Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 18. april 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, DF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne støtter intentionen
om at sikre dagtilbud med minimal skærmtid, hvor ingen
børn skal passiviseres foran skærme.
Danmarksdemokraterne har tillid til, at medarbejdere i landets
dagtilbud har fagligheden og den sunde fornuft til at vurdere,
hvornår brugen af skærme er uhensigtsmæssig, og
hvornår digitale redskaber kan benyttes som et
pædagogisk værktøj. Det bemærkes, at
Sundhedsstyrelsen netop har offentliggjort anbefalinger om
skærmbrug for børn under 2 år, som det
pædagogiske personale med fordel kan orientere sig i.
Danmarksdemokraterne mener ikke, at der er behov for ny lovgivning
for at sikre en fornuftig brug af skærme i landets dagtilbud,
da regeringen forsøger at løse et problem, der ikke
findes, jf. nyheden »Skærmforbud: Forskere og
pædagoger skyder ministerforslag i sænk«,
bupl.dk, den 7. juni 2023.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at digitale redskaber i takt med teknologiens
fremmarch har fundet vej til næsten alle livets aspekter,
herunder også vores børns daglige miljø i
dagtilbud og private pasningsordninger. Lovforslaget er et
nødvendigt tiltag i bestræbelserne på at
værne om vores børns fysiske og psykiske udvikling.
Lovforslaget har til formål at begrænse brugen af
tablets, computere og andre digitale skærme i de tidlige
år, hvor fundamentet for børns sociale og motoriske
færdigheder lægges. Det kan Dansk Folkeparti kun
støtte.
For det første understreger
forskning vigtigheden af fysisk leg for børns sundhed og
udvikling. Udendørs aktiviteter og interaktioner ansigt til
ansigt styrker ikke blot børns motoriske evner, men
også deres evne til at samarbejde og løse konflikter
med jævnaldrende. Det er gennem disse direkte interaktioner,
at børn lærer nuancerne i menneskelig adfærd,
noget, som er afgørende for deres sociale intelligens og
udviklingen af denne.
For det andet risikerer overdreven
skærmbrug at føre til isolation og en række
udviklingsmæssige udfordringer, herunder sprogforsinkelser og
nedsat evne til empati. Ved at sætte tydelige grænser
for brugen af digitale redskaber i børnepasninger giver
lovforslaget mulighed for, at børnene kan vokse og udvikle
sig i mere stimulerende og naturlige omgivelser. Det mener Dansk
Folkeparti udelukkende er godt.
For det tredje styrker lovforslaget
familiernes rolle, da hver familie nu selv kan bestemme, i hvor
høj grad den ønsker at eksponere deres små
børn for digitale redskaber i hjemmet. Det er bedre, end at
skærmbrug bliver en standardiseret del af hverdagen i
institutionerne. Dette fremmer en sundere balance mellem digital og
fysisk leg, hvor familien får bedre kontrol over,
hvornår og hvordan teknologien inddrages i børns
liv.
Af alle disse årsager støtter
Dansk Folkeparti helhjertet vedtagelsen af lovforslaget. Det er
afgørende, at vi beskytter vores børns ret til en
barndom fri for konstant digital overvågning og stimulering -
en barndom, hvor de primære erfaringer dannes gennem direkte
og meningsfuld interaktion med verden og mennesker omkring dem.
Dansk Folkeparti mener, at lovforslaget er et lille skridt i
retningen af, at børn får det bedste udgangspunkt for
at udvikle sig til hele, sunde og samfundsengagerede individer.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. februar
2024 og var til 1. behandling den 15. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 23. november
2023 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 40. Den
29. februar 2024 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd. Jesper Petersen (S) Kim Aas
(S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Peter
Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Lars Arne Christensen (M) Karina
Adsbøl (DD) fmd. Marlene
Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA)
Lise Bertelsen (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen
(DF) Alex Ahrendtsen (DF) Sigurd Agersnap (SF) Mads Olsen (SF)
Astrid Carøe (SF) Anne Hegelund (EL) Lotte Rod (RV) Helene
Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |