Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 8. maj 2024
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse ved 3. behandling.
Flertallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bakker op om lovforslaget, men ærgrer sig over, hvor
langsomt det går med at få beskyttet vores
drikkevand.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det glædeligt, at der nu endelig kommer fremdrift i
beskyttelsen af danskernes drikkevand, og Enhedslisten bakker
derfor op om lovforslaget.
Samtidig ærgrer Enhedslisten sig dog
over det langsomme tempo i regeringens såkaldte akutplan og
over, at regeringen med lovforslaget løber fra den politiske
aftale om at indføre et generelt forbud mod at
sprøjte i de boringsnære områder
(»Tillægsaftaletekst til Aftale om Pesticidstrategi
2017-2021«, regeringen.dk, den 11. januar 2019).
Enhedslisten bemærker også med
undren, at Miljøministeriet allerede den 14. marts 2024,
dvs. over 2 uger forud for førstebehandlingen af
lovforslaget den 2. april 2024, sendte en bekendtgørelse i
høring om fristerne for kommunernes beskyttelsesindsats, jf.
ministerens svar på spørgsmål nr. 8 til
lovforslaget. Det fremgår deraf, at regeringen allerede forud
for de politiske drøftelser af lovforslaget i Folketinget og
i strid med den indgåede politiske aftale havde lagt sig fast
på den foreslåede ændring af lov om vandforsyning
m.v. og lov om miljøbeskyttelse. EL betragter dette som et
klart aftalebrud fra regeringens side.
Vores drikkevand er alvorligt truet: I 2023
var der pesticidfund i 51,8 pct. af de aktive boringer, og i 12,7
pct. var grænseværdierne overskredet. Samtidig blev der
i 2022 og 2023 fundet pesticider i ca. 80 pct. af prøverne
af det øvre grundvand, dvs. fremtidens drikkevand, og i 40
pct. af prøverne var indholdet over
grænseværdien. EL mener, at alvorligheden af de mange
pesticidfund i langt højere grad burde afspejles i
indsatsens tempo.
Med det foreliggende lovforslag vil
landbrug kunne fortsætte med at sprøjte giftstoffer
oven på de boringsnære områder til og med
høsten 2025, jf. ministerens svar på
spørgsmål nr. 3 til lovforslaget, dvs. 3 år
længere end aftalt i 2019.
Enhedslisten har derfor stillet
ændringsforslag om, at et generelt sprøjteforbud i de
boringsnære områder skal træde i kraft snarest
muligt. EL noterer sig med ærgrelse, at regeringen ikke
bakker op om ændringsforslaget, som er i overensstemmelse med
den oprindelige politiske aftale.
Enhedslisten er grundlæggende uenig i
regeringens omvendte tilgang til forureneren betaler-princippet,
hvor regningen for, at forurenerne stopper med at forurene vores
drikkevand, væltes over på vandselskaberne og dermed
forbrugerne, og for EL er det vigtigt, at når nu regeringen
har valgt denne tilgang, så sikres det i det mindste at
landbrug ikke overkompenseres.
Enhedslisten har derfor stillet et
subsidiært ændringsforslag om, at der skal være
forbud mod, at grundejere med landbrugsarealer i boringsnære
beskyttelsesområder udtages eller udpeges som medlemmer af
særlige taksationskommissioner og overtaksationskommissioner,
med det formål at minimere risikoen for inhabilitet i
kommissionerne, som vi har set i forbindelse med udmåling af
erstatninger til minkerhvervet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, RV og ALT):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Målrettet indsats for
boringsnære beskyttelsesområder og forholdet til
beskyttelseszonen på 25 m omkring vandboringer)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 4]
Til § 1
2) Paragraffen udgår.
[De foreslåede regler om at
indgå aftaler om dyrkningspraksis eller andre restriktioner i
arealanvendelsen udgår som konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 2
3) I
den under nr. 1 foreslåede
tilføjelse til § 21 b, stk.
2, udgår »§ 24 a, stk. 1, eller«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Principalt:
4) Nr.
2-5 udgår, og i stedet indsættes:
»01. Efter § 21 c
indsættes:
Ȥ 21 d. Inden for et
boringsnært beskyttelsesområde, der er udpeget efter
regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6, i lov
om vandforsyning m.v., må der ikke til erhvervsmæssigt
formål anvendes pesticider.«
02. I
§ 110, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 21 c, stk. 1-3,«:
»§ 21 d,«.«
[Det foreslåede kommunale
påbud eller forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af
pesticider inden for et boringsnært beskyttelsesområde
udgår og erstattes af et nationalt forbud, og der
indsættes strafbestemmelse til den med
ændringsforslaget foreslåede § 21 d]
Subsidiært:
5) I
det under nr. 4 foreslåede § 64 f, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Grundejere med landbrugsarealer i
boringsnære beskyttelsesområder kan ikke udtages eller
udpeges som medlemmer af særlige taksationskommissioner og
overtaksationskommissioner.«
[Forbud mod, at grundejere med
landbrugsarealer i boringsnære beskyttelsesområder
udtages eller udpeges som medlemmer af særlige
taksationskommissioner og overtaksationskommissioner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at præcisere
lovforslagets titel, som konsekvens af at der indføres et
nationalt forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider
inden for boringsnære beskyttelsesområder, jf.
ændringsforslag nr. 4, og at ændring af lov om
vandforsyning m.v. derfor udgår, jf. ændringsforslag
nr. 2. Lovforslagets titel vil således være
»Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Forbud mod erhvervsmæssig anvendelse
af pesticider og forholdet til beskyttelseszonen på 25 m
omkring vandboringer)«.
Ændringsforslaget er således en
konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 4.
Til nr. 2
Det foreslås, at den med § 1 i
lovforslaget foreslåede § 13 f i lov om vandforsyning
m.v. om at indgå aftaler om dyrkningsrestriktioner og andre
restriktioner i arealanvendelsen i boringsnære
beskyttelsesområder udgår.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at der med ændringsforslag nr. 4 stilles
forslag om et nationalt forbud, og der er derfor ikke længere
et behov for at kunne indgå aftaler med det foreslåede
indhold.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring, som følge af at den
foreslåede § 24 a udgår, og som følge af at
§ 24 a derfor ikke skal indgå i den foreslåede
ændring til § 21 b, stk. 2, jf. ændringsforslag
nr. 4.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring,
hvorefter nr. 2-5 udgår, indebærer, at forslaget om
kommunernes pligt til at udstede påbud og forbud mod
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider inden for
boringsnære beskyttelsesområder udgår og
erstattes af et nationalt forbud. Baggrunden for, at nr. 3-5
udgår, er konsekvensændringer, som følge af at
den foreslåede § 24 a udgår.
Med ændringen under nr. 01
foreslås det, at der efter § 21 c indsættes §
21 d. Den foreslåede ændring indebærer, at der
foreslås indsat en bestemmelse om, at der ikke til
erhvervsmæssigt formål må anvendes pesticider
inden for boringsnære beskyttelsesområder der er
udpeget efter regler udstedt i medfør af § 11 a, stk.
1, nr. 6, i lov om vandforsyning m.v.
Det vurderes, at det ikke på
forhånd kan udelukkes, at det foreslåede nationale
forbud kan ramme enkelte grundejere med en intensitet, så det
kan få karakter af ekspropriation.
Det må bero på en konkret
vurdering, om der i de enkelte tilfælde foreligger
ekspropriation. Hvis der foreligger ekspropriation, vil den
pågældende grundejer have krav på erstatning, jf.
grundlovens § 73.
Den under nr. 02 foreslåede
ændring indebærer, at der indsættes § 21 d i
§ 110, stk. 1, nr. 1, hvorefter overtrædelse af det
foreslåede forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af
pesticider inden for boringsnære beskyttelsesområder
straffes med bøde.
Til nr. 5
Efter den
foreslåede § 64 f, stk. 1, kan transportministeren
nedsætte en eller flere særlige taksationskommissioner
og overtaksationskommissioner, som kan behandle klager over
afgørelser, som er truffet af kommunalbestyrelsen i henhold
til § 64 e, stk. 2. Transportministeren kan efter den
foreslåede § 64 f, stk. 2, fastsætte nærmere
regler om bl.a. disse kommissioners sammensætning. Som
anført i bemærkningerne til lovforslaget vil
sammensætningen af de særlige kommissioner skulle svare
til sammensætningen af de eksisterende taksations- og
overtaksationskommissioner, jf. vejlovens §§ 105 og
106.
Det
foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i den
foreslåede § 64 f, stk. 1, der fastsætter, at
grundejere med landbrugsarealer i boringsnære
beskyttelsesområder ikke kan udtages eller udpeges som
medlemmer af sådanne særlige taksationskommissioner og
overtaksationskommissioner. Forslaget skal udgøre et
værn mod interessekollision.
Den
foreslåede ændring vil indebære, at en formand
for en nedsat særlig taksationskommission ikke vil kunne
udtage en grundejer med landbrugsarealer i boringsnære
beskyttelsesområder fra listen over de medlemmer, som
kommunerne har udpeget efter vejlovens § 105, stk. 3, som
medlem af kommissionen.
For så vidt angår nedsatte
særlige overtaksationskommissioner, vil forslaget både
indebære, at transportministeren ikke vil kunne udpege
grundejere med landbrugsarealer i boringsnære
beskyttelsesområder som faste medlemmer (med suppleant) af en
sådan særlig overtaksationskommission, og at formanden
for en særlig overtaksationskommission ikke vil kunne udtage
en grundejer med landbrugsarealer i boringsnære
beskyttelsesområder blandt de medlemmer af
overtaksationskommissionerne, som kommunerne har udpeget efter
vejlovens § 106, stk. 3, som medlem af kommissionen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. februar
2024 og var til 1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 29.
februar 2024 sendte miljøministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne
Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S)
Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling
Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby
(DD) fmd. Kristian Bøgsted
(DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |