapitel 93 a.
Til nr. 3
Det følger af retsplejelovens § 1018 h, at
erstatningskrav, der på grundlag af dansk rets almindelige
erstatningsregler rejses af sigtede, domfældte eller andre i
anledning af strafferetlig forfølgning, på
begæring behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel
93 a.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 1018 h, stk. 2. Efter den
foreslåede bestemmelse behandles efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 93 a, bortset fra § 1018 e, stk. 1, 5.
pkt., på begæring endvidere erstatningskrav, der
på grundlag af dansk rets almindelige erstatningsregler
rejses af den forurettede i sager om overtrædelse af
straffelovens § 210 (incest), § 216 (voldtægt),
§ 222, stk. 2 (samleje med person under 15 år ved
udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed), § 223, stk.
1 (samleje m.v. med en person under 18 år, der er stedbarn,
plejebarn eller betroet den pågældende til undervisning
eller opdragelse), eller § 225, jf. § 216, § 222,
stk. 2, eller § 223, stk. 1 (overtrædelse af de
nævnte bestemmelser ved andet seksuelt forhold end samleje),
i de tilfælde, der er nævnt i de foreslåede nr.
1-3.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
forurettede i sager om overtrædelse af de nævnte
bestemmelser i de tilfælde, der er nævnt i nr. 1-3, vil
kunne få erstatningskrav, der rejses på baggrund af
dansk rets almindelige erstatningsregler, behandlet efter den
forenklede proces i retsplejelovens kapitel 93 a.
Sådanne erstatningskrav vil således kunne blive
behandlet af anklagemyndigheden, jf. retsplejelovens § 1018 e.
Hvis et erstatningskrav ikke imødekommes, vil den
erstatningssøgende desuden kunne anmode anklagemyndigheden
om at indbringe kravet for retten, der som udgangspunkt vil
behandle sagen i strafferetsplejens former, jf. § 1018 f.
Fristen for at fremsætte krav efter retsplejelovens §
1018 e, stk. 1, 5. pkt., som er to måneder efter, at
indgrebet er ophørt, vil ikke gælde for
erstatningskrav omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Sådanne erstatningskrav vil således også kunne
fremsættes på et senere tidspunkt. Det bemærkes
dog, at dette ikke vil have betydning for, om kravet vil være
forældet efter de almindelige forældelsesregler.
Det vil fortsat bero på dansk rets almindelige
erstatningsregler, om den forurettede i det konkrete tilfælde
har ret til erstatning.
Det bemærkes i den forbindelse, at formuleringen om, at
kravet rejses »som følge af« de situationer, der
er nævnt i nr. 1-3, ikke vil have betydning for vurderingen
af ansvarsgrundlaget. Det vil således fortsat bero på
en vurdering efter dansk rets almindelige erstatningsregler, om
politiet eller anklagemyndigheden har handlet
ansvarspådragende i den konkrete situation, og om der i
øvrigt er grundlag for erstatning.
Det forslåede nye stk. 2 i § 1018 h vil ikke
indebære ændringer i anvendelsesområdet for den
gældende bestemmelse i § 1018 h (fremover § 1018 h,
stk. 1). Forslaget vil desuden ikke afskære forurettede fra
at rejse krav om erstatning efter dansk rets almindelige
erstatningsregler uden for den forenklede proces i retsplejelovens
kapitel 93 a.
Det bemærkes, at de omfattede
straffelovsovertrædelser vil svare til dem, der er omfattet
af retsplejelovens § 741 a, stk. 2, hvorefter forurettede skal
have beskikket en advokat, medmindre den pågældende
efter at være vejledt om retten til beskikkelse af en advokat
frabeder sig det. Den beskikkede advokat vil kunne bistå
forurettede i forbindelse med fremsættelsen af et eventuelt
erstatningskrav omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Ifølge det foreslåede §
1018 h, stk. 2, nr. 1, vil den udvidede adgang til at
få erstatningskrav behandlet efter den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a finde anvendelse, hvis kravet rejses
af forurettede som følge af, at forurettede ikke har haft
tilstrækkelig mulighed for at klage over en afgørelse
om påtaleopgivelse.
Den foreslåede bestemmelse vil som udgangspunkt omfatte
tilfælde, hvor forurettede ikke har haft 4 uger til at klage,
jf. klagefristen i retsplejelovens § 102, stk. 1. Det vil
indebære, at tilfælde, hvor forurettede ikke har
fået meddelelse om en afgørelse om
påtaleopgivelse senest 4 uger inden udløbet af fristen
i retsplejelovens § 724, stk. 2, som udgangspunkt vil
være omfattet. Bestemmelsen vil desuden som udgangspunkt
omfatte tilfælde, hvor der ikke er givet klagevejledning
senest 4 uger inden udløbet af fristen i § 724, stk.
2.
Forurettede vil dog efter omstændighederne kunne have haft
tilstrækkelig mulighed for at klage efter den
foreslåede bestemmelse, selv om forurettede har fået
meddelelse om en afgørelse om påtaleopgivelse eller
klagevejledning senere end 4 uger inden udløbet af fristen i
§ 724, stk. 2. Om det er tilfældet vil bero på en
konkret vurdering, hvor der bl.a. vil kunne lægges vægt
på sagens kompleksitet og hvor lang tid, der er
forløbet mellem, at forurettede fik meddelelse om
afgørelsen samt klagevejledning, og udløbet af
fristen i § 724, stk. 2. Det forudsættes desuden, at
bestemmelsen ikke vil kunne anvendes, hvis en manglende eller sen
underretning af forurettede skyldes forurettedes forhold.
Det bemærkes dog, at forurettede altid vil have haft
tilstrækkelig mulighed for at klage efter den
foreslåede bestemmelse, hvis forurettede faktisk har klaget
inden udløbet af fristen i § 724, stk. 2.
Det vil ikke være en betingelse efter den foreslåede
bestemmelse, at den overordnede anklagemyndighed ville have omgjort
afgørelsen om påtaleopgivelse, hvis den forurettede
havde klaget over den.
Omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2,
vil være 4 måneder fra den dato, hvor der er truffet
afgørelse om påtaleopgivelse, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig meddelelse, jf. lovforslagets §
1, nr. 1.
Ifølge det foreslåede §
1018 h, stk. 2, nr. 2, vil den udvidede adgang til at
få erstatningskrav behandlet efter den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a finde anvendelse, hvis kravet rejses
af forurettede som følge af, at forurettedes klage over en
afgørelse om påtaleopgivelse ikke er blevet behandlet
inden udløbet af fristen i § 724, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte tilfælde,
hvor der ikke er truffet endelig afgørelse i en sag
angående den forurettedes klage over en afgørelse om
påtaleopgivelse inden udløbet af
omgørelsesfristen.
Det bemærkes, at det ikke vil være en
forudsætning, at den overordnede anklagemyndighed ville have
omgjort afgørelsen om påtaleopgivelse, hvis den
forurettedes klage var blevet behandlet inden udløbet af
fristen i § 724, stk. 2.
Omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2,
vil være 4 måneder fra den dato, hvor der er truffet
afgørelse om påtaleopgivelse, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig meddelelse, jf. lovforslagets §
1, nr. 1.
Ifølge det foreslåede §
1018 h, stk. 2, nr. 3, vil den udvidede adgang til at
få erstatningskrav behandlet efter den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a finde anvendelse, hvis kravet rejses
af forurettede som følge af, at en afgørelse om
omgørelse af påtaleopgivelse ikke er blevet meddelt
den, der har været sigtet, inden udløbet af fristen i
§ 724, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte tilfælde,
hvor der er truffet endelig afgørelse om omgørelse af
en afgørelse om påtaleopgivelse, men hvor denne
afgørelse ikke er blevet meddelt den, der har været
sigtet, inden udløbet af omgørelsesfristen.
Bestemmelsen vil omfatte tilfælde, hvor der ikke er sket
meddelelse af afgørelsen om omgørelse med Digital
Post eller med anbefalet brev, jf. retsplejelovens § 724, stk.
2. Det vil ikke være en forudsætning, at den
forurettede har klaget over afgørelsen om
påtaleopgivelse.
Omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2,
vil være 4 måneder fra den dato, hvor der er truffet
afgørelse om påtaleopgivelse, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig meddelelse, jf. lovforslagets §
1, nr. 1.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 1018
h, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, vil finde anvendelse
på krav, der fremsættes fra og med den 1. juli 2024.
Dette vil også gælde eventuelle erstatningskrav, som
måtte vedrøre forhold, der ligger forud for den 1.
juli 2024. Dette vil dog ikke have betydning for, om kravet vil
være forældet efter de almindelige regler om
forældelse.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 1, nr. 1, ikke finder anvendelse på afgørelser
om påtaleopgivelser og tiltalefrafald, der er truffet
før lovens ikrafttræden. For sådanne
afgørelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Den foreslåede overgangsbestemmelse vil medføre, at
den gældende omgørelsesfrist på 2 måneder
vil gælde for afgørelser om påtaleopgivelser og
tiltalefrafald, der er truffet før den 1. juli 2024.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland. Det skyldes, at der for Færøerne og
Grønland gælder særlige retsplejelove.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1655 af 25. december 2022, som
ændret senest ved § 3 i lov nr. 1786 af 28. december
2023, foretages følgende ændringer: | §
724. --- Stk. 2. Er der
truffet afgørelse om påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald, kan strafforfølgning mod den, der har
været sigtet, kun fortsættes efter den overordnede
anklagemyndigheds bestemmelse, hvis afgørelsen er meddelt
den pågældende med Digital Post eller med anbefalet
brev inden 2 måneder fra afgørelsens dato, medmindre
sigtedes forhold har hindret rettidig meddelelse eller
betingelserne for genoptagelse efter § 975 er til stede. Stk. 3.
--- | 1. I § 724, stk. 2, ændres »2
måneder« til: »4 måneder«. | Kapitel 93 a Erstatning i
anledning af strafferetlig forfølgning | 2. I overskriften til kapitel 93 a indsættes
efter »forfølgning«: »m.v.« | § 1018 h.
--- | 3. I § 1018 h indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Efter reglerne i dette kapitel, bortset fra § 1018 e, stk. 1,
5. pkt., behandles på begæring endvidere
erstatningskrav, der på grundlag af dansk rets almindelige
erstatningsregler rejses af den forurettede i sager om
overtrædelse af straffelovens § 210, § 216, §
222, stk. 2, § 223, stk. 1, eller § 225, jf. § 216,
§ 222, stk. 2, eller § 223, stk. 1, som følge af,
at 1) forurettede ikke har haft
tilstrækkelig mulighed for at klage over en afgørelse
om påtaleopgivelse, 2) forurettedes klage over en
afgørelse om påtaleopgivelse ikke er blevet behandlet
inden udløbet af fristen i § 724, stk. 2, eller 3) en afgørelse om omgørelse
af påtaleopgivelse ikke er blevet meddelt den, der har
været sigtet, inden udløbet af fristen i § 724,
stk. 2.« |
|