Skriftlig fremsættelse (29. februar
2024)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber
i dagtilbud og private pasningsordninger)
(Lovforslag nr. L 124)
Lovforslaget udmønter principaftale
af 31. oktober 2023 indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om brug af skærme i dagtilbud
mv.
Det er et generelt samfundsproblem at
få nedbragt børns skærmtid. Aftalepartierne er i
lyset heraf enige om, at dagtilbud og private pasningsordninger
ikke skal bidrage yderligere til denne udvikling i den tid,
børnene er i dagtilbud mv. Børn skal, i en
dagtilbudskontekst, bruge tiden i hinandens nærvær,
på fællesskaberne, på at lege sammen og
være sammen med nærværende pædagogisk
personale.
Lovforslaget indebærer, at digitale
redskaber kun i helt særlige tilfælde kan anvendes i
det pædagogiske arbejde med børns trivsel,
læring, udvikling og dannelse i alderssvarende dagtilbud og
private pasningsordninger til børn mellem 0 og 2
år.
Herudover indebærer lovforslaget, at
digitale redskaber kun kan anvendes i det pædagogiske arbejde
med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i
alderssvarende dagtilbud og private pasningsordninger til
3-årige børn og indtil skolestart, hvis det fagligt
kan begrundes.
Lovforslaget har således til
formål at sikre, at lovgivningen fremadrettet sender et
signal om, at det klare udgangspunkt er, at børn ikke skal
anvende eller eksponeres for digitale redskaber eller passiviseres
foran en skærm i den tid, de er i dagtilbud mv.
Lovforslag har været sendt i
offentlig høring i perioden fra den 23. november 2023 til
den 3. januar 2024.
Det forelås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.