L 116 Forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven.

(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt).

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Ændringsforslag til 3. behandling

Afgivet: 22-05-2024

Afgivet: 22-05-2024

Ændringsforslag nr. 1-13 af Theresa Scavenius (UFG) stillet den 22.05.2024

20231_l116_aendringsforslag_beh32871461.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 22. maj 2024

Til § 1

Af Theresa Scavenius (UFG):

1) Nr. 1 affattes således:

»1. I § 9, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »retsstridigt«: »eller chikanøst«, og »el.lign.« udgår.««

[Ændring af bestemmelsens anvendelsesområde]

2) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 9 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 01. Er anmodningen indgivet af et massemedie omfattet af medieansvarsloven eller en forsker tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut, vil anmodningen kun helt undtagelsesvis kunne afslås, med henvisning til at anmodningen må antages at skulle tjene retsstridige forhold.««

[Tydeliggørelse af, at lovforslagets ændringer ikke omfatter massemedier omfattet af medieansvarsloven eller forskere tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut]

3) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 9 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 02. Er anmodningen indgivet af en interesseorganisation eller en fagforening, vil anmodningen kun helt undtagelsesvis kunne afslås, med henvisning til at anmodningen må antages at skulle tjene retsstridige forhold.««

[Tydeliggørelse af, at lovforslagets ændringer ikke omfatter interesseorganisationer og fagforeninger]

4) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 9 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 03. Såfremt anmodningen angår en offentligt ansat, der i sit daglige arbejde ikke har direkte kontakt med borgere, kan behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 7, uanset at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, alene afslås, i det omfang anmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt formål.««

[Lovforslagets ændringer omfatter ikke offentligt ansatte, der ikke har borgernære funktioner]

5) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»04. I § 9 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 04. Såfremt der meddeles afslag i medfør af stk. 2, skal forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den aktindsigtssøgende.««

[Krav om dialog med aktindsigtssøgende, der får afslag på behandling af anmodning med henvisning til retsstridige eller chikanøse formål]

6) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»05. I § 21 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 01. Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal dog gives, hvis anmodningen om aktindsigt er indgivet af et massemedie omfattet af medieansvarsloven eller en forsker tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut.««

[Tydeliggørelse af, at lovforslagets ændringer ikke omfatter massemedier omfattet af medieansvarsloven eller forskere tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut]

7) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»06. I § 21 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 02. Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal dog gives, hvis anmodningen om aktindsigt er indgivet af en interesseorganisation eller en fagforening.««

[Tydeliggørelse af, at lovforslagets ændringer ikke omfatter interesseorganisationer og fagforeninger]

8) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»07. I § 21 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 03. Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal dog gives, såfremt anmodningen angår en offentligt ansat, der i sit daglige arbejde ikke har direkte kontakt med borgere.««

[Lovforslagets ændringer omfatter ikke offentligt ansatte, der ikke har borgernære funktioner]

9) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»08. I § 21 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 04. Såfremt der ikke meddeles indsigt i den ansattes navn, skal forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den aktindsigtssøgende.««

[Krav om dialog med aktindsigtssøgende, der får afslag på aktindsigt i navnet på en offentligt ansat]

10) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»09. I § 33 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Stk. 1, nr. 5, finder ikke anvendelse, når der er tale om hensyn, der er nævnt i § 21, stk. 3, 2. pkt.««

[Lovforslagets ændring om undtagelse af navne skal kun omfatte personalesager og ikke andre sager med navne på offentligt ansatte]

Til § 2

11) I det under nr. 1 foreslåede § 9 a, stk. 2, udgår »el.lign.«.

[Ændring af bestemmelsens anvendelsesområde]

12) I det under nr. 1 foreslåede § 9 a, stk. 2, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»Såfremt der meddeles afslag i medfør heraf, skal forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den aktindsigtssøgende.«

[Krav om dialog med aktindsigtssøgende, der får afslag på behandling af anmodning med henvisning til retsstridige formål]

13) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 15 b, nr. 5, indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Stk. 1, nr. 5, finder ikke anvendelse, når der er tale om hensyn, der er nævnt i offentlighedslovens § 21, stk. 3, 2. pkt.««

[Lovforslagets ændring om undtagelse af navne skal kun omfatte personalesager og ikke andre sager med navne på offentligt ansatte]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 11

Det foreslås, at anvendelsesområdet for de foreslåede bestemmelser i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, og forvaltningslovens § 9 a, stk. 2, afgrænses, således at bestemmelserne alene finder anvendelse for den form for intimidering, som kan karakteriseres som enten retsstridig eller chikanøs.

Til nr. 2 og 6

Det foreslås, at det tydeliggøres, at de foreslåede ændringer i lovforslaget ikke ændrer ved adgangen til aktindsigt for massemedier omfattet af medieansvarsloven og forskere tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut.

Til nr. 3 og 7

Det foreslås, at det tydeliggøres, at de foreslåede ændringer i lovforslaget ikke ændrer ved adgangen til aktindsigt for interesseorganisationer og fagforeninger.

Til nr. 4 og 8

Det foreslås, at de foreslåede ændringer i lovforslaget ikke omfatter offentligt ansatte, der i deres daglige arbejde ikke har direkte kontakt med borgere.

Til nr. 5, 9 og 12

Det foreslås, at aktindsigtssøgende, der får afslag på behandling af en anmodning om aktindsigt efter den foreslåede ændring af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, eller efter den foreslåede bestemmelse i forvaltningslovens § 9 a, stk. 2, eller ikke meddeles aktindsigt i navnet på en offentligt ansat i medfør af den foreslåede ændring af offentlighedslovens § 21, stk. 3, får krav på en dialog med den pågældende forvaltningsmyndighed. Dialogen skal søge at genoprette tillid og godt samarbejde for dermed så vidt muligt at forebygge yderligere retsstridige eller chikanøse henvendelser.

Til nr. 10 og 13

Det foreslås, at anvendelsesområdet for den såkaldte generalklausul i henholdsvis offentlighedslovens § 33, nr. 5, og forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, begrænses, således at der ikke kan ske begrænsning i retten til aktindsigt, for så vidt angår navne på offentligt ansatte, af hensyn til den ansattes tryghed i andre sager end personalesager.