Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 16. maj 2024
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra klima-,
energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
»Forslag til lov om
rørført transport af CO2 blev 1. behandlet den 13. marts 2024. I
forbindelse med 1. behandlingen af lovforslaget og et
sideløbende arbejde med bekendtgørelse om
rørledningsanlæg til transport af CO2, som udmøntes med hjemmel i
lovforslagets § 10, stk. 4, er der fundet anledning til at
foretage en række præciseringer i de specielle
bemærkninger til lovforslagets a) § 10, stk. 1, 1. pkt.,
der vedrører Forsyningstilsynets tilsyn med, at priser og
betingelser for tredjepartsadgang er rimelige, og b) § 10,
stk. 4, der vedrører ministerens bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om tredjepartsadgang og
Forsyningstilsynets beføjelser.
a) § 10,
stk. 1, 1. pkt.
Af de specielle bemærkninger til
§ 10, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at Forbruger- og
Konkurrencestyrelsen opretholder kompetencen til at forholde sig
til eventuelle tilfælde af misbrug af dominerende stilling
på markedet eller indgåelse af
konkurrencebegrænsende aftaler.
Forsyningstilsynet har imidlertid samme
beføjelse efter lovforslagets § 10, stk. 3, og det
vurderes uhensigtsmæssigt, at både Forsyningstilsynet
og Forbruger- og Konkurrencestyrelsen vil være kompetente til
at træffe afgørelse om markedsmisbrug, da dette vil
skabe uklarhed hos potentielle brugere om, hvornår man vil
skulle rette en klage til Forsyningstilsynet eller til Forbruger-
og Konkurrencestyrelsen. Det vil således være mest
hensigtsmæssigt, at lade én myndighed håndtere
disse forhold vedrørende tredjepartsadgangen. Da
Forsyningstilsynet ved politisk mandat er tillagt en rolle i
lovforslaget, forekommer det derfor mest hensigtsmæssigt, at
det præciseres, at det er Forsyningstilsynet, der skal
forholde sig til eventuelle tilfælde af misbrug af
dominerende stilling på markedet eller indgåelse af
konkurrencebegrænsende aftaler.
b) § 10,
stk. 4
Følgende fremgår af de
specielle bemærkninger til lovforslagets § 10, stk. 4:
»[…] Bekendtgørelsen forventes at ville
indeholde regler om overordnede principper for tredjepartsadgangen,
anmodning og forhandling om tredjepartsadgang, herunder metoder og
principper for fastlæggelse af priser og betingelser,
tvistløsning, sagsoplysning mv.«
Da endelige priser og betingelser vil
følge forhandlinger om tredjepartsadgangen mellem
rettighedshaver og potentielle brugere, jf. også det
foreslåede ændringsforslag nr. 4 til lovforslagets
§ 9, stk. 2, vil den bekendtgørelse, der skal
udmønte lovforslagets § 10, stk. 4, ikke indeholde
regler om metoder og principper for fastlæggelse af priser og
betingelser. På denne baggrund ændres de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 10, stk. 4, så
sætningen om metoder og principper for fastlæggelse af
priser og betingelser udgår.
Ændringen indebærer, at
ministeren fastsætter nærmere regler om
tredjepartsadgang til rørledningsanlæg og
Forsyningstilsynets beføjelser efter loven. Dette vurderes
hensigtsmæssigt, eftersom markedet for rørført
transport af CO2 er et helt nyt
marked i Danmark. Der er ikke ansøgt om eller etableret
nogle former for rørført transport af CO2 ved fremsættelsen af
nærværende lovforslag. I tillæg hertil forventes
det, at markedet vil gennemgå en løbende udvikling,
der vil nødvendiggøre yderligere og mere
detaljeorienteret regulering. Nærmere regler herom
fastsættes i en bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at ville
indeholde regler om overordnede principper for tredjepartsadgangen,
herunder om anmodning og forhandling om tredjepartsadgang,
tvistløsning, sagsoplysning mv.
Der bør ved implementeringen af
bestemmelsen udvises opmærksomhed på
Forsyningstilsynets uafhængighed efter § 2 i lov om
Forsyningstilsynet.«
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Loven omfatter ikke rørledningsanlæg til transport af
CO2, der alene anlægges med
henblik på transport af CO2
over den danske kontinentalsokkel fra et tredjeland til et andet
eller det samme tredjeland.«
[Ændret
anvendelsesområde, således at
transitrørledninger ikke omfattes af lovens
anvendelsesområde]
Til § 6
2) Stk. 1, 1.
pkt., affattes således:
»Er der indgået aftale mellem en
rettighedshaver og en operatør om, at sidstnævnte skal
varetage driften af et rørledningsanlæg, der er givet
tilladelse til, jf. § 4, stk. 1, skal det til enhver tid kunne
dokumenteres, at der foreligger skriftlige aftaler
herom.«
[Ændret terminologi og
præcis henvisning til hjemmel for tilladelse]
3) I
stk. 4 indsættes efter
»fristen«: », jf. stk. 3«.
[Præcis henvisning til
hjemmel for den omtalte frist]
Til § 9
4) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Rettighedshaveren offentliggør standardpriser og
-betingelser for brug af rørledningsanlægget. Endelige
priser og betingelser fastlægges gennem forhandling mellem
rettighedshaveren og potentielle brugere.«
[Præcisering af, at endelige
priser og betingelser for tredjepartsadgang skal forhandles]
Til § 10
5) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»stk. 2,«: »2. pkt.,«.
[Præcis henvisning til
hjemmel for fastsættelse af priser og betingelser]
6) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Forsyningstilsynet behandler klager over priser og betingelser, jf.
§ 9, stk. 2, 2. pkt., og klager over afslag på
ansøgninger om adgang til rørledningsanlæg, jf.
§ 9, stk. 3 og 4.«
[Lovteknisk rettelse og
præcis henvisning til hjemmel for fastsættelse af
priser og betingelser]
Til § 15
7) I
stk. 2 indsættes efter
»stk. 3«: », 1. pkt«.
[Præcis henvisning til
undtagelse fra stk. 2]
Til § 27
8) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Afviklingsplanen skal godkendes af klima-, energi- og
forsyningsministeren, der kan fastsætte vilkår for
godkendelsen.«
[Lovteknisk rettelse]
9) I
stk. 5 ændres »som skal
anvendes« til: »der skal være«.
[Lovteknisk rettelse]
Ny paragraf
10)
Efter § 28 indsættes i kapitel
8:
Ȥ 01. Tilbagekaldes en
tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg
i medfør af § 28, giver klima-, energi- og
forsyningsministeren enten en ny tilladelse til etablering og drift
til en anden rettighedshaver eller lukker
rørledningsanlægget.
Stk. 2. Indtil
meddelelsen af en ny tilladelse, jf. stk. 1, overtager klima-,
energi- og forsyningsministeren midlertidigt alle forpligtelser
vedrørende rørledningsanlægget.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan pålægge den
tidligere rettighedshaver at betale omkostningerne forbundet med
overtagelse af forpligtelserne vedrørende
rørledningsanlægget efter stk. 2.«
[Regulering af tilfælde, hvor
en tilladelse til etablering og drift af
rørledningsanlæg tilbagekaldes]
Til § 30
11) I
stk 1 indsættes efter
»§ 29«: », stk. 1,«.
[Præcis henvisning til
hjemmel for omtalte afgørelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil medføre,
at rørledningsanlæg til transport af CO2, der alene anlægges med henblik
på transport af CO2 hen over
den danske kontinentalsokkel fra et tredjeland til et andet eller
det samme tredjeland, undtages fra lovens
anvendelsesområde.
I medfør af lovforslagets § 1,
stk. 1, finder loven anvendelse på etablering og drift af
rørledningsanlæg, der transporterer CO2. Med ændringsforslaget
indsættes en undtagelse til dette udgangspunkt, så
rørledningsanlæg til transport af CO2, der alene anlægges med henblik
på transport af CO2 hen over
den danske kontinentalsokkel fra et tredjeland til et andet eller
det samme tredjeland, undtages fra lovens anvendelsesområde.
Sådanne rørledningsanlæg omtales
sædvanligvis transitrørledninger. Rørledninger
hen over dansk søterritorium eller land vil fortsat
være omfattet af det fremsatte lovforslag, uanset at
rørledningen alene er bestemt til at transportere CO2 fra et tredjeland til et andet eller det
samme tredjeland.
Ændringsforslaget skal sikre, at
eventuelle transitrørledninger ikke pålægges
disproportionale vilkår og krav, som ikke passer til
transitrørledningens grundlæggende formål, som
er at transportere CO2 fra et
tredjeland til et anden eller det samme tredjeland uden at
påvirke eller koble sig på den danske CO2-infrastruktur.
Den foreslåede ændring svarer
til den systematik, der gælder for rørført
transport af kulbrinter. Rørledningsanlæg, der
indgår som en del af den danske infrastruktur, godkendes
således efter undergrundsloven, mens rørledninger, der
blot går hen over dansk territorium med det formål at
transportere kulbrinter fra et tredjeland til et andet tredjeland,
skal godkendes efter kontinentalsokkelloven.
Transitrørledninger til transport af både
kulbrinter og CO2 er dermed undtaget
fra de love, der regulerer den nationale infrastruktur af
både kulbrinter og CO2. Det
skal dog bemærkes, at godkendelsesbestemmelsen i
kontinentalsokkelloven endnu ikke omfatter CO2-transport. En sådan ændring
vil forudsætte en lovændring, som vil kunne skabe en
ensartet systematik.
Indtil en sådan ændring af
kontinentalsokkelloven gennemføres, vil
transitrørledninger til transport af CO2 være reguleret af
havretskonventionens artikel 79. Ifølge artikel 79 i
havretskonventionen af 1982, United Nations Convention on the
Law of the Sea, der må anses for en kodificering af
almindelig folkeretlig sædvane, er alle stater berettiget til
at anlægge rørledninger og kabler over
kontinentalsoklen. Dette hindrer imidlertid ikke, at sokkelstaten
stiller krav til elkablers og rørledningers placering under
hensyn til udforskning og udnyttelse af naturforekomster på
soklen og muligheden for at kunne vedligeholde eksisterende kabler
og rørledninger. Herudover kan der varetages
miljømæssige hensyn for at forebygge, begrænse
og kontrollere forurening fra rørledninger.
Havretskonventionen hjemler således mulighed for, at
sokkelstaten kan stille miljømæssige krav til
rørledninger og deres placering på
sokkelområdet.
Til nr. 2
Ændringsforslaget skal sikre et
klarere sprog og præcisere henvisningen til hjemlen for
tilladelse til etablering og drift af
rørledningsanlæg, som der henvises til i lovforslagets
bestemmelse.
Ændringsforslaget vil ikke
medføre materielle ændringer af bestemmelsens
anvendelse.
Til nr. 3, 7 og 11
Ændringsforslagene er udtryk for
præciseringer af rent lovteknisk karakter, hvor der
indsættes en præcis henvisning til andre bestemmelser i
lovforslaget af relevans for de pågældende
bestemmelser.
Til nr. 4
Det foreslåede ændringsforslag
i § 9, stk. 2, 1. pkt., har til formål at
tydeliggøre over for potentielle brugere af
rørledningsanlægget, hvilke standardpriser og
-betingelser der er for at benytte det pågældende
rørledningsanlæg. På grund af forventede
forskelle i eksempelvis kapacitet og længde for de enkelte
rørledningsanlæg må der imidlertid forventes en
vis forskel i priser og betingelser for de forskellige
rørledningsanlæg.
Det foreslåede ændringsforslag
til stk. 2, 2. pkt., medfører, at endelige priser og
betingelser fastlægges gennem forhandling mellem
rettighedshaveren og potentielle brugere.
Det foreslåede ændringsforslag
vil medføre, at tredjepartsadgang til
rørledningsanlæg skal opnås gennem forhandling
mellem rettighedshaveren og potentielle brugere. Rettighedshaveren
vil dermed ikke have adgang til ensidigt at fastsætte priser
og betingelser, da det er hensigten, at standardpriser og
-betingelser alene vil skulle medvirke til at skabe et bedre
udgangspunkt for forhandlingerne mellem rettighedshaveren og
potentielle brugere. Offentliggørelsen af standardpriser og
-betingelser, jf. 1. pkt., skal ses som et led i at lette denne
efterfølgende forhandling mellem rettighedshaveren og
potentielle brugere af røret, da offentligt
tilgængelige oplysninger medfører en gennemsigtighed,
som vil være til gavn for parternes forhandling.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget
præciseres henvisningen til, hvilke priser og betingelser som
Forsyningstilsynet skal føre tilsyn med. Formålet med
ændringsforslaget er at tydeliggøre, at
Forsyningstilsynet skal føre tilsyn med rimeligheden af de
endelige priser og betingelser, som den enkelte rettighedshaver og
potentielle brugere har forhandlet sig frem til for
tredjepartsadgangen til det pågældende
rørledningsanlæg, jf. den under ændringsforslag
nr. 4 foreslåede affattelse af § 9, stk. 2, 2. pkt.
Forsyningstilsynet vil dermed ikke føre tilsyn med de af
rettighedshaverne udarbejdede og offentliggjorte standardpriser og
-betingelser i henhold til den under ændringsforslag nr. 4
foreslåede affattelse af § 9, stk. 2, 1. pkt.
Forsyningstilsynets rimelighedsvurdering
vil basere sig på, hvorvidt de forhandlede priser og
betingelser kan anses som værende fastsat på en
objektiv, gennemsigtig og ikkediskriminerende måde, der
vil sikre, at en monopollignende situation ikke på urimelig
vis kan misbruges. Kriterier for denne vurdering vil blive fastsat
i en bekendtgørelse, jf. den i lovforslaget foreslåede
§ 10, stk. 4.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter, hvor der indsættes en præcis henvisning til,
hvilke priser og betingelser der kan klages til Forsyningstilsynet
over.
Ændringsforslaget vil ikke
medføre materielle ændringer til bestemmelsens
anvendelse.
Til nr. 8
Ændringsforslaget er af ren
lovteknisk karakter, hvor 1. og 2. pkt. af stk. 3 samles til
ét punktum.
Ændringsforslaget vil ikke
medføre materielle ændringer af bestemmelsens
anvendelse.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er af ren
lovteknisk karakter. Ordene, der ændres, henviser til
forudsætninger for afvikling af
rørledningsanlæg. Forudsætningerne kan rettelig
ikke anvendes, som det fremgår af bestemmelsens oprindelige
ordlyd.
Ændringsforslaget vil ikke
medføre materielle ændringer til bestemmelsens
tiltænkte anvendelse.
Til nr. 10
Ændringsforslaget har til
formål at regulere forløbet umiddelbart efter en
tilbagekaldelse af en tilladelse. Tilbagekaldelse af en tilladelse
er reguleret i lovforslagets § 28.
Det foreslåede ændringsforslags
§ 01, stk. 1, har til formål at tydeliggøre, at
ministeren kan træffe nye dispositioner for
rørledningsanlægget, med henblik på at
rørledningsanlægget tages i brug snarest eller lukkes.
Heri ligger samtidig en forventning om, at det snarest og med
inddragelse af alle relevante vurderinger besluttes, hvad der
bør ske med rørledningsanlægget.
Det foreslåede ændringsforslag
i § 01, stk. 2, har til formål at tydeliggøre, at
det er ministeren, som har retten til at disponere over
rørledningsanlægget, når der er truffet en
afgørelse i medfør af § 28. Den tidligere
rettighedshaver har derved ikke længere mulighed for at
disponere over rørledningsanlægget og skal samtidig
tåle, at staten kan pålægge rettighedshaveren
eventuelle omkostninger, som staten er blevet påført,
som følge af at rettighedshaver har misligholdt tilladelsen,
jf. den foreslåede bestemmelses stk. 3.
Af ændringsforslaget i § 01,
stk. 2., følger desuden, at ministeren, såfremt det
besluttes at videreføre driften, skal varetage de
forpligtelser, der følger med driften af
rørledningsanlægget.
Med ændringsforslaget til § 01,
stk. 3, sikres det, at en rettighedshaver, der misligholder sin
tilladelse eller på anden vis ikke kan opretholde
tilladelsen, fortsat hæfter for de omkostninger, som den
tidligere rettighedshaver påfører staten som
følge af at have misligholdt tilladelsen.
Principperne bag denne regulering svarer
til undergrundslovens § 23 n, hvorefter en tidligere
rettighedshaver til en lagringslokalitet også kan
pålægges at betale for statens omkostninger forbundet
med overtagelse efter tilbagekaldelse af en tilladelse.
Den midlertidige overtagelse af
forpligtigelserne for rørledningsanlægget efter det
foreslåede stk. 2 vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan pålægge den tidligere
rettighedshaver at betale omkostningerne forbundet med overtagelse
af forpligtelserne vedrørende
rørledningsanlægget. Der kan bl.a. være tale om
overvågning, forebyggende og udbedrende foranstaltninger
eller andre relevante omkostninger, som staten
påføres, som følge af at tilladelsen er blevet
tilbagekaldt.
Ændringsforslaget forventes anvendt
på en måde, hvor ministeren i første omgang
tager stilling til, om rørledningsanlægget skal
lukkes, eller om driften bør fortsætte. Denne
vurdering bør foretages ud fra, hvorvidt det er
hensigtsmæssigt, at rørledningsanlæggets drift
opretholdes.
Såfremt ministeren træffer
afgørelse om, at driften af rørledningsanlægget
skal opretholdes, kan ministeren herefter løbende
pålægge omkostninger forbundet med driften af
rørledningsanlægget på den tidligere
rettighedshaver.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2024 og var til 1. behandling den 13. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 24. november 2023 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 82. Den 28. februar
2024 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris
Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Karin Gaardsted (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Mads
Fuglede (DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund
(LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim
Edberg Andersen (DD) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |