Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 16. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag af
Liberal Alliances medlemmer af udvalget og Dansk Folkepartis medlem
af udvalget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, KF, RV og ALT) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A
og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme for lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag og det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og de
øvrige stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet
stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (LA
og DF), tiltrådt af et mindretal
(DD, KF, RV og ALT):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om ændring af lov
om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Implementering af nye krav til energiledelsessystemer og
energisyn)« omfattende § 1 og § 2.
B. »Forslag til lov om ændring af lov
om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Udmøntning af klimasyn fra grøn skattereform
2022)« omfattende § 1 og § 2, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) Nr. 1
affattes således:
»1. Kapitel 5 affattes således:
»Kapitel 5
Obligatoriske
energiledelsessystemer og energisyn i visse virksomheder
Energiledelsessystemer og energisyn§ 15. Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter regler om, at visse
virksomheder er forpligtet til at indføre et
energiledelsessystem eller til at gennemføre energisyn.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om
følgende:
1) Hvilke
virksomheder der er omfattet af krav om at indføre et
energiledelsessystem eller gennemføre energisyn.
2) Krav til
indhold, anvendelse af relevante standarder, omfang,
offentliggørelse, anvendelse af kvalificerede eksperter og
anvendelse af akkrediterings- og certificeringsordninger.
3) Krav til
rapportering, dokumentation, indberetning og frister.
4) Hel eller
delvis undtagelse fra krav om at indføre et
energiledelsessystem eller at gennemføre energisyn.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
betaling af omkostninger, der er forbundet med at indføre et
energiledelsessystem eller gennemføre energisyn i
overensstemmelse med regler udstedt i medfør af stk. 1.
Godkendelsesordning for eksperter, der
udfører energisyn§ 16. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om en
godkendelsesordning for eksperter, herunder juridiske personer, der
udfører energisyn omfattet af regler udstedt i medfør
af § 15, stk. 1. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om betingelser for godkendelse, om registrering,
offentliggørelse, administration og tilsyn i forbindelse med
godkendelsesordningen.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
bemyndigelse af en institution under ministeriet, en anden
myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller
organisation til at godkende og føre tilsyn med eksperter,
der udfører energisyn omfattet af regler udstedt i
medfør af § 15, stk. 1, og til at opkræve gebyr
efter regler udstedt i medfør af § 17 a, stk. 2.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at klage over afgørelser truffet af en
virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation,
der er bemyndiget til at varetage opgaver i regler fastsat i
medfør af stk. 2.
Tilsyn og påbud§ 17. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsyn med
overholdelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk.
1.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
der kan meddeles påbud om overholdelse af regler udstedt i
medfør af § 15, stk. 1.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under
ministeriet eller en anden offentlig myndighed til at føre
tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1 og
til at meddele påbud i henhold til regler udstedt i
medfør af stk. 2.
Gebyr§ 17 a. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel
eller delvis dækning af omkostninger ved tilsyn og
påbud efter regler udstedt i medfør af § 17.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
gebyrer til hel eller delvis dækning af omkostninger ved
godkendelsesordningen i henhold til regler udstedt i medfør
af § 16.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
3) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 20, stk. 4, nr.
2, ændres »§ 17, stk. 2, § 17 a, stk.
3, og« til: »§ 16, stk. 2, § 17, stk. 3,
og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
4) Nr. 1
affattes således:
»1. Kapitel 5 affattes således:
»Kapitel 5
Obligatoriske
klimasyn i visse virksomheder
Klimasyn§ 15. Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter regler om, at visse
virksomheder er forpligtet til at gennemføre klimasyn med
fokus på at identificere CO2-reducerende tiltag. Ministeren kan
herunder fastsætte regler om følgende:
1) Hvilke
virksomheder der er omfattet af krav om at gennemføre
klimasyn.
2) Krav til
indhold, anvendelse af relevante standarder, omfang,
offentliggørelse, anvendelse af kvalificerede eksperter og
anvendelse af akkrediterings- og certificeringsordninger.
3) Krav til
rapportering, dokumentation, indberetning og frister.
4) Hel eller
delvis undtagelse fra krav om at gennemføre klimasyn.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
betaling af omkostninger, der er forbundet med at gennemføre
klimasyn i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af
stk. 1.
Godkendelsesordning for eksperter, der
udfører klimasyn§ 16. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om en
godkendelsesordning for eksperter, herunder juridiske personer, der
udfører klimasyn omfattet af regler udstedt i medfør
af § 15, stk. 1. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om betingelser for godkendelse, om registrering,
offentliggørelse, administration og tilsyn i forbindelse med
godkendelsesordningen.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
bemyndigelse af en institution under ministeriet, en anden
myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller
organisation til at godkende og føre tilsyn med eksperter,
der udfører klimasyn omfattet af regler udstedt i
medfør af § 15, stk. 1, og til at opkræve gebyr
efter regler udstedt i medfør af § 17 a, stk. 2.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at klage over afgørelser truffet af en
virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation,
der er bemyndiget til at varetage opgaver i regler fastsat i
medfør af stk. 2.
Tilsyn og påbud§ 17. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsyn med
overholdelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk.
1.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
der kan meddeles påbud om overholdelse af regler udstedt i
medfør af § 15, stk. 1.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under
ministeriet eller en anden offentlig myndighed til at føre
tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1 og
til at meddele påbud i henhold til regler udstedt i
medfør af stk. 2.
Gebyr§ 17 a. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel
eller delvis dækning af omkostninger ved tilsyn og
påbud efter regler udstedt i medfør af § 17.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
gebyrer til hel eller delvis dækning af omkostninger ved
godkendelsesordningen i henhold til regler udstedt i medfør
af § 16.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
5) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 20, stk. 4, nr.
2, ændres »§ 17, stk. 2, § 17 a, stk.
3, og« til: »§ 16, stk. 2, § 17, stk. 3,
og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
implementering af nye EU-krav til energiledelsessystemer og
energisyn, der følger af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet
og om ændring af forordning (EU) 2023/995 (omarbejdning)
(energieffektivitetsdirektivet). Lovforslag A indeholder de
ændringer, som det fremsatte lovforslag indeholder.
Lovforslag B vedrører
udmøntning af klimasyn fra aftalen om grøn
skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022, herefter
benævnt grøn skattereform 2022. Lovforslag B
indeholder de ændringer, som det fremsatte lovforslag
indeholder, dog indeholder det ikke det fremsatte lovforslags
§ 2, stk. 2.
Til nr. 2
Med det fremsatte lovforslag foreslås
det at nyaffatte kapitel 5 i lov om fremme af effektiv
energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 296 af 17. marts 2023 som ændret
ved § 4 i lov nr. 1555 af 12. december 2023
(energispareloven), så kapitlet både indeholder regler
vedrørende energiledelsessystemer, energisyn og
klimasyn.
Det foreslås med den under nr. 2
foreslåede nyaffattelse af kapitel 5 i energispareloven, at
kapitel 5 nyaffattes i et ændringsforslag.
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 5 ændres til »Obligatoriske
energiledelsessystemer og energisyn i visse
virksomheder«.
Med den foreslåede ændring
udvides overskriften til kapitel 5 til også at omfatte
energiledelsessystemer. Ændringen skal ses i sammenhæng
med forslaget til §§ 15-17 a i energispareloven, jf.
nedenfor, hvor det foreslås, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
energiledelsessystemer og energisyn.
Det foreslås, at der indsættes
følgende overskrift før § 15:
»Energiledelsessystemer og energisyn«. Det
foreslås i § 15, stk. 1, 1. pkt., at klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter regler om, at visse
virksomheder er forpligtet til at indføre et
energiledelsessystem eller til at gennemføre energisyn.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at klima-, energi og forsyningsministeren vil kunne
fastsætte regler med krav om, at visse virksomheder skal
indføre et energiledelsessystem, og krav om, at visse
virksomheder skal gennemføre energisyn. Ved
»virksomhed« forstås enhver enhed uanset dens
retlige form, som sælger et produkt eller en tjenesteydelse
på et marked i konkurrence med andre.
Det fremgår af
energieffektivitetsdirektivets art. 2, nr. 32, at et energisyn er
defineret som en systematisk fremgangsmåde, der har til
formål at opnå tilstrækkelig viden om
energiforbrugsprofilen for en bygning eller gruppe af bygninger, en
industri- eller handelsvirksomheds drift eller anlæg eller en
privat eller offentlig tjeneste, at identificere og kvantificere
mulighederne for omkostningseffektive energibesparelser ved at
udpege potentialet for omkostningseffektiv anvendelse eller
produktion af vedvarende energi og at aflægge rapport om
resultaterne.
I energieffektivitetsdirektivets art 2, nr.
16, defineres et energiledelsessystem som en samling af elementer i
en strategi, der er indbyrdes forbundne eller påvirker
hinanden, og som indgår i en plan med et fastsat mål,
herunder overvågning af det faktiske energiforbrug,
foranstaltninger, der træffes for at øge
energieffektiviteten, og måling af fremskridt.
Udmøntning af den foreslåede
bemyndigelse i § 15, stk. 1, vil kunne ske ved
fastsættelse af regler på en række områder,
der er fremhævet i den ikke udtømmende opregning i
stk. 1, nr. 1-4.
Det foreslås med § 15, stk. 1,
nr. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke virksomheder der er omfattet af
krav om at indføre et energiledelsessystem eller
gennemføre energisyn.
Det forventes, at klima-, energi- og
forsyningsministeren med bemyndigelsen vil fastsætte regler
om, at virksomheder med et gennemsnitligt årligt
energiforbrug på over 85 TJ i de foregående 3 år,
alle energibærere iberegnet, indfører og vedligeholder
et energiledelsessystem, certificeret af et uafhængigt organ
akkrediteret til at certificere energiledelse, i overensstemmelse
med de relevante europæiske eller internationale
standarder.
Det forventes endvidere, at ministeren med
bemyndigelsen vil fastsætte regler om, at virksomheder, der
har et gennemsnitligt årligt energiforbrug på over 10
TJ i de foregående 3 år, alle energibærere
iberegnet, og som ikke indfører et energiledelsessystem,
gennemfører et energisyn minimum hvert fjerde år
på en uafhængig måde ved kvalificerede
eksperter.
Grænseværdierne for omfattede
virksomheder følger af artikel 11, stk. 1 og 2, i
energieffektivitetsdirektivet. Det foreslås med § 15,
stk. 1, nr. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om krav til indhold, anvendelse af relevante
standarder, omfang, offentliggørelse, anvendelse af
kvalificerede eksperter og anvendelse af akkrediterings- og
certificeringsordninger.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne anvende den foreslåede bemyndigelse til at
fastsætte regler om krav til indholdet i henholdsvis
energiledelsessystemer og energisyn, som de forpligtede
virksomheder vil skulle opfylde.
Med den foreslåede bemyndigelse
forventes der fastsat regler om, at et energisyn, herunder de
energigennemgange, der gennemføres i forbindelse med et
energi- og miljøledelsessystem, skal bygge på
ajourførte, målte, sporbare driftsdata om
energiforbrug og (for elektricitet) belastningsprofiler og omfatte
en detaljeret gennemgang af energiforbrugsprofilen for bygninger
eller grupper af bygninger og industrielle aktiviteter eller
anlæg, herunder transport.
Derudover forventes det, at der vil blive
fastsat regler om, at det vil være et krav, at der i et
energisyn skal udpeges energieffektiviseringsforanstaltninger med
henblik på at nedbringe energiforbruget, og at potentialet
for omkostningseffektiv anvendelse eller produktion af vedvarende
energi afdækkes. Herudover forventes det, at der vil blive
fastsat regler om, at et energisyn, når det er muligt, vil
skulle bygge på en livscyklusomkostningsanalyse i stedet for
simple tilbagebetalingsperioder for at tage hensyn til
langsigtede besparelser og langsigtede investeringers
restværdier og kalkulationsrenter. Herudover forventes det,
at det vil blive et krav, at et energisyn er forholdsmæssig
og tilstrækkelig repræsentativt til at gøre det
muligt at tegne et troværdigt billede af den samlede
energimæssige ydeevne og pålideligt identificere de
mest betydelige muligheder for forbedringer.
Endelig forventes det, at der vil blive
fastsat regler om, at energisynet skal give mulighed for
detaljerede og validerede beregninger af foreslåede
foranstaltninger, så der tilvejebringes præcise
oplysninger om potentielle besparelser og krav om, at de data, der
anvendes i energisynet, skal kunne opbevares med henblik på
historisk analyse og udvikling i ydeevne.
De ovenfor nævnte krav er
minimumskriterier, der følger af
energieffektivitetsdirektivets bilag VI. Klima-, energi- og
forsyningsministeren vil være forpligtet til at
fastsætte regler, der sikrer implementering af bilag VI.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil endvidere kunne anvende
den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om
yderligere krav til indholdet i energiledelsessystemer og
energisyn, hvis det på et senere tidspunkt vurderes
hensigtsmæssigt.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
i medfør af bemyndigelsen endvidere fastsætte regler
om indholdet i energiledelsessystemer. Det forventes, at der ved
første udmøntning af regler bliver fastsat krav om,
at energiledelsessystemer der indføres til at opfylde kravet
i § 15, stk. 1, skal følge »DS/EN ISO 50001:2018
- Energiledelsessystemer - Krav med vejledning til brug«
eller tilsvarende relevant europæisk eller international
standard.
I forhold til standarder forventes det, at
der vil blive fastsat regler om, at virksomheder, som omfattes af
forpligtelsen til at indføre et energiledelsessystem, skal
indføre et energiledelsessystem certificeret efter
gældende version af »DS/EN ISO 50001:2018 -
Energiledelsessystemer - Krav med vejledning til brug« eller
tilsvarende relevant europæisk eller international standard.
Endvidere forventes det, at der vil blive fastsat regler om, at
hvor miljøledelsessystemer anvendes til opfyldelse af
forpligtelsen til enten at indføre et energiledelsessystem
eller gennemføre et energisyn, jf. ændringsforslaget
nedenfor til § 15, stk. 1, nr. 4, vil dette skulle
certificeres efter EMAS (Eco-Management and Audit Scheme) i henhold
til Europa-Parlamentet og Rådets forordning nr. 1221/2009 af
25. november 2009, gældende version af »DS/EN ISO
14001:2015 - Miljøledelsessystemer - Krav og
vejledning« eller tilsvarende relevant europæisk eller
international standard.
Det forventes, at der i medfør af
energisparelovens § 18 a vil blive fastsat regler om, at
standarderne af hensyn til ophavsretlig beskyttelse ikke
kundgøres i Lovtidende, men kundgøres ved, at de
pågældende tekniske specifikationer ligger til
gennemsyn i Energistyrelsen. Disse standarder forventes som
udgangspunkt at fremgå på dansk, men kan fremgå
på andre sprog, såfremt standarderne ikke er blevet
oversat til dansk, jf. § 18 a, stk. 2.
I forhold til fastsættelse af krav
til omfang og offentliggørelse i forbindelse med energisyn
forventes det, at klima-, energi- og forsyningsministeren med
bemyndigelsen vil fastsætte regler om, at virksomheder, der
er forpligtede til at gennemføre energisyn, vil skulle
udarbejde en konkret og gennemførlig handlingsplan på
grundlag af anbefalingerne fra energisynet. I handlingsplanen skal
foranstaltninger til gennemførelse af hver enkelt
revisionsanbefaling fra energisynet identificeres, hvor det er
teknisk eller økonomisk gennemførligt, og
handlingsplanen vil skulle forelægges virksomhedens ledelse.
Det forventes derudover, at der vil blive fastsat regler om, at
handlingsplanen skal offentliggøres sammen med den
forventede gennemførelsesgrad for anbefalingerne i
energisynet. Disse krav følger af
energieffektivitetsdirektivets artikel 11, stk. 2, 4. og 5.
afsnit.
Det forventes, at offentliggørelse
vil kunne ske på virksomhedens hjemmeside. Der kan endvidere
fastsættes regler om alternativ offentliggørelse,
såfremt virksomheder allerede offentliggør lignende
data, f.eks. i medfør af anden lovgivning.
Det forventes ikke, at der ved
første udmøntning af regler i medfør af den
foreslåede bestemmelse vil blive fastsat krav
vedrørende omfang og offentliggørelse i forbindelse
med krav om at indføre energiledelsessystemer eller
yderligere regler om udarbejdelse af energiledelsessystemer end
dem, der vil fremgå af relevante standarder.
Herudover forventes det, at klima-, energi-
og forsyningsministeren vil anvende den foreslåede
bemyndigelse til at fastsætte regler om krav til, at
energisyn udføres af kvalificerede eksperter. Det forventes,
at der i medfør af den foreslåede bemyndigelse vil
blive fastsat regler om, at energisyn skal udføres af en
ekspert i udførelse af energisyn, der er godkendt i
medfør af den foreslåede godkendelsesordning i
energisparelovens § 16. Kriterierne for at blive godkendt vil
blive fastsat i overensstemmelse med energieffektivitetsdirektivets
krav om eksperter, der udfører energisyn, jf. artikel 11 og
28.
Det følger af
energieffektivitetsdirektivets artikel 11, stk. 1, at det er et
krav, at et indført energiledelsessystem certificeres af et
uafhængigt organ i overensstemmelse med de relevante
europæiske eller internationale standarder, mens det
følger af artikel 11, stk. 11, at hvor der anvendes et
miljøledelsessystem, skal dette være certificeret af
et uafhængigt organ i overensstemmelse med de relevante
europæiske eller internationale standarder.
Det foreslås med § 15, stk. 1,
nr. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om krav til rapportering, dokumentation,
indberetning og frister.
Det forventes, at der med den
foreslåede bemyndigelse til klima-, energi- og
forsyningsministeren vil blive fastsat regler om krav til
rapportering, dokumentation, indberetning og frister for
efterlevelse af forpligtelserne om energiledelsessystemer og
energisyn. Det forventes, at der vil blive fastsat regler om krav
til rapporteringens indhold, format og sprog og om pligt til at
udfylde et skema med nøgletal og anden relevant data fra
energisynet.
Det forventes derudover, at der vil blive
fastsat regler om, at virksomheder skal kunne dokumentere indholdet
af energisyn, herunder rigtigheden af afgivne oplysninger ved
udarbejdelse og indberetning. Det forventes endvidere, at der vil
blive fastsat regler om, at virksomheder skal kunne dokumentere
certificering og efterlevelse af relevante standarder.
Det forventes herudover, at der vil blive
fastsat regler om, at dokumentation for indførte
energiledelsessystemer og gennemførte energisyn, herunder
også handlingsplaner og dokumentation for opfyldelse af
kriterier for eventuel hel eller delvis undtagelse, jf.
ændringsforslaget nedenfor til § 15, stk. 1, nr. 4, skal
indberettes til Energistyrelsen via virk.dk. Der vil kunne
fastsættes regler om alternativ indberetning, såfremt
indberetning via virk.dk ikke er muligt.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at de virksomheder, der ved lovens ikrafttrædelse
vil blive forpligtet til at indføre et energiledelsessystem,
skal indberette certifikat for indført energiledelsessystem
senest den 1. august 2026, og at de virksomheder, der bliver
forpligtet til at gennemføre energisyn, senest skal
indberette dette den 1. august 2025.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at virksomheder, der allerede er underlagt den
gældende energisynsforpligtelse, jf.
energisynsbekendtgørelsen, og som med de foreslåede
nye regler vil være underlagt en forpligtelse om enten at
indføre et energiledelsessystem eller gennemføre
energisyn, vil skulle fortsætte den fireårige kadence,
der følger af gældende ret. Disse virksomheder vil
dermed senest 4 år efter virksomhedens seneste godkendte
indberetning efter gældende ret skulle indføre et
energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn i
medfør af de med lovforslaget foreslåede bestemmelser.
Denne frist fremgår af energieffektivitetsdirektivets artikel
11, stk. 2, 3. afsnit.
Det forventes endvidere, at der vil blive
fastsat regler om, at virksomheder, der i et givet år
opfylder regler fastsat i medfør af den foreslåede
§ 15, stk. 1, ved at gennemføre et energisyn, men hvis
gennemsnitlige årlige energiforbrug i et efterfølgende
år overstiger 85 TJ, tidligst vil blive pålagt at
indføre et energiledelsessystem 4 år efter deres
seneste godkendte indberetning af energisyn. Herudover forventes
der fastsat tilsvarende regler om den omvendte situation, hvor
virksomheder, der har indført et energiledelsessystem,
falder under forbrugsgrænsen for krav om at indføre et
energiledelsessystem, men fortsat er over forbrugsgrænsen for
krav om at gennemføre energisyn. Her vil virksomheden
først 4 år efter indførelsen af et
energiledelsessystem blive pålagt at gennemføre
energisyn. Der forventes dog fastsat regler om, at en virksomhed,
der har indført et energiledelsessystem efter regler fastsat
i medfør af § 15, stk. 1, forpligtes til at
vedligeholde energiledelsessystemet, indtil virksomheden
næste gang vil skulle gennemføre og indberette
energisyn.
Det forventes herudover, at der vil blive
fastsat regler om, at virksomheder, der først efter den 1.
august 2025 vil blive underlagt kravene i regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 15, stk. 1, senest 12
måneder efter at de underlægges kravene, skal have
indført et energiledelsessystem eller gennemført
energisyn alt efter deres forpligtelser i regler udstedt i
medfør af § 15.
Det forventes herudover, at der vil blive
fastsat regler om, at en virksomhed som omhandlet i stk. 1, der i
et givet år har et årligt forbrug på over 85 TJ,
og at en virksomhed, som omhandlet i stk. 2, der i et givet
år har et årligt forbrug på mellem 10 og 85 TJ,
skal indberette oplysninger om virksomhedens energiforbrug til
Energistyrelsen. Dette krav fremgår af
energieffektivitetsdirektivets artikel 11, stk. 3. Denne
indberetning forventes også at skulle foregå via
virk.dk. Der vil med bemyndigelsen kunne fastsættes
yderligere regler om indberetning af data, såfremt det
vurderes relevant.
Det foreslås med § 15, stk. 1,
nr. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om hel eller delvis undtagelse fra krav om
at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre
energisyn.
Det forventes, at der med den
foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at
virksomheder ved indførelse af et energiledelsessystem eller
ved gennemførelse af energisyn kan undtage ét eller
flere elementer fra energiledelses- og energisynsforpligtelsen, der
ikke udgør mere end 10 pct. af virksomhedens samlede
energiforbrug. Undtagelsen tager udgangspunkt i minimumskriterierne
for udførelsen af energisyn, jf.
energieffektivitetsdirektivet bilag VI, hvori det bl.a.
fremgår, at energisynet skal være tilstrækkelig
repræsentativt til at tegne et troværdigt billede af
den samlede energimæssige ydeevne. Således
indføres indirekte et krav om, at energisynet som
udgangspunkt dækker minimum 90 pct. af virksomhedens
energiforbrug.
Det forventes endvidere, at der med den
foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at
midlertidige projekter, hvor gennemførelsen af et energisyn
ikke vil være omkostningseffektivt, skal kunne undtages
energisynsforpligtelsen, og at vurderingen om midlertidighed vil
skulle bygge på et skøn, som foretages af virksomheden
og fremsendes til Energistyrelsen til godkendelse. Der vil
ligeledes kunne fastsættes nærmere regler om
dokumentation for levetid m.v. af et projekt til brug for
Energistyrelsens behandling af anmodningen om undtagelse af hensyn
til midlertidighed.
Herudover forventes der fastsat regler om,
at skibe under 5.000 bruttotons skal kunne undtages
energisynsforpligtelsen af hensyn til overlap mellem den
energikortlægning, der kræves i energisynet, og som
også kræves af henholdsvis den Internationale Maritime
Organisation (IMO) og SEEMP (Ship Energy Efficiency Management
Plan) part 1 om kortlægning af
energieffektiviseringstiltag.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at virksomheder, der gennemfører en kontrakt om
energimæssig ydeevne, fritages for at indføre et
energiledelsessystem eller gennemføre energisyn, forudsat at
kontrakten om energimæssig ydeevne indeholder
energiledelsessystemets nødvendige elementer og at
kontrakten opfylder kravene i energieffektivitetsdirektivets bilag
XV. Undtagelsen følger af energieffektivitetsdirektivets
artikel 11, stk. 10, og vil gælde for hele virksomhedens
energiforbrug. Nærmere regler om disse kontrakter, herunder
krav om indhold, omfang, rapportering og ekstern verifikation af
kontrakter for at sikre forenelighed mellem regler udstedt i
medfør af §§ 15 - 17 a, vil kunne fastsættes
i medfør af ministerens bemyndigelser i lovforslaget.
Endelig forventes det, at bemyndigelsen vil
blive anvendt til at fastsætte regler om, at virksomheder,
som indfører et miljøledelsessystem, som er
certificeret af et uafhængigt organ i overensstemmelse med de
relevante europæiske eller internationale standarder,
fritages for forpligtelserne fastsat i medfør af
lovforslagets forslag til energisparelovens § 15, stk. 1,
forudsat at det pågældende miljøledelsessystem
omfatter en energigennemgang, der opfylder minimumskriterierne i
energieffektivitetsdirektivets bilag VI som anvist ovenfor.
Undtagelsen følger af energieffektivitetsdirektivets artikel
11, stk. 11. De nærmere krav, herunder
dokumentationskrav, regler om akkreditering- og
certificeringsordninger og yderligere krav til
miljøledelsessystemer, vil endvidere kunne fastsættes
i medfør af ministerens bemyndigelser i lovforslaget.
Det vil gælde for samtlige af de
ovenfor nævnte undtagelsesmuligheder, at virksomheden vil
skulle indsende dokumentation til Energistyrelsen, som vil skulle
godkende undtagelsen. Det følger af energisparelovens §
20, stk. 1, at Energiklagenævnet behandler klager over
afgørelser truffet af klima-, energi- og
forsyningsministeren efter loven og efter regler udstedt i
medfør af loven. Dette forventes også at komme til at
gælde for afgørelser vedrørende
undtagelsesmuligheder, som der forventes fastsat regler om i
medfør af den foreslåede § 15, stk. 1, nr. 4, i
energispareloven.
De foreslåede bestemmelser i §
15, stk. 1, nr. 1-4, vil bl.a. give klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler,
der er nødvendige for at implementere de obligatoriske
bestemmelser i energieffektivitetsdirektivets artikel 11
vedrørende energiledelse og energisyn, bilag VI
vedrørende minimumskriterierne til udførelsen af
energisyn og eventuelle vejledninger i form af guidance notes fra
Europa-Kommissionen på dette område.
De foreslåede bemyndigelser vil
endvidere indebære, at ministeren på et senere
tidspunkt vil kunne ændre eller supplere ovennævnte
krav om energiledelsessystemer og energisyn, herunder ændre
kredsen af virksomheder, der er omfattet af lovgivningen. Dette vil
f.eks. kunne ske på baggrund af nærmere retningslinjer
fra Europa-Kommissionen om fortolkningen af
energieffektivitetsdirektivets krav til energiledelsessystemer og
energisyn, ændring af energieffektivitetsdirektivet, eller
såfremt den teknologiske udvikling måtte gøre
det nødvendigt.
Det forventes, at der i medfør af
energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive fastsat regler om,
at den, der overtræder de regler, der fastsættes med
hjemmel i den foreslåede § 15, stk. 1, straffes med
bøde. Det forudsættes, at sanktionsniveauet bør
overstige den udgift, som vil være forbundet med at leve op
til den forpligtelse, som er blevet overtrådt.
De aktører, der vil kunne blive
straffet for overtrædelse, vil være de virksomheder,
som med regler udstedt i medfør af de foreslåede
bemyndigelser i § 15, stk. 1, vil blive forpligtet til at
indføre et energiledelsessystem eller gennemføre
energisyn.
De forhold, der vil kunne blive straffet,
vil bl.a. være tilfælde, hvor virksomheden ikke inden
for de fastsatte frister har indført et energiledelsessystem
eller gennemført et energisyn, hvis rapporteringen eller
indberetningen er mangelfuld, eller hvis virksomheden ikke har
offentliggjort en handlingsplan eller andet i henhold til
forpligtelser fastsat i medfør af § 15, stk. 1.
Energistyrelsen vil inden en
politianmeldelse udstede et påbud i medfør af regler,
der er udstedt med hjemmel i den foreslåede § 17, stk.
2.
For at sikre et retfærdigt
sanktionssystem, hvor sanktionen (ordensbøden) har en reel
effekt i både store og små virksomheder,
forudsættes det, at bødens størrelse vil
afspejle forholdene i den virksomhed, som bøden udstedes
til. Det forudsættes dermed, at der ved bødens
fastsættelse tages højde for virksomhedens
størrelse, omsætning og overtrædelsens grovhed
m.v.
Det forudsættes, at Energistyrelsen i
forbindelse med politianmeldelsen vil angive et forslag til
størrelsen af bøden i det konkrete
tilfælde.
Fastsættelse af straffen vil fortsat
i det enkelte tilfælde bero på domstolenes konkrete
vurdering af samtlige omstændigheder i sagen, og det af
Energistyrelsen angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. de
almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens
kapitel 10.
Det foreslås med § 15, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om betaling af omkostninger, der er forbundet med at
indføre et energiledelsessystem eller gennemføre
energisyn i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af
stk. 1.
Den foreslåede bemyndigelse vil
indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne fastsætte regler om, at virksomheden skal afholde
omkostningerne ved at få foretaget et energisyn eller ved at
benytte og vedligeholde et certificeret energiledelsessystem, der
opfylder kravene i regler fastsat i medfør af § 15,
stk. 1. Der vil ligeledes kunne fastsættes regler om, at
virksomheder afholder eventuelle omkostninger forbundet med de
undtagelsesmuligheder, der kan fastsættes regler om i
medfør af § 15, stk. 1, nr. 4, f.eks. ved
indførelse og vedligeholdelse af et
miljøledelsessystem.
Omkostningerne vil bl.a. afhænge af
specifikke forhold som produktionsenhedens størrelse,
kompleksitet m.v., og om der f.eks. er tale om at få
foretaget et energisyn eller om at benytte og vedligeholde et
certificeret energi- eller miljøledelsessystem. F.eks.
anslås omkostningerne til at få udført et
struktureret energisyn efter de foreslåede regler ca. 135.000
kr. for service- og handelsvirksomheder og ca. 200.000 kr. for
fremstillingserhverv. For nærmere herom henvises til de
almindelige bemærkninger til pkt. 5 om de økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet i det fremsatte
lovforslag.
Bemyndigelserne til klima-, energi- og
forsyningsministeren i medfør af den foreslåede §
15 til at fastsætte regler forventes at blive delegeret til
Energistyrelsen i medfør af § 3, stk. 1, nr. 14, og
§ 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1366 af 28. september
2022 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser
(delegationsbekendtgørelsen), jf. energisparelovens §
19.
Det foreslås, at der indsættes
en overskrift før § 16 med titlen
»Godkendelsesordning for eksperter, der udfører
energisyn«.
Det foreslås med § 16, stk. 1,
1. pkt., at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om en godkendelsesordning for eksperter,
herunder juridiske personer, der udfører energisyn omfattet
af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne fastsætte regler om en godkendelsesordning, hvor
eksperter efter ansøgning kan godkendes til at udføre
energisyn, der er omfattet af regler udstedt i medfør af
§ 15, stk. 1.
Godkendelsesordningen skal sikre, at de
eksperter, der udfører energisyn, besidder de
nødvendige kvalifikationer til at udføre
energisyn.
Med bemyndigelsen vil ministeren kunne
fastsætte regler om, at såvel fysiske som juridiske
personer vil kunne godkendes som eksperter i udarbejdelse af
energisyn.
Det foreslås med § 16, stk. 1,
2. pkt., at ministeren herunder kan fastsætte regler om
betingelser for godkendelse, om registrering,
offentliggørelse, administration og tilsyn i forbindelse med
godkendelsesordningen.
Det forventes, at godkendelsesordningen for
eksperter vil gælde for virksomheder
(energisynsudførende enheder). Godkendelsen vil kunne
tildeles enkeltmandsvirksomheder såvel som større
virksomheder. Kravene til disse virksomheder forventes fastsat i
medfør af den foreslåede bemyndigelse.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at energisynsudførende enheder periodisk skal
have fornyet deres godkendelse. Dette har til formål at
sikre, at de fastsatte godkendelseskriterier sikrer det
nødvendige kompetenceniveau og lige adgang for alle i
overensstemmelse med energieffektivitetsdirektivets princip om
ikkeforskelsbehandling og for at sikre den fornødne
mængde eksperter i udførelse af energisyn til at
dække markedsbehovet. Det forventes, at fornyelsen af
godkendelser vil skulle ske minimum hvert fjerde år, hvilket
stemmer overens med krav i energieffektivitetsdirektivets artikel
11, stk. 2, jf. artikel 28, stk. 6, for så vidt angår
energisyn.
Med den foreslåede bemyndigelse vil
klima-, energi- og forsyningsministeren bl.a. kunne fastsætte
regler om de kriterier, som eksperter i udførelse af
energisyn vil skulle opfylde for at kunne blive godkendt.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om specifikke godkendelseskriterier for enheder, der
ønsker at opnå godkendelse som eksperter i
udførelse af energisyn. Godkendelseskriterierne forventes
som minimum at indeholde uddannelseskrav og krav om relevant
erhvervserfaring og krav til dokumentation herfor. Det forventes
endvidere, at virksomheder, der er certificeret til at
energimærke flerfamiliehuse, jf. bekendtgørelse nr.
1651 af 18. november 2020 om energimærkning i bygninger, vil
kunne benytte certificeringen som dokumentationskrav for
godkendelse som ekspert, der udfører energisyn for visse
erhverv nærmere specificeret i bekendtgørelsen.
Det forventes, at virksomheder, der har
minimum én person ansat, som opfylder disse specifikke
godkendelseskrav, kan opnå godkendelse som
energisynsudførende enheder. Som følge heraf vil
virksomhedens øvrige ansatte også godkendes som
eksperter, der udfører energisyn, selv om de ikke
nødvendigvis opfylder alle specifikke krav til at være
eksperter i udførelse af energisyn. En forudsætning
for godkendelse af virksomheden som energisynsudførende
enhed vil være, at virksomheden indfører et
kvalitetssikringssystem, så alle energisyn udført af
virksomheden udarbejdes med den fornødne kvalitet.
Kvalitetssikringssystemet kan f.eks. være et DS/EN ISO
9001:2008 - Kvalitetsledelsessystem og skal påvises
indført ved ansøgningen om at blive
energisynsudførende enhed og dokumenteres efterlevet ved
eventuelt tilsyn. Der vil med den foreslåede bemyndigelse til
klima-, energi- og forsyningsministeren kunne fastsættes
regler om krav til kvalitetssikringssystemet, herunder benyttelse
eller udelukkelse af visse standarder, for at sikre den
fornødne kvalitet og kompetence ved udarbejdelsen af
energisyn.
For enkeltpersoner, der driver
selvstændig virksomhed eller er ansat i en virksomhed, hvor
ingen andre medarbejdere skal kunne udføre energisyn, vil
kravet til implementering af et kvalitetssikringssystem være
irrelevant, og godkendelsen som energisynsudførende enhed
vil alene bygge på enkeltpersonens kompetencer set i forhold
til de specifikke godkendelseskriterier omtalt ovenfor.
Der vil endvidere kunne fastsættes
regler om specifikke krav til de enheder, der udarbejder energisyn.
Der kan herunder fastsættes krav om kursusdeltagelse eller
lign. for kompetencesikring og vedligeholdelse hos disse
energisynsudførende enheder.
Med den foreslåede bemyndigelse vil
der endvidere kunne fastsættes krav om, at de enheder, der er
godkendt i medfør af godkendelsesordningen, vil skulle
registreres i et register, som vil blive gjort offentligt
tilgængeligt på Energistyrelsens hjemmeside eller en
anden passende platform. Her vil fremgå information om
godkendte eksperter, der udarbejder energisyn, og informationerne
vil således være tilgængelige for de
virksomheder, der vil skulle gennemføre energisyn i
medfør af regler fastsat i medfør af forslaget til
energisparelovens § 15, stk. 1.
Der vil herudover kunne fastsættes
regler til administration af godkendelsesordningen, herunder
hvordan der kan ansøges om godkendelse. Det forventes
endvidere, at der med bemyndigelsen vil blive fastsat regler om,
hvordan ansøgere vil kunne klage over afgørelser, der
er truffet af den ansvarlige for godkendelsesordningen.
Endelig vil der kunne fastsættes
regler om, at klima-, energi- og forsyningsministeren eller den,
som ministeren bemyndiger hertil, vil kunne føre tilsyn med
de eksperter, der er godkendt i medfør af
godkendelsesordningen. Det vil f.eks. kunne være relevant i
situationer, hvor der er rejst tvivl om den godkendte enheds
kvalifikationer eller kvaliteten af de udførte energisyn.
Der forventes også fastsat regler om årlige tilsyn med
en andel af de godkendte enheder.
Det foreslås med § 16, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om bemyndigelse af en institution under ministeriet, en
anden myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution
eller organisation til at godkende og føre tilsyn med
eksperter, der udfører energisyn omfattet af regler udstedt
i medfør af § 15, stk. 1, og til at opkræve gebyr
efter regler udstedt i medfør af § 17 a, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne uddelegere hele eller dele af opgaven med at varetage den
godkendelsesordning, der kan fastsættes regler om i
medfør af den foreslåede § 16, stk. 1, i
energispareloven, herunder også tilsynet med godkendte
eksperter. Den foreslåede bestemmelse vil endvidere
medføre, at en under ministeriet oprettet institution, en
anden myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution
eller organisation vil kunne opkræve gebyr for godkendelser i
medfør af ordningen i overensstemmelse med reglerne
vedrørende gebyr udstedt med hjemmel i den foreslåede
§ 17 a, stk. 2.
Det forventes, at administration af
godkendelsesordningen for eksperter vil blive varetaget enten af
Energistyrelsen, som det er tilfældet i dag, eller at den vil
blive helt eller delvis delegeret til en virksomhed eller en anden
sagkyndig institution eller organisation, f.eks. tildelt efter
markedsafdækning. Såfremt opgaven delegeres til en
virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation,
vil der kunne fastsættes nærmere regler og vilkår
for varetagelse af myndighedsopgaven og krav til den
pågældende virksomhed eller institution og tilsyn
hermed.
Det forventes herunder, at der vil blive
fastsat regler om, at såfremt godkendelsesordningen varetages
af en ikkeoffentlig institution, vil denne skulle varetage de
delegerede myndighedsopgaver i overensstemmelse med almindelige
forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik. Det forventes
endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at
forvaltningslovens regler om vejledning, repræsentation,
aktindsigt, partshøring, begrundelse og klagevejledning og
lov om offentlighed i forvaltningen vil skulle anvendes, når
den, der har fået delegeret myndighedsopgaven, træffer
afgørelse inden for det delegerede område.
Det foreslås med § 16, stk. 3,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at klage over afgørelser truffet af
en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller
organisation, der er bemyndiget til at varetage opgaver i regler
fastsat i medfør af § 16, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at såfremt det besluttes at delegere
varetagelsen af den godkendelsesordning, som klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om i medfør
af § 16, stk. 1, til en ikkeoffentlig institution, forventes
det, at der med den foreslåede bemyndigelse i § 16, stk.
3, vil blive fastsat regler om, at afgørelser truffet af den
ikkeoffentlige institution vil kunne påklages til
Energistyrelsen eller Energiklagenævnet. Det kan f.eks. dreje
sig om klage over afslag på godkendelse eller for
opkrævet gebyr. Den foreslåede bemyndigelse vil
endvidere kunne anvendes til at fastsætte regler om den
ikkeoffentlige institutions adgang til at genoptage sager, som er
blevet påklaget til Energistyrelsen.
Det forventes endvidere, at der vil blive
fastsat regler om, at Energistyrelsens afgørelser i
klagesager ikke vil kunne påklages til andre instanser,
herunder klima-, energi- og forsyningsministeren.
Det foreslås, at der indsættes
en overskrift før § 17 med titlen »Tilsyn og
påbud«.
Det foreslås med § 17, stk. 1,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om tilsyn med overholdelse af regler udstedt i medfør
af § 15, stk. 1.
Det forventes, at der med den
foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om tilsyn
med de oplysninger, som de forpligtede virksomheder indberetter i
forbindelse med indført energiledelsessystem eller
energisyn.
Det foreslås med § 17, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om, at der kan meddeles påbud om overholdelse af
regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne fastsætte regler om påbud om opfyldelse af de
krav til indførelse af et energiledelsessystem eller
gennemførsel af energisyn, som der forventes fastsat regler
om i medfør af den foreslåede bemyndigelse i
energisparelovens § 15, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse
forventes det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
fastsætte regler om, at der kan udstedes et påbud om,
at forpligtede aktører vil skulle indføre et
energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn, som er i
overensstemmelse med krav fastsat i medfør af det
foreslåede § 15, stk. 1. De aktører, der vil
kunne blive mødt med et påbud, forventes at være
de aktører, der i henhold til regler udstedt i medfør
af forslaget til § 15, stk. 1, nr. 1, er forpligtet til at
indføre et energiledelsessystem eller gennemføre et
energisyn.
Påbud vil f.eks. kunne anvendes, hvis
der ikke er indberettet oplysninger om energiledelsessystem eller
energisyn i medfør af reglerne, selv om ministeren eller den
institution, som ministeren har bemyndiget hertil, har truffet
afgørelse om, at den pågældende virksomhed er
omfattet af forpligtelsen. I tvivlstilfælde vil ministeren
eller den institution, som ministeren har bemyndiget hertil,
kontakte ejeren og operatøren af en potentielt forpligtet
virksomhed med henblik på at afklare, om virksomheden er
omfattet af forpligtelsen. Der vil endvidere kunne fastsættes
regler om, at ministeren kan træffe afgørelse om,
hvorvidt en virksomhed er forpligtet til at indføre et
energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.
Ministeren vil endelig kunne
fastsætte regler om, at et påbud kan omfatte en
forpligtelse til at efterleve påbuddet inden for en af
ministeren eller den institution, som ministeren har bemyndiget
hertil, fastsat frist. Fristen vil blive fastsat efter
partshøring.
Der er i medfør af energisparelovens
§ 20, stk. 1, klageadgang til Energiklagenævnet over
afgørelser, som er truffet af klima-, energi- og
forsyningsministeren efter loven og efter regler udstedt i
medfør af loven.
Det forventes, at der i medfør af
energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive fastsat regler om,
at den, der undlader at efterkomme et påbud, straffes med
bøde. For nærmere information om straf for
overtrædelse af de forpligtelser, som der vil blive fastsat
regler om i medfør af det forslåede § 15, stk. 1,
henvises til bemærkningerne ovenfor.
Bemyndigelsen til klima-, energi- og
forsyningsministeren i medfør af det foreslåede §
17, stk. 1 og 2, til at fastsætte regler forventes delegeret
til Energistyrelsen i medfør af § 3, stk. 1, nr. 14, og
§ 4, stk. 1, i delegationsbekendtgørelsen.
Det foreslås med stk. 3, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under
ministeriet eller en anden offentlig myndighed til at føre
tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1 og
til at meddele påbud i henhold til regler udstedt i
medfør af stk. 2.
Den foreslåede bemyndigelse vil
indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
uddelegere hele eller dele af den forventede myndighedskontrol til
en institution under ministeriet eller en anden offentlig
myndighed.
Det forventes, at Energistyrelsen vil
varetage opgaven med at føre tilsyn med reglerne om
energiledelsessystemer og energisyn, der forventes udstedt i
medfør af det foreslåede § 15, stk. 1, herunder
meddelelse af påbud, jf. delegationsbekendtgørelsens
§ 3, stk. 1, nr. 14.
Det foreslås, at der indsættes
en overskrift før § 17 a med titlen
»Gebyr«.
Det følger af forslaget til §
17 a, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis
dækning af omkostninger ved tilsyn og påbud efter
regler udstedt i medfør af § 17, jf. § 15, stk.
1.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne fastsætte regler om, at de virksomheder, der i
medfør af regler udstedt med hjemmel i det foreslåede
§ 15, stk. 1, vil blive forpligtet til at indføre et
energiledelsessystem eller gennemføre energisyn, vil skulle
betale for myndighedsbehandlingen ved tilsyn efter regler fastsat i
medfør af § 17, i forbindelse med rapportering af
gennemført energisyn og indført energiledelsessystem,
herunder også f.eks. fysiske tilsyn.
De opgaver, der vil kunne finansieres efter
regler udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse
i § 17 a, stk. 1, vil være opgaver, som Energistyrelsen
forventes at få i forbindelse med tilsyn i henhold til regler
udstedt i medfør af § 17, jf. § 15, stk. 1. Det er
bl.a. tilsyn med om de forpligtede virksomheder overholder de ved
bekendtgørelse fastsatte regler om energisyn og
energiledelsessystemer, herunder om rapporteringen er
fyldestgørende, og om oplysningerne indberettes korrekt.
Formålet med hjemlen er at give
mulighed for, at dette tilsyn kan brugerfinansieres. Det vil i
givet fald være de virksomheder, der forpligtes til at
indføre et energiledelsessystem eller til at
gennemføre energisyn, som vil skulle betale omkostningerne
efter en timesats, som ikke overstiger omkostningerne ved
administrationen og tilsynet. Gebyret vil blive efterreguleret
efter regnskabsårets afslutning for at sikre balance mellem
gebyrindtægterne og de realiserede omkostninger til
myndighedsbehandlingen. Dermed sikres det, at hver virksomhed
betaler de omkostninger, som er forbundet med behandling af den
enkelte aktørs sag, og der er således ikke tale om et
fiskalt gebyr.
Den foreslåede bestemmelse vil
endvidere indebære, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om
opkrævning og betaling af gebyret, herunder at gebyrer vil
skulle indbetales digitalt, f.eks. ved bankoverførsel.
Det foreslås med § 17 a, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af
omkostninger ved godkendelsesordningen i henhold til regler udstedt
i medfør af § 16.
Det følger af den foreslåede
§ 16, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om en godkendelsesordning for eksperter, der
udfører energisyn omfattet af regler udstedt i medfør
af § 15, stk. 1, og at ministeren herunder kan fastsætte
regler om betingelser for godkendelse, om registrering,
administration og tilsyn i forbindelse med
godkendelsesordningen.
Det forventes, at der i medfør af
det foreslåede § 17 a, stk. 2, vil blive fastsat regler
om, at de enheder, der ansøger om godkendelse som
energisynsudførende enheder, vil skulle betale et gebyr for
de omkostninger, som er forbundet med Energistyrelsens eller den,
der bemyndiges hertil, opgaver i relation til eksperternes
godkendelse, herunder fornyet godkendelse, tilsyn, inddragelse af
godkendelse, registrering og kontrol med de
energisynsudførende enheder, kvalitetssikring, drift af
eventuelle registre og andre it-systemer og anden administration
vedrørende godkendelsesordningen.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at enheder, der ønsker at blive godkendt som
energisynsudførende enheder, vil skulle betale et
myndighedsgebyr for behandlingen af ansøgningen. Det
forventes, at gebyret vil blive fastsat på en måde,
så det helt eller delvis dækker omkostninger forbundet
med administration af ordningen og sikrer, at den fornødne
mængde aktører på markedet for eksperter, der
udfører energisyn, ikke begrænses grundet høje
økonomiske markedsbarrierer.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at gebyret vil skulle betales over fire år, hvoraf
det største gebyr vil blive opkrævet ved godkendelsen,
og et mindre beløb vil blive opkrævet som årligt
gebyr. Det forventes, at energisynsudførende enheder vil
skulle have fornyet deres godkendelse hvert fjerde år, og at
virksomheder også vil skulle betale et gebyr for denne
godkendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil
endvidere indebære, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om
opkrævning og betaling af gebyret, herunder at gebyrer vil
skulle indbetales digitalt, som f.eks. ved
bankoverførsel.
Bemyndigelserne til klima-, energi- og
forsyningsministeren i medfør af den foreslåede §
17 a, stk. 1 og 2, til at fastsætte regler om gebyrer vil
ikke blive delegeret til Energistyrelsen, jf. § 7, stk. 1, nr.
2, i delegationsbekendtgørelsen.
Energistyrelsens afgørelser vil
kunne påklages til Energiklagenævnet, jf. § 20,
stk. 1, dog vil der være mulighed for at fastsætte
regler om, at visse afgørelser ikke skal kunne indbringes
for Energiklagenævnet, jf. § 20, stk. 4, nr. 1. Det vil
i forbindelse med bekendtgørelsesudmøntningen blive
vurderet, om f.eks. afgørelser om opkrævning af gebyr
skal kunne påklages til Energiklagenævnet. Der vil
endvidere kunne fastsættes regler om, at klager ikke skal
kunne indbringes for klima-, energi- og forsyningsministeren, jf.
§ 20 stk. 4, nr. 2.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Med det fremsatte lovforslag foreslås
det at nyaffatte energisparelovens kapitel 5, så kapitlet
både indeholder regler vedrørende
energiledelsessystemer og energisyn samt klimasyn.
Det foreslås med den under nr. 4
foreslåede nyaffattelse af kapitel 5 i energispareloven, at
kapitel 5 nyaffattes i et ændringsforslag.
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 5 ændres til »Obligatoriske klimasyn i visse
virksomheder«.
Med den foreslåede ændring af
overskriften ændres kapitel 5 til at omfatte klimasyn.
Ændringen skal ses i sammenhæng med forslaget til
§§ 15-17 a i energispareloven, jf. nedenfor, hvor det
foreslås, at klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om klimasyn.
Det foreslås, at der indsættes
en overskrift før § 15 med titlen
»Klimasyn«. Det foreslås med § 15, stk. 1,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om, at visse virksomheder skal gennemføre klimasyn
med fokus på at identificere CO2-reducerende tiltag.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne fastsætte regler med krav om, at visse virksomheder
skal gennemføre klimasyn.
Med »virksomhed« forstås
enhver enhed uanset dens retlige form, som sælger et produkt
eller en tjenesteydelse på et marked i konkurrence med
andre.
Den foreslåede bemyndigelse vil
skulle anvendes til at fastsætte regler ved
bekendtgørelse, der sikrer udmøntning af
»Aftale om Grøn skattereform for industri mv.«
fra 2022 vedrørende klimasyn. Det fremgår af aftalen,
at et klimasyn er en udvidelse af energisynet således, at der
vil være et supplerende fokus på at identificere
CO2-reducerende tiltag hos de
omfattede virksomheder.
Det forventes, at bekendtgørelsen
vil træde i kraft den 1. juli 2024.
Udmøntning af den foreslåede
bemyndigelse i § 15, stk. 1, vil endvidere kunne ske ved
fastsættelse af regler på en række områder,
der er fremhævet i den ikke udtømmende opregning i
stk. 1, nr. 1-4.
Det foreslås med § 15, stk. 1,
nr. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke virksomheder der er omfattet af
krav om at gennemføre klimasyn.
Det forventes, at klima-, energi- og
forsyningsministeren med den foreslåede bemyndigelse vil
fastsætte regler om, at virksomheder, der i henhold til krav
i energieffektivitetsdirektivet er underlagt en forpligtelse om at
indføre et energiledelsessystem eller gennemføre
energisyn, forpligtes til at gennemføre et klimasyn.
Det følger af forslaget til §
15, stk. 1, nr. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om krav til indhold, anvendelse af relevante
standarder, omfang, offentliggørelse, anvendelse af
kvalificerede eksperter og anvendelse af akkrediterings- og
certificeringsordninger.
Det forventes, at den foreslåede
bemyndigelse bl.a. vil blive anvendt til at fastsætte regler
om krav til indholdet i et klimasyn.
Fra 2025 pålægges virksomheder,
jf. »Aftale om Grøn skattereform for industri
mv«. fra 2022, en højere og mere ensartet CO2-beskatning på direkte
energirelaterede udledninger og procesrelaterede udledninger. Der
lægges således op til, at klimasynet skal have fokus
på disse typer udledninger, og det forventes, at der vil
blive fastsat regler om, at klimasynet som minimum skal omfatte
disse typer udledninger. Det forventes således, at klimasynet
skal indeholde en kortlægning af virksomhedens fossile
energiforbrug og CO2-udledende og
energiforbrugende anlæg og processer.
Det forventes endvidere, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om anvendelse af relevante standarder og
akkrediterings- og certificeringsordninger.
Der vil med bemyndigelsen kunne
fastsættes regler om, at energi- og
miljøledelsessystemer indført til at opfylde
forpligtelser i medfør af EU-retlige krav skal indeholde et
supplerende fokus på at identificere CO2-reducerende tiltag hos virksomhederne
for således også at kunne opfylde forpligtelsen om
gennemførelse af klimasyn. Regler herom vil enten blive
fastsat i en separat standard eller som tillæg til
ledelsessystemet, så de kan akkrediteres efter eller som
separat standard. Det forventes, at det vil blive et krav, at
akkrediteringen er foretaget af DANAK - Den Danske
Akkrediteringsfond eller et tilsvarende akkrediteringsorgan, som er
medunderskriver af EA's (European co-operation for Accreditation)
multilaterale aftale om gensidig anerkendelse med hensyn til
certificering af ledelsessystemer eller certificeringsorganer uden
for EA's område af et akkrediteringsorgan, der er
medunderskriver af den relevante multilaterale aftale om gensidig
anerkendelse under IAF's (International Accreditation Forum), og
efterfølgende certificeres af et af ovenstående
akkrediteringsorganer godkendt certificeringsorgan.
Det forventes, at der med hjemmel i
energisparelovens § 18 a vil blive fastsat regler om, at
standarderne af hensyn til ophavsretlig beskyttelse ikke
kundgøres i Lovtidende, men kundgøres, ved at de
pågældende tekniske specifikationer ligger til
gennemsyn i Energistyrelsen. Disse standarder forventes som
udgangspunkt at fremgå på dansk, men kan fremgå
på andre sprog, såfremt standarderne ikke er blevet
oversat til dansk.
Det forventes endvidere, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om krav til omfanget af klimasynet. Det
forventes ved første udmøntning af reglerne, at der
vil blive fastsat regler om, at klimasyn som minimum skal
udarbejdes på baggrund af hele virksomhedens direkte
energirelaterede udledninger og procesrelaterede udledninger, at
klimasynet skal identificere og kvantificere omkostningseffektive
CO2-reduktionsmuligheder, og at
klimasynet skal være tilstrækkelig detaljeret til at
give et retvisende billede af virksomhedens reduktionsmuligheder
baseret på ajourførte, målte og sporbare
driftsdata over en fastsat tilstrækkelig repræsentativ
periode.
Ministeren vil med bemyndigelsen på
et senere tidspunkt kunne ændre eller supplere krav om
klimasyn eller ændre kredsen af de virksomheder, der er
omfattet af lovgivningen. Dette vil eksempelvis kunne ske på
baggrund af videre udmøntning af »Aftale om
Grøn skattereform for industri mv.« fra 2022,
ændring af målgruppen for energiledelse og energisyn i
de krav, der følger af energieffektivitetsdirektivet, den
teknologiske udvikling eller erfaringerne med reglerne om klimasyn.
Det forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at
klimasyn, der udarbejdes i forbindelse med indførelsen af de
EU-retlige krav vedrørende energiledelsessystemer eller
gennemførelsen af energisyn, kan bygge på det samme
datagrundlag m.v. som dette energisyn eller
energiledelsessystem.
Det forventes herudover, at der vil blive
fastsat regler om, at virksomheder, der gennemfører et
klimasyn, skal udarbejde en klimahandlingsplan med udgangspunkt i
de fundne CO2-reducerende tiltag.
Klimahandlingsplanen kan udarbejdes som en selvstændig
handlingsplan eller som supplement til handlingsplaner for de krav
vedrørende energiledelsessystemer og energisyn, som
følger af energieffektivitetsdirektivet.
Det forventes derudover, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om krav til, at klimasyn udføres af
kvalificerede eksperter. Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at klimasynet skal udføres af en virksomhed, der
er godkendt som eksperter i udførelsen af klimasyn i
medfør af den foreslåede godkendelsesordning i
energisparelovens § 16 eller en akkrediteret ekspert efter en
relevant standard.
Det foreslås med § 15, stk. 1,
nr. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om krav til rapportering, dokumentation,
indberetning og frister.
Det forventes, at den foreslåede
bemyndigelse bl.a. vil blive anvendt til at fastsætte regler
om krav til rapportering af klimasynet. Det forventes, at der vil
blive fastsat krav til rapporteringens indhold, sprog og format,
herunder pligt til at udfylde et skema med nøgletal og anden
relevant data fra klimasynet. Det forventes herudover, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om krav til dokumentation af klimasynet.
Det forventes derudover, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om krav til indberetning af dokumentation
for gennemførte klimasyn. Der forventes fastsat regler om,
at gennemførte klimasyn indberettes til Energistyrelsen via
virk.dk. Der vil kunne fastsættes regler om alternativ
indberetning, såfremt indberetning via virk.dk ikke er
muligt.
Den foreslåede bemyndigelse forventes
endvidere anvendt til at fastsætte regler om krav til frister
for indberetning af gennemførte klimasyn.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at virksomheder omfattet af forpligtelsen til at
gennemføre klimasyn senest 4 år efter deres seneste
indberetning af energisyn efter gældende ret skal indberette
dokumentation for gennemført klimasyn. Virksomheder, der
ikke tidligere har været omfattet af forpligtelsen om at
gennemføre energisyn, men som vil blive forpligtet i
medfør af nye krav efter energieffektivitetsdirektivet,
forventes at skulle have gennemført klimasyn senest den 1.
august 2026 og herefter senest hvert fjerde år fra
virksomhedens seneste godkendte indberetning.
Det forventes endvidere, at virksomheder,
der opfylder krav om energiledelsessystemer eller energisyn efter
energieffektivitetsdirektivet, ved at indgå en kontrakt om
energimæssig ydeevne, jf. energieffektivitetsdirektivets
artikel 11, stk. 10, jf. direktivets bilag XV, ligeledes vil blive
omfattet af krav om at udarbejde et klimasyn. Det forventes, at
klimasynet kan indgå som del af eller som tillæg til
kontrakten om energimæssig ydeevne og således opfylde
klimasynsforpligtelsen. Det forventes, at der i medfør af
energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive fastsat regler om,
at den, der overtræder de regler, der fastsættes med
hjemmel i den foreslåede § 15, stk. 1, straffes med
bøde. Det forudsættes, at sanktionsniveauet bør
overstige den udgift, som vil være forbundet med at leve op
til den forpligtelse, som er blevet overtrådt.
De aktører, der vil kunne blive
straffet for overtrædelse, vil være de virksomheder,
som efter regler udstedt i medfør af de foreslåede
bemyndigelser i § 15, stk. 1, vil blive forpligtede til at
gennemføre klimasyn. De forhold, virksomheden vil kunne
blive straffet for, er bl.a. tilfælde, hvor virksomheden ikke
inden for de fastsatte frister har gennemført et klimasyn,
hvor rapportering eller indberetning er mangelfuld, eller hvor
virksomheden ikke har offentliggjort en handlingsplan, eller andet
i henhold til forpligtelser fastsat i medfør af § 15,
stk. 1.
Energistyrelsen vil inden en
politianmeldelse udstede et påbud i medfør af regler,
der er udstedt med hjemmel i den foreslåede § 17, stk.
2.
For at sikre et retfærdigt
sanktionssystem, hvor sanktionen (ordensbøden) har en reel
effekt i både store og små virksomheder,
forudsættes det, at bødens størrelse vil
afspejle forholdene i den virksomhed, som bøden udstedes
til. Det forudsættes dermed, at der ved bødens
fastsættelse tages højde for virksomhedens
størrelse, omsætning og overtrædelsens grovhed
m.v.
Det forudsættes, at Energistyrelsen i
forbindelse med politianmeldelsen vil angive et forslag til
størrelsen af bøden i det konkrete
tilfælde.
Fastsættelse af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det af
Energistyrelsen angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpede eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Det foreslås med § 15, stk. 1,
nr. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om hel eller delvis undtagelse fra krav om
at gennemføre klimasyn.
Det forventes, at der med den
foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at
virksomheder ved gennemførelse af klimasyn kan undtage
ét eller flere elementer i klimasynsforpligtelsen, der ikke
udgør mere end 10 pct. af virksomhedens samlede
energiforbrug.
Det foreslås med § 15, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om betaling af omkostninger, der er forbundet med at
gennemføre klimasyn i overensstemmelse med regler udstedt i
medfør af stk. 1.
Det forventes, at der i medfør af
den foreslåede bestemmelse vil blive fastsat regler om, at de
forpligtede virksomheder vil skulle afholde omkostningerne ved at
få foretaget et klimasyn.
Bemyndigelserne til klima-, energi- og
forsyningsministeren til i medfør af den foreslåede
§ 15, stk. 1 og 2, at fastsætte regler forventes at
blive delegeret til Energistyrelsen i medfør af § 3,
stk. 1, nr. 14, og § 4, stk. 1, i
delegationsbekendtgørelsen, jf. energisparelovens §
19.
Det foreslås, at der indsættes
en overskrift før § 16 med titlen
»Godkendelsesordning for eksperter, der udfører
klimasyn«.
Det foreslås med § 16, stk. 1,
1. pkt., at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om en godkendelsesordning for eksperter,
herunder juridiske personer, der udfører klimasyn omfattet
af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne fastsætte regler om en godkendelsesordning, hvor
eksperter efter ansøgning kan godkendes til at udføre
klimasyn, der er omfattet af regler udstedt i medfør af
§ 15, stk. 1.
Godkendelsesordningen skal sikre, at de
eksperter, der udfører klimasyn, besidder de
nødvendige kvalifikationer til at udføre
klimasyn.
Med bemyndigelsen vil ministeren kunne
fastsætte regler om, at såvel fysiske som juridiske
personer vil kunne godkendes som eksperter i udarbejdelse af
klimasyn.
Det foreslås med § 16, stk. 1,
2. pkt., at ministeren herunder kan fastsætte regler om
betingelser for godkendelse, om registrering,
offentliggørelse, administration og tilsyn i forbindelse med
godkendelsesordningen.
Det forventes, at godkendelsesordningen for
eksperter vil gælde for virksomheder
(klimasynsudførende enheder). Godkendelsen vil kunne
tildeles enkeltmandsvirksomheder såvel som større
virksomheder. Kravene til disse virksomheder forventes fastsat i
medfør af den foreslåede bemyndigelse.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at klimasynsudførende enheder periodisk skal have
fornyet deres godkendelse. Dette har til formål at sikre, at
de fastsatte godkendelseskriterier sikrer det nødvendige
kompetenceniveau og lige adgang for alle, og at sikre den
fornødne mængde eksperter i udførelse af
klimasyn til at dække markedsbehovet. Det forventes, at
fornyelsen af godkendelser vil skulle ske minimum hvert fjerde
år.
Med den foreslåede bemyndigelse vil
klima-, energi- og forsyningsministeren bl.a. kunne fastsætte
regler om de kriterier, som eksperter i udførelse af
klimasyn vil skulle opfylde for at kunne blive godkendt.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om specifikke godkendelseskriterier for enheder, der
ønsker at opnå godkendelse som eksperter i
udførelse af klimasyn. Godkendelseskriterierne forventes som
minimum at indeholde uddannelseskrav, krav om relevant
erhvervserfaring og krav til dokumentation herfor. Det forventes
endvidere, at virksomheder, der er certificeret til at
energimærke flerfamiliehuse, jf. bekendtgørelse nr.
1651 af 18. november 2020 om energimærkning i bygninger, vil
kunne benytte certificeringen som dokumentationskrav for
godkendelse som ekspert, der udfører klimasyn for visse
erhverv nærmere specificeret i bekendtgørelsen.
Det forventes, at virksomheder, der har
minimum én person ansat, som opfylder disse specifikke
godkendelseskrav, kan opnå godkendelse som
klimasynsudførende enheder. Som følge heraf vil
virksomhedens øvrige ansatte også godkendes som
eksperter, der udfører klimasyn, selv om de ikke
nødvendigvis opfylder alle specifikke krav til at være
eksperter i udførelsen af klimasyn. En forudsætning
for godkendelse af virksomheden som klimasynsudførende enhed
vil være, at virksomheden indfører et
kvalitetssikringssystem, så der er den fornødne
kvalitet i udførelsen. Kvalitetssikringssystemet kan f.eks.
være »DS/EN ISO 9001:2008 -
Kvalitetsledelsessystem« og skal påvises indført
ved ansøgningen om at blive klimasynsudførende enhed
og dokumenteres efterlevet ved eventuelt tilsyn. Der vil med den
foreslåede bemyndigelse til klima-, energi- og
forsyningsministeren kunne fastsættes regler om krav til
kvalitetssikringssystemet, herunder benyttelse eller udelukkelse af
visse standarder, for at sikre den fornødne kvalitet og
kompetence ved udarbejdelsen af klimasyn.
For enkeltpersoner, der driver
selvstændig virksomhed eller er ansat i en virksomhed, hvor
ingen andre medarbejdere skal kunne udføre synet, vil kravet
til implementering af et kvalitetssikringssystem være
irrelevant, og godkendelsen som klimasynsudførende enhed vil
alene bygge på enkeltpersonens kompetencer set i forhold til
de specifikke godkendelseskriterier omtalt ovenfor.
Der vil endvidere kunne fastsættes
regler om specifikke krav til de enheder, der udarbejder klimasyn.
Der kan herunder fastsættes krav om kursusdeltagelse el.
lign. for kompetencesikring og vedligeholdelse hos disse
klimasynsudførende enheder.
Med den foreslåede bemyndigelse vil
der endvidere kunne fastsættes krav om, at de enheder, der er
godkendt i medfør af godkendelsesordningen, vil skulle
registreres i et register, som vil blive gjort offentligt
tilgængeligt på Energistyrelsens hjemmeside eller en
anden passende platform. Her vil fremgå information om
godkendte eksperter, der udarbejder klimasyn, og informationerne
vil således være tilgængelige for de
virksomheder, der vil skulle gennemføre klimasyn efter
regler fastsat i medfør af forslaget til energisparelovens
§ 15, stk. 1.
Der vil herudover kunne fastsættes
regler til administration af godkendelsesordningen, herunder
hvordan der kan ansøges om godkendelse. Det forventes
endvidere, at der med bemyndigelsen vil blive fastsat regler om,
hvordan ansøgere vil kunne klage over afgørelser, der
er truffet af den ansvarlige for godkendelsesordningen.
Endelig vil der kunne fastsættes
regler om, at klima-, energi- og forsyningsministeren eller den,
som ministeren bemyndiger hertil, vil kunne føre tilsyn med
de eksperter, der er godkendt i medfør af
godkendelsesordningen. Det vil f.eks. kunne være relevant i
situationer, hvor der er rejst tvivl om den godkendte enheds
kvalifikationer eller kvaliteten af de udførte klimasyn. Der
forventes også fastsat regler om årlige tilsyn med en
andel af de godkendte enheder.
Det foreslås med § 16, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om bemyndigelse af en institution under ministeriet, en
anden myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution
eller organisation til at godkende og føre tilsyn med
eksperter, der udfører klimasyn omfattet af regler udstedt i
medfør af § 15, stk. 1, og til at opkræve gebyr
efter regler udstedt i medfør af § 17 a, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne uddelegere hele eller dele af opgaven med at varetage den
godkendelsesordning, der kan fastsættes regler om i
medfør af den foreslåede § 16, stk. 1, i
energispareloven, herunder også tilsynet med godkendte
eksperter. Den foreslåede bestemmelse vil endvidere
medføre, at en under ministeriet oprettet institution, en
anden myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution
eller organisation vil kunne opkræve gebyr for godkendelser i
medfør af ordningen i overensstemmelse med reglerne
vedrørende gebyr udstedt med hjemmel i den foreslåede
§ 17 a, stk. 2.
Det forventes, at administration af
godkendelsesordningen for eksperter enten vil blive varetaget af
Energistyrelsen, eller at den vil blive helt eller delvis delegeret
til en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller
organisation, f.eks. tildelt efter markedsafdækning.
Såfremt opgaven delegeres til en virksomhed eller en anden
sagkyndig institution eller organisation, vil der kunne
fastsættes nærmere regler og vilkår for
varetagelse af myndighedsopgaven, krav til den
pågældende virksomhed eller institution og tilsyn
hermed.
Det forventes herunder, at der vil blive
fastsat regler om, at såfremt godkendelsesordningen varetages
af en ikkeoffentlig institution, vil denne skulle varetage de
delegerede myndighedsopgaver i overensstemmelse med almindelige
forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik. Det forventes
endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at
forvaltningslovens regler om vejledning, repræsentation,
aktindsigt, partshøring, begrundelse og klagevejledning samt
lov om offentlighed i forvaltningen vil skulle anvendes, når
den, der har fået delegeret myndighedsopgaven, træffer
afgørelse inden for det delegerede område.
Det foreslås med § 16, stk. 3,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at klage over afgørelser truffet af
en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller
organisation, der er bemyndiget til at varetage opgaver i regler
fastsat i medfør af stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at såfremt det besluttes at delegere
varetagelsen af den godkendelsesordning, som klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om i medfør
af § 16, stk. 1, til en ikkeoffentlig institution, forventes
det, at der med den foreslåede bemyndigelse i § 16, stk.
3, vil blive fastsat regler om, at afgørelser truffet af den
ikkeoffentlige institution vil kunne påklages til
Energistyrelsen eller Energiklagenævnet. Det kan f.eks. dreje
sig om klager over afslag på godkendelse eller opkrævet
gebyr. Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere kunne
anvendes til at fastsætte regler om den ikkeoffentlige
institutions adgang til at genoptage sager, som er blevet
påklaget til Energistyrelsen.
Det forventes endvidere, at der vil blive
fastsat regler om, at Energistyrelsens afgørelser i
klagesager ikke vil kunne påklages til andre instanser,
herunder klima-, energi- og forsyningsministeren.
Det foreslås, at der indsættes
en overskrift før § 17 med titlen »Tilsyn og
påbud«.
Det foreslås med § 17, stk. 1,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om tilsyn med overholdelse af regler udstedt i medfør
af § 15, stk. 1.
Det forventes, at der med den
foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om tilsyn
med de oplysninger, som de forpligtede virksomheder indberetter i
forbindelse med udført klimasyn.
Det forventes endvidere, at der vil blive
fastsat regler om, at tilsyn med udførte klimasyn som
udgangspunkt skal indgå i en tilsynsstrategi sammen med
tilsyn for udførte obligatoriske energisyn, herunder
rigtigheden af angivne oplysninger m.v. Der kan alternativt
fastsættes specifikke regler herfor, såfremt det findes
hensigtsmæssigt for administrationen, og såfremt der
indgås aftale om dette mellem aftalepartierne bag
»Aftale om Grøn skattereform for industri mv.«
fra 2022 eller eventuelle andre fremtidige politiske aftaler
på området.
Det foreslås med § 17, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om, at der kan meddeles påbud om overholdelse af
regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne fastsætte regler om påbud om opfyldelse af de
krav til gennemførsel af klimasyn, som der forventes fastsat
regler om i medfør af den foreslåede bemyndigelse i
energisparelovens § 15, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse
forventes det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
fastsætte regler om, at der kan udstedes et påbud om,
at forpligtede aktører vil skulle gennemføre et
klimasyn, som er i overensstemmelse med krav fastsat i
medfør af den foreslåede § 15, stk. 1. De
aktører, der vil kunne blive mødt med et påbud,
forventes at være de aktører, der i henhold til regler
udstedt i medfør af forslaget til § 15, stk. 1, nr. 1,
er forpligtede til at gennemføre et klimasyn.
Påbud vil f.eks. kunne anvendes, hvis
der ikke er indberettet oplysninger om klimasyn i medfør af
reglerne, selv om ministeren eller den institution, som ministeren
har bemyndiget hertil, har truffet afgørelse om, at den
pågældende virksomhed er omfattet af forpligtelsen. I
tvivlstilfælde vil ministeren eller den institution, som
ministeren har bemyndiget hertil, kontakte ejeren og
operatøren af en potentielt forpligtet virksomhed med
henblik på at afklare, om virksomheden er omfattet af
forpligtelsen. Der vil endvidere kunne fastsættes regler om,
at ministeren kan træffe afgørelse om, hvorvidt en
virksomhed er forpligtet til at gennemføre et klimasyn.
Ministeren vil endelig kunne
fastsætte regler om, at et påbud kan omfatte en
forpligtelse til at efterleve påbuddet inden for en af
ministeren eller den institution, som ministeren har bemyndiget
hertil, fastsat frist. Fristen vil blive fastsat efter
partshøring.
Der er i medfør af energisparelovens
§ 20, stk. 1, klageadgang til Energiklagenævnet over
afgørelser, som er truffet af klima-, energi- og
forsyningsministeren efter loven og efter regler udstedt i
medfør af loven.
Det forventes, at der i medfør af
energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive fastsat regler om,
at den, der undlader at efterkomme et påbud, straffes med
bøde. For nærmere om straf for overtrædelse af
de forpligtelser, som der vil blive fastsat regler om i
medfør af den foreslåede § 15, stk. 1, henvises
til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.
Bemyndigelsen til klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler i medfør
af det foreslåede § 17, stk. 1 og 2, forventes delegeret
til Energistyrelsen i medfør af § 3, stk. 1, nr. 14, og
§ 4, stk. 1, i delegationsbekendtgørelsen.
Det foreslås med stk. 3, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under
ministeriet eller en anden offentlig myndighed til at føre
tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1 og
til at meddele påbud i henhold til regler udstedt i
medfør af stk. 2.
Den foreslåede bemyndigelse vil
indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
uddelegere hele eller dele af den forventede myndighedskontrol til
en institution under ministeriet eller en anden offentlig
myndighed.
Det forventes, at Energistyrelsen vil
varetage opgaven med at føre tilsyn med reglerne om
klimasyn, der forventes udstedt i medfør af den
foreslåede § 15, stk. 1, herunder meddelelse af
påbud, jf. delegationsbekendtgørelsens § 3, stk.
1, nr. 14.
Det foreslås, at der indsættes
en overskrift før § 17 a med titlen
»Gebyr«.
Det følger af forslaget til §
17 a, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis
dækning af omkostninger ved tilsyn og påbud efter
regler udstedt i medfør af § 17, jf. § 15, stk.
1.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil
kunne fastsætte regler om, at de virksomheder, der i
medfør af regler udstedt med hjemmel i den foreslåede
§ 15, stk. 1, vil blive forpligtede til at gennemføre
klimasyn og vil skulle betale for myndighedsbehandlingen ved tilsyn
efter regler fastsat i medfør af § 17 i forbindelse med
rapportering af gennemført klimasyn, herunder også
f.eks. fysiske tilsyn.
De opgaver, der vil kunne finansieres efter
regler udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse,
vil være opgaver, som Energistyrelsen forventes at få i
forbindelse med tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør
af § 17, jf. § 15, stk. 1. Det er bl.a. tilsyn med, om de
forpligtede virksomheder overholder de ved bekendtgørelse
fastsatte regler om klimasyn, herunder om rapporteringen er
fyldestgørende, og om oplysningerne indberettes korrekt.
Formålet med hjemmelen er at give
mulighed for, at dette tilsyn kan brugerfinansieres. Det vil i
givet fald være de virksomheder, der forpligtes til at
gennemføre klimasyn, som vil skulle betale omkostningerne
efter en timesats, som ikke overstiger omkostningerne ved
administrationen og tilsynet. Gebyret vil blive efterreguleret
efter regnskabsårets afslutning for at sikre balance
mellem gebyrindtægterne og de realiserede omkostninger til
myndighedsbehandlingen. Dermed sikres det, at hver virksomhed
betaler de omkostninger, som er forbundet med behandling af den
enkelte aktørs sag, og der er således ikke tale om et
fiskalt gebyr.
Den foreslåede bestemmelse vil
endvidere indebære, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om
opkrævning og betaling af gebyret, herunder at gebyrer vil
skulle indbetales digitalt, f.eks. ved bankoverførsel.
Det foreslås med § 17 a, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af
omkostninger ved godkendelsesordningen i henhold til regler udstedt
i medfør af § 16.
Det følger af den foreslåede
§ 16, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om en godkendelsesordning for eksperter, der
udfører klimasyn omfattet af regler udstedt i medfør
af § 15, stk. 1, og at ministeren herunder kan fastsætte
regler om betingelser for godkendelse, om registrering,
administration og tilsyn i forbindelse med
godkendelsesordningen.
Det forventes, at der i medfør af
den foreslåede § 17 a, stk. 2, vil blive fastsat regler
om, at de enheder, der ansøger om godkendelse som
klimasynsudførende enheder, vil skulle betale et gebyr for
de omkostninger, som er forbundet med Energistyrelsens eller den
hertil bemyndigedes opgaver i relation til eksperternes
godkendelse, herunder fornyet godkendelse, tilsyn, inddragelse af
godkendelse, registrering og kontrol med de
klimasynsudførende enheder, kvalitetssikring, drift af
eventuelle registre og andre it-systemer og anden administration
vedrørende godkendelsesordningen.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at enheder, der ønsker at blive godkendt som
klimasynsudførende enheder, vil skulle betale et
myndighedsgebyr for behandlingen af ansøgningen. Det
forventes, at gebyret vil blive fastsat på en måde,
så det helt eller delvis dækker omkostninger forbundet
med administration af ordningen og sikrer, at den fornødne
mængde aktører på markedet for eksperter, der
udfører klimasyn, ikke begrænses grundet høje
økonomiske markedsbarrierer.
Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om, at gebyret vil skulle betales over 4 år, hvoraf
det største gebyr vil blive opkrævet ved godkendelsen
og et mindre beløb vil blive opkrævet som et
årligt gebyr. Det forventes, at klimasynsudførende
enheder vil skulle have fornyet deres godkendelse hvert fjerde
år, og at virksomheder også vil skulle betale et gebyr
for denne godkendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil
endvidere indebære, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om
opkrævning og betaling af gebyret, herunder at gebyrer vil
skulle indbetales digitalt, f.eks. ved bankoverførsel.
Bemyndigelserne til klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler i medfør
af den foreslåede § 17 a, stk. 1 og 2, om gebyrer vil
ikke blive delegeret til Energistyrelsen, jf. § 7, stk. 1, nr.
2, i delegationsbekendtgørelsen.
Energistyrelsens afgørelser vil
kunne påklages til Energiklagenævnet, jf. § 20,
stk. 1. Dog vil der være mulighed for at fastsætte
regler om, at visse afgørelser ikke skal kunne indbringes
for Energiklagenævnet, jf. § 20, stk. 4, nr. 1. Det vil
i forbindelse med bekendtgørelsesudmøntningen blive
vurderet, om f.eks. afgørelser om opkrævning af gebyr
skal kunne påklages til Energiklagenævnet. Der vil
endvidere kunne fastsættes regler om, at klager ikke skal
kunne indbringes for klima-, energi- og forsyningsministeren, jf.
§ 20, stk. 4, nr. 2.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2024 og var til 1. behandling den 13. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 13. december 2023 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 126. Den 28. februar
2024 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris
Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Karin Gaardsted (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Mads
Fuglede (DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund
(LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim
Edberg Andersen (DD) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |