Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 21. maj 2024
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet
Danmarksdemokraternes, Socialistisk
Folkepartis, Liberal Alliances, Det Konservative Folkepartis,
Radikale Venstres, Dansk Folkepartis og Alternativets medlemmer af
udvalget bakker op om lovforslagets formål om at tilpasse
apotekernes økonomimodel, så der skabes større
incitamenter for apotekerne til at fokusere på den
sundhedsfaglige kerneopgave, samtidig med at der fortsat skal
sikres tilgængeligheden af lægemidler i både
land- og byområder.
DD, SF, LA, KF, RV, DF og ALT
bemærker og bakker op om ministerens svar på
spørgsmål 9, hvoraf fremgår:
»Det er helt afgørende for
mig, at alle danskere har rimelig adgang til lægemidler. Det
må aldrig blive uforholdsmæssigt besværligt at
komme til et apotek, bare fordi man bor uden for de store byer.
Efter de gældende regler skal en borger maksimalt have 15 km.
til det nærmeste apotek. Lægemiddelstyrelsen kan i den
forbindelse påbyde eksisterende bevillingshavere at overtage
en apoteksbevilling i et yderområde, hvis der ikke er
frivillig efterspørgsel. Det holder vi fast i med dette
lovforslag.
Med lovforslaget vil der rigtignok
også stadig være støtte til apoteker i
landdistrikterne, hvor omsætningsgrundlaget ikke er så
stort, som det er i byerne. Det vil ske igennem
tilgængelighedstilskuddet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt
Lægemiddelstyrelsen evaluerer løbende apotekssektorens
økonomi og tilgængelighed, og jeg er meget åben
for at følge op politisk, såfremt sektorens
økonomi måtte udvikle sig i en uhensigtsmæssig
retning.«
DD, SF, LA, KF, RV, DF og ALT opfordrer i
forlængelse heraf ministeren til inden 2 år fra lovens
ikrafttræden at evaluere lovforslagets virkning for
udviklingen i apotekssektorens økonomi og
tilgængelighed.
DD, SF, LA, KF, RV, DF og ALT
bemærker og bakker op om ministerens svar på
spørgsmål 7, hvoraf bl.a. fremgår:
»Ministeriet vil derfor gerne
invitere relevante interessenter, inkl. FDOA, til deltagelse i en
følgegruppe, der løbende skal kvalificere, hvilke
sundhedsydelser apotekerne med fordel kan varetage, og i hvilket
omfang disse kan ydes digitalt. I dette regi vil vi også
drøfte ideer og forslag, der kan understøtte den
videre modernisering, digitalisering og innovation i
sektoren.«
DD, SF, LA, KF, RV, DF og ALT opfordrer i
forlængelse heraf ministeren til at orientere udvalget om
resultaterne af arbejdet i følgegruppen, herunder hvilke
konkrete forslag arbejdet resulterer i.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om
ændring af lov om apoteksvirksomhed, lov om lægemidler
og sundhedsloven
(Justeringer af
den økonomiske styringsmodel for apotekssektoren, flere
muligheder for apotekernes og sygehusapotekernes aflastning af det
øvrige sundhedsvæsen og nedlæggelse af
voldgiftsnævnet for apoteksovertagelse m.v.)«
[Korrektion af lovforslagets
titel]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 2,
ændres i 2. pkt. »giver
anledning til at tro, at der handles« til: »giver
forbrugeren anledning til at tro, at denne handler«.
[Lovteknisk præcisering]
3) I
det under nr. 4 foreslåede § 3, stk. 3, ændres »en
sådan sundhedsperson« til: »en autoriseret
sundhedsperson«.
[Lovteknisk præcisering]
4)
Efter nr. 5 indsættes:
»01. I §
7, stk. 1, ændres »§ 53, stk. 1« til:
»§ 49, stk. 3«.
02. I
§ 7, stk. 3, ændres
»§ 49« til: »§ 49, stk.
3,«.«
[Lovteknisk præcisering]
5) I
det under nr. 7 foreslåede § 12, stk. 1, nr. 7, ændres to
steder »§ 12, stk. 1, nr. 1« til: »nr. 1, 2.
pkt.«
[Lovteknisk præcisering]
6) I
det under nr. 7 foreslåede § 12, stk. 1, nr. 8, ændres
»§ 12, stk. 1, nr. 1« til: »nr. 1, 2.
pkt.«
[Lovteknisk præcisering]
7) I
det under nr. 8 foreslåede § 12, stk. 7, indsættes efter
»sådanne sundhedsydelser, jf.«: »regler
fastsat i medfør af«.
[Lovteknisk præcisering]
8)
Efter nr. 9 indsættes:
»03. I §
26 ændres »§ 28, stk. 1« til:
»§ 28«.«
[Lovteknisk præcisering]
9) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 40 ændres
»regler om, at der kan ske fravigelse af de almindelige
vagttjenester« til: »om, at de almindelige
vagttjenester kan fraviges«.
[Lovteknisk præcisering]
10)
Efter nr. 13 indsættes:
»04. I §
46, stk. 2, ændres »§ 45, stk. 1«
til: »§ 45, stk. 1, 1. pkt.««
[Lovteknisk præcisering]
11) I
det under nr. 15 foreslåede § 50, stk. 4, 2. pkt., ændres
»udbetalinger og godtgørelser« til:
»udbetalinger af tilskud og godtgørelser«.
[Lovteknisk præcisering]
12) I
det under nr. 15 foreslåede § 50 b, stk. 4, ændres
»afgiften« til: »afgifterne«.
[Lovteknisk præcisering]
13) I
det under nr. 15 foreslåede § 50 c, stk. 5, 1. pkt., ændres
»de endelige årsregnskaber« til:
»apotekernes endelige årsregnskaber«.
[Lovteknisk præcisering]
14) I
det under nr. 15 foreslåede § 50 c, stk. 5, indsættes efter 3.
pkt. som nyt punktum:
»Har et apotek betalt for meget i
forhold til det pågældende apoteks endelige
omsætning, tilbagebetales differencen til det enkelte
apotek.«
[Lovteknisk præcisering]
15) I
det under nr. 15 foreslåede § 50 d, stk. 1, 1. pkt., ændres
»frihandelsgift« til:
»frihandelsafgift«.
[Sproglig korrektion]
16) Nr.
17 affattes således:
»17. I §
55, stk. 1, ændres »En regions sygehusapotek
eller en sygehusapoteksfilial« til: »Et sygehusapotek
eller sygehusapoteksfilial«, »regionens egne«
ændres til: »offentlige«, og »stk.
2-4« ændres til: »stk. 2-4, jf. dog stk.
3«.«
[Lovteknisk præcisering]
17) I
det under nr. 26 foreslåede § 63,
stk. 6, 1. pkt., ændres »betalingerne« to
steder til: »udbetalingerne til apotekervæsenets
pensionsordning«.
[Lovteknisk præcisering]
18)
Efter nr. 26 indsættes:
»05. I §
63, stk. 4, der bliver stk. 8, ændres
»bidrag« til: »afgift«.«
[Lovteknisk præcisering]
19)
Efter nr. 32 indsættes:
»06. I §
72, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 28, stk. 1, 2.
pkt.« til: »§ 28«.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 2
20) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 67, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 3«.
[Lovteknisk præcisering]
Ny paragraf
21)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 247 af 12. marts 2024, som ændret ved lov nr. 907 af 21.
juni 2022, § 2 i lov nr. 1778 af 28. december 2023 og lov nr.
1779 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 158, stk. 2, nr. 3, ændres
»læger« til: »autoriserede
sundhedspersoner«.
2. I
§ 158, stk. 3, ændres
»læger« til: »autoriserede
sundhedspersoner«, og »lægen« ændres
til: »sundhedspersonen«.«
[Konsekvensændring, der giver
mulighed for at fastsætte regler om betaling til andre
sundhedspersoner end læger, der foretager vaccinationer]
Til § 3
22) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, 02, 03, 12, 13, 04, 14-16, 26, 05, 27 og 28,
træder i kraft den 1. januar 2025.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at affatte lovforslagets
titel på ny til »Forslag til Lov om ændring af
lov om apoteksvirksomhed, lov om lægemidler og sundhedsloven
(Justeringer af den økonomiske styringsmodel for
apotekssektoren, flere muligheder for apotekernes og
sygehusapotekernes aflastning af det øvrige
sundhedsvæsen og nedlæggelse af voldgiftsnævn for
apoteksovertagelse m.v.)«.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at der med ændringsforslag nr. 21 indsættes en ny
paragraf i lovforslaget med ændringer af sundhedsloven.
Samtidig foreslås der i undertitlen en lovteknisk
ændring, hvor »apotekerne« ændres til
»apotekernes«. Ændringen præciserer, at der
er tale om apotekernes og sygehusapotekernes aflastning af det
øvrige sundhedsvæsen.
Til nr. 2
Det
foreslås i § 2, stk. 2, 2. pkt., at ændre
»giver anledning til at tro, at der handles« til:
»giver forbrugeren anledning til at tro, at denne
handler«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 3
Det
foreslås i § 3, stk. 3, at ændre »en
sådan sundhedsperson« til: »en autoriseret
sundhedsperson«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Det
foreslås i § 7, stk. 1, at ændre: »§
53, stk. 1« til: »§ 49, stk. 3«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 5
Det
foreslås i § 12, stk. 1, nr. 7, to steder at ændre
»§ 12, stk. 1, nr. 1« til: »nr. 1, 2.
pkt.«.
Der er tale om
lovtekniske præciseringer, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 6
Det
foreslås i § 12, stk. 1, nr. 8 at ændre
»§ 12, stk. 1, nr. 1« til: »nr. 1, 2.
pkt.«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 7
Det
foreslås i § 12, stk. 7 efter »sådanne
sundhedsydelser, jf.« at indsætte »regler fastsat
i medfør af«.
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, som ikke indebærer indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 8
Det
foreslås i § 26 at ændre »§ 28, stk.
1« til: »§ 28«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 9
Det
foreslås i § 40 at ændre »regler om, at der
kan ske fravigelse af de almindelige vagttjenester« til:
»om, at de almindelige vagttjenester kan fraviges«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 10
Det
foreslås i § 46, stk. 2, at ændre »§
45, stk. 1« til: »§ 45, stk. 1, 1.
pkt.«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Det
foreslås i § 50, stk. 4, 2. pkt., at ændre
»udbetalinger og godtgørelser« til:
»udbetalinger af tilskud og godtgørelser«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 12
Det foreslås i § 50 b, stk. 4,
at ændre »afgiften« til:
»afgifterne«.
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, som ikke indebærer indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 13
Det foreslås i § 50 c, stk. 5,
1. pkt. at ændre »de endelige
årsregnskaber« til: »apotekernes endelige
årsregnskaber«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 14
Det foreslås i § 50 c, stk. 5
efter 3. pkt. at indsætte som nyt punktum: »Har et
apotek betalt for meget i forhold til det pågældende
apoteks endelige omsætning, tilbagebetales differencen til
det enkelte apotek.«
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, som ikke indebærer indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 15
Det foreslås i § 50 d, stk. 1,
1. pkt. at ændre »frihandelsgift« til:
»frihandelsafgift«.
Der er tale om en sproglig korrektion, som
ikke indebærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 16
Det
foreslås i § 55, stk. 1 at ændre »En regions
sygehusapotek eller en sygehusapoteksfilial« til: »Et
sygehusapotek eller sygehusapoteksfilial«, »regionens
egne« ændres til: »offentlige«, og
»stk. 2-4« ændres til: »stk. 2-4, jf. dog
stk. 3«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 17
Det
foreslås i § 63, stk. 6, 1. pkt., to steder at
ændre »betalingerne« til: »udbetalingerne
til apotekervæsenets pensionsordning«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 18
Det foreslås i § 63, stk. 4, der
bliver stk. 8, at ændre »bidrag« til:
»afgift«.
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, som ikke indebærer indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 19
Det
foreslås i § 72, stk. 1, nr. 2, at ændre
»§ 28, stk. 1, 2. pkt.« til: »§
28«.
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 20
Det
foreslås, at i § 67, stk. 1, udgår », jf.
dog stk. 3«
Der er tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 21
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det, at der i § 3 i lov om apoteksvirksomhed
indsættes et nyt stk. 2 og 3.
Af det foreslåede § 3, stk. 2,
fremgår det, at en autoriseret sundhedsperson, som må
foretage vaccination, kan tilbyde vaccination på en apotekers
apoteksenheder uafhængigt af apotekeren.
Af det foreslåede § 3, stk. 3,
fremgår det, at en apoteker alene eller i forening med andre
apotekere kan tilbyde vaccinationer, der er omfattet af et
offentligt vaccinationsprogram, jf. regler udstedt i medfør
af sundhedslovens § 158, stk. 2, ved at indgå aftale med
en autoriseret sundhedsperson, som må foretage vaccination,
eller med en virksomhed, der har en sådan sundhedsperson
ansat.
Efter reglerne i sundhedsloven er det
imidlertid alene læger, der kan foretage vaccinationer i det
offentlige vaccinationsprogram, som regionsrådet yder
vederlagsfrit efter sundhedslovens § 158, stk. 1.
Det følger således af
sundhedslovens § 158, stk. 2, nr. 3, at indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke
vaccinationer der efter stk. 1 er omfattet af loven, herunder
regler om, hvilke læger der skal kunne foretage vaccination
og varetage vaccinationsopgaver efter loven.
Som en konsekvens af de foreslåede
§ 3, stk. 2 og 3, foreslås det at indsætte en ny
paragraf i lovforslaget med ændringer af sundhedslovens
§ 158.
Det foreslås i nr. 1, at ændre
»læger« til »autoriserede
sundhedspersoner« i sundhedslovens § 158, stk. 2, nr.
3.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at der kan fastsættes regler om, at andre
autoriserede sundhedspersoner end læger i visse
tilfælde, f.eks. hvor dette er fastsat i anden lovgivning,
kan udføre vaccination, herunder vaccinationer omfattet af
et offentligt vaccinationsprogram.
Den foreslåede ændring af
§ 158, stk. 2, nr. 3, vil samtidig bringe bestemmelsen i
overensstemmelse med reglerne i autorisationsloven § 54, stk.
4, hvorefter virksomhed som sygeplejerske og jordemoder bl.a.
omfatter anvendelse af visse nærmere bestemte vacciner og
lægemidler.
Efter sundhedslovens § 158, stk. 3,
kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere
regler om betaling til læger, der udfører
vaccinationer omfattet af stk. 2, herunder betalingens
størrelse og krav til, hvilke oplysninger lægen skal
indberette til regionen i forbindelse med sin anmodning om
betaling, og hvilke oplysninger regionerne skal indberette til de
centrale sundhedsmyndigheder i forbindelse med refusion af afholdte
udgifter til vaccinationer.
Som en konsekvens af de foreslåede
§ 3, stk. 2 og 3, foreslås det i nr. 2, at
»læger« ændres til »autoriserede
sundhedspersoner«, og at »lægen«
ændres til »sundhedspersonen« i sundhedslovens
§ 158, stk. 3.
De foreslåede ændringer vil
medføre, at bemyndigelsen i sundhedslovens § 158, stk.
3, fremover også vil omfatte andre sundhedspersoner end
læger.
Ændringsforslaget medfører
ingen merudgifter.
Til nr. 22
Det
foreslås at affatte § 3, stk. 2, således:
»§ 1, nr. 12-16, 26-28, 01, 02, 04 og 05, træder i
kraft den 1. januar 2025.«
Der er tale om en
konsekvensændring, som ikke indebærer
indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. februar
2024 og var til 1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 6. juli 2023 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 311
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Indenrigs- og
sundhedsministeren sendte den 10. december 2023 et revideret udkast
til lovforslaget til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 122. Den
29. februar 2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
31 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Lars Arne Christensen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann
Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg
Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |