Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 16. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes,
Liberal Alliances, Det Konservative Folkepartis medlemmer samt
Enhedslistens og Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SIU, IA og SP) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (LA, EL og ALT) vil stemme for ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse
uændret, det under B nævnte lovforslag og det
under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling og vil stemme for det af
justitsministeren stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (DD og KF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag til vedtagelse uændret, det under B
nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget med det af justitsministeren stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag til vedtagelse uændret, det under B
nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling og vil stemme for det af
justitsministeren stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag, det under B nævnte
lovforslag og det under C nævnte lovforslag til vedtagelse uændret. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget med det af justitsministeren stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag og det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse uændret
og det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget med det af justitsministeren stillede
ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det er
vigtigt, at Danmark har en stram våbenlovgivning, der sikrer,
at våben ikke havner i de forkerte hænder. Dette er
afgørende for trygheden og tilliden i det danske
samfund.
Derfor støtter DD, LA og KF den del
af lovforslaget, der vedrører, at personer, der
dømmes for grove lovovertrædelser som eksempelvis
personfarlig kriminalitet, konsekvent vil miste retten til at
evhverve våbentilladelse og obligatorisk få afslag
på ansøgninger om våbentilladelse.
Desuden støtter DD, LA og KF
også, at lovforslaget skærper bødestraffen for
uforsvarlig opbevaring af våben og ulovlig besiddelse af
ammunition. DD, LA og KF støtter ligeledes etableringen af
en ordning for offentlige myndigheder til at indgive en
bekymringsindberetning til politiet vedrørende personer med
våbentilladelser.
Dog kan DD, LA og KF ikke støtte den
del af lovforslaget, der omhandler indførelsen af en ordning
med systematisk indhentelse af helbredsoplysninger, herunder
psykiske og fysiske forhold, ved ansøgning om
våbentilladelse.
DD, LA og KF mener, at der naturligvis skal
foretages vurderinger af alle relevante oplysninger, når der
udstedes våbentilladelser, men DD, LA og KF er bekymrede for,
at politiets fortolkning af denne ordning vil føre til
øget stigmatisering af personer med handicap og psykiske
diagnoser. DD, LA og KF mener, at det er forkert at fratage disse
grupper deres mulighed for at deltage i jagt eller skydning
på baggrund af dette grundlag, især når et afslag
ikke bunder i en lægefaglig vurdering.
I denne forbindelse noterer DD, LA og KF
sig, at der findes grupper af veteraner, der lider af psykiske
lidelser efter tjeneste for Danmark, og som har gavn af og nyder
fællesskabet omkring skydning eller jagt. Disse
fællesskaber ønsker DD, LA og KF ikke at fjerne.
Sluttelig konstaterer DD, LA og KF, at
lovforslaget vil medføre, at politiet uden retskendelse kan
få adgang til kontrol hos personer og virksomheder, der har
tilladelse til at fremstille våben. Dette mener DD, LA og KF
er et uforholdsmæssig stort indgreb i retsplejeloven, som DD,
LA og KF ikke kan støtte.
På baggrund af ovenstående
mener DD, LA og KF, at lovforslaget ikke har den rette balance, til
at DD, LA og KF kan stemme for lovforslaget i sin helhed. Derfor
har DD, LA og KF sammen med SF, LA og EL stillet et
ændringsforslag til lovforslaget, som vil gøre det
muligt at stemme for de dele, som DD, LA og KF støtter, og
imod de dele, som DD, LA og KF ikke kan støtte.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (SF,
DD, LA, KF, EL og RV), tiltrådt af et mindretal (DF og ALT):
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtforvaltning
(Strammere kontrol med våbentilladelser, øget
sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1 og 2, 4 og 7-20, og
§§ 2-4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
m.v. (Indførelse af adgang for politiet til systematisk at
indhente helbredsoplysninger hos ansøgere ved
ansøgninger om våbentilladelser m.v.)«
omfattende § 1, nr. 3, og § 4.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
m.v. (Indførelse af adgang for politiet til uden
retskendelse at besigtige lokaler hos personer, der har tilladelse
til fremstilling af våben)« omfattende § 1, nr. 5
og 6, og § 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M, SIU, IA og SP):
2) I
den under nr. 20 foreslåede
ændring af § 10, stk. 4,
ændres »der udfærdiges« til »som
udfærdiges«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i tre separate lovforslag, således at der kan stemmes om
delen vedrørende strammere kontrol med
våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af
våben og opbevaring af ammunition m.v. for sig, delen
vedrørende indførelse af adgang for politiet til
systematisk at indhente helbredsoplysninger hos ansøgere ved
ansøgninger om våbentilladelser m.v. for sig og delen
vedrørende indførelse af adgang for politiet til uden
retskendelse at besigtige lokaler hos personer, der har tilladelse
til fremstilling af våben, for sig.
Til nr. 2
Det foreslås at tilføje
»foran »udfærdiges«« til
lovforslagets § 1, nr. 20, idet våbenlovens § 10,
stk. 4, indeholder ordet »der« to steder og det derfor
er nødvendigt at præcisere, hvilket »der«
der skal ændres. § 1, nr. 20, lyder således
herefter: I § 10, stk. 4, ændres foran
»udfærdiges« »der« til:
»som«.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2024 og var til 1. behandling den 19. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 28.
februar 2024 sendte justitsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |