Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. november 2023
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, KF, SIU, IA og SP) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at voldtægt er en grov krænkelse af den
enkelte persons integritet og seksuelle selvbestemmelsesret, og med
en voldtægt følger ofte langvarige negative
konsekvenser for både voldtægtsoffer og
pårørende. Derfor bør både straf og
afsoningsform for voldtægtsdømte til enhver tid
afspejle den meget alvorlige forbrydelse, som voldtægt
er.
Samtykkeloven betyder, at langt flere i dag
anmelder voldtægt, langt flere bliver sigtet, og
voldtægtssager bliver i det hele taget taget langt mere
seriøst af det juridiske system.
Lovforslaget skal afskære personer,
der dømmes for voldtægt, fra at afsone straffen med
fodlænke. I SF anerkender vi lovforslagets helt centrale
formål om at skabe øget tryghed for ofre for
voldtægtsforbrydelser, men SF bemærker også, at
lovforslaget går imod de senere års tendens henimod
øget brug af alternativer til fængselsstraf.
SF bemærker, at
fodlænkeordningen er kendt som et godt alternativ til
fængselsstraf, og at den sikrer den dømte bedre
tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet under
afsoning og således mindsker risikoen for, at den
dømte havner i ny kriminalitet. Brugen af fodlænke
bør derfor generelt øges.
Det bemærkes i øvrigt af
Danske Advokater i deres høringssvar til lovforslaget, at
mange voldtægtsdømte
førstegangsovertrædere er helt unge mennesker, hvorfor
der er en resocialiseringsudfordring, som man bør forholde
sig til i det videre politiske arbejde. Dette synes dog ikke
reflekteret i lovforslaget, hvilket er ærgerligt.
Muligheden for at afskære brugen af
fodlænke findes imidlertid allerede med de eksisterende
regler på området. Lovforslagets nødvendighed
kan derfor betvivles, idet fodlænke allerede i dag kan
undlades hvis hensynet til retshåndhævelsen
kræver det, eller hvis den dømtes forhold i
øvrigt ikke er hensigtsmæssige, herunder f.eks.
også ved mistanke om, at den dømte ikke vil overholde
de vilkår, der knytter sig til afsoning med fodlænke i
hjemmet.
SF beklager, at det ikke fremgår af
lovforslaget, hvad de hidtidige erfaringer har været med
anvendelse af fodlænke over for voldtægtsdømte.
Det havde været relevant at kende problemerne og baggrunden
for lovforslaget.
Det fremgår til gengæld, at
lovforslaget forventes at øge belægget i
Kriminalforsorgen med cirka to fængsels- og arrestpladser og
cirka ti udslusningspladser. Det er i sig selv ikke så meget,
men i en tid, hvor Kriminalforsorgen er under pres, udgør
ethvert ekstrapres et problem.
SF har foreslået en
forsøgsordning med straksfodlænke, der
muliggør, at dømte i visse sagstyper starter afsoning
med fodlænke umiddelbart efter dom og fodlænkestraffen
indregnes i den samlede afsoning.
Samtidig har SF noteret sig, at
justitsministeren er åben over for at se på, om
fodlænke kan være relevant som surrogat for
varetægtsfængsling i specifikke tilfælde, hvis
formålet med varetægtsfængslingen ikke
forspildes.
SF mener, at disse initiativer bør
gennemføres for at lette presset på Kriminalforsorgen,
når der tages initiativer, som går den anden vej og
mindsker brugen af fodlænke. Begge forslag kan frigøre
et meget stort antal pladser i Kriminalforsorgen, jf. bl.a.
justitsministerens tidligere svar til udvalget, jf. REU alm. del -
svar på spørgsmål 692 og 693
(folketingsåret 2022-23, 2. samling).
SF noterer sig, at det fremgår af
aftalen om bandepakken, at regeringen vil se nærmere på
brug af straksfodlænke (Aftale om bandepakke IV af 8.
november 2023). På den baggrund kan SF støtte
forslaget.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at det har været fuldstændig disproportionalt i
forhold til forbrydelsens grovhed, at voldtægtsdømte
har haft mulighed for at afsone deres domme eller dele af dem med
fodlænke i eget hjem.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at
voldtægt er en frygtelig forbrydelse, der ofte påvirker
ofrene både fysisk og psykisk. Ofre for voldtægt
oplever ofte traumer, der forfølger dem resten af livet, og
det er derfor afgørende, at både gerningsmændene
og ofrene forstår, at vi som samfund tager denne forbrydelse
meget alvorligt.
Dette lovforslag har til formål at
tage større hensyn til offeret end gerningsmanden. Det kan
DD bakke op om, da partiet går ind for en hårdere kurs
over for kriminelle og en strammere retspolitik. I
forlængelse heraf vil DD gerne understrege, at der generelt i
dag gives alt for korte straffe til kriminelle, der har
begået alvorlig kriminalitet, såsom grov vold,
voldtægt og andet, hvor ganske almindelige mennesker bliver
ofre. Derfor ser DD frem til forhandlingerne om regeringens
bebudede strafreform, så vi i Danmark kan straffe
personfarlig kriminalitet endnu hårdere, end vi gør i
dag.
Desuden noterer DD sig de
ændringsforslag, der er stillet af DF, som udvider det
foreslåede anvendelsesområde for afskæring af
fodlænkeafsoning, så lovforslaget omfatter en
række nærmere angivne straffelovsovertrædelser.
Da de økonomiske konsekvenser af de foreslåede
ændringsforslag for kriminalforsorgen ikke er blevet
vurderet, kan DD ikke støtte ændringsforslagene, men
DD støtter lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 48, stk. 4, ændres
»straffelovens § 216 eller § 225, jf. §
216« til: »straffelovens kapitel 12 eller 13, §
123, § 136, stk. 2 eller 3, § 216, § 225, jf. §
216, § 226, § 227, § 232, § 235, § 237,
§ 244, stk. 2, § 244, jf. § 247, § 245, §
246, § 260 eller § 288, eller indsatte, der er ifaldet
straf efter straffelovens §§ 81 a-81 c«.
[Udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde]
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 50 a, stk. 5, ændres
»straffelovens § 216 eller § 225, jf. §
216« til: »straffelovens kapitel 12 eller 13, §
123, § 136, stk. 2 eller 3, § 216, § 225, jf. §
216, § 226, § 227, § 232, § 235, § 237,
§ 244, stk. 2, § 244, jf. § 247, § 245, §
246, § 260 eller § 288, eller indsatte, der er ifaldet
straf efter straffelovens §§ 81 a-81 c«.
[Udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde]
3) I
det under nr. 6 foreslåede § 78 a, stk. 3, ændres
»straffelovens § 216 eller § 225, jf. §
216« til: »straffelovens kapitel 12 eller 13, §
123, § 136, stk. 2 eller 3, § 216, § 225, jf. §
216, § 226, § 227, § 232, § 235, § 237,
§ 244, stk. 2, § 244, jf. § 247, § 245, §
246, § 260 eller § 288, eller personer, der er ifaldet
straf efter straffelovens §§ 81 a-81 c«.
[Udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Hensigten med ændringsforslagene er
at udvide personkredsen, således at personer dømt for
røveri, ulovlig tvang, simpel vold i
gentagelsestilfælde, grov vold, knivstik, vidnetrusler,
terrorbilligelse, blufærdighedskrænkelse,
børneporno, overtrædelse af straffelovens kapitel 12
og 13, strafskærpelse efter straffelovens §§ 81
a-81 c, herunder ved forsøg og medvirken efter straffelovens
§§ 21 og 23, tillige udelukkes fra at afsone med
fodlænke eller være udstationeret til afsoning i eget
hjem.
Det foreslås dermed, at det
foreslåede anvendelsesområde for afskæring af
fodlænkeafsoning, udvides til at omfatte en række
nærmere angivne straffelovsovertrædelser. Den
foreslåede ændring vil indebære, at personer, der
er dømt for overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13, § 123, § 136, stk. 2 eller 3, § 216,
§ 225, jf. § 216, § 226, § 227, § 232,
§ 235, § 237, § 244, stk. 2, § 244, jf. §
247, § 245, § 246, § 260 eller § 288, eller
personer, der er ifaldet straf efter straffelovens § 81
a-§ 81 c, ikke længere vil kunne afsone med
fodlænke på bopælen. Dette gælder ligeledes
for personer, der er dømt for forsøg og medvirken til
de nævnte straffelovsovertrædelser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 28. juni 2023 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm del. - bilag 231, folketingsåret
2022-23, 2. samling. Den 4. oktober 2023 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie
Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn
(S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Ken Kristensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |