L 124 Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven.

(Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 29-02-2024

Fremsat den 29. februar 2024 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)

20231_l124_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 29. februar 2024 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)

Forslag

til

Lov om ændring af dagtilbudsloven

(Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger)

§ 1

I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 17. januar 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 1771 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer:

1. Efter § 8 indsættes:

 »§ 8 a. I alderssvarende dagtilbud til børn mellem 0 og 2 år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde anvendes i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3.

Stk. 2. I alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn og indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3, hvis det fagligt kan begrundes.

Stk. 3. Det pædagogiske personales anvendelse af digitale redskaber i arbejdet med sprogvurdering og eventuel sprogstimulering af børn, jf. § 11 er ikke omfattet af stk. 1 og 2.«

2. Efter § 81 b indsættes:

 »§ 81 c. I private pasningsordninger til børn mellem 0 og 2 år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1.

Stk. 2. I private pasningsordninger til 3-årige børn og indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1, hvis det fagligt kan begrundes.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2024.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget udmønter principaftale af 31. oktober 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om brug af skærme i dagtilbud m.v.

Brug af digitale redskaber (computer, tv, mobiltelefoner og tablets) har generelt været stigende for børn og unge de seneste år - også for de yngste børn. Det fremgår af en rapport af 19. december 2022 fra VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd "Børn og unge i Danmark: Velfærd og trivsel 2022". Der henvises til side 139 i rapporten, der er offentliggjort på VIVEs hjemmeside.

Børns skærmtid er et generelt samfundsproblem. Aftalepartierne er i lyset heraf enige om, at dagtilbud og private pasningsordninger ikke skal bidrage yderligere til denne udvikling i den tid, børnene er i dagtilbud m.v. Børn skal, i en dagtilbudskontekst, bruge tiden i hinandens nærvær, på fællesskaberne, på at lege sammen og være sammen med nærværende pædagogisk personale.

Aftalepartierne har tillid til den pædagogiske praksis og de faglige vurderinger, men aftalepartierne er dog enige om, at der ud fra et forsigtighedsprincip skal være en langt mere restriktiv tilgang til brug af digitale redskaber i dagtilbud mv. Det skal blandt andet ses i lyset af, at de første leveår udgør en vigtig periode for små børns udvikling, hvor børnene er særligt sensitive og påvirkelige over for udsættelse for risikofaktorer i omsorgsmiljøet, jf. også Sundhedsstyrelsens notat af 6. oktober 2023 om anbefalinger om skærmbrug for børn under 2 år.

Lovgivningen sender i dag et signal om, at digitale redskaber kan være en del af det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddene. Aftalepartierne er enige om, at signalet skal ændres, så lovgivningen fremadrettet sender et signal om, at det klare udgangspunkt er, at børn ikke skal anvende eller eksponeres for digitale redskaber eller passiviseres foran en skærm i den tid, de er i dagtilbud mv.

Lovforslaget indebærer, at digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde kan anvendes i det pædagogiske arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alderssvarende dagtilbud og private pasningsordninger til børn mellem 0 og 2 år. Herudover indebærer lovforslaget, at digitale redskaber kun kan anvendes i det pædagogiske arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alderssvarende dagtilbud og private pasningsordninger til 3-årige børn og indtil skolestart, hvis det fagligt kan begrundes.

2. Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger

2.1. Gældende ret

Det fremgår af dagtilbudslovens § 7, stk. 1, at dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.

Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at dannelse refererer både til det pædagogiske formål, indhold og form, og at dannelse, ligestilling og demokrati må medtænkes i den daglige pædagogiske praksis, så børnene oplever at medvirke i og have indflydelse på udformning af dagligdagen og aktiviteterne uanset baggrund, køn, alder og kultur. Det fremgår videre, at det dannende indhold skal være meningsfuldt, udfordre barnet og være afsæt for børnenes måder at begribe og handle i en digitaliseret og global verden. Der henvises til Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 160 som fremsat, side 35.

Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 1, at der i alle dagtilbud skal udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for hele børnegruppen i alderen 0-2 år og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til skolestart. Hvis det enkelte dagtilbud har organiseret børnene i andre aldersgrupper, udarbejdes den pædagogiske læreplan på baggrund af denne organisering. I aldersintegrerede daginstitutioner kan der udarbejdes en pædagogisk læreplan under hensyntagen til aldersgrupper. I daginstitutioner med flere enheder skal den pædagogiske læreplan udarbejdes, så der tages højde for børnegruppernes sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger i de enkelte enheder, jf. stk. 3.

Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 3, at det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pædagogisk læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter og daglige rutiner giver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes. Det pædagogiske læringsmiljø skal tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at der med et pædagogisk læringsmiljø forstås et miljø, hvor der med afsæt i de centrale elementer i det pædagogiske grundlag arbejdes bevidst og målrettet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, og at pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud skal være baseret på et samspil mellem strukturelle parametre som personalets uddannelse og kompetencer, børnegruppernes størrelse, fysiske rammer, normering, digitale redskaber, den æstetiske udformning m.v. og en række proceselementer som det empatiske samspil med de andre børn og det pædagogiske personale, udfordrende dialoger og situationer, forældresamarbejdet og hverdagens rytme m.v. Der henvises til Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 160 som fremsat, side 38.

Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 968 af 28. juni 2018 om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer, som er udstedt med hjemmel i dagtilbudslovens § 8, stk. 9, at den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Det fremgår videre af bekendtgørelsens § 1, stk. 3, at det pædagogiske læringsmiljø skal tilrettelægges inden for og på tværs af seks pædagogiske læreplanstemaer, jf. §§ 3, 5, 7, 9, 11 og 13, hvor hvert tema er nærmere beskrevet i et bilag, og at de seks læreplanstemaer indeholder en række overordnede elementer, som børn i dagtilbud skal møde i det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet. Det fremgår videre, at det besluttes lokalt, hvordan de overordnede elementer konkret omsættes organisatorisk og pædagogisk i det pædagogiske læringsmiljø i hverdagen.

Det fremgår herudover af bekendtgørelsens § 10, at det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet, jf. dagtilbudslovens § 8, stk. 4, skal understøtte børns læring inden for natur, udeliv og science, jf. bekendtgørelsens bilag 5.

Af bilag 5, som omhandler læreplanstema nr. 5: "Natur, udeliv og science", fremgår bl.a. i forbindelse med temaet "Science", at børn kan stifte bekendtskab med forskellige teknologiske redskaber som eksempelvis GPS, digitalvægt, webkamera m.v., som giver børn mulighed for at udvikle en kreativ, produktiv og kritisk tilgang til anvendelse af teknologierne.

Det fremgår af dagtilbudslovens § 81 a, stk. 1, at den private pasningsordning skal tilrettelægges, så den fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer, og at arbejdet med læringsmiljøer efter 1. pkt. indholdsmæssigt skal stå mål med kravene til læring og læringsmiljøer i dagtilbud, jf. § 8, ligesom arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte private pasningsordning skal tage udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

Det fremgår af dagtilbudslovens § 5, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet i dagtilbuddene, herunder blandt andet det pædagogiske indhold, jf. §§ 5 a og 5 b. Det fremgår af dagtilbudslovens § 81, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal føre løbende tilsyn med private pasningsordninger.

Der er ikke fastsat regler for anvendelsen af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger i dagtilbudsloven.

2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Sundhedsstyrelsen offentliggjorde den 9. oktober 2023 nye anbefalinger om skærmbrug til børn, unge og forældre. Sundhedsstyrelsen anbefaler - som noget nyt - at børn under 2 år ikke bør bruge skærm uden aktivt samvær med en voksen. Sundhedsstyrelsen understreger som en del af den nye anbefaling målrettet forældre med børn under 2 år, at de mindste børn kan undvære skærm, uden de oplever, at det har negative konsekvenser for deres liv. Sundhedsstyrelsen fremhæver i tillæg hertil, at de mindste børn udvikler sig, når mennesker omkring dem er nærværende ved f.eks. at læse, synge og lave motoriske lege sammen med dem.

Af Sundhedsstyrelsens notat af 6. oktober 2023 om skærmbrug for børn under 2 år fremgår det bl.a., at de første 1.000 dage er af afgørende betydning for et barns sundhed og trivsel, hvorfor børn under 2 år betragtes som en samlet gruppe. Herudover fremgår, at det har været centralt for Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at der over for denne sårbare periode i livet er anlagt et forsigtighedsprincip. Det betyder, at til trods for at der ikke findes entydig evidens for, at skærmbrug har negative konsekvenser, så skal den videnskabelige usikkerhed ikke alene være grund til ikke at handle på dette område.

Af Sundhedsstyrelsens notat fremgår endvidere, at spæd- og småbørns skærmbrug stadig er et nyt forskningsområde, men at der generelt er enighed om, at små børn under to år ikke har gavn af at sidde alene med en skærm, og at det der har størst positiv betydning for de små børn og deres udvikling, er andre mennesker og fysisk og mentalt nærværende interaktion. Sundhedsstyrelsen fremhæver endeligt i deres notat, at der kan være specifikke målgrupper og forløb, hvor skærme i regi af velfærdsteknologi kan udgøre en lærende og understøttende funktion, eksempelvis i forbindelse med børn med handicap eller kognitive udfordringer f.eks. opmærksomhedsforstyrrelser.

Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at skærmbrug indebærer en risiko for, at skærmen erstatter andre aktiviteter, som er en vigtig del af børns udvikling, såsom fællesskab, leg, tilknytning og nærværende voksen-barn relationer.

Det foreslås på denne baggrund, at i alderssvarende dagtilbud til børn mellem 0 og 2 år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde anvendes i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3.

Det foreslås, at i private pasningsordninger til børn mellem 0 og 2 år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1.

Det foreslås videre, at i alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3, hvis det fagligt kan begrundes.

Det foreslås, at i private pasningsordninger til børn mellem 3 år og indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1, hvis det fagligt kan begrundes.

Det foreslås endvidere, at de foreslåede § 8 a, stk. 1 og 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, ikke finder anvendelse for så vidt angår det pædagogiske personales mulighed for at kunne anvende digitale redskaber i arbejdet med sprogvurderinger af børn og eventuel sprogstimulering, jf. dagtilbudslovens § 11.

Lovforslaget medfører ikke nye tilsynsforpligtigelser for kommunalbestyrelsen, men vil være en del af den allerede gældende forpligtigelse jf. dagtilbudslovens § 5, stk. 1, og § 81, stk. 1.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for kommunerne.

Lovforslaget indebærer ikke økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser for staten eller regionerne.

Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for lovforslaget.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. november 2023 til den 3. januar 2024 (41 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

ADHD-Foreningen, Ankestyrelsen, Autismeforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) - Lederforening, Børnenes Bureau, Børne- og kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Danmarks Private Skoler - grundskoler & gymnasier, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, DM - Dansk Magisterforening, Danske Dagbehandlingstilbuds Netværk, Danske Døves Landsforbund, Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, De Anbragtes Vilkår, DEA, Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, Fag og Arbejde, Foreningen af Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forældrenes Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, Gentofte Børnevenner, HK/Kommunal, HvorErDerEnVoksen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen Livsværk, Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD), Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige Børnepassere, Landssamråd for PPR-chefer, Lilleskolerne, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Selveje Danmark, Selvejende og private institutioners forening (Spifo), Sjældne Diagnoser, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund og Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF).

 
10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen.
Ingen.
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen.
Ingen.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Ingen.
Klimamæssige konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikkeerhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
JA
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 1, 1. pkt., at der i alle dagtilbud skal udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for hele børnegruppen i alderen 0-2 år og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til skolestart.

Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 3, 1. pkt., at det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pædagogisk læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter og daglige rutiner giver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.

Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., at det pædagogiske læringsmiljø skal tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

Der er ikke fastsat regler for anvendelsen af digitale redskaber i dagtilbud i dagtilbudsloven.

For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

Det foreslås, at der indsættes en ny § 8 a i dagtilbudsloven om anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud.

Det foreslås som stk. 1, at i alderssvarende dagtilbud til børn mellem 0 og 2 år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde anvendes i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3.

Med digitale redskaber forstås computer, tv, tablet og mobiltelefon.

Forslaget vil medføre, at alderssvarende dagtilbud målrettet børn mellem 0 og 2 år som udgangspunkt ikke vil kunne anvende digitale redskaber i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø.

Med anvendelse af digitale redskaber forstås, at barnets opmærksomhed er rettet mod digitale redskaber.

Små børn i disse tilbud vil som følge af den foreslåede bestemmelse således ikke kunne sidde foran et fjernsyn, en computer, tablet m.v. og se tegnefilm, spille spil el.lign. i den tid, børnene befinder sig dagtilbuddet, selvom det sker i samvær med det pædagogiske personale.

Forslaget vil endvidere indebære, at digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde vil kunne anvendes i det pædagogiske læringsmiljø. Helt særlige tilfælde vil være, hvis et barn, herunder et barn med handicap eller kognitive udfordringer, i en kort periode fagligt vurderes at have brug for ro eller afskærmning ved at sidde med f.eks. en tablet i aktivt samspil med en voksen.

Med dagtilbud menes daginstitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5, dvs. kommunale daginstitutioner, daginstitutioner, der efter aftale med kommunalbestyrelsen drives af private leverandører som enten selvejende eller udliciteret daginstitution, og daginstitutioner, der med kommunalbestyrelsens godkendelse drives af private leverandører som privatinstitution, herunder enheder i daginstitutioner efter § 19, stk. 6, og sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud efter § 11, stk. 8, samt dagpleje efter dagtilbudslovens § 21, stk. 2 og 3, og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102.

Det foreslås som stk. 2, at i alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn og indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3, hvis det fagligt kan begrundes.

Med digitale redskaber forstås computer, tv, tablet og mobiltelefon.

Fagligt begrundet anvendelse af digitale redskaber vil f.eks. kunne være, hvis det pædagogiske personale i relation til en pædagogisk aktivitet sammen med børnene anvender f.eks. en mobiltelefon eller en tablet til kortvarigt at vise børnene detaljer eller udvide børnenes forståelse ved at gå mere i dybden med et givent emne. Fagligt begrundet anvendelse af digitale redskaber i det pædagogiske læringsmiljø vil f.eks. også kunne være, hvis børnene er nysgerrige efter mere viden eller efterspørger forståelse for noget, hvor det pædagogiske personale sammen med børnene kan bruge en tablet eller computer til f.eks. at søge den viden, børnene i relation til en konkret aktivitet eller situation, efterspørger. Det vil være en forudsætning, at anvendelse af f.eks. en computer eller tablet i den konkrete situation altid fagligt skal kunne begrundes.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at børn ikke vil kunne sidde alene eller sammen med det pædagogiske personale foran en computer eller med en tablet og se en tegnefilm, spille spil m.v. i dagtilbuddet, hvis formålet alene er underholdning, idet underholdning, hvor børnene ser passivt til, ikke efter forslaget vil være fagligt begrundet. Det vil inden for rammerne af den foreslåede bestemmelse være op til det pædagogiske personale at vurdere, hvornår det fagligt kan begrundes, at digitale redskaber anvendes i de pædagogiske læringsmiljøer.

Forslaget ændrer ikke ved, at dagtilbud til børn fra 3 år og indtil skolestart uændret kan anvende f.eks. en telefon eller en tablet med henblik på f.eks. at lytte eller danse til musik, anvende digitalvægte, når der bages småkager m.v.

Med dagtilbud menes daginstitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5, dvs. kommunale daginstitutioner, daginstitutioner, der efter aftale med kommunalbestyrelsen drives af private leverandører som enten selvejende eller udliciteret daginstitution, og daginstitutioner, der med kommunalbestyrelsens godkendelse drives af private leverandører som privatinstitution, herunder enheder i daginstitutioner efter § 19, stk. 6, og sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud efter § 11, stk. 8, samt dagpleje efter dagtilbudslovens § 21, stk. 2 og 3, og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102.

Det foreslås som stk. 3, at det pædagogiske personales anvendelse af digitale redskaber i arbejdet med sprogvurdering og eventuel sprogstimulering af børn, jf. dagtilbudslovens § 11, ikke er omfattet af de foreslåede stk. 1 og 2.

Forslaget vil medføre, at det pædagogiske personales anvendelse af digitale redskaber i forbindelse med sprogvurderinger af børn og eventuel sprogstimulering, jf. dagtilbudslovens § 11, ikke vil være omfattet af bestemmelsen.

Det pædagogiske personales kommunikation med forældrene eller i forbindelse med andre administrative formål som f.eks. i relation til personalemøder, arbejdet med den pædagogiske læreplan, opfølgning på tilsynsbesøg, møder i forældrebestyrelsen m.v., er ikke omfattet af bestemmelsen. Det bemærkes, at det kan være hensigtsmæssigt, at dette arbejde, i det omfang det er muligt, ikke foregår sammen med børnene og dermed afbryder nærværet og den pædagogiske relation.

Det pædagogiske personales brug af digitale redskaber til at tage billeder af børnene eller børnenes aktiviteter på legepladsen, udflugter m.v. med henblik på at dele børnenes dagligdag med forældrene vil heller ikke være omfattet af bestemmelsen.

Kommunernes tilsyn med dagtilbuddene, jf. dagtilbudslovens §§ 5, 5 a og 5 b, er ikke omfattet af lovforslaget. Kommunerne vil i tilsynet med dagtilbuddene kunne anvende et digitalt redskab, såfremt det vurderes nødvendigt i relation til at inddrage børns perspektiver på kvaliteten i dagtilbud.

Til nr. 2

Der er ikke fastsat regler for anvendelsen af digitale redskaber i private pasningsordninger i dagtilbudsloven.

For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

Det foreslås, at der indsættes en ny § 81 c i dagtilbudsloven om anvendelse af digitale redskaber i private pasningsordninger.

Det foreslås som stk. 1, at i private pasningsordninger til børn mellem 0 og 2 år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1.

Med digitale redskaber forstås computer, tv, tablet og mobiltelefon.

Forslaget vil medføre, at digitale redskaber som udgangspunkt ikke vil kunne anvendes i private pasningsordningers læringsmiljø, når den private pasningsordning er målrettet børn mellem 0 og 2 år.

Med anvendelse af digitale redskaber i den private pasningsordnings læringsmiljø forstås aktiviteter, hvor barnets opmærksomhed er rettet mod en computer, tv, tablet eller mobiltelefon.

Børn mellem 0 og 2 år i private pasningsordninger vil som følge af den foreslåede bestemmelse således ikke kunne sidde foran et fjernsyn, en computer, tablet mv. og se tegnefilm, spille spil el.lign. i den tid, børnene befinder sig i den private pasningsordning, selvom det sker i samvær med den private børnepasser eller børnepassere.

Forslaget vil endvidere indebære, at digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde vil kunne anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø. Helt særlige tilfælde vil være, hvis et barn, herunder et barn med handicap eller kognitive udfordringer, i en kort periode fagligt vurderes at have brug for ro eller afskærmning ved at sidde med f.eks. en tablet i aktivt samspil med en voksen.

Forslaget vil ikke ændre ved, at private pasningsordninger til børn mellem 0 og 2 år uændret kan anvende f.eks. en telefon eller en tablet med henblik på f.eks. at lytte eller danse til musik, anvende digitalvægte, når der bages småkager m.v.

Det foreslås som stk. 2, at i private pasningsordninger til 3-årige børn og indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1, hvis det fagligt kan begrundes.

Forslaget vil medføre, at i private pasningsordninger til 3-årige børn og indtil skolestart vil digitale redskaber kun kunne anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, hvis det fagligt kan begrundes

Fagligt begrundet anvendelse af digitale redskaber vil f.eks. kunne være, hvis den private pasningsordning i relation til en aktivitet sammen med børnene anvender f.eks. en mobiltelefon eller en tablet til kortvarigt at vise børnene detaljer eller udvide børnenes forståelse ved at gå mere i dybden med et givent emne. Fagligt begrundet anvendelse af digitale redskaber i læringsmiljø vil f.eks. også kunne være, hvis børnene er nysgerrige efter mere viden eller efterspørger forståelse for noget, hvor den private børnepasser sammen med børnene kan bruge en tablet eller computer til f.eks. at søge den viden, børnene i relation til en konkret aktivitet eller situation, efterspørger. Det vil være en forudsætning, at anvendelse af f.eks. en computer eller tablet i den konkrete situation altid fagligt vil kunne begrundes.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at børn ikke vil kunne sidde alene eller sammen med den private børnepasser foran en computer eller med en tablet alene og se en tegnefilm, spille spil m.v. i dagtilbuddet, hvis formålet alene er underholdning, idet underholdning, hvor børnene ser passivt til, ikke efter forslaget vil være fagligt begrundet.

Det vil inden for rammerne af den foreslåede bestemmelse være op til den private børnepasser at vurdere, hvornår det fagligt kan begrundes, at digitale redskaber anvendes i læringsmiljøet.

Forslaget vil ikke ændre ved, at private pasningsordninger til 3-årige børn og indtil skolestart uændret kan anvende f.eks. en telefon eller en tablet med henblik på f.eks. at lytte eller danse til musik, anvende digitalvægte, når der bages småkager m.v.

Den private børnepassers anvendelse af digitale redskaber i forbindelse med kommunikation med forældrene eller i forbindelse med andre administrative formål som f.eks. opfølgning på tilsynsbesøg, regnskab m.v. vil ikke være omfattet af bestemmelsen. Det bemærkes, at det kan være hensigtsmæssigt, at dette arbejde, i det omfang det er muligt, ikke foregår sammen med børnene og dermed afbryder nærværet og den pædagogiske relation.

Den private børnepassers brug af digitale redskaber til f.eks. at tage billeder af børnene eller børnenes aktiviteter på legepladsen, udflugter m.v. med henblik på at dele børnenes dagligdag med forældrene vil heller ikke være omfattet af de foreslåede stk. 1 og 2.

Kommunernes tilsyn med de private pasningsordninger er ikke omfattet af lovforslaget, jf. dagtilbudslovens § 81, stk. 1. Kommunerne vil i tilsynet med dagtilbuddene kunne anvende et digitalt redskab, såfremt det vurderes nødvendigt i relation til at inddrage børns perspektiver på kvaliteten i dagtilbud.

Til § 2

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024. Det betyder, at loven gælder for alle børn i dagtilbud og private pasningsordninger fra den 1. juli 2024.

De foreslåede bestemmelser om anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v. gælder ikke for Helsingør Kommune og Rebild Kommune, da disse kommuner er velfærdsaftalekommuner i henhold til § 8 i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, hvilket betyder, at de to kommuner er frisat fra en række bestemmelser i dagtilbudsloven. Kommunerne vil blive omfattet af loven, når lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet ophæves.

De foreslåede ændringer vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da dagtilbudsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 17. januar 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 1771 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer:
  
1. Efter § 8 indsættes:
»§ 8 a. I alderssvarende dagtilbud til børn mellem 0 og 2 år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde anvendes i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3.
Stk. 2. I alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn og indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3, hvis det fagligt kan begrundes.
Stk. 3. Det pædagogiske personales anvendelse af digitale redskaber i arbejdet med sprogvurdering og eventuel sprogstimulering af børn, jf. dagtilbudslovens § 11, er ikke omfattet af stk. 1 og 2.«
  
2. Efter § 81 b indsættes:
»§ 81 c. I private pasningsordninger til børn mellem 0 og 2 år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1.
Stk. 2. I private pasningsordninger til 3-årige børn og indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i den private pasningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1, hvis det fagligt kan begrundes.«