L 123 Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om miljøbeskyttelse.

(Målrettet indsats for boringsnære beskyttelsesområder og forholdet til beskyttelseszonen på 25 m omkring vandboringer).

Af: Miljøminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-02-2024

Skriftlig fremsættelse (29. februar 2024)

20231_l123_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (29. februar 2024)

Miljøministeren (Magnus Heunicke):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om miljøbeskyttelse (Målrettet indsats for boringsnære beskyttelsesområder og forholdet til beskyttelseszonen på 25 meter omkring vandboringer)

(Lovforslag nr. L 123)

Lovforslaget har til formål at styrke den målrettede beskyttelse af drikkevandet mod forurening med pesticider i BNBO og indeholder således en bestemmelse om, at vandforsyningen eller kommunen og ejeren af eller indehaveren af andre rettigheder over en ejendom forsøger at indgå aftaler om dyrkningsrestriktioner, køb og salg af hele eller dele af ejendommen eller aftale om stop for erhvervsmæssig anvendelse af pesticider inden for BNBO, hvor kommunalbestyrelsen har vurderet, at en beskyttelsesindsats er nødvendig.

Hvis ikke der kan opnås enighed om en aftale, og BNBO således ikke er beskyttet, vil kommunalbestyrelsen i de tilfælde være forpligtet til at udstede et påbud eller forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i form af plantebeskyttelsesmidler i BNBO.

Et påbud eller forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO vil efter den foreslåede ordning skulle modsvares af fuldstændig erstatning.

Erstatningen fastsættes af kommunen over for grundejeren og vandforsyningen. Grundejeren og vandforsyningen har mulighed for at indbringe kommunens afgørelse om erstatningsfastsættelsen til taksationsmyndighederne. Uanset om spørgsmålet om erstatningens størrelse behandles af taksationsmyndighederne, vil der ske en udbetaling til grundejer senest på samme tidspunkt som et påbud eller forbud skal efterkommes af grundejer.

Af hensyn til beskyttelsen af drikkevandet, vil klager over påbud eller forbud ikke tillægges opsættende virkning, medmindre Miljø- og Fødevareklagenævnet bestemmer andet. Således vil påbuddet eller forbuddet som udgangspunkt opretholdes i tilfælde af en klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Dette vil være en fravigelse af udgangspunktet i miljøbeskyttelsesloven, hvorefter klager over forbud eller påbud som udgangspunkt har opsættende virkning, medmindre Miljø- og Fødevareklagenævnet bestemmer andet.

Herudover foretages en ændring og præcisering af forholdet til reglen i miljøbeskyttelseslovens § 21 b om en 25 meters beskyttelseszone omkring boringer, der indvinder vand til almene vandforsyninger, således at konkrete forbud og påbud, der giver en tilsvarende beskyttelse, vil træde i stedet for den generelle beskyttelse, som den er formuleret efter § 21 b, stk. 1.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.