Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 21. marts 2024
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 10
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA og DF) indstiller de under
A, B og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og DF) indstiller de under B og C nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne alene er betænkelige
ved de planlagte afgiftsforhøjelser på tobak. Her er
der aftalt i »En forebyggelsesplan målrettet
børn og unge - tobak, nikotin og alkohol«, at afgiften
skal forøges tilsvarende på røgfrie
tobaksprodukter. Men der ses i dette lovforslag en stigning
på 149 pct. mod 82 pct. Danmarksdemokraterne vil derfor
stille ændringsforslag til 2. behandling uden for
betænkning, der har til formål at sikre, at afgiften
på røgfri tobak kun forhøjes svarende til
afgiftsforhøjelsen på nikotinposer.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter
(Afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og
røgfri tobak og justering af overgangsregler ved
afgiftsforhøjelser på røgfri tobak,
nikotinprodukter og nikotinholdige væsker)« omfattende
§ 3, § 12, stk. 3 og 7-9, og § 13.
B. »Forslag
til lov om ændring af momsloven (Særordningen for
små virksomheder på momsområdet, justering af
momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser,
ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel og
betalingsfrist for køb og indførsel af visse
køretøjer m.v.)« omfattende titelnoten, §
1, § 12, stk. 4-6, og § 13.
C. »Forslag
til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, kildeskatteloven
og forskellige andre love (Godtgørelse af
dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af
krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret
røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og
manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige
vareområde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved
udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat,
mulighed for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse
af godtgørelsesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning
af reglerne om sikkerhedsstempelmærker og
genindførelse af register over erhvervsfiskere med B-status
m.v.)« omfattende §§ 2 og 4-11, § 12, stk. 1,
2, 4, 10 og 11, og § 13.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 3
2) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 22, stk. 1, nr.
2, ændres »3-10 og stk. 11, 1. pkt.« til:
»3-10 eller stk. 11, 1. pkt.«
[Ændring af ord]
Til § 12
3) I
stk. 3 ændres »§
3« til: »Loven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
4)
Efter nr. 4 indsættes:
»01. I §
16, stk. 1, ændres »§ 21, stk. 1«
til: »§ 20 a, stk. 1«.
02. I
§ 16, stk. 4, ændres
»§§ 17, 18 og 19-21 d« til:
»§§ 17-20 og 21-21 d«.«
[Konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 5 og 6]
5) Nr.
21 affattes således:
»21. I §
49, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 48«
til: »§ 71 e, stk. 1 og 2,«, og i § 50, 1. pkt., og §§ 50 b og 50
c ændres »§ 48« til: »§ 71
e, stk. 1 og 2«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
6) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
Loven træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk.
5.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
7) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 1, 2, 4, 01, 02, 5-10, 17-21 og 25-27, træder i
kraft den 1. januar 2025.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 4]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte lovforslag
Til § 9
8) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
1, stk. 1, 2. pkt., ændres »position 2203 og
2206« til: »position 2203 og varer henhørende
under position 2206, der indeholder en blanding af øl og
ikkealkoholholdige drikkevarer,«.«
[Sproglig ændring]
Til § 12
9) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 4.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
10) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
§§ 2 og 4-9 træder i kraft den 1. juli
2024.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
tre separate lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører
afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og
røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved
afgiftsforhøjelser på røgfri tobak,
nikotinprodukter og nikotinholdige væsker.
Det andet lovforslag (B) vedrører
særordningen for små virksomheder på
momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for
visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig
momsregel ved el- og gashandel og betalingsfrist for køb og
indførsel af visse køretøjer.
Det tredje lovforslag (C) vedrører
godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven,
præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg
af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg
af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det
afgiftspligtige vareområde for visse alkoholvarer,
nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden
indeholdelse af kildeskat, mulighed for dataudstilling om visse
søfarende, afskaffelse af godtgørelsesordning i
spildevandsafgiftsloven, tilpasning af reglerne om
sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register
over erhvervsfiskere med B-status.
Til nr. 2
Der er tale om en ændring af ordet og
i bestemmelsen, der erstattes af ordet eller. Herefter er det ikke
nødvendigt, at stk. 11, 1. pkt., er overtrådt, for at
en overtrædelse af § 13 d, stk. 1 eller 3-10, kan
straffes.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Hovedreglen for leveringsstedet (det sted,
hvor momsen skal betales) for ydelser solgt til afgiftspligtige
personer er i henhold til momslovens § 16, stk. 1, her i
landet, når den afgiftspligtige person har etableret stedet
for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast
forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i
mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige
opholdssted her i landet og ydelsen leveres hertil. Det er dog
anført, at der for ydelser nævnt i momslovens §
16, stk. 2 og 3, § 18, § 19, stk. 1, § 21, stk. 2,
og §§ 21 a og 21 b gælder særlige regler for
leveringsstedet.
I § 21, stk. 1, er leveringsstedet for
adgang til arrangementer inden for kultur, kunst, sport, videnskab,
undervisning, underholdning og lign., herunder messer og
udstillinger, og ydelser i tilknytning hertil, der leveres til en
afgiftspligtig person, her i landet, når disse arrangementer
rent faktisk finder sted her.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 5,
foreslået at indsætte en ny paragraf 20 a, hvor stk. 1
svarer til den gældende regel i § 21, stk. 1.
Med ændringsforslaget foreslås
det i lovforslagets § 1 at indsætte et nyt nummer 01,
hvor det foreslås i § 16, stk. 1, at ændre
»§ 21, stk. 1« til »§ 20 a, stk.
1«.
Der er tale om en konsekvensændring
af henvisningen i § 16, stk. 1, som følge af
lovforslagets § 1, nr. 5.
Hovedreglen for leveringsstedet for ydelser
solgt til ikkeafgiftspligtige personer er i henhold til momslovens
§ 16, stk. 4, her i landet, når sælger har
etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet
eller har et fast forretningssted her i landet, hvorfra ydelsen
leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit
sædvanlige opholdssted her i landet og ydelsen leveres
herfra. Det er dog anført, at der for ydelser nævnt i
momslovens § 16, stk. 5 og 6, og §§ 17, 18, og 19-21
d gælder særlige regler for leveringsstedet.
I § 21, stk. 2, er leveringsstedet i
forbindelse med aktiviteter inden for kultur, kunst, sport,
videnskab, undervisning, underholdning og lign., herunder messer og
udstillinger, og ydelser som arrangør af sådanne
aktiviteter, der leveres til en ikkeafgiftspligtig person, her i
landet, når disse aktiviteter rent faktisk udøves
her.
Med ændringsforslaget foreslås
det i lovforslagets § 1 at indsætte et nyt nummer 02,
hvor det foreslås i § 16, stk. 4, at ændre
»§§ 17, 18 og 19-21 d« til
»§§ 17-20 og 21-21 d«.
Til nr. 5
Der foreslås en lovteknisk
ændring af lovforslagets § 1, nr. 21, vedrørende
momslovens § 49, stk. 1, 1. pkt., da der mangler et komma.
Forslagene til ændringer vedrørende § 50, 1.
pkt., og §§ 50 b og 50 c i lovforslagets § 1, nr.
21, er uændrede.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Der foreslås herudover, at § 1,
nr. 01 og 02, der foreslås indsat med ændringsforslag
nr. 4, skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Til nr. 8
Der er tale om en sproglig ændring,
der er foranlediget af et manglende komma. Da indsættelsen af
det manglende komma gav en uhensigtsmæssig
sætningsopbygning, foreslås bestemmelsen
nyaffattet.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2024 og var til 1. behandling den 13. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring som to udkast til lovforslag.
Skatteministeren sendte den 18. december 2023 et udkast til
lovforslag om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og
forskellige andre love til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 84.
Den 16. januar 2024 sendte skatteministeren et udkast til
lovforslag om ændring af momsloven og lov om forskellige
forbrugsafgifter til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 112. Den
27. februar 2024 sendte skatteministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål nr.
1-12. Udvalget forventer at svarene på spørgsmål
nr. 13-15 oversendes til udvalget inden 2. behandling.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Tina
Cartey Hansen (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA)
Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl
Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina
Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |