Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. maj 2024
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det positivt, at der for første gang er
lavet en politisk aftale på domstolsområdet. Det er
tiltrængt, at der med aftalen sikres penge til flere dommere
og øvrigt personale, så de katastrofalt lange
sagsbehandlingstider kan nedbringes. SF anerkender, at der er en
øvre grænse for, hvor mange dommere det er muligt at
uddanne, og selv om der nu kommer flere ressourcer til, vil det
tage et godt stykke tid, før de lange sagsbehandlingstider
for alvor falder.
SF skal beklage, at aftalen også
rummer en række forringelser af retssikkerheden for
almindelige borgere. Disse ligger i forslagene fra
Rørdamudvalget. SF ærgrer sig over, at det
mangeårige ressourcemæssige svigt af domstolene skal
betales med retssikkerhedsmæssige forringelser i form af
færre domsmænd og nævninge, og at det bliver
sværere at anke - især fordi det synes at være
småpenge, det genererer. Det synes SF er en forkert vej at
gå. Heller ikke idéen om strafrabat ved
tilståelse er en blomst, der er groet i vores have. I
lovforslaget gøres der ikke meget ud af at begrunde den
foreslåede ændring, og det kunne SF godt savne at den
blev.
SF er heller ikke begejstret for, at
grænsen for småsagsprocessen hæves fra 50.000
kroner til 100.000 kroner. Tanken med disse sager er, at borgerne i
højere grad skal forberede og føre dem selv. For en
almindelig borger er 100.000 kroner mange penge, og det synes
privilegieblindt at hæve grænsen. Men SF anerkender, at
dette blev en del af kompromiset om, at der tilføres
ressourcer til domstolene.
SF har dog arbejdet for, at boligsager ikke
skulle omfattes af den nye grænse for småsager. Dette
arbejde er lykkedes, idet ministeren har fremsendt et
ændringsforslag, som undtager disse. Dette er kommet i
kølvandet på et foretræde fra LLO i
Retsudvalget, der har problematiseret lovforslaget. Et svar til
Retsudvalget viser da også, at var lovforslaget vedtaget uden
ændringer, ville hovedparten af lejerne - 83 procent eller
940.000 lejere - blive omfattet, da meget få har en husleje
på 100.000 kroner om året. Til gengæld ville
lejerne blive stillet svagt over for udlejerne, da disse formentlig
fortsat ville gøre brug af advokater, mens lejerne ville
møde uden og forberede sagerne selv. Dette endte heldigvis
med at blive taget af bordet med ministerens
ændringsforslag.
Rørdamudvalget lagde også op
til at lukke Østre Landsrets bitingssted i Nykøbing
Falster, og at lukning af resten af bitingsstederne og
retskontorerne skulle indgå i arbejdet i et udvalg om en
strukturreform. Dette blev heldigvis taget af bordet under
forhandlingerne.
Der kommer ganske vist et strukturudvalg,
men målet er ikke længere at lukke bitingssteder, bl.a.
på grund af pres fra SF, og det er vi selvfølgelig
godt tilfredse med. Vi mener ikke, at der skal fjernes flere
funktioner fra landdistrikterne og de mindre byer, og borgerne skal
ikke have endnu længere til retten. I politiaftalen
åbner vi nærpolitistationer lokalt for at få
politiet tættere på borgerne, og det er den vej, vi
skal gå.
Vi er også glade for, at der med
aftalen sættes penge af til, at også domsmænd kan
få adgang til psykologisk bistand, for det er ikke
ualmindeligt, at domsmænd oplever ubehagelige retssager og
episoder i tilknytning hertil, og det er godt, at vi nu kommer til
at kunne hjælpe dem.
Aftalen er et kompromis, hvor det er
vigtigt at sætte penge af til mere personale.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at under forhandlingerne af flerårsaftalen
for domstolene for 2024-27 blev mange initiativer præsenteret
med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne ved
domstolene. De lange sagsbehandlingstider er et problem for
retssikkerheden, og med udsigten til, at de ville blive endnu
længere i de kommende år, blev der indgået en
aftale med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden og
dermed sikre borgernes retssikkerhed.
Efter indgåelse af
flerårsaftalen er EL af flere advokater og personer
beskæftiget inden for domstolene blevet gjort opmærksom
på, at den forenklede proces må formodes at ville
forøge sagsbehandlingstiderne ved domstolene, idet en
sådan sag kræver flere ressourcer fra de enkelte
dommere. Endvidere er det blevet klart, at en stor del af
befolkningen mister adgangen til retshjælpsdækning og
fri proces ved forhøjelse af grænsen til 100.000
kr.
EL stillede derfor et ændringsforslag
til lovforslaget for at bibeholde grænsen for den forenklede
proces på 50.000 kr. Idet der er enighed i aftalekredsen om
at bibeholde grænsen på 50.000 kr. ved lejesager, er
der dog sket en forbedring af loven siden 1. behandling, hvorfor EL
trækker sit ændringsforslag tilbage.
Det er vigtigt for EL, at retssikkerheden
fortsat er høj i Danmark, og at alle borgere uanset
økonomisk formåen har adgang til domstolene. EL vil
derfor fortsat følge området og genbesøge
grænsen for den forenklede proces ved næste forhandling
om domstolenes økonomi med henblik på at nedbringe
grænsen til 50.000 kr. for alle sager.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 45 indsættes:
»01. I §
400, stk. 1, nr. 1, indsættes som 2. pkt.:
»For
boligretssager er grænsen dog 50.000 kr.««
[Fastholdelse af
beløbsgrænse for boligretssager]
2) I
den under nr. 62 foreslåede
ændring af § 686, stk. 4,
ændres i nr. 3
»retsplejelovens« til: »straffelovens«.
[Sproglig justering]
3)
Efter nr. 98 indsættes:
»02. I §
985 a, stk. 2, ændres »4. pkt.« til:
»5. pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i lovforslagets
§ 1, nr. 98]
Til § 3
4)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. § 120, stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk.
2.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i lovforslagets
§ 3, nr. 1]
Til § 9
5) I
indledningen ændres »og
§ 4 i lov nr. 1769 af 28. december 2023,« til: »,
§ 4 i lov nr. 1769 af 28. december 2023 og § 2 i lov nr.
217 af 5. marts 2024,«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lov nr. 217 af 5. marts 2024]
6) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
19 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
En pensioneret dommer eller fuldmægtig, der er tilkaldt for
at virke som dommer eller fuldmægtig, jf. retsplejelovens
§ 51 e og § 54, stk. 3, jf. § 51 e, kan udpeges
efter stk. 1, nr. 2.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lov nr. 217 af 5. marts 2024]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår bl.a. af pkt. 2.5.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, at retsplejelovens
kapitel 39 angår behandling af sager om mindre krav. Denne
småsagsproces, hvor retten spiller en mere aktiv rolle under
sagsforberedelsen, har til formål at gøre det
hurtigere og billigere at få behandlet sager om krav af
mindre værdi.
Det fremgår videre af pkt. 2.5.1, at
kapitel 39 anvendes på byretssager om krav, der ikke har
økonomisk værdi, eller som har en økonomisk
værdi af højst 50.000 kr., jf. retsplejelovens §
400, stk. 1, nr. 1.
Af lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.5.2 fremgår det bl.a., at
aftalepartierne er enige om at gennemføre initiativer
vedrørende den forenklede proces, herunder at forhøje
beløbsgrænsen til 100.000 kr. kombineret med en
justering af reglen om, at komplekse sager kan løftes ud af
procesformen.
Aftalepartierne finder imidlertid efter
nærmere overvejelse, at det er uhensigtsmæssigt, at den
aftalte forhøjelse af beløbsgrænsen i kapitel
39, som lovforslagets § 1, nr. 45, implementerer, omfatter
boligretssager. Aftalepartierne finder i stedet, at den
gældende beløbsgrænse bør fastholdes for
krav i boligretssager.
Det foreslås, at der i § 400,
stk. 1, nr. 1, indsættes et nyt punktum, hvorefter krav i
boligretssager, som har en økonomisk værdi af
højst 50.000 kr., omfattes af reglerne i kapitel 39. Med
ændringen fastholdes den gældende
beløbsgrænse således for krav i boligretsager,
herunder også krav i boligretssager, der ikke har
økonomisk værdi. Krav i boligretssager, der overstiger
50.000 kr., skal fortsat behandles efter de almindelige
procesregler.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig justering, og
der er således ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring med forslaget.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse af
§ 985 a, stk. 2. Den foreslåede ændring
vedrører henvisningen i § 985 a, stk. 2, til §
979, stk. 2, 1. og 4. pkt. Med ændringsforslaget ændres
henvisningen fra 4. pkt. til 5. pkt. i overensstemmelse med, at der
med lovforslagets § 1, nr. 98, foreslås indsat et nyt
pkt. i § 797, stk. 2, hvorefter det eksisterende 4. pkt.
bliver 5. pkt.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensændring, som følge af at bestemmelsen i
lovforslagets § 3, nr. 1, medfører, at kendelser, der
er afsagt af en byret, ikke kan kæres.
Procesbevillingsnævnet kan dog give parter efter § 115,
stk. 1, tilladelse til at kære, hvis særlige grunde
taler derfor.
Efter den gældende § 120, stk.
2, sker kære til landsretten ved meddelelse til byretten.
Ændringen indebærer, at stk. 2
ophæves, således at kære kun kan ske i
overensstemmelse med lovforslagets § 3, nr. 1.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
af indledningen som følge af vedtagelsen af lov nr. 217 af
5. marts 2024.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring
af § 19 som følge af vedtagelsen af lov nr. 217 af 5.
marts 2024. Ændringen indebærer, at de nuværende
stk. 4 og stk. 5 bliver til stk. 5 og stk. 6.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet
indholdsmæssige ændringer i bestemmelsen. Det indsatte
stk. 4 er således identisk med det i lovforslaget fremsatte
stk. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2024 og var til 1. behandling den 19. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 14. december 2023 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 76. Den 28. februar 2024 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
31 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |