Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 16. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 14 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Therese
Scavenius (UFG) har stillet ændringsforslag nr. 2-14.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SIU, IA og SP) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DD, KF og DF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte
lovforslag og det under B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret. Mindretallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 2-14. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA, ALT og Theresa Scavenius (UFG))
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag og det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2-14. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag og det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de under nr. 2, 3, 6-9, 12 og 14 stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag og det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslagene til det under
B nævnte lovforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse uændret og vil stemme
hverken for eller imod det under B nævnte lovforslag.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2-14. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslag
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, DD, KF, DF, LA, RV, ALT og Theresa Scavenius (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen
(Undtagelse af navne på offentligt ansatte i sager om
aktindsigt)« omfattende § 1, nr. 2, og §§ 3 og
4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven (Anmodninger om aktindsigt, der tjener et
retsstridigt eller chikanøst formål eller
lignende)« omfattende § 1, nr. 1, og §§
2-4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af et mindretal (SF, LA, EL og ALT):
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
21 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal dog gives, hvis
anmodningen om aktindsigt er indgivet af et massemedie omfattet af
medieansvarsloven eller en forsker tilknyttet et anerkendt
forskningsinstitut.««
[Tydeliggørelse af, at
ændringer ikke omfatter massemedier omfattet af
medieansvarsloven eller forskere tilknyttet et anerkendt
forskningsinstitut]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
21 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 02.
Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal dog gives, hvis
anmodningen om aktindsigt er indgivet af en interesseorganisation
eller fagforening.««
[Tydeliggørelse af, at
ændringer ikke omfatter interesseorganisationer og
fagforeninger]
Af et mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af et mindretal (LA, EL og ALT):
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
21 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 03.
Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal dog gives,
såfremt anmodningen angår en offentligt ansat, der i
sit daglige arbejde ikke har direkte kontakt med
borgere.««
[Den foreslåede ændring
omfatter ikke offentligt ansatte, der ikke har borgernære
funktioner]
5)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
21 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 04.
Såfremt der ikke meddeles indsigt i den ansattes navn, skal
forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den
aktindsigtssøgende.««
[Krav om dialog med borgere, der
får afslag på aktindsigt i navnet på en
offentligt ansat]
Af et mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af et mindretal (SF, LA, EL og ALT):
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
33 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Stk. 1, nr. 5, finder ikke anvendelse, når der er tale om
hensyn, der er nævnt i § 21, stk. 3, 2.
pkt.««
[Begrænsning af
anvendelsesområde for generalklausulen i offentlighedslovens
§ 33, nr. 5]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
7) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
9, stk. 2, nr. 2, indsættes efter
»retsstridigt«: »eller chikanøst«,
og »el.lign.« udgår.«
[Ændring af bestemmelsens
anvendelsesområde]
8)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 06.
Er anmodningen indgivet af et massemedie omfattet af
medieansvarsloven eller en forsker tilknyttet et anerkendt
forskningsinstitut, vil behandlingen kun helt undtagelsesvis kunne
afslås, med henvisning til at anmodningen må antages at
skulle tjene retsstridige forhold.««
[Tydeliggørelse af, at
ændringer ikke omfatter massemedier omfattet af
medieansvarsloven eller forskere tilknyttet et anerkendt
forskningsinstitut]
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
9 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Er anmodningen indgivet af en interesseorganisation eller
fagforening, vil anmodningen kun helt undtagelsesvis kunne
afslås, med henvisning til at anmodningen må antages at
skulle tjene retsstridige forhold.««
[Tydeliggørelse af, at
ændringer ikke omfatter interesseorganisationer og
fagforeninger]
Af et mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af et mindretal (LA, EL og ALT):
10)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
9 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 03.
Såfremt anmodningen angår en offentligt ansat, der i
sit daglige arbejde ikke har direkte kontakt med borgere, kan
behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 7, uanset
at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, alene afslås, i det
omfang anmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt
formål.««
[Den foreslåede ændring
omfatter ikke offentligt ansatte, der ikke har borgernære
funktioner]
11)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
9 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 04.
Såfremt der meddeles afslag i medfør af stk. 2, skal
forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den
aktindsigtssøgende.««
[Krav om dialog med borgere, der
får afslag på behandling af anmodning med henvisning
til retsstridige eller chikanøse formål el.lign. ]
Til § 2
Af et mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af et mindretal (SF, LA, EL og ALT):
12) I
det under nr. 1 foreslåede § 9 a, stk. 2, udgår:
»el.lign.«.
[Ændring af bestemmelsens
anvendelsesområde]
Af et mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af et mindretal (LA, EL og ALT):
13) I
det under nr. 1 foreslåede § 9 a, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum:
»Såfremt der meddeles afslag i
medfør heraf, skal forvaltningsmyndigheden indgå i
dialog med den aktindsigtssøgende.«
[Krav om dialog med borgere, der
får afslag på behandling af anmodning med henvisning
til retsstridige formål]
Af et mindretal
(Theresa Scavenius (UFG)), tiltrådt af et mindretal (SF, LA, EL og ALT):
14)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15 b, nr. 5, indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Stk. 1, nr. 5, finder ikke anvendelse, når der er tale om
hensyn, der er nævnt i offentlighedslovens § 21, stk. 3,
2. pkt.««
[Begrænsning af
anvendelsesområde for generalklausulen i forvaltningslovens
§ 15 b, nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i to separate lovforslag, således at der kan stemmes om
delen om undtagelse af oplysninger om navne på offentligt
ansatte i sager om aktindsigt for sig og delen om anmodninger om
aktindsigt, der tjener et retsstridigt eller chikanøst
formål el.lign., for sig.
Til nr. 2 og 8
Det foreslås, at det
tydeliggøres, at de foreslåede ændringer i
lovforslaget ikke ændrer ved adgangen til aktindsigt for
massemedier omfattet af medieansvarsloven eller forskere tilknyttet
et anerkendt forskningsinstitut.
Til nr. 3 og 9
Det foreslås, at det
tydeliggøres, at de foreslåede ændringer i
lovforslaget ikke ændrer ved adgangen til aktindsigt for
interesseorganisationer eller fagforeninger.
Til nr. 4 og 10
Det foreslås, at de foreslåede
ændringer i lovforslaget ikke omfatter offentligt ansatte,
der i deres daglige arbejde ikke har direkte kontakt med
borgere.
Til nr. 5, 11 og 13
Det foreslås, at borgere, der
får afslag på behandling af en anmodning om aktindsigt
efter den foreslåede ændring af offentlighedslovens
§ 9, stk. 2, nr. 2, eller efter den foreslåede
bestemmelse i forvaltningslovens § 9 a, stk. 2, eller ikke
meddeles aktindsigt i navnet på en offentligt ansat i
medfør af den foreslåede ændring af
offentlighedslovens § 21, stk. 3, får krav på en
dialog med den pågældende forvaltningsmyndighed.
Dialogen skal søge at genoprette tillid og godt samarbejde
for dermed så vidt muligt at forebygge yderligere
chikanøse henvendelser.
Til nr. 6 og 14
Det foreslås, at
anvendelsesområdet for den såkaldte generalklausul i
henholdsvis offentlighedslovens § 33, nr. 5, og
forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, begrænses,
således at der ikke kan ske begrænsning i retten til
aktindsigt, for så vidt angår navne på offentligt
ansatte, af hensyn til den ansattes tryghed i andre sager end
personalesager.
Til nr. 7 og 12
Det foreslås, at
anvendelsesområdet for de foreslåede bestemmelser i
offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, og forvaltningslovens
§ 9 a, stk. 2, afgrænses, således at
bestemmelserne alene finder anvendelse for den form for
intimidering, som kan karakteriseres som enten retsstridig eller
chikanøs.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2024 og var til 1. behandling den 19. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 12. december 2023 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 73. Den 28. februar 2024 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd. Theresa
Scavenius (UFG) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |