L 114 Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtforvaltning.

(Strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.).

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 16-05-2024

Afgivet: 16-05-2024

Betænkning afgivet af Retsudvalget den 16. maj 2024

20231_l114_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Retsudvalget den 16. maj 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konservative Folkepartis medlemmer samt Enhedslistens og Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, M, SIU, IA og SP) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af justitsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et mindretal i udvalget (LA, EL og ALT) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse uændret, det under B nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling og vil stemme for det af justitsministeren stillede ændringsforslag ved 2. behandling.

Et andet mindretal i udvalget (DD og KF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse uændret, det under B nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for lovforslaget med det af justitsministeren stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse uændret, det under B nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling og vil stemme for det af justitsministeren stillede ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (DF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte lovforslag, det under B nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag til vedtagelse uændret. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for lovforslaget med det af justitsministeren stillede ændringsforslag.

Et femte mindretal i udvalget (RV) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte lovforslag og det under B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret og det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for lovforslaget med det af justitsministeren stillede ændringsforslag.

Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti

Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det er vigtigt, at Danmark har en stram våbenlovgivning, der sikrer, at våben ikke havner i de forkerte hænder. Dette er afgørende for trygheden og tilliden i det danske samfund.

Derfor støtter DD, LA og KF den del af lovforslaget, der vedrører, at personer, der dømmes for grove lovovertrædelser som eksempelvis personfarlig kriminalitet, konsekvent vil miste retten til at evhverve våbentilladelse og obligatorisk få afslag på ansøgninger om våbentilladelse.

Desuden støtter DD, LA og KF også, at lovforslaget skærper bødestraffen for uforsvarlig opbevaring af våben og ulovlig besiddelse af ammunition. DD, LA og KF støtter ligeledes etableringen af en ordning for offentlige myndigheder til at indgive en bekymringsindberetning til politiet vedrørende personer med våbentilladelser.

Dog kan DD, LA og KF ikke støtte den del af lovforslaget, der omhandler indførelsen af en ordning med systematisk indhentelse af helbredsoplysninger, herunder psykiske og fysiske forhold, ved ansøgning om våbentilladelse.

DD, LA og KF mener, at der naturligvis skal foretages vurderinger af alle relevante oplysninger, når der udstedes våbentilladelser, men DD, LA og KF er bekymrede for, at politiets fortolkning af denne ordning vil føre til øget stigmatisering af personer med handicap og psykiske diagnoser. DD, LA og KF mener, at det er forkert at fratage disse grupper deres mulighed for at deltage i jagt eller skydning på baggrund af dette grundlag, især når et afslag ikke bunder i en lægefaglig vurdering.

I denne forbindelse noterer DD, LA og KF sig, at der findes grupper af veteraner, der lider af psykiske lidelser efter tjeneste for Danmark, og som har gavn af og nyder fællesskabet omkring skydning eller jagt. Disse fællesskaber ønsker DD, LA og KF ikke at fjerne.

Sluttelig konstaterer DD, LA og KF, at lovforslaget vil medføre, at politiet uden retskendelse kan få adgang til kontrol hos personer og virksomheder, der har tilladelse til at fremstille våben. Dette mener DD, LA og KF er et uforholdsmæssig stort indgreb i retsplejeloven, som DD, LA og KF ikke kan støtte.

På baggrund af ovenstående mener DD, LA og KF, at lovforslaget ikke har den rette balance, til at DD, LA og KF kan stemme for lovforslaget i sin helhed. Derfor har DD, LA og KF sammen med SF, LA og EL stillet et ændringsforslag til lovforslaget, som vil gøre det muligt at stemme for de dele, som DD, LA og KF støtter, og imod de dele, som DD, LA og KF ikke kan støtte.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (SF, DD, LA, KF, EL og RV), tiltrådt af et mindretal (DF og ALT):

1) Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.)« omfattende § 1, nr. 1 og 2, 4 og 7-20, og §§ 2-4.

B. »Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. (Indførelse af adgang for politiet til systematisk at indhente helbredsoplysninger hos ansøgere ved ansøgninger om våbentilladelser m.v.)« omfattende § 1, nr. 3, og § 4.

C. »Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. (Indførelse af adgang for politiet til uden retskendelse at besigtige lokaler hos personer, der har tilladelse til fremstilling af våben)« omfattende § 1, nr. 5 og 6, og § 4.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det udelte lovforslag

Til § 1

Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M, SIU, IA og SP):

2) I den under nr. 20 foreslåede ændring af § 10, stk. 4, ændres »der udfærdiges« til »som udfærdiges«.

[Sproglig ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at lovforslaget deles op i tre separate lovforslag, således at der kan stemmes om delen vedrørende strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v. for sig, delen vedrørende indførelse af adgang for politiet til systematisk at indhente helbredsoplysninger hos ansøgere ved ansøgninger om våbentilladelser m.v. for sig og delen vedrørende indførelse af adgang for politiet til uden retskendelse at besigtige lokaler hos personer, der har tilladelse til fremstilling af våben, for sig.

Til nr. 2

Det foreslås at tilføje »foran »udfærdiges«« til lovforslagets § 1, nr. 20, idet våbenlovens § 10, stk. 4, indeholder ordet »der« to steder og det derfor er nødvendigt at præcisere, hvilket »der« der skal ændres. § 1, nr. 20, lyder således herefter: I § 10, stk. 4, ændres foran »udfærdiges« »der« til: »som«.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2024 og var til 1. behandling den 19. marts 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 28. februar 2024 sendte justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 19 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)

Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5