Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 7. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Radikale Venstre og Alternativets medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling.
Alternativets medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 3-9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M og KF) vil stemme imod ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DD, SF, LA, EL, RV, DF og ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, M og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD) indstiller lovforslag A til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af
lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme for
lovforslaget med de af indenrigs- og sundhedsministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslag A til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 2. Mindretallet
indstiller lovforslag B til vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget
om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
stemme for lovforslaget med de af indenrigs- og sundhedsministeren
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslag A til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller lovforslag B
til forkastelse ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse ved 3. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslag A til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 2. Mindretallet
indstiller lovforslag B til forkastelse
ved 3. behandling.
Et sjette
mindretal i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller lovforslag B
til vedtagelse ved 3. behandling.
Et syvende
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslag A til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (RV
og ALT), tiltrådt af et mindretal
(DD, SF, LA, EL og DF):
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. (Styrkelse af mindreårige patienters
rettigheder, videregivelse af oplysninger til politiet i
forbindelse med fælles udkørsel til borgere
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-7 og 13-15, §§ 2
og 3, § 4, stk. 1 og 2, og § 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. (Anvendelse af metaldetektorer)« omfattende
§ 1, nr. 8-12, § 4, stk. 1 og 3, og § 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(DD og EL):
2) Nr. 6
og 7 udgår.
[Ministerens bemyndigelse til at
ændre hyppigheden af, hvor ofte notat ved
bæltefiksering skal udarbejdes, udgår af
lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M og KF):
3) Nr. 8
affattes således:
»8. I overskriften til kapitel 5 a indsættes
efter »bagagescannerne«:
»,metaldetektorer«.«
[Korrektion]
4) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
19 a, stk. 7, 1. pkt., ændres »og 6« til:
», 6 og 8«.«
[Sproglig rettelse]
5)
Efter nr. 13 indsættes:
»01. I §
20, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 1, stk.
4« til: »§ 1, stk. 5«.«
[Ændring som konsekvens af
det foreslåede § 1, nr. 1]
6) I
det under nr. 15 foreslåede § 37, stk. 1, 2. pkt., ændres
»stk. 1.« til: »1. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
Til § 4
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 15, har virkning fra den 11. januar 2023.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Virkningsbestemmelse]
8) I
stk. 2, der bliver stk. 3, ændres
»§ 1, nr. 1-4,« til: »§ 1, nr.
1-3,«.
[Rettelse af henvisning]
9)
Efter stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 4.
For patienter under 15 år, for hvem der er iværksat
tvangsforanstaltninger eller frihedsberøvelse før
lovens ikrafttræden, finder det hidtil gældende §
4, stk. 6, i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 185 af 1. februar 2022, fortsat
anvendelse.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
[Overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to lovforslag (A og B).
Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget ved 2. behandling, vil de to lovforslag blive
viderebehandlet, herunder stemt om, hver for sig.
Lovforslag B omfatter forslaget om, at det
vil blive muligt at anvende metaldetektorer på psykiatriske
afdelinger og ambulatorier ved mistanke om, at patienter eller
andre, der søger adgang til afdelinger eller ambulatorier,
søger at medbringe farlige genstande som eksempelvis knive
eller skydevåben, og at det vil blive muligt at anvende
metaldetektorerne rutinemæssigt på retspsykiatriske
afdelinger og ambulatorier.
Lovforslag A omfatter den øvrige del
af det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Ministeren fastsætter efter
gældende regler nærmere regler om, hvor ofte den faste
vagt for bæltefikserede patienter skal observere patientens
aktuelle tilstand, hvad vagten skal observere, og hvad vagten skal
notere. Det forudsættes herved i forarbejderne til den
gældende lovbestemmelse, at det i retningslinjerne
fastlægges, at notater skal udarbejdes som minimum hvert 15.
minut.
Lovforslagets § 1, nr. 6 og 7,
indebærer, at ministeren kan ændre hyppigheden af, hvor
ofte notater vil skulle udarbejdes.
Alternativet foreslår med
ændringsforslaget, at denne bemyndigelse udgår af
lovforslaget. Det forudsættes herved fortsat uændret,
at det i retningslinjerne fastlægges, at notater skal
udarbejdes som minimum hvert 15. minut.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 1, nr. 8,
vedrørende overskriften til kapitel 5 a indsættes der
i overskriften til kapitel 5 a og i § 19 en henvisning til
»metaldetektorer«.
Det
foreslås at »og i § 19 indsættes efter
»bagagescannere«: »metaldetektorer««
ændres til: »indsættes efter
»bagagescannere«: », metaldetektorer«.
Ændringsforslaget vil medføre,
at der ikke foretages en ændring af § 19, da
bagagescannere m.v. ikke er nævnt i bestemmelsen. Der er
således tale om en korrektion uden indholdsmæssig
betydning.
Baggrunden er, at ministeriet er blevet
opmærksom på, at lovforslagets § 1, nr. 9 og 12,
allerede indsætter »metaldetektorer« i § 19
a, stk. 2, 3 og 8. Der skal derfor ikke være en henvisning
til § 19 a i lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 4
Det
fremgår af psykiatrilovens § 19 a, stk. 7, at
overlægen kan beslutte, at medikamenter, rusmidler, farlige
genstande og mobiltelefoner eller lignende kommunikationsudstyr,
som bliver fundet ved indgreb efter stk. 1, 2, 6 og §§ 19
c og d, tages i forvaring. Overlægen skal overlade til
politiet at afgøre, om medikamenter, rusmidler og farlige
genstande besiddes i strid med den almindelige lovgivning, herunder
lovgivningen om euforiserende stoffer og lovgivningen om
våben m.v.
Efter
lovforslagets § 1, nr. 10, ændres 19 a, stk. 7, 1. pkt.,
således at der efter »6« indsættes »,
8«.
Det
foreslås, at i § 19 a, stk. 7. 1. pkt. ændres
»og 6« til: », 6 og 8«.
Baggrunden for
ændringsforslaget er en fejl i lovbekendtgørelse nr.
185 af 1. februar 2022, idet § 1, nr. 5, i ændringslov
nr. 2618 af 28. december 2021 ikke er blevet indarbejdet korrekt,
således at der før »6« er et
»og«, hvor der rettelig skulle have været et
komma.
Der er således tale om en korrektion
uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Det
fremgår af psykiatrilovens § 20, at oplysning om enhver
anvendelse af tvang, jf. §§ 5-10 a, 12, 13, 14-17 a, 18
a, 18 c, § 18 d, stk. 2, for så vidt angår
personlig skærmning, der uafbrudt varer mere end 24 timer, og
§ 18 f, skal tilføres afdelingens tvangsprotokol med
angivelse af indgrebets nærmere indhold og begrundelse. Det
samme gælder enhver ordination efter § 18 samt indgreb i
henhold til denne lov foretaget over for mindreårige, hvor
forældremyndighedens indehaver, jf. § 1, stk. 4, giver
informeret samtykke på den mindreåriges vegne.
Det
foreslås, at henvisningen til »§ 1, stk. 4«,
i § 20, stk. 1, 2. pkt., ændres til »§ 1,
stk. 5«.
Baggrunden er,
at der med lovforslagets § 1, nr. 1, foretages ændringer
i § 1, stk. 4, hvorved nummeringen ændres. Henvisningen
i § 20, stk. 1, 2. pkt., er herefter ikke korrekt.
Til nr. 6
Det fremgår af psykiatrilovens §
37, stk. 1, at Det Psykiatriske Patientklagenævn ved
Nævnenes Hus efter anmodning fra patienten eller
patientrådgiveren skal indbringe sine afgørelser
vedrørende tvangsindlæggelse, tvangstilbageholdelse,
tilbageførseltvangsfiksering, beskyttelsesfiksering,
oppegående tvangsfiksering på Sikringsafdelingen under
Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland og aflåsning
af døre i afdelingen for retten efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 43 a.
I lovforslagets § 1, nr. 15, henvises
der til »§ 37, stk. 1«.
Det foreslås, at henvisningen til
»§ 37, stk. 1«, ændres til »§ 37,
1. pkt.«
Der er tale om en korrektion uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets §
4, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juni 2024.
Det foreslås, at der efter stk. 1
indsættes et nyt stk. 2, hvor det fremgår, at
lovforslagets § 1, nr. 15, har virkning fra den 11. januar
2023.
Ændringsforslaget vil medføre,
at patienter, som har anlagt sag ved domstolene efter dommen fra
Højesteret den 11. januar 2023, vil blive omfattet af
lovforslagets § 1, nr. 15, og således vil blive omfattet
af retsplejelovens kapitel 43 a.
Med lovforslagets § 1, nr. 15,
indsættes der et 2. pkt. i § 37, stk. 1, hvorefter
patientens krav om erstatning behandles efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 43 a, uanset om der for retten er tvist om
lovligheden af frihedsberøvelse eller tvangsfiksering i
henhold til stk. 1. I psykiatrilovens § 37, stk. 1,
fremgår det, at Det Psykiatriske Patientklagenævn ved
Nævnenes Hus efter anmodning fra patienten eller
patientrådgiveren skal indbringe sine afgørelser
vedrørende tvangsindlæggelse, tvangstilbageholdelse,
tilbageførseltvangsfiksering, beskyttelsesfiksering,
oppegående tvangsfiksering på Sikringsafdelingen under
Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland og aflåsning
af døre i afdelingen for retten efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 43 a.
Baggrunden for lovforslagets § 1, nr.
15, er en dom fra Højesteret af 11. januar 2023 (sagsnummer
BS-14077/2022-HJR) som fastslog, at retsplejelovens kapitel 43 a
ikke fandt anvendelse i en sag, som angik en patient, som havde
været ulovligt tvangsfikseret under en indlæggelse
på en psykiatrisk afdeling, og hvor der for retten ikke var
tvist om, hvorvidt frihedsberøvelsen var lovlig, og da Det
Psykiatriske Patientklagenævn havde truffet afgørelse
om, at fikseringen af patienten var ulovlig og den ansvarlige
region ikke havde anfægtet nævnets afgørelse
(Ugeskrift for Retsvæsen 2023, side 1358).
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets §
4, stk. 2, der bliver stk. 3, at lovforslagets § 1, nr. 1-4,
ikke finder anvendelse for patienter under 15 år, for hvem
der er iværksat tvangsforanstaltninger eller
frihedsberøvelse før lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at henvisningen til
»§ 1, nr. 1-4,« ændres til »§ 1,
nr. 1-3,«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslagets nr. 8, hvor der indsættes en
selvstændig overgangsbestemmelse for personer, der indtil
lovens ikrafttræden var omfattet af psykiatrilovens § 4,
stk. 6, som med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås
ophævet.
Til nr. 9
Det fremgår af psykiatrilovens §
4, stk. 6, at mindreårige under 15 år, hvis
forældre har givet samtykke til behandlingen, skal tilbydes
en opfølgende samtale efter ophør af indgrebet. Det
samme gælder den mindreåriges forældre.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere regler herom.
Det fremgår af lovforslagets §
4, stk. 1, at loven skal træde i kraft den 1. juni 2024.
Det foreslås, at der efter stk. 2,
der bliver stk. 3, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
For patienter under 15 år, for hvem der er iværksat
tvangsforanstaltninger eller frihedsberøvelse før
lovens ikrafttræden, finder det hidtil gældende §
4, stk. 6, i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 185 af 1. februar 2022, fortsat
anvendelse.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
Med ændringsforslaget vil
mindreårige patienter under 15 år, for hvem der er
iværksat tvangsforanstaltninger eller frihedsberøvelse
før lovens ikrafttræden den 1. juni 2024, og den
mindreåriges forældre skulle tilbydes en
opfølgende samtale efter lovens ikrafttrædelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. februar
2024 og var til 1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 30. november 2024 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 108. Den 29. februar
2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Lars Arne Christensen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann
Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg
Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |