Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 21. maj 2024
Forslag
til
Lov om rørført transport af CO21)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1.
Denne lov finder anvendelse på etablering og drift af
rørledningsanlæg, der transporterer CO2.
Stk. 2. Loven
gælder også i dansk territorialfarvand, i dansk
eksklusiv økonomisk zone og på dansk
kontinentalsokkelområde.
Stk. 3. Loven
omfatter ikke rørledningsanlæg til transport af
CO2, der alene anlægges med
henblik på transport af CO2
over den danske kontinentalsokkel fra et tredjeland til et andet
eller det samme tredjeland.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) CO2: En strøm af stoffer
hidrørende fra CO2-opsamlingsprocesser.
2)
Operatør: Den, som i henhold til en tilladelse omfattet af
denne lov udfører aktiviteter på vegne af
rettighedshaveren.
3)
Rettighedshaver: Den eller dem, som er indehaver af en tilladelse
omfattet af denne lov. En rettighedshaver kan bestå af en
eller flere fysiske eller juridiske personer i forening.
4)
Rørledningsanlæg: Rørledningsinfrastruktur til
transport af CO2, herunder alle
hjælpeanlæg, der funktionelt er forbundet til
transportsystemet.
5) Udbedrende
foranstaltninger: Enhver foranstaltning, der træffes for at
udbedre væsentlige uregelmæssigheder eller lukke
lækager med henblik på at forhindre eller standse
frigivelse af CO2 fra
rørledningsanlæg omfattet af denne lov.
6) Udsivning:
Enhver utilsigtet frigivelse af CO2
fra rørledningsanlæg omfattet af denne lov.
7)
Væsentlig uregelmæssighed: Enhver væsentlig
uregelmæssighed i driften af rørledningsanlæg
omfattet af denne lov, som indebærer risiko for udsivning
eller risiko for miljøet eller menneskers sundhed.
Kapitel 2
Tilladelser
§ 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om
ansøgning om tilladelse til etablering og drift af
rørledningsanlæg.
§ 4.
Etablering og drift af rørledningsanlæg omfattet af
denne lov må kun finde sted med klima-, energi- og
forsyningsministerens tilladelse.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte vilkår
ved meddelelse af tilladelse, herunder om dimensionering,
ejerforhold, linjeføring, overvågningstiltag og
transportkapacitet og miljøvilkår, jf. §§ 20
og 21.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder ikke anvendelse på lokale
rørledninger.
§ 5.
Tilladelse efter § 4 kan kun meddeles, hvis det
skønnes, at ansøgeren har den fornødne
tekniske sagkundskab og økonomiske baggrund til at kunne
etablere og drive rørledningsanlægget på
forsvarlig vis.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan til enhver tid påbyde en
rettighedshaver at dokumentere, at denne er i besiddelse af den
fornødne tekniske sagkundskab og økonomiske baggrund
til at kunne udføre de aktiviteter, der er omfattet af
tilladelsen.
Stk. 3. Kan en
rettighedshaver ikke dokumentere at have fornøden teknisk
sagkundskab og økonomisk baggrund, kan klima-, energi- og
forsyningsministeren give påbud om, at forholdet
afhjælpes inden en nærmere fastsat frist.
Stk. 4.
Overholdes fristen i henhold til stk. 3 ikke, kan klima-, energi-
og forsyningsministeren påbyde, at virksomheden helt eller
delvis skal indstilles.
§ 6.
Er der indgået aftale mellem en rettighedshaver og en
operatør om, at sidstnævnte skal varetage driften af
et rørledningsanlæg, der er givet tilladelse til, jf.
§ 4, stk. 1, skal det til enhver tid kunne dokumenteres, at
der foreligger skriftlige aftaler herom. Operatøren er
ansvarlig for og skal kunne dokumentere den faglige og tekniske
oplæring og uddannelse af sit personale.
Stk. 2.
Udpegning af operatører skal godkendes af klima-, energi- og
forsyningsministeren. Alene operatører, der vurderes at
besidde den fornødne tekniske sagkundskab og
økonomiske baggrund, kan godkendes som operatør.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
vilkår for godkendelsen.
Stk. 3. Vurderer
klima-, energi- og forsyningsministeren i forbindelse med tilsyn,
at en operatør ikke længere besidder den
fornødne tekniske sagkundskab og økonomiske baggrund,
kan klima-, energi- og forsyningsministeren give påbud om, at
forholdet afhjælpes inden en nærmere fastsat frist.
Stk. 4.
Såfremt forholdet ikke kan afhjælpes inden fristen, jf.
stk. 3, træffer klima-, energi- og forsyningsministeren
afgørelse om, at operatøren ikke længere lever
op til kravene i stk. 2, og underretter rettighedshaver herom.
Stk. 5. I
tilfælde omfattet af stk. 4 overtager rettighedshaver til den
pågældende tilladelse ansvaret for operatørens
forpligtelser fra det tidspunkt, hvor klima-, energi- og
forsyningsministerens underretning er kommet frem. Rettighedshaver
skal straks foreslå en anden operatør til klima-,
energi- og forsyningsministerens godkendelse i henhold til stk.
2.
§ 7.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om
indholdet af en tilladelse til etablering og drift af
rørledningsanlæg.
Stk. 2.
Væsentlige ændringer eller tilføjelser til en
tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg
skal godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren, inden
disse iværksættes. Ministeren udsteder om
nødvendigt en opdateret tilladelse.
Stk. 3. En
rettighedshaver skal meddele planlagte ændringer i driften af
virksomheden til klima-, energi- og forsyningsministeren.
§ 8.
Rørledningsanlæg skal designes og bygges
således, at de kan modstå de belastninger, som de kan
blive udsat for under installation og drift.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere
regler om sikkerhedsmæssige krav og specifikationer til
etablering og drift af rørledningsanlæg.
Kapitel 3
Tredjepartsadgang
§ 9.
Enhver har ret til at benytte rørledningsanlæg mod
betaling, jf. dog stk. 3. En rettighedshaver skal give adgang
på objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende
betingelser.
Stk. 2.
Rettighedshaveren offentliggør standardpriser og
-betingelser for brug af rørledningsanlægget. Endelige
priser og betingelser fastlægges gennem forhandling mellem
rettighedshaveren og potentielle brugere.
Stk. 3. En
rettighedshaver kan nægte adgang til
rørledningsanlæg i henhold til stk. 1,
1) hvis de
tekniske specifikationer er indbyrdes uforenelige og dette ikke kan
afhjælpes rimelig let,
2) for at
respektere behørigt dokumenterede rimelige behov hos
rettighedshaver og de interesser, som gør sig gældende
for alle andre potentielt berørte brugere af
rørledningsanlægget, eller
3) hvis
rettighedshaver ikke råder over den fornødne
transportkapacitet.
Stk. 4. Afslag i
henhold til stk. 3 skal være skriftligt og behørigt
begrundet. En rettighedshaver, der nægter adgang i henhold
til stk. 3, skal foretage de nødvendige udbygninger, for
så vidt dette er økonomisk forsvarligt eller en
potentiel bruger er villig til at betale for dem, forudsat at dette
ikke vil have negative konsekvenser for miljøsikkerheden ved
transporten.
§
10. Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at priser og
betingelser i henhold til § 9, stk. 2, 2. pkt., er rimelige.
En rettighedshaver anmelder priser og betingelser til
Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet skal påbyde ændringer i priser og
betingelser, såfremt tilsynet finder, at de vil være i
modstrid med reglerne i denne lov eller regler fastsat i
medfør af loven.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet behandler klager over priser og betingelser, jf.
§ 9, stk. 2, 2. pkt., og klager over afslag på
ansøgninger om adgang til rørledningsanlæg, jf.
§ 9, stk. 3 og 4.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere
regler om tredjepartsadgang og Forsyningstilsynets
beføjelser.
Kapitel 4
Overvågning
§
11. Ansøgning om tilladelse skal ledsages af et
program for overvågning af rørledningsanlæg.
Overvågningsprogrammet skal beskrive rettighedshavers tiltag
for at sikre en hensigtsmæssig drift af
rørledningsanlægget. Overvågningsprogrammet skal
godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren som
forudsætning for meddelelse af tilladelse.
Stk. 2. En
rettighedshaver skal sikre overholdelsen af
overvågningsprogrammet og sikre, at det kontrolleres på
en passende måde. En rettighedshaver skal afrapportere
overholdelsen og kontrollen heraf til klima-, energi- og
forsyningsministeren.
Stk. 3.
Væsentlige ændringer og tilføjelser til
overvågningsprogrammet skal godkendes af klima-, energi- og
forsyningsministeren.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om rettighedshavers rapporteringspligt vedrørende
overvågningsprogrammet.
§
12. I tilfælde af udsivning eller væsentlige
uregelmæssigheder skal rettighedshaver straks underrette
klima-, energi- og forsyningsministeren herom.
Stk. 2.
Rettighedshaver skal træffe de nødvendige udbedrende
foranstaltninger for rørledningsanlægget, herunder
foranstaltninger vedrørende beskyttelse af menneskers
sundhed.
Stk. 3. Klima-,
energi og forsyningsministeren kan til enhver tid påbyde
rettighedshaver at træffe de nødvendige udbedrende
foranstaltninger og foranstaltninger vedrørende beskyttelse
af menneskers sundhed.
Stk. 4.
Træffer rettighedshaver ikke de nødvendige udbedrende
foranstaltninger uden ugrundet ophold, kan klima-, energi- og
forsyningsministeren selv træffe de nødvendige
udbedrende foranstaltninger og pålægge rettighedshaver
at betale omkostningerne forbundet hermed.
Stk. 5.
Forekommer en hændelse omfattet af stk. 1, skal
rettighedshaver påbegynde en undersøgelse af, hvilke
omstændigheder der forårsagede hændelsen.
På grundlag heraf skal rettighedshaver udarbejde en rapport
herom og indsende den til klima-, energi- og forsyningsministeren.
På baggrund af denne rapport kan ministeren om
nødvendigt opdatere tilladelsen, herunder det tilknyttede
overvågningsprogram.
Kapitel 5
Tilsyn
§
13. Klima-, energi- og forsyningsministeren fører
tilsyn med, at denne lov, regler udstedt i medfør af loven
og vilkår udfærdiget i tilladelser overholdes.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan meddele påbud om
overholdelse af loven og forskrifter udstedt i medfør
heraf.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om udøvelsen af tilsynet.
§
14. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i
forbindelse med behandling af sager og udøvelse af tilsyn
omfattet af denne lov indhente oplysninger, som er
nødvendige for varetagelsen af disse opgaver, hos
rettighedshavere.
Stk. 2. Ved
manglende udlevering af alle nødvendige oplysninger kan
klima-, energi- og forsyningsministeren pålægge
rettighedshaver at indsende manglende oplysninger og
fastsætte en tidsfrist for en sådan indsendelse.
Stk. 3.
Oplysninger, som klima-, energi- og forsyningsministeren modtager i
forbindelse med behandling af sager eller ved tilsyn omfattet af
denne lov, er undergivet tavshedspligt efter § 152, § 152
a, 1. pkt., og § 152 c i straffeloven.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan i forbindelse med tilsynet
pålægge en rettighedshaver at foretage
undersøgelser af nærmere bestemte forhold
vedrørende naturbeskyttelse.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om indhentning af nødvendige oplysninger til brug for
behandling af sager og udøvelse af tilsyn omfattet af
loven.
Kapitel 6
Administrative bestemmelser
§
15. Omkostninger forbundet med Forsyningstilsynets drift og
opgavevaretagelse efter denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven betales af de selskaber, som
Forsyningstilsynet fører tilsyn med efter denne lov eller
regler udstedt i medfør af loven.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan pålægge
rettighedshaver at betale udgifterne ved myndighedernes
sagsbehandling, herunder tilsyn, i medfør af denne lov og
kan fastsætte nærmere regler herom, jf. dog stk. 3, 1.
pkt.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet fastsætter regler om betaling og
opkrævning af beløb til dækning af omkostninger
efter stk. 1. Afgørelser truffet i henhold til regler
fastsat i medfør af 1. pkt. kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.
§
16. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en
under ministeriet oprettet statslig myndighed eller efter
forhandling med vedkommende minister andre statslige myndigheder
til at udøve beføjelser, der i denne lov er tillagt
klima-, energi- og forsyningsministeren.
§
17. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om, at kommunikation med ministeren skal ske
digitalt. Ministeren kan herunder fastsætte regler om
anvendelse af et bestemt digitalt system. Ved fastsættelse af
regler efter 1. pkt. fastsætter ministeren regler om
fritagelse for obligatorisk anvendelse for visse personer og
virksomheder.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation
med Energiklagenævnet skal ske digitalt. Ministeren kan
herunder udstede regler om anvendelse af et bestemt digitalt
system. Ved fastsættelse af regler efter 1. pkt.
fastsætter ministeren regler om fritagelse for obligatorisk
anvendelse for visse personer og virksomheder.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
§
18. Konvertering af rørledninger, der tidligere har
været anvendt til transport af olie eller gas, til
rørledningsanlæg til transport af CO2 er omfattet af de i denne lov fastsatte
bestemmelser.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
konvertering af rørledninger, der tidligere har været
anvendt til transport af olie eller gas, til
rørledningsanlæg til transport af CO2, herunder regler, som fraviger lovens
bestemmelser.
Kapitel 7
Naturbeskyttelse og miljø
§
19. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter
med henblik på gennemførelse af Den Europæiske
Unions direktiver og beslutninger på
naturbeskyttelsesområdet regler om, i hvilke tilfælde
og på hvilke vilkår tilladelser eller godkendelser
efter loven kan meddeles.
§
20. Klima-, energi- og forsyningsministeren træffer i
forbindelse med projekter på havområdet passende
foranstaltninger, herunder ved fastsættelse af vilkår
eller meddelelse af påbud eller forbud, for at undgå
forringelse af naturtyperne og levestederne for arterne i
internationale naturbeskyttelsesområder og forstyrrelser af
de arter, som områderne er udpeget for, hvis forstyrrelserne
har betydelige konsekvenser for målsætninger i
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet).
§
21. I tilladelser eller godkendelser efter loven kan der
fastsættes miljømæssige betingelser og
vilkår for at undgå, forebygge eller begrænse og
om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet. Der kan i den forbindelse fastsættes
betingelser og vilkår om eventuelle
overvågningsforanstaltninger.
Kapitel 8
Ekspropriation, erstatning,
overdragelse m.v.
§
22. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i
nødvendigt omfang tillade, at der iværksættes
ekspropriation af fast ejendom med henblik på virksomhed
efter denne lov.
Stk. 2.
Ekspropriation i henhold til stk. 1 finder sted efter reglerne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
§
23. En rettighedshaver skal erstatte skader, der forvoldes
ved den i henhold til tilladelse udøvede virksomhed, selv om
skaden er hændelig.
Stk. 2. Har
skadelidte ved forsæt eller grov uagtsomhed medvirket til
skaden, kan erstatningen nedsættes eller bortfalde.
§
24. En rettighedshavers erstatningsansvar i henhold til
tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg
efter denne lov skal være dækket af en forsikring.
Forsikringen skal give en rimelig dækning ud fra hensynet til
risikoen ved virksomhedens udøvelse og
præmieomkostningerne.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan stille krav om, at yderligere
forsikringer tegnes. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
godkende, at der i stedet for forsikring stilles sikkerhed.
Stk. 3.
Rettighedshaver skal etablere en procedure til sikring af
omgående og passende behandling af erstatningskrav, herunder
med hensyn til skadeserstatning for grænseoverskridende
hændelser.
Stk. 4.
Proceduren efter stk. 3 skal godkendes af klima-, energi- og
forsyningsministeren, som kan fastsætte vilkår for
godkendelse.
Stk. 5.
Rettighedshaver skal bekendtgøre proceduren efter stk. 3 for
offentligheden.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
forsikring af og sikkerhedsstillelse for den virksomhed, der er
omfattet af tilladelsen, om procedurer og bekendtgørelse
heraf og om meddelelse af oplysninger om gældende
forsikringer til brug for ministerens tilsyn med virksomheden.
§
25. En tilladelse efter denne lov kan hverken helt eller
delvis eller direkte eller indirekte overdrages til andre,
medmindre klima-, energi- og forsyningsministeren tillader
overdragelsen og godkender vilkårene herfor.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan alene godkende overdragelser
som nævnt i stk. 1, hvis rettighedshaver også efter
overdragelsen skønnes at have den fornødne tekniske
sagkundskab og økonomiske baggrund, jf. § 5. Ministeren
kan stille vilkår for godkendelse af overdragelser.
Stk. 3. En
tilladelse i henhold til denne lov kan ikke gøres til
genstand for retsforfølgning.
§
26. Den, der overdrager en tilladelse i henhold til §
25, er subsidiært økonomisk ansvarlig over for de
øvrige deltagere med andel i tilladelsen, for så vidt
angår udgifter til afvikling af anlæg, herunder
afvikling af påbegyndte anlæg m.v., jf. § 27, som
eksisterer på tidspunktet for overdragelsen. Overdrager efter
1. pkt. er subsidiært økonomisk ansvarlig over for
staten, hvis de udgifter, der er nævnt i 1. pkt., ikke
dækkes af en anden deltager i tilladelsen.
Stk. 2.
Overdrager er ligeledes subsidiært økonomisk ansvarlig
over for staten for de i stk. 1 omhandlede udgifter, såfremt
staten har måttet påtage sig afvikling for
rettighedshavers regning.
Stk. 3. Det
økonomiske ansvar efter stk. 1 og 2 beregnes på
grundlag af størrelsen af den overdragede andels del af
omkostningerne til gennemførelse af afviklingen.
Stk. 4.
Overdragers økonomiske ansvar gælder, uanset om
andelen eller dele heraf senere overdrages, dog således at
krav først rettes mod den deltager, som senest overdrog
andelen.
Stk. 5. Det er
en forudsætning for godkendelse efter § 25, at
overdrager har afgivet en erklæring om subsidiært
ansvar, jf. stk. 1-4, over for de deltagere, som til enhver tid
udgør rettighedshaver til tilladelsen, og over for
staten.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren skal godkende erklæringer
efter stk. 5 og kan fastsætte vilkår herfor.
Stk. 7. I
forbindelse med tilladelse til overdragelse efter § 25, stk.
1, kan klima-, energi- og forsyningsministeren i særlige
tilfælde undtage fra kravet om subsidiært
økonomisk ansvar i henhold til stk. 1 og 2.
§
27. Ansøgning om tilladelse eller godkendelse til
etablering og drift af rørledningsanlæg efter denne
lov skal ledsages af en plan for afvikling af samtlige anlæg
og installationer m.v. omfattet af ansøgningen og alle
eventuelt tidligere godkendte anlæg og installationer m.v. i
forbindelse med tilladelsen, som ansøgningen
vedrører.
Stk. 2. I
afviklingsplanen skal indgå en opgørelse af de
forventede udgifter til gennemførelse af afviklingsplanen og
en beskrivelse af, hvordan og på hvilke tidspunkter der
etableres sikkerhed for, at midlerne til gennemførelse af
afviklingsplanen er til rådighed. Afviklingsplanen skal
omfatte afvikling af samtlige anlæg og installationer
m.v.
Stk. 3.
Afviklingsplanen skal godkendes af klima-, energi- og
forsyningsministeren, der kan fastsætte vilkår for
godkendelsen.
Stk. 4. Kan hele
eller dele af rørledningsanlæg genanvendes ved
tilladelsens ophør, er rettighedshaver berettiget til at
disponere over disse. Ønsker rettighedshaver ikke at
disponere over de genanvendelige dele af infrastrukturen, kan
klima-, energi- og forsyningsministeren træffe beslutning om,
at staten skal overtage disse, eller at de skal fjernes sammen med
den øvrige infrastruktur.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om indholdet af en afviklingsplan, herunder om de
forudsætninger, der skal være for afvikling af
anlæg og installationer m.v., opgørelse af udgifterne
og krav til etablering af sikkerhed for midler til fjernelse.
§
28. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan helt eller
delvis tilbagekalde en tilladelse efter denne lov,
såfremt
1) de i denne
lov eller i medfør af loven fastsatte bestemmelser,
vilkår eller påbud ikke overholdes,
2) der i en
ansøgning om tilladelse eller i forbindelse med tilsyn er
givet urigtige eller vildledende oplysninger eller
3)
rettighedshaver tages under rekonstruktionsbehandling eller
erklæres konkurs.
Stk. 2.
Tilbagekaldelse i henhold til stk. 1, nr. 1, kan kun ske, hvis
klima-, energi- og forsyningsministeren har givet påbud om
inden for en nærmere fastsat frist at afhjælpe
forholdet og påbuddet ikke er efterkommet inden for
fristen.
§
29. Tilbagekaldes en tilladelse til etablering og drift af
rørledningsanlæg i medfør af § 28, giver
klima-, energi- og forsyningsministeren enten en ny tilladelse til
etablering og drift til en anden rettighedshaver eller lukker
rørledningsanlægget.
Stk. 2. Indtil
meddelelsen af en ny tilladelse, jf. stk. 1, overtager klima-,
energi- og forsyningsministeren midlertidigt alle forpligtelser
vedrørende rørledningsanlægget.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan pålægge den
tidligere rettighedshaver at betale omkostningerne forbundet med
overtagelse af forpligtelserne vedrørende
rørledningsanlægget efter stk. 2.
Kapitel 9
Klagebestemmelser
§
30. Energiklagenævnet behandler klager over
afgørelser truffet af klima-, energi- og
forsyningsministeren, Forsyningstilsynet eller en anden statslig
myndighed efter denne lov eller regler udstedt i henhold til
loven.
Stk. 2. Enhver
med væsentlig og individuel interesse i afgørelsen kan
klage over afgørelser truffet i medfør af denne
lov.
Stk. 3.
Endvidere er lokale og landsdækkende foreninger eller
organisationer, der som hovedformål har beskyttelse af natur
og miljø, eller som efter deres formål varetager
væsentlige rekreative interesser, når en
afgørelse berører sådanne interesser,
klageberettigede, for så vidt angår de
miljømæssige forhold i sådanne
afgørelser. Disse foreninger eller organisationer fremsender
senest samtidig med klagen deres vedtægter til
Energiklagenævnet som dokumentation for, at de er lokale
eller landsdækkende, og at deres formål opfylder de
angivne krav.
Stk. 4. Klagen
skal være indgivet skriftligt til Energiklagenævnet
inden 4 uger fra tidspunktet, hvor afgørelsen er meddelt. Er
afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid
fra bekendtgørelsen. Udløber klagefristen på en
lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den
følgende hverdag.
Stk. 5.
Afgørelser truffet af Energistyrelsen, Forsyningstilsynet
eller en anden statslig myndighed, som ministeren har henlagt sine
beføjelser til, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed end Energiklagenævnet.
§
31. Ved afgørelser i henhold til § 30, stk. 1,
erstattes repræsentanter i Energiklagenævnet, der er
udpeget efter indstilling fra Dansk Industri og Landbrug &
Fødevarer, af 1 medlem med særlig sagkundskab inden
for etablering og drift af gastransporterende rørledninger
og 1 medlem med særlig sagkundskab inden for miljø.
Medlemmerne udpeges af erhvervsministeren.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om
Energiklagenævnets behandling af klager efter § 30 og om
betaling af gebyr ved indbringelse af en klage for
Energiklagenævnet.
Kapitel 10
Straffebestemmelser
§
32. Med bøde eller fængsel indtil 4
måneder straffes den, som
1) udøver
virksomhed som nævnt i § 4, stk. 1, uden tilladelse fra
klima-, energi- og forsyningsministeren,
2) undlader at
indsende oplysninger efter § 14, stk. 2, eller
3)
tilsidesætter påbud meddelt i henhold til loven eller
forskrifter fastsat i medfør af loven.
Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes i henhold til loven, kan der
fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 4
måneder for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelsesbestemmelse
§
33. Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Kapitel 12
Ændringer i anden
lovgivning
§ 34. I
lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1461 af 29. november 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 6 a
udgår »og rørført transport
heraf«.
2. § 23 e,
stk. 2, nr. 4, ophæves.
Nr. 5-13 bliver herefter nr. 4-12.
3. § 23
t affattes således:
Ȥ 23 t. Potentielle
brugere har ret til at benytte CO2-lagringslokaliteter mod betaling, jf.
dog stk. 3.
Stk. 2. Priser
og betingelser for lagring i CO2-lagringslokaliteter efter stk. 1
fastsættes af lagringsselskaberne. Lagringsselskaberne skal
offentliggøre tariffer og betingelser for brug af CO2-lagringslokaliteter.
Stk. 3. CO2-lagringsselskaber kan nægte adgang
til CO2-lagringslokaliteter i
henhold til stk. 1, hvis selskaberne ikke råder over den
fornødne kapacitet eller tilslutning. Afslag skal være
behørigt begrundet.
Stk. 4. CO2-lagringsselskaber, som nægter
adgang på grund af manglende kapacitet eller manglende
tilslutning, skal foretage de nødvendige udbygninger, for
så vidt dette er økonomisk forsvarligt eller en
potentiel kunde er villig til at betale for dem, forudsat at dette
ikke vil have negative konsekvenser for miljøet.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om adgang til CO2-lagringslokaliteter.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om
bilæggelse af tvister vedrørende adgang til CO2-lagringslokaliteter.«
4. § 23
u ophæves.
5. I
§ 28 a og § 28 e, 1. pkt., udgår
»§ 23 u, stk. 1,«.
6. I
§ 37 a, stk. 3, 1. pkt.,
udgår »23 u,«.
§ 35. I
lov om Energinet, jf. lovbekendtgørelse nr. 271 af 9. marts
2023, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, 4. pkt., § 12, stk. 1,
nr. 1 og 2, og § 13, stk. 1, 2. pkt., ændres
»CO2-transportnet« til:
»CO2-rørledningsanlæg«.
§ 36. I
lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar
2023, foretages følgende ændring:
1. I
bilag 1, nr. 16, litra b, og bilag 2, nr. 10, litra i, udgår
»med henblik på geologisk lagring«.
§ 37. I
lov om Forsyningstilsynet, jf. lov nr. 690 af 8. juni 2018, som
ændret ved § 7 i lov nr. 923 af 18. maj 2021, § 2 i
lov nr. 898 af 21. juni 2022 og § 3 i lov nr. 1557 af 12.
december 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, indsættes efter
1. pkt. som nyt punktum:
»Forsyningstilsynet varetager
herudover opgaver og beføjelser i medfør af lov om
rørført transport af CO2 og regler udstedt i medfør
heraf.«
2. I
§ 3, stk. 2, indsættes efter
»sektorlovgivningen«: »eller lov om
rørført transport af CO2 og regler udstedt i medfør
heraf«.
3. I
§ 11, stk. 1, ændres
»energi og« til »energi,«, og efter
»energiforbruget« indsættes: »og § 15,
stk. 1, i lov om rørført transport af CO2«.
§ 38. I
offshoresikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 6.
februar 2018, som ændret ved § 34 i lov nr. 1436 af 29.
juni 2021, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse på transport af CO2, der er omfattet af lov om
rørført transport af CO2.«
Kapitel 13
Territorialbestemmelse
§
39. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23.
april 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 114, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2018/1999/EU
af 11. december 2018, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 1, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, som ændret
senest ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1010/EU af 5. juni 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 170, side 115,
og dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992,
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013,
nr. L 158, side 193.